menu

aktualności
Szkoła Podstawowa
Gimnazjum

zespół szkół

Statut
Progr. wychowawczy
Program profilaktyki
wspólne imprezy
kontakt

 

© 2012 by WM
 

EKOKLASA 

EKOKLASA 2013/2014

 

REGULAMIN OGÓLNOSZKOLNEGO WSPÓŁZAWODNICTWA EKOLOGICZNEGO

O TYTYŁ „EKOKLASY”

ZESPOŁU SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH NR 1

im. Jana Heweliusza w GRUDZIĄDZU

w roku szkolnym 2013/2014

 

IX edycja

 

  1. Organizatorem współzawodnictwa jest Szkolne Koło Ligi Ochrony Przyrody działające przy Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 1 w Grudziądzu.

 

  1. Współzawodnictwo skierowane jest do uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum w 3 kategoriach wiekowych:

 

1)     dla uczniów I etapu edukacyjnego ( klasy I-III szkoły podstawowej ),

2)     dla uczniów II etapu edukacyjnego ( klasy IV-VI szkoły podstawowej ),

3)     dla uczniów III etapu edukacyjnego ( klasy I-III gimnazjum ).

 

  1. Celem współzawodnictwa jest kształtowanie wśród uczniów następujących umiejętności i postaw:

 

1)     posługiwania się posiadaną wiedzą z zakresu ochrony środowiska, ekologii, w tym wiedzy leśnej oraz przyrodniczej z biologii, geografii i chemii,

2)     podejmowania praktycznych działań na rzecz ochrony środowiska przez udział uczniów w selektywnej zbiórce surowców wtórnych i niebezpiecznych odpadów,

3)     propagowania ekologicznego stylu życia opartego na zasadach zrównoważonego gospodarowania zasobami przyrody oraz na selektywnej zbiórce odpadów,

4)     rozbudzania zainteresowań przyrodniczo-ekologicznych i zdrowotnych,

5)     rozbudzania więzi emocjonalnych z przyrodą i środowiskiem naturalnym,

6)     popularyzowania nauk przyrodniczych przez naukę, działanie i zabawę,

7)     zdrowego współzawodnictwa międzyklasowego.

 

  1. Organizacja i przebieg współzawodnictwa:

 

1)     Współzawodnictwo przygotowuje i przeprowadza komisja konkursowa w składzie:

a)     Opiekun Szkolnego Koła LOP p. Witold Zygadlewicz – przewodniczący komisji,

b)     Nauczycielka nauczania zintegrowanego p. Iwona Szymańska – członek  komisji,

c)     Przewodniczący/-a SK LOP – Aneta Ceglińska kl. I b gimnazjum,

Przewodniczący samorządów szkolnych klas:

d)     I-III Szkoły Podstawowej nr 11 – Maja Pyźlak kl. III b,

e)     IV-VI Szkoły Podstawowej nr 11 –  Emilia Jabłońska kl. V a,

f)       I-III Gimnazjum nr 1 – Natalia Niebojewska kl. II b.

        

             

 2) Ustala się 4 rodzaje zadań konkursowych:

  

a)     KONKURS WIEDZY O ODNAWIALNYCH ŹRÓDŁACH ENERGII pn. „ENERGII SZUKAJ W NATURZE” (zadanie konkursowe nr 1).

b)     SELEKTYWNA ZBIÓRKA ZUŻYTYCH BATERII I NIEPOTRZEBNYCH PŁYT KOMPAKTOWYCH CD i DVD ORAZ TUSZY I TONERÓW DO DRUKAREK (zadanie konkursowe nr 2).

c)     KONKURS FOTOGRAFICZNY „LEŚNE IMPRESJE” (zadanie konkursowe

     nr 3).

d)     TURNIEJ WIEDZY O TEMATYCE EKOLOGICZNEJ I ZDROWOTNEJ

     (zadanie konkursowe nr 4).

                   

    3) Ustala się następujące reguły przebiegu i zasady oceniania oraz ogłaszania

        wyników poszczególnych konkurencji:

 

I.                   Zadanie konkursowe nr 1. Konkurs wiedzy o odnawialnych źródłach energii pn. „ENERGII SZUKAJ W NATURZE”.

 

1  ) W konkursie może wziąć udział jeden trzyosobowy zespół z każdej klasy danego etapu edukacyjnego (rozwiązywanie testu).

2)     Cele konkursu:

          a) upowszechnianie wiedzy z zakresu energetyki odnawialnej,

          b) rozwijanie zainteresowań uczniów ekologicznymi sposobami produkcji energii

              elektrycznej,

          c) promocja produkcji energii odnawialnej oraz jej wykorzystania,

d) ujawnianie i rozwijanie uzdolnień uczniów,

e) rozbudzanie twórczego myślenia, potrzeby samokształcenia i doskonalenia,

f) kształcenie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji oraz   

    weryfikacji zdobytych informacji,

3)     Konkurs będzie miał formę testu  z odpowiedziami jednokrotnego wyboru, który będzie obejmował następujący zakres wiedzy:

                         a) podstawowe wiadomości z zakresu ekologii,

                          b) zasoby przyrody i ich ochrona,

                          c) odnawialne źródła energii i sposoby ich wykorzystania,

                          d) energia słoneczna,

                          e) energia wiatru,

                          f) energia geotermalna,

                          e) energia wodna,

                          g) energia pochodząca z biomasy.

4)     Uczestnicy oceniani są indywidualnie (test), a uzyskane przez nich punkty z testu będą w każdej klasie sumowane i na tej podstawie przyznawane miejsca zespołowo.

5) Test zostanie przeprowadzony w okresie między 18 a 22 listopada 2013 r.

Dokładny termin konkursu zostanie podany na 2 tygodnie przed jego                   przeprowadzeniem, a wyniki tej konkurencji zostaną ogłoszone na tablicach       samorządów szkolnych oraz na stronie internetowej zespołu szkół.

 

UWAGA!!!

W klasach I – III szkoły podstawowej dopuszcza się możliwość przeprowadzenia uproszczonego konkursu o OZE  (może on być w formie pisemnej lub ustnej z ograniczonym zakresem wiedzy).

 

Ostateczna decyzja w tej kwestii należy do nauczycieli nauczania zintegrowanego.

 

6)   O przyznaniu punktów klasyfikacyjnych  wliczanych do współzawodnictwa          międzyklasowego o tytuł EKOKLASY decydują ostatecznie miejsca zajęte przez            poszczególne zespoły klasowe w tej konkurencji.

     Za zajęcie:

- I miejsca klasa otrzymuje 50 punktów klasyfikacyjnych,

- II miejsca klasa otrzymuje 40 punktów klasyfikacyjnych,

- III miejsca klasa otrzymuje 30 punktów klasyfikacyjnych,

- IV miejsca klasa otrzymuje 20 punktów klasyfikacyjnych,

- V miejsca klasa otrzymuje 10 punktów klasyfikacyjnych.

- VI miejsce klasa otrzymuje 5 punktów klasyfikacyjnych.

7)    Zdobywcy trzech pierwszych miejsc - w rozliczeniu indywidualnym (w           poszczególnych grupach wiekowych) zostaną wyróżnieni dyplomami i nagrodami           podczas szkolnego ekofestynu. Dopuszcza się możliwość przyznania wyróżnień.

 

II. Zadanie konkursowe nr 2 – „Selektywna zbiórka zużytych baterii oraz niepotrzebnych płyt kompaktowych CD i DVD oraz tuszy i tonerów do drukarek.

 

1)     W konkurencji biorą udział wszystkie klasy zespołu począwszy od października 2013r. do końca kwietnia 2014r. Dopuszcza się możliwość wydłużenia okresu rozliczania odpadów o jeden miesiąc.

2)     Do czasu rozpoczęcia zbiórki baterii i płyt oraz tuszy i tonerów każda klasa przygotowuje we własnym zakresie 3 osobne pojemniczki przeznaczone do zbierania odpadów w swoich salach lekcyjnych.

3)     Począwszy od października 2013r. co 2 miesiące wyznaczeni przez wychowawców klas uczniowie przynoszą zebrane baterie i płyty oraz tusze i tonery do sali nr 39

     ( w przypadku klas I-III szkoły podstawowej ), do sali nr 49 (w przypadku

     klas IV-VI szkoły podstawowej i klas I – III gimnazjum).

4)     Każda zebrana bateria i płyta oraz zużyty tusz i toner do drukarki daje po 1 punkcie przyznawanym klasie.

5)     Klasa, która w ciągu 2 miesięcy ( jednego okresu rozliczeniowego ) uzbiera co najmniej 20 zużytych baterii lub 20 płyt kompaktowych lub 10 tuszy i / lub tonerów otrzymuje dodatkowo po 5 punktów za każde 20 i wielokrotność 20 sztuk zebranych odpadów (baterii i płyt) i po 5 punktów za każde 10 i wielokrotność 10 odpadów w postaci zużytych tuszy i tonerów.

6)     O przyznaniu punktów klasyfikacyjnych  wliczanych do współzawodnictwa międzyklasowego o tytuł EKOKLASY decydują ostateczne miejsca zajęte przez poszczególne klasy w tej konkurencji.

     Za zajęcie:

- I miejsca klasa otrzymuje 50 punktów klasyfikacyjnych,

- II miejsca klasa otrzymuje 40 punktów klasyfikacyjnych,

- III miejsca klasa otrzymuje 30 punktów klasyfikacyjnych,

- IV miejsca klasa otrzymuje 20 punktów klasyfikacyjnych,

- V miejsca klasa otrzymuje 10 punktów klasyfikacyjnych.

- VI miejsce klasa otrzymuje 5 punktów klasyfikacyjmych

7)     Wyniki z przebiegu konkurencji w poszczególnych miesiącach będą ogłaszane publicznie na tablicach ogłoszeń samorządów szkolnych oraz na stronie internetowej zespołu szkół (http://www.zso1.edu.pl ).

 

8)     Konkurencja ta odbywa się przy współpracy z Organizacją Odzysku Baterii REBA S.A. w Warszawie lub poprzez współpracę  Przedsiębiorstwem Usług Miejskich

    „PUM” w Grudziądzu oraz z Firmą recyklingową P.W.Z.T. ZAPTECH s.j. M.G.R.  

     Sobańscy w Janikowie, a także z RECYPLAN s. c. z siedzibą we Wrocławiu.

 

II.    Zadanie konkursowe nr 3 – KONKURS FOTOGRAFICZNY: „LEŚNE

                                                     IMPRESJE”. 

 

5)     Konkurs polega na wykonaniu od 2 do 6 fotografii, których tematem przewodnim będzie las – jego mieszkańcy, rośliny w nim występujące, zachodzące w lesie zjawiska, ludzie związani z lasem, prace leśne, itp.

     Prace mogą być wykonane w dowolnej technice (fotografia barwna, czarno-biała).

6)     Prace konkursowe – fotografie należy złożyć w wersji papierowej (dopuszczalne formaty: 10 Χ 15,  13 Χ 18 lub 15 Χ 21).

7)     W tej konkurencji uczestnicy oceniani są wyłącznie indywidualnie.

8)     Prace konkursowe (fotografie) należy podpisać imieniem i nazwiskiem, podać klasę (w przypadku klas I – III należy dopisać SP dotyczy uczniów szkoły podstawowej lub Gim dotyczy uczniów gimnazjum) oraz tytułem fotografii.

Prace te składamy w zamkniętej kopercie z dopiskiem – „Leśne Impresje”.

        6) Termin składania prac upływa 21 marca 2014 r.    

        7) Cele konkursu:

a)     rozwijanie zainteresowań przyrodniczych,

b)     kształtowanie właściwych postaw człowieka wobec środowiska,

c)     rozwijanie naturalnej fascynacji uczniów światem przyrodniczym, jego różnorodnością, bogactwem i pięknem,

d)     wykształcenie umiejętności obserwacji najciekawszych zjawisk przyrodniczych i ich dokumentowania,

e)     zachęcanie uczniów do aktywnego i twórczego spędzania czasu.

       8) Kryteria oceny prac:

f)       strona artystyczna pracy (od 0 do 5 punktów).

g)     oryginalność i wyjątkowość uchwycenia ciekawych momentów życia lasu (od 0 do 5 punktów).

h)     wrażenia emocjonalne towarzyszące odbiorowi pracy przez członków komisji konkursowej (od 0 do 5 punktów).

i)        W sumie za złożoną pracę można uzyskać na konto klasy od 0 do 15 punktów klasyfikacyjnych. Każda złożona praca konkursowa bierze udział w ewidencjonowaniu punktów dla danej klasy. 

        9) Ostateczne wyniki tej konkurencji zostaną ogłoszone na tablicach samorządów                         

             szkolnych oraz na stronie internetowej zespołu szkół.

      10) Autorzy 3 najlepszych prac (w poszczególnych grupach wiekowych) zostaną

            uhonorowani dyplomami i nagrodami podczas szkolnego ekofestynu. Dodatkowo mogą

            zostać przyznane wyróżnienia, a także możliwy jest wybór najlepszej pracy w całym

            konkursie (bez względu na kategorię wiekową). Autor takiej pracy otrzyma dodatkową  

            nagrodę specjalną Grand Prix.

           UWAGA! W tej konkurencji jury zastrzega sobie prawo dowolnego przydziału nagród.

     11)  Klasa, która złoży na konkurs więcej niż 5 prac otrzyma dodatkowo 10 punktów.

     12)  O przyznaniu punktów klasyfikacyjnych  wliczanych do współzawodnictwa

 

          

                    międzyklasowego o tytuł EKOKLASY decydują ostatecznie miejsca zajęte przez

                    poszczególne zespoły klasowe w tej konkurencji.

Za zajęcie:

- I miejsca klasa otrzymuje 50 punktów klasyfikacyjnych,

- II miejsca klasa otrzymuje 40 punktów klasyfikacyjnych,

- III miejsca klasa otrzymuje 30 punktów klasyfikacyjnych,

- IV miejsca klasa otrzymuje 20 punktów klasyfikacyjnych,

- V miejsca klasa otrzymuje 10 punktów klasyfikacyjnych.

- VI miejsce klasa otrzymuje 5 punktów klasyfikacyjnych.

       13) Najciekawsze prace konkursowe zostaną wyeksponowane w formie wystawy

             na holu głównym szkoły podczas ekofestynu.

 

      IV. Zadanie konkursowe nr 4 – „Turniej wiedzy o tematyce ekologicznej  

i zdrowotnej”

 

1)     Każda klasa typuje po jednym 2 – osobowym zespole uczniów, którzy wezmą udział w turnieju wiedzy ekologicznej i zdrowotnej, organizowanym w formie testu sprawdzającego dostosowanego do poziomu wiedzy i umiejętności uczniów na danym etapie edukacyjnym.

2)     Test sprawdzający rozwiązywany będzie zespołowo.

3)     Test będzie składał się z 30 pytań, w tym z 20 pytań za 1 punkt i z 10 pytań za 2 punkty. W sumie za test zespół może uzyskać maksymalnie na konto klasy 40 punktów klasyfikacyjnych zaliczanych do współzawodnictwa międzyklasowego o tytuł EKOKLASY.

 

W przypadku klas młodszych (I-III szkoły podstawowej)

dopuszcza się możliwość zmniejszenia ilości pytań.

 

4)     Planowany termin przeprowadzenia turnieju to pierwsza dekada kwietnia 2014r.

5)     W tej konkurencji zespoły uczniów z najlepszymi wynikami za zajęcie 3 pierwszych miejsc w poszczególnych grupach wiekowych zostaną wyróżnieni dyplomami i nagrodami podczas szkolnego ekofestynu.

6)     Wyniki turnieju zostaną ogłoszone na tablicach samorządów szkolnych oraz na stronie internetowej koła LOP lub zespołu szkół.

 

5.  Zasady ustalenia oraz termin ostatecznego ogłoszenia wyników współzawodnictwa

      klas o tytuł EKOKLASY Zespołu Szkół Ogólnokształcących  nr 1 w Grudziądzu  w  

      roku szkolnym 2013/2014.

             

1)     Tytuł EKOKLASY ZSO nr 1 w Grudziądzu w roku szkolnym 2013/2014 otrzymają te klasy, które w podsumowaniu punktacji z 4 zadań konkursowych uzyskały w swoich kategoriach wiekowych największą ilość punktów klasyfikacyjnych.

 

W przypadku zebrania przez najlepsze klasy takiej samej ilości punktów klasyfikacyjnych w danej kategorii wiekowej dopuszcza się możliwość przeprowadzenia dodatkowego zadania konkursowego, które zostanie ustalone, ogłoszone i przeprowadzone przez komisję konkursową.

 

2)     Ostateczne wyniki współzawodnictwa zostaną ogłoszone, a wraz z nimi uroczyste wręczenie Pucharu EKOKLASIE danego etapu edukacyjnego w roku szkolnym 2013/2014 nastąpi w dniu 6 czerwca 2014 r. podczas szkolnego EKOFESTYNU

 

połączonego z obchodami SWIATOWEGO DNIA OCHRONY ŚRODOWISKA i DNIA SPORTU.

 

  6.  Postanowienia końcowe.

       

1)     Zadania konkursowe oceniane są kryterialnie i w związku z tym nie przewiduje się odwołań od decyzji komisji konkursowej.

2)     Sprawy nie ujęte w niniejszym regulaminie rozstrzyga przewodniczący komisji konkursowej.

3)     Wszelkie zmiany w niniejszym regulaminie mogą być dokonane za zgodą przewodniczącego komisji konkursowej.

4)  Organizatorzy zastrzegają sobie prawo do dokonania zmian w ilości  

     przyznawanych nagród i dyplomów.

                                                       

 

Opracowanie: Przewodniczący Komisji Konkursowej
mgr Witold Zygadlewicz
(opiekun Szkolnego Koła LOP)