ROZDZIAŁ 6.
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY
Zasady i warunki organizowania wycieczek
szkolnych § 39.
1. W szkole
zatrudnieni są nauczyciele i pracownicy administracji i obsługi.
2. Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników,
o których mowa w ust. 1, określają odrębne przepisy.
3. Zadania pracowników administracji i obsługi:
1) pracownicy administracji i obsługi informują dyrekcję
szkoły, pedagoga
szkolnego i nauczycieli o zauważonych
zachowaniach stwarzających zagrożenie
na terenie szkoły,
2) dbają o tworzenie przyjaznego klimatu szkoły,
3) wyznaczeni pracownicy wspomagają dyżury nauczycieli w
czasie przerw.
4. Do zadań nauczycieli należy:
1) dbanie o życie, zdrowie i bezpieczeństwo wszystkich
uczniów przebywających
na terenie szkoły w czasie zajęć
lekcyjnych, pozalekcyjnych oraz w czasie
wycieczek szkolnych,
2) rzetelne i systematyczne przygotowanie się do pracy
dydaktyczno –
wychowawczej i opiekuńczej oraz
ponoszenie odpowiedzialności za jakość i
wyniki tej pracy,
3) prawidłowe realizowanie programu nauczania i programu
wychowawczego na
zajęciach edukacyjnych oraz osiąganie
w stopniu optymalnym celów szkoły
ustalonych w programach i planie
pracy szkoły,
4) realizowanie tematyki ścieżek edukacyjnych przydzielonych
w ramach
obowiązującego programu,
5) realizowanie tematyki związanej z orientacją zawodową,
6) ustalanie zestawu programów nauczania dla danego oddziału,
7) uczestniczenie w przeprowadzaniu sprawdzianu w ostatnim
roku nauki w szkole
podstawowej i egzaminu egzaminu w
ostatnim roku nauki w gimnazjum,
8) bezstronne, obiektywne, sprawiedliwe ocenianie i
traktowanie wszystkich
uczniów, przestrzeganie szkolnego
systemu oceniania osiągnięć edukacyjnych i
zachowania uczniów,
9) systematyczna współpraca z wychowawcą klasy, pedagogiem
szkolnym oraz
rodzicami (opiekunami prawnymi)
uczniów,
10) prawidłowe i systematyczne prowadzenie dokumentacji
pedagogicznej zajęć
edukacyjnych i pozalekcyjnych,
11) wzbogacanie własnego warsztatu pracy dydaktyczno – wychowawczej
oraz
wnioskowanie o wzbogacenie i
modernizację izby lekcyjnej i jej wyposażenia do
organów kierowniczych szkoły,
12) informowanie rodziców o wynikach dydaktyczno – wychowawczych
uczniów na
zebraniach z rodzicami, w
czasie dyżurów nauczycielskich oraz podczas
indywidualnych rozmów,
13) udzielanie pomocy uczniom w zapobieganiu, rozpoznawaniu oraz
eliminowaniu
niepowodzeń szkolnych,
14) ochranianie uczniów przed skutkami demoralizacji i
uzależnienia,
15) wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności i
zainteresowań,
16) udzielanie uczniom konsultacji indywidualnej i zbiorowej oraz
pomocy w
przygotowaniu się do konkursów
przedmiotowych i egzaminów,
17) uczestniczenie w różnych formach doskonalenia zawodowego
organizowanych
w szkole i przez instytucje
wspomagające szkołę,
18) opracowanie na każdy semestr danego roku szkolnego rozkładów
materiałów
nauczania zgodnych z
obowiązującymi programami nauczania i wytycznymi
dyrekcji szkoły,
19) sporządzanie pisemnych konspektów zajęć lekcyjnych przez
młodych
nauczycieli,
20) punktualne rozpoczynanie i kończenie zajęć lekcyjnych,
21) zapoznawanie się z nowościami pedagogicznymi,
22) zapoznawanie się i realizowanie na bieżąco zarządzeń dyrekcji
szkoły,
23) systematyczne realizowanie zadań ujętych w planie pracy szkoły
oraz sumienne
realizowanie zadań dodatkowych
zleconych przez dyrekcję szkoły,
24) sumienne pełnienie dyżurów zgodnie z ich regulaminem,
25) zapoznanie uczniów z programem nauczania, jego treścią i
celami, kryteriami
oceniania, wymaganiami edukacyjnymi
oraz sposobami sprawdzania osiągnięć
edukacyjnych,
26) systematyczne kontrolowanie miejsca prowadzenia zajęć pod
względem
bezpieczeństwa i higieny pracy,
27) zgłaszanie drobnych usterek do dyrektora i członków komisji
bhp,
28) egzekwowanie regulaminów w pracowniach,
29) używanie tylko sprawnego sprzętu w salach gimnastycznych i na
boisku
szkolnym,
30) uczestniczenie w szkoleniach w zakresie znajomości przepisów
bhp
organizowanych przez zakład
pracy,
31) kontrolowanie na każdej lekcji obecności uczniów,
32) zapoznawanie się z aktualnym stanem prawnym w oświacie,
33) służenie pomocą nauczycielom rozpoczynającym pracę
pedagogiczną,
34) przestrzeganie zapisów statutowych i regulaminów wewnętrznych.
5. Zadania nauczyciela w związku z awansem zawodowym
nauczycieli:
1) na wniosek dyrektora pełni funkcję opiekuna stażu,
2) w okresie stażu realizuje własny plan rozwoju zawodowego,
3) składa dyrektorowi szkoły sprawozdanie z realizacji planu
rozwoju zawodowego,
4) składa wniosek o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego
lub egzaminacyjnego
skierowany odpowiednio do dyrektora
szkoły lub właściwego organu.
6. Do uprawnień nauczycieli należy:
1) wybór programu nauczania oraz podręcznika spośród
programów i podręczników
dopuszczonych do użytku szkolnego,
który przedstawia radzie pedagogicznej
2) ocenianie wiedzy i umiejętności swoich uczniów w formie
bieżącej, semestralnej
i rocznej,
3) wnioskowanie w sprawie nagród i wyróżnień oraz kar
regulaminowych dla
uczniów,
4) wyrażanie opinii wychowawcom klas o zachowaniu uczniów.
7. Nauczyciel odpowiada służbowo przed dyrektorem szkoły
za:
1) poziom wyników dydaktyczno – wychowawczych nauczanego
zajęcia
edukacyjnego w klasach i zespołach,
stosownie do realizowanego programu i
warunków w jakich działał,
2) stan warsztatu pracy, sprzętu i urządzeń oraz środków
dydaktycznych mu
przydzielonych.
8. Nauczyciel odpowiada służbowo przed władzami szkoły,
ewentualnie cywilnie lub karnie za:
1) tragiczne skutki wynikłe z braku właściwego nadzoru nad
bezpieczeństwem
uczniów na zajęciach szkolnych,
pozaszkolnych, w czasie dyżurów,
2) nieprzestrzeganie procedury postępowania po zaistnieniu
wypadku
uczniowskiego lub na wypadek pożaru,
3) zniszczenie, kradzież lub stratę wyposażenia powierzonego
mu przez
kierownictwo szkoły, wynikające z
braku właściwego nadzoru.
9. Postępowanie nauczycieli po zaistnieniu wypadku
uczniowskiego:
1) każdy nauczyciel, który jest jego świadkiem wypadku
uczniowskiego podczas
przerwy lub zajęć lekcyjnych wykonuje
następujące czynności:
a) doprowadza poszkodowanego do
gabinetu pielęgniarki szkolne lub wzywa
pogotowie
ratunkowe, zawiadamia wicedyrektora szkoły, rodziców ucznia,
pracownika
komisji bhp i społecznego inspektora pracy,
b) nauczyciel ma w tym czasie zajęcia
z klasą prosi o nadzór nad swoją klasą
nauczyciela
uczącego w najbliższej sali lub dyrekcja szkoły kieruje na
chwilowe
zastępstwo nauczyciela biblioteki,
c) jeśli wypadek został spowodowany
niesprawnością techniczną pomieszczenia
lub urządzeń
miejsce wypadku należy pozostawić nienaruszone w celu
dokonania
oględzin,
d) jeśli wypadek zdarzył się w czasie
wycieczki – wszystkie stosowne decyzje
podejmuje
kierownik wycieczki i za nie odpowiada,
e) jeśli wypadek zdarzył się w czasie
wyjścia czy wyjazdu do instytucji i
placówek
prowadzących działalność o charakterze kulturalnym oraz na
imprezach
rekreacyjno – sportowych, wszystkie stosowne decyzje
podejmują
opiekunowie uczniów i za nie odpowiadają,
f) wszystkie wypadki nauczyciele
zobowiązani są wpisywać na bieżąco do
szkolnego
rejestru wypadków uczniów, który znajduje się w sekretariacie
szkoły.
10. Postępowanie w przypadku pożaru i akcji ewakuacyjnej:
1) osoba dorosła, która zauważy zarzewie ognia lub zostanie o
tym poinformowana
przez uczniów, wykonuje następujące
czynności:
a) nakazuje uczniom opuścić
pomieszczenia zagrożone pożarem,
b) zawiadamia dyrekcję szkoły lub
innych nauczycieli,
2) przedstawiciel dyrekcji szkoły przejmuje kierowanie dalszą
akcją ratowniczą
wykonując następujące czynności:
a) ocenia zagrożenie dla życia i
zdrowia osób będących w szkole i zarządza
ewakuację
osób z budynków szkoły oraz alarmuje straż pożarną (tel. 998),
3) jeśli pożar wydarzył się po godzinach lekcyjnych –
wszelkie czynności i decyzje
podejmuje nauczyciel będący na
terenie szkoły lub pracownik obsługi, który po
zaalarmowaniu straży pożarnej
zawiadamia natychmiast przedstawiciela dyrekcji
szkoły.
4) sygnałem alarmowym do rozpoczęcia akcji ewakuacyjnej są
trzy krótkie
dzwonki; w przypadku awarii
elektryczności – sygnałem jest okrzyk osób
dorosłych z użyciem dzwonka ręcznego
we wszystkich segmentach i na
wszystkich kondygnacjach szkoły.
5) przebieg akcji ewakuacyjnej:
a) po usłyszeniu sygnału alarmowego
akcji ewakuacyjnej każdy nauczyciel lub
opiekun
pracujący z uczniami zabiera dziennik lekcyjny i natychmiast
wyprowadza
uczniów z pomieszczenia na korytarz , nakazuje im
przemieszczać
się zgodnie ze znakami drogi ewakuacyjnej w rzędzie lub
dwóch rzędach
oraz trzymać się za ręce, a sam nauczyciel (opiekun) idzie
na początku,
trzymając pierwszego ucznia za rękę (trzymanie się za ręce
jest bardzo
ważne w przypadku zadymienia dróg ewakuacyjnych),
b) po wyprowadzeniu uczniów z budynku
szkolnego, nauczyciel (opiekun)
oczekuje
dalszych rozporządzeń,
c) ostatnia budynek szkolny opuszcza
osoba, która zarządziła ewakuację
szkoły, po
upewnieniu się, że wszyscy opuścili gmach.
§ 40.
1. Nauczyciele
danych zajęć edukacyjnych, zajęć edukacyjnych pokrewnych,
wychowawcy klas i inni pracownicy pedagogiczni tworzą zespoły
(komisje) edukacyjne lub problemowo – zadaniowe.
2. Do zadań zespołów należą:
a) wspólna z dyrekcją praca nad rozwojem organizacyjnym
szkoły,
b) zespołowe rozwiązywanie problemów,
c) stałe ulepszanie koncepcji programowej szkoły,
d) doskonalenie pracy dydaktycznej, wychowawczej i
opiekuńczej placówki.
3. Pracą zespołów (komisji) kieruje przewodniczący
(lider) powołany przez dyrektora.
4. Przewodniczący zespołu (komisji) jest liderem,
organizatorem i animatorem pracy zespołu.
5. Do zadań lidera należy:
a) organizacja pracy zespołu (komisji),
b) konstruowanie planu pracy zespołu i przedkładanie go
dyrekcji szkoły,
c) wyznaczanie terminów spotkań,
d) przydzielanie zadań i egzekwowanie ich wykonania,
e) motywowanie zespołu do pracy.
6. W zespole szkól działają następujące zespoły
edukacyjne:
1) szkoła podstawowa:
a) blok nauczania zintegrowanego,
b) blok humanistyczny,
c) blok przedmiotów ścisłych i
przyrodniczych,
2) gimnazjum:
a) blok humanistyczny,
b) blok matematyczno-przyrodniczy.
7. Cele i zadania zespołu edukacyjnego obejmują:
1) współpracę nauczycieli dla uzgodnienia sposobów realizacji
programów
nauczania, korelowania treści
nauczania pokrewnych zajęć edukacyjnych,
uzgadnianie decyzji w sprawie wyboru
programów nauczania i podręczników,
2) wspólne opracowanie szczegółowych wymagań edukacyjnych
oraz sposobów
badania wyników nauczania,
3) organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego
oraz doradztwa
metodycznego dla nauczycieli (lekcje
koleżeńskie),
4) współdziałanie w organizowaniu pracowni przedmiotowych
oraz w uzupełnianiu
ich wyposażenia,
5) wspólne opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich,
innowacyjnych
programów nauczania.
8. W szkole działają następujące zespoły (komisje)
problemowo – zadaniowe:
1) zespół kierowniczo-doradczy dyrektora,
2) komisja stypendialna,
3) komisja doskonalenia zawodowego i postępu pedagogicznego,
4) komisja statutowa,
5) inne powołane w miarę potrzeb wynikających z planów i
organizacji pracy
szkoły.
9. Cele i zadania zespołów i komisji wymienionych w § 40
ust. 8 wynikają z charakteru zespołów (komisji) i doraźnych
potrzeb szkoły.
10. Wszyscy nauczyciele – wychowawcy oraz pedagog szkoły
tworzą zespół wychowawczy.
11. Cele i zadania zespołu wychowawczego obejmują:
1) opracowanie, wdrożenie, ewaluacja szkolnego programu
wychowawczego,
szklonego programu profilaktyki,
szczegółowych kryteriów oceny zachowania,
2) współdziałanie w realizacji programu wychowawczego i
programu profilaktyki
szkoły,
3) podejmowanie wspólnych działań mających na celu
rozwiązanie problemów
wychowawczych,
4) koordynacja wszelkich działań wychowawczych prowadzonych w
szkole,
5) współdziałanie z wychowawcami danego poziomu , pedagogiem,
dyrekcją i
rodzicami,
6) opracowanie, wdrożenie, ewaluacja wewnątrzszkolnego
systemu doradztwa
oraz zajęć związanych z wyborem
kierunku kształcenia,
7) corocznie diagnozowanie zapotrzebowania uczniów klas
trzecich i ich
rodziców (prawnych opiekunów) na
informacje edukacyjne i zawodowe,
8) udostępnianie rodzicom (prawnym opiekunom) na spotkaniach,
a uczniom na
godzinach wychowawczych informacji
edukacyjnych i zawodowych przez
wychowawców, pedagoga szkolnego,
przedstawicieli szkół ponadgimnazjalnych,
pracowników poradni
psychologiczno–pedagogicznych lub doradców
zawodowych.
12. W oparciu o pracę zespołów edukacyjnych i problemowo
- zadaniowych tworzy się system wewnątrzszkolnego doskonalenia
nauczycieli, którego zadaniem jest:
1) wspieranie rozwoju organizacyjnego szkoły,
2) refleksja nad pracą dydaktyczną nauczycieli jako
punkt wyjścia do
planowanych innowacji,
3) stałe ulepszanie koncepcji programu organizacji
zajęć i sposobu
administrowania w procesie
rozwoju szkoły.
13. Formami doskonalenia wewnątrzszkolnego organizowanymi
w szkole są:
1) konferencje przedmiotowe nauczycieli uczących tych
samych lub pokrewnych
zajęć i ścieżek edukacyjnych,
2) szkoleniowe posiedzenia rady pedagogicznej,
3) wymiana doświadczeń i rozwiązywanie problemów
pedagogicznych w zespołach
nauczycielskich i komisjach
problemowo – zadaniowych,
4) obserwacja zajęć dydaktycznych (lekcje koleżeńskie),
5) dyskusja nad problemami pedagogicznymi podczas
konferencji rady
pedagogicznej,
6) spotkania wychowawców mające na celu wymianę
informacji dotyczących
uczniów z trudnościami w nauce
lub trudnościami wychowawczymi,
7) przeprowadzanie ankiet i wywiadów w szkole,
8) rozwiązywanie problemów przez doradców z zewnątrz.
14. Dyrektor spośród nauczycieli powołuje koordynatora do
spraw bezpieczeństwa.
15. Do zadań szkolnego koordynatora do spraw
bezpieczeństwa należy integrowanie działań wszystkich podmiotów
szkolnych (nauczycieli, wychowanków, rodziców) oraz instytucji
ze szkołą współpracujących w zakresie poprawy bezpieczeństwa w
szczególności:
1) analizowanie potrzeb szkoły w zakresie poprawy
bezpieczeństwa i
przedstawiania wniosków na
posiedzeniach rady pedagogicznej,
2) koordynowanie i monitorowanie działań w zakresie
bezpieczeństwa,
3) współudział w opracowaniu procedur postępowania w
sytuacjach kryzysowych.
§ 41.
1. Nauczyciele
gimnazjum a w szczególności pedagog i wychowawcy klas realizują
zadania związane z doradztwem zawodowym polegające na:
1) systematycznym diagnozowaniu zapotrzebowania uczniów na
informację i
pomoc w planowaniu kształcenia i
kariery zawodowej,
2) gromadzeniu i udostępnianiu informacji o możliwych
kierunkach kształcenia
zawodowego
3) wskazywaniu uczniom informacji na temat:
a) rynku pracy,
b) trendów rozwojowych zawodów i
zatrudnienia,
c) wykorzystania posiadanych
uzdolnień i talentów do wykorzystania na rynku
pracy,
d) alternatywnych możliwości
kształcenia dla młodzieży z niedostosowaniem
społecznym,
4) udzielaniu indywidualnych porad edukacyjnych i zawodowych
uczniom i ich
rodzicom (prawnym opiekunom),
5) prowadzeniu zajęć aktywizujących, przygotowujących uczniów
do świadomego
planowania kariery,
6) kierowaniu w sprawach trudnych do specjalistów: doradców
zawodowych w
poradniach
psychologiczno-pedagogicznych, lekarzy itp.,
7) koordynowaniu działalności informacyjno doradczej szkoły,
8) współpracy i instytucjami wspierającymi wewnątrzszkolny
system doradztwa
zawodowego.
Zasady i warunki organizowania wycieczek szkolnych
§ 42.
1. Organizacja i
program wycieczek powinien być dostosowany do wieku,
zainteresowań i potrzeb uczniów, ich stanu zdrowia, sprawności
fizycznej, stopnia przygotowania i umiejętności
specjalistycznych.
2. Zgodę na zorganizowanie wyjazdów zagranicznych wydaje
dyrektor szkoły, po zawiadomieniu organu prowadzącego i organu
sprawującego nadzór pedagogiczny. Zawiadomienie powinno
zawierać:
1) nazwę kraju,
2) czas pobytu,
3) program pobytu,
4) imię i nazwisko kierownika oraz opiekunów,
5) listę uczniów biorących udział w wyjeździe wraz z
określeniem ich wieku.
3. Udział uczniów w wycieczkach (z wyjątkiem edukacyjnych
odbywających się w ramach zajęć lekcyjnych) wymaga zgody
rodziców (opiekunów prawnych).
4. Wycieczka powinna być należycie przygotowana pod
względem programowym i organizacyjnym, a także omówiona ze
wszystkimi uczestnikami w zakresie celu wycieczki, trasy,
zwiedzanych obiektów, harmonogramu i regulaminu.
5. Program wycieczki organizowanej przez szkołę, listę
uczestników oraz imiona i nazwiska kierownika i opiekunów
określa się w karcie wycieczki, którą zatwierdza dyrektor szkoły
lub upoważniona przez niego osoba.
6. Dokumentacja wycieczki (w dwóch egzemplarzach) powinna
zawierać:
1) kartą wycieczki,
2) regulamin wycieczki z podpisami uczniów,
3) listę uczestników wycieczki,
4) pisemną zgodę rodziców,
5) listę wpłat z podpisami uczniów,
6) ewentualnie dodatkowe ubezpieczenie.
7. Pełną dokumentację wycieczki należy złożyć u dyrektora
najpóźniej na 3 dni przed planowaną wycieczką oraz poinformować
wicedyrektora szkoły odpowiedzialnego za zastępstwa o terminie
wycieczki i składzie nauczycieli udających się na wycieczkę.
8. Kierownikiem wycieczki szkolnej powinien być
nauczyciel, do którego podstawowych obowiązków należy:
1) opracowanie z udziałem uczestników szczegółowego programu
i harmonogramu
wycieczki oraz wypełnienie jej karty,
2) opracowanie regulaminu wycieczki i zapoznanie z nim
wszystkich jej
uczestników,
3) zapewnienie warunków do pełnej realizacji programu i
regulaminu wycieczki oraz
sprawowanie nadzoru w tym zakresie,
4) zapoznanie uczestników wycieczki z zasadami bezpieczeństwa
oraz zapewnienie
odpowiednich warunków do ich
przestrzegania,
5) określenie zadań dla opiekunów w zakresie realizacji
programu, zapewnienie
opieki i bezpieczeństwa uczestnikom
wycieczki,
6) nadzór nad zaopatrzeniem uczestników wycieczki w
niezbędny, sprawny sprzęt
i ekwipunek oraz apteczkę pierwszej
pomocy,
7) organizacja transportu, wyżywienia i noclegów dla
uczestników wycieczki,
8) podział zadań wśród uczestników wycieczki,
9) dysponowanie środkami finansowymi przyznawanymi na
organizację wycieczki,
10) podsumowanie, ocena i rozliczenie finansowe wycieczki po jej
zakończeniu (do
14 dni po wycieczce).
9. Opiekunem wycieczki powinien być nauczyciel albo w
uzgodnieniu z dyrektorem szkoły – inna pełnoletnia osoba. Do
podstawowych obowiązków opiekuna należy:
1) sprawowanie opieki nad powierzonymi mu uczestnikami,
2) współdziałanie z kierownikiem w zakresie realizacji
programu i harmonogramu
wycieczki,
3) nadzór nad przestrzeganiem regulaminu przez uczestników
wycieczki, ze
szczególnym uwzględnieniem zasad
bezpieczeństwa,
4) nadzór nad wykonywaniem przez uczestników wycieczki
przydzielonych zadań,
5) wykonywanie innych zadań zleconych przez kierownika wycieczki.
10. Uczestnicy wycieczki powinni być objęci
ubezpieczeniem od następstw nieszczęśliwych wypadków, a w
przypadku wyjazdu zagranicznego – ubezpieczeniem od następstw
nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia.
11. Szkolna działalność w zakresie krajoznawstwa i
turystyki może być finansowana ze środków pozabudżetowych, w
szczególności:
1) z odpłatności uczniów biorących udział w wycieczce,
2) ze środków pochodzących z działalności samorządu
uczniowskiego i organizacji
młodzieżowych działających na terenie
szkoły,
3) ze środków przekazanych przez komitet rodzicielski, a
także osoby fizyczne i
prawne.
12. Kierownicy i opiekunowie wycieczek nie ponoszą
kosztów przejazdu, zakwaterowania i wyżywienia. Wydatki z tego
tytułu pokrywa się ze środków, o których mowa w § 40 ust. 11.
13. Termin i godzina powrotu z wycieczki nie powinny
negatywnie wpływać na realizację zajęć szkolnych w dniu
następnym.
14. Zasady opieki nad uczestnikami wycieczek określa
regulamin dotyczący bezpieczeństwa na wycieczkach, biwakach i
imprezach pozaszkolnych.
w
górę
Rozdział 5
spis treści
Rozdział 7, 8
|