menu

aktualności
Szkoła Podstawowa
Gimnazjum

zespół szkół

Statut
Progr. wychowawczy
Program profilaktyki
wspólne imprezy
kontakt

 

© 2008 by WM
 

STATUT

          
ROZDZIAŁ 2.
CELE ZESPOŁU SZKÓŁ

§ 6.

1. Szkoły realizują cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz przepisach wydanych na jej podstawie.

2. Celem szkół jest kształcenie i wychowanie przygotowujące do dalszej nauki i życia we współczesnym świecie.

3. Kształcenie i wychowanie służy rozwijaniu u uczniów poczucia odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego i ogólnoludzkiego dziedzictwa kulturowego.

4. Profil wychowawczy szkoły oparty jest na zasadach Konstytucji RP, Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka i Konwencji o Prawach Dziecka i określony jest w szkolnym programie wychowawczym oraz programie profilaktyki.

5. Szkoły przekazują uczniom ogólną wiedzę o człowieku i społeczeństwie, o problemach społecznych oraz ekonomicznych kraju i świata.

6. Szkoły przygotowują uczniów do aktywnego życia w zjednoczonej Europie.

7. Szkoły upowszechniają wiedzę ekologiczną wśród dzieci i młodzieży oraz kształtują właściwe postawy wobec problemów ochrony środowiska.

8. Szkoły zapewniają uczniom warunki do:
   1) zdobywania wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa
       ukończenia szkoły,
   2) zaspokajania potrzeb rozwijania swoich zdolności i zainteresowań,
   3) kształcenia umiejętności planowania i organizowania nauki, pracy i wypoczynku,
   4) kształcenia umiejętności współżycia w zespole i rodzinie,
   5) rozwijania takich cech jak: wrażliwość, godność, życzliwość, prawdomówność,
       samodzielność, odpowiedzialność za własny rozwój, wytrwałość i
       obowiązkowość,
   6) kształcenia umiejętności formułowania i rozwiązywania problemów, dyskutowania
       i prezentowania własnych poglądów,
   7) korzystania z różnych źródeł wiedzy,
   8) kształcenia umiejętności posługiwania się powszechnie stosowanymi
       urządzeniami technicznymi,
   9) współuczestniczenia i współtworzenia życia kulturalnego,
  10) podtrzymywania kultury i tradycji lokalnej, regionalnej i narodowej,
 
11) poznania zasad higieny osobistej, troski o własne zdrowie, kondycję fizyczną i
       psychiczną.

9. Szkoły umożliwiają uczniom:
   1) podtrzymywanie poczucia tożsamości religijnej poprzez realizację nauki religii lub
       etyki na zasadach określonych w odrębnych przepisach,
   2) rozwijanie zainteresowań uczniów w miarę posiadanych możliwości finansowych
       poprzez:
       a) tworzenie kół zainteresowań (przedmiotowych, sportowych, artystycznych),
       b) różnorodne formy prezentacji twórczej młodzieży (poprzez Internet, gazetkę
           szkolną, konkursy, galerię plastyki itp.),
       c) współpracę z innymi placówkami oświatowo – wychowawczymi,
       d) ułatwianie dostępu do placówek kulturalnych i umożliwianie korzystania z
           przedstawionych przez te instytucje propozycji,
       e) uczestniczenie w szkolnych, miejskich i ogólnopolskich konkursach
           artystycznych, przedmiotowych i innych,
       f) organizowanie lub umożliwianie korzystania z różnorodnych form turystyki
           (wycieczki, rajdy, biwaki, marsze na orientację itp.),
   3) realizowanie indywidualnych programów nauczania, co szczegółowo określają
       odrębne przepisy.

10. Szkoły organizują i udzielają uczniom:
   1) pomoc psychologiczną i pedagogiczną na terenie placówki lub poza nią w formie:
       a) zajęć dydaktyczno-wyrównawczych i specjalistycznych (korekcyjno-
           kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych) oraz innych zajęć
           o charakterze terapeutycznym, w zależności od możliwości szkoły,
       b) w szkołach mogą funkcjonować w zależności od potrzeb i możliwości
           finansowych:
           - klasy wyrównawcze,
           - klasy terapeutyczne,
           - świetlica socjoterapeutyczna
           - zajęcia psychoedukacyjne dla uczniów,
           - zajęcia psychoedukacyjne dla rodziców,
           - porady dla uczniów,
           - porady, konsultacje i warsztaty dla rodziców i nauczycieli.
   2) opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi uczęszczającymi do szkół poprzez:
       a) nauczanie indywidualne,
       b) nauczanie zindywidualizowane,
       c) utworzenie w miarę potrzeb oddziałów integracyjnych zgodnie z
           obowiązującymi przepisami.

11. Szkoła organizuje i udziela pomoc psychologiczno-pedagogiczną uczniom, ich rodzicom oraz nauczycielom współpracując z poradnią psychologiczno-pedagogiczną i innymi poradniami specjalistycznymi.

12. Współpraca z poradniami dotyczy w szczególności:
   1) wspomagania wszechstronnego rozwoju dziecka i młodzieży,
   2) diagnozowania i rozwijania potencjalnych możliwości oraz mocnych stron
       uczniów,
   3) organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci,
   4) udzielania pomocy uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych i
       wychowawczych oraz ich rodzicom,
   5) udzielania pomocy dzieciom z wybitnymi uzdolnieniami,
   6) udzielania pomocy uczniom uzależnionym i z grup ryzyka oraz ich rodzicom,
   7) udzielania pomocy uczniom w dokonywaniu wyboru kierunku kształcenia, zawodu
       i planowania kariery zawodowej,
   8) wspomagania wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny i szkoły.

13. Szkoły sprawują indywidualną opiekę nad uczniami, a zwłaszcza:
   1) uczniami z najniższych klas szkoły podstawowej (I–III) w formie zajęć
       świetlicowych,
   2) z zaburzeniami rozwojowymi, uszkodzeniami narządów: ruchu, słuchu i wzroku,
       w formie zajęć korekcyjno – kompensacyjnych, rewalidacji indywidualnej,
   3) potrzebującym stałej i doraźnej pomocy materialnej (kwalifikacji dokonuje komisja
       stypendialna działająca na terenie szkoły zgodnie z wewnętrznie opracowanym
       regulaminem).

§ 7.

1. Dyrektor zespołu szkół powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu dalej „wychowawcą”.

2. Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności dąży się do tego, by wychowawca prowadził powierzony oddział przez cały etap edukacyjny (pierwszy, drugi, trzeci). Chyba, że rada pedagogiczna złoży uzasadniony wniosek do dyrektora zespołu szkół o zmianę wychowawcy lub sam nauczyciel wniesie stosowną prośbę.

3. Rodzice lub uczniowie mogą zwrócić się do dyrektora zespołu szkół z pisemną prośbą o zmianę nauczyciela zajęć edukacyjnych lub wychowawcy klasy:
   1) umotywowany pisemny wniosek rodziców lub uczniów rozpatruje dyrektor
       zespołu szkół wraz z zespołem doradczym dyrektora,
   2) o podjętej decyzji dyrektor informuje pisemnie stronę składającą wniosek w
       terminie nie dłuższym niż 14 dni,
   3) decyzja dyrektora jest ostateczna.

 w górę
 Rozdział 1                                          spis treści                                            Rozdział 3