|
|
WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA OSIĄGNIĘĆ
EDUKACYJNYCH I ZACHOWANIA UCZNIÓW
ZESPOŁU SZKÓŁ OGÓLNOSZTAŁCĄCYCH NR 1 IM. JANA HEWELIUSZA
W GRUDZIĄDZU
* * *
Rozdział 1.
Przepisy ogólne.
1. Wewnątrzszkolny system oceniania,
zwany dalej WSO, został opracowany na podstawie Rozporządzenia MEN z
dnia 30 kwietnia 2007 r.(DzU z 2007r. nr83, poz.562, z późn. zm.) w
sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania
uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w
szkołach publicznych
2. Wewnątrzszkolny system oceniania stanowi załącznik do Statutu
Zespołu.
3. Wewnątrzszkolny system oceniania określa warunki i sposób oceniania,
klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania sprawdzianu w
klasie szóstej szkoły podstawowej oraz egzaminu w klasie trzeciej
gimnazjum, z zastrzeżeniem ust. 5 i 6.
4. Integralnym składnikiem WSO są przedmiotowe systemy oceniania, zwane
PSO, stanowiące załączniki do WSO.
5. Przepisów WSO nie stosuje się do dzieci z upośledzeniem umysłowym w
stanie głębokim.
6. Warunki przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów oraz ich formy dla
dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie
określają odrębne przepisy.
w
górę
Rozdział 2.
Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów.
§ 2
1. Ocenianiu podlegają:
1) osiągnięcia edukacyjne ucznia;
2) zachowania ucznia.
2.Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznaniu przez
nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i
umiejętności w stosunku do wymagań wynikających z podstawy programowej,
określonych w odrębnych przepisach, i realizowanych w szkole programów
nauczania uwzględniających podstawę.
3. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę
klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez
ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków
ucznia określonych w statucie szkoły.
§ 3
1. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w
ramach oceniania wewnątrzszkolnego.
2. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
1) informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i
postępach i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie;
2) udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;
3) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
4) dostarczanie rodzicom ( prawnym opiekunom ) i nauczycielom informacji
o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych
uzdolnieniach ucznia;
5) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji pracy dydaktyczno
– wychowawczej.
3. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
1) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do
uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z
obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
2) ustalanie kryteriów oceniania zachowania;
3) ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych i rocznych ocen
klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz
śródrocznej i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali, o
której mowa w § 11ust.5, § 13 ust.2, i §11 ust.7, § 13 ust.4.
4) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych;
5) ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i
dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej śródrocznej oceny
klasyfikacyjnej zachowania według skali, o której mowa w § 10 ust. 1, i
§ 26 ust. 2;
6) ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane
rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i
dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej
zachowania;
7) ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym
opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce.
§ 4
1. Ilekroć w szkolnym systemie oceniania jest mowa o zajęciach
edukacyjnych, to należy przez to rozumieć zajęcia o charakterze
dydaktyczno – wychowawczym, w toku których odbywa się nauczanie
przedmiotów ( bloków przedmiotowych ) lub realizacja ścieżek
edukacyjnych.
2. Wymagania edukacyjne, wynikające z realizowanego programu nauczania,
na poszczególne oceny klasyfikacyjne opracowują nauczyciele
poszczególnych zajęć edukacyjnych w oparciu o jednolite ogólne kryteria
ocen klasyfikacyjnych ustalone w szkolnym systemie nauczania. W
przypadku zmiany programu nauczania nauczyciel opracowuje wymagania
edukacyjne do 10 września danego roku szkolnego.
3. W przypadku wprowadzenia w szkolnym planie nauczania zestawienia
zajęć edukacyjnych w blok przedmiotowy, odrębnie ocenia się poszczególne
zajęcia wchodzące w blok przedmiotowy.
4. Nauczyciele na pierwszych zajęciach edukacyjnych każdego roku
szkolnego ( do 15 września ) informują uczniów o :
1) wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych
śródrocznych i rocznych ( semestralnych ) ocen klasyfikacyjnych z
obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z
realizowanego przez siebie programu nauczania;
2) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
3) warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny
klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.
5. Wychowawca klasy na godzinie z wychowawcą w pierwszej połowie
września każdego roku szkolnego informuje uczniów o:
1) warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania;
2)warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny
klasyfikacyjnej zachowania;
3) skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej
zachowania.
6. Wychowawca na pierwszym zebraniu rodziców (prawnych opiekunów) ( do
10 października ) informuje o:
1) wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych
śródrocznych i rocznych ( semestralnych ) ocen klasyfikacyjnych z
obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z
realizowanego przez siebie programu nauczania;
2) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
3) warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny
klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
4)o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania oraz
warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny
klasyfikacyjnej zachowania;
5)skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej
zachowania.
§ 5
1. Nauczyciel jest obowiązany, na podstawie opinii publicznej poradni
psychologiczno – pedagogicznej, w tym publicznej poradni
specjalistycznej, albo niepublicznej poradni psychologiczno –
pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, dostosować
wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i
edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia
rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające
sprostanie tym wymaganiom.
2. Dla uczniów, którzy mają znaczne opóźnienia w uzyskaniu osiągnięć z
zakresu określonych zajęć edukacyjnych, wynikających z podstawy
programowej kształcenia ogólnego , organizuje się, w miarę możliwości,
zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze.
Objęcie ucznia zajęciami dydaktyczno – wyrównawczymi wymaga zgody
rodziców ( prawnych opiekunów ).
3. Nauczyciel jest obowiązany dostosować wymagania edukacyjne do
indywidualnych potrzeb rozwojowych edukacyjnych oraz możliwości
psychofizycznych uczniów:
1) posiadającego orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego-na
podstawie tego orzeczenia oraz ustaleń zawartych w indywidualnym
programie edukacyjno-terapeutycznym, opracowanym dla ucznia na
po9dstawie przepisów w sprawie warunków organizowania kształcenia,
wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz
niedostosowanych społecznie
2) ) posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania- na
podstawie tego orzeczenia;
3) posiadającego opinie poradni psychologiczno- pedagogicznej, w tym
poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się lub
inną opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej,w ym poradni
specjalistycznej-na podstawie tej opinii;
4) nieposiadającego orzeczenia lub opinii wymienionych w punkcie 1-3,
który objęty jest pomocą psychologiczno-pedogogiczną w szkole- na
podstawie rozpoznania -2-
indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych
możliwości psychofizycznych ucznia dokonanego przez nauczycieli i
specjalistów, o których mowa w przepisach w sprawie zasad udzielania i
organizacji pomocy psychologiczno-pedogogicznej w publicznych
przedszkolach, szkołach i placówkach;
4.a. Opinia poradni psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradni
specjalistycznej, o specyficznych problemach w uczeniu się może być
wydana uczniowi nie wcześniej niż po ukończeniu 3 klasy szkoły
podstawowej niż do ukończenia szkoły podstawowej.
4b. Na wniosek nauczyciela i po uzyskaniu zgody rodziców opinia, o
której mowa w punkcie 4a może być wydana także uczniowi gimnazjum.
§ 6
1. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, zajęć
technicznych, plastyki, muzyki i zajęć artystycznych należy w
szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w
wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.
2. W uzasadnionych przypadkach dyrektor szkoły zwalnia ucznia na czas
określony z zajęć wychowania fizycznego, zajęć komputerowych lub
informatyki.
3. Decyzję o zwolnieniu ucznia podejmuje dyrektor szkoły na podstawie
opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych
zajęciach, wydanej przez lekarza, oraz na czas określony w tej opinii.
4. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego, zajęć
komputerowych lub informatyki w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast
oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.
5. Dyrektor szkoły, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) oraz na
podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni
specjalistycznej , zwalnia ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją
rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem
w tym z zespołem Aspergera, z nauki drugiego języka obcego. Zwolnienie
może dotyczyć części lub całego okresu kształcenia w danym typie szkoły.
6. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia
specjalnego albo indywidualnego nauczania zwolnienie z nauczania
drugiego języka obcego może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
7. W przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego w
dokumentacji nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się
„zwolniony” albo „zwolniona”.
8. Przez specyficzne trudności w uczeniu się, należy rozumieć trudności
w uczeniu się odnoszące się do uczniów w normie intelektualnej, którzy
mają trudności w przyswajaniu treści nauczania, wynikające ze specyfiki
ich funkcjonowania precepcyjno-motorycznego i poznawczego,
nieuwarunkowane schorzeniami neurologicznymi.
§ 7
1. Zaliczanie i ocenianie treści i umiejętności ścieżek edukacyjnych (w
klasach IV, V, VI szkoły podstawowej) dokonuje nauczyciel, który
realizuje je w ramach nauczanego przedmiotu lub w postaci odrębnych,
modułowych, kilkugodzinnych zajęć.
2. Ścieżki edukacyjne realizowane w ramach nauczania różnych przedmiotów
są oceniane w ramach tych zajęć zgodnie z przyjętą skalą ocen.
3. Ścieżki edukacyjne realizowane w postaci odrębnych, modułowych, zajęć
są zaliczane lub oceniane oceną, którą jako ocenę bieżącą – cząstkową
wpisuje się do wcześniej określonych, znanych uczniom, zajęć
edukacyjnych (przedmiotów ).
§ 8
1. Zajęcia dydaktyczno – wychowawcze w roku szkolnym dzielą się na dwa
semestry ( okresy ).
2. Podział roku szkolnego na semestry wyznacza klasyfikacyjne rady
pedagogicznej.
3. Termin klasyfikacji śródrocznej w sprawie zatwierdzenia śródrocznych
wyników klasyfikowania ustala dyrektor na tydzień przed klasyfikacyjnym
rady pedagogicznej, zgodnie z § 11 ust. 2.
4. Termin klasyfikacji rocznej w sprawie zatwierdzenia rocznych wyników
klasyfikowania ustala dyrektor na dwa ostatnie tygodnie poprzedzające
zakończenie rocznych zajęć dydaktyczno – wychowawczych.
§ 9
1. Poziom osiągnięć edukacyjnych uczniów ocenia się w stopniach
szkolnych, zwanych dalej „stopniami”.
2. Oceny wyrażone w stopniach dzielą się na:
1) bieżące – cząstkowe, określające poziom wiadomości lub umiejętności
ucznia ze zrealizowanej części wymagań edukacyjnych,
2) klasyfikacyjne śródroczne i roczne, określające ogólny poziom
osiągnięć edukacyjnych ucznia i postępy w tym zakresie.
3. Ocena klasyfikacyjna śródroczna i roczna z poszczególnych przedmiotów
nie jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych.
3. Niektóre zajęcia edukacyjne mogą być tylko zaliczane.
§ 10
1. Oceny bieżące z zajęć edukacyjnych na trzech poziomach edukacyjnych,
ustala się w stopniach według następującej skali:
1) stopień celujący -6,
2) stopień bardzo dobry -5,
3) stopień dobry - 4,
4) stopień dostateczny -3,
5) stopień dopuszczający -2,
6) stopień niedostateczny – 1
2. Oceny bieżące z zajęć edukacyjnych dla uczniów z upośledzeniem
umysłowym stopniu lekkim są ocenami w skali od 1 do 6, a kryteria ich
wystawienia dostosowane są do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i
edukacyjnych ucznia.
3. Oceny bieżące z zajęć edukacyjnych dla uczniów z upośledzeniem
umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym są ocenami opisowymi.
4. Formy sprawdzania wiadomości i umiejętności uczniów:
1) kartkówki,
2) sprawdziany,
3) prace klasowe,
4) odpowiedzi ustne,
5) zadania domowe,
6) ćwiczenia praktyczne,
7) aktywność ucznia podczas zajęć,
8) działalność pozalekcyjna ucznia,
9) zadania problemowe i inne prace twórcze,
10) inne formy wynikające ze specyfiki zajęć edukacyjnych określone w
przedmiotowych systemach oceniania.
5. Ocenianie wiedzy i umiejętności ucznia powinno być dokonywane
systematycznie
i w różnych formach.
6. Na ocenę oprócz stopni składają się słowne i pisemne recenzje, uwagi,
opinie, spostrzeżenia i informacje nauczyciela.
7. W klasach IV - VI szkoły podstawowej i I-III gimnazjum w przypadku
punktowego oceniania zadań w pracach pisemnych uczeń musi osiągnąć
następujące kryteria procentowe poprawnych odpowiedzi:
Stopień
Kryteria procentowe
- na stopień niedostateczny (1)
- na stopień dopuszczający (2)
- na stopień dostateczny (3)
- na stopień dobry (4)
- na stopień bardzo dobry (5)
- na stopień celujący (6)
0% - 29%
30% - 49%
50% - 69%
70% - 89%
90% -100%
ocenę celującą otrzymuje uczeń, który spełnił wymagania na
ocenę bardzo dobrą i poprawnie wykonał zadania na ocenę celującą.
8. Pisemne prace (sprawdziany) są obowiązkowe.
9. Jeżeli z przyczyn usprawiedliwionych uczeń nie może pisać danego
sprawdzianu w terminie ustalonym dla klasy, nauczyciel dokonuje
obiektywnej oceny sytuacji i wyznacza dla niego drugi termin lub określa
inny sposób sprawdzenia wiadomości zgodnie z PSO dla danych zajęć
edukacyjnych.
10. W przypadku odmowy pisania sprawdzianu uczeń otrzymuje ocenę
niedostateczną.
11.Informowanie o zakresie i terminie pisemnych sprawdzianów wiadomości
i umiejętności:
1) sprawdziany ( prace klasowe ) obejmujące materiał powyżej 3 ostatnich
godzin
lekcyjnych muszą być zapowiadane co najmniej z tygodniowym
wyprzedzeniem,
2) w ciągu jednego dnia może odbyć się tylko jeden taki sprawdzian, a w
ciągu
tygodnia nie więcej niż trzy,
3) terminy prac są wpisywane do dziennika z tygodniowym wyprzedzeniem,
4) pisemne sprawdziany muszą być ocenione i omówione na lekcji w
terminie
5) krótkie sprawdziany, tzw. kartkówki obejmujące zakres materiału z
trzech
ostatnich lekcji lub pracy domowej nie muszą być zapowiadane.
12. Wychowawca raz w miesiącu ocenia zachowanie uczniów zgodnie z
przyjętą skalą, określoną:
1) I etap edukacyjny w „ Karcie zachowania ucznia klas I- III”,
2) II i III etap edukacyjny w „ Regulaminie ustalania klasyfikacyjnej
oceny zachowania”.
§ 11
1. Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć
edukacyj- nych ucznia z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie
nauczania i zachowania ucznia oraz ustaleniu ocen klasyfikacyjnych z
zajęć edukacyjnych i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
2. Klasyfikację śródroczną przeprowadza się w styczniu.
3. Klasyfikacja śródroczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu
umiarkowanym lub znacznym polega na okresowym podsumowaniu jego
osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym
planie nauczania, z uwzględnieniem indywidualnego programu
edukacyjno-terapeutycznego opracowanego dla niego na podstawie odrębnych
przepisów i zachowania ucznia oraz ustaleniu śródrocznych ocen
klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej oceny
klasyfikacyjnej zachowania, zgodnie z §13 ust.2 i § 11ust.7.
4.W klasach I-III szkoły podstawowej śródroczne oceny klasyfikacyjne z
zajęć edukacyjnych są ocenami opisowymi.
5. Oceny klasyfikacyjne śródroczne dla II i III etapu edukacyjnego
ustala się w stopniach według następującej skali:
1) stopień celujący ( cel. ) - 6
2) stopień bardzo dobry ( bdb. ) - 5
3) stopień dobry ( db. ) - 4
4) stopień dostateczny ( dst. ) - 3
5) stopień dopuszczający ( dop. ) - 2
6) stopień niedostateczny ( ndst. ) - 1
6. Ocena klasyfikacyjna śródroczna zachowania dla I etapu edukacyjnego
jest oceną opisową. Szczegółowe kryteria oceniania zachowania określa
„Regulamin ustalania oceny zachowania” ( załącznik do Wewnątrzszkolnego
Systemu Oceniania Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 1).
7.Ocenę klasyfikacyjną śródroczną z zachowania dla II i III etapu
edukacyjnego ustala się według następującej skali: wzorowe, bardzo
dobre, dobre, poprawne, nieodpowiednie, naganne.
8. Szczegółowe kryteria i zasady ustalania oceny klasyfikacyjnej
śródrocznej zachowania dla wszystkich etapów edukacyjnych - zawiera
„Regulamin ustalania klasyfikacyjnej oceny zachowania” ( załącznik nr 1
do Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania Zespołu Szkół Ogólnokształcących
nr 1).
9. Przy ustalaniu śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u
którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy
uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie
na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo
indywidualnego nauczania lub opinii publicznej poradni
psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej.
10. Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom
osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwia lub utrudnia kontynuację
nauki
w semestrze programowo wyższym szkoła powinna w miarę możliwości
stworzyć uczniowi szansę uzupełnienia braków na zajęciach wyrównawczych
lub przez doraźną pomoc.
11. Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę
klasyfikacyjną zachowania.
12. Uczeń, który uzyskał w wyniku klasyfikacji śródrocznej ocenę
niedostateczną z zajęć edukacyjnych ma prawo do jej poprawienia w drugim
semestrze w terminie ustalonym przez nauczyciela.
13. Uczeń nieklasyfikowany w klasyfikacji śródrocznej może zdawać
egzamin klasyfikacyjny.
§ 12
1. Klasyfikacja roczna w klasach I-III szkoły podstawowej polega na
podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych i zachowania w danym roku szkolnym
oraz ustaleniu jednej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych
i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
2. Klasyfikacja roczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu
umiarkowanym lub znacznym w klasach I-III szkoły podstawowej polega na
podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie
nauczania, z uwzględnieniem indywidualnego programu
edukacyjno-terapeutycznego opracowanego dla niego na podstawie odrębnych
przepisów, i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu
jednej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i rocznej
oceny klasyfikacyjnej zachowania, zgodnie §13ust.3.
3. Klasyfikacja roczna, na II i III etapie edukacyjnym polega na
podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych,
określonych w szkolnym planie nauczania, i zachowania ucznia w danym
roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć
edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
4. Klasyfikacja roczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu
umiarkowanym lub znacznym, począwszy od IV klasy szkoły podstawowej,
polega na podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych,
określonych w szkolnym planie nauczania, z uwzględnieniem indywidualnego
programu edukacyjno-terapeutycznego opracowanego dla niego na podstawie
odrębnych przepisów, i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz
ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej
oceny klasyfikacyjnej zachowania, zgodnie z §13ust.2, §13ust.4.
5. Dwa tygodnie przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem plenarnym rady
pedagogicznej nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne
oraz wychowawca klasy są obowiązani poinformować ucznia i jego rodziców
(prawnych opiekunów) o przewidywanych rocznych ocenach klasyfikacyjnych
z zajęć edukacyjnych i przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej
zachowania..
§ 12a
1. Uczniowie gimnazjum biorą udział w realizacji projektu edukacyjnego.
2. Projekt edukacyjny jest zespołowym, planowym działaniem uczniów,
mającym na celu rozwiązanie konkretnego problemu z zastosowaniem
różnorodnych metod.
3.Zakres tematyczny problemu edukacyjnego może dotyczyć wybranych treści
nauczania określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla
gimnazjum lub wykraczać poza jego treść.
4. Projekt edukacyjny jest realizowany przez zespół uczniów pod opieką
nauczyciela i obejmuje następujące działania:
1) wybranie tematu projektu edukacyjnego;
2) określenie celów projektu edukacyjnego i zaplanowanie jego etapów;
3) wykonanie zaplanowanych działań;
4) publiczne przedstawienie rezultatów projektu.
5. Szczegółowe warunki realizacji projektu edukacyjnego określa dyrektor
w porozumieniu z radą pracowniczą.
6. Wychowawca klasy na początku roku szkolnego (do końca września), w
którym uczniowie będą realizować projekt edukacyjny, informuje uczniów i
ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach realizacji projektu.
7. Udział ucznia w realizacji projektu edukacyjnego ma wpływ na ocenę z
zachowania.
7. Informacje o udziale ucznia w realizacji projektu edukacyjnego oraz
temat wpisuje się na świadectwie ukończenia gimnazjum.
8. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, uniemożliwiających udział
ucznia w realizacji projektu edukacyjnego, dyrektor może zwolnić ucznia
z realizacji projektu edukacyjnego.
Na świadectwie ukończenia gimnazjum w miejscu przeznaczonym na wpisanie
informacji o udziale ucznia w realizacji projektu edukacyjnego wpisuje
się „zwolniony” albo „zwolniona”.
§ 13
1. W klasach I-III szkoły podstawowej roczne oceny klasyfikacyjne z
zajęć edukacyjnych są ocenami opisowymi.
Roczna opisowa ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych uwzględnia
poziom opanowania przez ucznia wiadomości i umiejętności z zakresu
wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla I
etapu edukacyjnego oraz wskazuje potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia
związane z przezwyciężeniem trudności w nauce lub rozwijaniem uzdolnień.
Roczna ocena klasyfikacyjna z dodatkowych zajęć edukacyjnych nie ma
wpływu na promocję do klasy programowo wyższej.
2. Roczne oceny klasyfikacyjne począwszy od klasy IV szkoły podstawowej
ustala się w stopniach według następującej skali:
1) stopień celujący ( cel. ) - 6
2) stopień bardzo dobry ( bdb. ) - 5
3) stopień dobry ( db. ) - 4
4) stopień dostateczny ( dst. ) - 3
5) stopień dopuszczający ( dop. ) - 2
6) stopień niedostateczny ( ndst. ) – 1
3. W klasach I-III szkoły podstawowej rocznej oceny klasyfikacyjne
zachowania są ocenami opisowymi.
4. Roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania począwszy od klasy IV szkoły
podstawowej ustala się według następującej skali: wzorowe, bardzo dobre,
dobre, poprawne, nieodpowiednie, naganne.
5. Szczegółowe kryteria i zasady ustalania oceny klasyfikacyjnej rocznej
zachowania - zawiera „Regulamin ustalania klasyfikacyjnej oceny
zachowania” ( załącznik nr 1 do Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania
Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 1),
6. Przy ustalaniu rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u
którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy
uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie
na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo
indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej
w tym poradni specjalistycznej.
7. Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:
1) oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych,
2) promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły z
zastrzeżeniem punktu 8 i 9.
8. Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy
programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w
danej szkole co najmniej dwa razy z rzędu ustalono naganną roczną ocenę
klasyfikacyjną z zachowania.
9 Uczeń, któremu w danej szkole po raz trzeci z rzędu ustalono naganną
roczną ocenę klasyfikacyjną z zachowania, nie otrzymuje promocji do
klasy programowo wyższej, a uczeń klasy programowo najwyższej nie kończy
szkoły.
10. Roczne oceny klasyfikacyjne zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele
prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne, a roczną ocenę
klasyfikacyjną zachowania – wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii
nauczycieli, uczniów danej klasy.
11. Roczna ocena klasyfikacyjna z dodatkowych zajęć nie ma wpływu na
promocję do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły.
12. Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim i
ponadwojewódzkim w szkole podstawowej i gimnazjum oraz laureaci i
finaliści olimpiad przedmiotowych w gimnazjach otrzymują z danych zajęć
edukacyjnych celującą ocenę klasyfikacyjną roczną. Uczeń, który tytuł
laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim, bądź laureata
lub finalisty olimpiady przedmiotowej uzyskał po ustaleniu albo
uzyskaniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje
z tych zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.
13.Uczeń klas I- III szkoły podstawowej otrzymuje promocję do klasy
programowo wyższej, jeżeli jego osiągnięcia edukacyjne zostały ocenione
pozytywnie.
14. Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) i po uzyskaniu zgody
wychowawcy klasy lub na wniosek wychowawcy klasy i po uzyskaniu zgody
rodziców (prawnych opiekunów) rada pedagogiczna może postanowić o
promowaniu ucznia klas I i II szkoły podstawowej do klasy programowo
wyższej również w ciągu roku szkolnego.
15. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może postanowić
o powtarzaniu klasy przez ucznia klas I- III szkoły podstawowej na
wniosek wychowawcy klasy oraz po zasięgnięciu opinii rodziców( prawnych
opiekunów) ucznia.
16. Uczeń II i III etapu edukacyjnego otrzymuje promocję do klasy
programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć
edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, otrzymał roczne
oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej, z zastrzeżeniem
§13ust.9.
17. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, rada pedagogiczna może
jeden raz w ciągu etapu edukacyjnego w szkole podstawowej promować do
klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z
jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem że te
obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodne ze szkolnym programem
nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.
18.Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych
zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo
dobrą ocenę zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z
wyróżnieniem
19. Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne lub
religię albo etykę, do średniej ocen, o której mowa w ust.18, wlicza się
także roczne oceny uzyskane z tych zajęć.
20.W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych w
klasyfikacji rocznej, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny
klasyfikacyjnej wpisuje się „nieklasyfikowany.”
21.Uczeń nieklasyfikowany w klasyfikacji rocznej może zdawać egzamin
klasyfikacyjny ( rozdział 3 §17).
w
górę
Rozdział 3. Zasady
przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów.
§ 14
1. Uczeń lub jego rodzice ( prawni opiekunowie ) mogą wystąpić do
dyrektora szkoły o uzyskanie wyższej niż przewidywana rocznej oceny
klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, w
terminie dwóch dni po przekazaniu informacji o ocenach przewidywanych.
2. Warunkiem uzyskania wyższej niż przewidywana roczna ocena
klasyfikacyjna z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych jest
złożenie przez ucznia lub rodziców (opiekunów prawnych) pisemnego
podania do dyrektora szkoły w sprawie uzyskania oceny wyższej niż
przewidywana. Podanie powinno zawierać uzasadnioną motywację odwołania
od przewidywanej oceny:
a) długotrwała choroba ucznia,
b) choroba nauczyciela,
c) zbyt mała liczba ocena cząstkowych ( niewystarczająca częstotliwość
oceniania przez nauczyciela).
3. Po konsultacji z nauczycielem zajęć edukacyjnych lub wychowawcą
dyrektor podejmuje decyzję, o której informuje pisemnie ucznia i
rodziców (prawnych opiekunów).
4. Warunkiem poprawienia przewidywanej rocznej oceny klasyfikacyjnej z
zajęć edukacyjnych jest zdanie pisemnego sprawdzianu wielopoziomowego na
ocenę, o którą ubiega się uczeń lub rodzice ( prawni opiekunowie).
5. Sprawdzian składa się z części pisemnej i ustnej za wyjątkiem takich
przedmiotów jak plastyka, muzyka, technika, informatyka i wychowanie
fizyczne, z których ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
6. Pytania ( ćwiczenia, zadania praktyczne ) sprawdzianu opracowuje
nauczyciel danych zajęć edukacyjnych, po konsultacji z nauczycielami z
zespołu przedmiotowego zgodnie z opracowanymi wymaganiami edukacyjnymi
dla danych zajęć edukacyjnych.
7.Termin przeprowadzenia sprawdzianu wyznacza dyrektor szkoły po
uzgodnieniu z uczniem i jego rodzicami ( prawnymi opiekunami) , nie
później niż 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń.
8. Nie zaliczenie sprawdzianu lub napisanie go na ocenę niższą od
przewidywanej, powoduje podtrzymanie ustalonej pierwotnie oceny.
9.Rodzice mają prawo wglądu do sprawdzianu po dokonaniu przez
nauczyciela jego sprawdzenia i oceny.
§ 15
1.Uczeń lub jego rodzice ( prawni opiekunowie ) mogą zgłosić
zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena
klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została lub roczna ocena
klasyfikacyjna zachowania ustalona niezgodnie z przepisami prawa
dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.
2. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone pisemnie do dyrektora szkoły od dnia
ustalenia tej oceny nie później jednak niż w ciągu do 7 dni po
zakończeniu zajęć dydaktyczno – wychowawczych.
3. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć
edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi
trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która
przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie
pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych
zajęć edukacyjnych.
4. Termin przeprowadzenia sprawdzianu wyznacza dyrektor szkoły po
uzgodnieniu z uczniem i jego rodzicami ( prawnymi opiekunami ) do 20
sierpnia.
5. Dla przeprowadzenia sprawdzianu dyrektor szkoły powołuje komisję w
składzie:
1) dyrektor szkoły lub wicedyrektor – jako przewodniczący komisji,
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
3) dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu
prowadzących takie same zajęcia edukacyjne.
6. Pytania ( ćwiczenia, zadania praktyczne ) sprawdzianu proponuje
nauczyciel danych zajęć edukacyjnych, po konsultacji z nauczycielami
wchodzącymi w skład komisji, przedstawia dyrektorowi szkoły do
zatwierdzenia.
7. Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne może być zwolniony z
udziału w pracy komisji na własną prośbę lub innych szczególnie
uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje
innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że
powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w
porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
8. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający: skład komisji,
termin sprawdzianu, zadania ( pytania ) sprawdzające, wynik sprawdzianu
oraz ustaloną ocenę. Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i
zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
9. Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć
edukacyjnych nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny.
10. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem
niedostatecznej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych,
która może być zmieniana w wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem
§16ust.1.
11.Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do
sprawdzianu w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w
dodatkowym terminie , wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
§ 16
1. Uczeń klasy IV – VI szkoły podstawowej i I-III gimnazjum, który w
wyniku rocznej klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną z jednych albo
dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy.
2. Egzamin poprawkowy składa się z dwóch części pisemnej oraz ustnej, z
wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, zajęć artystycznych, techniki,
zajęć technicznych, informatyki, zajęć komputerowych oraz wychowania
fizycznego, z których egzamin ma przede wszystkim formę zadań
praktycznych.
3.Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły do dnia
zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Egzamin
przeprowadza się w ostatnim tygodniu ferii letnich, o czym informuje
ucznia i jego rodziców ( prawnych opiekunów ) w formie pisemnej.
4.Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora
szkoły. W skład komisji wchodzą:
1)dyrektor lub wicedyrektor szkoły – jako przewodniczący komisji:
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne jako egzaminujący;
3) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne –
jako członek komisji.
5. Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne może być zwolniony z
udziału w pracy komisji na własną prośbę lub innych szczególnie
uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje
innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że
powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w
porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
6. Pytania ( ćwiczenia, zadania praktyczne ) egzaminacyjne proponuje
egzaminator, a zatwierdza przewodniczący komisji. Stopień trudności
pytań (ćwiczeń, zadań praktycznych ) musi odpowiadać wymaganiom stopnia
dopuszczającego
i zawierać wymagania edukacyjne wynikające z realizowanego programu
nauczania.
7. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół
zawierający: skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne,
wynik egzaminu oraz uzyskaną ocenę. Do protokołu dołącza się pisemne
prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
8. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu
poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w
dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później niż
do końca września.
9. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji
do klasy programowo wyższej i powtarza klasę, z zastrzeżeniem pkt. 10.
10. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, rada pedagogiczna może
jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo
wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych
obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem że te obowiązkowe
zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane
w klasie programowo wyższej.
11. Uczeń lub jego rodzice ( prawni opiekunowie ) mogą zgłosić
zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena
klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych uzyskana z egzaminu poprawkowego
została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu
ustalania tej oceny.
12. Zastrzeżenia w formie pisemnej mogą być zgłoszone w terminie do 5
dni od
przeprowadzenia egzaminu poprawkowego.
13. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć
edukacyjnych uzyskana z egzaminu poprawkowego została ustalona
niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny,
stosuje się odpowiednio przepisy rozdział 3, §15.
§ 17
1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich
zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej
lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na
zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te
zajęcia w szkolnym planie nauczania.
2. Uczeń nieklasyfikowany w klasyfikacji śródrocznej może zdawać egzamin
klasyfikacyjny.
3. Uczeń nieklasyfikowany w klasyfikacji rocznej z powodu
usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
4. Na wniosek ucznia nieklasyfikowanego rocznie z powodu
nieusprawiedliwionej nieobecności lub na wniosek jego rodziców (
prawnych opiekunów ) rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin
klasyfikacyjny.
4. Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń:
1) realizujący na podstawie odrębnych przepisów indywidualny tok nauki,
2)spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.
6. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadzany dla ucznia, o którym mowa ust.
5 nie obejmuje obowiązkowych zajęć edukacyjnych: technika, zajęcia
techniczne, plastyka, muzyka, zajęcia artystyczne i wychowanie fizyczne
oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych.
Uczniowi nie ustala się oceny z zachowania.
7. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej, z
wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, zajęć artystycznych, techniki,
zajęć technicznych, informatyki, zajęć komputerowych i wychowania
fizycznego, z których egzamin powinien mieć przede wszystkim formę zadań
praktycznych.
8. Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego
rodzicami ( prawnymi opiekunami ).W przypadku ucznia nieklasyfikowanego
śródrocznie egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się do końca marca, a
ucznia nieklasyfikowanego rocznie egzamin klasyfikacyjny przeprowadza
się nie później niż w dniu zakończenia rocznych zajęć
dydaktyczno-wychowawczych.
9. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza nauczyciel danych zajęć
edukacyjnych w
obecności, wskazanego przez dyrektora szkoły, nauczyciela tych samych
lub
pokrewnych zajęć edukacyjnych.
10. W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni – w charakterze
obserwatorów – rodzice ( prawni opiekunowie ).
11. Pytania ( ćwiczenia, zadania praktyczne ) egzaminacyjne proponuje
nauczyciel danych zajęć edukacyjnych, a zatwierdza w przypadku rocznego
egzaminu klasyfikacyjnego dyrektor szkoły . Stopień trudności pytań
(ćwiczeń, zadań praktycznych ) musi odpowiadać wymaganiom stopnia
dopuszczającego i zawierać wymagania edukacyjne wynikające z
realizowanego programu nauczania.
12. Tryb przeprowadzania egzaminu, a w szczególności liczbę zajęć
edukacyjnych, z których uczeń może być egzaminowany w ciągu jednego
dnia, ustala dyrektor szkoły w uzgodnieniu z rodzicami ( prawnymi
opiekunami ) ucznia.
13. Z przeprowadzonego egzaminu rocznego sporządza się protokół
zawierający: imiona i nazwiska nauczycieli, termin egzaminu, zadania
(ćwiczenia) egzaminacyjne, wyniki egzaminu oraz ustalone oceny.
Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o
ustnych odpowiedziach ucznia.
Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen.
14.Ustalona przez nauczyciela w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna
ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych jest ostateczna, z
zastrzeżeniem ust.12.
15.Uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego niedostateczna roczna
ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych może być zmieniona w wyniku
egzaminu poprawkowego.
16. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do
klasyfikacyjnego egzaminu w wyznaczonym terminie może przystąpić do
niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
Uczeń, który z przyczyn nieusprawiedliwionych nie przystąpił do
klasyfikacyjnego egzaminu w wyznaczonym terminie nie otrzymuje promocji
do klasy programowo wyższe lub nie kończy szkoły.
w
górę
Rozdział 4.
Informowanie ucznia i jego rodziców (opiekunów prawnych) o postępach
i osiągnięciach edukacyjnych oraz zachowaniu.
§ 18
1. Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców ( prawnych
opiekunów ).
2. Nauczyciel wpisuje oceny do dzienniczka ucznia.
3. Na prośbę ucznia lub jego rodziców ( prawnych opiekunów ) nauczyciel
uzasadnia ustaloną ocenę.
4. Na prośbę ucznia lub jego rodziców ( prawnych opiekunów ), sprawdzone
i ocenione pisemne prace kontrolne są udostępniane uczniowi lub jego
rodzicom ( prawnym opiekunom ) do wglądu na zasadach określonych przez
nauczyciela prowadzącego dane zajęcia edukacyjne. Zwrócone prace
nauczyciel jest zobowiązany przechowywać przez bieżący rok szkolny.
5. Wychowawcy wpisują co miesiąc ocenę zachowania do dzienniczka ucznia.
Rodzice (prawni opiekunowie ) potwierdzają otrzymaną informację
podpisem.
6. Szczegółowe informacje dotyczące postępów, trudności, specjalnych
uzdolnień, osiągniętych ocen klasyfikacyjnych oraz oceny klasyfikacyjnej
zachowania rodzice uzyskują na zebraniach z rodzicami ( zgodnie z
przyjętym harmonogramem w danym roku szkolnym, ale nie mniej niż 4 w
ciągu roku szkolnego ) oraz podczas rozmów indywidualnych.
7. Miesiąc przed klasyfikacją śródroczną ( roczną ) wychowawca informuje
oddzielnym pismem o przewidywanych dla ucznia semestralnych ( rocznych )
ocenach niedostatecznych. i obniżonej ocenie zachowania. Potwierdzoną
podpisem rodziców ( prawnych opiekunów ) informację wychowawca załącza
do dokumentacji klasy ( dziennika lekcyjnego ).
8. Dwa tygodnie przed rocznym posiedzeniem klasyfikacyjnym rady
pedagogicznej nauczyciele informują ucznia i jego rodziców ( prawnych
opiekunów ) o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych roczny w formie
pisemnej. Rodzice potwierdzają otrzymaną informację podpisem.
9. Przewidywaną ocenę roczną z zajęć edukacyjnych obowiązkowych i
dodatkowych oraz zachowania nauczyciel wpisuje w kolumnie poprzedzającej
wpis oceny rocznej.
10. W przypadku braku podpisu rodzica (prawnego opiekuna) pod informacją
o przewidywanych ocenach rocznych wychowawca podejmuje dodatkowe
działania:
1) informuje rodzica telefonicznie,
2) zaprasza rodzica do szkoły,
3) zawiadamia rodzica listownie.
11. Na tydzień przed śródrocznym (rocznym – nie później niż do 10
czerwca) posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciele informują ucznia i
jego rodziców ( prawnych opiekunów ) o ocenach klasyfikacyjnych
śródrocznych (rocznych ) poprzez wpis oceny do dzienniczka ucznia.
Rodzice potwierdzają otrzymaną informację podpisem.
12. W przypadku braku podpisu rodzica (prawnego opiekuna) pod informacją
o ocenach śródrocznych (rocznych) wychowawca podejmuje dodatkowe
działania:
1) informuje rodzica telefonicznie,
2) zaprasza rodzica do szkoły,
3) zawiadamia rodzica listownie.
9
13. W klasach I-III informacje o śródrocznych (rocznych) postępach
w nauce i zachowaniu ucznia zawiera karta „Ocena opisowa”
Na tydzień przed śródrocznym (rocznym – nie później niż do 10 czerwca)
posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciele zapoznają ucznia i jego
rodziców ( prawnych opiekunów ) z kartą „ Oceny opisowej”.
Arkusz ocen ucznia klas I-III zawierający ocenę opisową zachowania i
zajęć edukacyjnych jest sporządzany komputerowo.
w
górę
Rozdział 5. Ogólne kryteria oceniania.
§ 19
1. Ustala się następujące ogólne kryteria oceniania dla trzech
poziomów edukacyjnych:
1) Stopień celujący ( poziom wykraczający ) otrzymuje uczeń,
który:
a) posiadł wiedzę i umiejętności wynikające z realizowanego
programu nauczania przedmiotu w danej klasie, samodzielnie i
twórczo rozwija własne uzdolnienia
oraz
b) biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami i
umiejętnościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub
praktycznych, proponuje rozwiązania nietypowe, rozwiązuje także
zadania wykraczające poza wymagania edukacyjne tej klasy
lub
c) osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych,
zawodach sportowych i innych, kwalifikując się co najmniej do
finałów na szczeblu wojewódzkim.
2) Stopień bardzo dobry ( poziom wymagań dopełniający )
otrzymuje uczeń, który:
a) opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony
wymaganiami edukacyjnymi wynikającymi realizowanego programu
nauczania przedmiotu w danej klasie
oraz
b) sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje
samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne ujęte w
wymaganiach edukacyjnych ( programie nauczania ), potrafi
zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania
zadań i problemów w nowych sytuacjach.
3) Stopień dobry ( poziom wymagań rozszerzający ) otrzymuje
uczeń, który:
a) opanował w dużym stopniu wiadomości i umiejętności określone
wymaganiami edukacyjnymi wynikającymi z realizowanego programu
nauczania w danej klasie
oraz
b) poprawnie stosuje wiadomości, rozwiązuje ( wykonuje )
samodzielnie typowe zadania teoretyczne i praktyczne.
4) Stopień dostateczny ( poziom wymagań podstawowy ) otrzymuje
uczeń, który:
a) opanował w podstawowym zakresie wiadomości i umiejętności
określone wymaganiami edukacyjnymi wynikającymi z realizowanego
programu nauczania w danej klasie, które są konieczne do
dalszego kształcenia
oraz
b) rozwiązuje ( wykonuje ) typowe zadania teoretyczne lub
praktyczne o średnim stopniu trudności.
5) Stopień dopuszczający ( poziom wymagań konieczny ) otrzymuje
uczeń, który:
a) ma braki w wiadomościach i umiejętnościach określonych
wymaganiami edukacyjnymi wynikającymi z realizowanego programu (
wiadomości i umiejętności niższe niż wymagania podstawowe ), ale
braki te nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia
podstawowej wiedzy z danego przedmiotu w ciągu dalszej nauki na
poziomie programowo wyższym
oraz
6) Stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który :
a) nie opanował tych wiadomości i umiejętności określonych
wymaganiami edukacyjnymi w danej klasie, które są konieczne do
dalszego kształcenia, a braki w wiadomościach i umiejętnościach
uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu
oraz
b) nie jest w stanie rozwiązać ( wykonać ) zadań o niewielkim (
elementarnym ) stopniu trudności nawet z pomocą nauczyciela.
w
górę
Rozdział 6. Ukończenie nauki
w szkole podstawowej i gimnazjum.
§ 20
1. Uczeń kończy szkołę podstawową , jeżeli w
wyniku klasyfikacji końcowej, na którą
składają się roczne oceny klasyfikacyjne z
obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w
klasie programowo najwyższej oraz roczne oceny
klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć
edukacyjnych, których realizacja zakończyła się
w klasach programowo niższych, uzyskał oceny
klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej
oraz przystąpił do sprawdzianu .
1a. Sprawdzian składa się z dwóch części ( rok
szkolny 2014/2015)i obejmuje:
1) wiadomości i umiejętności z języka polskiego
oraz z matematyki, w tym wykorzystanie
wiadomości i umiejętności z tych przedmiotów w
zadaniach osadzonych w kontekście
historycznym i przyrodniczym,
2) wiadomości i umiejętności z języka obcego
nowożytnego
2. Uczeń kończy gimnazjum , jeżeli w wyniku
klasyfikacji końcowej, na którą składają się
roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych
zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo
najwyższej oraz roczne oceny klasyfikacyjne z
obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których
realizacja zakończyła się w klasach programowo
niższych, uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od
oceny niedostatecznej oraz przystąpił do
egzaminu gimnazjalnego obejmującego wymagania
ustalone w podstawie programowej kształcenia
ogólnego.
2a. Egzamin gimnazjalny obejmuje:
1) część pierwsza humanistyczna – wiadomości i
umiejętności z zakresu języka polskiego oraz z
zakresu historii i wiedzy o społeczeństwie,
2) część druga matematyczno-przyrodnicza-
wiadomości i umiejętności z zakresu matematyki
oraz z zakresu przedmiotów przyrodniczych:
biologii, geografii, fizyki i chemii,
4) część trzecia – wiadomości i umiejętności z
zakresu języka obcego nowożytnego.
3. Uczeń kończy szkołę podstawową i gimnazjum z
wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji
końcowej ( pkt 1), uzyskał z obowiązkowych zajęć
edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4, 75 oraz
co najmniej ocenę bardzo dobrą zachowania.
Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia
edukacyjne lub religię albo etykę, do średniej
ocen wlicza się także roczne oceny uzyskane z
tych zajęć.
w
górę
Rozdział 7. Sprawdzian po szkole podstawowej i egzamin
gimnazjalny.
§ 21
1. Sprawdzian w klasie szóstej i egzamin
gimnazjalny w klasie trzeciej przeprowadza
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna i ma on charakter
powszechny i obowiązkowy.
2. Sprawdzian i egzamin gimnazjalny przeprowadza
się w kwietniu, w terminie ustalonym przez
dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.
3. W klasie VI szkoły podstawowej jest
przeprowadzany sprawdzian poziomu opanowania
umiejętności ustalonych w standardach wymagań .
3.a W klasie VI szkoły podstawowej (rok szkolny
2014//2015) i III gimnazjum jest przeprowadzany
sprawdzian i egzamin obejmujący wymagania
ustalone w postawie programowej kształcenia
ogólnego.
4. Uczniowie klas VI szkoły podstawowej (rok
szkolny 2014//2015) przystępują do części
drugiej sprawdzianu z jednego z następujących
języków: angielskiego, francuskiego,
hiszpańskiego, niemieckiego, rosyjski i
włoskiego.
4.a Uczniowie klas III gimnazjum przystępują do
części trzeciej egzaminu gimnazjalnego z jednego
z następujących języków: angielskiego,
francuskiego, hiszpańskiego, niemieckiego,
rosyjski i włoskiego.
5. Do części drugiej sprawdzianu i części
trzeciej egzaminu gimnazjalnego uczeń
przystępuje z zakresu tego języka obcego
nowożytnego, którego uczy się w szkole jako
przedmiotu obowiązkowego.
Uczniowie, którzy w gimnazjum kontynuowali naukę
języka obcego nowożytnego na podbudowie wymagań
dla II etapu edukacyjnego, są zobowiązani
przystąpić do części trzeciej egzaminu
gimnazjalnego na poziomie rozszerzonym.
Do części trzeciej egzaminu gimnazjalnego na
poziomie rozszerzonym mogą przystąpić uczniowie,
którzy nie kontynuowali nauki języki obcego
nowożytnego na podbudowie wymagań dla drugiego
etapu edukacyjnego.
6. Rodzice (prawni opiekunowie) składają
dyrektorowi szkoły pisemną deklarację nie
później niż do dnia 30 września roku szkolnego
wskazującą język obcy nowożytny z którego uczeń
przystąpi do sprawdzianu/ egzaminu gimnazjalnego
7.Rodzice (prawni opiekunowie) ucznia mogą
złożyć dyrektorowi szkoły nie później niż na 3
miesiące przed terminem sprawdzianu lub egzaminu
gimnazjalnego, pisemną informację o:
a) zmianie języka obcego nowożytnego wskazanego
w deklaracji,
b) rezygnacji z przystąpienia do części trzeciej
egzaminu gimnazjalnego na poziomie rozszerzonym.
8.1) Uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie
indywidualnego nauczania może przystąpić do
sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego w
warunkach dostosowanych do jego indywidualnych
potrzeb edukacyjnych i możliwości
psychofizycznych, podstawie tego orzeczenia.
2) Uczeń posiadający opinie poradni
psychologiczno – pedagogicznej, w tym poradni
specjalistyczne, o specyficznych trudnościach w
uczeniu się może przystąpić do sprawdzianu lub
egzaminu gimnazjalnego w warunkach dostosowanych
do jego indywidualnych potrzeb edukacyjnych i
możliwości psychofizycznych, na podstawie tej
opinii. Opinię przedkłada się dyrektorowi
szkoły, w terminie do dnia 15 października roku
szkolnego, w którym uczeń przystępuje do
sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego.
3)Uczeń chory lub niesprawny czasowo może
przystąpić do sprawdzianu lub egzaminu
gimnazjalnego w warunkach odpowiednich ze
względu na jego stan zdrowia, na podstawie
zaświadczenia o stanie zdrowia wydanego przez
lekarza.
4) Uczeń, który w roku szkolnym, w którym
przystępuje do sprawdzianu lub egzaminu
gimnazjalnego, był objęty pomocą
psychologiczno-pedagogiczną w szkole ze względu
na trudności adaptacyjne związane z
wcześniejszym kształceniem za granicą,
zaburzenia komunikacji językowej lub sytuację
kryzysową lub traumatyczną, może przystąpić do
sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego w
warunkach dostosowanych do jego indywidualnych
potrzeb edukacyjnych i możliwości
psychofizycznych, na podstawie pozytywnej opinii
rady pedagogicznej.
Opinia ta jest wydawana na wniosek nauczyciela
lub specjalisty z zakresu pomocy
psychologiczno-pedagogicznej i po uzyskaniu
zgody rodziców lub na wniosek rodziców.
5) Dla uczniów, o których mowa w punktach 1-4
nie przygotowuje się oddzielnych zestawów zadań.
9.Uczniowie o upośledzeniu umysłowym w stopniu
lekkim, posiadający orzeczenie o potrzebie
kształcenia specjalnego, którzy w gimnazjum
kontynuowali naukę języka obcego nowożytnego na
podbudowie wymagań dla drugiego etapu
edukacyjnego, są zwolnieni z obowiązku
przystąpienia do części trzeciej egzaminu
gimnazjalnego na poziomie rozszerzonym.
Uczniowie ci mogą na wniosek rodziców przystąpić
do do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego.
10. Uczniowie z upośledzeniem w stopniu
umiarkowanym lub znacznym nie przystępują do
sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
11. Uczniowie ze sprzężonymi
niepełnosprawnościami, posiadający orzeczenie o
potrzebie kształcenia specjalnego, którzy z
powodu swojej niepełnosprawności nie potrafią
samodzielnie czytać i pisać, są zwolnieni z
trzeciej części egzaminu gimnazjalnego na
wniosek rodziców (prawnych opiekunów).
12. Laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych
oraz laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu
wojewódzkim lub ponadwojewódzkim z zakresu
jednego z grupy przedmiotów objętych
sprawdzianem lub egzaminem gimnazjalnym są
zwolnieni : a) w przypadku uczniów szkoły
podstawowej – z odpowiedniej części sprawdzianu,
b) w przypadku uczniów gimnazjum – z danego
zakresu odpowiedniej części egzaminu
gimnazjalnego , a w przypadku języka obcego
nowożytnego z części trzeciej tego egzaminu.
13.W przypadku gdy uczeń uzyskał tytuł laureata
lub finalisty z innego języka obcego nowożytnego
niż ten, który zadeklarował odpowiednio w części
drugiej sprawdzianu albo w części trzeciej
egzaminu gimnazjalnego, dyrektor szkoły na
wniosek rodziców (prawnych opiekunów) ucznia,
złożony nie później niż na 2 tygodnie przed
terminem sprawdzianu/egzaminu gimnazjalnego,
informuje komisję okręgową o zmianie języka
obcego nowożytnego, jeżeli uczeń uczy się tego
języka w szkole jako obowiązkowego.
14. Zwolnienie ucznia ze sprawdzianu lub z
części egzaminu gimnazjalnego jest równoznaczne
z uzyskaniem ze sprawdzianu lub z odpowiedniej
części egzaminu gimnazjalnego najwyższego
wyniku.
15.1) Sprawdzian trwa 60 min.
15.2 )Sprawdzian (rok szkolny 2014/2015) jest
przeprowadzany w jednym dniu i trwa:
a) część pierwsza – 80 min.
b) część druga -45 min.
15.3) Każda część egzaminu gimnazjalnego jest
przeprowadzana innego dnia. Część pierwsza i
część druga trwają po 150 minut, a część trzecia
trwa 120 minut.
15.4) Dla uczniów, o których mowa pkt. 8 czas
trwania sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego
może być przedłużony o czas określony przez
dyrektora komisji centralnej.
16.1) Wyniki sprawdzianu są wyrażane w
procentach i obejmują:
a) wynik z części pierwszej, z wyszczególnieniem
wyniku z języka polskiego i wyniku z matematyki,
b) wynik z części drugiej.
16.2) Wyniki egzaminu gimnazjalnego są wyrażane
w skali procentowej i skali centylowej dla zadań
z zakresu:
1) języka polskiego;
2) historii i wiedzy o społeczeństwie;
3) matematyki;
4) przedmiotów przyrodniczych: biologii,
geografii, fizyki i chemii,
5) języka obcego nowożytnego na poziomie
podstawowym;
6) języka obego nowożytnego na poziomie
rozszerzonym.
17. W przypadku stwierdzenia niesamodzielnego
rozwiązywania zadań przez ucznia, wniesienia lub
korzystania przez ucznia w Sali egzaminacyjnej z
urządzenia telekomunikacyjnego, lub zakłócania
przez ucznia prawidłowego przebiegu sprawdzianu
danego zakresu albo poziomu odpowiedniej części
egzaminu gimnazjalnego w sposób utrudniający
pracę pozostałym uczniom przewodniczący
szkolnego zespołu egzaminacyjnego przerywa i
unieważnia sprawdzian lub dany zakres albo
poziom odpowiedniej części egzaminu tego ucznia.
18. Uczeń, który z przyczyn losowych lub
zdrowotnych nie przystąpił do sprawdzianu danego
zakresu albo poziomu odpowiedniej części
egzaminu gimnazjalnego w ustalonym terminie,
albo przerwał sprawdzian dany zakres lub poziom
odpowiedniej części egzaminu gimnazjalnego,
przystępuje do sprawdzianu, zakresu lub poziomu
odpowiedniej części egzaminu gimnazjalnego
dodatkowym terminie ustalonym harmonogramie
przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego
.
19. Uczeń, który nie przystąpił do sprawdzianu
lub egzaminu gimnazjalnego w dodatkowym
terminie, powtarza ostatnią klasę szkoły
podstawowej lub gimnazjum.
18. W szczególnych przypadkach losowych lub
zdrowotnych, uniemożliwiających
przystąpienie do sprawdzianu, egzaminu
gimnazjalnego lub odpowiedniej części
sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego w
dodatkowym terminie, dyrektor komisji okręgowej,
na udokumentowany wniosek dyrektora szkoły, może
zwolnić ucznia z obowiązku przystąpienia do
sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego. Dyrektor
szkoły składa wniosek porozumieniu z rodzicami (
prawnymi opiekunami ) ucznia.
20. W przypadku zwolnienia ucznia z części
egzaminu gimnazjalnego w zaświadczeniu o
szczegółowych wynikach egzaminu gimnazjalnego,
zamiast wyniku egzaminu gimnazjalnego z
odpowiedniej części wpisuje się odpowiednio
„zwolniony” lub „zwolniona”.
21.Wynik sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego
nie wpływa na ukończenie szkoły. Wyniku
sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego nie
odnotowuje się na świadectwie.
22. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (
prawnych opiekunów ) sprawdzona
i oceniona praca ucznia jest udostępniona
uczniowi lub jego rodzicom ( prawnym opiekunom )
do wglądu w miejscu i czasie wskazanym przez
dyrektora komisji okręgowej.
23. Zaświadczenia o wynikach sprawdzianu lub
egzaminu gimnazjalnego komisja okręgowa
przekazuje do szkoły nie później niż na 7 dni
przed zakończeniem zajęć dydaktyczno-
wychowawczych, a w przypadku , o którym mowa w
pkt 18 do 31 sierpnia.
24. Uczeń może w terminie 2 dni od
przeprowadzenia danego zakresu albo poziomu
odpowiedniej części egzaminu gimnazjalnego
zgłosić zastrzeżenia do dyrektora komisji
okręgowej, jeżeli uzna, że w trakcie egzaminu
zostały naruszone przepisy dot. jego
przeprowadzania.
w
górę
Rozdział VIII. Ewaluacja szkolnego
systemu oceniania.
§ 22
1. Rada pedagogiczna, rada rodziców i samorząd uczniowski mogą
wnosić do dyrektora szkoły uwagi i propozycje do szkolnego
systemu oceniania.
2. Po pozytywnym ich zaopiniowaniu przez radę rodziców oraz
samorząd uczniowski i zatwierdzeniu przez radę pedagogiczną będą
realizowane w następnym roku szkolnym.
Podstawa prawna:
Szkolny System Oceniania został opracowany na podstawie
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 30
kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobów oceniania,
klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz
przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych
( Dz. U. Nr 83 z 2007 r. Poz. 562 z póżn. zm.).
Zatwierdzony uchwałą Rady Pedagogicznej z dnia 26.09.2013 r.
Zasięgnięto opinii: Rady Rodziców dnia 19.09. 2013 r.
Samorządu Uczniowskiego dnia 18.09.2013 r.
|
|
|