ROZDZIAŁ 4.
ORGANIZACJA SZKOŁY
Pedagog
Wychowawca klasy
Bibliotekarz, biblioteka szkolna
Świetlica szkolna
Sposoby rozwiązywania konfliktów
§ 16.
1. Podstawową
jednostką organizacyjną szkoły jest oddział.
2. Uczniowie na określonym etapie edukacyjnym uczą się
wszystkich przedmiotów obowiązkowych, przewidzianych planem
nauczania i zestawem programów dla danej klasy, dopuszczonych do
użytku szkolnego.
3. Przy podziale na oddziały decyduje liczba uczniów z
obwodu, o ile nie zostały przyjęte odrębne porozumienia w
powyższej sprawie.
4. O przeciętnej liczbie uczniów w oddziale decyduje
organ prowadzący szkołę, który finansuje jej działalność.
5. Podstawową formą pracy szkół są zajęcia edukacyjne
prowadzone w systemie klasowo–lekcyjnym.
6. Corocznie można dokonywać podziału oddziałów na grupy
na zajęciach wymagających specjalnych warunków nauki i
bezpieczeństwa, z uwzględnieniem wysokości środków finansowych
posiadanych przez szkołę oraz zasad wynikających z odrębnych
przepisów.
7. Oddziały można dzielić na grupy na zajęciach z języków
obcych i informatyki.
8. Podział na grupy jest obowiązkowy na zajęciach z
języków obcych i informatyki w oddziałach liczących powyżej 24
uczniów.
9. W przypadku oddziałów liczących odpowiednio mniej niż
24 uczniów podziału na grupy na zajęciach, o których mowa w § 20
ust. 3. można dokonywać za zgodą organu prowadzącego szkołę.
10. Zajęcia z wychowania fizycznego prowadzone są w
grupach liczących od 12 do 26 uczniów
§ 17.
1. Godzina
lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach rada
pedagogiczna może podjąć uchwałę, w której ustali inny czas
trwania godziny lekcyjnej (nie dłuższy niż 1 godz. zegarowa),
zachowując ogólny tygodniowy czas pracy, obliczony na podstawie
szkolnego planu nauczania.
2. Tygodniowy rozkład zajęć uczniów klas I–III szkoły
podstawowej określa ogólny przydział czasu na zajęcia edukacyjne,
wyznaczone szkolnym planem nauczania a szczegółowy rozkład
dzienny zajęć i przerw ustala nauczyciel, uwzględniając wysiłek
intelektualny uczniów.
3. Przerwy między lekcjami trwają 10 minut, z wyjątkiem
przerwy po czwartej godzinie lekcyjnej (20 minut) i siódmej
godzinie lekcyjnej (5 minut).
4. W wyjątkowych sytuacjach zajęcia, jak i przerwy międzylekcyjne mogą przebiegać w tzw. formie skróconej po
uzyskaniu zgody organu prowadzącego.
§ 18.
1. Niektóre
zajęcia obowiązkowe, zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze,
nauczanie języków obcych, elementów informatyki, koła
zainteresowań i inne zajęcia nadobowiązkowe mogą być prowadzone
poza systemem klasowo- lekcyjnym w grupach oddziałowych,
międzyoddziałowych i międzyszkolnych, a także podczas wycieczek
i wyjazdów.
2. Zajęcia edukacyjne prowadzone są w salach lekcyjnych,
bibliotece – czytelni, hali sportowej, boisku sportowym, w
terenie lub za zgodą dyrektora szkoły poza obiektem szkolnym,
np. muzeum, kinie, w teatrze, na wycieczce.
3. Liczba uczestników zajęć:
1) kół i zespołów zainteresowań oraz innych zajęć
nadobowiązkowych
finansowanych z budżetu szkoły nie
powinna być wyższa niż 15 uczestników,
2) zajęć gimnastyki korekcyjno – kompensacyjnej z
odchyleniami w prawidłowej
budowie i postawie ciała oraz
przewlekle chorych powinna wynosić od 5 do 10
uczniów, natomiast dla uczniów z
obniżoną sprawnością fizyczną zajęcia
powinny odbywać się w grupach
liczących od 10 do 15 uczniów,
a) zajęć dydaktyczno –
wyrównawczych wynosi od 4 do 8 uczniów,
b) zajęć korekcyjno –
kompensacyjnych wynosi od 2 do 5 uczniów,
c) zajęć logopedycznych wynosi
od 2 do 4 uczniów,
d) zajęć socjoterapeutycznych
wynosi od 3 do 10 uczniów.
§ 19.
1. Czas
rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno – wychowawczych,
przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określa
Minister Edukacji Narodowej w drodze rozporządzenia w sprawie
organizacji roku szkolnego.
2. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki
w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły
opracowany przez dyrektora szkoły, z uwzględnieniem szkolnego
planu nauczania do dnia 30 kwietnia każdego roku. Arkusz
organizacji zatwierdza organ prowadzący szkołę do dnia 30 maja
danego roku.
3. W arkuszu organizacyjnym szkoły zamieszcza się w
szczególności liczbę pracowników szkoły, w tym pracowników
zajmujących stanowiska kierownicze, ogólną liczbę godzin zajęć
edukacyjnych obowiązkowych i nadobowiązkowych finansowanych ze
środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę.
4. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego
szkoły dyrektor, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i
higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć określający
organizację obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych.
§ 20.
1. Opiekę nad
uczniami przebywającymi w szkole podczas zajęć obowiązkowych,
nadobowiązkowych i pozalekcyjnych sprawuje nauczyciel prowadzący
zajęcia.
2. W czasie przerw międzylekcyjnych opiekę nad uczniami
sprawuje nauczyciel dyżurujący zgodnie z planem i zasadami
organizacyjno-porządkowymi określonymi w regulaminie dyżurów.
3. Opiekę nad uczniami podczas zajęć poza terenem szkoły
w trakcie wycieczek organizowanych przez szkołę, sprawuje
nauczyciel prowadzący zajęcia lub kierownik wycieczki i
opiekunowie grup zgodnie z regulaminem określającym zasady
bezpieczeństwa uczniów na wycieczkach, biwakach, rajdach i
imprezach pozaszkolnych oraz regulaminem wycieczek.
4. W przypadku pogorszenia się stanu zdrowia ucznia i
niemożności kontynuowania nauki w danym dniu, należy powiadomić
rodziców lub prawnych opiekunów dziecka, którzy są zobowiązani
odebrać je ze szkoły.
5. Dyrektor szkoły może zorganizować lub umożliwić
prowadzenie działalności innowacyjnej lub eksperymentów
pedagogicznych na warunkach określonych rozporządzeniem Ministra
Edukacji Narodowej.
w
górę
Pedagog
§ 22.
1. Opiekę
psychologiczno-pedagogiczną i wychowawczą w szkole sprawuje
pedagog, który podlega bezpośrednio dyrektorowi zespołu.
2. Do zadań pedagoga zakresie zadań ogólno wychowawczych
należy:
1) dokonywanie okresowej oceny sytuacji wychowawczej w
szkole,
2) dbanie o realizację obowiązku szkolnego (wspólnie z
wychowawcą klasy),
3) współdziałanie w opracowaniu planów rozwoju szkoły,
4) zwracanie uwagi na przestrzeganie przez szkołę postanowień
Konwencji o
Prawach Dziecka,
5) monitorowanie i ewaluacja skuteczności systemu
wychowawczego szkoły
określonego w szkolnym programie
wychowawczym,
6) pomoc wychowawcom klas, w szczególności w zakresie:
- udzielania różnych form pomocy
psychologicznej i pedagogicznej uczniom
realizującym
indywidualny program lub tok nauczania,
- koordynację prac dotyczących
orientacji zawodowej,
- prowadzenia godzin wychowawczych.
3. Do zadań pedagoga w zakresie opieki psychologiczno –
pedagogicznej należy:
1) udzielanie pomocy wychowawcom klas, w szczególności w
zakresie:
a) rozpoznania indywidualnych potrzeb
uczniów oraz analizowania przyczyn
niepowodzeń
szkolnych,
b) określania form i sposobów
udzielania pomocy uczniom, w tym uczniom
wybitnie
uzdolnionym, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb,
2) uczestniczenie w spotkaniach zespołów wychowawców (grup
wsparcia), w celu
wymiany doświadczeń i wspólnego
rozwiązywania problemów wychowawczych,
3) udzielanie uczniom pomocy w wyborze zawodu i kierunku
dalszego kształcenia
się,
4) współorganizowanie spotkań z ludźmi różnych zawodów,
absolwentami szkoły i
pracownikami poradni psychologiczno
-pedagogicznej,
5) działania na rzecz zorganizowania opieki i pomocy
materialnej uczniom
znajdującym się w trudnej sytuacji
życiowej.
4. Do zadań pedagoga w zakresie profilaktyki wychowawczej
należy:
1) rozpoznawanie warunków życia i nauki uczniów zagrożonych
niedostosowaniem
społecznym oraz sposobów spędzania
przez nich wolnego czasu,
2) współdziałanie z wychowawcami, rodzicami, pielęgniarką
szkolną i organizacjami
oraz instytucjami do tego powołanymi
w zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi
i innym uzależnieniom,
3) otaczanie indywidualną opieką uczniów zagrożonych
niedostosowaniem
społecznym przez:
a) prowadzenie rozmów i zajęć o
charakterze terapeutycznym, eliminujących
skrajne
formy niedostosowania,
b) pedagogizację rodziców
(prowadzenie pogadanek i rozmów indywidualnych
mających na celu popularyzację wiedzy z zakresu praw rozwoju i
potrzeb
psychicznych dzieci i młodzieży, pedagogiki wychowawczej oraz
orientacji
zawodowej),
c) prowadzenie mediacji w
sytuacjach konfliktowych, pojawiających się w
relacjach między różnymi podmiotami tworzącymi środowisko
wychowawcze
szkoły
(nauczycielami, uczniami, rodzicami, dyrekcją szkoły).
5. Wymienione zadania pedagog realizuje:
1) w ramach współpracy z nauczycielami, rodzicami (prawnymi
opiekunami),
pielęgniarką szkolną, organami szkoły, instytucjami pozaszkolnymi i szkołami
ponadgimnazjalnymi w zakresie
orientacji zawodowej,
2) w ramach współpracy z poradniami
psychologiczno-pedagogicznymi i innymi
poradniami specjalistycznymi, w
zakresie konsultacji metod i form pomocy
udzielanej uczniom oraz w zakresie
specjalistycznej diagnozy w indywidualnych
przypadkach.
6. W zakresie prac organizacyjno-administracyjnych
prowadzi następującą dokumentację:
1) dziennik pedagoga szkolnego według wzoru określonego
odrębnymi przepisami,
2) teczki indywidualne dzieci zawierające dokumentację
prowadzonych badań i
czynności uzupełniających, dziennik
zajęć specjalistycznych, jeśli są
organizowane na terenie szkoły.
w
górę
Wychowawca klasy
§ 23.
1. Do zadań wychowawcy
klasy należy:
1) organizowanie procesu wychowawczego w zespole klasowym,
2) zapoznanie rodziców z planem pracy wychowawcy opracowanym
na podstawie
programu wychowawczego szkoły
wspólnie z wychowankami,
3) tworzenie warunków do rozwoju uczniów, przygotowujących
ich do życia w
zespole, rodzinie i społeczeństwie,
4) rozwiązywanie konfliktów w zespole, także między
wychowankami i
społecznością szkoły poprzez:
prowadzenie rozmów, zawieranie umów
społecznych, kontraktów,
współuczestniczenie w pracy trójkąta (dyrektor,
wychowawca, rodzic lub wychowawca,
rodzic, uczeń), a także uczestnictwo w
komisji dyscyplinarnej dla uczniów,
którzy dopuścili się wyjątkowo poważnych
wykroczeń lub nie rokują poprawy po
zastosowaniu wszystkich obowiązujących
narzędzi wychowawczych,
5) otaczanie indywidualną opieką każdego wychowanka,
szczególnie uczniów
znajdujących się w trudnej sytuacji
materialnej lub losowej,
6) planowanie i organizowanie wspólnie z uczniami i ich
rodzicami różnych form
życia zespołowego, rozwijających
jednostki i integrujących zespół klasowy,
7) ustalanie treści i form zajęć tematycznych na godzinach do
dyspozycji
wychowawcy,
8) wspieranie uczniów w dokonywaniu wyboru kierunku dalszego
kształcenia,
zawodu i planowaniu kariery zawodowej
oraz udzielaniu informacji w tym
zakresie,
9) współdziałanie z nauczycielami uczącymi w klasie,
10) kształtowanie atmosfery dobrej pracy, życzliwości, koleżeństwa
i przyjaźni
wśród uczniów,
11) utrzymywanie kontaktów z rodzicami uczniów w celu:
a) poznania ich potrzeb
opiekuńczo–wychowawczych,
b) wspierania ich w działaniach
wychowawczych,
c) współpracy w działaniach
wychowawczych,
d) włączania ich w sprawy życia
klasy, szkoły,
12) współpraca z pedagogiem szkolnym, pielęgniarką szkolną,
poradnią
psychologiczno–pedagogiczną i
innymi specjalistami świadczącymi
kwalifikowaną pomoc w
rozpoznawaniu potrzeb i trudności, stanu zdrowia oraz
zainteresowań i szczególnych
uzdolnień uczniów,
13) organizowanie w formie zespołów koleżeńskich indywidualnej
opieki nad
uczniami,
14) prawidłowe prowadzenie dokumentacji klasy i ucznia (dziennik,
arkusze ocen,
świadectwa),
15) dbanie o systematyczne uczęszczanie uczniów na zajęcia i
czuwanie nad
realizacją obowiązku szkolnego,
16) do 15 września każdego roku szkolnego obowiązkowe zapoznanie
uczniów, do
10 października również
rodziców (prawnych opiekunów) z zasadami oceniania
osiągnięć edukacyjnych i
zachowania uczniów, sposobach sprawdzania
osiągnięć edukacyjnych oraz
warunkach i trybie uzyskania wyższej niż
przewidywana rocznej oceny
klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i
zachowania,
17) na miesiąc przed klasyfikacją semestralną (roczną)
powiadomienie pisemnie
rodziców o przewidywanych dla
ucznia okresowych (rocznych) stopniach
niedostatecznych,
18) ustalenie oceny zachowania uczniów zgodnie z Wewnątrzszkolnym
Systemem
Oceniania (załącznik),
19) organizowanie zebrań z rodzicami, o których zawiadamia poprzez
wpis do
dzienniczka ucznia na tydzień
przed planowanym zebraniem,
20) kształtowanie u uczniów nawyku aktywnego uczestnictwa w życiu
klasy i
szkoły, inicjowanie samorządnej
działalności uczniów i sprawowanie opieki nad
samorządem klasowym.
2. Do uprawnień wychowawcy należy:
1) współdecydowanie z samorządem klasy, rodzicami
uczniów o programie i planie
działań wychowawczych na rok
szkolny lub dłuższe okresy.
2) uzyskanie pomocy merytorycznej i psychologiczno-pedagogicznej w swej
pracy ze strony właściwych
placówek i instytucji oświatowych i naukowych.
3) wnioskowanie o rozwiązanie problemów zdrowotnych,
psychospołecznych,
materialnych swoich wychowanków
do pedagoga, szkolnej komisji
stypendialnej, służby zdrowia i
kierownictwa szkoły.
3. W celu przeciwdziałania zjawiskom agresji i przemocy w
szkole do obowiązków wychowawcy klasy należy w szczególności:
1) rzetelne rozpoznanie i zdiagnozowanie klasy pod względem
emocjonalnym oraz
pod względem przynależności klasy do
subkultur młodzieżowych,
2) koordynowanie pracy w zespole klasowym przy współpracy
rodziców,
informowanie ich o problemach w
zakresie wychowania i włączanie ich w
rozwiązywanie problemów
wychowawczych,
3) kształtowanie u wychowanków umiejętności negocjacji i
stosowania ich w
sytuacjach konfliktowych.
4. Wychowawca odpowiada przed dyrektorem szkoły za:
1) realizację programu wychowawczego w swojej klasie,
2) poziom opieki i pomocy indywidualnej dla swoich
wychowanków będących w
trudnej sytuacji,
3) prawidłowe prowadzenie dokumentacji swojej klasy.
5. Podstawowymi formami i metodami pracy
nauczyciela–wychowawcy są:
1) spotkania klasowe na godzinach do dyspozycji wychowawcy,
2) spotkania klasowe lub z przedstawicielami klasy poza
zajęciami lekcyjnymi,
3) współuczestniczenie i współorganizowanie form rekreacyjno-wypoczynkowych
(wycieczek, biwaków, rajdów),
4) wspólne uczestniczenie w imprezach kulturalnych nieorganizowanych przez
szkołę,
5) uczestniczenie w grupach wsparcia zespołu wychowawców
(nauczycieli),
mających na celu wzajemną wymianę
doświadczeń i informacji dotyczących
uczniów słabych, z trudnościami w
nauce lub trudnościami wychowawczymi,
6) organizowanie w miarę potrzeb wspólnych spotkań
towarzysko–rozrywkowych
z udziałem uczniów i rodziców,
7) spotkania z rodzicami: indywidualne, zbiorowe, i okresowe.
6. W zakresie administrowania klasą obowiązkiem
nauczyciela-wychowawcy jest:
1) prowadzenie dziennika lekcyjnego,
2) prowadzenie arkuszy ocen,
3) wypisywanie świadectw szkolnych,
4) sporządzanie sprawozdań statystycznych (protokołów komisji
klasowych -
semestralnych i rocznych) dotyczących
klasy,
5) korespondencja z rodzicami,
6) nadzorowanie spraw finansowych dotyczących danego oddziału
klasowego,
7) sporządzanie indywidualnych charakterystyk uczniów,
8) sporządzanie innych dokumentów wynikających z zarządzeń,
ustaleń dyrekcji
szkoły, uchwał i wniosków rady
pedagogicznej.
w
górę
Bibliotekarz, biblioteka szkolna
§ 24.
1. W zakresie
pracy pedagogicznej nauczyciel bibliotekarz zobowiązany jest do:
1) udostępniania zbiorów wypożyczalni i czytelni,
2) tworzenia warunków do poszukiwania, porządkowania i
wykorzystywania
informacji z różnych źródeł oraz
efektywnego posługiwania się technologią
informacyjną,
3) indywidualnego doradztwa w wyborze lektury,
4) prowadzenia i korygowania zajęć z edukacji czytelniczej i
medialnej przy
współpracy z wychowawcami i
nauczycielami poszczególnych zajęć
edukacyjnych,
5) udzielania informacji bibliotecznych, bieżące informowanie
uczniów i nauczycieli
o nowościach czytelniczych oraz o
nowościach szkolnej wideoteki,
6) zaspakajania w miarę możliwości finansowych zgłoszonych
przez użytkowników
potrzeb czytelniczych,
7) przygotowania i przedstawiania analizy stanu czytelnictwa
w szkole na
klasyfikacyjnych posiedzeniach rady
pedagogicznej,
8) informowania nauczycieli i wychowawców pedagogicznej o
poziomie
czytelnictwa w poszczególnych klasach
(raz w miesiącu)
9) rozbudzania i rozwijania indywidualnych zainteresowań
czytelniczych
uczniów oraz wyrabiania nawyku
czytania i uczenia się,
10) organizowania różnorodnych działań upowszechniających
czytelnictwo
(konkursy, wystawy, imprezy
czytelnicze, wieczory poezji),
11) współpracy z innymi bibliotekami w szczególności publicznymi i
pedagogicznymi
poprzez wymianę doświadczeń
bibliotekarzy, informowanie o zbiorach
placówek, oraz wspólne
organizowanie zajęć edukacji czytelniczej i medialnej,
konkursów, spotkań autorskich,
wycieczek do innych placówek,
2. W zakresie pracy organizacyjno–technicznej
nauczyciel–bibliotekarz zobowiązany jest do:
1) gromadzenia zbiorów zgodnie z profilem programowym i
potrzebami placówki,
2) opracowania zbiorów (klasyfikowanie, katalogowanie),
3) selekcji zbiorów (materiałów zbędnych i zniszczonych),
4) ewidencji zbiorów zgodnie z obowiązującymi przepisami,
5) organizacji udostępniania zbiorów,
6) organizacji warsztatu informacyjnego (wydzielanie
księgozbioru podręcznego,
prowadzenie katalogu alfabetycznego i
rzeczowego, zestawień
bibliograficznych, kartotek),
7) konserwacji zbiorów.
3. Do obowiązków nauczyciela–bibliotekarza należy:
1) zabezpieczanie i utrzymywanie księgozbioru oraz wideoteki
w należytym stanie,
2) właściwe wykorzystanie powierzonych mu zbiorów,
3) współpraca z wychowawcami i nauczycielami poszczególnych
zajęć
edukacyjnych,
4) współpraca z rodzicami (prawnymi opiekunami) i
bibliotekami poprzez
organizację wspólnych uroczystości
szkolnych oraz wymianę informacji o
poziomie czytelnictwa w szkole,
5) opieka nad zespołem uczniów współpracujących z biblioteką
i pomagających
bibliotekarzom w pracy,
6) sporządzanie planu pracy, harmonogramu zajęć z edukacji
czytelniczej i
medialnej oraz okresowych i rocznych
sprawozdań z pracy,
7) prowadzenie dziennej, miesięcznej, semestralnej, rocznej
statystyki
wypożyczeń, dziennika pracy
biblioteki, ksiąg inwentarzowych, rejestru
ubytków, kart akcesyjnych czasopism,
ewidencji wypożyczeń,
8) doskonalenie warsztatu pracy,
9) wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrekcję szkoły.
§ 25.
1. Biblioteka
szkolna jest pracownią szkolną, służącą realizacji potrzeb i
zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno-wychowawczych szkoły,
doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela.
2. Pomieszczenia biblioteki szkolnej umożliwiają:
1) gromadzenie i opracowanie zbiorów,
2) korzystanie ze zbiorów czytelni,
3) prowadzenie zajęć z edukacji czytelniczej i medialnej.
3. Z biblioteki mogą korzystać: uczniowie, nauczyciele,
rodzice oraz inni pracownicy szkoły.
4. Godziny pracy bibliotekarzy umożliwiają dostęp do
zbiorów biblioteki podczas zajęć lekcyjnych i po ich
zakończeniu.
5. Organizacje biblioteki szkolnej określa regulamin
biblioteki.
w
górę
Świetlica szkolna
§ 26.
1. Dla uczniów, którzy
muszą dłużej przebywać w szkole działa świetlica szkolna.
2. W świetlicy prowadzone są zajęcia w grupach wychowawczych.
Liczba uczniów w grupie nie powinna przekraczać 25. Zapisy do
grup prowadzone są na początku danego roku szkolnego.
3. Prawa i obowiązki ucznia uczęszczającego do świetlicy określa
regulamin wewnętrzny świetlicy.
4. Świetlica organizuje dożywianie dzieci. Odpłatność za
korzystanie z posiłków ustala Wydział Edukacji Urzędu Miasta w
Grudziądzu
5. Z bezpłatnego posiłku mogą korzystać uczniowie zgodnie
regulaminem
pomocy materialnej dla uczniów Zespołu Szkół Ogólnokształcących
nr 1.
§ 27.
1. Do zadań
nauczycieli-wychowawców świetlicy szkolnej należy:
1) zapewnienie uczniom przebywającym w świetlicy i stołówce
bezpiecznych
warunków,
2) realizowanie planu pracy świetlicy w grupach wychowawczych
zgodnie z planem
pracy i programem wychowawczym
szkoły,
3) zapewnienie uczniom pozostającym w świetlicy niezbędnych
warunków do pracy
własnej oraz udzielanie pomocy w tym
zakresie,
4) prowadzenie opieki doraźnej dla uczniów,
5) kształtowanie różnorodnych zainteresowań i rozwijanie
zdolności uczniów w
kołach zainteresowań,
6) otaczanie szczególną opieką dzieci specjalnej troski oraz
zagrożonych
niedostosowaniem społecznym,
7) prowadzenie w ramach swoich godzin zajęć opiekuńczych
przydzielonych przez
dyrekcję szkoły,
8) organizowanie dożywiania dzieci,
9) współpraca z rodzicami uczniów, wychowawcami klas oraz
pedagogiem
szkolnym,
10) prowadzenie dokumentacji pracy zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 28.
Organizację i
działalność świetlicy socjoterapeutycznej określają wewnętrzne
regulaminy i programy.
w
górę
Sposoby rozwiązywania konfliktów
§ 29.
1. Sytuacje
konfliktowe między uczniem a nauczycielem powinny być wyjaśnione
i rozwiązywane w pierwszej kolejności przy pomocy wychowawcy.
2. Jeżeli zainteresowane strony nie rozwiążą konfliktu,
mogą się odwołać, w zależności od skali problemu do innych
instytucji wychowawczych szkoły:
1) mediatora szkoły w osobie pedagoga szkolnego,
2) dyrektora szkoły,
3) komisji dyscyplinarnej, w której skład wchodzą:
a) dyrektor szkoły lub jego zastępca,
b) wychowawca,
c) pedagog,
d) rzecznik praw ucznia.
3. Uczeń ma prawo do obrony przez wybranego nauczyciela
lub rzecznika praw ucznia.
4. W przypadku nierozwiązana konfliktu na terenie szkoły,
zainteresowane strony mogą odwołać się do organu prowadzącego
lub nadzorującego.
5. Sytuacje konfliktowe między uczniem a uczniem powinny
być wyjaśnione i rozwiązywane w pierwszej kolejności przy pomocy
wychowawcy.
6. Uczeń ma prawo do obrony przez wybranego nauczyciela
lub rzecznika praw ucznia.
7. Sytuacje konfliktowe między rodzicem a nauczycielem
powinny być wyjaśnione i rozwiązywane w pierwszej kolejności
przy pomocy dyrektora szkoły.
8. W przypadku nierozwiązania konfliktu na terenie szkoły
zainteresowane strony nie rozwiążą konfliktu, mogą się odwołać
do organu prowadzącego lub nadzorującego.
§ 30.
Szkoła przyjmuje
słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół
wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne
(nauczycielskie) na podstawie pisemnego porozumienia zawartego
między dyrektorem szkoły a zakładem, uczelnią.
§ 31.
Do realizacji celów
statutowych szkoła posiada odpowiednie pomieszczenia:
1) bibliotekę z czytelnią,
2) pracownię multimedialną,
3) gabinet pedagoga,
4) świetlicę i stołówkę szkolną,
5) świetlicę socjoterapeutyczną,
6) gabinet terapii pedagogicznej i logopedii,
7) gabinet pielęgniarki szkolnej,
8) archiwum i pomieszczenia administracyjno-gospodarcze,
9) szatnię,
10) sklepik szkolny.
w
górę
Rozdział 3
spis treści
Rozdział 5
|