II
III
IV
V
VI
VII
VIII
IX
X
XI
XII
XIII
powrót
I. OBOWIĄZKOWE ROCZNE PRZYGOTOWANIE
PRZEDSZKOLNE
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty
Art. 14
Dziecko w wieku 6 lat jest obowiązane odbyć roczne
przygotowanie przedszkolne w przedszkolu albo w oddziale
przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej.
Obowiązek, o którym mowa w ust. 3, rozpoczyna się z początkiem
roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy
6 lat. W przypadku dziecka, o którym mowa w ust. 1a
(posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego),
obowiązek ten rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego
poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecko rozpocznie
spełnianie obowiązku szkolnego.
Art. 16
Na wniosek rodziców naukę w szkole podstawowej może także
rozpocząć dziecko, które przed dniem 1 września kończy 6 lat,
jeżeli wykazuje psychofizyczną dojrzałość do podjęcia nauki
szkolnej.
Decyzję o wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły podstawowej
podejmuje dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii publicznej
poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Dziecko, które zostało wcześniej przyjęte do szkoły
podstawowej, jest zwolnione z obowiązku, o którym mowa w art. 14
ust. 3 (obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne).
I
III
IV
V
VI
VII
VIII
IX
X
XI
XII
XIII
powrót
II. OBOWIĄZEK SZKOLNY I OBOWIĄZEK
NAUKI
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty
Art. 15
Nauka jest obowiązkowa do ukończenia 18 roku życia.
Obowiązek szkolny dziecka rozpoczyna się z początkiem roku
szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko
kończy 7 lat, oraz trwa do ukończenia gimnazjum, nie
dłużej jednak niż do ukończenia 18 roku życia.
Art. 16
Obowiązek szkolny spełnia się przez uczęszczanie do
szkoły podstawowej i gimnazjum.
Po ukończeniu gimnazjum obowiązek nauki spełnia się:
1) przez uczęszczanie do publicznej lub niepublicznej
szkoły ponadgimnazjalnej,
2) przez uczęszczanie na zajęcia realizowane w formach,
3) przez uczęszczanie na zajęcia realizowane w ramach
działalności oświatowej prowadzonej przez osoby prawne,
4) przez realizowanie, zgodnie z odrębnymi przepisami,
przygotowania zawodowego u pracodawcy.
Art. 16
Na wniosek rodziców dyrektor może, w drodze decyzji,
zezwolić na spełnianie przez dziecko odpowiednio:
1) obowiązku, o którym mowa w art. 14 ust. 3, poza przedszkolem
albo oddziałem przedszkolnym zorganizowanym w szkole
podstawowej;
2) obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą.
Dziecko spełniając odpowiednio obowiązek szkolny lub obowiązek
nauki poza szkołą może otrzymać świadectwo ukończenia
poszczególnych klas danej szkoły lub świadectwo ukończenia tej
szkoły na podstawie egzaminów klasyfikacyjnych przeprowadzonych
przez szkołę.
Warunki i tryb udzielania i cofania zezwoleń na spełnianie przez
dziecko obowiązku, o którym mowa w art. 14 ust. 3, poza
przedszkolem albo oddziałem przedszkolnym zorganizowanym w
szkole podstawowej, obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza
szkołą, sposób przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych, o
których mowa w ust. 8a, a także sposób kontrolowania spełniania
obowiązku w tej formie, uwzględniają:
1) konieczność zasięgania przez dyrektora szkoły, przed wydaniem
decyzji w sprawie zezwolenia, opinii publicznej poradni
psychologiczno-pedagogicznej;
2) konieczność zapewnienia dziecku odpowiednich warunków nauki;
3) obowiązek realizacji przez ucznia szkoły podstawowej lub
gimnazjum programów nauczania ujętych w szkolnym zestawie
programów nauczania szkoły, której dyrektor zezwolił na
spełnianie obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkoła;
4) obowiązek przystępowania do rocznych egzaminów
klasyfikacyjnych.
I
II
IV
V
VI
VII
VIII
IX
X
XI
XII
XIII
powrót
III. OBOWIĄZKI RODZICÓW
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty
Art. 14b
Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi, o którym mowa w art.
14 ust. 3 (obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne), są
obowiązani dopełnić czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka
do przedszkola lub oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej,
a także zapewnić regularne uczęszczanie dziecka na zajęcia.
Art. 18
Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi szkolnemu są
obowiązani do:
1) dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do
szkoły,
2) zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia
szkolne,
3) zapewnienia dziecku warunków umożliwiających przygotowywanie
się do zajęć szkolnych.
4) zapewnienia dziecku realizującemu obowiązek szkolny poza
szkołą warunków nauki określonych w zezwoleniu, o którym mowa w
art.16 ust.8 (ust. o systemie oświaty).
I
II
III
V
VI
VII
VIII
IX
X
XI
XII
XIII
powrót
IV. OBOWIĄZKI DYREKTORA SZKOŁY
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty
Art. 14b
Kontrolowanie spełniania obowiązku, o którym mowa w art.14 ust.
3 ,należy do zadań dyrektora szkoły podstawowej, w obwodzie
której dziecko mieszka.
Art. 19
Dyrektorzy publicznych szkół podstawowych i gimnazjów kontrolują
spełnianie obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkujące w
obwodach tych szkół, a gmina kontroluje spełnianie obowiązku
szkolnego lub obowiązku nauki przez młodzież w wieku 16-18 lat,
w tym odpowiednio:
1) kontrolują wykonywanie obowiązków, o których mowa w art. 18 pkt 1, 2 i 5, a także współdziałają z rodzicami w realizacji
obowiązku, o którym mowa w art. 18 pkt 3 i 4 (obowiązki
rodziców),
2) prowadzą ewidencję spełniania obowiązku szkolnego oraz
obowiązku nauki.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19
lutego 2002 r w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne
przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania,
działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej
dokumentacji
§ 3.
1. Szkoła podstawowa i gimnazjum prowadzą księgę ewidencji
dzieci i młodzieży podlegających obowiązkowi szkolnemu,
zamieszkałych w obwodzie szkoły.
2. Do księgi ewidencji wpisuje się, według roku urodzenia, imię
(imiona) i nazwisko, datę i miejsce urodzenia oraz adres
zamieszkania dziecka, a także imiona i nazwiska rodziców
(prawnych opiekunów) oraz adresy ich zamieszkania.
3. W księdze ewidencji odnotowuje się corocznie informacje o
spełnianiu przez dziecko obowiązku szkolnego w tej albo innej
szkole, informacje o spełnianiu obowiązku szkolnego poza szkołą
na podstawie zezwolenia wydanego przez dyrektora szkoły oraz o
odroczeniu spełniania obowiązku szkolnego ze wskazaniem decyzji,
na podstawie której nastąpiło odroczenie.
4. W księdze ewidencji prowadzonej przez gimnazjum odnotowuje
się corocznie informacje o spełnianiu przez młodzież w wieku
16-18 lat obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 lutego 2004
r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do
publicznych przedszkoli i szkół oraz przechodzenia z jednych
typów szkół do innych
§ 22.1
Dyrektor szkoły decyduje o przyjęciu uczniów do
wszystkich klas szkoły podstawowej i gimnazjum oraz do klas
programowo wyższych (na semestry programowo wyższe)
dotychczasowej szkoły ponadpodstawowej;
§ 19
1. Do klasy programowo wyższej (na semestr programowo wyższy) w
szkole podstawowej lub gimnazjum oraz dotychczasowej szkole ponadpodstawowej przyjmuje się ucznia na podstawie:
1) świadectwa ukończenia klasy programowo niższej (wpisu w
indeksie potwierdzającego ukończenie semestru programowo
niższego) w szkole publicznej lub szkole niepublicznej o
uprawnieniach szkoły publicznej tego samego typu oraz odpisu
arkusza ocen wydanego przez szkołę, z której uczeń odszedł;
2) pozytywnych wyników egzaminów klasyfikacyjnych,
przeprowadzanych na warunkach określonych w odrębnych
przepisach, w przypadku przyjmowania do szkoły podstawowej lub
gimnazjum ucznia spełniającego obowiązek szkolny poza szkołą, na
podstawie art. 16 ust. 8 ustawy,
3) świadectwa (zaświadczenia) wydanego przez szkołę za granicą i
ostatniego świadectwa szkolnego wydanego w Polsce, na podstawie
sumy lat nauki szkolnej ucznia.
I
II
III
IV
VI
VII
VIII
IX
X
XI
XII
XIII
powrót
V. OBOWIĄZKI ORGANU PROWADZĄCEGO
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty
Art.14
Zapewnienie warunków do spełniania obowiązku, o którym mowa w
ust. 3 (obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne), jest
zadaniem własnym gminy.
Art. 14a
1. Rada gminy ustala sieć prowadzonych przez gminę publicznych
przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych.
Art. 17
1. Sieć publicznych szkół powinna być zorganizowana w sposób
umożliwiający wszystkim dzieciom spełnianie obowiązku szkolnego.
Indywidualnym nauczaniem obejmuje się dzieci i młodzież, których
stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do
szkoły.
W zależności od rodzaju niepełnosprawności, w tym stopnia
upośledzenia umysłowego, dzieciom i młodzieży, o których mowa w
ust. 1, organizuje się kształcenie i wychowanie, które stosownie
do potrzeb umożliwia naukę w dostępnym dla nich zakresie,
usprawnianie zaburzonych funkcji, rewalidację i resocjalizację
oraz zapewnia specjalistyczną pomoc i opiekę).
I
II
III
IV
V
VII
VIII
IX
X
XI
XII
XIII
powrót
VI. PRZYJĘCIE DO SZKOŁY
Rozporządzenie Ministra Edukacji
Narodowej z dnia 20 lutego 2004 r. w sprawie warunków i trybu
przyjmowania uczniów do publicznych przedszkoli i szkół oraz
przechodzenia z jednych typów szkół do innych
§ 3
Do klasy pierwszej szkoły podstawowej przyjmowane są dzieci,
które w danym roku kalendarzowym kończą 7 lat i nie odroczono im
rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego na podstawie art. 14
ust. 1a lub art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o
systemie oświaty, zwanej dalej "ustawą", a także dzieci, w
stosunku do których podjęto decyzję o wcześniejszym przyjęciu do
szkoły podstawowej na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy.
§ 4
Do klasy pierwszej szkoły podstawowej ogólnodostępnej lub innej
należącej do sieci szkół podstawowych przyjmuje się:
1) z urzędu - dzieci zamieszkałe w
obwodzie danej szkoły podstawowej;
2) na wniosek rodziców (prawnych
opiekunów) dzieci zamieszkałe poza obwodem danej szkoły
podstawowej, w przypadku gdy szkoła dysponuje wolnymi miejscami.
§ 5
1. Do klasy pierwszej gimnazjum przyjmuje się:
1) z urzędu - absolwentów szkół
podstawowych zamieszkałych w obwodzie danego gimnazjum;
2) na wniosek rodziców (prawnych
opiekunów) absolwentów szkół podstawowych zamieszkałych poza
obwodem danego gimnazjum, w przypadku gdy gimnazjum dysponuje
wolnymi miejscami.
2. W przypadku gdy liczba kandydatów zamieszkałych poza
obwodem danego gimnazjum jest większa niż liczba wolnych miejsc,
którymi dysponuje gimnazjum, kandydatów przyjmuje się na
podstawie kryteriów ustalanych corocznie przez dyrektora.
3. Dyrektor gimnazjum, nie później niż do końca lutego
każdego roku, podaje kandydatom do wiadomości kryteria, o
których mowa w ust. 2.
5. Do kandydatów, którzy ukończyli szkołę podstawową dla
dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą lub
ukończyli szkołę za granicą, stosuje się odpowiednio § 19 ust. 1
pkt 3.
§ 19 ust. 1 pkt 3
1. Do klasy programowo
wyższej (na semestr programowo wyższy) w szkole podstawowej lub
gimnazjum oraz dotychczasowej szkole ponadpodstawowej przyjmuje
się ucznia na podstawie: (...) pkt 3: świadectwa (zaświadczenia)
wydanego przez szkołę za granicą i ostatniego świadectwa
szkolnego wydanego w Polsce, na podstawie sumy lat nauki
szkolnej ucznia.)
6. Laureaci konkursów o
zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim, których program obejmuje
w całości lub poszerza treści podstawy programowej co najmniej
jednego przedmiotu, przyjmowani są do wybranego gimnazjum
niezależnie od kryteriów, o których mowa w ust. 2.
§ 19
1. Do klasy programowo wyższej (na semestr programowo
wyższy) w szkole podstawowej lub gimnazjum oraz dotychczasowej
szkole ponadpodstawowej przyjmuje się ucznia na podstawie:
1) świadectwa ukończenia klasy
programowo niższej (wpisu w indeksie potwierdzającego ukończenie
semestru programowo niższego) w szkole publicznej lub szkole
niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej tego samego typu
oraz odpisu arkusza ocen wydanego przez szkołę, z której uczeń
odszedł;
2) pozytywnych wyników egzaminów
klasyfikacyjnych, przeprowadzanych na warunkach określonych w
odrębnych przepisach, w przypadku przyjmowania:
a) do
szkoły podstawowej lub gimnazjum ucznia spełniającego obowiązek
szkolny poza szkołą, na podstawie art. 16 ust. 8 ustawy,
b) do
klasy programowo wyższej, niż to wynika z ostatniego świadectwa
szkolnego ucznia zmieniającego typ szkoły lub profil klasy albo
przedmiot realizowany w zakresie rozszerzonym,
c) do
szkoły ponadgimnazjalnej lub dotychczasowej szkoły
ponadpodstawowej ucznia przechodzącego ze szkoły niepublicznej
nieposiadającej uprawnień szkoły publicznej;
3) świadectwa (zaświadczenia) wydanego
przez szkołę za granicą i ostatniego świadectwa szkolnego
wydanego w Polsce, na podstawie sumy lat nauki szkolnej ucznia.
2. Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się z
obowiązkowych zajęć edukacyjnych ujętych w szkolnym planie
nauczania dla klasy programowo niższej od klasy, do której uczeń
przechodzi, z wyjątkiem zajęć edukacyjnych z techniki, plastyki,
muzyki i wychowania fizycznego.
3. Różnice programowe z zajęć edukacyjnych realizowanych
w klasie, do której uczeń przechodzi, są uzupełniane na
warunkach ustalonych przez nauczycieli prowadzących dane
zajęcia.
I
II
III
IV
V
VI
VIII
IX
X
XI
XII
XIII
powrót
VII. PRZYJMOWANIE OSÓB NIEBĘDĄCYCH
OBYWATELAMI POLSKIMI
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty
Art. 94a
1. Osoby niebędące obywatelami polskimi korzystają z
nauki i opieki w publicznych przedszkolach, a podlegające
obowiązkowi szkolnemu korzystają z nauki i opieki
w publicznych szkołach podstawowych i gimnazjach.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 4
października 2001 r. w sprawie przyjmowania osób niebędących
obywatelami polskimi do publicznych przedszkoli, szkół, zakładów
kształcenia nauczycieli i placówek
§ 2
1. Osoby niebędące obywatelami polskimi, zwane dalej
"cudzoziemcami", są przyjmowane:
1) do przedszkoli i szkół podstawowych na warunkach i
w trybie dotyczących obywateli polskich, z zastrzeżeniem pkt 2,
2) do gimnazjów, jeżeli:
a) legitymują się
zalegalizowanym świadectwem lub innym dokumentem stwierdzającym
ukończenie szkoły za granicą, który uprawnia do podjęcia takiej
nauki w kraju wydania, uznanym - zgodnie z odrębnymi przepisami
- za równoważne polskiemu świadectwu ukończenia odpowiedniej
szkoły publicznej lub świadectwu dojrzałości, a także innymi
dokumentami umożliwiającymi zakwalifikowanie cudzoziemca do
odpowiedniej klasy lub na odpowiedni semestr,
b) przedstawią zaświadczenie
lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań do podjęcia nauki w
danym typie szkoły.
2. Dyrektor szkoły przyjmuje i kwalifikuje cudzoziemca do
odpowiedniej klasy lub na odpowiedni semestr na podstawie
dokumentów, o których mowa w ust. 1.
3. Jeżeli cudzoziemiec nie może przedłożyć dokumentów, o
których mowa w ust. 1, lub gdy przyjmowanie uczniów do szkoły
odbywa się na podstawie postępowania kwalifikacyjnego, zostaje
on przyjęty do odpowiedniej klasy lub na odpowiedni semestr na
podstawie przeprowadzonego egzaminu wstępnego, sprawdzianu
wiedzy lub badania przydatności albo innych warunków określonych
w odrębnych przepisach.
I
II
III
IV
V
VI
VII
IX
X
XI
XII
XIII
powrót
VIII. WCZEŚNIEJSZE PRZYJĘCIE DZIECKA
DO SZKOŁY PODSTAWOWEJ
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty
Art. 16
1. Na wniosek rodziców naukę w szkole podstawowej może
także rozpocząć dziecko, które przed dniem 1 września kończy 6
lat, jeżeli wykazuje psychofizyczną dojrzałość do podjęcia nauki
szkolnej.
2. Decyzję o wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły
podstawowej podejmuje dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii
publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej. Dziecko, które
zostało wcześniej przyjęte do szkoły podstawowej, jest zwolnione
z obowiązku, o którym mowa w art. 14 ust. 3 (obowiązkowe
roczne przygotowanie przedszkolne).
I
II
III
IV
V
VI
VII
VIII
X
XI
XII
XIII
powrót
IX. ODROCZENIE SPEŁNIANIA OBOWIĄZKU
SZKOLNEGO
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty
Art. 16
1. W przypadkach uzasadnionych ważnymi przyczynami
rozpoczęcie spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego może
być odroczone, nie dłużej jednak niż o jeden rok.
2.Decyzję w sprawie odroczenia obowiązku szkolnego
podejmuje dyrektor publicznej szkoły podstawowej, w obwodzie
której dziecko mieszka, po zasięgnięciu opinii publicznej
poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Art. 14
1a. W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o
potrzebie kształcenia specjalnego wychowaniem przedszkolnym może
być objęte dziecko w wieku powyżej 6 lat, nie dłużej jednak niż
do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym
dziecko kończy 10 lat. Obowiązek szkolny tych dzieci może być
odroczony do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w
którym dziecko kończy 10 lat.
I
II
III
IV
V
VI
VII
VIII
IX
XI
XII
XIII
powrót
X. SPEŁNIANIE OBOWIĄZKU SZKOLNEGO POZA
SZKOŁĄ
1. Uzyskanie zezwolenia na spełnianie obowiązku szkolnego
poza szkołą oznacza, że dziecko nie musi uczęszczać na zajęcia
lekcyjne do szkoły, ale nie jest zwolnione ze spełniania
obowiązku szkolnego. Powinno mieć zorganizowaną naukę w domu lub
kształcić się w innej formie, wybranej przez rodziców i
zaakceptowanej przez dyrektora wydającego zezwolenie, w taki
sposób jednak, aby gwarantowało to dziecku uzyskanie wiedzy i
umiejętności koniecznych dla ukończenia szkoły podstawowej i
uzyskania tym samym świadectwa ukończenia tej szkoły.
2. Dyrektor szkoły, podejmując decyzje w sprawie
udzielenia zezwolenia na spełnianie obowiązku szkolnego poza
szkołą, rozważa wszystkie argumenty przedstawione we wniosku
przez rodziców i ocenia, czy warunki zapewnione przez rodziców -
w tym kwalifikacje osoby (osób) mających kształcić dziecko -
pozwolą dziecku sprostać wymaganiom określonym w minimach
programowych (podstawie programowej) przedmiotów obowiązkowych i
ukończyć szkołę podstawową (gimnazjum).
3. Dziecko, któremu udzielono zgody na spełnianie
obowiązku szkolnego poza szkołą, jest wpisane do księgi uczniów
z adnotacją o formie spełniania obowiązku szkolnego, a także do
księgi ewidencji dzieci podlegających obowiązkowi szkolnemu - ze
wskazaniem dyrektora szkoły na tę formę realizacji obowiązku
szkolnego.
Dziecko takie, mimo wpisania jego nazwiska do księgi uczniów,
nie jest wliczane do ogólnej liczby uczniów tej szkoły i szkoła
nie wykazuje go w liczbie uczniów, na których przyznawane są
dotacje określone w art. 80 ust. 1 ustawy o systemie oświaty .
Wpisanie dziecka do księgi uczniów wynika jedynie z konieczności
założenia arkusza ocen. Dyrektor szkoły udzielający zezwolenia
lub osoba przez niego wskazana prowadzi dokumentację przebiegu
nauczania: protokoły egzaminów klasyfikacyjnych i ew.
sprawdzających, jeśli takie są organizowane, a także arkusz
ocen, do którego wpisuje się wyniki egzaminów.
4. Komisyjny egzamin klasyfikacyjny wyznacza dyrektor
szkoły w terminie uzgodnionym z dzieckiem i jego rodzicami, a
przeprowadza komisja . Tylko pozytywne wyniki uzyskane z tego
egzaminu mogą być podstawą do uzyskania świadectwa ukończenia
szkoły podstawowej i gimnazjum lub promocyjnego, będącego
podstawą do przyjęcia do szkoły. Stanowi o tym § 17 ust. 1 pkt 2
rozporządzenia [2] (w nowym rozporządzeniu Ministra Edukacji
Narodowej z dnia 20 lutego 2004 r. w sprawie warunków i trybu
przyjmowania uczniów do publicznych przedszkoli i szkół oraz
przechodzenia z jednych typów szkół do innych (Dz. U. Nr 26,
poz. 232) jest to § 19 ust. 1 pkt 2).
5. W świetle obowiązujących przepisów szkoła nie ma
obowiązku przeprowadzania komisyjnych egzaminów klasyfikacyjnych
w innych, niż opisane wyżej, przypadkach. Jednak egzaminy takie
- na wniosek rodziców dziecka - mogą być przeprowadzane za zgodą
dyrektora szkoły, który udzielił zezwolenia na tę formę
spełniania obowiązku szkolnego, np. coroczne egzaminy z programu
nauczania każdej klasy z wpisaniem ich wyników do arkusza ocen
ucznia.
6. Dziecko realizujące obowiązek szkolny poza szkołą
powinno otrzymuje legitymację szkolną, która jest dokumentem
poświadczającym uprawnienie do ulgi przy przejazdach środkami
publicznego transportu zbiorowego. Uprawnienia do tej ulgi
zostały określone w ustawie z dnia 20 VI 1992 r. o uprawnieniach
do bezpłatnych i ulgowych przejazdów środkami publicznego
transportu zbiorowego (Dz. U. Nr 54, poz. 254 ze zmianami) i
przysługują dzieciom i młodzieży w wieku powyżej 7 lat do czasu
ukończenia szkoły ponadpodstawowej publicznej lub niepublicznej
o uprawnieniach szkoły publicznej, nie dłużej niż do ukończenia
20 roku życia. Legitymację wydaje dyrektor szkoły, który
zezwolił na spełnianie obowiązku szkolnego poza szkołą.
7. Dyrektor szkoły, w obwodzie której dziecko mieszka,
sprawując kontrolę spełniania obowiązku szkolnego zgodnie z
art.19 ust.1 ustawy o systemie oświaty, rokrocznie ocenia, czy
rodzice dziecka spełniającego obowiązek szkolny poza szkołą
zapewniają dziecku warunki umożliwiające kształcenie się
(nauczyciel, podręczniki itp.).
I
II
III
IV
V
VI
VII
VIII
IX
X
XII
XIII
powrót
XI. SKREŚLENIE Z LISTY UCZNIÓW
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst
jednolity: Dz. U. z 1996r. Nr 67, poz.329 ze zmianami)
Art. 39
2. Dyrektor szkoły lub placówki może w drodze decyzji,
skreślić ucznia z listy uczniów w przypadkach określonych w
statucie szkoły lub placówki. Skreślenie następuje na podstawie
uchwały rady pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii samorządu
uczniowskiego.
2a. Przepis ust.2 nie dotyczy ucznia objętego
obowiązkiem szkolnym.
KOMENTARZ
Pełnoletni uczeń szkoły podstawowej lub gimnazjum nie podlega
obowiązkowi szkolnemu i może być skreślony z listy uczniów w
trybie art. 39 ust. 2 ustawy o systemie oświaty.
I
II
III
IV
V
VI
VII
VIII
IX
X
XI
XIII
powrót
XII. EGZEKWOWANIE OBOWIĄZKU SZKOLNEGO
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty
Art. 20
Niespełnianie obowiązku, o którym mowa w art.14 ust. 3,
obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki podlega egzekucji w
trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi szkolnemu są
obowiązani do dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem
dziecka do szkoły, zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka
na zajęcia szkolne i zapewnienia warunków do przygotowania się
dziecka do zajęć.
Niespełnianie obowiązku szkolnego podlega egzekucji w trybie
ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (art.20) .
Oznacza to, że na ustawowego przedstawiciela dziecka może być
nałożona grzywna w celu przymuszenia do spełniania ciążącego na
nim obowiązku.
Dyrektor publicznej szkoły podstawowej i gimnazjum, w rozumieniu
art. 5 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, jest
„wierzycielem”, uprawnionym do żądania wykonania obowiązku
szkolnego w drodze egzekucji administracyjnej. W tym celu, po
stwierdzeniu niespełniania przez dziecko obowiązku szkolnego,
dyrektor publicznej szkoły podstawowej, w której obwodzie
dziecko mieszka, kieruje do jego rodziców (opiekunów prawnych)
upomnienie zawierające stwierdzenie, że obowiązek szkolny nie
jest realizowany, wezwanie do posyłania dziecka do szkoły z
wyznaczeniem terminu, informację, że niespełnianie obowiązku
jest zagrożone skierowaniem sprawy na drogę postępowania
egzekucyjnego. Stanowi o tym art.15 ustawy.
W przypadku konieczności skierowania sprawy na drogę egzekucji
administracyjnej (niezastosowania się do wezwania mimo upływu
terminu określonego w upomnieniu przez dziecko obowiązku
szkolnego) dyrektor publicznej szkoły podstawowej (gimnazjum)
kieruje wniosek o wszczęcie egzekucji administracyjnej do organu
egzekucyjnego, którym zgodnie z art.20 § 1 ustawy o postępowaniu
egzekucyjnym w administracji jest właściwa gmina. Do wniosku
dołącza się tzw. tytuł wykonawczy, sporządzony zgodnie z
przepisami art.27 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w
administracji oraz dowód doręczenia upomnienia. Postępowanie
egzekucyjne może być wszczęte po upływie siedmiu dni od dnia
doręczenia upomnienia. Kosztami upomnienia obciąża się rodziców
dziecka na rzecz wierzyciela, tj. szkoły, na konto wskazane
przez dyrektora.
Środkiem egzekucji administracyjnej obowiązku szkolnego jest
grzywna w celu przymuszenia. Grzywnę nakłada się na ustawowego
przedstawiciela dziecka, tj. rodziców lub prawnych opiekunów
(art.120 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji).
W art.59 par.1 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w
administracji określono przypadki, w których postępowanie
egzekucyjne podlega umorzeniu.
I
II
III
IV
V
VI
VII
VIII
IX
X
XI
XII
powrót
XIII. INNE ZAPISY ZWIĄZANE
Z OBOWIĄZKIEM SZKOLNYM
Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny
Art. 25
Miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której
osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu.
Art. 26
§ 1. Miejscem zamieszkania dziecka pozostającego pod
władzą rodzicielską jest miejsce zamieszkania rodziców albo tego
z rodziców, któremu wyłącznie przysługuje władza rodzicielska
lub któremu zostało powierzone wykonywanie władzy
rodzicielskiej.
§ 2. Jeżeli władza rodzicielska przysługuje na równi
obojgu rodzicom mającym osobne miejsce zamieszkania, miejsce
zamieszkania dziecka jest u tego z rodziców, u którego dziecko
stale przebywa. Jeżeli dziecko nie przebywa stale u żadnego z
rodziców, jego miejsce zamieszkania określa sąd opiekuńczy.
Art. 27
Miejscem zamieszkania osoby pozostającej pod opieką jest miejsce
zamieszkania opiekuna.
Art. 28
Można mieć tylko jedno miejsce zamieszkania.
I
II
III
IV
V
VI
VII
VIII
IX
X
XI
XII
powrót
|