menu

aktualności
Szkoła Podstawowa
Gimnazjum

zespół szkół

Statut
Progr. wychowawczy
Program profilaktyki
wspólne imprezy
kontakt

 

© 2008 by WM
 

STATUT

          
ROZDZIAŁ 4.
ORGANIZACJA SZKOŁY

Pedagog
Wychowawca klasy
Bibliotekarz, biblioteka szkolna
Świetlica szkolna
Sposoby rozwiązywania konfliktów
 

§ 16.

1. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział.

2. Uczniowie na określonym etapie edukacyjnym uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych, przewidzianych planem nauczania i zestawem programów dla danej klasy, dopuszczonych do użytku szkolnego.

3. Przy podziale na oddziały decyduje liczba uczniów z obwodu, o ile nie zostały przyjęte odrębne porozumienia w powyższej sprawie.

4. O przeciętnej liczbie uczniów w oddziale decyduje organ prowadzący szkołę, który finansuje jej działalność.

5. Podstawową formą pracy szkół są zajęcia edukacyjne prowadzone w systemie klasowo–lekcyjnym.

6. Corocznie można dokonywać podziału oddziałów na grupy na zajęciach wymagających specjalnych warunków nauki i bezpieczeństwa, z uwzględnieniem wysokości środków finansowych posiadanych przez szkołę oraz zasad wynikających z odrębnych przepisów.

7. Oddziały można dzielić na grupy na zajęciach z języków obcych i informatyki.

8. Podział na grupy jest obowiązkowy na zajęciach z języków obcych i informatyki w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów.

9. W przypadku oddziałów liczących odpowiednio mniej niż 24 uczniów podziału na grupy na zajęciach, o których mowa w § 20 ust. 3. można dokonywać za zgodą organu prowadzącego szkołę.

10. Zajęcia z wychowania fizycznego prowadzone są w grupach liczących od 12 do 26 uczniów

§ 17.

1. Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach rada pedagogiczna może podjąć uchwałę, w której ustali inny czas trwania godziny lekcyjnej (nie dłuższy niż 1 godz. zegarowa), zachowując ogólny tygodniowy czas pracy, obliczony na podstawie szkolnego planu nauczania.

2. Tygodniowy rozkład zajęć uczniów klas I–III szkoły podstawowej określa ogólny przydział czasu na zajęcia edukacyjne, wyznaczone szkolnym planem nauczania a szczegółowy rozkład dzienny zajęć i przerw ustala nauczyciel, uwzględniając wysiłek intelektualny uczniów.

3. Przerwy między lekcjami trwają 10 minut, z wyjątkiem przerwy po czwartej godzinie lekcyjnej (20 minut) i siódmej godzinie lekcyjnej (5 minut).

4. W wyjątkowych sytuacjach zajęcia, jak i przerwy międzylekcyjne mogą przebiegać w tzw. formie skróconej po uzyskaniu zgody organu prowadzącego.

§ 18.

1. Niektóre zajęcia obowiązkowe, zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze, nauczanie języków obcych, elementów informatyki, koła zainteresowań i inne zajęcia nadobowiązkowe mogą być prowadzone poza systemem klasowo- lekcyjnym w grupach oddziałowych, międzyoddziałowych i międzyszkolnych, a także podczas wycieczek i wyjazdów.

2. Zajęcia edukacyjne prowadzone są w salach lekcyjnych, bibliotece – czytelni, hali sportowej, boisku sportowym, w terenie lub za zgodą dyrektora szkoły poza obiektem szkolnym, np. muzeum, kinie, w teatrze, na wycieczce.

3. Liczba uczestników zajęć:
    1) kół i zespołów zainteresowań oraz innych zajęć nadobowiązkowych
        finansowanych z budżetu szkoły nie powinna być wyższa niż 15 uczestników,
    2) zajęć gimnastyki korekcyjno – kompensacyjnej z odchyleniami w prawidłowej
        budowie i postawie ciała oraz przewlekle chorych powinna wynosić od 5 do 10
        uczniów, natomiast dla uczniów z obniżoną sprawnością fizyczną zajęcia
        powinny odbywać się w grupach liczących od 10 do 15 uczniów,
         a) zajęć dydaktyczno – wyrównawczych wynosi od 4 do 8 uczniów,
         b) zajęć korekcyjno – kompensacyjnych wynosi od 2 do 5 uczniów,
         c) zajęć logopedycznych wynosi od 2 do 4 uczniów,
         d) zajęć socjoterapeutycznych wynosi od 3 do 10 uczniów.

§ 19.

1. Czas rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno – wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określa Minister Edukacji Narodowej w drodze rozporządzenia w sprawie organizacji roku szkolnego.

2. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora szkoły, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania do dnia 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacji zatwierdza organ prowadzący szkołę do dnia 30 maja danego roku.

3. W arkuszu organizacyjnym szkoły zamieszcza się w szczególności liczbę pracowników szkoły, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych obowiązkowych i nadobowiązkowych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę.

4. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego szkoły dyrektor, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych.

§ 20.

1. Opiekę nad uczniami przebywającymi w szkole podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych sprawuje nauczyciel prowadzący zajęcia.

2. W czasie przerw międzylekcyjnych opiekę nad uczniami sprawuje nauczyciel dyżurujący zgodnie z planem i zasadami organizacyjno-porządkowymi określonymi w regulaminie dyżurów.

3. Opiekę nad uczniami podczas zajęć poza terenem szkoły w trakcie wycieczek organizowanych przez szkołę, sprawuje nauczyciel prowadzący zajęcia lub kierownik wycieczki i opiekunowie grup zgodnie z regulaminem określającym zasady bezpieczeństwa uczniów na wycieczkach, biwakach, rajdach i imprezach pozaszkolnych oraz regulaminem wycieczek.

4. W przypadku pogorszenia się stanu zdrowia ucznia i niemożności kontynuowania nauki w danym dniu, należy powiadomić rodziców lub prawnych opiekunów dziecka, którzy są zobowiązani odebrać je ze szkoły.

5. Dyrektor szkoły może zorganizować lub umożliwić prowadzenie działalności innowacyjnej lub eksperymentów pedagogicznych na warunkach określonych rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej.

 w górę

Pedagog

§ 22.

1. Opiekę psychologiczno-pedagogiczną i wychowawczą w szkole sprawuje pedagog, który podlega bezpośrednio dyrektorowi zespołu.

2. Do zadań pedagoga zakresie zadań ogólno wychowawczych należy:
    1) dokonywanie okresowej oceny sytuacji wychowawczej w szkole,
    2) dbanie o realizację obowiązku szkolnego (wspólnie z wychowawcą klasy),
    3) współdziałanie w opracowaniu planów rozwoju szkoły,
    4) zwracanie uwagi na przestrzeganie przez szkołę postanowień Konwencji o
        Prawach Dziecka,
    5) monitorowanie i ewaluacja skuteczności systemu wychowawczego szkoły
        określonego w szkolnym programie wychowawczym,
    6) pomoc wychowawcom klas, w szczególności w zakresie:
        - udzielania różnych form pomocy psychologicznej i pedagogicznej uczniom
           realizującym indywidualny program lub tok nauczania,
        - koordynację prac dotyczących orientacji zawodowej,
        - prowadzenia godzin wychowawczych.

3. Do zadań pedagoga w zakresie opieki psychologiczno – pedagogicznej należy:
    1) udzielanie pomocy wychowawcom klas, w szczególności w zakresie:
        a) rozpoznania indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowania przyczyn
            niepowodzeń szkolnych,
        b) określania form i sposobów udzielania pomocy uczniom, w tym uczniom
            wybitnie uzdolnionym, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb,
    2) uczestniczenie w spotkaniach zespołów wychowawców (grup wsparcia), w celu
        wymiany doświadczeń i wspólnego rozwiązywania problemów wychowawczych,
    3) udzielanie uczniom pomocy w wyborze zawodu i kierunku dalszego kształcenia
        się,
    4) współorganizowanie spotkań z ludźmi różnych zawodów, absolwentami szkoły i
        pracownikami poradni psychologiczno -pedagogicznej,
    5) działania na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom
        znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej.

4. Do zadań pedagoga w zakresie profilaktyki wychowawczej należy:
    1) rozpoznawanie warunków życia i nauki uczniów zagrożonych niedostosowaniem
        społecznym oraz sposobów spędzania przez nich wolnego czasu,
    2) współdziałanie z wychowawcami, rodzicami, pielęgniarką szkolną i organizacjami
        oraz instytucjami do tego powołanymi w zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi
        i innym uzależnieniom,
    3) otaczanie indywidualną opieką uczniów zagrożonych niedostosowaniem
        społecznym przez:
         a) prowadzenie rozmów i zajęć o charakterze terapeutycznym, eliminujących
             skrajne formy niedostosowania,
         b) pedagogizację rodziców (prowadzenie pogadanek i rozmów indywidualnych
             mających na celu popularyzację wiedzy z zakresu praw rozwoju i potrzeb
             psychicznych dzieci i młodzieży, pedagogiki wychowawczej oraz orientacji
             zawodowej),
         c) prowadzenie mediacji w sytuacjach konfliktowych, pojawiających się w
             relacjach między różnymi podmiotami tworzącymi środowisko wychowawcze
             szkoły (nauczycielami, uczniami, rodzicami, dyrekcją szkoły).

5. Wymienione zadania pedagog realizuje:
    1) w ramach współpracy z nauczycielami, rodzicami (prawnymi opiekunami),
        pielęgniarką szkolną, organami szkoły, instytucjami pozaszkolnymi i szkołami
        ponadgimnazjalnymi w zakresie orientacji zawodowej,
    2) w ramach współpracy z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i innymi
        poradniami specjalistycznymi, w zakresie konsultacji metod i form pomocy
        udzielanej uczniom oraz w zakresie specjalistycznej diagnozy w indywidualnych
        przypadkach.

6. W zakresie prac organizacyjno-administracyjnych prowadzi następującą dokumentację:
    1) dziennik pedagoga szkolnego według wzoru określonego odrębnymi przepisami,
    2) teczki indywidualne dzieci zawierające dokumentację prowadzonych badań i
        czynności uzupełniających, dziennik zajęć specjalistycznych, jeśli są
        organizowane na terenie szkoły.

 w górę

Wychowawca klasy

§ 23.

1. Do zadań wychowawcy klasy należy:
    1) organizowanie procesu wychowawczego w zespole klasowym,
    2) zapoznanie rodziców z planem pracy wychowawcy opracowanym na podstawie
        programu wychowawczego szkoły wspólnie z wychowankami,
    3) tworzenie warunków do rozwoju uczniów, przygotowujących ich do życia w
        zespole, rodzinie i społeczeństwie,
    4) rozwiązywanie konfliktów w zespole, także między wychowankami i
        społecznością szkoły poprzez: prowadzenie rozmów, zawieranie umów
        społecznych, kontraktów, współuczestniczenie w pracy trójkąta (dyrektor,
        wychowawca, rodzic lub wychowawca, rodzic, uczeń), a także uczestnictwo w
        komisji dyscyplinarnej dla uczniów, którzy dopuścili się wyjątkowo poważnych
        wykroczeń lub nie rokują poprawy po zastosowaniu wszystkich obowiązujących
        narzędzi wychowawczych,
    5) otaczanie indywidualną opieką każdego wychowanka, szczególnie uczniów
        znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej lub losowej,
    6) planowanie i organizowanie wspólnie z uczniami i ich rodzicami różnych form
        życia zespołowego, rozwijających jednostki i integrujących zespół klasowy,
    7) ustalanie treści i form zajęć tematycznych na godzinach do dyspozycji
        wychowawcy,
    8) wspieranie uczniów w dokonywaniu wyboru kierunku dalszego kształcenia,
        zawodu i planowaniu kariery zawodowej oraz udzielaniu informacji w tym
        zakresie,
    9) współdziałanie z nauczycielami uczącymi w klasie,
   10) kształtowanie atmosfery dobrej pracy, życzliwości, koleżeństwa i przyjaźni
        wśród uczniów,
   11) utrzymywanie kontaktów z rodzicami uczniów w celu:
         a) poznania ich potrzeb opiekuńczo–wychowawczych,
         b) wspierania ich w działaniach wychowawczych,
         c) współpracy w działaniach wychowawczych,
         d) włączania ich w sprawy życia klasy, szkoły,
   12) współpraca z pedagogiem szkolnym, pielęgniarką szkolną, poradnią
         psychologiczno–pedagogiczną i innymi specjalistami świadczącymi
         kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności, stanu zdrowia oraz
         zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów,
   13) organizowanie w formie zespołów koleżeńskich indywidualnej opieki nad
         uczniami,
   14) prawidłowe prowadzenie dokumentacji klasy i ucznia (dziennik, arkusze ocen,
         świadectwa),
   15) dbanie o systematyczne uczęszczanie uczniów na zajęcia i czuwanie nad
         realizacją obowiązku szkolnego,
   16) do 15 września każdego roku szkolnego obowiązkowe zapoznanie uczniów, do
         10 października również rodziców (prawnych opiekunów) z zasadami oceniania
         osiągnięć edukacyjnych i zachowania uczniów, sposobach sprawdzania
         osiągnięć edukacyjnych oraz warunkach i trybie uzyskania wyższej niż
         przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i
         zachowania,
   17) na miesiąc przed klasyfikacją semestralną (roczną) powiadomienie pisemnie
         rodziców o przewidywanych dla ucznia okresowych (rocznych) stopniach
         niedostatecznych,
   18) ustalenie oceny zachowania uczniów zgodnie z Wewnątrzszkolnym Systemem
         Oceniania (załącznik),
   19) organizowanie zebrań z rodzicami, o których zawiadamia poprzez wpis do
         dzienniczka ucznia na tydzień przed planowanym zebraniem,
   20) kształtowanie u uczniów nawyku aktywnego uczestnictwa w życiu klasy i
         szkoły, inicjowanie samorządnej działalności uczniów i sprawowanie opieki nad
         samorządem klasowym.

2. Do uprawnień wychowawcy należy:
     1) współdecydowanie z samorządem klasy, rodzicami uczniów o programie i planie
         działań wychowawczych na rok szkolny lub dłuższe okresy.
     2) uzyskanie pomocy merytorycznej i psychologiczno-pedagogicznej w swej
         pracy ze strony właściwych placówek i instytucji oświatowych i naukowych.
     3) wnioskowanie o rozwiązanie problemów zdrowotnych, psychospołecznych,
         materialnych swoich wychowanków do pedagoga, szkolnej komisji
         stypendialnej, służby zdrowia i kierownictwa szkoły.

3. W celu przeciwdziałania zjawiskom agresji i przemocy w szkole do obowiązków wychowawcy klasy należy w szczególności:
    1) rzetelne rozpoznanie i zdiagnozowanie klasy pod względem emocjonalnym oraz
        pod względem przynależności klasy do subkultur młodzieżowych,
    2) koordynowanie pracy w zespole klasowym przy współpracy rodziców,
        informowanie ich o problemach w zakresie wychowania i włączanie ich w
        rozwiązywanie problemów wychowawczych,
    3) kształtowanie u wychowanków umiejętności negocjacji i stosowania ich w
        sytuacjach konfliktowych.

4. Wychowawca odpowiada przed dyrektorem szkoły za:
    1) realizację programu wychowawczego w swojej klasie,
    2) poziom opieki i pomocy indywidualnej dla swoich wychowanków będących w
        trudnej sytuacji,
    3) prawidłowe prowadzenie dokumentacji swojej klasy.

5. Podstawowymi formami i metodami pracy nauczyciela–wychowawcy są:
    1) spotkania klasowe na godzinach do dyspozycji wychowawcy,
    2) spotkania klasowe lub z przedstawicielami klasy poza zajęciami lekcyjnymi,
    3) współuczestniczenie i współorganizowanie form rekreacyjno-wypoczynkowych
        (wycieczek, biwaków, rajdów),
    4) wspólne uczestniczenie w imprezach kulturalnych nieorganizowanych przez
        szkołę,
    5) uczestniczenie w grupach wsparcia zespołu wychowawców (nauczycieli),
        mających na celu wzajemną wymianę doświadczeń i informacji dotyczących
        uczniów słabych, z trudnościami w nauce lub trudnościami wychowawczymi,
    6) organizowanie w miarę potrzeb wspólnych spotkań towarzysko–rozrywkowych
        z udziałem uczniów i rodziców,
    7) spotkania z rodzicami: indywidualne, zbiorowe, i okresowe.

6. W zakresie administrowania klasą obowiązkiem nauczyciela-wychowawcy jest:
    1) prowadzenie dziennika lekcyjnego,
    2) prowadzenie arkuszy ocen,
    3) wypisywanie świadectw szkolnych,
    4) sporządzanie sprawozdań statystycznych (protokołów komisji klasowych -
        semestralnych i rocznych) dotyczących klasy,
    5) korespondencja z rodzicami,
    6) nadzorowanie spraw finansowych dotyczących danego oddziału klasowego,
    7) sporządzanie indywidualnych charakterystyk uczniów,
    8) sporządzanie innych dokumentów wynikających z zarządzeń, ustaleń dyrekcji
        szkoły, uchwał i wniosków rady pedagogicznej.

 w górę

Bibliotekarz, biblioteka szkolna

§ 24.

1. W zakresie pracy pedagogicznej nauczyciel bibliotekarz zobowiązany jest do:
    1) udostępniania zbiorów wypożyczalni i czytelni,
    2) tworzenia warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania
        informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią
        informacyjną,
    3) indywidualnego doradztwa w wyborze lektury,
    4) prowadzenia i korygowania zajęć z edukacji czytelniczej i medialnej przy
        współpracy z wychowawcami i nauczycielami poszczególnych zajęć
        edukacyjnych,
    5) udzielania informacji bibliotecznych, bieżące informowanie uczniów i nauczycieli
        o nowościach czytelniczych oraz o nowościach szkolnej wideoteki,
    6) zaspakajania w miarę możliwości finansowych zgłoszonych przez użytkowników
        potrzeb czytelniczych,
    7) przygotowania i przedstawiania analizy stanu czytelnictwa w szkole na
        klasyfikacyjnych posiedzeniach rady pedagogicznej,
    8) informowania nauczycieli i wychowawców pedagogicznej o poziomie
        czytelnictwa w poszczególnych klasach (raz w miesiącu)
    9) rozbudzania i rozwijania indywidualnych zainteresowań czytelniczych
        uczniów oraz wyrabiania nawyku czytania i uczenia się,
   10) organizowania różnorodnych działań upowszechniających czytelnictwo
        (konkursy, wystawy, imprezy czytelnicze, wieczory poezji),
   11) współpracy z innymi bibliotekami w szczególności publicznymi i pedagogicznymi
         poprzez wymianę doświadczeń bibliotekarzy, informowanie o zbiorach
         placówek, oraz wspólne organizowanie zajęć edukacji czytelniczej i medialnej,
         konkursów, spotkań autorskich, wycieczek do innych placówek,

2. W zakresie pracy organizacyjno–technicznej nauczyciel–bibliotekarz zobowiązany jest do:
    1) gromadzenia zbiorów zgodnie z profilem programowym i potrzebami placówki,
    2) opracowania zbiorów (klasyfikowanie, katalogowanie),
    3) selekcji zbiorów (materiałów zbędnych i zniszczonych),
    4) ewidencji zbiorów zgodnie z obowiązującymi przepisami,
    5) organizacji udostępniania zbiorów,
    6) organizacji warsztatu informacyjnego (wydzielanie księgozbioru podręcznego,
        prowadzenie katalogu alfabetycznego i rzeczowego, zestawień
        bibliograficznych, kartotek),
    7) konserwacji zbiorów.

3. Do obowiązków nauczyciela–bibliotekarza należy:
    1) zabezpieczanie i utrzymywanie księgozbioru oraz wideoteki w należytym stanie,
    2) właściwe wykorzystanie powierzonych mu zbiorów,
    3) współpraca z wychowawcami i nauczycielami poszczególnych zajęć
        edukacyjnych,
    4) współpraca z rodzicami (prawnymi opiekunami) i bibliotekami poprzez
        organizację wspólnych uroczystości szkolnych oraz wymianę informacji o
        poziomie czytelnictwa w szkole,
    5) opieka nad zespołem uczniów współpracujących z biblioteką i pomagających
        bibliotekarzom w pracy,
    6) sporządzanie planu pracy, harmonogramu zajęć z edukacji czytelniczej i
        medialnej oraz okresowych i rocznych sprawozdań z pracy,
    7) prowadzenie dziennej, miesięcznej, semestralnej, rocznej statystyki
        wypożyczeń, dziennika pracy biblioteki, ksiąg inwentarzowych, rejestru
        ubytków, kart akcesyjnych czasopism, ewidencji wypożyczeń,
    8) doskonalenie warsztatu pracy,
    9) wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrekcję szkoły.

§ 25.

1. Biblioteka szkolna jest pracownią szkolną, służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno-wychowawczych szkoły, doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela.

2. Pomieszczenia biblioteki szkolnej umożliwiają:
    1) gromadzenie i opracowanie zbiorów,
    2) korzystanie ze zbiorów czytelni,
    3) prowadzenie zajęć z edukacji czytelniczej i medialnej.

3. Z biblioteki mogą korzystać: uczniowie, nauczyciele, rodzice oraz inni pracownicy szkoły.

4. Godziny pracy bibliotekarzy umożliwiają dostęp do zbiorów biblioteki podczas zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu.

5. Organizacje biblioteki szkolnej określa regulamin biblioteki.

 w górę

Świetlica szkolna

§ 26.

1. Dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w szkole działa świetlica szkolna.

2. W świetlicy prowadzone są zajęcia w grupach wychowawczych. Liczba uczniów w grupie nie powinna przekraczać 25. Zapisy do grup prowadzone są na początku danego roku szkolnego.

3. Prawa i obowiązki ucznia uczęszczającego do świetlicy określa regulamin wewnętrzny świetlicy.

4. Świetlica organizuje dożywianie dzieci. Odpłatność za korzystanie z posiłków ustala Wydział Edukacji Urzędu Miasta w Grudziądzu

5. Z bezpłatnego posiłku mogą korzystać uczniowie zgodnie regulaminem
pomocy materialnej dla uczniów Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 1.

§ 27.

1. Do zadań nauczycieli-wychowawców świetlicy szkolnej należy:
    1) zapewnienie uczniom przebywającym w świetlicy i stołówce bezpiecznych
        warunków,
    2) realizowanie planu pracy świetlicy w grupach wychowawczych zgodnie z planem
        pracy i programem wychowawczym szkoły,
    3) zapewnienie uczniom pozostającym w świetlicy niezbędnych warunków do pracy
        własnej oraz udzielanie pomocy w tym zakresie,
    4) prowadzenie opieki doraźnej dla uczniów,
    5) kształtowanie różnorodnych zainteresowań i rozwijanie zdolności uczniów w
        kołach zainteresowań,
    6) otaczanie szczególną opieką dzieci specjalnej troski oraz zagrożonych
        niedostosowaniem społecznym,
    7) prowadzenie w ramach swoich godzin zajęć opiekuńczych przydzielonych przez
        dyrekcję szkoły,
    8) organizowanie dożywiania dzieci,
    9) współpraca z rodzicami uczniów, wychowawcami klas oraz pedagogiem
        szkolnym,
   10) prowadzenie dokumentacji pracy zgodnie z odrębnymi przepisami.

§ 28.

Organizację i działalność świetlicy socjoterapeutycznej określają wewnętrzne regulaminy i programy.

 w górę

Sposoby rozwiązywania konfliktów

§ 29.

1. Sytuacje konfliktowe między uczniem a nauczycielem powinny być wyjaśnione i rozwiązywane w pierwszej kolejności przy pomocy wychowawcy.

2. Jeżeli zainteresowane strony nie rozwiążą konfliktu, mogą się odwołać, w zależności od skali problemu do innych instytucji wychowawczych szkoły:
    1) mediatora szkoły w osobie pedagoga szkolnego,
    2) dyrektora szkoły,
    3) komisji dyscyplinarnej, w której skład wchodzą:
        a) dyrektor szkoły lub jego zastępca,
        b) wychowawca,
        c) pedagog,
        d) rzecznik praw ucznia.

3. Uczeń ma prawo do obrony przez wybranego nauczyciela lub rzecznika praw ucznia.

4. W przypadku nierozwiązana konfliktu na terenie szkoły, zainteresowane strony mogą odwołać się do organu prowadzącego lub nadzorującego.

5. Sytuacje konfliktowe między uczniem a uczniem powinny być wyjaśnione i rozwiązywane w pierwszej kolejności przy pomocy wychowawcy.

6. Uczeń ma prawo do obrony przez wybranego nauczyciela lub rzecznika praw ucznia.

7. Sytuacje konfliktowe między rodzicem a nauczycielem powinny być wyjaśnione i rozwiązywane w pierwszej kolejności przy pomocy dyrektora szkoły.

8. W przypadku nierozwiązania konfliktu na terenie szkoły zainteresowane strony nie rozwiążą konfliktu, mogą się odwołać do organu prowadzącego lub nadzorującego.

§ 30.

Szkoła przyjmuje słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne (nauczycielskie) na podstawie pisemnego porozumienia zawartego między dyrektorem szkoły a zakładem, uczelnią.

§ 31.

Do realizacji celów statutowych szkoła posiada odpowiednie pomieszczenia:
    1) bibliotekę z czytelnią,
    2) pracownię multimedialną,
    3) gabinet pedagoga,
    4) świetlicę i stołówkę szkolną,
    5) świetlicę socjoterapeutyczną,
    6) gabinet terapii pedagogicznej i logopedii,
    7) gabinet pielęgniarki szkolnej,
    8) archiwum i pomieszczenia administracyjno-gospodarcze,
    9) szatnię,
   10) sklepik szkolny.

 w górę
Rozdział 3                                          spis treści                                            Rozdział 5