menu

aktualności
Szkoła Podstawowa
Gimnazjum

zespół szkół

Statut
Progr. wychowawczy
Program profilaktyki
wspólne imprezy
kontakt

 

© 2006 by WM
 

PROGRAM WYCHOWAWCZY

 
PROGRAM WYCHOWAWCZY

ZESPOŁU SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH NR 1 
W GRUDZIĄDZU
na lata 2005 - 2008

I.  WSTĘP
II.  PODSTAWA PRAWNA PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO
III.  WARTOŚCI WYCHOWAWCZE WYNIKAJĄCE Z PODSTAW PROGRAMU
 WYCHOWAWCZEGO
IV.  CEL PROGRAMU
V.  ZADANIA WYCHOWAWCZE I CELE SZCZEGÓŁOWE - OPERACYJNE
VI.  KSZTAŁTOWANE POSTAWY UCZNIÓW - METODY I FORMY REALIZACJI
VII.  PRZYKŁADY EFEKTÓW DZIAŁAŃ DLA POSZCZEGÓLNYCH ETAPÓW
 EDUKACYJNYCH
    - KLASY I - III - NAUCZANIE ZINTEGROWANE
    - KLASY IV - VI
    - KLASY I - III GIMNAZJUM
VIII.  POSTANOWIENIA KOŃCOWE

* * *
          

I. WSTĘP 


Głównym celem pracy wychowawczej naszej szkoły jest wszechstronny rozwój osobowy ucznia w wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym i duchowym. Punktem wyjścia do sformułowania głównych zadań wychowawczych stało się: integralne podejście do wiedzy i wychowania, indywidualne traktowanie ucznia, patrzenie na niego w perspektywie jego indywidualnego rozwoju. Uczeń i jego potrzeby są więc pierwszoplanowymi podmiotami naszych działań. Harmonijnie realizujemy program w zakresie nauczania, kształcenia i wychowania. 

Zadania wychowawcze są więc integralną częścią planu szkoły i są realizowane na: 
    - zajęciach edukacyjnych, 
    - przedmiotowych, 
    - wychowawczo-profilaktycznych, 
    - pozalekcyjnych. 

Uważamy, iż priorytet w wychowaniu młodego człowieka ma dom rodzinny. Rodzice mają prawo do decydowania o całym procesie wychowania dziecka, więc program wychowawczy szkoły realizowany jest w ścisłej współpracy ze środowiskiem rodzinnym ucznia. 

W naszych działaniach wychowawczych i edukacyjnych: promujemy chrześcijański system wartości z poszanowaniem odrębności wyznaniowej w duchu ekumenizmu i tolerancji dajemy szansę każdemu uczniowi, by wykazał się tym, co lubi i robi najlepiej, podmiotowo traktujemy ucznia, dopasowujemy wymagania programowe do możliwości ucznia, zapewniamy dobrze i ciekawie prowadzone zajęcia lekcyjne i pozalekcyjne. W pracy swojej kierujemy się sercem, często pomagamy uczniom "z problemami" na nowo w stawaniu się sobą, pomagamy każdemu uczniowi w kształtowaniu jego osobowości, zachęcamy i włączamy rodziców oraz całą społeczność szkolną do działań na rzecz rozwoju życia kulturalnego w szkole i środowisku. 
Propagujemy w szkole partnerstwo między uczniami, pracownikami, rodzicami, nauczycielami i społecznością lokalną z zachowaniem dyscypliny inspirujemy nauczycieli i uczniów do działań twórczych oraz własnego rozwoju pomagamy duchowo i materialnie dzieciom i rodzinom najuboższym oraz zaniedbanym twierdzimy, że wychowanie i kształcenie jest procesem ciągłym i trwa całe życie. 


 w górę

II. PODSTAWA PRAWNA PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO

    1. Powszechna Deklaracja Praw Człowieka, uchwalona 10.12.1948 r. przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych.
    2. Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej.
    3. Konwencja o prawach dziecka - podpisana przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej 30.04.1991 r. w Dzienniku Ustaw z 1991 roku, Nr 120, poz. 526.
    4. Ustawa o systemie oświaty z dnia 7.09.1991 r. (tekst jednolity: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.)

 w górę


III. WARTOŚCI WYCHOWAWCZE WYNIKAJĄCE Z PODSTAW PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO

Wychowanie dziecka świadomego dokonywanych wyborów, aktywnie rozwijającego wszystkie sfery swojej osobowości na drodze do właściwego dla siebie sukcesu szkolnego.

Klasa I: Uczeń znajduje swoje miejsce w grupie i działa w niej;
    . ma poczucie przynależności do klasy jako ważnego jej ogniwa, 
    . chce i wyraża potrzebę działania w klasie jako grupie rówieśniczej, 
    . współtworzy i respektuje normy klasowe. 

Klasa II: Uczeń zna normy dobrego zachowania i według nich postępuje;
    . szanuje dorosłych, młodszych i rówieśników, okazuje im to w słowach i działaniu, 
    . nawykowo stosuje zwroty grzecznościowe, 
    . zna symbole narodowe, regionalne i wie jak się wobec nich zachować.
 
Klasa III: Uczeń zna swoje prawa i obowiązki;
    . zna i rozumie pojęcia: norma, prawo, obowiązek, tolerancja, godność, 
    . dostrzega różnice między ludźmi i akceptuje je, 
    . rozróżnia dobro i zło w sytuacjach codziennych i odpowiednio reaguje, 
    . jest świadomy swoich praw i obowiązków, 
    . wie do kogo może zwrócić się o pomoc. 

Klasa IV: Uczeń wie jak komunikować się z rówieśnikami i dorosłymi;
    . zna i stosuje w praktyce zasady aktywnego słuchania, 
    . potrafi jasno i konstruktywnie formułować wypowiedzi, 
    . używa komunikatu Ja jako zwrotu przedstawiającego odczucia nadawcy, 
    . potrafi bezpośrednio i otwarcie wyrazić swoje prośby, sądy i oczekiwania.
 
Klasa V: Uczeń zna swoje słabe i mocne strony, potrafi nad nimi panować;
    . obserwuje własne zachowanie w różnych sytuacjach, 
    . ma świadomość swoich zalet i wad, 
    . dostrzega wpływ innych osób na kształtowanie osobowości i drogi życiowej, potrafi to prawidłowo ocenić, 
    . rozumie potrzebę krytycyzmu wobec wzorców proponowanych przez środki masowego przekazu, 
    . potrafi i chce się pozytywnie zaprezentować. 

Klasa VI: Uczeń potrafi planować działanie i przewidywać jego efekt;
    . rozumie wagę wyznaczania celów, potrafi je określić i dąży do ich osiągnięcia, 
    . ma poczucie sprawstwa, 
    . analizuje i modyfikuje swoje działanie w zależności od potrzeb, 
    . potrafi dokonywać samooceny i samokontroli.
 
Klasa I: Ja w swojej klasie;
    . zna swoje prawa i obowiązki,
    . poznaje siebie, zna swoje mocne i słabe strony,
    . uczy się samorządności w klasie,
    . zna pojęcie komunikacji interpersonalnej i asertywności,
    . dostrzega swoje związki z naturą,
    . ma zainteresowania i hobby,
    . ma świadomość tożsamości lokalnej,
    . uczy się odpowiednich postaw i zachowań.

Klasa II: Ja w szkole;
    . uczy się samorządności w szkole,
    . ma świadomość więzi rodzinnych,
    . radzi sobie w różnych sytuacjach problemowych,
    . ma świadomość tożsamości narodowej,
    . aktywnie chroni przyrodę,
    . uczy się planowania własnej przyszłości.

Klasa III: Ja w świecie;
    . jest świadomym europejczykiem,
    . ma świadomość korzyści płynących ze znajomości języków obcych,
    . dokonuje trafnych wyborów życiowych,
    . posiada świadomość zdrowego stylu życia,
    . jest świadomy korzyści czerpanych z przyrody,
    . jest wyposażony w uniwersalne wartości i nastawiony na sukces.

 w górę


IV. CEL PROGRAMU

CEL GŁÓWNY (OGÓLNY)

"Wszechstronny rozwój osobowy" uczniów, tj. ich sfery intelektualnej, psychicznej, społecznej, fizycznej, moralnej i duchowej oraz przygotowanie uczniów do uczestniczenia w życiu kulturalnym i społecznym.

CELE SZCZEGÓŁOWE

    - rozwijanie w uczniach dociekliwości poznawczej, ukierunkowanej na poszukiwanie dobra, prawdy i piękna w świecie,
    - budzenie w uczniach szacunku dla dobra wspólnego kształtowanie w uczniach postawy dialogu i przyczynianie się do tworzenia klimatu zaufania,
    - osiąganie celów życiowych drogą rzetelnej pracy,
    - budzenie w uczniach wrażliwości moralnej, 
    - ukazywanie "dobra" jako atrakcyjnego pierwiastka, 
    - kształtowanie osobowości uczniów poprzez wskazywanie właściwych postaw wobec siebie i innych ludzi oraz umiejętności analizowania różnorodnych zachowań,
    - tworzenie życzliwej, serdecznej i rodzinnej atmosfery w szkole, wzajemnego szacunku, tolerancji, pozytywnej samooceny uczniów, nauczycieli i pracowników,
    - przygotowanie uczniów do życia w świecie dorosłych poprzez ukazywanie różnych aspektów życia społecznego wraz z jego zagrożeniami,
    - dostrzeganie w każdym uczniu ukrytych możliwości oraz każdych drobnych zdolności i rozwijanie ich, aby uczeń był kreatywny i miał świadomość większej wartości swoich działań twórczych i oddziaływań wychowawczych, 
    - autentyczna współpraca wszystkich podmiotów edukacji (rodziców, dzieci, nauczycieli i pracowników administracyjno-gospodarczych), 
    - włączenie całej społeczności szkolnej do współdecydowania o ważnych (istotnych) sprawach szkoły, 
- integrowanie zespołów klasowych przez samorządność tworzenie zdrowego i bezpiecznego środowiska szkolnego,
    - inspirowanie nauczycieli i uczniów do twórczych poszukiwań,
    - pomoc uczniom w rozpoznawaniu wartości moralnych, ich hierarchizacji oraz dokonywaniu wyborów,
    - doprowadzenie do uzyskania przez uczniów takich kompetencji, które jako absolwentowi będą niezbędne w szkole wyższego stopnia, w życiu zawodowym, w społeczności dorosłych,
    - zainspirowanie odpowiednich procesów reedukacji czyli oduczania się negatywnych i antyspołecznych zachowań,
    - kształtowanie umiejętności przeciwstawiania się wpływom kolegów ze środowisk zdemoralizowanych,
    - kształtowanie właściwych postaw rodziców wobec dzieci,
    - zadbanie o poprawę sytuacji materialnej uczniów z rodzin patologicznych, niewydolnych wychowawczo i zaniedbanych,
    - podnoszenie i doskonalenie wiedzy nauczycieli z dziedziny psychologii, logopedii, resocjalizacji, terapii i socjoterapii.

 w górę


V. ZADANIA WYCHOWAWCZE I CELE SZCZEGÓŁOWE - OPERACYJNE

DIAGNOZA

Przeprowadzona diagnoza zasobów szkoły wskazała na mocne i słabe strony naszej placówki w zakresie wychowania.

Mocne strony to:
    - wykwalifikowana kadra nauczycieli przygotowana do realizacji programów profilaktycznych i socjoterapeutycznych rozwijająca umiejętności wychowawcze,
    - dobra współpraca z osobami i instytucjami pracującymi na rzecz dzieci,
    - otwarta postawa nauczycieli na innowacje wychowawcze i samodoskonalenie, poszukiwanie nowych metod i form pracy,
    - duża ilość wycieczek klasowych i szkolnych,
    - organizowanie szkolnych obozów letnich,
    - udział młodzieży w zajęciach sportowych organizowanych na terenie szkoły, działalność UKS,
    - funkcjonowanie Zielonej Szkoły w Dąbrowie.

Słabe strony to:
    - duże zespoły klasowe,
    - brak pokoju do rozmów z rodzicami,
    - niedostateczna opieka medyczna.

 w górę


VI. KSZTAŁTOWANE POSTAWY UCZNIÓW -
METODY I FORMY REALIZACJI

WIZERUNEK ABSOLWENTA SZKOŁY PODSTAWOWEJ

POSTAWY
    a) umiejętność współdziałania (na wszystkich poziomach):
        - optymista (myślenie pozytywne),
        - działa zgodnie z przyjętymi normami moralnymi ,
        - komunikatywny,
        - akceptuje siebie i innych,
        - dba o higienę życia fizycznego i psychicznego,
        - asertywny,
        - potrafi przyjmować to co przynosi życie i podejmować odpowiednie decyzje, 
        - dostrzega problemy i umie je wartościować, 
        - otwarty,
        - odpowiedzialny za swoje pasje, 
        - empatia połączona z niesieniem pomocy, 
        - ma poczucie własnej wartości, 
        - pozytywne nastawiony wobec świata, innych narodów, 
    b) bez poczucia kompleksów,
        - zaangażowany w życie społeczne,
        - charakteryzuje się zachowaniami akceptowanymi społecznie np. wysoka kultura osobista, koleżeńskość, tolerancja.

OSIĄGNIĘCIA ABSOLWENTA
 
    1. JEST CIEKAWY ŚWIATA
Chętnie korzysta z poznanych źródeł wiedzy i obserwuje zjawiska, sytuacje i działania innych ludzi zachodzące w najbliższym otoczeniu, potrafi wyciągnąć proste wnioski ze swoich obserwacji.

    2. JEST OTWARTY
Współpracuje z osobami dorosłymi w ramach swojej codziennej aktywności. 
Przyjmuje uwagi i sugestie w związku z popełnionymi błędami. 
Jest gotów podejmować działania w sposób planowy. 
Akceptuje ograniczenia swoich możliwości wynikające z jego wieku. 
Umie prezentować własne zdanie i słuchać opinii innych oraz nawiązuje przyjazne kontakty z innymi ludźmi, współdziała z nimi i akceptuje ich odmienność.

    3. JEST ODPOWIEDZIALNY
Wykazuje gotowość przewidywania skutków swoich działań.
Potrafi odstąpić od działania , przewidując jego negatywne skutki.
Rozumie potrzebę ponoszenia konsekwencji swoich działań.

    4. JEST ROZWAŻNY 
Szanuje zasady bezpieczeństwa i higieny. Potrafi je stosować w swoich typowych czynnościach.

    5. JEST PRAWY
Stosuje się do norm obowiązujących w jego otoczeniu.
Rozróżnia zachowania złe i dobre, rozumie obowiązek podejmowania tych ostatnich.

    6. JEST UCZYNNY
Chce pomagać rówieśnikom w pokonywaniu trudności.
Chętnie wypełnia codzienne obowiązki w domu i w szkole.

WIZERUNEK ABSOLWENTA ZESPOŁU SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH NR 1

POSTAWY
    a) umiejętność współdziałania (na wszystkich poziomach):
        - optymista (myślenie pozytywne),
        - działa zgodnie z przyjętymi normami moralnymi,
        - komunikatywny,
        - akceptuje siebie i innych,
        - dba o higienę życia fizycznego i psychicznego,
        - asertywny,
        - potrafi przyjmować to co przynosi życie i podejmować odpowiednie decyzje, 
        - dostrzega problemy i umie je wartościować, 
        - otwarty,
        - odpowiedzialny za swoje pasje, 
        - empatia połączona z niesieniem pomocy, 
        - ma poczucie własnej wartości,
        - pozytywne nastawiony wobec świata, innych narodów,
    b) bez poczucia kompleksów:
        - zaangażowany w życie społeczne,
        - charakteryzuje się zachowaniami akceptowanymi społecznie np. wysoka kultura osobista, koleżeńskość, tolerancja.

 w górę


VII. PRZYKŁADY EFEKTÓW DZIAŁAŃ
DLA POSZCZEGÓLNYCH ETAPÓW EDUKACYJNYCH

Klasy I - III - nauczanie zintegrowane

I. Wspomaganie własnego rozwoju.

Cele szczegółowe operacyjne

Sposoby realizacji Odpowiedzialni Termin realizacji Efekty działań
1.

Rozwija wyobraźnię, ekspresje werbalna, plastyczną, muzyczną i ruchową.
- Wykonywanie różnych zadań i ćwiczeń na zajęciach z edukacji polonistycznej, artyst.-tech., przyrodniczej i matematycznej.

- Udział w grach i zabawach ruchowych, kółkach zainteresowań oraz organizowanych zajęciach profilaktyczno-wychowawczych.
- wychowawcy, 
- uczniowie, 
- rodzice, 
- pedagog, 
- opiekun 
- samorządu szkolnego,
- nauczyciele informatycy, 
- nauczyciel języka obcego
- cały rok szkolny, zgodnie z harmonogr. grupy wiekowej, 
- wg planu opiekuńczo- wych. klasy
- Rozumie potrzebę posiadania ciekawego i pozytywnego hobby jako sposobu spędzenia wolnego czasu oraz wie jak należy kształtować swoje przyszłe zainteres.
2. 

Umie określić swoje zainteresowania, możliwości i preferencje.

Chętnie korzysta z różnych źródeł wiedzy. 

Rozwija swoje zdolności i zainteresowania korzystając z organizowanych kół zainteres.
- Dzieci chętnie uczestniczą w kółkach zainteresowania zgodnie z zaciekawieniem. 

- Przygotowuje się do zajęć z wykorzystaniem zróżnicowanych źródeł wiedzy.

- Uczeń korzysta z różnych źródeł informacji na zajęciach zintegrowanych oraz nauki obsługi komputera.
- Uczeń potrafi selekcjonować i porządkować wiedzę oraz zastosować ją w praktyce.
3. 

Potrafi selekcjonować i porządkować zdobyte informacje, oceniać ich przydatność do określonego celu oraz wykorzystywać je w praktyce.
- Podczas zajęć edukacyjnych uczniowie zdobywają wiedzę i umiejętności zgodnie z ich możliwościami oraz nabywają umiejętności stosowania jej w praktyce poprzez różnorodne ćwiczenia praktyczne.

- Potrafi korzystać z księgozbioru czytelni szkolnej oraz biblioteki, czytelni, pracowni komputerowej .
- Systematycznie uczęszcza na zajęcia pozalekcyjne, umie korzystać z różnych źródeł wiedzy. 
4. 

Twórczo rozwiązuje problemy - techniki twórczego rozwiązywania problemów, burza mózgów, gwiazda.
- Nauka twórczego rozwiązywania problemów poprzez aktywizujące metody i techniki pracy na zajęciach - burza mózgów, praca zespołowa, gwiazda szeryfa, pajęczynka itp. - Uczeń potrafi wykazać się informacjami samodzielnie wyszukanymi przez siebie z różnych źródeł.
 
- Korzysta z książek znajdujących się w bibliotece, czytelni i encyklopedii multimedialnej oraz z progr. komputerowych dostępnych w szkole.
7. 

Korzysta z dóbr kultury - kino, teatr, muzeum.
- W miarę możliwości organizowane są wyjazdy do teatru, kina. - Potrafi prawidłowo i kulturalnie zachować się w kinie, teatrze.
8.

Uczy się języka obcego.
- Zachęcanie do nauki języka obcego jak największej ilości uczniów. 

-Spotkanie z nauczycielem uczącym w szkole języka niemieckiego.
- Uczeń rozumie potrzebę uczenia się języka obcego we współczesnym świecie.

II. Tolerancja.

Cele szczegółowe operacyjne

Sposoby realizacji Odpowiedzialni Termin realizacji Efekty działań
1. Pogadanki na temat CO TO JEST DOBRO A CO ZŁO.

2. Reaguje na otaczające nas zło.

3. Dostrzega potrzeby innych, pomaga im - pomoc koleżeńska, charytatywna.

4. Poznaje i stosuje nowoczesne metody radzenia sobie z sytuacjami trudnymi - negocjacje, jest asertywny, zna techniki relaksacyjne, formy samooceny termometr, buźki, miśki, przyjazna ręka podczas hospitacji lekcji diagnozujących, lekcjach obserwacji, zajęciach pokazowych dla rodziców.

5. Udział w organizowanych akcjach charytatywnych
  - wychowawcy, 
- katecheci,
- uczniowie, 
- rodzice, 
- pedagog, 
- opiekun samorządu szkolnego
- cały rok szkolny, zgodnie z kalendarzem szkoły - Umie odróżnić dobro od zła i postępuje wg norm ustalonych przez rodzinę, szkołę, kościół.

- Chętnie pomaga innym, swoim rówieśnikom, ma poczucie satysfakcji z niesionej pomocy.

- Aktywnie włącza się do akcji planowanych w Kalendarzu szkoły. Jest świadomy niesienia pomocy innym.

- Uczeń potrafi bronić własnego zdania wyrażać swój sąd w taki sposób, aby nie ranić innych.

- Dokonuje własnej samooceny poprzez comiesięczne ocenianie zachowania, aktywnego udziału w organizowanych imprezach szkolnych i akcjach na rzecz potrzebujących.

III. Tworzenie tradycji lokalnej, narodowej i europejskiej.

Cele szczegółowe operacyjne

Sposoby realizacji Odpowiedzialni Termin realizacji Efekty działań
1. Prezentuje swoje umiejętności i osiągnięcia w środowisku szkolnym i lokalnym.

2. Uczeń zainteresowany zmianami zachodzącymi we współczesnym świecie - zagrożenia w środowisku naturalnym człowieka, działania na rzecz jego ochrony, znaczenie integracji europejskiej, powiązania kultury polskiej z europejską.

3. Poznaje środowisko lokalne, jego specyfikę , tradycje, historię i potrzeby.

4. Poznaje dziedzictwo kultury regionu, narodu, Europy.

5. Zna kraje należące do Unii Europejskiej i zna jej symbolikę.
- Organizowanie wystawek pracy twórczej dzieci.

- Prezentacja prac podczas zebrań z rodzicami. 

- Udział w imprezach np.: turnieje wiedzy, konkursy szkolne i międzyszkolne, inscenizacje.

- Wykonanie gazetki klasowej "Poznajemy kraje Unii Europejskiej". 

- Zapoznanie z terminem Unia Europejska, jej flaga.

- Wycieczki przedmiotowe oraz krajoznawczo- turystyczne w celu poznania specyfiki najbliższej okolicy, regionu. 

- Przeprowadzenie konkursu wiedzy OMNIBUS. 

- Poznanie historii swojej szkoły i sylwetki jej patrona. 

- Nauka hymnu szkolnego na zajęciach artystycznych.

- Przygotowanie albumu MOJE MIASTO.

- Wykonanie okolicznościowych gazetek.

- Poznanie literatury narodowej i europejskiej - literatura dla dzieci na zajęciach edukacji polonistycznej.

- Pogłębienie wiedzy na temat symboli narodowych i regionalnych.

- Przygotowanie klasowego albumu ZABYTKI POLSKI.

- Udział w apelach i uroczystości szkolnych.

- Wycieczka jednodniowa.
- wychowawcy,
- uczniowie,
- rodzice,
- pedagog,
- pielęgniarka,
- policjant,
- opiekun samorządu szkolnego
- cały rok szkolny, zgodnie z harmonogr. grupy wiekowej, - wg planu opiekuńczo- wych. klasy - Chętnie przygotowuje prace na wystawki. 

- Bierze czynny udział w imprezach szkolnych, podejmuje się trudu ich przygotowania.

- Uczestniczy w konkursie ekologicznym. 

- Jest świadomy zagrożeń wynikających z zanieczyszczenia środowiska. 

- Rozumie potrzebę integracji europejskiej.

-  Świadczy pomoc na rzecz ochrony przyrody. 

- Rozpoznaje symbole Unii Europejskiej - flagę, hymn oraz potrafi wymienić niektóre choroby cywilizacyjne.

- Poznaje specyfikę środowiska lokalnego.


 w górę


Klasy IV - VI

I. Wspomaganie własnego rozwoju.

Cele szczegółowe operacyjne

Sposoby realizacji Odpowiedzialni Termin realizacji Efekty działań
1. Chętnie korzysta z różnych źródeł wiedzy. Zachęcanie do korzystania z różnych źródeł informacji:
- księgozbioru własnego i szkolnego;
- czasopism;
- edukacyjnych programów multimedialnych;
- internetu.
- nauczyciele








- cały rok
- Uczeń korzysta z różnych źródeł wiedzy.
2. Uczy się języków obcych. Uświadomienie uczniom przydatności języka obcego i konieczności jego znajomości we współczesnym świecie.
Przedstawienie uczniom oferty dodatkowych płatnych zajęć dostępnych na terenie szkoły.
Zorganizowanie koła przedmiotowego z języka niemieckiego dla uczniów uzdolnionych.
- nauczyciel języka niemieckiego. - wrzesień - Uczeń zna język obcy, rozumie przydatność tej umiejętności we współczesnym świecie.



- W szkole działa koło przedmiotowe jęz. niemieckiego dla uczniów zdolnych.
3. Jest zainteresowany zmianami zachodzącymi we współczesnym świecie. Pogadanki i rozmowy na temat:
- złożoności współczesnego świata oraz zmian w nim zachodzących;
- miejsca i roli Polski w zjednoczonej Europie;
- procesami integracyjnymi;
- powiązania kultury polskiej z europejską.
- wychowawcy, 
- nauczyciele historii
- wg rozkładów nauczania historii oraz harmonogr. godz. do dyspozycji wych.
- Uczeń dostrzega zmiany zachodzące we współczesnym świecie, posiada informacje o Unii Europejskiej.
4. Rozwija zdolności i zainteresowania. Udział w pracy kół zainteresowań, w konkursach przedmiotowych, artystycznych, zawodach sportowych, turniejach.
Korzystanie z różnych źródeł wiedzy.
Udział w imprezach szkolnych, wycieczkach, rajdach.
Prezentacja swojego hobby na godzinach wychowawczych.
- nauczyciele, 
- wychowawcy
- cały rok, 
- wg planów zajęć, zawodów, turniejów, 
- wg harmonogr. godz. wych.
- Uczeń aktywnie uczestniczy w zajęciach kół zainteresowań, konkursach, zawodach, imprezach. 




- Prezentuje swoje zainteresowania, zachęca do tego innych.
5. Korzysta z dóbr kultury. Wycieczki klasowe do placówek kulturalnych (kino, teatr, muzeum, koncerty). 
Rozwijanie umiejętności odbioru różnych tekstów kultury, motywowanie do poznawania i świadomego korzystania z dóbr kultury.
- nauczyciele, 
- wychowawcy
- wg możliwości,
- wg materiału nauczania języka polskiego i historii
- Uczeń korzysta z placówek kulturalnych.
6. Potrafi selekcjonować i porządkować zdobyte informacje, oceniać ich przydatność do określonego celu oraz wykorzystywać je w praktyce. Umiejętne wykorzystanie zdobytych informacji (wiedzy) - określenie ich przydatności w praktyce.
Praca indywidualna z uczniem w czytelni. Udział uczniów w konkursach wiedzy na zajęciach lekcyjnych.
- nauczyciele uczący,
- nauczyciel biblioteki,
- wychowawcy
- cały rok, wg kalendarza życia szkoły
- Uczeń umie selekcjonować i porządkować zdobywane informacje. 
- Wykorzystuje je w konkursach, myśli logicznie.
7.Twórczo rozwiązuje problemy. Uczeń rozwiązuje problemy własne, klasowe i abstrakcyjne różnymi technikami- metodami:
- "burza mózgów", gwiazda, łańcuch;
- dyskusja, selekcja argumentów.
- wychowawcy,
- nauczyciele uczący,
- SU (klasowy, szkolny),
- pedagog,
- opiekun grupy wiekowej
- cały rok
- Uczeń umie rozwiązywać problemy, chętnie stosuje techniki twórczego rozwiązywania problemów.
8. Umie określić swoje zainteresowania, możliwości i preferencje. Poznawanie i prezentacja swoich zainteresowań. 
Poznawanie różnych zawodów i predyspozycji potrzebnych do ich wykonywania. 
Przedstawienie swojej postaci, próby autocharakterystyki.
- wychowawcy,
- nauczyciele języka polskiego
- cały rok,
- wg rozkładów materiału nauczania języka polskiego
- Określa swoje zainteresowania, możliwości. 
- Orientuje się w wymaganiach i predyspozycjach różnych zawodów. 
- Uczeń analizuje własną osobowość, przedstawia swoją postać, dokonuje próby charakterystyki własnej osoby.
9. Rozwija wyobraźnię, ekspresję werbalną, plastyczną, muzyczną i ruchową. Udział w zajęciach pozalekcyjnych, konkursach przedmiotowych, artystycznych, turniejach i zawodach sportowych. 
Udział w imprezach i uroczystościach szkolnych np. Powitanie Wiosny, Dzień Sportu, dyskoteki. 
Wyjazdy do placówek kulturalnych.
- opiekunowie kół zainteresowań,
- wychowawcy,
- nauczyciele
- cały rok - Uczeń bierze udział w zajęciach pozalekcyjnych.



- Uczeń ma wyobraźnię werbalną, plastyczną i ruchową.
10. Świadomie dokonuje samooceny swojej wiedzy i umiejętności. Wdrażanie do systematycznego na bieżąco oceniania efektów swojej pracy - wiedzy i umiejętności. 
Wypełnienie przez uczniów arkusza samooceny. 
- nauczyciele - cały rok - Uczeń próbuje oceniać swoją wiedzę i umiejętności.
11. Stara się przewidzieć skutki swoich działań, wykorzystuje wcześniejsze doświadczenia i gotów jest ponosić konsekwencje swoich czynów. Pogadanki na godzinach wychowawczych nt. działań uczniów, ich skutków i konsekwencji dla ucznia (np. na przykładzie wypadków uczniowskich - bezpieczeństwa w różnych sytuacjach). 
Konsekwentne przestrzeganie zasad zawartych w Kodeksie Wewnątrzszkolnego Życia Szkoły i innych regulaminów.
- wychowawcy,
- nauczyciele
  - Konsekwentne rozliczanie uczniów z zachowania. 
12. Odróżnia dobro od zła (rozpoznaje wartości moralne, dokonuje wyborów i hierarchizacji wartości, doskonali się). Rozmowy nt. różnic między dobrem a złem na lekcjach religii i godzinach wychowawczych. - wychowawcy,
- nauczyciele religii
- cały rok - Uczeń jest odpowiedzialny za swoje czyny i postępowania.
- Potrafi ocenić wartość moralną swoich czynów.

II. Tolerancja.

Cele szczegółowe operacyjne

Sposoby realizacji Odpowiedzialni Termin realizacji Efekty działań
1. Szanuje ludzką godność. Rozmowy i dyskusje nt. wartości drugiej osoby, inności drugich osób.
Analiza postaw bohaterów lektur na lekcjach języka polskiego.
- wychowawcy,
- nauczyciele religii,
- nauczyciele języka polskiego
- cały rok,
- wg rozkładów materiału nauczania jęz. polskiego i religii
- Akceptuje inność, jest tolerancyjny wobec osób drugich, ich błędów i słabości.
2. Rozumie, że różnice między są czymś naturalnym i pożądanym.  Pogadanki, dyskusje, quizy, scenki rodzajowe nt. różnic między ludźmi, tolerancji. - wychowawcy,
- nauczyciele religii
- cały rok - Dostrzega problemy innych. 
- Akceptuje inność, jest tolerancyjny.

III. Tworzenie tradycji lokalnej, narodowej i europejskiej.

Cele szczegółowe operacyjne

Sposoby realizacji Odpowiedzialni Termin realizacji Efekty działań
1. Uczeń poznaje środowisko lokalne, jego specyfikę, tradycje, historię i potrzeby. Zapoznanie z historią, kulturą i tradycjami miasta i regionu poprzez:
- wycieczki;
- konkursy;
- quizy;
- filmy.
Warunki życia ludzi w najbliższym otoczeniu, krajobraz najbliższej okolicy, opis miejsca zamieszkania - omówienie zagadnień na lekcjach przyrody.
- nauczyciele przyrody, 
historii, 
plastyki, 
- wychowawcy
- styczeń - Dni Grudziądza




- wg rozkładów materiału nauczania
- Uczeń zna historię, kulturę i tradycje oraz potrzeby miasta i regionu.



- Wie, jakie są warunki życia ludzi w najbliższym otoczeniu, opisuje miejsce zamieszkania.
2. Poznaje dziedzictwo kultury regionu, narodu, Europy. Dostarczenie wiedzy nt. najważniejszych wydarzeń i najwybitniejszych postaci z dziejów Polski, regionu i Europy. 
Rozbudzenie zainteresowań przeszłością narodu oraz korzeniami i rozwojem rodzimej kultury. 
Poznawanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy. 
Sejmik klasowy nt. "Co Polska wnosi do Unii Europejskiej?" - godzina wychowawcza.
Omówienie na godz. wych. tradycji świąt Bożego Narodzenia.
Obrzędy i zwyczaje związane z Wielkanocą.
- wychowawcy,
- nauczyciele historii
- wg rozkładów materiału nauczania historii - Uczeń zna najważniejsze wydarzenia i postacie z dziejów Polski, regionu i Europy. 






- Posiada podst. wiadomości o regionie, Polsce, Europie. 



- Zna tradycje świąt Bożego Narodzenia i Wielkanocy.

IV. Uczeń w szkole.

Cele szczegółowe operacyjne

Sposoby realizacji Odpowiedzialni Termin realizacji Efekty działań
1. Prezentuje swoje umiejętności i osiągnięcia w środowisku szkolnym i lokalnym. Prezentacja swoich umiejętności i osiągnięć na godzinach wychowawczych.
Udział w konkursach, wystawach, prezentacjach.
Informacje w szkolnej gazetce " BUDA".
Wyróżnianie uczniów na apelach.
- wychowawcy,
- opiekunowie kół zainteresowań, 
- redaktor gazetki "BUDA".
- cały rok,
- wg harmonogr.



- Bierze udział w konkursach, wystawach - prezentuje swoje osiągnięcia i umiejętności.
2. Dostrzega potrzeby innych, pomaga im (pomoc koleżeńska, charytatywna, itp.) Zorganizowanie pomocy koleżeńskiej.
Udział w akcjach charytatywnych (Szkolne Koło "Caritas", Samorząd Uczniowski). 
Pomoc zwierzętom w zimie.
- wychowawcy,
- Bożena Wojciechowska,
- H. Figura,
- wychowawcy
- cały rok - Uczeń pomaga ludziom i zwierzętom, dostrzega potrzeby innych, posiada zdolność empatii.
3. Zgłasza propozycje działań na rzecz szkoły i środowiska, włącza się w ich realizację. Planowanie działań podczas zebrań samorządu (klasowego, szkolnego).

Współorganizowanie imprez szkolnych (np. Powitanie Wiosny) i klasowych (np. Andrzejki, Wigilia).
- wychowawcy,
- opiekun SU
- cały rok,
- wg harmonogr.
- Uczeń jest współodpowiedzialny za plan pracy samorządu i jego realizację. 
- Uczeń bierze udział w organizowaniu imprez.
4. Promuje własną klasę i szkołę wśród rodziców w środowisku lokalnym i regionie. Organizowanie imprez klasowych i szkolnych z udziałem rodziców i zaproszonych gości (np. wieczory poezji, Andrzejki, Wigilia, Dzień Matki).
Zachęcanie uczniów do starań w rywalizacji o Puchar Dyrektora Szkoły.
- wychowawcy,
- nauczyciele uczący,
- uczniowie
- cały rok - Uczeń promuje własną klasę i szkołę wśród rodziców w środowisku lokalnym i regionie.


- Prezentuje swoją klasę i szkołę w konkursach. 
5. Współpracując w grupie poczuwa się do współ-
odpowiedzialności za efekty jej aktywności.
Przestrzeganie zasad obowiązujących w grupie.
Współpraca w organizowaniu imprez klasowych i szkolnych.
Godzina wychowawcza poświęcona analizie postępów w nauce i zachowaniu. 
Umiejętność pracy, pomocy i współżycia w grupie.
- wychowawcy,
- SU,
- opiekun grupy wiekowej,
- nauczyciele,
- uczniowie
- cały rok,
- wg harmonogr. imprez i uroczystości szkolnych,
- wg planu godz. do dyspozycji wych.
- Potrafi współpracować. 
- Czuje się odpowiedzialny za efekty pracy grupy.
- Przestrzega zasad koleżeństwa, identyfikuje się z zespołem klasowym, poczuwa się do odpowiedzialności za wyniki wszystkich osób w klasie.
6. Podjęte zadania stara się doprowadzić do końca. Wykonywanie zadań metodą projektu.

Wyrabianie w uczniach cech samozaparcia, wytrwałości. 
Mobilizowanie do pracy.
Zachęcanie do działania i przydzielenie funkcji uczniom nieśmiałym lub biernym.
- wychowawcy,
- nauczyciele,
- uczniowie
- cały rok
- Uczeń doprowadza podjęte działania do końca. 
- Jest wytrwały, aktywny, realizuje podjęte działania, pełni w klasie przydzielone funkcje.
7. Stosuje się do norm obowiązujących w jego otoczeniu (kodeksy, kontrakty, regulaminy). Zapoznawanie uczniów z regulaminem zachowania:
- w szkole,
- w miejscach publicznych,
- w instytucjach publicznych.
Organizowanie i udział w imprezach kulturalnych - strojem i zachowaniem respektujemy ich regulaminy. 
Spisanie kontraktu pomiędzy wychowawcą a uczniami.
- wychowawcy - cały rok - Uczeń przestrzega obowiązujących norm - właściwie zachowuje się.









- Akceptuje kontrakt klasowy.

V. Jak żyć z ludźmi?

Cele szczegółowe operacyjne

Sposoby realizacji Odpowiedzialni Termin realizacji Efekty działań
1. Poznaje i stosuje nowoczesne metody radzenia sobie z sytuacjami trudnymi (negocjuje, jest asertywny, zna techniki relaksacyjne).  Symulacje sytuacji domowych, szkolnych pomagające odegrać różne role. 
Radzenie sobie w sytuacjach trudnych - spotkanie z pedagogiem.
Stworzenie "mapy przyjaciół":
- poznanie telefonów zaufania instytucji pomagających w trudnych sytuacjach.
- wychowawcy, 
- pedagog




- cały rok
- wg rozkładu godz. do dyspozycji wych.


- Uczeń radzi sobie w sytuacjach trudnych. 


- Jest asertywny, negocjuje, zna techniki relaksacyjne.
2. Chętnie i skutecznie nawiązuje komunikację. Zaangażowanie uczniów do pracy w Samorządzie Uczniowskim.
Praca w zespole redakcyjnym gazetki szkolnej "BUDA".
Podejmowanie dyskusji (wypowiedzi) na zajęciach edukacyjnych i godzinach wychowawczych.
Przygotowanie na godzinie wychowawczej wywiadu na określony temat. 
Zajęcia warsztatowe integrujące grupę.
- H. Figura


- W. Pianka


- wychowawcy, 
- pedagog, 
- nauczyciele
- cały rok


- cały rok


- wg rozkładu godz. do dyspozycji wych.
- Uczeń podejmuje pracę w Samorządzie Uczniowskim (klasowym, szkolnym) i zespole redakcyjnym.
- Uczeń wyraża swoje zdanie w dyskusji, jasno precyzuje swoje wypowiedzi.

- Jest komunikatywny.


- Zacieśnia więzy koleżeństwa z innymi, nawiązuje kontakty z wych.
3. Prezentuje swój punkt widzenia i rozważa (szanuje) poglądy innych. Próby autoprezentacji.
Pogadanki dotyczące poglądów innych na różne sprawy. 
Aktywny udział w dyskusjach na godzinach wychowawczych, lekcjach języka polskiego i religii.
- wychowawcy,
- nauczyciele języka polskiego, 
religii
- cały rok - Uczeń rozważa i szanuje poglądy innych. 

- Bierze udział w dyskusjach i słucha opinii innych.
4. Potrafi efektywnie współpracować w grupie i podejmować decyzje indywidualne i grupowe. Efektywna współpraca w grupie uczniów tworzących Samorząd Uczniowski.
Zajęcia na godzinie wychowawczej poświęcone efektywnej współpracy w grupie (klasie) i podejmowania w grupie decyzji grupowych i indywidualnych.
Wykorzystanie na lekcjach metod pracy grupowej.
- H. Figura



- wychowawcy,
- nauczyciele
- cały rok - Uczeń potrafi efektywnie pracować w grupie (klasie). 
- Umie podejmować decyzje.
- Przestrzega zasad współpracy w grupie, aktywnie włącza się do realizacji zadań.
5. Potrafi korzystać z pomocy innych osób i instytucji. Stwarzanie sytuacji problemowych i szukanie przez uczniów sposobów ich rozwiązania w miarę potrzeby z pomocą innych osób i instytucji (debaty, scenki dramowe). 
Ukazanie możliwości korzystania z pomocy innych - prezentacja na gazetce nazw instytucji i numerów telefonów, z których w razie potrzeby uczniowie mogą korzystać.
- wychowawcy,
- nauczyciele, 
- pedagog
- cały rok - Uczeń nie zniechęca się napotykając na trudności, dąży do ich rozwiązania. 
- W miarę potrzeby korzysta z pomocy innych osób i instytucji. 
- Zna numery telefonów i nazwy instytucji, z pomocy których może korzystać. 
- W razie trudności zwraca się do nauczyciela.
6. Odrzuca przemoc i agresję. Przeprowadzenie "chrztu czwartoklasistów".
Odgrywanie scenek rodzajowych ustalenie cech poszczególnych zachowań, ocena wybranej postaci - praca w grupach.
Pogadanki, dyskusje, konkurs plastyczny "Agresji - STOP".
Zajęcia warsztatowe z udziałem pedagoga przeciwdziałające agresji.
Praca indywidualna a uczniami przejawiającymi zachowania agresywne.
- SU klas VI,


- wychowawcy, 
- pedagog, 
- H. Figura
- cały rok


- wg planu godz. wych.
- Potrafi w sposób kulturalny odnosić się do otaczających go osób w swoim otoczeniu. 
- Uczeń nie wykazuje agresji, rozumie, że zachowania agresywne są groźne i niebezpieczne.
7. Prawidłowo komunikuje się z innymi. Komunikacja typu: ja, parafraza, informacja zwrotna.
Analiza przyczyn błędów w odbiorze komunikatu i sposobów ich uniknięcia.
- wychowawcy, 
- nauczyciele
- cały rok - Uczeń jasno precyzuje swoje wypowiedzi. 
- Potrafi komunikować się z innymi.
8. Zna i stosuje formy grzecznościowe. Wymaganie przestrzegania form grzecznościowych w szkole. 
Odgrywanie scenek rodzajowych:
- dialogi z użyciem zwrotów grzecznościowych,
- zachowanie w miejscach publicznych.
- wychowawcy, 
- nauczyciele
- cały rok - Zna normy dobrego zachowania i stosuje zwroty grzecznościowe.

VI. Dbamy o swoje zdrowie i przestrzegamy zasad bezpieczeństwa.

Cele szczegółowe operacyjne

Sposoby realizacji Odpowiedzialni Termin realizacji Efekty działań
1. Dba o zdrowie, higienę i estetykę własną oraz otoczenia ( higiena pracy umysłowej, wypoczynek, ład i porządek w miejscu pracy itp.) Pogadanki o dyskusje na temat zdrowia, higieny pracy umysłowej, higieny osobistej. 
Przeprowadzenie konkursów i quizów na powyższy temat.
- wychowawcy,
- nauczyciel prowadzący zajęcia "Wych. do życia w rodzinie",
- nauczyciele przyrody, 
wych. fizycznego 
- cały rok, 
- zgodnie z realiz. programem

- Uczeń rozumie konieczność prowadzenia zdrowego stylu życia.
- Postępuje zgodnie z zasadami higieny, wykazuje starania o własne zdrowie.

2. Uświadamia sobie przyczyny i skutki szkodliwych zachowań i działań społecznych.  Zapoznanie z regulaminami dotyczącymi zachowania w szkole oraz na poszczególnych zajęciach edukacyjnych.
Pogadanki nt. bezpiecznego zachowania w szkole i poza nią.
Przestrzeganie przed działalnością nieformalnych grup, sekt oraz przed kontaktami z osobami wykazującymi patologiczne zachowania.
Znajomość podstawowych znaków drogowych. 
Profilaktyczny program ochrony uczniów klas czwartych.
- wychowawcy,
- nauczyciele uczący
- cały rok,





- wg planu godz. wych.
- Uczeń zdaje sobie sprawę 
3. Postępuje bezpiecznie w przypadku kontaktu z przedmiotami niebezpiecznymi, toksycznymi, łatwopalnymi, wybuchowymi i niewypałami. Pogadanki dokumentowane rzeczywistymi faktami (wydarzenie w środowisku, notatka prasowa, film).
Przedstawienie własnego postępowania w przypuszczalnej sytuacji. 
- wychowawcy,
- nauczyciele przyrody
- cały rok,





- wg planu godz. wych.
- Uczeń postępuje bezpiecznie w kontaktach z przedmiotami niebezpiecznymi.

VII. Ekologia i ochrona środowiska.

Cele szczegółowe operacyjne

Sposoby realizacji Odpowiedzialni Termin realizacji Efekty działań
1. Uczeń jest odpowiedzialny za środowisko przyrodnicze i podejmuje działania na rzecz jego ochrony. Udział w akcjach związanych z ochroną środowiska: Sprzątanie Świata, Dni Ziemi, prace porządkowe wokół szkoły, konkursy plastyczne, kwizy przyrodnicze, wycieczki krajoznawcze, rajdy piesze.
Godzina wychowawcza poświęcona zagrożeniu w środowisku naturalnym człowieka.
Zbiórka surowców wtórnych
- wychowawcy,
- nauczyciele przyrody,
plastyki, 
wych. fizycznego









- opiekun SU
- wg harmonogr. godz. wych. oraz rozkł. materiału nauczania








- cały rok
- Uczeń jest odpowiedzialny za środowisko przyrodnicze i podejmuje działania na rzecz jego ochrony. 
- Zna czynniki szkodzące środowisku, analizuje własne postępowanie w stosunku do środowiska naturalnego.
- Poszerza swoją wiedzę ekologiczną.
2. Jest świadomy zagrożeń cywilizacyjnych. Pogadanki nt. zagrożeń cywilizacyjnych i ich ujemnych skutków dla zdrowia i życia.
Moja troska o środowisko naturalne - udział w akcjach związanych z ochroną środowiska.
Prowadzenie konkursów, quizów nt. zagrożeń cywilizacyjnych. 
- nauczyciele przyrody, 
techniki,
- wychowawcy





- nauczyciele
- cały rok,








- cały rok
- Uczeń zna przyczyny i skutki zagrożeń cywilizacyjnych dla środowiska oraz zdrowia i życia człowieka.

VIII. Używkom i chorobom cywilizacji - "nie".

Cele szczegółowe operacyjne

Sposoby realizacji Odpowiedzialni Termin realizacji Efekty działań
1. Dostrzega zagrożenia współczesnego świata (choroby cywilizacyjne, alkoholizm, nikotynizm, narkomania, AIDS, stres, ...). Przeprowadzenie pogadanek, dyskusji, "burzy mózgów" nt. zagrożeń współczesnego świata.
Konkursy, quizy, przedstawienia, wystawy na powyższy temat.
- wychowawcy,
- pedagog,



- pedagog, 
- nauczyciele przyrody,
plastyki
- cały rok,




- cały rok
- Uczeń dostrzega zagrożenia współczesnego świata.

IX. Szanuję pracę swoją i innych.

Cele szczegółowe operacyjne

Sposoby realizacji Odpowiedzialni Termin realizacji Efekty działań
1. Szanuje czas swój i innych, dotrzymuje terminów.  Konsekwentne wymaganie punktualności, dokładności, usprawiedliwień, realizacji powierzonych zadań.
Planowanie czasu pracy i wypoczynku - opracowanie harmonogramu dnia.
- wychowawcy,
- nauczyciele,
- uczniowie
- cały rok, 






- wg planu godz. wych.
- Uczeń jest punktualny, obowiązkowy i dokładny. 



- Umie planować swój czas.
- Wykorzystuje czas na lekcjach, uważa, jest spokojny.

 w górę

 

Klasy I - III gimnazjum.

I. Wspomaganie własnego rozwoju.

Cele szczegółowe operacyjne

Sposoby realizacji Odpowiedzialni Termin realizacji Efekty działań
Uczeń poznaje siebie, potrafi wskazać swoje mocne i słabe strony.
• Uczeń podejmuje działanie by niwelować swe słabe strony.
Przedstawienie własnej osoby z określeniem zalet i wad - dyskusja, ocena postaci. - wychowawca IX - VI - Zna swoje mocne i słabe strony.
• Uczeń posiada poczucie własnej wartości.
• Uczeń dostrzega swoje dobre strony, posiada wysoką samoocenę.
• Stwarzanie sytuacji, w której uczeń potrafi zaprezentować się pozytywnie: uczestniczenie w imprezach, konkursach, apelach, turniejach.  - wychowawca,
- nauczyciele 
IX - VI  - Uczestniczy w różnego rodzaju apelach, uroczystościach, konkursach co daje mu poczucie własnej wartości.
• Uczeń ma świadomość celu i sensu uczenia się (nie tylko dla nagród).
• Uczeń rozwija zainteresowania przedmiotowe.
• Uczeń znajduje motywację do nauki.
Dyskusje i ćwiczenia rozwijające świadomość sensu nauki.
• Poszukiwanie i prezentowanie ciekawostek z przedmiotów szczególnie nielubianych przez uczniów.
• Udział w zajęciach pozalekcyjnych. 
- wychowawca,
- nauczyciele 
IX - VI - Systematycznie uczęszcza na zajęcia pozalekcyjne, umie korzystać z różnych źródeł wiedzy. 
• Uczeń potrafi określić źródła własnych trudności.
• Uczeń przezwycięża trudności.
• Uczeń poznaje i doskonali techniki uczenia się np. zapamiętywania, notowania, sposobów odpowiadania, koncentracji uwagi.
Ćwiczenia doskonalące samoocenę, rozpoznawanie właściwego dla siebie sposobu uczenia się, ćwiczenia na wyobraźnię, zapamiętywanie, ćwiczenia pamięci wzrokowej. - wychowawca,
- uczniowie
IX - VI - Wykorzystuje różne techniki uczenia się w celu podniesienia efektywności w uczeniu się.
• Uczeń zna podstawowe zasady higieny pracy umysłowej.
• Uczeń potrafi zaplanować i zorganizować własną pracę.
Tworzenie listy zasad higieny pracy umysłowej, planowanie harmonogr. pracy umysłowej. - wychowawca,
- uczniowie
IX - VI - Pracuje według planu pracy umysłowej zgodnie z higieną.
• Uczeń kontroluje i ocenia swoją pracę. Zapoznanie ze sposobami oceny pracy - np. analiza oczekiwań i efektów w odniesieniu do celów krótkoterminowych. - wychowawca,
- uczniowie,
- rodzice
IX - VI - Ma świadomość samooceny i samokontroli.
• Uczeń rozumie pojęcie etyka, moralność.
• Uczeń rozróżnia wartości.
• Uczeń zna obowiązujący i uznany system wartości oraz wie, iż rozum pozwala odróżnić prawdę od kłamstwa a sumienie od zła.
• Ćwiczenia wspomagające umiejętność rozróżniania wartości.
• Wspólne budowanie systemu wartości - "śnieżna kula".
- wychowawca IX - VI - Wyposażony jest w uniwersalne wartości.
• Uczeń określa i nazywa uczucia, dostrzega zewnętrzne objawy uczuć.
• Uczeń potrafi zapanować nad uczuciami gniewu i złości.
• Wykonanie mapy uczuć, ćwiczenia kształcące umiejętność nazywania uczuć i mówienia o nich.
• Ćwiczenia w wyrażaniu uczuć za pomocą mimiki, gestu - drama.
- wychowawca IX - VI - Potrafi wyrazić uczucia w sposób, który nie rani innych.

II. Tolerancja.

Cele szczegółowe operacyjne

Sposoby realizacji Odpowiedzialni Termin realizacji Efekty działań
• Uczeń rozumie i akceptuje tzw. "innych". • Włączanie uczniów nieakceptowanych w klasie do realizacji różnorodnych zadań.
• Zorganizowanie koleżeńskich zespołów pomocy.
• Udzielenie pomocy materialnej uczniom potrzebującym. 
- wychowawca,
- nauczyciele,


- wychowawca,


- komisja opiek.-wych.,
- pedagog 
IX - VI



X - XII 


IX - VI
- Jest tolerancyjny i empatyczny.
• Uczeń rozumie pojęcie tożsamości europejskiej budowanej na gruncie miłości małej i wielkiej ojczyzny. • Kształtowanie postawy otwartości i dialogu w kontekście jednoczącej się Europy.
• Przygotowanie i przeprowadzenie lekcji poruszających problem uprzedzeń i stereotypów etnicznych. 
- wychowawca,
- nauczyciel historii, wos, 
religii  
IV - V - Ma poczucie przynależności do wspólnoty europejskiej.
• Uczeń rozumie pojęcie tolerancja.
• Uczeń kształci postawę szacunku wobec seniorów (babci, dziadka): doceni wiedzę i doświadczenie osób starszych, pomagać starszym osobom w różnych sytuacjach życiowych.
• Dyskusje, ćwiczenia na temat starości oraz stosunku młodych do osób starszych.
• Spotkanie z seniorem. 
- wychowawca  IX - VI  - Okazuje szacunek osobom starszym i pomaga im.

III. Tworzenie tradycji lokalnej, narodowej i europejskiej.

Cele szczegółowe operacyjne

Sposoby realizacji Odpowiedzialni Termin realizacji Efekty działań
• Uczeń kultywuje tradycje narodowe. kulturowe
• Uczeń szanuje symbole narodowe.
• Przygotowanie międzyklasowych imprez.
• Wspólne tworzenie scenariuszy imprez i uroczystości szkolnych.   
- opiekun SU,
- nauczyciele,
- wychowawca
IX - VI - Wie jak ubrać się w zależności od sytuacji (np. uroczystości państwowych).
- Wie jak zachować się wobec symboli narodowych.
• Uczeń pogłębia swe wiadomości o własnym mieście, regionie. • Udział w konkursie "Wiedzy o Grudziądzu".
• U
trwalanie wiadomości podanych na godzinie wychowawczej.
• Wycieczki. 
- nauczyciel historii, wos,
- wychowawca,


- organizator wycieczki 
I - III

IX - VI


IX - VI 
- Potrafi wskazać ważniejsze instytucje, urzędy w najbliższym otoczeniu.
• Uczeń pogłębia wiadomości własnym kraju i integrującej się Europie. • Wycieczki.


• P
oznawanie tradycji i obyczajów narodów Europy - Dzień Europejski.
- wychowawca,
- organizator wycieczki,
- wychowawca,
- nauczyciel języka obcego,
- nauczyciele 
IX - VI


IX - VI 
- Potrafi porozumieć się w języku obcym.
• Uczeń zna najważniejsze wydarzenia z dziejów państwa i narodu. Wykorzystanie inicjatyw uczniowskich na forum szkoły.
• Udział w apelach okolicznościowych i uroczystościach państwowych (m.in. miejskich).  
- opiekun SU
- wychowawca

- opiekun SU
IX - VI


IX - VI 
- Pamięta najważniejsze wydarzenia z dziejów państwa.

IV. Uczeń w szkole.

Cele szczegółowe operacyjne

Sposoby realizacji Odpowiedzialni Termin realizacji Efekty działań
• Uczeń poznaje swoich kolegów i ich zainteresowania. Ćwiczenia we wzajemnym poznawaniu się.
• Gry i zabawy integracyjne.
• Organizowanie i branie udziału w uroczystościach szkolnych.
- wychowawca,


- wychowawca,

- opiekun SU,
- wychowawca 
IX


IX - VI

IX - VI 
- Zna imiona, zainteresowania, oczekiwania kolegów.
• Uczeń uczy się samorządności w szkole. Wybory do samorządów klasowych.
Pomagamy słabszym w nauce - ustalamy sposób i zakres pomocy.
• Prezentacja kandydatów do SU.
• Wybory do SU. 
- wychowawca,




- opiekun SU 
IX




V - VI 
- Uczestniczy w wyborach do samorządu klasowego i SU.
• Uczeń poznaje swoje prawa i obowiązki.
• Uczeń orientuje się w strukturze organizacyjnej szkoły.
Zapoznanie na godzinach do dyspozycji wychowawcy z regulaminami, kryteriami ocen zachowania i poszczególnych przedmiotów.
• Informacja o tym "kto jest kim w szkole". 
- wychowawca  IX  - Respektuje prawa i obowiązki.
- Zna strukturę organizacyjną szkoły.
• Uczeń rozpoznaje problemy, poszukuje rozwiązań, podejmuje działania mające na celu ich rozwiązanie. Przygotowanie i przeprowadzenie lekcji wychowawczych nt. rozwiązywania problemów i sporów koleżeńskich, radzenia sobie ze stresem.    - wychowawca IX - V - Radzi sobie w szkolnych sytuacjach problemowych oraz ze stresem szkolnym.
• Uczeń potrafi gromadzić dokumentację z życia szkoły i klasy. Współtworzenie kroniki np. SU.  - wychowawca,
- opiekun SU  
IX - VI - Współtworzy kronikę np. SU.
• Uczeń zachowuje i rozwija historię szkoły. Przygotowanie imprez międzyklasowych.
• Wspólne tworzenie scenariuszy imprez i uroczystości szkolnych. 
• G
romadzenie materiałów dotyczących patrona w kontekście wyboru patrona. Prace nad ceremoniałem szkoły.
- nauczyciele,
- wychowawca,



- dyr. szkoły,
- nauczyciele,
- wychowawca 
IX - VI 
(wg kalendarza imprez)

IX - VI 
- Jest aktywnym twórcą historii szkoły.

V. Jak żyć z ludźmi?

Cele szczegółowe operacyjne

Sposoby realizacji Odpowiedzialni Termin realizacji Efekty działań
• Uczeń zna pojęcie asertywności.
• Uczeń kształtuje świadomość korzyści płynących z zachowań asertywnych.
Dyskusje i ćwiczenia dotyczące różnych. zachowań z nazwaniem ich
• Wprowadzenie pojęcia asertywności.
• Pantomimiczne scenki odmawiania.
- wychowawca IX - VI  - Próbuje stanowczo, łagodnie i bez lęku wyrazić swoje poglądy, uczucia.
• Uczeń pozna efektywne sposoby porozumiewania się. • Kształcenie umiejętności budowania (poprawnych) relacji z innymi ludźmi - gry dramatyczne. - wychowawca IX - VI  - Zna właściwe sposoby komunikacji interpersonalnej.
• Uczeń uczy się aktywnie słuchać. • Udział w imprezach szkolnych. 
Gry, zabawy, komunikacja werbalna i niewerbalna itp.
- nauczyciele,
- opiekun SU
IX - VI  - Potrafi poprzez aktywne słuchanie wzbogaca i weryfikuje swoją wiedzę.

VI. Dbamy o swoje zdrowie i przestrzegamy zasad bezpieczeństwa.

Cele szczegółowe operacyjne

Sposoby realizacji Odpowiedzialni Termin realizacji Efekty działań
• Uczeń pozyskuje wiedze na temat zdrowego stylu życia. • Poznajemy techniki pracy umysłowej i racjonalnego wypoczynku: np. harmonogram dnia.
• Poznawanie metod radzenia sobie ze stresem - ćwiczenia relaksacyjne.
- wychowawca,
- nauczyciele,



- pedagog

IX - VI  - Posiada świadomość zdrowego stylu życia.
• Uczeń posiada informacje o zdrowym stylu życia zarówno fizycznego (higiena osobista, zdrowe odżywianie się, ruch) jak i psychicznego (rozwijanie zainteresowań, świadome gospodarowanie czasem wolnym, wypoczynek).
• Uczeń dostrzega pozytywne wzorce w swoim otoczeniu.
• Zaplanowanie i zorganizowanie wspólnego pieszej wycieczki.

• U
dział w zajęciach sportowych, zawodach, zajęciach pozalekcyjnych, sekcjach sportowych.

- wychowawca,




- nauczyciel w-f
IX - VI  - Bierze udział w aktywnym wypoczynku np. rajdy, zawody, wycieczki.
- Godnie reprezentuje szkołę w zawodach sportowych.
• Uczeń zna zasady bezpiecznego zachowania się: w szkole - w czasie lekcji i na przerwach, poza szkołą w czasie wolnym, na wycieczce.
• Uczeń zna zasady zachowania się podczas alarmu i ewakuacji.
• Pogadanki na temat odpowiedniego i bezpiecznego zachowania się. - wychowawca IX - VI  - Przestrzega zasad bezpiecznego zachowania się.
- Wie jak zachować się w sytuacjach ekstremalnych.

VII. Ekologia i ochrona środowiska.

Cele szczegółowe operacyjne

Sposoby realizacji Odpowiedzialni Termin realizacji Efekty działań
• Uczeń jest wrażliwy na piękno przyrody i potrzebę jej ochrony.
• Uczeń dostrzega swoje związki z naturą.
• Uczeń rozumie groźbę klęski, jaką niesie ze sobą niszczenie naturalnego środowiska.
Pogadanki (film wideo) na temat przyczyn degradacji środowiska naturalnego (powietrza, wody i ziemi) oraz działań na rzecz zahamowania degradacji środowiska.
Udział w konkursach ekologicznych.
- wychowawca,
- nauczyciel geografii, 
biologii

IX - VI  - Czynnie działa przeciw degradacji środowiska np. segregacja śmieci, zbiórka makulatury itp.


• Uczeń ma świadomość korzyści czerpanych z przyrody.  • Przeprowadzenie lekcji na których uczniowie kształtują swoją świadomość korzyści czerpanych z przyrody (woda, powietrze, rośliny, pokarm, minerały, energia, metale) - nauczyciele,
- wychowawcy
IX - VI  - Ma świadomość, że niszcząc przyrodę niszczy siebie.
• Uczeń aktywnie chroni przyrodę. • Udział w akcjach: "Sprzątanie Świata", "Dzień Ziemi".
• Wycieczka do miejsc podlegających szczególnej ochronie, np. lasu, rezerwatu przyrody, parku krajobrazowego, parku narodowego.
- wychowawca,
- dyr. szkoły,

- wychowawca, 
- nauczyciele
IX, VI 


IX - VI 
- Bierze udział w akcjach proekologicznych.

VIII. Zagrożenia i pułapki współczesnego świata.

Cele szczegółowe operacyjne

Sposoby realizacji Odpowiedzialni Termin realizacji Efekty działań
• Uczeń posiada wiedzę oraz rozpoznaje zagrożenia i pułapki współczesnego świata takie, jak: nikotyna, alkohol, narkotyki, anoreksja, bulimia.
• Uczeń potrafi przewidzieć konsekwencje sięgania po papierosy, alkohol, narkotyki i inne środki odurzające.
• Uczeń dostrzega związki między stylem życia a zagrożeniem pułapkami współczesnego świata.
• Ukazywanie szkodliwości leków i używek - projekcja filmów, spotkania, ankieta, dyskusja między innymi nad problematyką "Jak odmawiać?" ("Narkotyki zażywasz - przegrywasz", "Alkohol kradnie wolność", "Każdy papieros niszczy twoje zdrowie"), "NAŁOGI KRADNĄ WOLNOŚĆ".


- wychowawca


IX - VI  - Posiada wiedzę na temat zagrożeń związanych z używkami i stara się nie wpaść w nałogi.
• Uczeń posiada wiedzę na temat chorób wirusowych i przenoszonych drogą płciową. • Przygotowanie i przeprowadzenie lekcji wychowawczych. - wychowawca
- pedagog
IX - VI   
• Uczeń wie, że przemoc rodzi przemoc i terror, fanatyzm religijny, sekty. • Przygotowanie i przeprowadzenie lekcji wychowawczych. - pedagog,
- nauczyciel religii
IX - VI   
• Uczeń potrafi szukać pomocy dla najbliższych zagrożonych którąś z pułapek. • Ustalenie wspólnej listy telefonów i adresów instytucji służących pomocą. - pedagog IX - VI   

IX. Przygotowanie do życia w rodzinie.

Cele szczegółowe operacyjne

Sposoby realizacji Odpowiedzialni Termin realizacji Efekty działań
• Uczeń rozumie pojęcie rodziny i zna jej funkcje.  • Dyskusja i wymiana poglądów o funkcjach rodziny.  - wychowawca,
- nauczyciel religii,
- nauczyciel wychowania do życia w rodzinie 

IX - VI

- Jest pełnowartościowym członkiem rodziny.
• Uczeń ma świadomość więzi rodzinnych. 
• Uczeń dostrzega relacje między członkami rodziny.
• Pogadanka i tworzenie drzewa genealogicznego.
• Opisywanie na podstawie znanych utworów literackich, sztuk teatralnych i filmów, tradycyjnych ról ojca, matki, dziecka i porównanie ich z oczekiwaniami we własnej rodzinie.
• Analizowanie i opisywanie zależności między własną rodziną a aktualnymi problemami społeczno-politycznymi.
• Organizacja i udział w "Turnieju Rodzinnym".
- wychowawca,
- nauczyciel, wychowania do życia w rodzinie












- nauczyciele

IX - VI 















V - VI

- Zna role poszczególnych członków rodziny.

• Uczeń kształci umiejętności dobrych kontaktów z rodzicami i rodzeństwem.
• Uczeń radzi sobie w sytuacjach konfliktowych.
• Dyskusja (scenki improwizowane) uczenia metod radzenia sobie ze złością, ćwiczenia umiejętności asertywnych. - wychowawca,
- pedagog,
- nauczyciel wychowania do życia w rodzinie,
- wychowawca
IX - VI  - Współtworzy dobry klimat rodziny; dobre relacje w rodzinie.
• Uczeń zna dosłowne i przenośne znaczenie pojęcia dom.
• Uczeń wartościuje cechy domu.
• Uczeń ma własną wizję idealnego domu (rodziny).
• Przeprowadzenie "burzy mózgów" na temat domu.
• Projektowanie "domu marzeń" - wzoru rodziny idealnie spełniającej wszystkie funkcje (np. plakat).
- nauczyciel religii,
wychowania do życia w rodzinie
IX - VI  - Ma wizję swojego przyszłego domu.

X. Orientacja zawodowa.

Cele szczegółowe operacyjne

Sposoby realizacji Odpowiedzialni Termin realizacji Efekty działań
• Uczeń potrafi określić swoje plany na przyszłość (zainteresowania, pragnienia). Lekcje wychowawcze: "Moje pragnienia, moja przyszłość".


- wychowawca
- pedagog


XII-I - Potrafi zaplanować swoją przyszłość.
• Uczeń znajduje motywację swojego rozwoju i podejmuje próbę wyboru zawodu, typu szkoły. • Udział w "drzwiach otwartych" organizowanych przez szkoły ponadgimnazjalne.
• Spotkanie z rodzicami uczniów klas III.
• Spotkanie z przedstawicielami różnych szkół, przedstawienie różnych zawodów.
- pedagog,





- pedagog
wg harmonogr. szkół średnich


II-IV
- Potrafi dokonać trafnego wyboru zawodu.
• Uczeń znajduje motywację do nauki języków obcych, będąc świadomym możliwości jakie one dają w Polsce i zjednoczonej Europie. • Organizacja "Dnia Europejskiego" w szkole. - nauczyciel języka obcego,
- nauczyciel historii, WOS
V - Ma świadomość, że znajomość języka obcego może ułatwić start życiowy (praca za granicą).
• Uczeń pozytywnie myśli - wierzy w sukces. • Udział w zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych. - wychowawca,
- nauczyciele,
- pedagog
IX - VI  - Wykorzystuje możliwości jakie stwarza mu szkoła.


 w górę


VIII. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

   1. Program wychowawczy jest autonomiczną częścią działalnością szkoły.
   2. Plany wychowawcze są załącznikami niniejszego programu.
   3. Program wychowawczy szkoły jest załącznikiem statutu szkoły.
   4. Z treścią programu wychowawczego szkoły zapoznają uczniów i ich rodziców wychowawcy klas.
   5. Program wychowawczy wchodzi w życie po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego po ogłoszeniu w sposób zwyczajowo przyjęty w szkole.
   6. Projekt programu przygotowuje Rada Pedagogiczna.
   7. Zmiany w programie wychowawczym dokonuje Rada Pedagogiczna przy aprobacie Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego.
   8. Zmiany muszą być zgodne z prawem oświatowym i statutem szkoły.


Szkoła w toku realizacji programu wychowawczego współpracuje z instytucjami działającymi w środowisku lokalnym: 
   - Miejsko-Gminnym Ośrodkiem Kultury, 
   - Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną, 
   - Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie, 
   - Ośrodkiem Pomocy Społecznej, 
   - Policją, 
   - Biblioteką, 
   - Pełnomocnikiem d/s Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, 
   - Domem Pomocy Społecznej. 

 w górę