ROZDZIAŁ 5.
UCZNIOWIE
Prawa, uprawnienia i obowiązki ucznia
- prawa
- uprawnienia
- obowiązki
Nagrody i kary
Tradycje i ceremoniał szkoły
§
32.
1. Do zespołu
szkół uczęszczają uczniowie:
1) szkoły podstawowej w wieku od 7 do 13 lat,
2) gimnazjum w wieku od 13 do 16 lat,
3) podlegają oni obowiązkowi szkolnemu, który trwa do 18 roku
życia.
2. Do klasy pierwszej szkoły podstawowej przyjmowane są
dzieci, które w danym roku kalendarzowym kończą 7 lat i nie
odroczono im obowiązku szkolnego na podstawie art. 16 ust. 3
ustawy o systemie oświaty, a także dzieci, w stosunku do których
wyrażono zgodę na wcześniejsze przyjęcie do szkoły na podstawie
art. 16 ust. 1 ustawy.
3. Dziecko jest zapisywane do szkoły z rocznym
wyprzedzeniem.
4. Decyzję w sprawie odroczenia obowiązku szkolnego, jak
i wcześniejszego przyjęcia do szkoły podejmuje dyrektor zespołu
szkół, w którym obwodzie dziecko mieszka, po zasięgnięciu opinii
poradni psychologiczno – pedagogicznej i wyrażenia zgody rodzica
(prawnego opiekuna) dziecka.
5. Do szkoły podstawowej przyjmuje się:
1) z urzędu – dzieci zamieszkałe w obwodzie szkoły,
2) na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) – dzieci
zamieszkałe poza obwodem
danej szkoły podstawowej, w przypadku gdy
szkoła dysponuje wolnymi
miejscami.
6. Przyjęcie do szkoły podstawowej ucznia zamieszkałego
poza obwodem szkolnym wymaga zawiadomienia dyrektora szkoły, w
którego obwodzie uczeń mieszka.
7. Do klasy pierwszej gimnazjum przyjmuje się:
1) z urzędu – absolwentów szkół podstawowych zamieszkałych w
obwodzie
Gimnazjum nr 1,
2) na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) – absolwentów
szkół
podstawowych zamieszkałych poza
obwodem Gimnazjum nr 1, w przypadku gdy
szkoła dysponuje wolnymi miejscami.
3) warunkiem przyjęcia jest świadectwo ukończenia szkoły
podstawowej, wynik
sprawdzianu po szkole podstawowej i
potwierdzenie zameldowania ucznia na
danym terenie.
8. W przypadku gdy liczba kandydatów zamieszkałych poza
obwodem gimnazjum jest większa niż liczba wolnych miejsc,
którymi dysponuje szkoła, kandydatów przyjmuje się na podstawie
kryteriów:
1) warunki podaje się do wiadomości kandydatom nie później
niż na 6 miesięcy
przed terminem rekrutacji,
2) Gimnazjum nr 1 dysponuje wolnymi miejscami w
organizowanych klasach,
3) kandydat osiągnął dobre wyniki w nauce i co najmniej dobrą
ocenę zachowania,
4) laureaci konkursów o zasięgu wojewódzkim i
ponadwojewódzkim z języka
polskiego, matematyki i przyrody
przyjmowani są do Gimnazjum nr 1 poza
kolejnością,
5) o przyjęciu kandydata decyduje komisja powołana przez
dyrektora szkoły.
9. W razie nie przyjęcia dziecka do szkoły, rodzicom
(prawnym opiekunom) przysługuje prawo złożenia odwołania w
terminie 3 dni od wywieszenia listy. Odwołanie może być
pozytywnie rozpatrzone przez dyrektora szkoły w przypadku
posiadania wolnych miejsc w terminie 7 dni.
10. Dyrektor zespołu szkół decyduje:
1) o przyjęciu uczniów do wszystkich klas gimnazjum,
2) o przyjęciu uczniów do klasy pierwszej w przypadku
gdy:
a) uczeń powraca z zagranicy,
b) liczba kandydatów do klasy
pierwszej jest mniejsza lub równa liczbie
wolnych
miejsc, którymi dysponuje szkoła i nie powołano szkolnej komisji
rekrutacyjno-kwalifikacyjnej.
11. Przyjęcie do gimnazjum ucznia zamieszkałego poza
obwodem szkolnym wymaga zawiadomienia dyrektora szkoły, w
którego obwodzie uczeń mieszka.
12. Osoby niebędące obywatelami polskimi, są przyjmowane
do szkoły na warunkach i w trybie dotyczącym obywateli polskich.
13. Osoby niebędące obywatelami polskimi są przyjmowane
do zespołu szkół na warunkach i trybie dotyczącym obywateli
polskich.
14. Dyrektor zespołu szkół przyjmuje i kwalifikuje
cudzoziemca do odpowiedniej klasy szkoły podstawowej lub
gimnazjum na podstawie przedłożonych dokumentów lub – jeżeli
cudzoziemiec nie może przedłożyć dokumentów – na podstawie
przeprowadzonego sprawdzianu wiedzy lub badania przydatności
albo innych warunków określonych w odrębnych przepisach.
15. Do klasy programowo wyższej szkoły podstawowej i
gimnazjum przyjmuje się ucznia na podstawie:
1) świadectwa ukończenia klasy programowo niższej w
szkole publicznej lub w
szkole niepublicznej o
uprawnieniach szkoły publicznej tego samego typu oraz
odpisu arkusza ocen wydanego
przez szkołę, z której uczeń odszedł,
2) pozytywnych wyników egzaminów klasyfikacyjnych
przeprowadzonych na
zasadach określonych w szkolnym
systemie oceniania osiągnięć edukacyjnych i
zachowania uczniów w przypadku
przyjmowania ucznia, który spełnia
obowiązek szkolny poza szkołą,
3) świadectwa (zaświadczenia) wydanego przez szkołę za
granicą i ostatniego
świadectwa szkolnego wydanego w
Polsce, po ustaleniu odpowiedniej klasy na
podstawie sumy lat nauki
szkolnej ucznia,
4) różnice programowe z zajęć edukacyjnych objętych
nauką w klasie, do której
uczeń przychodzi, są
uzupełniane według zasad ustalonych przez nauczycieli
danych zajęć edukacyjnych.
16. Jeżeli w klasie, do której uczeń przechodzi, naucza
się, jako przedmiotu obowiązkowego, języka obcego (języków
obcych) innego niż język obcy (języki obce), którego uczeń uczył
się w poprzedniej szkole, a rozkład zajęć edukacyjnych
uniemożliwia mu uczęszczanie na zajęcia innego oddziału lub
grupy w tej samej szkole, uczeń może:
1) uczyć się danego języka obcego (języków obcych),
wyrównując we własnym
zakresie braki programowe do
końca roku szkolnego albo
2) kontynuować we własnym zakresie naukę języka obcego
(języków obcych),
którego uczył się w poprzedniej
szkole, albo
3) uczęszczać do klasy z nauką danego języka obcego
(języków obcych) w innej
szkole.
17. Dla ucznia, który kontynuuje we własnym zakresie
naukę języka obcego (języków obcych), jako przedmiotu
obowiązkowego, przeprowadza się egzamin klasyfikacyjny.
18. Na wniosek rodziców dyrektor szkoły, w obwodzie
którego dziecko mieszka, może zezwolić na spełnianie przez
dziecko obowiązku szkolnego poza szkołą określając warunki jego
spełnienia.
19. Dziecko spełniając obowiązek szkolny w formie
określonej w § 29 ust. 11 może otrzymać świadectwo ukończenia
poszczególnych klas lub szkoły na podstawie egzaminów
klasyfikacyjnych przeprowadzonych przez szkołę.
20. Dyrektor szkoły kontroluje spełnianie obowiązku
szkolnego dzieci zamieszkujących w obwodzie szkoły i poza nim
jeśli są jej uczniami.
w
górę
Prawa, uprawnienia i obowiązki ucznia
§ 33.
1. Każdy uczeń posiada
prawo do znajomości i dochodzenia swoich praw.
2. Uczeń ma prawo do:
1) bezpłatnej nauki,
2) wypoczynku i czasu wolnego, uczestnictwa w zabawach i
życiu kulturalnym,
3) równego traktowania wobec prawa. Każdy uczeń ma prawo do
ochrony przed
poniżającym traktowaniem i karaniem
oraz wszelkimi formami przemocy fizycznej
lub psychicznej,
4) ochrony przed arbitralną lub bezprawną ingerencją w życie
prywatne, rodzinne
czy też korespondencję,
5) ochrony przed bezprawnymi zamachami na jego honor i
reputację,
6) swobodnego wyrażania własnych poglądów we wszystkich
sprawach jego
dotyczących oraz prawo do swobodnej
wypowiedzi (poszukiwania,
otrzymywania i przekazywania
informacji oraz idei we wszelkiego rodzaju
środkach społecznego przekazu),
7) swobody myśli, sumienia i wyznania,
8) dostępu do informacji z różnych źródeł,
9) swobodnego zrzeszania się,
10) ochrony zdrowia,
11) odpowiedniego poziomu życia,
12) ochrony przed wyzyskiem ekonomicznym lub wykonywaniem
niebezpiecznych
lub szkodliwych prac,
13) ochrony przed wszelkimi innymi formami wyzysku naruszającego
jego dobro,
14) zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i
stawianymi
wymaganiami,
15) jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
16) organizacji życia szkolnego, umożliwiającego zachowanie
właściwych proporcji
między wysiłkiem szkolnym a
możliwością rozwijania i zaspokajania własnych
zainteresowań,
17) redagowania i wydawania gazety szkolnej,
18) organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej
oraz rozrywkowej
zgodnie z własnymi potrzebami i
możliwościami organizacyjnymi, w
porozumieniu z dyrektorem,
19) wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu,
20) dostosowania treści, metod i organizacji nauczania do jego
możliwości,
21) korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
22) specjalnych form pracy dydaktycznej,
23) pobierania nauki we wszystkich typach szkół, zgodnie z
indywidualnymi
potrzebami i predyspozycjami, w
przypadku uczniów niepełnosprawnych lub
niedostosowanych społecznie,
24) zindywidualizowanego procesu kształcenia, form i programów
nauczania
dostosowanych do
niepełnosprawności,
25) zajęć rewalidacyjnych,
26) indywidualnych programów nauczania, w przypadku uczniów
szczególnie
uzdolnionych,
27) równych warunków kształcenia (zacierania różnic pomiędzy
regionami kraju),
28) bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i
opieki,
29) opieki przyznawanej w przypadku znalezienia się w trudnej
sytuacji materialnej
i życiowej,
30) zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych rozwijających ich
zainteresowania i
uzdolnienia,
31) takiej organizacji zajęć dydaktycznych, która umożliwia uczniom
sportowo
uzdolnionym godzenie zajęć
sportowych z nauką,
32) nauki religii na jego życzenie bądź rodziców (w przypadku
ucznia pełnoletniego
tylko na jego życzenie),
33) odroczenia spełniania obowiązku szkolnego (nie więcej niż o
jeden rok),
34) spełniania obowiązku szkolnego poza szkołą (za zgodą i na
warunkach
określonych przez dyrektora
szkoły w obwodzie, której uczeń mieszka),
35) wniesienia odwołania do kuratora oświaty od decyzji dotyczącej
skreślenia z
listy uczniów,
36) czynnego i biernego uczestnictwa w wyborach do organów
samorządu
uczniowskiego,
37) działania na terenie szkoły w stowarzyszeniach i organizacjach
(poza partiami
i organizacjami politycznymi) –
zgodę na działanie tych organizacji w szkole
wydaje dyrektor szkoły,
38) udziału w zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych w przypadku
trudności w
nauce,
39) indywidualnego programu lub toku nauki po uzyskaniu stosownej
opinii poradni
psychologiczno – pedagogicznej
i rady pedagogicznej,
40) pomocy materialnej o charakterze socjalnym lub motywacyjnym,
41) zapoznania na początku każdego roku z wymaganiami edukacyjnymi
niezbędnymi do uzyskania
poszczególnych ocen klasyfikacyjnych, wynikającymi
z realizowanego przez
nauczyciela programu nauczania oraz ze sposobami
sprawdzania osiągnięć
edukacyjnych – jest to obowiązek nauczyciela (prawo
to dotyczy także rodziców lub
opiekunów prawnych ucznia),
42) zapoznania na początku każdego roku szkolnego przez wychowawcę
klasy, z
warunkami, sposobem i
kryteriami oceniania zachowania, a także z warunkami
i trybem uzyskiwania wyższej
niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej
z zachowania (prawo to dotyczy
także rodziców lub opiekunów prawnych),
43) zapoznania na początku każdego roku szkolnego przez nauczyciela
z warunkami
i trybem uzyskania wyższej niż
przewidywana, rocznej oceny klasyfikacyjnej
z zajęć edukacyjnych (prawo to
dotyczy także rodziców lub prawnych
opiekunów ucznia),
44) udostępnienia mu oraz jego rodzicom lub prawnym opiekunom,
sprawdzonych
i ocenionych pisemnych prac
kontrolnych i innej dokumentacji dotyczącej
oceniania – konieczny jest
wniosek (jest to prawo bezwarunkowe, co oznacza,
że nie trzeba określać warunków
dostępu do tych informacji),
45) uzyskania od nauczyciela ustalającego ocenę jej uzasadnienia –
konieczny jest
wniosek (prawo to dotyczy
również rodziców i opiekunów prawnych),
46) dostosowania wymagań edukacyjnych do jego indywidualnych
potrzeb
psychofizycznych i
edukacyjnych,
47) tego, aby w ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki,
plastyki
i muzyki (jeżeli nie są to
zajęcia kierunkowe), w szczególności brano pod
uwagę wysiłek wkładany przez
niego w wywiązywaniu się z obowiązków
wynikających ze specyfiki tych
zajęć,
48) zwolnienia z zajęć wychowania fizycznego, informatyki lub
technologii
informacyjnej na podstawie
opinii o ograniczonych możliwościach
uczestniczenia w tych
zajęciach, wydanej przez lekarza, na czas określony w
opinii,
49) zwolnienia z zajęć edukacyjnych z drugiego języka obcego,
jeżeli posiada on
wadę słuchu lub głęboką
dysleksję rozwojową,
50) poinformowania przed rocznym, klasyfikacyjnym zebraniem
plenarnym rady
pedagogicznej o przewidywanych
ocenach klasyfikacyjnych z zajęć
edukacyjnych i zachowania.
Informacje przekazują wychowawcy klas i
nauczyciele poszczególnych
przedmiotów na 7 dni przed posiedzeniem
klasyfikacyjnym rady
pedagogicznej, odpowiednim wpisem do dzienniczka
ucznia (zgodnie wytycznymi
szkolnego systemu oceniania),
51) tego, aby szkoła - w przypadku stwierdzenia w wyniku
klasyfikacji śródrocznej,
że poziom jego osiągnięć
edukacyjnych uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie
nauki w klasie programowo
wyższej – stworzyła mu w miarę możliwości szansę
uzupełnienia braków,
52) egzaminu klasyfikacyjnego w przypadku, kiedy uczeń jest
niesklasyfikowany z
jednego, kilku lub wszystkich
obowiązkowych zajęć edukacyjnych z powodów
usprawiedliwionych. Termin
egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem
i jego rodzicami (prawnymi
opiekunami) – uzgadnia się także z uczniem i jego
rodzicami (prawnymi opiekunami)
liczbę zajęć edukacyjnych, z których uczeń
może zdawać egzaminy w ciągu
jednego dnia,
53) ubiegania się o egzamin klasyfikacyjny z jednego, kilku lub
wszystkich zajęć
edukacyjnych w przypadku
nieusprawiedliwionej nieobecności na tych
zajęciach, która była powodem
braku uzyskania oceny klasyfikacyjnej. Prośbę
o tego typu egzamin kieruje się
do rady pedagogicznej, która może ale nie
musi wyrazić zgodę na taki
egzamin – w przypadku uzyskania zgody nie
przysługuje prawo do
uzgadniania liczby egzaminów zdawanych w ciągu
jednego dnia,
54) obecności rodziców lub prawnych opiekunów (w charakterze
obserwatorów) w
trakcie zdawania egzaminu
klasyfikacyjnego,
55) uzyskania promocji do klasy programowo wyższej, jeżeli ze
wszystkich
obowiązkowych zajęć
edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania,
uzyskał roczne oceny
klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej,
56) powtarzania klasy – w przypadku braku promocji,
57) zdawania egzaminu poprawkowego, gdy uzyskał w wyniku rocznej
klasyfikacji
ocenę niedostateczną z jednych
obowiązkowych zajęć edukacyjnych
(począwszy od klasy czwartej).
W wyjątkowych przypadkach rada
pedagogiczna może wyrazić zgodę
na zdawanie egzaminu poprawkowego z
dwóch obowiązkowych zajęć
edukacyjnych,
58) tego, aby rada pedagogiczna biorąc pod uwagę jego możliwości
edukacyjne
rozważyła możliwość promowania
do klasy programowo wyższej, w przypadku
jeżeli nie zdał egzaminu
poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych (o ile te
zajęcia są realizowane w klasie
programowo wyższej). Tego typu możliwość
istnieje tylko jeden raz w
ciągu etapu edukacyjnego i zależy tylko i wyłącznie
od woli rady pedagogicznej,
59) ukończenia szkoły z wyróżnieniem w przypadku, gdy uzyskał on w
wyniku
klasyfikacji końcowej z
wszystkich zajęć edukacyjnych ocenę średnią co
najmniej 4,75 oraz co najmniej
bardzo dobrą ocenę zachowania,
60) ustalonych w szkole warunków i trybu uzyskania wyższych niż
przewidywane
rocznych ocen klasyfikacyjnych
z obowiązkowych i dodatkowych zajęć
edukacyjnych oraz rocznej oceny
klasyfikacyjnej zachowania,
61) oceny zachowania, po uprzednim zasięgnięciu przez wychowawcę
klasy opinii
nauczycieli, uczniów danej
klasy oraz ocenianego ucznia,
62) zdawania egzaminu poprawkowego, jeśli uzyskał w wyniku egzaminu
klasyfikacyjnego ocenę
niedostateczną,
63) zgłoszenia zastrzeżeń do dyrektora szkoły, jeżeli uzna on
(rodzice lub
opiekunowie prawni), że ocena
niedostateczna, którą uzyskał w wyniku
egzaminu poprawkowego została
ustalona niezgodnie z przepisami prawa
dotyczącymi trybu ustalania tej
oceny – czas na złożenie zastrzeżeń wynosi
5 dni od dnia przeprowadzenia
egzaminu,
64) zgłoszenia zastrzeżeń do dyrektora szkoły, jeśli on (rodzice
lub opiekunowie
prawni) uzna, że roczna ocena
klasyfikacyjna została ustalona niezgodnie z
przepisami prawa dotyczącymi
ustalania tej oceny – czas na złożenie
zastrzeżeń wynosi 7 dni po
zakończeniu zajęć dydaktyczno–wychowawczych,
65) przystąpienia do egzaminu w warunkach i formie dostosowanych do
indywidualnych potrzeb
psychofizycznych i edukacyjnych (np. inne arkusze,
dłuższy czas, w domu, oddzielna
sala, szpital, komputer itp.), jeśli występują
specyficzne trudności w uczeniu
się na podstawie opinii poradni
psychologiczno–pedagogicznej
publicznej i niepublicznej,
66) przystąpienia do egzaminu gimnazjalnego w warunkach i formie
odpowiednich ze
względu na stan zdrowia, w
przypadku choroby lub czasowej niesprawności, na
podstawie zaświadczenia o
stanie zdrowia wydanego przez lekarza,
67) do wglądu (na jego lub rodziców lub opiekunów prawnych
wniosek),
sprawdzonego i ocenionego
arkusza egzaminacyjnego i karty odpowiedzi, w
miejscu i czasie wskazanym
przez dyrektora komisji okręgowej,
68) korzystania w czasie trwania egzaminu ze sprzętu medycznego i
leków
(w przypadku gdy jest chory),
69) pomocy ze strony poradni psychologiczno-pedagogicznych - która
udzielana
jest dobrowolnie i
nieodpłatnie,
70) korzystania z pomocy poradni, m.in. w postaci interwencji w
środowisku ucznia,
71) uzyskania opinii poradni (na wniosek rodziców ) w sprawie
dostosowania
wymagań edukacyjnych do swoich
indywidualnych potrzeb, w przypadku gdy
stwierdzono specyficzne
trudności w uczeniu się lub zaburzenia i odchylenia
rozwojowe,
72) ubiegania się o orzeczenie, o potrzebie kształcenia specjalnego
(na wniosek
rodziców lub opiekunów
prawnych), jeżeli występują zaburzenia i odchylenia
rozwojowe wymagające stosowania
specjalnej organizacji nauki i metod pracy.
Orzeczenie jest realizowane na
wniosek rodziców przez właściwego starostę
lub jednostkę samorządu
terytorialnego (w zależności od zaleconej formy
kształcenia specjalnego).
Rodzice mogą się nie zgodzić na szkołę
zaproponowaną przez starostę,
73) starania się o wydanie orzeczenia o potrzebie indywidualnego
nauczania (na
wniosek rodziców lub opiekunów
prawnych), kiedy stan zdrowia uniemożliwia
lub znacznie utrudnia mu
uczęszczanie do szkoły. Nauczanie indywidualne jest
organizowane przez dyrektora
szkoły,
74) pomocy psychologiczno-pedagogicznej świadczonej w szkole w
postaci, m.in.:
zajęć
dydaktyczno-wyrównawczych, zajęć specjalistycznych, korekcyjno-
kompensacyjnych,
logopedycznych, socjoterapeutycznych oraz innych, klas
wyrównawczych i
terapeutycznych, zajęć psychoedukacyjnych i porad.
Objęcie ucznia niektórymi
formami pomocy wymaga zgody rodziców (zajęcia
dydaktyczno-wyrównawcze,
zajęcia specjalistyczne, psychoedukacyjne, nauka
w klasie wyrównawczej), a w
przypadku klasy terapeutycznej dodatkowo opinii
poradni
psychologiczno-pedagogicznej,
75) dobrowolnego i nieodpłatnego korzystania z pomocy
psychologiczno-
pedagogicznej,
76) oczekiwania ze strony szkoły pomocy w postaci m.in. działań
mediacyjnych
i interwencyjnych w sytuacjach
kryzysowych,
77) skorzystania z pierwszeństwa w przyjęciu do szkoły w przypadku,
równorzędnych wyników
uzyskanych w postępowaniu kwalifikacyjnym.
Z prawa tego mogą korzystać:
1) sieroty, osoby
przebywające w placówkach opiekuńczo-wychowawczych
oraz osoby umieszczone w rodzinach zastępczych,
2) kandydaci o
ukierunkowanych i udokumentowanych zdolnościach, którym
ustalono indywidualny program lub tok nauki,
3) kandydaci z problemami
zdrowotnymi ograniczającymi możliwości wyboru
kierunku kształcenia ze względu na stan zdrowia potwierdzonymi
opinią
publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej,
78) ubiegania się o przejście z jednej szkoły do innej (zmiany
szkoły) – w takiej
sytuacji do klasy programowo
wyższej przyjmuje się na podstawie, m. in.:
1) świadectwa ukończenia
klasy programowo niższej i odpisu arkusza ocen
wydanego przez szkołę, z której uczeń odszedł,
2) pozytywnych wyników
egzaminów klasyfikacyjnych w przypadku
przyjmowania:
a) ucznia, który spełnia obowiązek szkolny poza szkołą,
b) ucznia zmieniającego typ szkoły lub profil klasy albo
przedmiot
realizowany w zakresie rozszerzonym do klasy programowo wyższej
niż
to wynika z ostatniego świadectwa,
79) skorzystania z następujących możliwości, jeżeli przy zmianie
szkoły wystąpi
„problem języków obcych”, tzn. w
klasie, do której uczeń się przenosi nie
naucza się języka obcego,
którego uczył się w poprzedniej szkole, a rozkład
zajęć uniemożliwia mu
ewentualne uczęszczanie na lekcje z inną klasą:
1) uczyć się języka
obcego obowiązującego w klasie do której przechodzi
wyrównując braki programowe we własnym zakresie do końca roku
szkolnego,
2) kontynuować we własnym
zakresie naukę dotychczasowego języka obcego
(wtedy zdaje egzamin klasyfikacyjny),
3) uczęszczać na zajęcia
języka, którego uczył się do tej pory w innej szkole,
80) ubiegania się (w konkretnych sytuacjach) o zezwolenie na
indywidualny
program lub tok nauki.
Zezwolenie takie może być udzielone po upływie co
najmniej jednego roku nauki, a
w uzasadnionych przypadkach – po śródrocznej
klasyfikacji ucznia. W
przypadku indywidualnego toku nauki, uczeń może
realizować w ciągu jednego roku
szkolnego program nauczania nawet z zakresu
więcej niż dwóch klas (wtedy
potrzebna jest pozytywna opinia organu
sprawującego nadzór
pedagogiczny),
81) niedokumentowania zaświadczeniem lekarskim usprawiedliwionej
nieobecności
na zajęciach lekcyjnych,
82) bycia poinformowanym przez dyrektora szkoły o organizacji,
terminach
przeprowadzania i warunkach
udziału w konkursach, olimpiadach i turniejach,
83) przystępowania do zawodów dobrowolnie,
84) pokrywania kosztów podróży, wyżywienia i noclegu, związanych z
organizacją
konkursów, olimpiad i turniejów.
Koszty te pokrywają organizatorzy tych imprez,
85) brania udziału w zajęciach edukacyjnych „Wychowanie do życia w
rodzinie".
W przypadku uczniów
niepełnoletnich pisemną zgodę na udział w zajęciach
wyrażają rodzice lub prawni
opiekunowie – zajęcia nie są obowiązkowe,
86) brania udziału w zajęciach religii, które organizowane są na
życzenie rodziców
uczniów. Zajęcia nie są
obowiązkowe,
87) tego, aby tygodniowy rozkład zajęć dydaktyczno – wychowawczych
był
ustalany z uwzględnieniem
równomiernego obciążenia zajęciami w
poszczególnych dniach tygodnia,
różnicowania zajęć w każdym dniu,
niełączenia w kilkugodzinne
jednostki lekcyjne zajęć z tego samego przedmiotu,
88) zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy i nauki
w czasie
pobytu w szkole, jak również
podczas zajęć obowiązkowych i
nieobowiązkowych organizowanych
przez szkołę poza jej terenem,
89) czasowego zawieszenia zajęć szkolnych w przypadku kiedy
temperatura jest
niższa niż 18°C,
90) współuczestniczenia w regulowaniu zasad współżycia społeczności
szkolnej za
pomocą umów społecznych
zawieranych pomiędzy uczniamia nauczycielami, nie
dotyczących pracy merytorycznej
nauczyciela oraz poprzez wydawanie opinii
na temat ustalonych w szkole
zasad oceniania wewnątrzszkolnego, projektów
programu wychowawczego i
profilaktycznego oraz statutu szkoły w części
dotyczącej uczniów szkoły,
zgłaszając swoje wnioski i zastrzeżenia do
przedstawicieli samorządu
uczniowskiego,
91) do zasięgnięcia informacji od przedstawiciela samorządu
uczniowskiego w
sprawach dotyczących problemów
uczniowskich rozpatrywanych na
posiedzeniach rady
pedagogicznej oraz poznania decyzji rady pedagogicznej
i dyrektora szkoły,
92) uzyskania stopnia z nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych według
obowiązującej skali ocen,
93) korzystania ze świetlicy, biblioteki, czytelni, pracowni
multimedialnej, boiska na
terenie szkoły pod opieką
nauczyciela,
94) występowania w obronie swoich praw uczniowskich i nie może być
z tego
powodu karany i negatywnie
oceniany.
3. Tryb składania skarg w przypadku naruszania praw
ucznia:
1) uczeń, jego rodzice (prawni opiekunowie) lub
przedstawiciel samorządu uczniowskiego w jego imieniu mogą
zgłosić skargę do dyrektora zespołu w przypadku łamania jego
praw,
2) skargę może zgłosić pisemnie lub ustnie,
3) skargę rozpatruje w ciągu 7 dni komisja, w skład której
wchodzą:
a) dyrektor (wicedyrektor) – jako
przewodniczący komisji,
b) pedagog szkoły,
c) wychowawca klasy,
d) opiekun samorządu uczniowskiego,
e) rzecznik praw ucznia,
4) komisja podejmuje decyzję w sprawie skargi w drodze
głosowania zwykłą
większością głosów; w przypadku
równej liczby decyduje głos
przewodniczącego. Po rozpatrzeniu
skargi, udziela odpowiedzi na piśmie,
5) uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) w przypadku
niezadowalającego
rozpatrzenia skargi, mogą wnieść
odwołanie do kuratorium oświaty.
w
górę
§ 34.
1. Uczeń ma
uprawnienia do:
1) wyrażania opinii dotyczących życia szkoły, nie urażając
przy tym niczyjej
godności osobistej i nie może być z
tego powodu karany,
2) dodatkowej pomocy nauczyciela w przypadku, kiedy napotyka
trudności z
opanowaniem materiału i do
powtórnego, w uzgodnionym terminie, sprawdzenia
i oceny wiedzy i umiejętności z
określonych zajęć edukacyjnych,
3) dwukrotnego w semestrze nieprzygotowania do lekcji; w
przypadku 1 godziny
zajęć edukacyjnych w tygodniu uczeń
ma uprawnienie do jednego
nieprzygotowania w semestrze;
uczniowie zgłaszają nieprzygotowanie na
początku lekcji, nieprzygotowanie
obejmuje także zadanie domowe. Uprawnienie
to nie dotyczy zapowiedzianych
sprawdzianów i jest zawieszone w styczniu i w
czerwcu danego roku szkolnego,
4) odpoczynku podczas wolnych dni: weekend, przerwy
świąteczne, ferie zimowe.
Na ten okres nauczyciele nie zdają
zadań domowych. Wyjątek stanowią
zajęcia, które odbywają się tylko 2
razy lub raz w tygodniu (poniedziałek,
piątek),
5) najwyżej 3 sprawdzianów w ciągu tygodnia, ale nie więcej
niż jednego
sprawdzianu, obejmującego zakres
materiału powyżej 3 ostatnich lekcji,
dziennie,
6) ustalenia terminu sprawdzianu (pracy klasowej) z
nauczycielem przynajmniej
z tygodniowym wyprzedzeniem,
7) nie pytania z danych zajęć edukacyjnych tego samego dnia i
dnia następnego,
w którym otrzymał z tych zajęć ocenę
niedostateczną,
8) własnej decyzji dotyczącej reprezentowania szkoły w
konkursach, zawodach,
turniejach i olimpiadach,
9) usprawiedliwionej nieobecności na zajęciach szkolnych w
przypadku
reprezentowania szkoły w konkursach,
olimpiadach, turniejach, zawodach,
wycieczkach szkolnych i innych
imprezach na rzecz szkoły oraz do zwolnienia z
ustnego i pisemnego sprawdzania
wiadomości i umiejętności nazajutrz po nich,
10) zwolnienia na 3 dni przed terminem konkursu – olimpiady
przedmiotowej (etap
rejonowy i wojewódzki) z odpowiedzi
ustnych i pisemnych,
11) 1–2 dni wolnych od zajęć edukacyjnych bezpośrednio przed
konkursem –
olimpiadą przedmiotową etapu
rejonowego i wojewódzkiego. Indywidualną
decyzję w tej sprawie podejmuje
nauczyciel – opiekun,
12) tego, aby pisemne sprawdziany były ocenione i omówione na
lekcji w terminie
1 – tygodniowym, z języka polskiego w
terminie 2 – tygodniowym,
13) noszenia przedmiotów wartościowych na własną odpowiedzialność,
14) otrzymywania nagród i dyplomów za aktywny udział w konkursach,
turniejach,
zawodach i innych formach
współzawodnictwa organizowanych przez szkołę,
15) otrzymania nagrody książkowej i odpowiedniej adnotacji na
świadectwie
szkolnym, w przypadku zostania
laureatem konkursu – olimpiady przedmiotowej.
2. Tryb składania skarg w przypadku naruszenia uprawnień
ucznia:
1) uczeń, rodzice (prawni opiekunowie) lub przedstawiciel
samorządu
uczniowskiego w jego imieniu mogą
zgłosić skargę do dyrektora zespołu w
przypadku nieprzestrzegania jego
uprawnień,
2) skargę może zgłosić pisemnie lub ustnie w terminie dwóch
dni od jej nałożenia,
3) skargę w ciągu 7 dni rozpatruje komisja, w skład której
wchodzą:
a) dyrektor (wicedyrektor) – jako
przewodniczący komisji,
b) pedagog szkoły,
c) wychowawca klasy,
d) opiekun samorządu uczniowskiego,
e) rzecznik praw ucznia,
4) decyzja komisji w sprawie wniesionej skargi jest udzielana
na piśmie i jest ona
ostateczna.
w
górę
§ 35.
1. Uczeń ma obowiązek:
1) przestrzegać postanowień zawartych w statucie i
regulaminach
wewnątrzszkolnych oraz podporządkować
się zaleceniom i zarządzeniom
dyrektora szkoły, nauczycieli oraz
ustaleniom rady samorządu uczniowskiego
i klasowego,
2) systematycznie uczyć się oraz aktywnie uczestniczyć w
zajęciach lekcyjnych,
wykonywać zadania domowe,
3) kulturalnie zachowywać się w szkole i poza nią, dbać o
piękno mowy ojczystej,
4) stwarzać atmosferę wzajemnej życzliwości i przeciwstawiać
się przejawom
brutalności i wulgarności,
5) szanować poglądy, przekonania i godność osobistą drugiego
człowieka oraz
postępować zgodnie z dobrem
społeczności szkolnej, dbać o honor i tradycję
szkoły,
6) okazywać szacunek nauczycielom oraz innym pracownikom
szkoły,
7) sumiennie wykonywać przyjęte lub przydzielone zadania, np.
dyżur w klasie, na
korytarzu,
8) punktualnie i regularnie uczęszczać na zajęcia szkolne, a
po zakończonych
zajęciach opuścić teren szkoły,
9) usprawiedliwiać u wychowawcy klasy nieobecność na
zajęciach szkolnych i
spóźnienia:
a) usprawiedliwienie musi być
napisane przez rodziców (opiekunów prawnych)
i
dostarczone bezpośrednio po przybyciu ucznia do szkoły,
b) w przypadku dłuższego zwolnienia z
powodu wyjazdu rodzice (opiekunowie
prawni) winni
wcześniej usprawiedliwić nieobecność u wychowawcy w formie
pisemnej,
10) posiadać dzienniczek ucznia i dbać na bieżąco o wpis ocen oraz
podpis rodzica
pod każdą oceną i uwagą oraz
informacją,
11) informować na bieżąco rodziców o wszystkich sprawach
przekazywanych przez
dyrekcję szkoły, wychowawcę
klasy i innych nauczycieli,
12) dbać o czystość, ład i porządek w szkole i jej otoczeniu,
13) troszczyć się o mienie szkoły, a ewentualne szkody naprawić:
a) za wyrządzoną szkodę rodzic
(prawny opiekun) ucznia ponosi
odpowiedzialność materialną w postaci pokrycia kosztów naprawy
lub
dokonania naprawy we własnym zakresie w ciągu tygodnia,
14) posiadać pisemną zgodę rodziców (opiekunów), którą przedstawia
wychowawcy klasy, a w przypadku
nieobecności wychowawcy dyrekcji szkoły
– jeśli zamierza wcześniej
zwolnić się z zajęć lekcyjnych,
15) dbać o bezpieczeństwo i zdrowie własne i swoich kolegów,
wystrzegać się
wszelkich szkodliwych nałogów,
a) natychmiast informować
nauczyciela i dyrekcję szkoły o zagrożeniach życia
i
zdrowia,
b) chronić i zabezpieczać swoją
własność prywatną przed zniszczeniem czy
kradzieżą,
16) przebywać na terenie szkoły podczas zajęć lekcyjnych,
pozalekcyjnych i przerw
międzylekcyjnych; dotyczy to
również tzw. cichych zajęć, świetlicowych i
bibliotecznych,
17) po dzwonku ustawić się w parach przed salą lekcyjną,
18) dbać o czystość osobistą i nosić estetyczny strój, stosowny do
miejsca jakim
jest szkoła, w dowolnym
kolorze, a w dni uroczyste, strój galowy tj. granatowe
lub czarne spodnie / spódnica
oraz białą koszulę,
19) nie przynosić do szkoły przedmiotów zagrażających
bezpieczeństwu, takich jak:
broń, gaz, narzędzia ostre,
niewybuchy, niewypały, fajerwerki i materiały żrące,
20) pozostawić przed rozpoczęciem zajęć okrycie wierzchnie i
dokonywać zmiany
obuwia w wyznaczonej szatni,
21) nie przebywać w szatniach podczas przerw,
22) przestrzegać wszelkich zaleceń wszystkich nauczycieli
dyżurujących,
23) wyłączyć i schować telefon komórkowy podczas pobytu w szkole,
24) nie używać na terenie szkoły sprzętu grającego.
w
górę
Nagrody i kary
§ 36.
1. Nagrodę lub
karę może otrzymać uczeń, zespół klasowy oraz grupa uczniów.
2. Nagrody mogą być przyznane za:
1) wyróżniające wyniki w nauce i zachowaniu
2) wybitne osiągnięcia w konkursach i zawodach sportowych
3) dodatkową pracę na rzecz szkoły i środowiska,
4) wzorową postawę godną naśladowania.
3. Nagroda może być przyznana na wniosek wychowawcy,
nauczyciela, opiekuna organizacji (koła) po odpowiednim
udokumentowaniu.
4. Nagroda może być udzielona w następującej formie:
1) pochwała wychowawcy klasy udzielona indywidualnie lub na
forum klasy,
2) pochwała dyrektora szkoły udzielona indywidualnie wobec
klasy lub wobec całej
społeczności uczniowskiej,
3) nagroda rzeczowa lub książkowa, dyplom,
4) list pochwalny dla ucznia lub rodziców,
5) nagroda pieniężna (stypendium za wyniki w nauce,
osiągnięcia sportowe),
6) puchar przechodni dyrektora szkoły dla wyróżniającego się
zespołu klasowego.
5. Fakt uzyskania odpowiedniej nagrody odnotowuje się w
dokumentach danej klasy lub szkoły oraz informuje się rodziców
podczas klasowych i szkolnych uroczystości lub zebrań z
rodzicami.
6. Nagrody przyznaje się po zakończeniu semestru lub na
koniec roku szkolnego.
7. Uczeń szkoły podstawowej klas IV–VI i gimnazjum, który
w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć
edukacyjnych, zajęć dodatkowych, religii albo etyki średnią ocen
co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania
otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.
8. Uczeń kończy szkołę podstawową lub gimnazjum z
wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej uzyskał z
obowiązkowych zajęć edukacyjnych, zajęć dodatkowych, religii
albo etyki średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo
dobrą ocenę zachowania.
9. Uczeń może otrzymać stypendium za wyniki w nauce i
osiągnięcia sportowe (nagrodę pieniężną) zgodnie z regulaminem
pomocy materialnej dla uczniów Zespołu Szkół Ogólnokształcących
nr 1.
10. Uczniowie, którzy uzyskali awans do etapu
wojewódzkiego konkursów przedmiotowych otrzymują na zakończenie
roku szkolnego nagrodę książkową oraz odpowiednią adnotację na
świadectwie szkolnym.
11. Uczniowie – laureaci konkursów przedmiotowych na
zakończenie roku szkolnego otrzymują nagrodę książkową i
odpowiednią adnotację na świadectwie szkolnym.
12. Uczniowie otrzymują nagrody za aktywny udział w
różnych konkursach, zawodach organizowanych przez szkołę.
§ 37.
1. Karę może
otrzymać uczeń, zespół klasowy oraz zespół uczniów po uprzednim
wysłuchaniu karanego ucznia, zespołu.
2. Kara może być udzielona za nieprzestrzeganie statutu
szkoły, zarządzeń dyrekcji, nauczycieli oraz regulaminów
wewnętrznych , w szczególności za:
1) dewastowanie pomieszczeń szkolnych w tym toalet,
2) palenie tytoniu kontakt z narkotykami, picie alkoholu,
3) bójki na terenie szkoły,
4) aroganckie zachowanie wobec nauczycieli, pracowników
obsługi i rówieśników,
5) utrudnianie prowadzenia lekcji,
6) znęcanie się psychiczne i fizyczne nad kolegą, pogróżki,
wymuszanie pieniędzy,
7) kradzieże, kłamstwa i używanie wulgaryzmów,
8) wagary.
3. Nie mogą być stosowane kary naruszające nietykalność i
godność osobistą ucznia.
4. Kary udziela wychowawca klasy lub dyrektor szkoły z
własnej inicjatywy lub na wniosek komisji dyscyplinarnej i
zawiadamia o tym ucznia i rodziców ustnie lub pisemnie oraz
odnotowuje ten fakt w dokumentach danej klasy.
5. Kara może być udzielona w następującej formie:
1) nagana udzielona przez wychowawcę na forum klasy z pisemną
informacją do
rodziców,
2) nagana dyrektora szkoły udzielona wobec całej klasy z
pisemną informacją do
rodziców,
3) nagana dyrektora szkoły udzielona publicznie wobec uczniów
szkoły z pisemną
informacją do rodziców,
4) zawieszenie przez dyrektora szkoły prawa w pełnieniu
funkcji społecznej, do
reprezentowania szkoły na zewnątrz,
5) zawieszenie w niektórych uprawnieniach ucznia przez
komisję dyscyplinarną
(dotyczy uprawnień określonych w §
35.1 w punktach: 3, 4, 5, 8, 15),
6) obniżenie oceny z zachowania,
7) przeniesienie do równoległej klasy,
8) przeniesienie na wniosek dyrektora przez kuratora do innej
szkoły.
6. Stopniowanie kar określonych w § 38.5. nie obowiązuje
w przypadku szczególnie poważnych wykroczeń.
7. Uczeń, jego rodzice (opiekunowie prawni) lub
przedstawiciel samorządu uczniowskiego w jego imieniu mogą w
ciągu 3 dni zgłosić odwołanie do dyrektora zespołu od nałożonej
kary za nieprzestrzeganie obowiązków.
8. Skargę rozpatruje w ciągu 7 dni komisja odwoławcza, w
skład której wchodzą:
a) dyrektor (wicedyrektor) – jako przewodniczący komisji,
b) pedagog szkoły,
c) wychowawca klasy,
d) opiekun samorządu uczniowskiego,
e) rzecznik praw ucznia
i udziela odpowiedzi na piśmie.
9. Uczeń lub jego rodzice (opiekunowie prawni) w
przypadku niezadowalającego rozpatrzenia odwołania, mogą wnieść
skargę do kuratorium oświaty.
10. Udzielona kara, o ile nie została darowana lub
anulowana musi być uwzględniona przy ustalaniu oceny
klasyfikacyjnej z zachowania w danym semestrze (roku).
11. Wykonanie kary może być zawieszone na czas próby (do
pół roku) na prośbę ucznia lub po złożeniu poręczenia przez
samorząd klasy lub szkoły, radę pedagogiczną, radę rodziców.
Przy składaniu poręczenia należy określić czas zawieszenia kary
i warunki, których spełnienie pozwalają anulować karę (zapisane
w formie kontraktu).
12. Skreślenie ucznia z listy uczniów z jednoczesnym
przeniesieniem do innej szkoły, następuje na podstawie decyzji
kuratora oświaty.
13. Prawo do wydania takiej decyzji ma kurator oświaty na
podstawie wniosku dyrektora szkoły, który zasięga opinii rady
pedagogicznej, samorządu uczniowskiego i rady rodziców.
14. Wniosek dyrektora szkoły zawiera:
1) wykaz działań jakie podjęła szkoła w stosunku do
ucznia,
2) opis dotychczasowej współpracy z rodzicami
(opiekunami prawnymi),
3) opinię pedagoga szkolnego lub poradni
psychologiczno-pedagogicznej.
15. Skreślenie ucznia z listy uczniów podejmowane jest
uchwałą rady pedagogicznej, w przypadku gdy uczeń:
a) umyślnie spowodował uszczerbek na zdrowiu
kolegi (koleżanki),
b) dopuszcza się kradzieży,
c) dopuszcza się rozboju, pobicia, wymuszenia,
d) demoralizuje innych uczniów,
e) permanentnie narusza postanowienia statutu,
f) uczestniczy w zajęciach organizowanych przez
szkołę w stanie nietrzeźwym
albo pod wpływem narkotyków,
g) celowo niszczy dokumentację szkoły,
h) rozprowadza i sprzedaje narkotyki lub inne
środki odurzające,
i) narusza ustalone prawa nauczycieli,
j) ukończył 18 lat
16. Procedura skreślenia z listy ucznia pełnoletniego:
1) poinformowanie przez dyrektora rodziców
(opiekunów prawnych) lub ucznia o
wszczęciu postępowania.
17. Uczniowi lub jego rodzicom (opiekunom prawnym)
przysługuje prawo do odwołania w terminie 14 dni od otrzymania
decyzji dyrektora o skreśleniu z listy uczniów.
w
górę
Tradycje i ceremoniał szkoły
§ 38.
1. Uczeń ma
prawo do poznania historii szkoły, jej znaczenia i osiągnięć na
rzecz społeczności lokalnej.
2. Uczniowie mają obowiązek kontynuować tradycje szkoły.
Do ceremoniału szkolnego należą:
1) rozpoczęcie roku,
2) pasowanie na ucznia pierwszoklasistów szkoły podstawowej,
3) otrzęsiny czwartoklasistów
4) pasowanie uczniów na gimnazjalistów,
5) święto patrona zespołu szkół,
6) Święto Wiosny,
7) Ekofestyn,
8) pożegnanie absolwentów,
9) zakończenie roku szkolnego.
3. Uczniowie mają obowiązek uczestniczyć w organizowanych
uroczystościach szkolnych według kalendarza imprez. Zobowiązani
są do podkreślenia uroczystym strojem następujących świąt
państwowych i szkolnych:
1) rozpoczęcie roku szkolnego,
2) Dzień Komisji Edukacji Narodowej,
3) Święto Odzyskania Niepodległości,
4) Święto Konstytucji 3 Maja
5) pożegnanie absolwentów,
6) zakończenie roku szkolnego.
4. Uczeń ma prawo reprezentować szkołę w czasie obchodów,
rocznic, świąt państwowych i oświatowych (imprez szkolnych i
pozaszkolnych).
w
górę
Rozdział 4
spis treści
Rozdział 6
|