menu

aktualności
Szkoła Podstawowa
Gimnazjum

zespół szkół

Statut
WSO
Progr. wychowawczy
Program profilaktyki
wspólne imprezy
kontakt

 

© 2011 by WM
 

WSO 

REGULAMIN USTALANIA KLASYFIKACYJNEJ OCENY ZACHOWANIA
(Załącznik nr 1 do WSO)

 
1.  Postanowienia ogólne.
2.  Klasyfikacja śródroczna i końcoworoczna.
3.  Kryteria szczegółowe oceny klasyfikacyjnej zachowania.
4.  Procedury odwoławcze warunkujące uzyskiwanie wyższej niż
 przewidywana oceny klasyfikacyjnej zachowania.
5.  Procedury odwoławcze warunkujące uzyskiwanie wyższej oceny 
 klasyfikacyjnej zachowania

* * *

Podstawa prawna.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 83 z 2007 r. poz. 562).

Rozdział 1. Postanowienia ogólne.

§ 1

1. Ocenianiu podlega zachowanie uczniów.

2. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych.

3. Ocenianie zachowania ma na celu:
    a) informowania ucznia o jego zachowaniu
    b) udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego  rozwoju
    c) motywowanie ucznia do dalszych postępów w jego zachowaniu
    d) dostarczanie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o zachowaniu ucznia
    e) umożliwianie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy wychowawczej

4. Ocenianie zachowania obejmuje:
    a) ustalenie kryteriów oceniania
    b) ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznej i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania według przyjętej skali
    c) ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania.

 w górę

Rozdział 2. Klasyfikacja śródroczna i końcoworoczna.

§ 2

1. Ocenę śródroczną i roczną klasyfikacyjną zachowania ustala wychowawca klasy na podstawie ocen cząstkowych (wystawianych co miesiąc) po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia.  

2. Ocena klasyfikacyjna zachowania powinna uwzględniać w szczególności wywiązywanie się z obowiązków określonych w statucie szkoły:
    - postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
    - dbałość o honor i tradycje szkoły;
    - dbałość o piękno mowy ojczystej;
    - dbałość o zdrowie i bezpieczeństwo i zdrowie własne i innych osób;
    - godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
    - okazywanie szacunku innym osobom.  

3. Oceny cząstkowe i klasyfikacyjne śródroczne i końcoworoczne zachowania ustala się według następującej skali:

  - wzorowe - wz,
   - bardzo dobre - bdb,
  - dobre - db,
  - poprawne - pop,
  - nieodpowiednie - ndp,
  - naganne - ng.

4. Ocena klasyfikacyjna zachowania nie może mieć wpływu na:
    - oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych,
    - promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły z zastrzeżeniem ust.5.  

5. Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole po raz drugi z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną z zachowania.  

6. Uczeń, któremu w danej szkole po raz trzeci z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną z zachowania, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, a uczeń klasy programowo najwyższej nie kończy szkoły.  

7. Ocena zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna z zastrzeżeniem
§ 3 ust. 1.

 w górę

Rozdział 3. Kryteria szczegółowe oceny klasyfikacyjnej zachowania.

§ 3

1. Kryteria szczegółowe oceny klasyfikacyjnej zachowania dla I etapu edukacyjnego:
    1) Ocena wzorowa:
        a) Kultura osobista - zawsze dba o kulturę słowa, odnosi się z szacunkiem do dorosłych oraz rówieśników. Zawsze zachowuje się kulturalnie i przestrzega zasad bezpieczeństwa.
        b) Zaangażowanie - zawsze systematycznie i punktualnie uczęszcza na zajęcia  szkolne i jest sumienny w wykonywaniu obowiązków. Zawsze jest aktywny na zajęciach i wkłada wysiłek w wykonywaną pracę. Systematycznie pracuje na rzecz klasy i często bierze udział w konkursach. Zawsze przestrzega zasad regulaminu szkolnego.
        c) Kontakty z rówieśnikami - zawsze zgodnie pracuje na zajęciach i chętnie pomaga innym. Jest zdyscyplinowany, grzeczny i uprzejmy.
     2) Ocena bardzo dobra:
         a) Kultura  osobista - dba o kulturę słowa. Odnosi się z szacunkiem do dorosłych i rówieśników. Zwykle zachowuje się kulturalnie i przestrzega zasad bezpieczeństwa.
         b) Zaangażowanie - na ogół systematycznie i punktualnie uczęszcza na zajęcia i jest  sumienny w wykonywaniu obowiązków szkolnych. Przeważnie jest aktywny na zajęciach i wkłada wysiłek w wykonywaną pracę. Pracuje na rzecz klasy i bierze udział w konkursach. Zwykle przestrzega zasad regulaminu szkolnego.
         c) Kontakty z rówieśnikami - przeważnie zgodnie pracuje na zajęciach pomaga innym. Na ogół jest zdyscyplinowany, grzeczny i uprzejmy.
     3) Ocena dobra:
         a) Kultura osobista -zazwyczaj dba o kulturę słowa. Nie zawsze odnosi się z szacunkiem  do dorosłych i rówieśników. Nie zawsze kulturalnie zachowuje się w szkole, na wycieczkach szkolnych. Zdarza mu się nie przestrzegać zasad  bezpieczeństwa.
         b) Zaangażowanie - nie zawsze systematycznie i punktualnie uczęszcza na zajęcia i czasami zaniedbuje  obowiązki szkolne. Wykazuje przeciętną aktywność na zajęciach i nie zawsze wkłada wysiłek w wykonywaną pracę. Stara się pracować na rzecz klasy i brać udział w konkursach. Czasami nie przestrzega regulaminu szkolnego.
         c) Kontakty z rówieśnikami - czasami jest niezgodny i nie zawsze pomaga innym. Bywa niezdyscyplinowany.
     4) Ocena nieodpowiednia:
         a) Kultura osobista - często nie dba o kulturę słowa i nie okazuje odpowiedniego szacunku dorosłym rówieśnikom. W szkole i na wycieczkach  zwykle jest niekulturalny i na ogół nie przestrzega zasad bezpieczeństwa.
         b) Zaangażowanie - przeważnie jest niesystematyczny, niepunktualny i zwykle zaniedbuje obowiązki szkolne. Rzadko jest aktywny na zajęciach i wkłada niewielki wysiłek w wykonywaną pracę. Niechętnie pracuje na rzecz klasy i sporadycznie uczestniczy w konkursach. Często nie przestrzega zasad regulaminu szkolnego.
         c) Kontakty z rówieśnikami - często jest niezgodny i niechętnie pomaga innym. Przeważnie jest niezdyscyplinowany, niegrzeczny i nieuprzejmy.
     5) Ocena naganna:
         a) Kultura osobista - nie dba o kulturę słowa i nie okazuje szacunku dorosłym i rówieśnikom. W szkole i na wycieczkach zachowuje się niekulturalnie i nie przestrzega  zasad bezpieczeństwa.
         b) Zaangażowanie - jest niesystematyczny, niepunktualny i zaniedbuje obowiązki szkolne. Nie wykazuje aktywności na zajęciach i nie wkłada  wysiłku w wykonywaną pracę. Nie pracuje na rzecz klasy i nie uczestniczy w konkursach. Nie przestrzega zasad regulaminu szkolnego.
         c) Kontakty z rówieśnikami - jest niezgodny i niechętnie pomaga innym. Jest niezdyscyplinowany, niegrzeczny i nieuprzejmy.

2. Kryteria szczegółowe oceny klasyfikacyjnej zachowania dla II i III etapu
    edukacyjnego:
    1) Ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który:  
        a) wzorowo spełnia wszystkie wymagania szkolne, jest pozytywnym wzorem do naśladowania dla innych uczniów w szkole i środowisku,
        b) na tle klasy wyróżnia się kulturą osobistą wobec pracowników szkoły, uczniów, a także w swoim otoczeniu i prezentuje taką podstawę n wszystkich zajęciach organizowanych przez szkołę,
        c) wykazuje dużą inicjatywę w pracy na rzecz klasy, szkoły i środowiska,
        d) jest pilny w nauce i sumienny w pełnieniu obowiązków powierzonych mu przez nauczycieli,
        e) aktywnie uczestniczy w imprezach, zawodach, turniejach, konkursach i olimpiadach organizowanych w szkole i poza nią, nie odwołuje udziału bez ważnego, usprawiedliwionego powodu
        f) systematycznie uczęszcza do szkoły i dostarcza usprawiedliwienia wszystkich nieobecności w terminie,
        g) dąży do rozwijania własnych zainteresowań i zdolności na miarę możliwości stworzonych przez szkołę,
        h) szanuje mienie szkolne i kolegów,
        i) dba o zdrowie i higienę swoją, innych oraz otoczenia,
        j) nie ulega nałogom (palenia tytoniu, picia alkoholu, używania narkotyków),
        k) nie używa nigdy wulgarnego słownictwa.
    2) Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń który:
        a) bardzo dobrze wywiązuje, się z obowiązków ucznia zgodnie ze statutem szkoły,
        b) aktywnie pracuje na rzecz szkoły, klasy i środowiska,
        c) cechuje go wysoka kultura osobista i kultura zachowania wobec dorosłych i kolegów,
        d) sumiennie wypełnia obowiązki szkolne,
        e) uczestniczy w imprezach, zawodach, turniejach, konkursach organizowanych w szkole i poza nią, nie odwołuje udziału bez ważnego, usprawiedliwionego powodu,
        f) rozwija swoje zainteresowania i zdolności uczęszczając systematycznie na zajęcia pozalekcyjne,
        g) systematycznie uczęszcza do szkoły,
        h) nie spóźnia się na zajęcia (ma w semestrze nie więcej niż 3 spóźnienia nieusprawiedliwione i tylko na swoje pierwsze zajęcia lekcyjne),
        i) szanuje mienie szkolne i kolegów,
        j) dba o zdrowie, higienę i estetykę osobistą o raz otoczenia,
        k) nie ulega nałogom (palenia tytoniu, picia alkoholu, używania narkotyków),
        l) nie używa wulgarnego słownictwa
    3) Ocenę dobrą, która stanowi punkt wyjścia do innych ocen zachowania
        otrzymuje uczeń, który:
        a) dobrze wywiązuje się z obowiązków ucznia zgodnie ze Statutem Szkoły,
        b) cechuje go kultura osobista i kultura zachowania wobec dorosłych i kolegów,
        c) pracuje w szkole w miarę swoich możliwości,
        d) w miarę swoich możliwości uczestniczy w imprezach, konkursach i zawodach,
        e) szanuje mienie szkolne i kolegów,
        f) dba o zdrowie, higienę i estetykę osobistą,
        g) nie ulega nałogom, nie namawia do nich kolegów,
        h) nie prowokuje kłótni, konfliktów i bójek,
        i) w semestrze ma nie więcej niż 6 nieusprawiedliwionych godzin lekcyjnych,
        j) w semestrze ma nie więcej niż 6 nieusprawiedliwionych spóźnień,
        k) wykazuje chęć współpracy z wychowawcą i innymi nauczycielami.
    4) Ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który:
        a) nie wywiązuje się w pełni z obowiązków zgodnie ze Statutem Szkoły,
        b) lekceważy czasami polecenia nauczycieli i innych pracowników szkoły,
        c) nie zawsze zachowuje się właściwie na lekcjach, w szkole, wobec kolegów,
        d) nie pracuje w miarę swoich możliwości,
        e) nieświadomie niszczy dobro ogółu i osobiste,
        f) nie zawsze dba o czystość i higienę osobistą,
        g) niesolidnie wykonuje przyjęte zobowiązania,
        h) nie uczestniczy, mimo uzdolnień w imprezach, zawodach, turniejach i konkursach,
        i) sporadycznie prowokuje kłótnie i konflikty, wdaje się w bójki,
        j) w semestrze ma więcej niż 12 nieusprawiedliwionych nieobecności,
        k) w semestrze nie ma więcej niż 9 nieusprawiedliwionych spóźnień,
        l) nie ulega nałogom,
        m) nie wykazuje chęci stałej współpracy z wychowawcą.
    5) Ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który:
        a) nie wywiązuje się  z obowiązków zgodnie ze statutem szkoły,
        b) ma lekceważący stosunek do osób dorosłych,
        c) znęca się fizycznie lub psychicznie nad słabszymi,
        d) nie przestrzega zasad czystości, higieny i estetyki osobistej i otoczenia,
        e) nie przestrzega zasad właściwego zachowania na uroczystościach i imprezach organizowanych przez szkołę,
        f) nie pracuję na miarę swoich możliwości,
        g) nie wykazuje chęci współpracy z wychowawcą i innymi nauczycielami,
        h) w semestrze ma więcej niż 18 godzin nieusprawiedliwionych nieobecności,
        i) w semestrze ma nie więcej niż 12  nieusprawiedliwionych spóźnień,
        j) wdaje się w bójki, często prowokuje kłótnie i konflikty,
        k) niszczy mienie szkolne i kolegów,
        l) stosuje szantaż lub zastraszenie wobec kolegów,
        m) ulega nałogom i namawia do tego innych.  
    6) Ocenę naganną otrzymuje uczeń, który:
        a) ze względu na swoje zachowanie stanowi zagrożenie dla otoczenia,
        b) bierze udział w napadach, bójkach, kradzieżach,
        c) znęca się fizycznie lub psychicznie nad słabszymi,
        d) celowo dewastuje mienie szkolne,
        e) stosuje szantaż, wyłudzanie, zastraszanie,
        f) notorycznie wagaruje, ucieka z pojedynczych lekcji, spóźnia się na zajęcia,
        g) działa w nieformalnych grupach przestępczych,
        h) nie wykazuje poprawy mimo zastosowanych przez szkołę środków zaradczych,
        i) ulega nałogom i namawia do tego innych,
        j) ma konflikty z prawem.    
3. Kryteria oceniania zachowania ucznia  w gimnazjum z uwzględnieniem udziału ucznia w realizacji projektu edukacyjnego :  
    a) ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który wykazał się dużą samodzielnością we wszystkich etapach realizacji projektu edukacyjnego, wspomagał członków zespołu w realizacji poszczególnych zadań i wykazał się umiejętnością dokonania krytycznej samooceny i wyciągania wniosek,
    b) ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który był aktywnym uczestnikiem zespołu realizującego projekt edukacyjny, a jego współpraca z pozostałymi członkami zespołu była rzeczowa i nacechowana życzliwością,
    c) ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który współpracował w zespole realizującym projekt gimnazjalny wypełniając stawiane przed sobą i zespołem zadania,
    d) ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który współpracował w zespole realizującym projekt gimnazjalny, wypełniając  stawiane przed sobą i zespołem zadania, przy czym jego działania były podejmowane na prośbę lidera zespołu lub po interwencji opiekuna projektu,
    e) ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który mimo złożenia deklaracji o przystąpieniu do zespołu realizującego projekt nie wywiązywał się w terminie i zespołem ze swoich obowiązków, czego konsekwencją były opóźnienia w realizacji projektu lub konieczność realizacji przez innych członków zespołu,
    f) ocenę naganną otrzymuje uczeń, który nie uczestniczył lub odmówił udziału w realizacji projektu gimnazjalnego.

 w górę

Rozdział 4. Procedury odwoławcze warunkujące uzyskiwanie wyższej niż przewidywana oceny klasyfikacyjnej zachowania.

§ 4

1. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą wystąpić do dyrektora szkoły o uzyskanie wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, w terminie dwóch dni po przekazaniu informacji o ocenach przewidywanych.  

2. Warunkiem uzyskania wyższej niż przewidywana roczna ocena klasyfikacyjna z zachowania jest złożenie przez ucznia lub rodziców (opiekunów prawnych) pisemnego podania do dyrektora szkoły w sprawie uzyskania oceny wyższej niż przewidywana. Podanie powinno zawierać uzasadnioną motywację odwołania od przewidywanej oceny.

3. Po konsultacji z nauczycielem wychowawcą dyrektor podejmuje decyzję, o której informuje pisemnie ucznia i rodziców (prawnych opiekunów).  

4. Dyrektor szkoły powołuje komisję, która analizuje dokumentację wychowawcy klasy dotyczącą zachowania ucznia i podejmuje ostateczną decyzję.  

5. W skład komisji wchodzą:
   1) dyrektor szkoły lub wicedyrektor jako przewodniczący komisji,
   2) wychowawca klasy,
   3) nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,
   4) pedagog szkolny,
   5) przedstawiciel samorządu uczniowskiego.  

6. Prawo do uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej
   zachowania nie przysługuje uczniowi, który:
   1) otrzymał co najmniej upomnienie wychowawcy,
   2) bierze udział w kradzieżach,
   3) znęca się psychiczne lub fizyczne nad słabszymi,
   4) stosuje szantaż, wyłudzenia, zastraszenie,
   5) rozmyślnie zdewastował mienie szkolne, publiczne  lub  prywatne,
   6) ulega nałogom i namawia do tego innych w szkole i poza nią,
   7) uczestniczy w wagarach

 w górę

Rozdział 5. Procedury odwoławcze warunkujące uzyskiwanie wyższej oceny  klasyfikacyjnej zachowania  

§ 5

1. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że klasyfikacyjna ocena roczna zachowania  została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej  oceny.  

2. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone pisemnie do dyrektora szkoły w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno – wychowawczych.  

3. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję.  

4. W skład komisji wchodzą:
    a) dyrektor szkoły lub wicedyrektor – jako przewodniczący komisji,
    b) wychowawca klasy,
    c) wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,
    d) pedagog,
    e) rzecznik praw ucznia lub inny przedstawiciel samorządu uczniowskiego,
    f) przedstawiciel rady rodziców.  

5. Komisja ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego.

6. Termin posiedzenia komisji wyznacza dyrektor szkoły, o czym informuje ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) do 20 sierpnia.

7. Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny.

8. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.

9. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający:
    a) skład komisji,
    b) termin posiedzenia komisji,
    c) wynik głosowania,
    d) ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.
Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

 w górę