PROGRAM WYCHOWAWCZY
ZESPOŁU SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH NR 1
W GRUDZIĄDZU
na lata 2005 - 2008
* * *
I. WSTĘP
Głównym celem pracy wychowawczej naszej szkoły jest wszechstronny rozwój osobowy ucznia w wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym i duchowym. Punktem wyjścia do sformułowania głównych zadań wychowawczych stało się: integralne podejście do wiedzy i wychowania, indywidualne traktowanie ucznia, patrzenie na niego w perspektywie jego indywidualnego rozwoju. Uczeń i jego potrzeby są więc pierwszoplanowymi podmiotami naszych działań. Harmonijnie realizujemy program w zakresie nauczania, kształcenia i wychowania.
Zadania wychowawcze są więc integralną częścią planu szkoły i są realizowane na:
- zajęciach edukacyjnych,
- przedmiotowych,
- wychowawczo-profilaktycznych,
- pozalekcyjnych.
Uważamy, iż priorytet w wychowaniu młodego człowieka ma dom rodzinny. Rodzice mają prawo do decydowania o całym procesie wychowania dziecka, więc program wychowawczy szkoły realizowany jest w ścisłej współpracy ze środowiskiem rodzinnym ucznia.
W naszych działaniach wychowawczych i edukacyjnych: promujemy chrześcijański system wartości z poszanowaniem odrębności wyznaniowej w duchu ekumenizmu i tolerancji dajemy szansę każdemu uczniowi, by wykazał się tym, co lubi i robi najlepiej,
podmiotowo traktujemy ucznia, dopasowujemy wymagania programowe do możliwości ucznia,
zapewniamy dobrze i ciekawie prowadzone zajęcia lekcyjne i pozalekcyjne. W pracy swojej kierujemy się sercem, często pomagamy uczniom "z problemami" na nowo w stawaniu się sobą,
pomagamy każdemu uczniowi w kształtowaniu jego osobowości, zachęcamy i włączamy rodziców oraz całą społeczność szkolną do działań na rzecz rozwoju życia kulturalnego w szkole i środowisku.
Propagujemy w szkole partnerstwo między uczniami, pracownikami, rodzicami, nauczycielami i społecznością lokalną z zachowaniem dyscypliny inspirujemy nauczycieli i uczniów do działań twórczych oraz własnego rozwoju pomagamy duchowo i materialnie dzieciom i rodzinom najuboższym oraz zaniedbanym twierdzimy, że wychowanie i kształcenie jest procesem ciągłym i trwa całe życie.
w
górę
II. PODSTAWA PRAWNA PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO
1. Powszechna Deklaracja Praw Człowieka, uchwalona 10.12.1948 r. przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych.
2. Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej.
3. Konwencja o prawach dziecka - podpisana przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej 30.04.1991 r. w Dzienniku Ustaw z 1991 roku, Nr 120, poz. 526.
4. Ustawa o systemie oświaty z dnia 7.09.1991 r. (tekst jednolity: Dz. U.
z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.)
w
górę
III. WARTOŚCI WYCHOWAWCZE WYNIKAJĄCE Z PODSTAW PROGRAMU
WYCHOWAWCZEGO
Wychowanie dziecka świadomego dokonywanych wyborów, aktywnie rozwijającego wszystkie sfery swojej osobowości na drodze do właściwego dla siebie sukcesu szkolnego.
Klasa I: Uczeń znajduje swoje miejsce w grupie i działa w niej;
. ma poczucie przynależności do klasy jako ważnego jej ogniwa,
. chce i wyraża potrzebę działania w klasie jako grupie rówieśniczej,
. współtworzy i respektuje normy klasowe.
Klasa II: Uczeń zna normy dobrego zachowania i według nich postępuje;
. szanuje dorosłych, młodszych i rówieśników, okazuje im to w słowach i działaniu,
. nawykowo stosuje zwroty grzecznościowe,
. zna symbole narodowe, regionalne i wie jak się wobec nich zachować.
Klasa III: Uczeń zna swoje prawa i obowiązki;
. zna i rozumie pojęcia: norma, prawo, obowiązek, tolerancja, godność,
. dostrzega różnice między ludźmi i akceptuje je,
. rozróżnia dobro i zło w sytuacjach codziennych i odpowiednio reaguje,
. jest świadomy swoich praw i obowiązków,
. wie do kogo może zwrócić się o pomoc.
Klasa IV: Uczeń wie jak komunikować się z rówieśnikami i dorosłymi;
. zna i stosuje w praktyce zasady aktywnego słuchania,
. potrafi jasno i konstruktywnie formułować wypowiedzi,
. używa komunikatu Ja jako zwrotu przedstawiającego odczucia nadawcy,
. potrafi bezpośrednio i otwarcie wyrazić swoje prośby, sądy i oczekiwania.
Klasa V: Uczeń zna swoje słabe i mocne strony, potrafi nad nimi panować;
. obserwuje własne zachowanie w różnych sytuacjach,
. ma świadomość swoich zalet i wad,
. dostrzega wpływ innych osób na kształtowanie osobowości i drogi życiowej, potrafi to prawidłowo ocenić,
. rozumie potrzebę krytycyzmu wobec wzorców proponowanych przez środki masowego przekazu,
. potrafi i chce się pozytywnie zaprezentować.
Klasa VI: Uczeń potrafi planować działanie i przewidywać jego efekt;
. rozumie wagę wyznaczania celów, potrafi je określić i dąży do ich osiągnięcia,
. ma poczucie sprawstwa,
. analizuje i modyfikuje swoje działanie w zależności od potrzeb,
. potrafi dokonywać samooceny i samokontroli.
Klasa I: Ja w swojej klasie;
. zna swoje prawa i obowiązki,
. poznaje siebie, zna swoje mocne i słabe strony,
. uczy się samorządności w klasie,
. zna pojęcie komunikacji interpersonalnej i asertywności,
. dostrzega swoje związki z naturą,
. ma zainteresowania i hobby,
. ma świadomość tożsamości lokalnej,
. uczy się odpowiednich postaw i zachowań.
Klasa II: Ja w szkole;
. uczy się samorządności w szkole,
. ma świadomość więzi rodzinnych,
. radzi sobie w różnych sytuacjach problemowych,
. ma świadomość tożsamości narodowej,
. aktywnie chroni przyrodę,
. uczy się planowania własnej przyszłości.
Klasa III: Ja w świecie;
. jest świadomym europejczykiem,
. ma świadomość korzyści płynących ze znajomości języków obcych,
. dokonuje trafnych wyborów życiowych,
. posiada świadomość zdrowego stylu życia,
. jest świadomy korzyści czerpanych z przyrody,
. jest wyposażony w uniwersalne wartości i nastawiony na
sukces.
w
górę
IV. CEL PROGRAMU
CEL GŁÓWNY (OGÓLNY)
"Wszechstronny rozwój osobowy" uczniów, tj. ich sfery intelektualnej, psychicznej, społecznej, fizycznej, moralnej i duchowej oraz przygotowanie uczniów do uczestniczenia w życiu kulturalnym i społecznym.
CELE SZCZEGÓŁOWE
- rozwijanie w uczniach dociekliwości poznawczej, ukierunkowanej na poszukiwanie dobra, prawdy i piękna w świecie,
- budzenie w uczniach szacunku dla dobra wspólnego kształtowanie w uczniach postawy dialogu i przyczynianie się do tworzenia klimatu zaufania,
- osiąganie celów życiowych drogą rzetelnej pracy,
- budzenie w uczniach wrażliwości moralnej,
- ukazywanie "dobra" jako atrakcyjnego pierwiastka,
- kształtowanie osobowości uczniów poprzez wskazywanie właściwych postaw wobec siebie i innych ludzi oraz umiejętności analizowania różnorodnych zachowań,
- tworzenie życzliwej, serdecznej i rodzinnej atmosfery w szkole, wzajemnego szacunku, tolerancji, pozytywnej samooceny uczniów, nauczycieli i pracowników,
- przygotowanie uczniów do życia w świecie dorosłych poprzez ukazywanie różnych aspektów życia społecznego wraz z jego zagrożeniami,
- dostrzeganie w każdym uczniu ukrytych możliwości oraz każdych drobnych zdolności i rozwijanie ich, aby uczeń był kreatywny i miał świadomość większej wartości swoich działań twórczych i oddziaływań wychowawczych,
- autentyczna współpraca wszystkich podmiotów edukacji (rodziców, dzieci, nauczycieli i pracowników administracyjno-gospodarczych),
- włączenie całej społeczności szkolnej do współdecydowania o ważnych (istotnych) sprawach szkoły,
- integrowanie zespołów klasowych przez samorządność tworzenie zdrowego i bezpiecznego środowiska szkolnego,
- inspirowanie nauczycieli i uczniów do twórczych poszukiwań,
- pomoc uczniom w rozpoznawaniu wartości moralnych, ich hierarchizacji oraz dokonywaniu wyborów,
- doprowadzenie do uzyskania przez uczniów takich kompetencji, które jako absolwentowi będą niezbędne w szkole wyższego stopnia, w życiu zawodowym, w społeczności dorosłych,
- zainspirowanie odpowiednich procesów reedukacji czyli oduczania się negatywnych i antyspołecznych zachowań,
- kształtowanie umiejętności przeciwstawiania się wpływom kolegów ze środowisk zdemoralizowanych,
- kształtowanie właściwych postaw rodziców wobec dzieci,
- zadbanie o poprawę sytuacji materialnej uczniów z rodzin patologicznych, niewydolnych wychowawczo i zaniedbanych,
- podnoszenie i doskonalenie wiedzy nauczycieli z dziedziny psychologii, logopedii, resocjalizacji, terapii i socjoterapii.
w
górę
V. ZADANIA WYCHOWAWCZE I CELE SZCZEGÓŁOWE - OPERACYJNE
DIAGNOZA
Przeprowadzona diagnoza zasobów szkoły wskazała na mocne i słabe strony naszej placówki w zakresie wychowania.
Mocne strony to:
- wykwalifikowana kadra nauczycieli przygotowana do realizacji programów profilaktycznych i socjoterapeutycznych rozwijająca umiejętności wychowawcze,
- dobra współpraca z osobami i instytucjami pracującymi na
rzecz dzieci,
- otwarta postawa nauczycieli na innowacje wychowawcze i samodoskonalenie, poszukiwanie nowych metod i form pracy,
- duża ilość wycieczek klasowych i szkolnych,
- organizowanie szkolnych obozów letnich,
- udział młodzieży w zajęciach sportowych organizowanych na terenie szkoły, działalność UKS,
- funkcjonowanie Zielonej Szkoły w Dąbrowie.
Słabe strony to:
- duże zespoły klasowe,
- brak pokoju do rozmów z rodzicami,
- niedostateczna opieka medyczna.
w
górę
VI. KSZTAŁTOWANE POSTAWY UCZNIÓW -
METODY I FORMY REALIZACJI
WIZERUNEK ABSOLWENTA SZKOŁY PODSTAWOWEJ
POSTAWY
a) umiejętność współdziałania (na wszystkich poziomach):
- optymista (myślenie pozytywne),
- działa zgodnie z przyjętymi normami moralnymi ,
- komunikatywny,
- akceptuje siebie i innych,
- dba o higienę życia fizycznego i psychicznego,
- asertywny,
- potrafi przyjmować to co przynosi życie i podejmować odpowiednie decyzje,
- dostrzega problemy i umie je wartościować,
- otwarty,
- odpowiedzialny za swoje pasje,
- empatia połączona z niesieniem pomocy,
- ma poczucie własnej wartości,
- pozytywne nastawiony wobec świata, innych narodów,
b) bez poczucia kompleksów,
- zaangażowany w życie społeczne,
- charakteryzuje się zachowaniami akceptowanymi społecznie
np. wysoka kultura osobista, koleżeńskość, tolerancja.
OSIĄGNIĘCIA ABSOLWENTA
1. JEST CIEKAWY ŚWIATA
Chętnie korzysta z poznanych źródeł wiedzy i obserwuje zjawiska, sytuacje i działania innych ludzi zachodzące w najbliższym otoczeniu,
potrafi wyciągnąć proste wnioski ze swoich obserwacji.
2. JEST OTWARTY
Współpracuje z osobami dorosłymi w ramach swojej codziennej aktywności.
Przyjmuje uwagi i sugestie w związku z popełnionymi błędami.
Jest gotów podejmować działania w sposób planowy.
Akceptuje ograniczenia swoich możliwości wynikające z jego wieku.
Umie prezentować własne zdanie i słuchać opinii innych oraz nawiązuje przyjazne kontakty z innymi ludźmi,
współdziała z nimi i akceptuje ich odmienność.
3. JEST ODPOWIEDZIALNY
Wykazuje gotowość przewidywania skutków swoich działań.
Potrafi odstąpić od działania , przewidując jego negatywne skutki.
Rozumie potrzebę ponoszenia konsekwencji swoich działań.
4. JEST ROZWAŻNY
Szanuje zasady bezpieczeństwa i higieny. Potrafi je stosować w swoich typowych czynnościach.
5. JEST PRAWY
Stosuje się do norm obowiązujących w jego otoczeniu.
Rozróżnia zachowania złe i dobre, rozumie obowiązek podejmowania tych ostatnich.
6. JEST UCZYNNY
Chce pomagać rówieśnikom w pokonywaniu trudności.
Chętnie wypełnia codzienne obowiązki w domu i w szkole.
WIZERUNEK ABSOLWENTA ZESPOŁU SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH NR 1
POSTAWY
a) umiejętność współdziałania (na wszystkich poziomach):
- optymista (myślenie pozytywne),
- działa zgodnie z przyjętymi normami moralnymi,
- komunikatywny,
- akceptuje siebie i innych,
- dba o higienę życia fizycznego i psychicznego,
- asertywny,
- potrafi przyjmować to co przynosi życie i podejmować odpowiednie decyzje,
- dostrzega problemy i umie je wartościować,
- otwarty,
- odpowiedzialny za swoje pasje,
- empatia połączona z niesieniem pomocy,
- ma poczucie własnej wartości,
- pozytywne nastawiony wobec świata, innych narodów,
b) bez poczucia kompleksów:
- zaangażowany w życie społeczne,
- charakteryzuje się zachowaniami akceptowanymi społecznie
np. wysoka kultura osobista, koleżeńskość, tolerancja.
w
górę
VII. PRZYKŁADY EFEKTÓW DZIAŁAŃ
DLA POSZCZEGÓLNYCH ETAPÓW EDUKACYJNYCH
Klasy I - III - nauczanie
zintegrowane
I. Wspomaganie własnego
rozwoju.
Cele szczegółowe
operacyjne |
Sposoby
realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin
realizacji |
Efekty działań |
1.
Rozwija wyobraźnię, ekspresje werbalna, plastyczną, muzyczną i ruchową. |
- Wykonywanie różnych zadań i ćwiczeń na zajęciach z edukacji polonistycznej,
artyst.-tech., przyrodniczej i matematycznej.
- Udział w grach i zabawach ruchowych, kółkach zainteresowań oraz organizowanych zajęciach
profilaktyczno-wychowawczych. |
- wychowawcy,
- uczniowie,
- rodzice,
- pedagog,
- opiekun
- samorządu szkolnego,
- nauczyciele informatycy,
- nauczyciel języka obcego |
- cały rok szkolny, zgodnie z
harmonogr. grupy wiekowej,
- wg planu opiekuńczo- wych. klasy |
- Rozumie potrzebę posiadania ciekawego i pozytywnego hobby jako sposobu spędzenia wolnego czasu oraz wie jak należy kształtować swoje przyszłe
zainteres. |
2.
Umie określić swoje zainteresowania, możliwości i preferencje.
Chętnie korzysta z różnych źródeł wiedzy.
Rozwija swoje zdolności i zainteresowania korzystając z organizowanych kół
zainteres. |
- Dzieci chętnie uczestniczą w kółkach zainteresowania zgodnie z zaciekawieniem.
- Przygotowuje się do zajęć z wykorzystaniem zróżnicowanych źródeł
wiedzy.
- Uczeń korzysta z różnych źródeł informacji na zajęciach zintegrowanych oraz nauki obsługi komputera. |
- Uczeń potrafi selekcjonować i porządkować wiedzę oraz zastosować ją w
praktyce. |
3.
Potrafi selekcjonować i porządkować zdobyte informacje, oceniać ich przydatność do określonego celu oraz wykorzystywać je w
praktyce. |
- Podczas zajęć edukacyjnych uczniowie zdobywają wiedzę i umiejętności zgodnie z ich możliwościami oraz nabywają umiejętności stosowania jej w praktyce poprzez różnorodne ćwiczenia
praktyczne.
- Potrafi korzystać z księgozbioru czytelni szkolnej oraz biblioteki, czytelni, pracowni komputerowej
. |
- Systematycznie uczęszcza na zajęcia pozalekcyjne, umie korzystać z różnych źródeł wiedzy. |
4.
Twórczo rozwiązuje problemy - techniki twórczego rozwiązywania problemów, burza mózgów,
gwiazda. |
- Nauka twórczego rozwiązywania problemów poprzez aktywizujące metody i techniki pracy na zajęciach
- burza mózgów, praca zespołowa, gwiazda szeryfa, pajęczynka itp. |
- Uczeń potrafi wykazać się informacjami samodzielnie wyszukanymi przez siebie z różnych źródeł.
- Korzysta z książek znajdujących się w bibliotece, czytelni i encyklopedii multimedialnej oraz
z progr. komputerowych dostępnych w szkole. |
7.
Korzysta z dóbr kultury - kino, teatr, muzeum. |
- W miarę możliwości organizowane są wyjazdy do teatru, kina. |
- Potrafi prawidłowo i kulturalnie zachować się w kinie,
teatrze. |
8.
Uczy się języka obcego. |
- Zachęcanie do nauki języka obcego jak największej ilości uczniów.
-Spotkanie z nauczycielem uczącym w szkole języka niemieckiego. |
- Uczeń rozumie potrzebę uczenia się języka obcego we współczesnym świecie. |
II. Tolerancja.
Cele szczegółowe
operacyjne |
Sposoby
realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin
realizacji |
Efekty działań |
1. Pogadanki na temat CO TO JEST DOBRO A CO ZŁO.
2. Reaguje na otaczające nas zło.
3. Dostrzega potrzeby innych, pomaga im - pomoc koleżeńska,
charytatywna.
4. Poznaje i stosuje nowoczesne metody radzenia sobie z sytuacjami trudnymi - negocjacje, jest asertywny, zna techniki
relaksacyjne, formy samooceny termometr, buźki, miśki, przyjazna ręka
podczas hospitacji lekcji diagnozujących, lekcjach obserwacji, zajęciach pokazowych dla rodziców.
5. Udział w organizowanych akcjach charytatywnych |
|
- wychowawcy,
- katecheci,
- uczniowie,
- rodzice,
- pedagog,
- opiekun samorządu szkolnego |
- cały rok szkolny, zgodnie
z kalendarzem szkoły |
- Umie odróżnić dobro od zła i postępuje wg norm ustalonych przez rodzinę, szkołę, kościół.
- Chętnie pomaga innym, swoim rówieśnikom, ma poczucie satysfakcji z niesionej pomocy.
- Aktywnie włącza się do akcji planowanych w Kalendarzu szkoły. Jest świadomy niesienia pomocy
innym.
- Uczeń potrafi bronić własnego zdania wyrażać swój sąd w taki sposób, aby nie ranić
innych.
- Dokonuje własnej samooceny poprzez comiesięczne ocenianie zachowania, aktywnego udziału w organizowanych imprezach szkolnych i akcjach na rzecz potrzebujących. |
III. Tworzenie tradycji
lokalnej, narodowej i europejskiej.
Cele szczegółowe
operacyjne |
Sposoby
realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin
realizacji |
Efekty działań |
1. Prezentuje swoje umiejętności i osiągnięcia w środowisku szkolnym i
lokalnym.
2. Uczeń zainteresowany zmianami zachodzącymi we współczesnym świecie - zagrożenia w środowisku naturalnym człowieka, działania na rzecz jego ochrony, znaczenie integracji europejskiej, powiązania kultury polskiej z europejską.
3. Poznaje środowisko lokalne, jego specyfikę , tradycje, historię i
potrzeby.
4. Poznaje dziedzictwo kultury regionu, narodu, Europy.
5. Zna kraje należące do Unii Europejskiej i zna jej symbolikę. |
- Organizowanie wystawek pracy twórczej dzieci.
- Prezentacja prac podczas zebrań z rodzicami.
- Udział w imprezach np.: turnieje wiedzy, konkursy szkolne i międzyszkolne,
inscenizacje.
- Wykonanie gazetki klasowej "Poznajemy kraje Unii
Europejskiej".
- Zapoznanie z terminem Unia Europejska, jej flaga.
- Wycieczki przedmiotowe oraz krajoznawczo- turystyczne w celu poznania specyfiki najbliższej okolicy,
regionu.
- Przeprowadzenie konkursu wiedzy OMNIBUS.
- Poznanie historii swojej szkoły i sylwetki jej patrona.
- Nauka hymnu szkolnego na zajęciach artystycznych.
- Przygotowanie albumu MOJE MIASTO.
- Wykonanie okolicznościowych gazetek.
- Poznanie literatury narodowej i europejskiej - literatura dla dzieci na zajęciach edukacji polonistycznej.
- Pogłębienie wiedzy na temat symboli narodowych i regionalnych.
- Przygotowanie klasowego albumu ZABYTKI POLSKI.
- Udział w apelach i uroczystości szkolnych.
- Wycieczka jednodniowa. |
- wychowawcy,
- uczniowie,
- rodzice,
- pedagog,
- pielęgniarka,
- policjant,
- opiekun samorządu szkolnego
|
- cały rok szkolny, zgodnie z
harmonogr. grupy wiekowej, - wg planu opiekuńczo- wych. klasy |
- Chętnie przygotowuje prace na wystawki.
- Bierze czynny udział w imprezach szkolnych, podejmuje się trudu ich
przygotowania.
- Uczestniczy w konkursie ekologicznym.
- Jest świadomy zagrożeń wynikających z zanieczyszczenia środowiska.
- Rozumie potrzebę integracji europejskiej.
- Świadczy pomoc na rzecz ochrony przyrody.
- Rozpoznaje symbole Unii Europejskiej - flagę, hymn oraz potrafi wymienić niektóre choroby
cywilizacyjne.
- Poznaje specyfikę środowiska lokalnego. |
w
górę
Klasy IV - VI
I. Wspomaganie własnego
rozwoju.
Cele szczegółowe
operacyjne |
Sposoby
realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin
realizacji |
Efekty działań |
1. Chętnie korzysta z różnych źródeł wiedzy. |
•
Zachęcanie do korzystania z różnych źródeł
informacji:
- księgozbioru własnego i szkolnego;
- czasopism;
- edukacyjnych programów multimedialnych;
- internetu. |
- nauczyciele
|
- cały rok
|
- Uczeń korzysta z różnych źródeł wiedzy.
|
2. Uczy się języków obcych. |
•
Uświadomienie uczniom przydatności języka obcego i konieczności jego znajomości we współczesnym świecie.
• Przedstawienie uczniom oferty dodatkowych płatnych zajęć dostępnych na terenie szkoły.
• Zorganizowanie koła przedmiotowego z języka niemieckiego dla uczniów uzdolnionych. |
- nauczyciel języka niemieckiego. |
- wrzesień |
- Uczeń zna język obcy, rozumie przydatność tej umiejętności we współczesnym świecie.
- W szkole działa koło przedmiotowe jęz. niemieckiego dla uczniów zdolnych. |
3. Jest zainteresowany zmianami zachodzącymi we współczesnym świecie. |
•
Pogadanki i rozmowy na temat:
- złożoności współczesnego świata oraz zmian w nim zachodzących;
- miejsca i roli Polski w zjednoczonej Europie;
- procesami integracyjnymi;
- powiązania kultury polskiej z europejską. |
-
wychowawcy,
- nauczyciele historii |
- wg rozkładów nauczania historii oraz
harmonogr. godz. do dyspozycji wych.
|
- Uczeń dostrzega zmiany zachodzące we współczesnym świecie, posiada informacje o Unii Europejskiej. |
4. Rozwija zdolności i zainteresowania. |
•
Udział w pracy kół zainteresowań, w konkursach przedmiotowych, artystycznych, zawodach sportowych,
turniejach.
• Korzystanie z różnych źródeł
wiedzy.
• Udział w imprezach szkolnych, wycieczkach,
rajdach.
• Prezentacja swojego hobby na godzinach wychowawczych. |
-
nauczyciele,
- wychowawcy |
- cały rok,
- wg planów zajęć, zawodów, turniejów,
- wg harmonogr. godz. wych.
|
- Uczeń aktywnie uczestniczy w zajęciach kół zainteresowań, konkursach, zawodach, imprezach.
- Prezentuje swoje zainteresowania, zachęca do tego innych. |
5. Korzysta z dóbr kultury. |
•
Wycieczki klasowe do placówek kulturalnych (kino, teatr, muzeum,
koncerty).
• Rozwijanie umiejętności odbioru różnych tekstów kultury, motywowanie do poznawania i świadomego korzystania z dóbr kultury. |
-
nauczyciele,
- wychowawcy |
- wg możliwości,
- wg materiału nauczania języka polskiego i historii
|
- Uczeń korzysta z placówek kulturalnych. |
6. Potrafi selekcjonować i porządkować zdobyte informacje, oceniać ich przydatność do określonego celu oraz wykorzystywać je w praktyce. |
•
Umiejętne wykorzystanie zdobytych informacji (wiedzy) - określenie ich przydatności w
praktyce.
• Praca indywidualna z uczniem w czytelni. Udział uczniów w konkursach wiedzy na zajęciach lekcyjnych. |
- nauczyciele
uczący,
- nauczyciel biblioteki,
- wychowawcy |
- cały rok, wg kalendarza życia szkoły
|
- Uczeń umie selekcjonować i porządkować zdobywane informacje.
- Wykorzystuje je w konkursach, myśli logicznie. |
7.Twórczo rozwiązuje problemy. |
•
Uczeń rozwiązuje problemy własne, klasowe i abstrakcyjne różnymi technikami-
metodami:
- "burza mózgów", gwiazda, łańcuch;
- dyskusja, selekcja argumentów. |
- wychowawcy,
- nauczyciele uczący,
- SU (klasowy, szkolny),
- pedagog,
- opiekun grupy wiekowej |
- cały rok
|
- Uczeń umie rozwiązywać problemy, chętnie stosuje techniki twórczego rozwiązywania problemów. |
8. Umie określić swoje
zainteresowania, możliwości i preferencje. |
•
Poznawanie i prezentacja swoich zainteresowań.
• Poznawanie różnych zawodów i predyspozycji potrzebnych do ich wykonywania.
• Przedstawienie swojej postaci, próby autocharakterystyki. |
- wychowawcy,
- nauczyciele języka polskiego |
- cały rok,
- wg rozkładów materiału nauczania języka polskiego
|
- Określa swoje zainteresowania, możliwości.
- Orientuje się w wymaganiach i predyspozycjach różnych zawodów.
- Uczeń analizuje własną osobowość, przedstawia swoją postać, dokonuje próby charakterystyki własnej osoby. |
9. Rozwija wyobraźnię, ekspresję werbalną, plastyczną, muzyczną i ruchową. |
•
Udział w zajęciach pozalekcyjnych, konkursach przedmiotowych, artystycznych, turniejach i zawodach sportowych.
• Udział w imprezach i uroczystościach szkolnych np. Powitanie Wiosny, Dzień Sportu,
dyskoteki.
• Wyjazdy do placówek kulturalnych. |
- opiekunowie kół zainteresowań,
- wychowawcy,
- nauczyciele |
- cały rok |
- Uczeń bierze udział w zajęciach pozalekcyjnych.
- Uczeń ma wyobraźnię werbalną, plastyczną i ruchową. |
10. Świadomie dokonuje samooceny swojej wiedzy i umiejętności. |
•
Wdrażanie do systematycznego na bieżąco oceniania efektów swojej pracy - wiedzy i umiejętności.
• Wypełnienie przez uczniów arkusza samooceny. |
- nauczyciele |
- cały rok |
- Uczeń próbuje oceniać swoją wiedzę i umiejętności. |
11. Stara się przewidzieć skutki swoich działań, wykorzystuje wcześniejsze doświadczenia i gotów jest ponosić konsekwencje swoich czynów. |
•
Pogadanki na godzinach wychowawczych nt. działań uczniów, ich skutków i konsekwencji dla ucznia (np. na przykładzie wypadków uczniowskich - bezpieczeństwa w różnych sytuacjach).
• Konsekwentne przestrzeganie zasad zawartych w Kodeksie Wewnątrzszkolnego Życia Szkoły i innych regulaminów. |
- wychowawcy,
- nauczyciele
|
|
- Konsekwentne rozliczanie uczniów z zachowania. |
12. Odróżnia dobro od zła (rozpoznaje wartości moralne, dokonuje wyborów i hierarchizacji wartości, doskonali się). |
•
Rozmowy nt. różnic między dobrem a złem na lekcjach religii i godzinach wychowawczych. |
- wychowawcy,
- nauczyciele religii |
- cały rok |
- Uczeń jest odpowiedzialny za swoje czyny i postępowania.
- Potrafi ocenić wartość moralną swoich czynów. |
II. Tolerancja.
Cele szczegółowe
operacyjne |
Sposoby
realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin
realizacji |
Efekty działań |
1. Szanuje ludzką godność. |
• Rozmowy
i dyskusje nt. wartości drugiej osoby, inności drugich
osób.
•
Analiza postaw bohaterów lektur na lekcjach języka
polskiego. |
- wychowawcy,
- nauczyciele religii,
- nauczyciele języka polskiego |
- cały rok,
- wg rozkładów materiału nauczania jęz. polskiego i
religii |
- Akceptuje inność, jest tolerancyjny wobec osób drugich, ich błędów i słabości. |
2. Rozumie, że różnice między są
czymś naturalnym i pożądanym. |
• Pogadanki, dyskusje, quizy, scenki rodzajowe nt. różnic między ludźmi, tolerancji. |
- wychowawcy,
- nauczyciele religii |
- cały rok |
- Dostrzega problemy innych.
- Akceptuje inność, jest tolerancyjny. |
III. Tworzenie tradycji
lokalnej, narodowej i europejskiej.
Cele szczegółowe
operacyjne |
Sposoby
realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin
realizacji |
Efekty działań |
1. Uczeń poznaje środowisko lokalne, jego specyfikę, tradycje, historię i potrzeby. |
• Zapoznanie z historią, kulturą i tradycjami miasta i regionu
poprzez:
- wycieczki;
- konkursy;
- quizy;
- filmy.
• Warunki życia ludzi w najbliższym otoczeniu, krajobraz najbliższej okolicy, opis miejsca zamieszkania - omówienie zagadnień na lekcjach przyrody. |
- nauczyciele przyrody,
historii,
plastyki,
- wychowawcy
|
- styczeń - Dni Grudziądza
- wg rozkładów materiału nauczania
|
- Uczeń zna historię, kulturę i tradycje oraz potrzeby miasta i regionu.
- Wie, jakie są warunki życia ludzi w najbliższym otoczeniu, opisuje miejsce zamieszkania. |
2. Poznaje dziedzictwo kultury regionu, narodu, Europy. |
• Dostarczenie wiedzy nt. najważniejszych wydarzeń i najwybitniejszych postaci z dziejów Polski, regionu i Europy.
• Rozbudzenie zainteresowań przeszłością narodu oraz korzeniami i rozwojem rodzimej kultury.
• Poznawanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy.
• Sejmik klasowy nt. "Co Polska wnosi do Unii Europejskiej?" - godzina
wychowawcza.
• Omówienie na godz.
wych. tradycji świąt Bożego Narodzenia.
• Obrzędy i zwyczaje związane z Wielkanocą. |
- wychowawcy,
- nauczyciele historii |
- wg rozkładów materiału nauczania
historii |
- Uczeń zna najważniejsze wydarzenia i postacie z dziejów Polski, regionu i Europy.
- Posiada podst. wiadomości o regionie, Polsce, Europie.
- Zna tradycje świąt Bożego Narodzenia i Wielkanocy. |
IV. Uczeń w szkole.
Cele szczegółowe
operacyjne |
Sposoby
realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin
realizacji |
Efekty działań |
1. Prezentuje swoje umiejętności
i osiągnięcia w środowisku szkolnym i lokalnym. |
• Prezentacja swoich umiejętności i osiągnięć na godzinach wychowawczych.
• Udział w konkursach, wystawach, prezentacjach.
• Informacje w szkolnej gazetce " BUDA".
• Wyróżnianie uczniów na apelach. |
- wychowawcy,
- opiekunowie kół zainteresowań,
- redaktor gazetki "BUDA". |
- cały rok,
- wg harmonogr.
|
- Bierze udział w konkursach, wystawach - prezentuje swoje osiągnięcia i umiejętności. |
2. Dostrzega potrzeby innych, pomaga im
(pomoc koleżeńska, charytatywna, itp.) |
• Zorganizowanie pomocy koleżeńskiej.
• Udział w akcjach charytatywnych (Szkolne Koło "Caritas", Samorząd Uczniowski).
• Pomoc zwierzętom w zimie. |
- wychowawcy,
- Bożena Wojciechowska,
- H. Figura,
- wychowawcy |
- cały rok |
- Uczeń pomaga ludziom i zwierzętom, dostrzega potrzeby innych, posiada zdolność empatii. |
3. Zgłasza propozycje działań na rzecz szkoły i środowiska, włącza się w ich realizację. |
• Planowanie działań podczas zebrań samorządu (klasowego, szkolnego).
• Współorganizowanie imprez szkolnych (np. Powitanie Wiosny) i klasowych (np. Andrzejki, Wigilia). |
- wychowawcy,
- opiekun SU |
- cały rok,
- wg harmonogr.
|
- Uczeń jest współodpowiedzialny za plan pracy samorządu i jego realizację.
- Uczeń bierze udział w organizowaniu imprez. |
4. Promuje własną klasę i szkołę wśród rodziców w środowisku lokalnym i regionie. |
• Organizowanie imprez klasowych i szkolnych z udziałem rodziców i zaproszonych gości (np. wieczory poezji, Andrzejki, Wigilia, Dzień Matki).
• Zachęcanie uczniów do starań w rywalizacji o Puchar Dyrektora Szkoły. |
- wychowawcy,
- nauczyciele uczący,
- uczniowie |
- cały rok |
- Uczeń promuje własną klasę i szkołę wśród rodziców w środowisku lokalnym i
regionie.
- Prezentuje swoją klasę i szkołę w konkursach. |
5. Współpracując w grupie poczuwa się do współ-
odpowiedzialności za efekty jej aktywności. |
• Przestrzeganie zasad obowiązujących w grupie.
• Współpraca w organizowaniu imprez klasowych i szkolnych.
• Godzina wychowawcza poświęcona analizie postępów w nauce i zachowaniu.
• Umiejętność pracy, pomocy i współżycia w grupie. |
- wychowawcy,
- SU,
- opiekun grupy wiekowej,
- nauczyciele,
- uczniowie |
- cały rok,
- wg harmonogr. imprez i uroczystości szkolnych,
- wg planu godz. do dyspozycji wych. |
- Potrafi współpracować.
- Czuje się odpowiedzialny za efekty pracy grupy.
- Przestrzega zasad koleżeństwa, identyfikuje się z zespołem klasowym, poczuwa się do odpowiedzialności za wyniki wszystkich osób w klasie. |
6. Podjęte zadania stara się doprowadzić do końca. |
• Wykonywanie zadań metodą projektu.
• Wyrabianie w uczniach cech samozaparcia, wytrwałości.
• Mobilizowanie do pracy.
• Zachęcanie do działania i przydzielenie funkcji uczniom nieśmiałym lub biernym. |
- wychowawcy,
- nauczyciele,
- uczniowie |
- cały rok
|
- Uczeń
doprowadza podjęte działania do końca.
- Jest wytrwały, aktywny, realizuje podjęte działania,
pełni w klasie przydzielone funkcje. |
7. Stosuje się do norm obowiązujących w jego otoczeniu (kodeksy, kontrakty,
regulaminy). |
• Zapoznawanie uczniów z regulaminem
zachowania:
- w szkole,
- w miejscach publicznych,
- w instytucjach publicznych.
• Organizowanie i udział w imprezach kulturalnych - strojem i zachowaniem respektujemy ich regulaminy.
• Spisanie kontraktu pomiędzy wychowawcą a uczniami. |
- wychowawcy |
- cały rok |
- Uczeń przestrzega obowiązujących norm - właściwie zachowuje się.
- Akceptuje kontrakt klasowy. |
V. Jak żyć z ludźmi?
Cele szczegółowe
operacyjne |
Sposoby
realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin
realizacji |
Efekty działań |
1. Poznaje i stosuje nowoczesne metody radzenia sobie z sytuacjami trudnymi (negocjuje, jest
asertywny, zna techniki relaksacyjne). |
•
Symulacje sytuacji domowych, szkolnych pomagające odegrać różne role.
• Radzenie sobie w sytuacjach
trudnych - spotkanie z pedagogiem.
• Stworzenie "mapy przyjaciół":
- poznanie telefonów zaufania instytucji pomagających w trudnych sytuacjach. |
- wychowawcy,
- pedagog
|
- cały rok
- wg rozkładu godz. do dyspozycji wych.
|
- Uczeń radzi sobie w sytuacjach trudnych.
- Jest asertywny, negocjuje, zna techniki relaksacyjne. |
2. Chętnie i skutecznie nawiązuje komunikację. |
• Zaangażowanie uczniów do pracy w Samorządzie
Uczniowskim.
• Praca w zespole redakcyjnym gazetki szkolnej "BUDA".
• Podejmowanie dyskusji (wypowiedzi) na zajęciach edukacyjnych i godzinach wychowawczych.
• Przygotowanie na godzinie wychowawczej wywiadu na określony temat.
• Zajęcia warsztatowe integrujące grupę. |
- H. Figura
- W. Pianka
- wychowawcy,
- pedagog,
- nauczyciele |
- cały rok
- cały rok
- wg rozkładu godz. do dyspozycji wych. |
- Uczeń podejmuje pracę w Samorządzie Uczniowskim (klasowym, szkolnym) i zespole redakcyjnym.
- Uczeń wyraża swoje zdanie w dyskusji, jasno precyzuje swoje wypowiedzi.
- Jest komunikatywny.
- Zacieśnia więzy koleżeństwa z innymi, nawiązuje kontakty z
wych. |
3. Prezentuje swój punkt widzenia i rozważa (szanuje) poglądy innych. |
• Próby autoprezentacji.
• Pogadanki dotyczące poglądów innych na różne sprawy.
• Aktywny udział w dyskusjach na godzinach wychowawczych, lekcjach języka polskiego i religii. |
- wychowawcy,
- nauczyciele języka polskiego,
religii |
- cały rok |
- Uczeń rozważa i szanuje poglądy innych.
- Bierze udział w dyskusjach i słucha opinii innych. |
4. Potrafi efektywnie współpracować w grupie i podejmować decyzje indywidualne i grupowe. |
• Efektywna współpraca w grupie uczniów tworzących Samorząd
Uczniowski.
• Zajęcia na godzinie wychowawczej poświęcone efektywnej współpracy w grupie (klasie) i podejmowania w grupie decyzji grupowych i indywidualnych.
• Wykorzystanie na lekcjach metod pracy grupowej. |
- H. Figura
- wychowawcy,
- nauczyciele |
- cały rok |
- Uczeń potrafi efektywnie pracować w grupie (klasie).
- Umie podejmować decyzje.
- Przestrzega zasad współpracy w grupie, aktywnie włącza się do realizacji zadań. |
5. Potrafi korzystać
z pomocy innych osób i instytucji. |
• Stwarzanie sytuacji problemowych i szukanie przez uczniów sposobów ich rozwiązania w miarę potrzeby z pomocą innych osób i instytucji (debaty, scenki
dramowe).
• Ukazanie możliwości korzystania z pomocy innych - prezentacja na gazetce nazw instytucji i numerów telefonów, z których w razie potrzeby uczniowie mogą korzystać. |
- wychowawcy,
- nauczyciele,
- pedagog |
- cały rok |
- Uczeń nie zniechęca się napotykając na trudności, dąży do ich rozwiązania.
- W miarę potrzeby korzysta z pomocy innych osób i instytucji.
- Zna numery telefonów i nazwy instytucji, z pomocy których może korzystać.
- W razie trudności zwraca się do nauczyciela. |
6. Odrzuca przemoc i agresję. |
• Przeprowadzenie "chrztu czwartoklasistów".
• Odgrywanie scenek rodzajowych ustalenie cech poszczególnych zachowań, ocena wybranej postaci - praca w grupach.
• Pogadanki, dyskusje, konkurs plastyczny "Agresji -
STOP".
• Zajęcia warsztatowe z udziałem pedagoga przeciwdziałające agresji.
• Praca indywidualna a uczniami przejawiającymi zachowania agresywne. |
- SU klas VI,
- wychowawcy,
- pedagog,
- H. Figura |
- cały rok
- wg planu godz. wych. |
- Potrafi w sposób kulturalny odnosić się do otaczających go osób w swoim otoczeniu.
- Uczeń nie wykazuje agresji, rozumie, że zachowania agresywne są groźne i niebezpieczne. |
7. Prawidłowo komunikuje się z innymi. |
• Komunikacja typu: ja, parafraza, informacja
zwrotna.
• Analiza przyczyn błędów w odbiorze komunikatu i sposobów ich uniknięcia. |
- wychowawcy,
- nauczyciele |
- cały rok |
- Uczeń jasno precyzuje swoje wypowiedzi.
- Potrafi komunikować się z innymi. |
8. Zna i stosuje formy grzecznościowe. |
• Wymaganie przestrzegania form grzecznościowych w szkole.
• Odgrywanie scenek
rodzajowych:
- dialogi z użyciem zwrotów grzecznościowych,
- zachowanie w miejscach publicznych. |
- wychowawcy,
- nauczyciele |
- cały rok |
- Zna normy dobrego zachowania i stosuje zwroty grzecznościowe. |
VI. Dbamy o swoje zdrowie i
przestrzegamy zasad bezpieczeństwa.
Cele szczegółowe
operacyjne |
Sposoby
realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin
realizacji |
Efekty działań |
1. Dba o zdrowie, higienę i estetykę własną oraz otoczenia ( higiena pracy umysłowej, wypoczynek, ład i porządek w miejscu pracy itp.) |
• Pogadanki o dyskusje na temat zdrowia, higieny pracy umysłowej, higieny osobistej.
• Przeprowadzenie konkursów i quizów na powyższy temat. |
- wychowawcy,
- nauczyciel prowadzący zajęcia "Wych. do życia w rodzinie",
- nauczyciele przyrody,
wych. fizycznego |
- cały rok,
- zgodnie z realiz. programem
|
- Uczeń rozumie konieczność prowadzenia zdrowego stylu życia.
- Postępuje zgodnie z zasadami higieny, wykazuje starania o własne zdrowie.
|
2. Uświadamia sobie przyczyny i skutki szkodliwych zachowań i działań społecznych. |
•
Zapoznanie z regulaminami dotyczącymi zachowania w szkole oraz na poszczególnych zajęciach edukacyjnych.
• Pogadanki nt. bezpiecznego zachowania w szkole i poza nią.
• Przestrzeganie przed działalnością nieformalnych grup, sekt oraz przed kontaktami z osobami wykazującymi patologiczne zachowania.
• Znajomość podstawowych znaków drogowych.
• Profilaktyczny program ochrony uczniów klas czwartych. |
- wychowawcy,
- nauczyciele uczący |
- cały rok,
- wg planu godz. wych. |
- Uczeń zdaje sobie sprawę |
3. Postępuje bezpiecznie w przypadku kontaktu z przedmiotami niebezpiecznymi, toksycznymi, łatwopalnymi, wybuchowymi i niewypałami. |
• Pogadanki dokumentowane rzeczywistymi faktami (wydarzenie w środowisku, notatka prasowa, film).
• Przedstawienie własnego postępowania w przypuszczalnej sytuacji. |
- wychowawcy,
- nauczyciele przyrody |
- cały rok,
- wg planu godz. wych. |
- Uczeń postępuje bezpiecznie w kontaktach z przedmiotami niebezpiecznymi. |
VII. Ekologia i ochrona środowiska.
Cele szczegółowe
operacyjne |
Sposoby
realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin
realizacji |
Efekty działań |
1. Uczeń jest odpowiedzialny za środowisko przyrodnicze i podejmuje działania na rzecz jego ochrony. |
• Udział w akcjach związanych z ochroną środowiska: Sprzątanie Świata, Dni Ziemi, prace porządkowe wokół szkoły, konkursy plastyczne, kwizy przyrodnicze, wycieczki krajoznawcze, rajdy
piesze.
• Godzina wychowawcza poświęcona zagrożeniu w środowisku naturalnym człowieka.
• Zbiórka surowców wtórnych |
- wychowawcy,
- nauczyciele przyrody,
plastyki,
wych. fizycznego
- opiekun SU |
- wg harmonogr.
godz. wych. oraz rozkł. materiału nauczania
- cały rok |
- Uczeń jest odpowiedzialny za środowisko przyrodnicze i podejmuje działania na rzecz jego ochrony.
- Zna czynniki szkodzące środowisku, analizuje własne postępowanie w stosunku do środowiska naturalnego.
- Poszerza swoją wiedzę ekologiczną. |
2. Jest świadomy zagrożeń cywilizacyjnych. |
• Pogadanki nt. zagrożeń cywilizacyjnych i ich ujemnych skutków dla zdrowia i życia.
• Moja troska o środowisko naturalne - udział w akcjach związanych z ochroną środowiska.
• Prowadzenie konkursów, quizów nt. zagrożeń cywilizacyjnych. |
- nauczyciele przyrody,
techniki,
- wychowawcy
- nauczyciele |
- cały rok,
- cały rok |
- Uczeń zna przyczyny i skutki zagrożeń cywilizacyjnych dla środowiska oraz zdrowia i życia człowieka. |
VIII. Używkom i chorobom
cywilizacji - "nie".
Cele szczegółowe
operacyjne |
Sposoby
realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin
realizacji |
Efekty działań |
1. Dostrzega zagrożenia współczesnego świata (choroby cywilizacyjne, alkoholizm, nikotynizm, narkomania, AIDS,
stres, ...). |
• Przeprowadzenie pogadanek,
dyskusji, "burzy mózgów" nt. zagrożeń współczesnego świata.
• Konkursy, quizy, przedstawienia, wystawy na powyższy temat. |
- wychowawcy,
- pedagog,
- pedagog,
- nauczyciele przyrody,
plastyki |
- cały rok,
- cały rok |
- Uczeń dostrzega zagrożenia współczesnego świata. |
IX. Szanuję pracę swoją i
innych.
Cele szczegółowe
operacyjne |
Sposoby
realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin
realizacji |
Efekty działań |
1. Szanuje czas swój i innych, dotrzymuje terminów. |
•
Konsekwentne wymaganie punktualności, dokładności, usprawiedliwień, realizacji powierzonych zadań.
• Planowanie czasu pracy i wypoczynku - opracowanie harmonogramu dnia. |
- wychowawcy,
- nauczyciele,
- uczniowie |
- cały rok,
- wg planu godz. wych. |
- Uczeń jest punktualny, obowiązkowy i dokładny.
- Umie planować swój czas.
- Wykorzystuje czas na lekcjach, uważa, jest spokojny. |
w
górę
Klasy I - III gimnazjum.
I. Wspomaganie własnego
rozwoju.
Cele szczegółowe
operacyjne |
Sposoby
realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin
realizacji |
Efekty działań |
•
Uczeń poznaje siebie, potrafi wskazać swoje mocne i słabe
strony.
• Uczeń podejmuje działanie by niwelować swe słabe strony. |
• Przedstawienie własnej osoby z określeniem zalet i wad - dyskusja, ocena postaci. |
- wychowawca |
IX
- VI |
- Zna swoje mocne i słabe strony. |
•
Uczeń posiada poczucie własnej wartości.
• Uczeń dostrzega swoje dobre strony, posiada wysoką samoocenę. |
• Stwarzanie sytuacji, w której uczeń potrafi zaprezentować się pozytywnie: uczestniczenie w imprezach, konkursach, apelach, turniejach. |
- wychowawca,
- nauczyciele |
IX
- VI |
- Uczestniczy w różnego rodzaju apelach, uroczystościach, konkursach co daje mu poczucie własnej wartości. |
• Uczeń ma świadomość celu i sensu uczenia się (nie tylko dla nagród).
• Uczeń rozwija zainteresowania
przedmiotowe.
• Uczeń znajduje motywację do nauki. |
• Dyskusje i ćwiczenia rozwijające świadomość sensu
nauki.
• Poszukiwanie i prezentowanie ciekawostek z przedmiotów szczególnie nielubianych przez uczniów.
• Udział w zajęciach pozalekcyjnych. |
- wychowawca,
- nauczyciele |
IX
- VI |
- Systematycznie uczęszcza na zajęcia pozalekcyjne, umie korzystać z różnych źródeł wiedzy. |
• Uczeń potrafi określić źródła własnych trudności.
• Uczeń przezwycięża trudności.
• Uczeń poznaje i doskonali techniki uczenia się np. zapamiętywania, notowania, sposobów odpowiadania, koncentracji uwagi. |
• Ćwiczenia doskonalące samoocenę, rozpoznawanie właściwego dla siebie sposobu uczenia się, ćwiczenia na wyobraźnię, zapamiętywanie, ćwiczenia pamięci wzrokowej. |
- wychowawca,
- uczniowie |
IX
- VI |
- Wykorzystuje różne techniki uczenia się w celu podniesienia efektywności w uczeniu się. |
• Uczeń zna podstawowe zasady higieny pracy umysłowej.
• Uczeń potrafi zaplanować i zorganizować własną pracę. |
• Tworzenie listy zasad higieny pracy umysłowej, planowanie
harmonogr. pracy umysłowej. |
- wychowawca,
- uczniowie |
IX
- VI |
- Pracuje według planu pracy umysłowej zgodnie z higieną. |
• Uczeń kontroluje i ocenia swoją pracę. |
• Zapoznanie ze sposobami oceny pracy - np. analiza oczekiwań i efektów w odniesieniu do celów krótkoterminowych. |
- wychowawca,
- uczniowie,
- rodzice |
IX
- VI |
- Ma świadomość samooceny i samokontroli. |
• Uczeń rozumie pojęcie etyka, moralność.
• Uczeń rozróżnia wartości.
• Uczeń zna obowiązujący i uznany system wartości oraz wie, iż rozum pozwala odróżnić prawdę od kłamstwa a sumienie od zła. |
• Ćwiczenia wspomagające umiejętność rozróżniania wartości.
• Wspólne budowanie systemu wartości - "śnieżna kula". |
- wychowawca |
IX
- VI |
- Wyposażony jest w uniwersalne wartości. |
• Uczeń określa i nazywa uczucia, dostrzega zewnętrzne objawy uczuć.
• Uczeń potrafi zapanować nad uczuciami gniewu i złości. |
• Wykonanie mapy uczuć, ćwiczenia kształcące umiejętność nazywania uczuć i mówienia o
nich.
• Ćwiczenia w wyrażaniu uczuć za pomocą mimiki, gestu - drama. |
- wychowawca |
IX
- VI |
- Potrafi wyrazić uczucia w sposób, który nie rani innych. |
II. Tolerancja.
Cele szczegółowe
operacyjne |
Sposoby
realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin
realizacji |
Efekty działań |
• Uczeń rozumie i akceptuje tzw. "innych". |
• Włączanie uczniów nieakceptowanych w klasie do realizacji różnorodnych zadań.
• Zorganizowanie koleżeńskich zespołów
pomocy.
• Udzielenie pomocy materialnej uczniom potrzebującym. |
- wychowawca,
- nauczyciele,
- wychowawca,
- komisja opiek.-wych.,
- pedagog |
IX
- VI
X - XII
IX - VI |
- Jest tolerancyjny i empatyczny. |
• Uczeń rozumie pojęcie tożsamości europejskiej budowanej na gruncie miłości małej i wielkiej ojczyzny. |
• Kształtowanie postawy otwartości i dialogu w kontekście jednoczącej się
Europy.
• Przygotowanie i przeprowadzenie lekcji poruszających problem uprzedzeń i stereotypów etnicznych. |
- wychowawca,
- nauczyciel historii, wos,
religii |
IV
- V |
- Ma poczucie przynależności do wspólnoty europejskiej. |
• Uczeń rozumie pojęcie
tolerancja.
• Uczeń kształci postawę szacunku wobec seniorów (babci, dziadka): doceni wiedzę i doświadczenie osób starszych, pomagać starszym osobom w różnych sytuacjach życiowych. |
• Dyskusje, ćwiczenia na temat starości oraz stosunku młodych do osób
starszych.
• Spotkanie z seniorem. |
- wychowawca |
IX
- VI |
- Okazuje szacunek osobom starszym i pomaga im. |
III. Tworzenie tradycji
lokalnej, narodowej i europejskiej.
Cele szczegółowe
operacyjne |
Sposoby
realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin
realizacji |
Efekty działań |
• Uczeń kultywuje tradycje
narodowe. kulturowe
• Uczeń szanuje symbole narodowe. |
• Przygotowanie międzyklasowych
imprez.
• Wspólne tworzenie scenariuszy imprez i uroczystości szkolnych. |
- opiekun SU,
- nauczyciele,
- wychowawca |
IX
- VI |
- Wie jak ubrać się w zależności od sytuacji (np. uroczystości państwowych).
- Wie jak zachować się wobec symboli narodowych. |
• Uczeń pogłębia swe wiadomości o własnym mieście, regionie. |
• Udział w konkursie "Wiedzy o Grudziądzu".
• Utrwalanie wiadomości podanych na godzinie
wychowawczej.
• Wycieczki. |
- nauczyciel historii,
wos,
- wychowawca,
- organizator wycieczki |
I
- III
IX - VI
IX - VI |
- Potrafi wskazać ważniejsze instytucje, urzędy w najbliższym otoczeniu. |
• Uczeń pogłębia wiadomości własnym kraju i integrującej się Europie. |
• Wycieczki.
• Poznawanie tradycji i obyczajów narodów Europy - Dzień Europejski. |
- wychowawca,
- organizator wycieczki,
- wychowawca,
- nauczyciel języka obcego,
- nauczyciele |
IX
- VI
IX - VI |
- Potrafi porozumieć się w języku obcym. |
• Uczeń zna najważniejsze wydarzenia z dziejów państwa i narodu. |
• Wykorzystanie inicjatyw uczniowskich na forum szkoły.
• Udział w apelach okolicznościowych i uroczystościach państwowych (m.in. miejskich). |
- opiekun SU
- wychowawca
- opiekun SU |
IX
- VI
IX - VI |
- Pamięta najważniejsze wydarzenia z dziejów państwa. |
IV. Uczeń w szkole.
Cele szczegółowe
operacyjne |
Sposoby
realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin
realizacji |
Efekty działań |
• Uczeń poznaje swoich kolegów i ich zainteresowania. |
• Ćwiczenia we wzajemnym poznawaniu się.
• Gry i zabawy
integracyjne.
• Organizowanie i branie udziału w uroczystościach szkolnych. |
- wychowawca,
- wychowawca,
- opiekun SU,
- wychowawca |
IX
IX - VI
IX - VI |
- Zna imiona, zainteresowania, oczekiwania kolegów. |
• Uczeń uczy się samorządności w szkole. |
• Wybory do samorządów
klasowych.
• Pomagamy słabszym w nauce - ustalamy sposób i zakres
pomocy.
• Prezentacja kandydatów do
SU.
• Wybory do SU. |
- wychowawca,
- opiekun SU |
IX
V - VI |
- Uczestniczy w wyborach do samorządu klasowego i
SU. |
• Uczeń poznaje swoje prawa i obowiązki.
• Uczeń orientuje się w strukturze organizacyjnej szkoły. |
• Zapoznanie na godzinach do dyspozycji wychowawcy z regulaminami, kryteriami ocen zachowania i poszczególnych przedmiotów.
• Informacja o tym "kto jest kim w
szkole". |
- wychowawca |
IX |
- Respektuje prawa i obowiązki.
- Zna strukturę organizacyjną szkoły. |
• Uczeń rozpoznaje problemy, poszukuje rozwiązań, podejmuje działania mające na celu ich rozwiązanie. |
• Przygotowanie i przeprowadzenie lekcji wychowawczych nt. rozwiązywania problemów i sporów koleżeńskich, radzenia sobie ze stresem. |
- wychowawca |
IX
- V |
- Radzi sobie w szkolnych sytuacjach problemowych oraz ze stresem szkolnym. |
• Uczeń potrafi gromadzić dokumentację z życia szkoły i klasy. |
• Współtworzenie kroniki np. SU. |
- wychowawca,
- opiekun SU |
IX
- VI |
- Współtworzy kronikę np.
SU. |
• Uczeń zachowuje i rozwija historię szkoły. |
• Przygotowanie imprez międzyklasowych.
• Wspólne tworzenie scenariuszy imprez i uroczystości szkolnych.
• Gromadzenie materiałów dotyczących patrona w kontekście wyboru patrona. Prace nad ceremoniałem szkoły.
|
- nauczyciele,
- wychowawca,
- dyr. szkoły,
- nauczyciele,
- wychowawca |
IX
- VI
(wg kalendarza imprez)
IX - VI |
- Jest aktywnym twórcą historii szkoły. |
V. Jak żyć z ludźmi?
Cele szczegółowe
operacyjne |
Sposoby
realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin
realizacji |
Efekty działań |
• Uczeń zna pojęcie asertywności.
• Uczeń kształtuje świadomość korzyści płynących z zachowań asertywnych. |
• Dyskusje i ćwiczenia dotyczące różnych. zachowań z nazwaniem
ich
• Wprowadzenie pojęcia asertywności.
• Pantomimiczne scenki odmawiania. |
- wychowawca |
IX
- VI |
- Próbuje stanowczo, łagodnie i bez lęku wyrazić swoje poglądy, uczucia. |
• Uczeń pozna efektywne sposoby porozumiewania się. |
• Kształcenie umiejętności budowania (poprawnych) relacji z innymi ludźmi - gry dramatyczne. |
- wychowawca |
IX
- VI |
- Zna właściwe sposoby komunikacji interpersonalnej. |
• Uczeń uczy się aktywnie słuchać. |
• Udział w imprezach
szkolnych.
• Gry, zabawy, komunikacja werbalna i niewerbalna itp. |
- nauczyciele,
- opiekun SU |
IX
- VI |
- Potrafi poprzez aktywne słuchanie wzbogaca i weryfikuje swoją wiedzę. |
VI. Dbamy o swoje zdrowie i
przestrzegamy zasad bezpieczeństwa.
Cele szczegółowe
operacyjne |
Sposoby
realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin
realizacji |
Efekty działań |
• Uczeń pozyskuje wiedze na temat zdrowego stylu życia. |
• Poznajemy techniki pracy umysłowej i racjonalnego wypoczynku: np. harmonogram
dnia.
• Poznawanie metod radzenia sobie ze stresem - ćwiczenia relaksacyjne. |
- wychowawca,
- nauczyciele,
- pedagog
|
IX
- VI |
- Posiada świadomość zdrowego stylu życia.
|
• Uczeń posiada informacje o zdrowym stylu życia zarówno fizycznego (higiena osobista, zdrowe odżywianie się, ruch) jak i psychicznego (rozwijanie zainteresowań, świadome gospodarowanie czasem wolnym,
wypoczynek).
• Uczeń dostrzega pozytywne wzorce w swoim otoczeniu. |
• Zaplanowanie i zorganizowanie wspólnego pieszej
wycieczki.
• Udział w zajęciach sportowych, zawodach, zajęciach pozalekcyjnych, sekcjach sportowych.
|
- wychowawca,
- nauczyciel w-f |
IX
- VI |
- Bierze udział w aktywnym wypoczynku np. rajdy, zawody,
wycieczki.
- Godnie reprezentuje szkołę w zawodach sportowych. |
• Uczeń zna zasady bezpiecznego zachowania się: w szkole - w czasie lekcji i na przerwach, poza szkołą w czasie wolnym, na
wycieczce.
• Uczeń zna zasady zachowania się podczas alarmu i ewakuacji. |
• Pogadanki na temat odpowiedniego i bezpiecznego zachowania się. |
- wychowawca |
IX
- VI |
- Przestrzega zasad bezpiecznego zachowania się.
- Wie jak zachować się w sytuacjach ekstremalnych. |
VII. Ekologia i ochrona środowiska.
Cele szczegółowe
operacyjne |
Sposoby
realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin
realizacji |
Efekty działań |
• Uczeń jest wrażliwy na piękno przyrody i potrzebę jej
ochrony.
• Uczeń dostrzega swoje związki z naturą.
• Uczeń rozumie groźbę klęski, jaką niesie ze sobą niszczenie naturalnego środowiska. |
• Pogadanki (film wideo) na temat przyczyn degradacji środowiska naturalnego (powietrza, wody i ziemi) oraz działań na rzecz zahamowania degradacji środowiska.
• Udział w konkursach ekologicznych. |
- wychowawca,
- nauczyciel geografii,
biologii
|
IX
- VI |
- Czynnie działa przeciw degradacji środowiska np. segregacja śmieci, zbiórka makulatury itp.
|
• Uczeń ma świadomość korzyści czerpanych z przyrody. |
• Przeprowadzenie lekcji na których uczniowie kształtują swoją świadomość korzyści czerpanych z przyrody (woda, powietrze, rośliny, pokarm, minerały, energia, metale) |
- nauczyciele,
- wychowawcy |
IX
- VI |
- Ma świadomość, że niszcząc przyrodę niszczy siebie. |
• Uczeń aktywnie chroni przyrodę. |
• Udział w
akcjach: "Sprzątanie Świata", "Dzień Ziemi".
• Wycieczka do miejsc podlegających szczególnej ochronie, np. lasu, rezerwatu przyrody, parku krajobrazowego, parku narodowego. |
- wychowawca,
- dyr. szkoły,
- wychowawca,
- nauczyciele |
IX,
VI
IX - VI |
- Bierze udział w akcjach proekologicznych. |
VIII. Zagrożenia i pułapki współczesnego świata.
Cele szczegółowe
operacyjne |
Sposoby
realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin
realizacji |
Efekty działań |
• Uczeń posiada wiedzę oraz rozpoznaje zagrożenia i pułapki współczesnego świata takie, jak: nikotyna, alkohol, narkotyki, anoreksja,
bulimia.
• Uczeń potrafi przewidzieć konsekwencje sięgania po papierosy, alkohol, narkotyki i inne środki odurzające.
• Uczeń dostrzega związki między stylem życia a zagrożeniem pułapkami współczesnego świata. |
• Ukazywanie szkodliwości leków i używek
- projekcja filmów, spotkania, ankieta, dyskusja między innymi nad problematyką "Jak odmawiać?" ("Narkotyki zażywasz
- przegrywasz", "Alkohol kradnie wolność", "Każdy papieros niszczy twoje zdrowie"), "NAŁOGI KRADNĄ WOLNOŚĆ".
|
- wychowawca
|
IX
- VI |
- Posiada wiedzę na temat zagrożeń związanych z używkami i stara się nie wpaść w nałogi. |
• Uczeń posiada wiedzę na temat chorób wirusowych i przenoszonych drogą płciową. |
• Przygotowanie i przeprowadzenie lekcji wychowawczych. |
- wychowawca
- pedagog |
IX
- VI |
|
• Uczeń wie, że przemoc rodzi przemoc i terror, fanatyzm religijny, sekty. |
• Przygotowanie i przeprowadzenie lekcji wychowawczych. |
- pedagog,
- nauczyciel religii |
IX
- VI |
|
• Uczeń potrafi szukać pomocy dla najbliższych zagrożonych którąś z pułapek. |
• Ustalenie wspólnej listy telefonów i adresów instytucji służących pomocą. |
- pedagog |
IX
- VI |
|
IX. Przygotowanie do życia w rodzinie.
Cele szczegółowe
operacyjne |
Sposoby
realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin
realizacji |
Efekty działań |
• Uczeń rozumie pojęcie rodziny i zna jej funkcje. |
• Dyskusja i wymiana poglądów o funkcjach rodziny. |
- wychowawca,
- nauczyciel religii,
- nauczyciel wychowania do życia w rodzinie |
IX - VI |
- Jest pełnowartościowym członkiem rodziny. |
• Uczeń ma świadomość więzi rodzinnych.
• Uczeń dostrzega relacje między członkami rodziny. |
• Pogadanka i tworzenie drzewa
genealogicznego.
• Opisywanie na podstawie znanych utworów literackich, sztuk teatralnych i filmów, tradycyjnych ról ojca, matki, dziecka i porównanie ich z oczekiwaniami we własnej
rodzinie.
• Analizowanie i opisywanie zależności między własną rodziną a aktualnymi problemami społeczno-politycznymi.
• Organizacja i udział w "Turnieju Rodzinnym". |
- wychowawca,
- nauczyciel, wychowania do życia w rodzinie
- nauczyciele |
IX - VI
V - VI |
- Zna role poszczególnych członków rodziny.
|
• Uczeń kształci umiejętności dobrych kontaktów z rodzicami i rodzeństwem.
• Uczeń radzi sobie w sytuacjach konfliktowych. |
• Dyskusja (scenki improwizowane) uczenia metod radzenia sobie ze złością, ćwiczenia umiejętności asertywnych. |
- wychowawca,
- pedagog,
- nauczyciel wychowania do życia w rodzinie,
- wychowawca |
IX
- VI |
- Współtworzy dobry klimat rodziny; dobre relacje w rodzinie. |
• Uczeń zna dosłowne i przenośne znaczenie pojęcia
dom.
• Uczeń wartościuje cechy
domu.
• Uczeń ma własną wizję idealnego domu (rodziny). |
• Przeprowadzenie "burzy mózgów" na temat
domu.
• Projektowanie "domu marzeń" - wzoru rodziny idealnie spełniającej wszystkie funkcje (np. plakat). |
- nauczyciel
religii,
wychowania do życia w rodzinie |
IX
- VI |
- Ma wizję swojego przyszłego domu. |
X. Orientacja zawodowa.
Cele szczegółowe
operacyjne |
Sposoby
realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin
realizacji |
Efekty działań |
• Uczeń potrafi określić swoje plany na przyszłość (zainteresowania, pragnienia). |
• Lekcje wychowawcze: "Moje pragnienia, moja przyszłość".
|
- wychowawca
- pedagog
|
XII-I |
- Potrafi zaplanować swoją przyszłość. |
• Uczeń znajduje motywację swojego rozwoju i podejmuje próbę wyboru zawodu, typu szkoły. |
• Udział w "drzwiach otwartych" organizowanych przez szkoły
ponadgimnazjalne.
• Spotkanie z rodzicami uczniów klas
III.
• Spotkanie z przedstawicielami różnych szkół, przedstawienie różnych zawodów. |
- pedagog,
- pedagog |
wg
harmonogr. szkół średnich
II-IV |
- Potrafi dokonać trafnego wyboru zawodu. |
• Uczeń znajduje motywację do nauki języków obcych, będąc świadomym możliwości jakie one dają w Polsce i zjednoczonej Europie. |
• Organizacja "Dnia Europejskiego" w szkole. |
- nauczyciel języka
obcego,
- nauczyciel historii, WOS |
V |
- Ma świadomość, że znajomość języka obcego może ułatwić start życiowy (praca za granicą). |
• Uczeń pozytywnie myśli
- wierzy w sukces. |
• Udział w zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych. |
- wychowawca,
- nauczyciele,
- pedagog |
IX
- VI |
- Wykorzystuje możliwości jakie stwarza mu szkoła. |
w
górę
VIII. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
1. Program wychowawczy jest autonomiczną częścią działalnością szkoły.
2. Plany wychowawcze są załącznikami niniejszego programu.
3. Program wychowawczy szkoły jest załącznikiem statutu szkoły.
4. Z treścią programu wychowawczego szkoły zapoznają uczniów i ich
rodziców wychowawcy klas.
5. Program wychowawczy wchodzi w życie po uzyskaniu pozytywnej
opinii Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego po ogłoszeniu w sposób zwyczajowo przyjęty w szkole.
6. Projekt programu przygotowuje Rada Pedagogiczna.
7. Zmiany w programie wychowawczym dokonuje Rada Pedagogiczna przy aprobacie Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego.
8. Zmiany muszą być zgodne z prawem oświatowym i statutem szkoły.
Szkoła w toku realizacji programu wychowawczego współpracuje z instytucjami działającymi w środowisku lokalnym:
- Miejsko-Gminnym Ośrodkiem Kultury,
- Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną,
- Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie,
- Ośrodkiem Pomocy Społecznej,
- Policją,
- Biblioteką,
- Pełnomocnikiem d/s Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
- Domem Pomocy Społecznej.
w
górę
|