ROZDZIAŁ 2.
CELE ZESPOŁU SZKÓŁ
§ 6.
1. Szkoły realizują cele i zadania określone w ustawie o
systemie oświaty oraz przepisach wydanych na jej podstawie.
2. Celem szkół jest kształcenie i wychowanie
przygotowujące do dalszej nauki i życia we współczesnym świecie.
3. Kształcenie i wychowanie służy rozwijaniu u uczniów
poczucia odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania
dla polskiego i ogólnoludzkiego dziedzictwa kulturowego.
4. Profil wychowawczy szkoły oparty jest na zasadach
Konstytucji RP, Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka i
Konwencji o Prawach Dziecka i określony jest w szkolnym
programie wychowawczym oraz programie profilaktyki.
5. Szkoły przekazują uczniom ogólną wiedzę o człowieku i
społeczeństwie, o problemach społecznych oraz ekonomicznych
kraju i świata.
6. Szkoły przygotowują uczniów do aktywnego życia w
zjednoczonej Europie.
7. Szkoły upowszechniają wiedzę ekologiczną wśród dzieci
i młodzieży oraz kształtują właściwe postawy wobec problemów
ochrony środowiska.
8. Szkoły zapewniają uczniom warunki do:
1) zdobywania wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania
świadectwa
ukończenia szkoły,
2) zaspokajania potrzeb rozwijania swoich zdolności i
zainteresowań,
3) kształcenia umiejętności planowania i organizowania nauki, pracy
i wypoczynku,
4) kształcenia umiejętności współżycia w zespole i rodzinie,
5) rozwijania takich cech jak: wrażliwość, godność, życzliwość,
prawdomówność,
samodzielność, odpowiedzialność za własny
rozwój, wytrwałość i
obowiązkowość,
6) kształcenia umiejętności formułowania i rozwiązywania problemów,
dyskutowania
i prezentowania własnych poglądów,
7) korzystania z różnych źródeł wiedzy,
8) kształcenia umiejętności posługiwania się powszechnie
stosowanymi
urządzeniami technicznymi,
9) współuczestniczenia i współtworzenia życia kulturalnego,
10) podtrzymywania kultury i tradycji lokalnej, regionalnej i
narodowej,
11) poznania zasad higieny osobistej, troski o własne zdrowie,
kondycję fizyczną i
psychiczną.
9. Szkoły umożliwiają uczniom:
1) podtrzymywanie poczucia tożsamości religijnej poprzez realizację
nauki religii lub
etyki na zasadach określonych w odrębnych
przepisach,
2) rozwijanie zainteresowań uczniów w miarę posiadanych możliwości
finansowych
poprzez:
a) tworzenie kół zainteresowań
(przedmiotowych, sportowych, artystycznych),
b) różnorodne formy prezentacji twórczej
młodzieży (poprzez Internet, gazetkę
szkolną, konkursy,
galerię plastyki itp.),
c) współpracę z innymi placówkami oświatowo
– wychowawczymi,
d) ułatwianie dostępu do placówek
kulturalnych i umożliwianie korzystania z
przedstawionych
przez te instytucje propozycji,
e) uczestniczenie w szkolnych, miejskich i
ogólnopolskich konkursach
artystycznych,
przedmiotowych i innych,
f) organizowanie lub umożliwianie
korzystania z różnorodnych form turystyki
(wycieczki, rajdy,
biwaki, marsze na orientację itp.),
3) realizowanie indywidualnych programów nauczania, co szczegółowo
określają
odrębne przepisy.
10. Szkoły organizują i udzielają uczniom:
1) pomoc psychologiczną i pedagogiczną na terenie placówki lub poza
nią w formie:
a) zajęć dydaktyczno-wyrównawczych i
specjalistycznych (korekcyjno-
kompensacyjnych,
logopedycznych, socjoterapeutycznych) oraz innych zajęć
o charakterze
terapeutycznym, w zależności od możliwości szkoły,
b) w szkołach mogą funkcjonować w
zależności od potrzeb i możliwości
finansowych:
- klasy
wyrównawcze,
- klasy
terapeutyczne,
- świetlica
socjoterapeutyczna
- zajęcia
psychoedukacyjne dla uczniów,
- zajęcia
psychoedukacyjne dla rodziców,
- porady dla
uczniów,
- porady,
konsultacje i warsztaty dla rodziców i nauczycieli.
2) opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi uczęszczającymi do szkół
poprzez:
a) nauczanie indywidualne,
b) nauczanie zindywidualizowane,
c) utworzenie w miarę potrzeb oddziałów
integracyjnych zgodnie z
obowiązującymi
przepisami.
11. Szkoła organizuje i udziela pomoc
psychologiczno-pedagogiczną uczniom, ich rodzicom oraz
nauczycielom współpracując z poradnią
psychologiczno-pedagogiczną i innymi poradniami
specjalistycznymi.
12. Współpraca z poradniami dotyczy w szczególności:
1) wspomagania wszechstronnego rozwoju dziecka i młodzieży,
2) diagnozowania i rozwijania potencjalnych możliwości oraz mocnych
stron
uczniów,
3) organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci,
4) udzielania pomocy uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych
i
wychowawczych oraz ich rodzicom,
5) udzielania pomocy dzieciom z wybitnymi uzdolnieniami,
6) udzielania pomocy uczniom uzależnionym i z grup ryzyka oraz ich
rodzicom,
7) udzielania pomocy uczniom w dokonywaniu wyboru kierunku
kształcenia, zawodu
i planowania kariery zawodowej,
8) wspomagania wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny i szkoły.
13. Szkoły sprawują indywidualną opiekę nad uczniami, a
zwłaszcza:
1) uczniami z najniższych klas szkoły podstawowej (I–III) w formie
zajęć
świetlicowych,
2) z zaburzeniami rozwojowymi, uszkodzeniami narządów: ruchu,
słuchu i wzroku,
w formie zajęć korekcyjno –
kompensacyjnych, rewalidacji indywidualnej,
3) potrzebującym stałej i doraźnej pomocy materialnej (kwalifikacji
dokonuje komisja
stypendialna działająca na terenie szkoły
zgodnie z wewnętrznie opracowanym
regulaminem).
§ 7.
1. Dyrektor zespołu szkół powierza każdy oddział
szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w
tym oddziale, zwanemu dalej „wychowawcą”.
2. Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej
skuteczności dąży się do tego, by wychowawca prowadził
powierzony oddział przez cały etap edukacyjny (pierwszy, drugi,
trzeci). Chyba, że rada pedagogiczna złoży uzasadniony wniosek do
dyrektora zespołu szkół o zmianę wychowawcy lub sam nauczyciel
wniesie stosowną prośbę.
3. Rodzice lub uczniowie mogą zwrócić się do dyrektora
zespołu szkół z pisemną prośbą o zmianę nauczyciela zajęć
edukacyjnych lub wychowawcy klasy:
1) umotywowany pisemny wniosek rodziców lub uczniów rozpatruje
dyrektor
zespołu szkół wraz z zespołem doradczym
dyrektora,
2) o podjętej decyzji dyrektor informuje pisemnie stronę składającą
wniosek w
terminie nie dłuższym niż 14 dni,
3) decyzja dyrektora jest ostateczna.
w
górę
Rozdział
1
spis treści
Rozdział 3
|