menu

aktualności
Szkoła Podstawowa
Gimnazjum

zespół szkół

Statut
Progr. wychowawczy
Program profilaktyki
wspólne imprezy
kontakt

 

© 2008 by WM
 

STATUT

          
ROZDZIAŁ 3.
ORGANY SZKOŁY

Dyrektor zespołu szkół
Rada pedagogiczna
Samorząd uczniowski
Rada rodziców
Współdziałanie organów szkoły
Stanowiska kierownicze w szkole
 

§ 8.

1. Organami zespołu szkół są:
    1) dyrektor zespołu szkół
    2) rada pedagogiczna
    3) samorząd uczniowski
    4) rada rodziców

2. Zgodnie z obowiązującymi przepisami w szkole może być utworzona rada szkoły.

Dyrektor zespołu szkół

§ 9.

1. Do zadań dyrektora zespołu szkół należy planowanie, organizowanie, kierowanie nadzorowanie pracy szkoły, a w szczególności:
   a) kieruje działalnością szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz,
   b) tworzy warunki do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i
       opiekuńczych szkoły,
   c) sprawuje nadzór pedagogiczny,
   d) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju
       psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
   e) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły zaopiniowanym
       przez radę pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe
       wykorzystanie, a także może organizować administracyjną, finansową i
       gospodarczą obsługę szkoły,
   f) ustala szkolny plan nauczania,
   g) realizuje uchwały rady pedagogicznej, podjęte w ramach jej kompetencji,
   h) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczegółowych.

2. Dyrektor zespołu szkół z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy ustala organizację pracy szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych, który przedkłada radzie pedagogicznej.

3. Dyrektor zespołu szkół ponosi odpowiedzialność za właściwe prowadzenie i przechowywanie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz za wydanie uczniom (wychowankom) dokumentów zgodnie z posiadaną przez szkołę dokumentacją.

4. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole
nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami.

5. Dyrektor zespołu szkół w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą pedagogiczną, radą rodziców i samorządem uczniowskim.

6. Dyrektor przydziela nauczycielom w uzgodnieniu z radą pedagogiczną
stałe prace i zajęcia.

7. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
    1) dopuszczenia do użytku szkolnego zestawu programów nauczania dla każdego
        oddziału po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady rodziców,
    2) odpowiada za uwzględnienie problematyki ścieżek edukacyjnych w szkolnym
        zestawie programów nauczania,
    3) przyjmowania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły,
    4) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom oraz
        innym pracownikom szkoły,
    5) występuje z wnioskami po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w sprawach
        odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych
        pracowników szkoły,
    6) wstrzymania wykonywania uchwał rady pedagogicznej niezgodnych z
        przepisami,
    7) podejmowania decyzji w sprawach przyjmowania uczniów do szkoły,
        przenoszenia ich do innych klas lub oddziałów oraz skreślania z listy uczniów na
        podstawie uchwały rady pedagogicznej,
    8) podjęcia działalności w szkole przez stowarzyszenia lub inne organizacje po
        uzyskaniu pozytywnej opinii rady rodziców oraz uprzednim uzgodnieniu
        warunków tej działalności.

8. Dyrektor współdziała:
    1) ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji
        praktyk pedagogicznych,
    2) z organem prowadzącym w zakresie realizacji zadań wymagających takiego
        współdziałania, a ponadto realizuje jego zalecenia i wnioski w zakresie i na
        zasadach określonych odrębnymi przepisami,
    3) z zakładowymi organizacjami związkowymi działającymi w szkole (zasady tej
        współpracy regulują odrębne przepisy).

9. Inne zadania dyrektora szkół:
    1) tworzy w miarę potrzeb zespoły wychowawcze, przedmiotowe lub inne zespoły
        problemowo – zadaniowe,
    2) kształtuje twórczą atmosferę pracy w szkole i dba o właściwe warunki pracy i
        stosunki pracownicze,
    3) przedkłada do zatwierdzenia radzie pedagogicznej projekty pracy szkoły, kieruje
        ich realizacją, składa radzie pedagogicznej okresowe sprawozdania z ich
        realizacji, udziela informacji o działalności dydaktyczno – wychowawczej szkoły
        radzie rodziców,
    4) przedkłada radzie pedagogicznej w celu podjęcia uchwały, projekty innowacji i
        eksperymentów pedagogicznych,
    5) przedkłada radzie pedagogicznej do zatwierdzenia wyniki klasyfikacji i promocji
        uczniów oraz nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym przedstawia radzie
        ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego,
    6) współpracuje z samorządem uczniowskim i rzecznikiem praw uczniów,
    7) organizuje warunki do prawidłowej realizacji Konwencji Praw Dziecka oraz
        umożliwia uczniom podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej,
        językowej i religijnej,
    8) zapewnia pomoc nauczycielom w realizacji ich zadań oraz ich doskonaleniu
        zawodowym,
    9) realizuje zadania związane z oceną pracy nauczycieli,
   10) sprawuje opiekę nad nauczycielami rozpoczynającymi pracę,
   11) może zasięgnąć opinii samorządu uczniowskiego, dokonując oceny pracy
         nauczyciela,
   12) zapewnia odpowiedni stan bezpieczeństwa i higieny pracy; wykonuje
         zadania dotyczące planowania obronnego, obrony cywilnej i powszechnej
         samoobrony,
   13) egzekwuje przestrzeganie przez uczniów i pracowników szkoły porządku,
         dbałości o czystość i estetykę szkoły,
   14) organizuje w miarę posiadanych środków finansowych wyposażenie szkoły w
         środki dydaktyczne i sprzęt szkolny,
   15) wyznacza i organizuje egzaminy klasyfikacyjne,
   16) może z własnej inicjatywy lub na wniosek: rady rodziców, rady pedagogicznej
         lub samorządu uczniowskiego i za ich zgodą wprowadzić obowiązek noszenia
         przez uczniów na terenie szkoły jednolitego stroju,
   17) określa sytuację, w których przebywanie ucznia na terenie szkoły, nie wymaga
         noszenia przez niego jednolitego stroju:
         a) umotywowane usprawiedliwienie rodziców (prawnych opiekunów)
         b) Sprzątanie Świata, Dzień Wiosny, Dzień Sportu, Ekofestyn
         c) dni ogłoszone komunikatem dyrektora,
   18) podaje do publicznej wiadomości do 15 czerwca szkolny zestaw programów
         nauczania i szkolny zestaw podręczników, które będą obowiązywać od
         początku następnego roku szkolnego,
   19) podejmuje działania organizacyjne umożliwiające obrót używanymi
         podręcznikami na terenie szkoły,
   20) jest obowiązany z urzędu występować w obronie nauczyciela, gdy ustalone
         prawa dla nauczyciela zostaną naruszone,
   21) powołuje szkolnego koordynatora do spraw bezpieczeństwa.

10. Obowiązki dyrektora zespołu szkół w związku z awansem zawodowym nauczyciela:
    1) przyjmuje wnioski nauczycieli ubiegających się o kolejny stopień awansu
        zawodowego o rozpoczęcie stażu,
    2) przydziela nauczycielowi stażyście i nauczycielowi kontraktowemu
        odbywającemu staż opiekuna stażu,
    3) zatwierdza plan rozwoju zawodowego nauczyciela odbywającego staż,
    4) ustala ocenę dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu,
    5) w przypadku negatywnej oceny dorobku zawodowego za okres stażu wyraża
        zgodę na jeden dodatkowy staż,
    6) powołuje komisję kwalifikacyjną dla nauczycieli ubiegających się o awans na
        stopień nauczyciela kontraktowego,
    7) przewodniczy lub wyznacza wicedyrektora zespołu szkół na przewodniczącego
        komisji kwalifikacyjnej dla nauczyciela ubiegającego się o awans na stopień
        nauczyciela kontraktowego,
    8) uczestniczy w posiedzeniach komisji dla nauczycieli ubiegających się o awans
        na stopień nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego.

 w górę

Rada pedagogiczna

§ 10.

1. W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w zespole szkól. W zebraniach rady pedagogicznej mogą także brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej.

2. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor zespołu szkół.

3. Zebrania plenarne rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym semestrze, w związku z zatwierdzeniem wyników klasyfikowania i promowania uczniów, po zakończeniu rocznych zajęć szkolnych oraz w miarę bieżących potrzeb.

4. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy przewodniczącego rady pedagogicznej, organu prowadzącego szkołę albo co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.

5. Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku obrad co najmniej na trzy dni przed zebraniem.

§ 11.

1. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
    1) zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
    2) zatwierdzanie programu wychowawczego i programu profilaktyki oraz innych
        planów pracy zespołu szkół,
    3) podejmowanie uchwał w sprawie egzaminu klasyfikacyjnego, którego tryb i
        sposób przeprowadzania określa szkolny system oceniania,
    4) podejmowanie uchwał w sprawie wyrażenia zgody na promowanie ucznia, który
        nie zdał egzaminu poprawkowego (rada może tak postąpić tylko raz w ciągu
        etapu edukacyjnego),
    5) wyrażenie zgody na egzamin poprawkowy z dwóch zajęć edukacyjnych (każdy
        przypadek rada rozpatruje indywidualnie),
    6) zatwierdzanie szkolnego systemu oceniania osiągnięć edukacyjnych i
        zachowania uczniów,
    7) zatwierdzanie wniosków stałych i doraźnych zespołów (komisji) powołanych
        przez radę,
    8) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w
        szkole,
    9) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły oraz
        organizacji WDN,
   10) podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia ucznia z listy uczniów,
   11) delegowanie dwóch przedstawicieli (jeden ze szkoły podstawowej i jeden z
         gimnazjum) do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora,
   12) jednego przedstawiciela do zespołu oceniającego rozpatrującego odwołanie
         nauczyciela od oceny pracy,
   13) podejmowanie uchwał w sprawie czasu trwania godziny lekcyjnej (nie dłużej niż
         jedna godzina zegarowa),
   14) zatwierdzanie szkolnych regulaminów o charakterze wewnętrznym,
   15) ustalenie w drodze uchwały po zasięgnięciu rady rodziców szkolnego zestawu
         programów nauczania i podręczników, biorąc pod uwagę możliwości uczniów.

2. Rada pedagogiczna opiniuje:
    1) organizację pracy szkół, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i
        pozalekcyjnych,
    2) projekt planu finansowego szkoły,
    3) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych
        wyróżnień,
    4) propozycje dyrektora zespołu szkół w sprawach przydziału nauczycielom stałych
        prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych
        zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
    5) szkolne zestawy programów nauczania,
    6) wniosek lub zgodę rodzica na indywidualny program lub tok nauczania,
    7) przedłużenie kadencji dyrektora zespołu szkół przez organ prowadzący na
        kolejny okres 5 lat szkolnych lub na krótszy okres,
    8) kandydata na stanowisko wicedyrektora zespołu szkół,
    9) pracę dyrektora zespołu szkół na wniosek organów dokonujących oceny jego
        pracy.

3. Rada pedagogiczna może wystąpić z umotywowanym wnioskiem do organu prowadzącego szkołę o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub z innego stanowiska kierowniczego w szkole.

4. Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków, którzy są zobowiązani do nie ujawniania spraw będących przedmiotem posiedzenia rady.

5. Dyrektor wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący szkołę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny, który w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.

6. Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności, a jej posiedzenia są protokołowane.

7. Osoby biorące udział w zebraniu rady pedagogicznej są obowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobra osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.

8. W przypadku braku rady szkoły rada pedagogiczna wykonuje jej zadania i jest zobowiązana zasięgać opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego w zakresie spraw dotyczących uczniów i rodziców.

 w górę

Samorząd uczniowski

§ 12.

1. W zespole szkół działają samorządy uczniowskie.

2. Samorządy tworzą uczniowie poszczególnych etapów edukacyjnych zespołu szkół.

3. Samorządy uczniowskie są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.

4. Zasady wybierania i działania samorządów uczniowskich określają ich regulaminy.

5. Celem działania samorządu uczniowskiego jest:
    1) współtworzenie życia szkoły,
    2) dbałość o nienaruszalność praw ucznia,
    3) reprezentowanie społeczności uczniowskiej,
    4) współdziałanie ze wszystkimi organami szkoły.

6. Regulamin samorządu nie może być sprzeczny ze statutem szkoły.

7. Samorząd uczniowski może powołać rzecznika praw ucznia. Zakres jego obowiązków i sposobów jego powoływania ustala odrębny regulamin stanowiący załącznik do regulaminu samorządu uczniowskiego.

8. Samorząd uczniowski może przedstawić radzie pedagogicznej, radzie rodziców oraz dyrektorowi wnioski i opinie w sprawach szkoły, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:
   1) prawo do zapoznawania się z programami nauczania, ich treścią, celami i
       stawianymi wymaganiami edukacyjnymi,
   2) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
   3) prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwej
       proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania
       własnych zainteresowań,
   4) prawo do redagowania i wydawania gazetki szkolnej oraz prowadzenia
       programów przez radiowęzeł,
   5) prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej i
       rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w
       porozumieniu z dyrektorem szkoły,
   6) prawo do wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu,
   7) prawo do opiniowania pracy ocenianych nauczycieli.
   8) prawo do opiniowania szkolnego systemu oceniania osiągnięć edukacyjnych i
       zachowania uczniów oraz programu wychowawczego szkoły i programu
       profilaktyki,
   9) prawo do opiniowania postanowień statutu w zakresie spraw dotyczących
       uczniów.

9. Samorząd uczniowski ma prawo korzystać nieodpłatnie ze sprzętu, jakim dysponuje szkoła i organizować biletowe imprezy kulturalno – rozrywkowe, finansując swoją działalność ze środków zgromadzonych w ten sposób.

10. Pracę samorządu nadzoruje jej przewodniczący, a nad jej prawidłową i zgodną ze statutem oraz regulaminem uczniowskim realizacją, czuwa opiekun samorządu.

 w górę

Rada rodziców

§ 13.

1. W zespole szkół działa rada rodziców stanowiąca reprezentację rodziców uczniów.

2. W skład rady rodziców wchodzą po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału:
    1) wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku
        szkolnym,
    2) jednego ucznia reprezentuje jeden rodzic, w przypadku bliźniaków rodzic ma
        dwa głosy.

3. Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa w szczególności:
    1) wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady,
    2) szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rady.

4. Rada rodziców wybiera jednego przedstawiciela do zespołu oceniającego, rozpatrującego odwołanie nauczyciela od oceny i dwóch przedstawicieli do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora zespołu szkół.

5. Rada rodziców może występować do rady pedagogicznej, dyrektora i innych organów szkoły, organu prowadzącego oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły.

6. Rada rodziców uchwala w porozumieniu z rada pedagogiczną:
   1) program wychowawczy zespołu szkół, obejmujący wszystkie treści i działania o
       charakterze wychowawczym skierowane do uczniów i realizowanych przez
       nauczycieli,
   2) program profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb
       danego środowiska obejmujący wszystkie treści i działania o charakterze
       profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców.

7. Jeżeli rada rodziców w terminie 30 dni od rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z radą pedagogiczną w sprawie programów: wychowawczego i profilaktyki, programy te ustala dyrektor zespołu szkół w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny. Program ustalony przez dyrektora obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez radę rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną.

8.Rada rodziców opiniuje w szczególności:
   a) szkolny zestaw programów nauczania i podręczników
   b) szkolny system oceniania osiągnięć edukacyjnych i zachowania uczniów,
   c) program i harmonogram poprawy efektywności kształcenia lub wychowania
       szkoły,
   d) statut zespołu szkół, jego nowelizację w zakresie spraw dotyczących rodziców i
       uczniów,
   e) pracę nauczyciela za okres stażu,
   f) projekt planu finansowego składanego przez dyrektora,
   g) działalność stowarzyszeń i organizacji na terenie szkoły
   h) jednolity strój dla uczniów.

9. W celu wspierania działalności statutowej szkoły rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.

10. Zasady wydatkowania funduszy rady rodziców określa regulamin rady.

 w górę

Współdziałanie organów szkoły
oraz sposoby rozwiązywania sporów między nimi

§ 14.

1. Zasady współdziałania organów zespołu szkół określają:
    1) każdy organ ma możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w
        granicach swoich kompetencji określonych ustawą, statutem i regulaminami,
    2) dyrektor zapewnia bieżący przepływ informacji pomiędzy organami zespołu szkół
        o podejmowanych i planowanych działaniach lub decyzjach. Forma przekazu
        informacji zależna jest od rodzaju sprawy i podmiotu, którego dotyczy,
    3) każdy organ zespołu planuje swoją działalność na rok szkolny. Plany działania
        powinny być uchwalone nie później niż do końca września każdego roku. Kopie
        dokumentów przekazywane są dyrektorowi szkoły w celu ich powielenia
        i przekazania kompletu każdemu organowi zespołu,
    4) każdy organ zespołu analizie planów działania pozostałych organów, może
        włączyć się do rozwiązywania konkretnych problemów szkoły, proponując swoją
        opinię lub stanowisko w danej sprawie, nie naruszając kompetencji organu
        uprawnionego,
    5) organy zespołu szkół mogą zapraszać na swoje planowane lub doraźne zebrania
        przedstawicieli innych organów w celu wymiany informacji i poglądów,
    6) uchwały organów zespołu szkół szkoły prawomocnie podjętych w ramach ich
        kompetencji ,odnotowuje się w formie pisemnych tekstów uchwał,
        gromadzonych w księgach protokołów.

2. Spory między organami zespołu szkół rozstrzyga komisja statutowa, w skład której mogą wchodzić przedstawiciele każdego organu.
    1) komisja statutowa wydaje swoje rozstrzygnięcia w drodze uchwały podjętej
        zwykłą większością głosów, przy obecności wszystkich jej członków, a jej treść
        odnotowuje się w zeszycie protokołów komisji. Rozstrzygnięcia jej są
        ostateczne. Sprawy pod obrady wnoszone są w formie pisemnej w postaci
        skargi organu, którego kompetencje naruszono,
    2) organ, którego winę komisja ustaliła, musi naprawić skutki swego działania w
        ciągu trzech miesięcy od ustalenia rozstrzygnięcia przez komisję.
        Rozstrzygnięcie komisji statutowej podawane jest do ogólnej wiadomości w
        szkole na tablicy ogłoszeń rady pedagogicznej, rady rodziców, samorządów
        uczniowskich.

 w górę

Stanowiska kierownicze w szkole

§ 15.

1. Tworzy się jedno stanowisko wicedyrektora na co najmniej 12 oddziałów.

2. Powołania i odwołania na stanowisko wicedyrektora i inne stanowisko kierownicze dokonuje dyrektor zespołu szkół, po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego i rady pedagogicznej.

3. Zakres obowiązków dla wicedyrektora i innych stanowisk kierowniczych ustala dyrektor.

4. Na wniosek dyrektora za zgodą organu prowadzącego szkołę, w ramach posiadanych środków finansowych można tworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowisko kierownicze.

 

  w górę
Rozdział 2                                          spis treści                                            Rozdział 4