menu

aktualności
Szkoła Podstawowa
Gimnazjum

zespół szkół

Statut
Progr. wychowawczy
Program profilaktyki
wspólne imprezy
kontakt

 

© 2008 by WM
 

STATUT

          
ROZDZIAŁ 6.
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY

Zasady i warunki organizowania wycieczek szkolnych

§ 39.

1. W szkole zatrudnieni są nauczyciele i pracownicy administracji i obsługi.

2. Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników, o których mowa w ust. 1, określają odrębne przepisy.

3. Zadania pracowników administracji i obsługi:
    1) pracownicy administracji i obsługi informują dyrekcję szkoły, pedagoga
        szkolnego i nauczycieli o zauważonych zachowaniach stwarzających zagrożenie
        na terenie szkoły,
    2) dbają o tworzenie przyjaznego klimatu szkoły,
    3) wyznaczeni pracownicy wspomagają dyżury nauczycieli w czasie przerw.

4. Do zadań nauczycieli należy:
    1) dbanie o życie, zdrowie i bezpieczeństwo wszystkich uczniów przebywających
        na terenie szkoły w czasie zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych oraz w czasie
        wycieczek szkolnych,
    2) rzetelne i systematyczne przygotowanie się do pracy dydaktyczno –
        wychowawczej i opiekuńczej oraz ponoszenie odpowiedzialności za jakość i
        wyniki tej pracy,
    3) prawidłowe realizowanie programu nauczania i programu wychowawczego na
        zajęciach edukacyjnych oraz osiąganie w stopniu optymalnym celów szkoły
        ustalonych w programach i planie pracy szkoły,
    4) realizowanie tematyki ścieżek edukacyjnych przydzielonych w ramach
        obowiązującego programu,
    5) realizowanie tematyki związanej z orientacją zawodową,
    6) ustalanie zestawu programów nauczania dla danego oddziału,
    7) uczestniczenie w przeprowadzaniu sprawdzianu w ostatnim roku nauki w szkole
        podstawowej i egzaminu egzaminu w ostatnim roku nauki w gimnazjum,
    8) bezstronne, obiektywne, sprawiedliwe ocenianie i traktowanie wszystkich
        uczniów, przestrzeganie szkolnego systemu oceniania osiągnięć edukacyjnych i
        zachowania uczniów,
    9) systematyczna współpraca z wychowawcą klasy, pedagogiem szkolnym oraz
        rodzicami (opiekunami prawnymi) uczniów,
   10) prawidłowe i systematyczne prowadzenie dokumentacji pedagogicznej zajęć
         edukacyjnych i pozalekcyjnych,
   11) wzbogacanie własnego warsztatu pracy dydaktyczno – wychowawczej oraz
         wnioskowanie o wzbogacenie i modernizację izby lekcyjnej i jej wyposażenia do
         organów kierowniczych szkoły,
   12) informowanie rodziców o wynikach dydaktyczno – wychowawczych uczniów na
         zebraniach z rodzicami, w czasie dyżurów nauczycielskich oraz podczas
         indywidualnych rozmów,
   13) udzielanie pomocy uczniom w zapobieganiu, rozpoznawaniu oraz eliminowaniu
         niepowodzeń szkolnych,
   14) ochranianie uczniów przed skutkami demoralizacji i uzależnienia,
   15) wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności i zainteresowań,
   16) udzielanie uczniom konsultacji indywidualnej i zbiorowej oraz pomocy w
         przygotowaniu się do konkursów przedmiotowych i egzaminów,
   17) uczestniczenie w różnych formach doskonalenia zawodowego organizowanych
         w szkole i przez instytucje wspomagające szkołę,
   18) opracowanie na każdy semestr danego roku szkolnego rozkładów materiałów
         nauczania zgodnych z obowiązującymi programami nauczania i wytycznymi
         dyrekcji szkoły,
   19) sporządzanie pisemnych konspektów zajęć lekcyjnych przez młodych
         nauczycieli,
   20) punktualne rozpoczynanie i kończenie zajęć lekcyjnych,
   21) zapoznawanie się z nowościami pedagogicznymi,
   22) zapoznawanie się i realizowanie na bieżąco zarządzeń dyrekcji szkoły,
   23) systematyczne realizowanie zadań ujętych w planie pracy szkoły oraz sumienne
         realizowanie zadań dodatkowych zleconych przez dyrekcję szkoły,
   24) sumienne pełnienie dyżurów zgodnie z ich regulaminem,
   25) zapoznanie uczniów z programem nauczania, jego treścią i celami, kryteriami
        oceniania, wymaganiami edukacyjnymi oraz sposobami sprawdzania osiągnięć
        edukacyjnych,
   26) systematyczne kontrolowanie miejsca prowadzenia zajęć pod względem
         bezpieczeństwa i higieny pracy,
   27) zgłaszanie drobnych usterek do dyrektora i członków komisji bhp,
   28) egzekwowanie regulaminów w pracowniach,
   29) używanie tylko sprawnego sprzętu w salach gimnastycznych i na boisku
         szkolnym,
   30) uczestniczenie w szkoleniach w zakresie znajomości przepisów bhp
         organizowanych przez zakład pracy,
   31) kontrolowanie na każdej lekcji obecności uczniów,
   32) zapoznawanie się z aktualnym stanem prawnym w oświacie,
   33) służenie pomocą nauczycielom rozpoczynającym pracę pedagogiczną,
   34) przestrzeganie zapisów statutowych i regulaminów wewnętrznych.

5. Zadania nauczyciela w związku z awansem zawodowym nauczycieli:
    1) na wniosek dyrektora pełni funkcję opiekuna stażu,
    2) w okresie stażu realizuje własny plan rozwoju zawodowego,
    3) składa dyrektorowi szkoły sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego,
    4) składa wniosek o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego lub egzaminacyjnego
        skierowany odpowiednio do dyrektora szkoły lub właściwego organu.

6. Do uprawnień nauczycieli należy:
    1) wybór programu nauczania oraz podręcznika spośród programów i podręczników
        dopuszczonych do użytku szkolnego, który przedstawia radzie pedagogicznej
    2) ocenianie wiedzy i umiejętności swoich uczniów w formie bieżącej, semestralnej
        i rocznej,
    3) wnioskowanie w sprawie nagród i wyróżnień oraz kar regulaminowych dla
        uczniów,
    4) wyrażanie opinii wychowawcom klas o zachowaniu uczniów.

7. Nauczyciel odpowiada służbowo przed dyrektorem szkoły za:
    1) poziom wyników dydaktyczno – wychowawczych nauczanego zajęcia
        edukacyjnego w klasach i zespołach, stosownie do realizowanego programu i
        warunków w jakich działał,
    2) stan warsztatu pracy, sprzętu i urządzeń oraz środków dydaktycznych mu
        przydzielonych.

8. Nauczyciel odpowiada służbowo przed władzami szkoły, ewentualnie cywilnie lub karnie za:
    1) tragiczne skutki wynikłe z braku właściwego nadzoru nad bezpieczeństwem
        uczniów na zajęciach szkolnych, pozaszkolnych, w czasie dyżurów,
    2) nieprzestrzeganie procedury postępowania po zaistnieniu wypadku
        uczniowskiego lub na wypadek pożaru,
    3) zniszczenie, kradzież lub stratę wyposażenia powierzonego mu przez
        kierownictwo szkoły, wynikające z braku właściwego nadzoru.

9. Postępowanie nauczycieli po zaistnieniu wypadku uczniowskiego:
    1) każdy nauczyciel, który jest jego świadkiem wypadku uczniowskiego podczas
        przerwy lub zajęć lekcyjnych wykonuje następujące czynności:
        a) doprowadza poszkodowanego do gabinetu pielęgniarki szkolne lub wzywa
            pogotowie ratunkowe, zawiadamia wicedyrektora szkoły, rodziców ucznia,
            pracownika komisji bhp i społecznego inspektora pracy,
        b) nauczyciel ma w tym czasie zajęcia z klasą prosi o nadzór nad swoją klasą
            nauczyciela uczącego w najbliższej sali lub dyrekcja szkoły kieruje na
            chwilowe zastępstwo nauczyciela biblioteki,
        c) jeśli wypadek został spowodowany niesprawnością techniczną pomieszczenia
            lub urządzeń miejsce wypadku należy pozostawić nienaruszone w celu
            dokonania oględzin,
        d) jeśli wypadek zdarzył się w czasie wycieczki – wszystkie stosowne decyzje
            podejmuje kierownik wycieczki i za nie odpowiada,
        e) jeśli wypadek zdarzył się w czasie wyjścia czy wyjazdu do instytucji i
            placówek prowadzących działalność o charakterze kulturalnym oraz na
            imprezach rekreacyjno – sportowych, wszystkie stosowne decyzje
            podejmują opiekunowie uczniów i za nie odpowiadają,
        f) wszystkie wypadki nauczyciele zobowiązani są wpisywać na bieżąco do
            szkolnego rejestru wypadków uczniów, który znajduje się w sekretariacie
            szkoły.

10. Postępowanie w przypadku pożaru i akcji ewakuacyjnej:
    1) osoba dorosła, która zauważy zarzewie ognia lub zostanie o tym poinformowana
        przez uczniów, wykonuje następujące czynności:
        a) nakazuje uczniom opuścić pomieszczenia zagrożone pożarem,
        b) zawiadamia dyrekcję szkoły lub innych nauczycieli,
    2) przedstawiciel dyrekcji szkoły przejmuje kierowanie dalszą akcją ratowniczą
        wykonując następujące czynności:
        a) ocenia zagrożenie dla życia i zdrowia osób będących w szkole i zarządza
            ewakuację osób z budynków szkoły oraz alarmuje straż pożarną (tel. 998),
    3) jeśli pożar wydarzył się po godzinach lekcyjnych – wszelkie czynności i decyzje
        podejmuje nauczyciel będący na terenie szkoły lub pracownik obsługi, który po
        zaalarmowaniu straży pożarnej zawiadamia natychmiast przedstawiciela dyrekcji
        szkoły.
    4) sygnałem alarmowym do rozpoczęcia akcji ewakuacyjnej są trzy krótkie
        dzwonki; w przypadku awarii elektryczności – sygnałem jest okrzyk osób
        dorosłych z użyciem dzwonka ręcznego we wszystkich segmentach i na
        wszystkich kondygnacjach szkoły.
    5) przebieg akcji ewakuacyjnej:
        a) po usłyszeniu sygnału alarmowego akcji ewakuacyjnej każdy nauczyciel lub
            opiekun pracujący z uczniami zabiera dziennik lekcyjny i natychmiast
            wyprowadza uczniów z pomieszczenia na korytarz , nakazuje im
            przemieszczać się zgodnie ze znakami drogi ewakuacyjnej w rzędzie lub
            dwóch rzędach oraz trzymać się za ręce, a sam nauczyciel (opiekun) idzie
            na początku, trzymając pierwszego ucznia za rękę (trzymanie się za ręce
            jest bardzo ważne w przypadku zadymienia dróg ewakuacyjnych),
        b) po wyprowadzeniu uczniów z budynku szkolnego, nauczyciel (opiekun)
            oczekuje dalszych rozporządzeń,
        c) ostatnia budynek szkolny opuszcza osoba, która zarządziła ewakuację
            szkoły, po upewnieniu się, że wszyscy opuścili gmach.

§ 40.

1. Nauczyciele danych zajęć edukacyjnych, zajęć edukacyjnych pokrewnych, wychowawcy klas i inni pracownicy pedagogiczni tworzą zespoły (komisje) edukacyjne lub problemowo – zadaniowe.

2. Do zadań zespołów należą:
    a) wspólna z dyrekcją praca nad rozwojem organizacyjnym szkoły,
    b) zespołowe rozwiązywanie problemów,
    c) stałe ulepszanie koncepcji programowej szkoły,
    d) doskonalenie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej placówki.

3. Pracą zespołów (komisji) kieruje przewodniczący (lider) powołany przez dyrektora.

4. Przewodniczący zespołu (komisji) jest liderem, organizatorem i animatorem pracy zespołu.

5. Do zadań lidera należy:
    a) organizacja pracy zespołu (komisji),
    b) konstruowanie planu pracy zespołu i przedkładanie go dyrekcji szkoły,
    c) wyznaczanie terminów spotkań,
    d) przydzielanie zadań i egzekwowanie ich wykonania,
    e) motywowanie zespołu do pracy.

6. W zespole szkól działają następujące zespoły edukacyjne:
    1) szkoła podstawowa:
        a) blok nauczania zintegrowanego,
        b) blok humanistyczny,
        c) blok przedmiotów ścisłych i przyrodniczych,
    2) gimnazjum:
        a) blok humanistyczny,
        b) blok matematyczno-przyrodniczy.

7. Cele i zadania zespołu edukacyjnego obejmują:
    1) współpracę nauczycieli dla uzgodnienia sposobów realizacji programów
        nauczania, korelowania treści nauczania pokrewnych zajęć edukacyjnych,
        uzgadnianie decyzji w sprawie wyboru programów nauczania i podręczników,
    2) wspólne opracowanie szczegółowych wymagań edukacyjnych oraz sposobów
        badania wyników nauczania,
    3) organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa
        metodycznego dla nauczycieli (lekcje koleżeńskie),
    4) współdziałanie w organizowaniu pracowni przedmiotowych oraz w uzupełnianiu
        ich wyposażenia,
    5) wspólne opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich, innowacyjnych
        programów nauczania.

8. W szkole działają następujące zespoły (komisje) problemowo – zadaniowe:
    1) zespół kierowniczo-doradczy dyrektora,
    2) komisja stypendialna,
    3) komisja doskonalenia zawodowego i postępu pedagogicznego,
    4) komisja statutowa,
    5) inne powołane w miarę potrzeb wynikających z planów i organizacji pracy
        szkoły.

9. Cele i zadania zespołów i komisji wymienionych w § 40 ust. 8 wynikają z charakteru zespołów (komisji) i doraźnych potrzeb szkoły.

10. Wszyscy nauczyciele – wychowawcy oraz pedagog szkoły tworzą zespół wychowawczy.

11. Cele i zadania zespołu wychowawczego obejmują:
    1) opracowanie, wdrożenie, ewaluacja szkolnego programu wychowawczego,
        szklonego programu profilaktyki, szczegółowych kryteriów oceny zachowania,
    2) współdziałanie w realizacji programu wychowawczego i programu profilaktyki
        szkoły,
    3) podejmowanie wspólnych działań mających na celu rozwiązanie problemów
        wychowawczych,
    4) koordynacja wszelkich działań wychowawczych prowadzonych w szkole,
    5) współdziałanie z wychowawcami danego poziomu , pedagogiem, dyrekcją i
        rodzicami,
    6) opracowanie, wdrożenie, ewaluacja wewnątrzszkolnego systemu doradztwa
        oraz zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia,
    7) corocznie diagnozowanie zapotrzebowania uczniów klas trzecich i ich
        rodziców (prawnych opiekunów) na informacje edukacyjne i zawodowe,
    8) udostępnianie rodzicom (prawnym opiekunom) na spotkaniach, a uczniom na
        godzinach wychowawczych informacji edukacyjnych i zawodowych przez
        wychowawców, pedagoga szkolnego, przedstawicieli szkół ponadgimnazjalnych,
        pracowników poradni psychologiczno–pedagogicznych lub doradców
        zawodowych.

12. W oparciu o pracę zespołów edukacyjnych i problemowo - zadaniowych tworzy się system wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli, którego zadaniem jest:
     1) wspieranie rozwoju organizacyjnego szkoły,
     2) refleksja nad pracą dydaktyczną nauczycieli jako punkt wyjścia do
         planowanych innowacji,
     3) stałe ulepszanie koncepcji programu organizacji zajęć i sposobu
         administrowania w procesie rozwoju szkoły.

13. Formami doskonalenia wewnątrzszkolnego organizowanymi w szkole są:
     1) konferencje przedmiotowe nauczycieli uczących tych samych lub pokrewnych
         zajęć i ścieżek edukacyjnych,
     2) szkoleniowe posiedzenia rady pedagogicznej,
     3) wymiana doświadczeń i rozwiązywanie problemów pedagogicznych w zespołach
         nauczycielskich i komisjach problemowo – zadaniowych,
     4) obserwacja zajęć dydaktycznych (lekcje koleżeńskie),
     5) dyskusja nad problemami pedagogicznymi podczas konferencji rady
         pedagogicznej,
     6) spotkania wychowawców mające na celu wymianę informacji dotyczących
         uczniów z trudnościami w nauce lub trudnościami wychowawczymi,
     7) przeprowadzanie ankiet i wywiadów w szkole,
     8) rozwiązywanie problemów przez doradców z zewnątrz.

14. Dyrektor spośród nauczycieli powołuje koordynatora do spraw bezpieczeństwa.

15. Do zadań szkolnego koordynatora do spraw bezpieczeństwa należy integrowanie działań wszystkich podmiotów szkolnych (nauczycieli, wychowanków, rodziców) oraz instytucji ze szkołą współpracujących w zakresie poprawy bezpieczeństwa w szczególności:
     1) analizowanie potrzeb szkoły w zakresie poprawy bezpieczeństwa i
         przedstawiania wniosków na posiedzeniach rady pedagogicznej,
     2) koordynowanie i monitorowanie działań w zakresie bezpieczeństwa,
     3) współudział w opracowaniu procedur postępowania w sytuacjach kryzysowych.

§ 41.

1. Nauczyciele gimnazjum a w szczególności pedagog i wychowawcy klas realizują zadania związane z doradztwem zawodowym polegające na:
    1) systematycznym diagnozowaniu zapotrzebowania uczniów na informację i
        pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej,
    2) gromadzeniu i udostępnianiu informacji o możliwych kierunkach kształcenia
        zawodowego
    3) wskazywaniu uczniom informacji na temat:
        a) rynku pracy,
        b) trendów rozwojowych zawodów i zatrudnienia,
        c) wykorzystania posiadanych uzdolnień i talentów do wykorzystania na rynku
            pracy,
        d) alternatywnych możliwości kształcenia dla młodzieży z niedostosowaniem
            społecznym,
    4) udzielaniu indywidualnych porad edukacyjnych i zawodowych uczniom i ich
        rodzicom (prawnym opiekunom),
    5) prowadzeniu zajęć aktywizujących, przygotowujących uczniów do świadomego
        planowania kariery,
    6) kierowaniu w sprawach trudnych do specjalistów: doradców zawodowych w
        poradniach psychologiczno-pedagogicznych, lekarzy itp.,
    7) koordynowaniu działalności informacyjno doradczej szkoły,
    8) współpracy i instytucjami wspierającymi wewnątrzszkolny system doradztwa
        zawodowego.

Zasady i warunki organizowania wycieczek szkolnych

§ 42.

1. Organizacja i program wycieczek powinien być dostosowany do wieku, zainteresowań i potrzeb uczniów, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej, stopnia przygotowania i umiejętności specjalistycznych.

2. Zgodę na zorganizowanie wyjazdów zagranicznych wydaje dyrektor szkoły, po zawiadomieniu organu prowadzącego i organu sprawującego nadzór pedagogiczny. Zawiadomienie powinno zawierać:
    1) nazwę kraju,
    2) czas pobytu,
    3) program pobytu,
    4) imię i nazwisko kierownika oraz opiekunów,
    5) listę uczniów biorących udział w wyjeździe wraz z określeniem ich wieku.

3. Udział uczniów w wycieczkach (z wyjątkiem edukacyjnych odbywających się w ramach zajęć lekcyjnych) wymaga zgody rodziców (opiekunów prawnych).

4. Wycieczka powinna być należycie przygotowana pod względem programowym i organizacyjnym, a także omówiona ze wszystkimi uczestnikami w zakresie celu wycieczki, trasy, zwiedzanych obiektów, harmonogramu i regulaminu.

5. Program wycieczki organizowanej przez szkołę, listę uczestników oraz imiona i nazwiska kierownika i opiekunów określa się w karcie wycieczki, którą zatwierdza dyrektor szkoły lub upoważniona przez niego osoba.

6. Dokumentacja wycieczki (w dwóch egzemplarzach) powinna zawierać:
    1) kartą wycieczki,
    2) regulamin wycieczki z podpisami uczniów,
    3) listę uczestników wycieczki,
    4) pisemną zgodę rodziców,
    5) listę wpłat z podpisami uczniów,
    6) ewentualnie dodatkowe ubezpieczenie.

7. Pełną dokumentację wycieczki należy złożyć u dyrektora najpóźniej na 3 dni przed planowaną wycieczką oraz poinformować wicedyrektora szkoły odpowiedzialnego za zastępstwa o terminie wycieczki i składzie nauczycieli udających się na wycieczkę.

8. Kierownikiem wycieczki szkolnej powinien być nauczyciel, do którego podstawowych obowiązków należy:
    1) opracowanie z udziałem uczestników szczegółowego programu i harmonogramu
        wycieczki oraz wypełnienie jej karty,
    2) opracowanie regulaminu wycieczki i zapoznanie z nim wszystkich jej
        uczestników,
    3) zapewnienie warunków do pełnej realizacji programu i regulaminu wycieczki oraz
        sprawowanie nadzoru w tym zakresie,
    4) zapoznanie uczestników wycieczki z zasadami bezpieczeństwa oraz zapewnienie
        odpowiednich warunków do ich przestrzegania,
    5) określenie zadań dla opiekunów w zakresie realizacji programu, zapewnienie
        opieki i bezpieczeństwa uczestnikom wycieczki,
    6) nadzór nad zaopatrzeniem uczestników wycieczki w niezbędny, sprawny sprzęt
        i ekwipunek oraz apteczkę pierwszej pomocy,
    7) organizacja transportu, wyżywienia i noclegów dla uczestników wycieczki,
    8) podział zadań wśród uczestników wycieczki,
    9) dysponowanie środkami finansowymi przyznawanymi na organizację wycieczki,
   10) podsumowanie, ocena i rozliczenie finansowe wycieczki po jej zakończeniu (do
        14 dni po wycieczce).

9. Opiekunem wycieczki powinien być nauczyciel albo w uzgodnieniu z dyrektorem szkoły – inna pełnoletnia osoba. Do podstawowych obowiązków opiekuna należy:
    1) sprawowanie opieki nad powierzonymi mu uczestnikami,
    2) współdziałanie z kierownikiem w zakresie realizacji programu i harmonogramu
        wycieczki,
    3) nadzór nad przestrzeganiem regulaminu przez uczestników wycieczki, ze
        szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa,
   4) nadzór nad wykonywaniem przez uczestników wycieczki przydzielonych zadań,
   5) wykonywanie innych zadań zleconych przez kierownika wycieczki.

10. Uczestnicy wycieczki powinni być objęci ubezpieczeniem od następstw nieszczęśliwych wypadków, a w przypadku wyjazdu zagranicznego – ubezpieczeniem od następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia.

11. Szkolna działalność w zakresie krajoznawstwa i turystyki może być finansowana ze środków pozabudżetowych, w szczególności:
    1) z odpłatności uczniów biorących udział w wycieczce,
    2) ze środków pochodzących z działalności samorządu uczniowskiego i organizacji
        młodzieżowych działających na terenie szkoły,
    3) ze środków przekazanych przez komitet rodzicielski, a także osoby fizyczne i
        prawne.

12. Kierownicy i opiekunowie wycieczek nie ponoszą kosztów przejazdu, zakwaterowania i wyżywienia. Wydatki z tego tytułu pokrywa się ze środków, o których mowa w § 40 ust. 11.

13. Termin i godzina powrotu z wycieczki nie powinny negatywnie wpływać na realizację zajęć szkolnych w dniu następnym.

14. Zasady opieki nad uczestnikami wycieczek określa regulamin dotyczący bezpieczeństwa na wycieczkach, biwakach i imprezach pozaszkolnych.


  w górę
Rozdział 5                                          spis treści                                      Rozdział 7, 8