menu

aktualności
Szkoła Podstawowa
Gimnazjum

zespół szkół

Statut
Progr. wychowawczy
Program profilaktyki
wspólne imprezy
kontakt

 

© 2008 by WM
 

STATUT

          
ROZDZIAŁ 5.
UCZNIOWIE

Prawa, uprawnienia i obowiązki ucznia
- prawa
- uprawnienia
- obowiązki
Nagrody i kary
Tradycje i ceremoniał szkoły
 

§ 32.

1. Do zespołu szkół uczęszczają uczniowie:
   1) szkoły podstawowej w wieku od 7 do 13 lat,
   2) gimnazjum w wieku od 13 do 16 lat,
   3) podlegają oni obowiązkowi szkolnemu, który trwa do 18 roku życia.

2. Do klasy pierwszej szkoły podstawowej przyjmowane są dzieci, które w danym roku kalendarzowym kończą 7 lat i nie odroczono im obowiązku szkolnego na podstawie art. 16 ust. 3 ustawy o systemie oświaty, a także dzieci, w stosunku do których wyrażono zgodę na wcześniejsze przyjęcie do szkoły na podstawie
art. 16 ust. 1 ustawy.

3. Dziecko jest zapisywane do szkoły z rocznym wyprzedzeniem.

4. Decyzję w sprawie odroczenia obowiązku szkolnego, jak i wcześniejszego przyjęcia do szkoły podejmuje dyrektor zespołu szkół, w którym obwodzie dziecko mieszka, po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej i wyrażenia zgody rodzica (prawnego opiekuna) dziecka.

5. Do szkoły podstawowej przyjmuje się:
    1) z urzędu – dzieci zamieszkałe w obwodzie szkoły,
    2) na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) – dzieci zamieszkałe poza obwodem
       danej szkoły podstawowej, w przypadku gdy szkoła dysponuje wolnymi
       miejscami.

6. Przyjęcie do szkoły podstawowej ucznia zamieszkałego poza obwodem szkolnym wymaga zawiadomienia dyrektora szkoły, w którego obwodzie uczeń mieszka.

7. Do klasy pierwszej gimnazjum przyjmuje się:
    1) z urzędu – absolwentów szkół podstawowych zamieszkałych w obwodzie
        Gimnazjum nr 1,
    2) na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) – absolwentów szkół
        podstawowych zamieszkałych poza obwodem Gimnazjum nr 1, w przypadku gdy
        szkoła dysponuje wolnymi miejscami.
    3) warunkiem przyjęcia jest świadectwo ukończenia szkoły podstawowej, wynik
        sprawdzianu po szkole podstawowej i potwierdzenie zameldowania ucznia na
        danym terenie.

8. W przypadku gdy liczba kandydatów zamieszkałych poza obwodem gimnazjum jest większa niż liczba wolnych miejsc, którymi dysponuje szkoła, kandydatów przyjmuje się na podstawie kryteriów:
    1) warunki podaje się do wiadomości kandydatom nie później niż na 6 miesięcy
        przed terminem rekrutacji,
    2) Gimnazjum nr 1 dysponuje wolnymi miejscami w organizowanych klasach,
    3) kandydat osiągnął dobre wyniki w nauce i co najmniej dobrą ocenę zachowania,
    4) laureaci konkursów o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim z języka
        polskiego, matematyki i przyrody przyjmowani są do Gimnazjum nr 1 poza
        kolejnością,
    5) o przyjęciu kandydata decyduje komisja powołana przez dyrektora szkoły.

9. W razie nie przyjęcia dziecka do szkoły, rodzicom (prawnym opiekunom) przysługuje prawo złożenia odwołania w terminie 3 dni od wywieszenia listy. Odwołanie może być pozytywnie rozpatrzone przez dyrektora szkoły w przypadku posiadania wolnych miejsc w terminie 7 dni.

10. Dyrektor zespołu szkół decyduje:
     1) o przyjęciu uczniów do wszystkich klas gimnazjum,
     2) o przyjęciu uczniów do klasy pierwszej w przypadku gdy:
         a) uczeń powraca z zagranicy,
         b) liczba kandydatów do klasy pierwszej jest mniejsza lub równa liczbie
             wolnych miejsc, którymi dysponuje szkoła i nie powołano szkolnej komisji
             rekrutacyjno-kwalifikacyjnej.

11. Przyjęcie do gimnazjum ucznia zamieszkałego poza obwodem szkolnym wymaga zawiadomienia dyrektora szkoły, w którego obwodzie uczeń mieszka.

12. Osoby niebędące obywatelami polskimi, są przyjmowane do szkoły na warunkach i w trybie dotyczącym obywateli polskich.

13. Osoby niebędące obywatelami polskimi są przyjmowane do zespołu szkół na warunkach i trybie dotyczącym obywateli polskich.

14. Dyrektor zespołu szkół przyjmuje i kwalifikuje cudzoziemca do odpowiedniej klasy szkoły podstawowej lub gimnazjum na podstawie przedłożonych dokumentów lub – jeżeli cudzoziemiec nie może przedłożyć dokumentów – na podstawie przeprowadzonego sprawdzianu wiedzy lub badania przydatności albo innych warunków określonych w odrębnych przepisach.

15. Do klasy programowo wyższej szkoły podstawowej i gimnazjum przyjmuje się ucznia na podstawie:
     1) świadectwa ukończenia klasy programowo niższej w szkole publicznej lub w
         szkole niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej tego samego typu oraz
         odpisu arkusza ocen wydanego przez szkołę, z której uczeń odszedł,
     2) pozytywnych wyników egzaminów klasyfikacyjnych przeprowadzonych na
         zasadach określonych w szkolnym systemie oceniania osiągnięć edukacyjnych i
         zachowania uczniów w przypadku przyjmowania ucznia, który spełnia
         obowiązek szkolny poza szkołą,
     3) świadectwa (zaświadczenia) wydanego przez szkołę za granicą i ostatniego
         świadectwa szkolnego wydanego w Polsce, po ustaleniu odpowiedniej klasy na
         podstawie sumy lat nauki szkolnej ucznia,
     4) różnice programowe z zajęć edukacyjnych objętych nauką w klasie, do której
         uczeń przychodzi, są uzupełniane według zasad ustalonych przez nauczycieli
         danych zajęć edukacyjnych.

16. Jeżeli w klasie, do której uczeń przechodzi, naucza się, jako przedmiotu obowiązkowego, języka obcego (języków obcych) innego niż język obcy (języki obce), którego uczeń uczył się w poprzedniej szkole, a rozkład zajęć edukacyjnych uniemożliwia mu uczęszczanie na zajęcia innego oddziału lub grupy w tej samej szkole, uczeń może:
     1) uczyć się danego języka obcego (języków obcych), wyrównując we własnym
         zakresie braki programowe do końca roku szkolnego albo
     2) kontynuować we własnym zakresie naukę języka obcego (języków obcych),
         którego uczył się w poprzedniej szkole, albo
     3) uczęszczać do klasy z nauką danego języka obcego (języków obcych) w innej
         szkole.

17. Dla ucznia, który kontynuuje we własnym zakresie naukę języka obcego (języków obcych), jako przedmiotu obowiązkowego, przeprowadza się egzamin klasyfikacyjny.

18. Na wniosek rodziców dyrektor szkoły, w obwodzie którego dziecko mieszka, może zezwolić na spełnianie przez dziecko obowiązku szkolnego poza szkołą określając warunki jego spełnienia.

19. Dziecko spełniając obowiązek szkolny w formie określonej w § 29 ust. 11 może otrzymać świadectwo ukończenia poszczególnych klas lub szkoły na podstawie egzaminów klasyfikacyjnych przeprowadzonych przez szkołę.

20. Dyrektor szkoły kontroluje spełnianie obowiązku szkolnego dzieci zamieszkujących w obwodzie szkoły i poza nim jeśli są jej uczniami.

 w górę

Prawa, uprawnienia i obowiązki ucznia

§ 33.

1. Każdy uczeń posiada prawo do znajomości i dochodzenia swoich praw.

2. Uczeń ma prawo do:
    1) bezpłatnej nauki,
    2) wypoczynku i czasu wolnego, uczestnictwa w zabawach i życiu kulturalnym,
    3) równego traktowania wobec prawa. Każdy uczeń ma prawo do ochrony przed
        poniżającym traktowaniem i karaniem oraz wszelkimi formami przemocy fizycznej
        lub psychicznej,
    4) ochrony przed arbitralną lub bezprawną ingerencją w życie prywatne, rodzinne
        czy też korespondencję,
    5) ochrony przed bezprawnymi zamachami na jego honor i reputację,
    6) swobodnego wyrażania własnych poglądów we wszystkich sprawach jego
        dotyczących oraz prawo do swobodnej wypowiedzi (poszukiwania,
        otrzymywania i przekazywania informacji oraz idei we wszelkiego rodzaju
        środkach społecznego przekazu),
    7) swobody myśli, sumienia i wyznania,
    8) dostępu do informacji z różnych źródeł,
    9) swobodnego zrzeszania się,
   10) ochrony zdrowia,
   11) odpowiedniego poziomu życia,
   12) ochrony przed wyzyskiem ekonomicznym lub wykonywaniem niebezpiecznych
         lub szkodliwych prac,
   13) ochrony przed wszelkimi innymi formami wyzysku naruszającego jego dobro,
   14) zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi
         wymaganiami,
   15) jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
   16) organizacji życia szkolnego, umożliwiającego zachowanie właściwych proporcji
         między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych
         zainteresowań,
   17) redagowania i wydawania gazety szkolnej,
   18) organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej
         zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w
         porozumieniu z dyrektorem,
   19) wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu,
   20) dostosowania treści, metod i organizacji nauczania do jego możliwości,
   21) korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
   22) specjalnych form pracy dydaktycznej,
   23) pobierania nauki we wszystkich typach szkół, zgodnie z indywidualnymi
         potrzebami i predyspozycjami, w przypadku uczniów niepełnosprawnych lub
         niedostosowanych społecznie,
   24) zindywidualizowanego procesu kształcenia, form i programów nauczania
         dostosowanych do niepełnosprawności,
   25) zajęć rewalidacyjnych,
   26) indywidualnych programów nauczania, w przypadku uczniów szczególnie
         uzdolnionych,
   27) równych warunków kształcenia (zacierania różnic pomiędzy regionami kraju),
   28) bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki,
   29) opieki przyznawanej w przypadku znalezienia się w trudnej sytuacji materialnej
         i życiowej,
   30) zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych rozwijających ich zainteresowania i
         uzdolnienia,
   31) takiej organizacji zajęć dydaktycznych, która umożliwia uczniom sportowo
         uzdolnionym godzenie zajęć sportowych z nauką,
   32) nauki religii na jego życzenie bądź rodziców (w przypadku ucznia pełnoletniego
         tylko na jego życzenie),
   33) odroczenia spełniania obowiązku szkolnego (nie więcej niż o jeden rok),
   34) spełniania obowiązku szkolnego poza szkołą (za zgodą i na warunkach
         określonych przez dyrektora szkoły w obwodzie, której uczeń mieszka),
   35) wniesienia odwołania do kuratora oświaty od decyzji dotyczącej skreślenia z
         listy uczniów,
   36) czynnego i biernego uczestnictwa w wyborach do organów samorządu
         uczniowskiego,
   37) działania na terenie szkoły w stowarzyszeniach i organizacjach (poza partiami
         i organizacjami politycznymi) – zgodę na działanie tych organizacji w szkole
         wydaje dyrektor szkoły,
   38) udziału w zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych w przypadku trudności w
         nauce,
   39) indywidualnego programu lub toku nauki po uzyskaniu stosownej opinii poradni
         psychologiczno – pedagogicznej i rady pedagogicznej,
   40) pomocy materialnej o charakterze socjalnym lub motywacyjnym,
   41) zapoznania na początku każdego roku z wymaganiami edukacyjnymi
         niezbędnymi do uzyskania poszczególnych ocen klasyfikacyjnych, wynikającymi
         z realizowanego przez nauczyciela programu nauczania oraz ze sposobami
         sprawdzania osiągnięć edukacyjnych – jest to obowiązek nauczyciela (prawo
         to dotyczy także rodziców lub opiekunów prawnych ucznia),
   42) zapoznania na początku każdego roku szkolnego przez wychowawcę klasy, z
         warunkami, sposobem i kryteriami oceniania zachowania, a także z warunkami
         i trybem uzyskiwania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej
         z zachowania (prawo to dotyczy także rodziców lub opiekunów prawnych),
   43) zapoznania na początku każdego roku szkolnego przez nauczyciela z warunkami
         i trybem uzyskania wyższej niż przewidywana, rocznej oceny klasyfikacyjnej
         z zajęć edukacyjnych (prawo to dotyczy także rodziców lub prawnych
         opiekunów ucznia),
   44) udostępnienia mu oraz jego rodzicom lub prawnym opiekunom, sprawdzonych
         i ocenionych pisemnych prac kontrolnych i innej dokumentacji dotyczącej
         oceniania – konieczny jest wniosek (jest to prawo bezwarunkowe, co oznacza,
         że nie trzeba określać warunków dostępu do tych informacji),
   45) uzyskania od nauczyciela ustalającego ocenę jej uzasadnienia – konieczny jest
         wniosek (prawo to dotyczy również rodziców i opiekunów prawnych),
   46) dostosowania wymagań edukacyjnych do jego indywidualnych potrzeb
         psychofizycznych i edukacyjnych,
   47) tego, aby w ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, plastyki
         i muzyki (jeżeli nie są to zajęcia kierunkowe), w szczególności brano pod
         uwagę wysiłek wkładany przez niego w wywiązywaniu się z obowiązków
         wynikających ze specyfiki tych zajęć,
   48) zwolnienia z zajęć wychowania fizycznego, informatyki lub technologii
         informacyjnej na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach
         uczestniczenia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, na czas określony w
         opinii,
   49) zwolnienia z zajęć edukacyjnych z drugiego języka obcego, jeżeli posiada on
         wadę słuchu lub głęboką dysleksję rozwojową,
   50) poinformowania przed rocznym, klasyfikacyjnym zebraniem plenarnym rady
         pedagogicznej o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć
         edukacyjnych i zachowania. Informacje przekazują wychowawcy klas i
         nauczyciele poszczególnych przedmiotów na 7 dni przed posiedzeniem
         klasyfikacyjnym rady pedagogicznej, odpowiednim wpisem do dzienniczka
         ucznia (zgodnie wytycznymi szkolnego systemu oceniania),
   51) tego, aby szkoła - w przypadku stwierdzenia w wyniku klasyfikacji śródrocznej,
         że poziom jego osiągnięć edukacyjnych uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie
         nauki w klasie programowo wyższej – stworzyła mu w miarę możliwości szansę
         uzupełnienia braków,
   52) egzaminu klasyfikacyjnego w przypadku, kiedy uczeń jest niesklasyfikowany z
         jednego, kilku lub wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych z powodów
         usprawiedliwionych. Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem
         i jego rodzicami (prawnymi opiekunami) – uzgadnia się także z uczniem i jego
         rodzicami (prawnymi opiekunami) liczbę zajęć edukacyjnych, z których uczeń
         może zdawać egzaminy w ciągu jednego dnia,
   53) ubiegania się o egzamin klasyfikacyjny z jednego, kilku lub wszystkich zajęć
         edukacyjnych w przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności na tych
         zajęciach, która była powodem braku uzyskania oceny klasyfikacyjnej. Prośbę
         o tego typu egzamin kieruje się do rady  pedagogicznej, która może ale nie
         musi wyrazić zgodę na taki egzamin – w przypadku uzyskania zgody nie
         przysługuje prawo do uzgadniania liczby egzaminów zdawanych w ciągu
         jednego dnia,
   54) obecności rodziców lub prawnych opiekunów (w charakterze obserwatorów) w
         trakcie zdawania egzaminu klasyfikacyjnego,
   55) uzyskania promocji do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich
         obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania,
         uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej,
   56) powtarzania klasy – w przypadku braku promocji,
   57) zdawania egzaminu poprawkowego, gdy uzyskał w wyniku rocznej klasyfikacji
         ocenę niedostateczną z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych
         (począwszy od klasy czwartej). W wyjątkowych przypadkach rada
         pedagogiczna może wyrazić zgodę na zdawanie egzaminu poprawkowego z
         dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych,
   58) tego, aby rada pedagogiczna biorąc pod uwagę jego możliwości edukacyjne
         rozważyła możliwość promowania do klasy programowo wyższej, w przypadku
         jeżeli nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych (o ile te
         zajęcia są realizowane w klasie programowo wyższej). Tego typu możliwość
         istnieje tylko jeden raz w ciągu etapu edukacyjnego i zależy tylko i wyłącznie
         od woli rady pedagogicznej,
   59) ukończenia szkoły z wyróżnieniem w przypadku, gdy uzyskał on w wyniku
         klasyfikacji końcowej z wszystkich zajęć edukacyjnych ocenę średnią co
         najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania,
   60) ustalonych w szkole warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane
         rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć
         edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,
   61) oceny zachowania, po uprzednim zasięgnięciu przez wychowawcę klasy opinii
         nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia,
   62) zdawania egzaminu poprawkowego, jeśli uzyskał w wyniku egzaminu
         klasyfikacyjnego ocenę niedostateczną,
   63) zgłoszenia zastrzeżeń do dyrektora szkoły, jeżeli uzna on (rodzice lub
         opiekunowie prawni), że ocena niedostateczna, którą uzyskał w wyniku
         egzaminu poprawkowego została ustalona niezgodnie z przepisami prawa
         dotyczącymi trybu ustalania tej oceny – czas na złożenie  zastrzeżeń wynosi
         5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu,
   64) zgłoszenia zastrzeżeń do dyrektora szkoły, jeśli on (rodzice lub opiekunowie
         prawni) uzna, że roczna ocena klasyfikacyjna została ustalona niezgodnie z
         przepisami prawa dotyczącymi ustalania tej oceny – czas na złożenie
         zastrzeżeń wynosi 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno–wychowawczych,
   65) przystąpienia do egzaminu w warunkach i formie dostosowanych do
         indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych (np. inne arkusze,
         dłuższy czas, w domu, oddzielna sala, szpital, komputer itp.), jeśli występują
         specyficzne trudności w uczeniu się na podstawie opinii poradni
         psychologiczno–pedagogicznej publicznej i niepublicznej,
   66) przystąpienia do egzaminu gimnazjalnego w warunkach i formie odpowiednich ze
         względu na stan zdrowia, w przypadku choroby lub czasowej niesprawności, na
         podstawie zaświadczenia o stanie zdrowia wydanego przez lekarza,
   67) do wglądu (na jego lub rodziców lub opiekunów prawnych wniosek),
         sprawdzonego i ocenionego arkusza egzaminacyjnego i karty odpowiedzi, w
         miejscu i czasie wskazanym przez dyrektora komisji okręgowej,
   68) korzystania w czasie trwania egzaminu ze sprzętu medycznego i leków
         (w przypadku gdy jest chory),
   69) pomocy ze strony poradni psychologiczno-pedagogicznych - która udzielana
         jest dobrowolnie i nieodpłatnie,
   70) korzystania z pomocy poradni, m.in. w postaci interwencji w środowisku ucznia,
   71) uzyskania opinii poradni (na wniosek rodziców ) w sprawie dostosowania
         wymagań edukacyjnych do swoich indywidualnych potrzeb, w przypadku gdy
         stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub zaburzenia i odchylenia
         rozwojowe,
   72) ubiegania się o orzeczenie, o potrzebie kształcenia specjalnego (na wniosek
         rodziców lub opiekunów prawnych), jeżeli występują zaburzenia i odchylenia
         rozwojowe wymagające stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy.
         Orzeczenie jest realizowane na wniosek rodziców przez właściwego starostę
         lub jednostkę samorządu terytorialnego (w zależności od zaleconej formy
         kształcenia specjalnego). Rodzice mogą się nie zgodzić na szkołę
         zaproponowaną przez starostę,
   73) starania się o wydanie orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania (na
         wniosek rodziców lub opiekunów prawnych), kiedy stan zdrowia uniemożliwia
         lub znacznie utrudnia mu uczęszczanie do szkoły. Nauczanie indywidualne jest
         organizowane przez dyrektora szkoły,
   74) pomocy psychologiczno-pedagogicznej świadczonej w szkole w postaci, m.in.:
         zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, zajęć specjalistycznych, korekcyjno-
         kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych oraz innych, klas
         wyrównawczych i terapeutycznych, zajęć psychoedukacyjnych i porad.
         Objęcie ucznia niektórymi formami pomocy wymaga zgody rodziców (zajęcia
         dydaktyczno-wyrównawcze, zajęcia specjalistyczne, psychoedukacyjne, nauka
         w klasie wyrównawczej), a w przypadku klasy terapeutycznej dodatkowo opinii
         poradni psychologiczno-pedagogicznej,
   75) dobrowolnego i nieodpłatnego korzystania z pomocy psychologiczno-
         pedagogicznej,
   76) oczekiwania ze strony szkoły pomocy w postaci m.in. działań mediacyjnych
         i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych,
   77) skorzystania z pierwszeństwa w przyjęciu do szkoły w przypadku,
         równorzędnych wyników uzyskanych w postępowaniu kwalifikacyjnym.
         Z prawa tego mogą korzystać:
          1) sieroty, osoby przebywające w placówkach opiekuńczo-wychowawczych
              oraz osoby umieszczone w rodzinach zastępczych,
          2) kandydaci o ukierunkowanych i udokumentowanych zdolnościach, którym
              ustalono indywidualny program lub tok nauki,
          3) kandydaci z problemami zdrowotnymi ograniczającymi możliwości wyboru
              kierunku kształcenia ze względu na stan zdrowia potwierdzonymi opinią
              publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej,
   78) ubiegania się o przejście z jednej szkoły do innej (zmiany szkoły) – w takiej
         sytuacji do klasy programowo wyższej przyjmuje się na podstawie, m. in.:
          1) świadectwa ukończenia klasy programowo niższej i odpisu arkusza ocen
              wydanego przez szkołę, z której uczeń odszedł,
          2) pozytywnych wyników egzaminów klasyfikacyjnych w przypadku
              przyjmowania:
               a) ucznia, który spełnia obowiązek szkolny poza szkołą,
               b) ucznia zmieniającego typ szkoły lub profil klasy albo przedmiot
                   realizowany w zakresie rozszerzonym do klasy programowo wyższej niż
                   to wynika z ostatniego świadectwa,
   79) skorzystania z następujących możliwości, jeżeli przy zmianie szkoły wystąpi
         „problem języków obcych”, tzn. w klasie, do której uczeń się przenosi nie
         naucza się języka obcego, którego uczył się w poprzedniej szkole, a rozkład
         zajęć uniemożliwia mu ewentualne uczęszczanie na lekcje z inną klasą:
          1) uczyć się języka obcego obowiązującego w klasie do której przechodzi
              wyrównując braki programowe we własnym zakresie do końca roku
              szkolnego,
          2) kontynuować we własnym zakresie naukę dotychczasowego języka obcego
              (wtedy zdaje egzamin klasyfikacyjny),
          3) uczęszczać na zajęcia języka, którego uczył się do tej pory w innej szkole,
   80) ubiegania się (w konkretnych sytuacjach) o zezwolenie na indywidualny
         program lub tok nauki. Zezwolenie takie może być udzielone po upływie co
         najmniej jednego roku nauki, a w uzasadnionych przypadkach – po śródrocznej
         klasyfikacji ucznia. W przypadku indywidualnego toku nauki, uczeń może
         realizować w ciągu jednego roku szkolnego program nauczania nawet z zakresu
         więcej niż dwóch klas (wtedy potrzebna jest pozytywna opinia organu
         sprawującego nadzór pedagogiczny),
   81) niedokumentowania zaświadczeniem lekarskim usprawiedliwionej nieobecności
         na zajęciach lekcyjnych,
   82) bycia poinformowanym przez dyrektora szkoły o organizacji, terminach
         przeprowadzania i warunkach udziału w konkursach, olimpiadach i turniejach,
   83) przystępowania do zawodów dobrowolnie,
   84) pokrywania kosztów podróży, wyżywienia i noclegu, związanych z organizacją
        konkursów, olimpiad i turniejów. Koszty te pokrywają organizatorzy tych imprez,
   85) brania udziału w zajęciach edukacyjnych „Wychowanie do życia w rodzinie".
         W przypadku uczniów niepełnoletnich pisemną zgodę na udział w zajęciach
         wyrażają rodzice lub prawni opiekunowie – zajęcia nie są obowiązkowe,
   86) brania udziału w zajęciach religii, które organizowane są na życzenie rodziców
         uczniów. Zajęcia nie są obowiązkowe,
   87) tego, aby tygodniowy rozkład zajęć dydaktyczno – wychowawczych był
         ustalany z uwzględnieniem równomiernego obciążenia zajęciami w
         poszczególnych dniach tygodnia, różnicowania zajęć w każdym dniu,
         niełączenia w kilkugodzinne jednostki lekcyjne zajęć z tego samego przedmiotu,
   88) zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy i nauki w czasie
         pobytu w szkole, jak również podczas zajęć obowiązkowych i
         nieobowiązkowych organizowanych przez szkołę poza jej terenem,
   89) czasowego zawieszenia zajęć szkolnych w przypadku kiedy temperatura jest
         niższa niż 18°C,
   90) współuczestniczenia w regulowaniu zasad współżycia społeczności szkolnej za
         pomocą umów społecznych zawieranych pomiędzy uczniamia nauczycielami, nie
         dotyczących pracy merytorycznej nauczyciela oraz poprzez wydawanie opinii
         na temat ustalonych w szkole zasad oceniania wewnątrzszkolnego, projektów
         programu wychowawczego i profilaktycznego oraz statutu szkoły w części
         dotyczącej uczniów szkoły, zgłaszając swoje wnioski i zastrzeżenia do
         przedstawicieli samorządu uczniowskiego,
   91) do zasięgnięcia informacji od przedstawiciela samorządu uczniowskiego w
         sprawach dotyczących problemów uczniowskich rozpatrywanych na
         posiedzeniach rady pedagogicznej oraz poznania decyzji rady pedagogicznej
         i dyrektora szkoły,
   92) uzyskania stopnia z nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych według
         obowiązującej skali ocen,
   93) korzystania ze świetlicy, biblioteki, czytelni, pracowni multimedialnej, boiska na
         terenie szkoły pod opieką nauczyciela,
   94) występowania w obronie swoich praw uczniowskich i nie może być z tego
         powodu karany i negatywnie oceniany.

3. Tryb składania skarg w przypadku naruszania praw ucznia:
    1) uczeń, jego rodzice (prawni opiekunowie) lub przedstawiciel samorządu uczniowskiego w jego imieniu mogą zgłosić skargę do dyrektora zespołu w przypadku łamania jego praw,
    2) skargę może zgłosić pisemnie lub ustnie,
    3) skargę rozpatruje w ciągu 7 dni komisja, w skład której wchodzą:
        a) dyrektor (wicedyrektor) – jako przewodniczący komisji,
        b) pedagog szkoły,
        c) wychowawca klasy,
        d) opiekun samorządu uczniowskiego,
        e) rzecznik praw ucznia,
    4) komisja podejmuje decyzję w sprawie skargi w drodze głosowania zwykłą
        większością głosów; w przypadku równej liczby decyduje głos 
        przewodniczącego. Po rozpatrzeniu skargi, udziela odpowiedzi na piśmie,
    5) uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) w przypadku niezadowalającego
        rozpatrzenia skargi, mogą wnieść odwołanie do kuratorium oświaty.

 w górę

§ 34.

1. Uczeń ma uprawnienia do:
    1) wyrażania opinii dotyczących życia szkoły, nie urażając przy tym niczyjej
        godności osobistej i nie może być z tego powodu karany,
    2) dodatkowej pomocy nauczyciela w przypadku, kiedy napotyka trudności z
        opanowaniem materiału i do powtórnego, w uzgodnionym terminie, sprawdzenia
        i oceny wiedzy i umiejętności z określonych zajęć edukacyjnych,
    3) dwukrotnego w semestrze nieprzygotowania do lekcji; w przypadku 1 godziny
        zajęć edukacyjnych w tygodniu uczeń ma uprawnienie do jednego
        nieprzygotowania w semestrze; uczniowie zgłaszają nieprzygotowanie na
        początku lekcji, nieprzygotowanie obejmuje także zadanie domowe. Uprawnienie
        to nie dotyczy zapowiedzianych sprawdzianów i jest zawieszone w styczniu i w
        czerwcu danego roku szkolnego,
    4) odpoczynku podczas wolnych dni: weekend, przerwy świąteczne, ferie zimowe.
        Na ten okres nauczyciele nie zdają zadań domowych. Wyjątek stanowią
        zajęcia, które odbywają się tylko 2 razy lub raz w tygodniu (poniedziałek,
        piątek),
    5) najwyżej 3 sprawdzianów w ciągu tygodnia, ale nie więcej niż jednego
        sprawdzianu, obejmującego zakres materiału powyżej 3 ostatnich lekcji,
        dziennie,
    6) ustalenia terminu sprawdzianu (pracy klasowej) z nauczycielem przynajmniej
        z tygodniowym wyprzedzeniem,
    7) nie pytania z danych zajęć edukacyjnych tego samego dnia i dnia następnego,
        w którym otrzymał z tych zajęć ocenę niedostateczną,
    8) własnej decyzji dotyczącej reprezentowania szkoły w konkursach, zawodach,
        turniejach i olimpiadach,
    9) usprawiedliwionej nieobecności na zajęciach szkolnych w przypadku
        reprezentowania szkoły w konkursach, olimpiadach, turniejach, zawodach,
        wycieczkach szkolnych i innych imprezach na rzecz szkoły oraz do zwolnienia z
        ustnego i pisemnego sprawdzania wiadomości i umiejętności nazajutrz po nich,
   10) zwolnienia na 3 dni przed terminem konkursu – olimpiady przedmiotowej (etap
        rejonowy i wojewódzki) z odpowiedzi ustnych i pisemnych,
   11) 1–2 dni wolnych od zajęć edukacyjnych bezpośrednio przed konkursem –
         olimpiadą przedmiotową etapu rejonowego i wojewódzkiego. Indywidualną
         decyzję w tej sprawie podejmuje nauczyciel – opiekun,
   12) tego, aby pisemne sprawdziany były ocenione i omówione na lekcji w terminie
        1 – tygodniowym, z języka polskiego w terminie 2 – tygodniowym,
   13) noszenia przedmiotów wartościowych na własną odpowiedzialność,
   14) otrzymywania nagród i dyplomów za aktywny udział w konkursach, turniejach,
         zawodach i innych formach współzawodnictwa organizowanych przez szkołę,
   15) otrzymania nagrody książkowej i odpowiedniej adnotacji na świadectwie
        szkolnym, w przypadku zostania laureatem konkursu – olimpiady przedmiotowej.

2. Tryb składania skarg w przypadku naruszenia uprawnień ucznia:
    1) uczeń, rodzice (prawni opiekunowie) lub przedstawiciel samorządu
        uczniowskiego w jego imieniu mogą zgłosić skargę do dyrektora zespołu w
        przypadku nieprzestrzegania jego uprawnień,
    2) skargę może zgłosić pisemnie lub ustnie w terminie dwóch dni od jej nałożenia,
    3) skargę w ciągu 7 dni rozpatruje komisja, w skład której wchodzą:
        a) dyrektor (wicedyrektor) – jako przewodniczący komisji,
        b) pedagog szkoły,
        c) wychowawca klasy,
        d) opiekun samorządu uczniowskiego,
        e) rzecznik praw ucznia,
    4) decyzja komisji w sprawie wniesionej skargi jest udzielana na piśmie i jest ona
        ostateczna.

 w górę

§ 35.

1. Uczeń ma obowiązek:
    1) przestrzegać postanowień zawartych w statucie i regulaminach 
        wewnątrzszkolnych oraz podporządkować się zaleceniom i zarządzeniom
        dyrektora szkoły, nauczycieli oraz ustaleniom rady samorządu uczniowskiego
        i klasowego,
    2) systematycznie uczyć się oraz aktywnie uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych,
        wykonywać zadania domowe,
    3) kulturalnie zachowywać się w szkole i poza nią, dbać o piękno mowy ojczystej,
    4) stwarzać atmosferę wzajemnej życzliwości i przeciwstawiać się przejawom
        brutalności i wulgarności,
    5) szanować poglądy, przekonania i godność osobistą drugiego człowieka oraz
        postępować zgodnie z dobrem społeczności szkolnej, dbać o honor i tradycję
        szkoły,
    6) okazywać szacunek nauczycielom oraz innym pracownikom szkoły,
    7) sumiennie wykonywać przyjęte lub przydzielone zadania, np. dyżur w klasie, na
        korytarzu,
    8) punktualnie i regularnie uczęszczać na zajęcia szkolne, a po zakończonych
        zajęciach opuścić teren szkoły,
    9) usprawiedliwiać u wychowawcy klasy nieobecność na zajęciach szkolnych i
        spóźnienia:
         a) usprawiedliwienie musi być napisane przez rodziców (opiekunów prawnych)
             i dostarczone bezpośrednio po przybyciu ucznia do szkoły,
        b) w przypadku dłuższego zwolnienia z powodu wyjazdu rodzice (opiekunowie
            prawni) winni wcześniej usprawiedliwić nieobecność u wychowawcy w formie
            pisemnej,
   10) posiadać dzienniczek ucznia i dbać na bieżąco o wpis ocen oraz podpis rodzica
         pod każdą oceną i uwagą oraz informacją,
   11) informować na bieżąco rodziców o wszystkich sprawach przekazywanych przez
         dyrekcję szkoły, wychowawcę klasy i innych nauczycieli,
   12) dbać o czystość, ład i porządek w szkole i jej otoczeniu,
   13) troszczyć się o mienie szkoły, a ewentualne szkody naprawić:
         a) za wyrządzoną szkodę rodzic (prawny opiekun) ucznia ponosi
             odpowiedzialność materialną w postaci pokrycia kosztów naprawy lub
             dokonania naprawy we własnym zakresie w ciągu tygodnia,
   14) posiadać pisemną zgodę rodziców (opiekunów), którą przedstawia
         wychowawcy klasy, a w przypadku nieobecności wychowawcy dyrekcji szkoły
         – jeśli zamierza wcześniej zwolnić się z zajęć lekcyjnych,
   15) dbać o bezpieczeństwo i zdrowie własne i swoich kolegów, wystrzegać się
         wszelkich szkodliwych nałogów,
          a) natychmiast informować nauczyciela i dyrekcję szkoły o zagrożeniach życia
              i zdrowia,
         b) chronić i zabezpieczać swoją własność prywatną przed zniszczeniem czy
              kradzieżą,
   16) przebywać na terenie szkoły podczas zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych i przerw
         międzylekcyjnych; dotyczy to również tzw. cichych zajęć, świetlicowych i
         bibliotecznych,
   17) po dzwonku ustawić się w parach przed salą lekcyjną,
   18) dbać o czystość osobistą i nosić estetyczny strój, stosowny do miejsca jakim
         jest szkoła, w dowolnym kolorze, a w dni uroczyste, strój galowy tj. granatowe
         lub czarne spodnie / spódnica oraz białą koszulę,
   19) nie przynosić do szkoły przedmiotów zagrażających bezpieczeństwu, takich jak:
        broń, gaz, narzędzia ostre, niewybuchy, niewypały, fajerwerki i materiały żrące,
   20) pozostawić przed rozpoczęciem zajęć okrycie wierzchnie i dokonywać zmiany
         obuwia w wyznaczonej szatni,
   21) nie przebywać w szatniach podczas przerw,
   22) przestrzegać wszelkich zaleceń wszystkich nauczycieli dyżurujących,
   23) wyłączyć i schować telefon komórkowy podczas pobytu w szkole,
   24) nie używać na terenie szkoły sprzętu grającego.

 w górę

Nagrody i kary

§ 36.

1. Nagrodę lub karę może otrzymać uczeń, zespół klasowy oraz grupa uczniów.

2. Nagrody mogą być przyznane za:
    1) wyróżniające wyniki w nauce i zachowaniu
    2) wybitne osiągnięcia w konkursach i zawodach sportowych
    3) dodatkową pracę na rzecz szkoły i środowiska,
    4) wzorową postawę godną naśladowania.

3.
Nagroda może być przyznana na wniosek wychowawcy, nauczyciela, opiekuna organizacji (koła) po odpowiednim udokumentowaniu.

4. Nagroda może być udzielona w następującej formie:
    1) pochwała wychowawcy klasy udzielona indywidualnie lub na forum klasy,
    2) pochwała dyrektora szkoły udzielona indywidualnie wobec klasy lub wobec całej
        społeczności uczniowskiej,
    3) nagroda rzeczowa lub książkowa, dyplom,
    4) list pochwalny dla ucznia lub rodziców,
    5) nagroda pieniężna (stypendium za wyniki w nauce, osiągnięcia sportowe),
    6) puchar przechodni dyrektora szkoły dla wyróżniającego się zespołu klasowego.

5. Fakt uzyskania odpowiedniej nagrody odnotowuje się w dokumentach danej klasy lub szkoły oraz informuje się rodziców podczas klasowych i szkolnych uroczystości lub zebrań z rodzicami.

6. Nagrody przyznaje się po zakończeniu semestru lub na koniec roku szkolnego.

7. Uczeń szkoły podstawowej klas IV–VI i gimnazjum, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, zajęć dodatkowych, religii albo etyki średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.

8. Uczeń kończy szkołę podstawową lub gimnazjum z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, zajęć dodatkowych, religii albo etyki średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.

9. Uczeń może otrzymać stypendium za wyniki w nauce i osiągnięcia sportowe (nagrodę pieniężną) zgodnie z regulaminem pomocy materialnej dla uczniów Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 1.

10. Uczniowie, którzy uzyskali awans do etapu wojewódzkiego konkursów przedmiotowych otrzymują na zakończenie roku szkolnego nagrodę książkową oraz odpowiednią adnotację na świadectwie szkolnym.

11. Uczniowie – laureaci konkursów przedmiotowych na zakończenie roku szkolnego otrzymują nagrodę książkową i odpowiednią adnotację na świadectwie szkolnym.

12. Uczniowie otrzymują nagrody za aktywny udział w różnych konkursach, zawodach organizowanych przez szkołę.

§ 37.

1. Karę może otrzymać uczeń, zespół klasowy oraz zespół uczniów po uprzednim wysłuchaniu karanego ucznia, zespołu.

2. Kara może być udzielona za nieprzestrzeganie statutu szkoły, zarządzeń dyrekcji, nauczycieli oraz regulaminów wewnętrznych , w szczególności za:
    1) dewastowanie pomieszczeń szkolnych w tym toalet,
    2) palenie tytoniu kontakt z narkotykami, picie alkoholu,
    3) bójki na terenie szkoły,
    4) aroganckie zachowanie wobec nauczycieli, pracowników obsługi i rówieśników,
    5) utrudnianie prowadzenia lekcji,
    6) znęcanie się psychiczne i fizyczne nad kolegą, pogróżki, wymuszanie pieniędzy,
    7) kradzieże, kłamstwa i używanie wulgaryzmów,
    8) wagary.

3. Nie mogą być stosowane kary naruszające nietykalność i godność osobistą ucznia.

4. Kary udziela wychowawca klasy lub dyrektor szkoły z własnej inicjatywy lub na wniosek komisji dyscyplinarnej i zawiadamia o tym ucznia i rodziców ustnie lub pisemnie oraz odnotowuje ten fakt w dokumentach danej klasy.

5. Kara może być udzielona w następującej formie:
    1) nagana udzielona przez wychowawcę na forum klasy z pisemną informacją do
        rodziców,
    2) nagana dyrektora szkoły udzielona wobec całej klasy z pisemną informacją do
        rodziców,
    3) nagana dyrektora szkoły udzielona publicznie wobec uczniów szkoły z pisemną
        informacją do rodziców,
    4) zawieszenie przez dyrektora szkoły prawa w pełnieniu funkcji społecznej, do
        reprezentowania szkoły na zewnątrz,
    5) zawieszenie w niektórych uprawnieniach ucznia przez komisję dyscyplinarną
        (dotyczy uprawnień określonych w § 35.1 w punktach: 3, 4, 5, 8, 15),
    6) obniżenie oceny z zachowania,
    7) przeniesienie do równoległej klasy,
    8) przeniesienie na wniosek dyrektora przez kuratora do innej szkoły.

6. Stopniowanie kar określonych w § 38.5. nie obowiązuje w przypadku szczególnie poważnych wykroczeń.

7. Uczeń, jego rodzice (opiekunowie prawni) lub przedstawiciel samorządu uczniowskiego w jego imieniu mogą w ciągu 3 dni zgłosić odwołanie do dyrektora zespołu od nałożonej kary za nieprzestrzeganie obowiązków.

8. Skargę rozpatruje w ciągu 7 dni komisja odwoławcza, w skład której wchodzą:
    a) dyrektor (wicedyrektor) – jako przewodniczący komisji,
    b) pedagog szkoły,
    c) wychowawca klasy,
    d) opiekun samorządu uczniowskiego,
    e) rzecznik praw ucznia
   i udziela odpowiedzi na piśmie.

9. Uczeń lub jego rodzice (opiekunowie prawni) w przypadku niezadowalającego rozpatrzenia odwołania, mogą wnieść skargę do kuratorium oświaty.

10. Udzielona kara, o ile nie została darowana lub anulowana musi być uwzględniona przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej z zachowania w danym semestrze (roku).

11. Wykonanie kary może być zawieszone na czas próby (do pół roku) na prośbę ucznia lub po złożeniu poręczenia przez samorząd klasy lub szkoły, radę pedagogiczną, radę rodziców. Przy składaniu poręczenia należy określić czas zawieszenia kary i warunki, których spełnienie pozwalają anulować karę (zapisane w formie kontraktu).

12. Skreślenie ucznia z listy uczniów z jednoczesnym przeniesieniem do innej szkoły, następuje na podstawie decyzji kuratora oświaty.

13. Prawo do wydania takiej decyzji ma kurator oświaty na podstawie wniosku dyrektora szkoły, który zasięga opinii rady pedagogicznej, samorządu uczniowskiego i rady rodziców.

14. Wniosek dyrektora szkoły zawiera:
     1) wykaz działań jakie podjęła szkoła w stosunku do ucznia,
     2) opis dotychczasowej współpracy z rodzicami (opiekunami prawnymi),
     3) opinię pedagoga szkolnego lub poradni psychologiczno-pedagogicznej.

15. Skreślenie ucznia z listy uczniów podejmowane jest uchwałą rady pedagogicznej, w przypadku gdy uczeń:
      a) umyślnie spowodował uszczerbek na zdrowiu kolegi (koleżanki),
      b) dopuszcza się kradzieży,
      c) dopuszcza się rozboju, pobicia, wymuszenia,
      d) demoralizuje innych uczniów,
      e) permanentnie narusza postanowienia statutu,
      f) uczestniczy w zajęciach organizowanych przez szkołę w stanie nietrzeźwym
         albo pod wpływem narkotyków,
      g) celowo niszczy dokumentację szkoły,
      h) rozprowadza i sprzedaje narkotyki lub inne środki odurzające,
      i) narusza ustalone prawa nauczycieli,
      j) ukończył 18 lat

16. Procedura skreślenia z listy ucznia pełnoletniego:
      1) poinformowanie przez dyrektora rodziców (opiekunów prawnych) lub ucznia o
          wszczęciu postępowania.

17. Uczniowi lub jego rodzicom (opiekunom prawnym) przysługuje prawo do odwołania w terminie 14 dni od otrzymania decyzji dyrektora o skreśleniu z listy uczniów.

 w górę

Tradycje i ceremoniał szkoły

§ 38.

1. Uczeń ma prawo do poznania historii szkoły, jej znaczenia i osiągnięć na rzecz społeczności lokalnej.

2. Uczniowie mają obowiązek kontynuować tradycje szkoły.
Do ceremoniału szkolnego należą:
    1) rozpoczęcie roku,
    2) pasowanie na ucznia pierwszoklasistów szkoły podstawowej,
    3) otrzęsiny czwartoklasistów
    4) pasowanie uczniów na gimnazjalistów,
    5) święto patrona zespołu szkół,
    6) Święto Wiosny,
    7) Ekofestyn,
    8) pożegnanie absolwentów,
    9) zakończenie roku szkolnego.

3. Uczniowie mają obowiązek uczestniczyć w organizowanych uroczystościach szkolnych według kalendarza imprez. Zobowiązani są do podkreślenia uroczystym strojem następujących świąt państwowych i szkolnych:
    1) rozpoczęcie roku szkolnego,
    2) Dzień Komisji Edukacji Narodowej,
    3) Święto Odzyskania Niepodległości,
    4) Święto Konstytucji 3 Maja
    5) pożegnanie absolwentów,
    6) zakończenie roku szkolnego.

4. Uczeń ma prawo reprezentować szkołę w czasie obchodów, rocznic, świąt państwowych i oświatowych (imprez szkolnych i pozaszkolnych).

 

 w górę 
Rozdział 4                                          spis treści                                            Rozdział 6