ROZDZIAŁ 3.
ORGANY SZKOŁY
Dyrektor zespołu szkół
Rada pedagogiczna
Samorząd uczniowski
Rada rodziców
Współdziałanie organów szkoły
Stanowiska kierownicze w szkole
§ 8.
1. Organami
zespołu szkół są:
1) dyrektor zespołu szkół
2) rada pedagogiczna
3) samorząd uczniowski
4) rada rodziców
2. Zgodnie z obowiązującymi przepisami w szkole może być
utworzona rada szkoły.
Dyrektor zespołu szkół
§ 9.
1. Do zadań
dyrektora zespołu szkół należy planowanie, organizowanie,
kierowanie nadzorowanie pracy szkoły, a w szczególności:
a) kieruje działalnością szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz,
b) tworzy warunki do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych
i
opiekuńczych szkoły,
c) sprawuje nadzór pedagogiczny,
d) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego
rozwoju
psychofizycznego poprzez aktywne działania
prozdrowotne,
e) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły
zaopiniowanym
przez radę pedagogiczną i ponosi
odpowiedzialność za ich prawidłowe
wykorzystanie, a także może organizować
administracyjną, finansową i
gospodarczą obsługę szkoły,
f) ustala szkolny plan nauczania,
g) realizuje uchwały rady pedagogicznej, podjęte w ramach jej
kompetencji,
h) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczegółowych.
2. Dyrektor zespołu szkół z uwzględnieniem zasad ochrony
zdrowia i higieny pracy ustala organizację pracy szkoły, w tym
zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
który przedkłada radzie pedagogicznej.
3. Dyrektor zespołu szkół ponosi odpowiedzialność za
właściwe prowadzenie i przechowywanie dokumentacji przebiegu
nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej zgodnie z
obowiązującymi przepisami oraz za wydanie uczniom (wychowankom) dokumentów zgodnie z posiadaną przez szkołę dokumentacją.
4. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla
zatrudnionych w szkole
nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami.
5. Dyrektor zespołu szkół w wykonywaniu swoich zadań
współpracuje z radą pedagogiczną, radą rodziców i samorządem
uczniowskim.
6. Dyrektor przydziela nauczycielom w uzgodnieniu z radą
pedagogiczną
stałe prace i zajęcia.
7. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
1) dopuszczenia do użytku szkolnego zestawu programów
nauczania dla każdego
oddziału po zasięgnięciu opinii rady
pedagogicznej i rady rodziców,
2) odpowiada za uwzględnienie problematyki ścieżek
edukacyjnych w szkolnym
zestawie programów nauczania,
3) przyjmowania i zwalniania nauczycieli oraz innych
pracowników szkoły,
4) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych
nauczycielom oraz
innym pracownikom szkoły,
5) występuje z wnioskami po zasięgnięciu opinii rady
pedagogicznej, w sprawach
odznaczeń, nagród i innych wyróżnień
dla nauczycieli oraz pozostałych
pracowników szkoły,
6) wstrzymania wykonywania uchwał rady pedagogicznej
niezgodnych z
przepisami,
7) podejmowania decyzji w sprawach przyjmowania uczniów do
szkoły,
przenoszenia ich do innych klas lub
oddziałów oraz skreślania z listy uczniów na
podstawie uchwały rady pedagogicznej,
8) podjęcia działalności w szkole przez stowarzyszenia lub
inne organizacje po
uzyskaniu pozytywnej opinii rady
rodziców oraz uprzednim uzgodnieniu
warunków tej działalności.
8. Dyrektor współdziała:
1) ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia
nauczycieli w organizacji
praktyk pedagogicznych,
2) z organem prowadzącym w zakresie realizacji zadań
wymagających takiego
współdziałania, a ponadto realizuje
jego zalecenia i wnioski w zakresie i na
zasadach określonych odrębnymi
przepisami,
3) z zakładowymi organizacjami związkowymi działającymi w
szkole (zasady tej
współpracy regulują odrębne
przepisy).
9. Inne zadania dyrektora szkół:
1) tworzy w miarę potrzeb zespoły wychowawcze, przedmiotowe
lub inne zespoły
problemowo – zadaniowe,
2) kształtuje twórczą atmosferę pracy w szkole i dba o
właściwe warunki pracy i
stosunki pracownicze,
3) przedkłada do zatwierdzenia radzie pedagogicznej projekty
pracy szkoły, kieruje
ich realizacją, składa radzie
pedagogicznej okresowe sprawozdania z ich
realizacji, udziela informacji o
działalności dydaktyczno – wychowawczej szkoły
radzie rodziców,
4) przedkłada radzie pedagogicznej w celu podjęcia uchwały,
projekty innowacji i
eksperymentów pedagogicznych,
5) przedkłada radzie pedagogicznej do zatwierdzenia wyniki
klasyfikacji i promocji
uczniów oraz nie rzadziej niż dwa
razy w roku szkolnym przedstawia radzie
ogólne wnioski wynikające ze
sprawowanego nadzoru pedagogicznego,
6) współpracuje z samorządem uczniowskim i rzecznikiem praw
uczniów,
7) organizuje warunki do prawidłowej realizacji Konwencji
Praw Dziecka oraz
umożliwia uczniom podtrzymanie
poczucia tożsamości narodowej, etnicznej,
językowej i religijnej,
8) zapewnia pomoc nauczycielom w realizacji ich zadań oraz
ich doskonaleniu
zawodowym,
9) realizuje zadania związane z oceną pracy nauczycieli,
10) sprawuje opiekę nad nauczycielami rozpoczynającymi pracę,
11) może zasięgnąć opinii samorządu uczniowskiego, dokonując oceny
pracy
nauczyciela,
12) zapewnia odpowiedni stan bezpieczeństwa i higieny pracy;
wykonuje
zadania dotyczące planowania
obronnego, obrony cywilnej i powszechnej
samoobrony,
13) egzekwuje przestrzeganie przez uczniów i pracowników szkoły
porządku,
dbałości o czystość i estetykę
szkoły,
14) organizuje w miarę posiadanych środków finansowych wyposażenie
szkoły w
środki dydaktyczne i sprzęt
szkolny,
15) wyznacza i organizuje egzaminy klasyfikacyjne,
16) może z własnej inicjatywy lub na wniosek: rady rodziców, rady
pedagogicznej
lub samorządu uczniowskiego i
za ich zgodą wprowadzić obowiązek noszenia
przez uczniów na terenie szkoły
jednolitego stroju,
17) określa sytuację, w których przebywanie ucznia na terenie
szkoły, nie wymaga
noszenia przez niego
jednolitego stroju:
a) umotywowane
usprawiedliwienie rodziców (prawnych opiekunów)
b) Sprzątanie Świata, Dzień
Wiosny, Dzień Sportu, Ekofestyn
c) dni ogłoszone komunikatem
dyrektora,
18) podaje do publicznej wiadomości do 15 czerwca szkolny zestaw
programów
nauczania i szkolny zestaw
podręczników, które będą obowiązywać od
początku następnego roku
szkolnego,
19) podejmuje działania organizacyjne umożliwiające obrót używanymi
podręcznikami na terenie
szkoły,
20) jest obowiązany z urzędu występować w obronie nauczyciela, gdy
ustalone
prawa dla nauczyciela zostaną
naruszone,
21) powołuje szkolnego koordynatora do spraw bezpieczeństwa.
10. Obowiązki dyrektora zespołu szkół w związku z awansem
zawodowym nauczyciela:
1) przyjmuje wnioski nauczycieli ubiegających się o kolejny
stopień awansu
zawodowego o rozpoczęcie stażu,
2) przydziela nauczycielowi stażyście i nauczycielowi
kontraktowemu
odbywającemu staż opiekuna stażu,
3) zatwierdza plan rozwoju zawodowego nauczyciela
odbywającego staż,
4) ustala ocenę dorobku zawodowego nauczyciela za okres
stażu,
5) w przypadku negatywnej oceny dorobku zawodowego za okres
stażu wyraża
zgodę na jeden dodatkowy staż,
6) powołuje komisję kwalifikacyjną dla nauczycieli
ubiegających się o awans na
stopień nauczyciela kontraktowego,
7) przewodniczy lub wyznacza wicedyrektora zespołu szkół na
przewodniczącego
komisji kwalifikacyjnej dla
nauczyciela ubiegającego się o awans na stopień
nauczyciela kontraktowego,
8) uczestniczy w posiedzeniach komisji dla nauczycieli
ubiegających się o awans
na stopień nauczyciela mianowanego
lub dyplomowanego.
w
górę
Rada
pedagogiczna
§ 10.
1. W skład rady
pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w zespole
szkól. W zebraniach rady pedagogicznej mogą także brać udział z
głosem doradczym osoby zaproszone przez jej przewodniczącego za
zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej.
2. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor
zespołu szkół.
3. Zebrania plenarne rady pedagogicznej są organizowane
przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym semestrze, w związku
z zatwierdzeniem wyników klasyfikowania i promowania uczniów, po
zakończeniu rocznych zajęć szkolnych oraz w miarę bieżących
potrzeb.
4. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu
sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy przewodniczącego
rady pedagogicznej, organu prowadzącego szkołę albo co najmniej
1/3 członków rady pedagogicznej.
5. Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania rady
pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie
wszystkich jej członków o terminie i porządku obrad co najmniej
na trzy dni przed zebraniem.
§ 11.
1. Do
kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
1) zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
2) zatwierdzanie programu wychowawczego i programu
profilaktyki oraz innych
planów pracy zespołu szkół,
3) podejmowanie uchwał w sprawie egzaminu klasyfikacyjnego,
którego tryb i
sposób przeprowadzania określa
szkolny system oceniania,
4) podejmowanie uchwał w sprawie wyrażenia zgody na
promowanie ucznia, który
nie zdał egzaminu poprawkowego (rada
może tak postąpić tylko raz w ciągu
etapu edukacyjnego),
5) wyrażenie zgody na egzamin poprawkowy z dwóch zajęć
edukacyjnych (każdy
przypadek rada rozpatruje
indywidualnie),
6) zatwierdzanie szkolnego systemu oceniania osiągnięć
edukacyjnych i
zachowania uczniów,
7) zatwierdzanie wniosków stałych i doraźnych zespołów
(komisji) powołanych
przez radę,
8) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów
pedagogicznych w
szkole,
9) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli
szkoły oraz
organizacji WDN,
10) podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia ucznia z listy
uczniów,
11) delegowanie dwóch przedstawicieli (jeden ze szkoły podstawowej
i jeden z
gimnazjum) do komisji
konkursowej na stanowisko dyrektora,
12) jednego przedstawiciela do zespołu oceniającego rozpatrującego
odwołanie
nauczyciela od oceny pracy,
13) podejmowanie uchwał w sprawie czasu trwania godziny lekcyjnej
(nie dłużej niż
jedna godzina zegarowa),
14) zatwierdzanie szkolnych regulaminów o charakterze wewnętrznym,
15) ustalenie w drodze uchwały po zasięgnięciu rady rodziców
szkolnego zestawu
programów nauczania i
podręczników, biorąc pod uwagę możliwości uczniów.
2. Rada pedagogiczna opiniuje:
1) organizację pracy szkół, w tym zwłaszcza tygodniowy
rozkład zajęć lekcyjnych i
pozalekcyjnych,
2) projekt planu finansowego szkoły,
3) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń,
nagród i innych
wyróżnień,
4) propozycje dyrektora zespołu szkół w sprawach przydziału
nauczycielom stałych
prac i zajęć w ramach wynagrodzenia
zasadniczego oraz dodatkowo płatnych
zajęć dydaktycznych, wychowawczych i
opiekuńczych,
5) szkolne zestawy programów nauczania,
6) wniosek lub zgodę rodzica na indywidualny program lub tok
nauczania,
7) przedłużenie kadencji dyrektora zespołu szkół przez organ
prowadzący na
kolejny okres 5 lat szkolnych lub na
krótszy okres,
8) kandydata na stanowisko wicedyrektora zespołu szkół,
9) pracę dyrektora zespołu szkół na wniosek organów
dokonujących oceny jego
pracy.
3. Rada pedagogiczna może wystąpić z umotywowanym
wnioskiem do organu prowadzącego szkołę o odwołanie nauczyciela
ze stanowiska dyrektora lub z innego stanowiska kierowniczego w
szkole.
4. Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą
większością głosów w obecności co najmniej połowy członków,
którzy są zobowiązani do nie ujawniania spraw będących
przedmiotem posiedzenia rady.
5. Dyrektor wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z
przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor
niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący szkołę oraz organ
sprawujący nadzór pedagogiczny, który w porozumieniu z organem
prowadzącym szkołę uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej
niezgodności z przepisami prawa. Rozstrzygnięcie organu
sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
6. Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności,
a jej posiedzenia są protokołowane.
7. Osoby biorące udział w zebraniu rady pedagogicznej są obowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniu rady pedagogicznej,
które mogą naruszać dobra osobiste uczniów lub ich rodziców, a
także nauczycieli i innych pracowników szkoły.
8. W przypadku braku rady szkoły rada pedagogiczna
wykonuje jej zadania i jest zobowiązana zasięgać opinii rady
rodziców i samorządu uczniowskiego w zakresie spraw dotyczących
uczniów i rodziców.
w
górę
Samorząd uczniowski
§ 12.
1. W zespole
szkół działają samorządy uczniowskie.
2. Samorządy tworzą uczniowie poszczególnych etapów
edukacyjnych zespołu szkół.
3. Samorządy uczniowskie są jedynymi reprezentantami
ogółu uczniów.
4. Zasady wybierania i działania samorządów uczniowskich
określają ich regulaminy.
5. Celem działania samorządu uczniowskiego jest:
1) współtworzenie życia szkoły,
2) dbałość o nienaruszalność praw ucznia,
3) reprezentowanie społeczności uczniowskiej,
4) współdziałanie ze wszystkimi organami szkoły.
6. Regulamin samorządu nie może być sprzeczny ze statutem
szkoły.
7. Samorząd uczniowski może powołać rzecznika praw
ucznia. Zakres jego obowiązków i sposobów jego powoływania
ustala odrębny regulamin stanowiący załącznik do regulaminu
samorządu uczniowskiego.
8. Samorząd uczniowski może przedstawić radzie
pedagogicznej, radzie rodziców oraz dyrektorowi wnioski i opinie
w sprawach szkoły, w szczególności dotyczących realizacji
podstawowych praw uczniów, takich jak:
1) prawo do zapoznawania się z programami nauczania, ich treścią,
celami i
stawianymi wymaganiami edukacyjnymi,
2) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i
zachowaniu,
3) prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie
właściwej
proporcji między wysiłkiem szkolnym a
możliwością rozwijania i zaspokajania
własnych zainteresowań,
4) prawo do redagowania i wydawania gazetki szkolnej oraz
prowadzenia
programów przez radiowęzeł,
5) prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej,
sportowej i
rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i
możliwościami organizacyjnymi, w
porozumieniu z dyrektorem szkoły,
6) prawo do wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu,
7) prawo do opiniowania pracy ocenianych nauczycieli.
8) prawo do opiniowania szkolnego systemu oceniania osiągnięć
edukacyjnych i
zachowania uczniów oraz programu
wychowawczego szkoły i programu
profilaktyki,
9) prawo do opiniowania postanowień statutu w zakresie spraw
dotyczących
uczniów.
9. Samorząd uczniowski ma prawo korzystać nieodpłatnie ze
sprzętu, jakim dysponuje szkoła i organizować biletowe imprezy
kulturalno – rozrywkowe, finansując swoją działalność ze środków
zgromadzonych w ten sposób.
10. Pracę samorządu nadzoruje jej przewodniczący, a nad
jej prawidłową i zgodną ze statutem oraz regulaminem uczniowskim
realizacją, czuwa opiekun samorządu.
w
górę
Rada
rodziców
§ 13.
1. W zespole
szkół działa rada rodziców stanowiąca reprezentację rodziców
uczniów.
2. W skład rady rodziców wchodzą po jednym
przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach
przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału:
1) wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w
każdym roku
szkolnym,
2) jednego ucznia reprezentuje jeden rodzic, w przypadku
bliźniaków rodzic ma
dwa głosy.
3. Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w
którym określa w szczególności:
1) wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady,
2) szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rady.
4. Rada rodziców wybiera jednego przedstawiciela do
zespołu oceniającego, rozpatrującego odwołanie nauczyciela od
oceny i dwóch przedstawicieli do komisji konkursowej na
stanowisko dyrektora zespołu szkół.
5. Rada rodziców może występować do rady pedagogicznej,
dyrektora i innych organów szkoły, organu prowadzącego oraz
organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z wnioskami i opiniami
dotyczącymi wszystkich spraw szkoły.
6. Rada rodziców uchwala w porozumieniu z rada
pedagogiczną:
1) program wychowawczy zespołu szkół, obejmujący wszystkie treści i
działania o
charakterze wychowawczym skierowane do
uczniów i realizowanych przez
nauczycieli,
2) program profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów
oraz potrzeb
danego środowiska obejmujący wszystkie
treści i działania o charakterze
profilaktycznym skierowane do uczniów,
nauczycieli i rodziców.
7. Jeżeli rada rodziców w terminie 30 dni od rozpoczęcia
roku szkolnego nie uzyska porozumienia z radą pedagogiczną w
sprawie programów: wychowawczego i profilaktyki, programy te
ustala dyrektor zespołu szkół w uzgodnieniu z organem sprawującym
nadzór pedagogiczny. Program ustalony przez dyrektora obowiązuje
do czasu uchwalenia programu przez radę rodziców w porozumieniu
z radą pedagogiczną.
8.Rada rodziców opiniuje w szczególności:
a) szkolny zestaw programów nauczania i podręczników
b) szkolny system oceniania osiągnięć edukacyjnych i zachowania
uczniów,
c) program i harmonogram poprawy efektywności kształcenia lub
wychowania
szkoły,
d) statut zespołu szkół, jego nowelizację w zakresie spraw
dotyczących rodziców i
uczniów,
e) pracę nauczyciela za okres stażu,
f) projekt planu finansowego składanego przez dyrektora,
g) działalność stowarzyszeń i organizacji na terenie szkoły
h) jednolity strój dla uczniów.
9. W celu wspierania działalności statutowej szkoły rada
rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców
oraz innych źródeł.
10. Zasady wydatkowania funduszy rady rodziców określa
regulamin rady.
w
górę
Współdziałanie organów szkoły
oraz sposoby rozwiązywania sporów między nimi
§ 14.
1. Zasady
współdziałania organów zespołu szkół określają:
1) każdy organ ma możliwość swobodnego działania i
podejmowania decyzji w
granicach swoich kompetencji
określonych ustawą, statutem i regulaminami,
2) dyrektor zapewnia bieżący przepływ informacji pomiędzy
organami zespołu szkół
o podejmowanych i planowanych
działaniach lub decyzjach. Forma przekazu
informacji zależna jest od rodzaju
sprawy i podmiotu, którego dotyczy,
3) każdy organ zespołu planuje swoją działalność na rok
szkolny. Plany działania
powinny być uchwalone nie później niż
do końca września każdego roku. Kopie
dokumentów przekazywane są dyrektorowi szkoły w
celu ich powielenia
i przekazania kompletu każdemu organowi zespołu,
4) każdy organ zespołu analizie planów działania pozostałych
organów, może
włączyć się do rozwiązywania
konkretnych problemów szkoły, proponując swoją
opinię lub stanowisko w danej
sprawie, nie naruszając kompetencji organu
uprawnionego,
5) organy zespołu szkół mogą zapraszać na swoje planowane lub
doraźne zebrania
przedstawicieli innych organów w celu
wymiany informacji i poglądów,
6) uchwały organów zespołu szkół szkoły prawomocnie podjętych w
ramach ich
kompetencji ,odnotowuje się w formie
pisemnych tekstów uchwał,
gromadzonych w księgach protokołów.
2. Spory między organami zespołu szkół rozstrzyga komisja
statutowa, w skład której mogą wchodzić przedstawiciele każdego
organu.
1) komisja statutowa wydaje swoje rozstrzygnięcia w drodze
uchwały podjętej
zwykłą większością głosów, przy
obecności wszystkich jej członków, a jej treść
odnotowuje się w zeszycie protokołów
komisji. Rozstrzygnięcia jej są
ostateczne. Sprawy pod obrady
wnoszone są w formie pisemnej w postaci
skargi organu, którego kompetencje
naruszono,
2) organ, którego winę komisja ustaliła, musi naprawić skutki
swego działania w
ciągu trzech miesięcy od ustalenia
rozstrzygnięcia przez komisję.
Rozstrzygnięcie komisji statutowej
podawane jest do ogólnej wiadomości w
szkole na tablicy ogłoszeń rady
pedagogicznej, rady rodziców, samorządów
uczniowskich.
w
górę
Stanowiska kierownicze w szkole
§ 15.
1. Tworzy się
jedno stanowisko wicedyrektora na co najmniej 12 oddziałów.
2. Powołania i odwołania na stanowisko wicedyrektora i
inne stanowisko kierownicze dokonuje dyrektor zespołu szkół, po
zasięgnięciu opinii organu prowadzącego i rady pedagogicznej.
3. Zakres obowiązków dla wicedyrektora i innych stanowisk
kierowniczych ustala dyrektor.
4. Na wniosek dyrektora za zgodą organu prowadzącego
szkołę, w ramach posiadanych środków finansowych można tworzyć
dodatkowe stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowisko
kierownicze.
w
górę
Rozdział 2
spis treści
Rozdział 4
|