menu

aktualności
Szkoła Podstawowa
Gimnazjum

zespół szkół

Statut
Progr. wychowawczy
Program profilaktyki
wspólne imprezy
kontakt

 

© 2011 by WM
 

EKOKLASA 

EKOKLASA 2011/2012

(VII edycja)

REGULAMIN OGÓLNOSZKOLNEGO WSPÓŁZAWODNICTWA EKOLOGICZNEGO
O TYTYŁ „EKOKLASY”
ZESPOŁU SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH NR 1
im. Jana Heweliusza w GRUDZIĄDZU
w roku szkolnym 2011/201
2

1. Organizatorem współzawodnictwa jest Szkolne Koło Ligi Ochrony Przyrody działające
    przy Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 1 w Grudziądzu.

2. Współzawodnictwo skierowane jest do uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum w
    3 kategoriach wiekowych:
    1) dla uczniów I etapu edukacyjnego (klasy I-III szkoły podstawowej),
    2) dla uczniów II etapu edukacyjnego (klasy IV-VI szkoły podstawowej),
    3) dla uczniów III etapu edukacyjnego (klasy I-III gimnazjum).

3. Celem współzawodnictwa jest kształtowanie wśród uczniów następujących
    umiejętności i postaw:
    1) posługiwania się posiadaną wiedzą z zakresu ochrony środowiska, ekologii, w
        tym ekologii leśnej, przyrody, biologii i chemii,
    2) podejmowania praktycznych działań na rzecz ochrony środowiska przez udział
        uczniów w selektywnej zbiórce surowców wtórnych i niebezpiecznych odpadów,
    3) propagowania ekologicznego stylu życia opartego na zasadach zrównoważonego
        gospodarowania zasobami przyrody,
    4) rozbudzania zainteresowań przyrodniczo-ekologicznych i zdrowotnych,
    5) rozbudzania więzi emocjonalnych z przyrodą i środowiskiem naturalnym,
    6) popularyzowania nauk przyrodniczych przez działanie i zabawę,
    7) zdrowego współzawodnictwa międzyklasowego.

4. Organizacja i przebieg współzawodnictwa:
    1) Współzawodnictwo przygotowuje i przeprowadza komisja konkursowa w składzie:
        a) Opiekun Szkolnego Koła LOP p. Witold Zygadlewicz – przewodniczący komisji,
        b) Nauczycielka nauczania zintegrowanego p. Iwona Szymańska – członek
            komisji,
        c) Przewodniczący/-a SK LOP – Paulina Trelewicz kl. III b gimnazjum,
       Przewodniczący samorządów szkolnych klas:
        d) I-III Szkoły Podstawowej nr 11 – Joanna Rusak kl. III b,
        e) IV-VI Szkoły Podstawowej nr 11 – Maciej Winiarski kl. VI b,
        f) I-III Gimnazjum nr 1 – Nikola Duda kl. III b
    2) Ustala się 4 rodzaje zadań konkursowych:
        a) KONKURS na EKO-PLAKAT p.t. "Przekonaj sąsiada, że odpad po segregacji się
            nada". (zadanie konkursowe nr 1).
        b) SELEKTYWNA ZBIÓRKA ZUŻYTYCH BATERII ORAZ NIEPOTRZEBNYCH PŁYT
            KOMPAKTOWYCH CD i DVD oraz TUSZY I TONERÓW DO DRUKAREK.
            (zadanie konkursowe nr 2).
        c) KONKURS WIEDZY O LESIE (zadanie konkursowe nr 3).
        d) TURNIEJ WIEDZY O TEMATYCE EKOLOGICZNEJ I ZDROWOTNEJ
            (zadanie konkursowe nr 4).
    3) Ustala się następujące reguły przebiegu i zasady oceniania oraz ogłaszania
        wyników poszczególnych konkurencji:
        I. Zadanie konkursowe nr 1 – "EKO-PLAKAT" - Konkurs na najlepszy plakat
           o tematyce recyklingu odpadów skierowany do mieszkańców osiedla Mniszek
           w Grudziądzu p.t. "Przekonaj sąsiada, że odpad po segregacji sie nada".
           1) Zadanie skierowane jest do wszystkich chętnych uczniów zespołu szkół.
           2) Cele konkursu:
               a) Zainteresowanie uczniów potrzebą segregacji odpadów i ich  
                   przydatnością do recyklingu.
               b) Tworzenie proekologicznych wzorców zachowań, kształtowanie postaw
                   przyjaznych środowisku poprzez sztukę.
               c) Wypracowanie materiałów edukacyjno-informacyjnych przydatnych w
                   procesie upowszechniania idei selektywnej zbiórki odpadów.
           3) Przedmiotem konkursu jest wykonanie plakatu zgodnie z tytułem konkursu
               w formacie A3 (może być większy). Technika wykonania i rodzaj materiału
               są dowolne. Dopuszcza się użycie również innych przedmiotów, pod
               warunkiem trwałego przymocowania ich do plakatu. Plakat ma się nadawać
               do powieszenia na ścianę i musi stanowić jedną całość.
           4) Informacje dla uczniów zainteresowanych udziałem w konkursie:
               a) Gotowe plakaty należy dostarczać w terminie do 30 listopada 2011 r.
               b) Gotowy plakat uczestnik konkursu może dostarczyć osobiście lub przez
                   nauczyciela wychowawcę do przewodniczącego komisji konkursowej -
                   opiekuna Szkolnego Koła LOP - p. W. Zygadlewicza (w sali nr 49 SP lub
                   w sali nr 13 Gim).
               c) UWAGA!! Każdy plakat powinien zostać na odwrocie podpisany imieniem
                   i nazwiskiem autora lub autorów (dopuszcza się możliwość wykonania
                   jednej pracy przez max 3 uczniów z danej klasy), klasą i nazwą szkoły
                   (Szkoła Podstawowa nr 11 lub Gimnazjum nr 1).
            5) Kryteria i zasady oceniania prac konkursowych. Przy ocenie prac pod
                uwagę będą brane:
                a) jakość prezentowanej pracy, powinna być wyraźna i czytelna oraz
                    zrozumiała dla odbiorcy (od 0 do 5 punktów),
                b) pomysłowość w sposobie zaprezentowania tematu głównego pracy
                    konkursowej (od 0 do 5 punktów),
                c) wrażenia emocjonalne i doznania artystyczne towarzyszące odbiorowi
                    pracy konkursowej przez członków jury (od 0 do 5 punktów).
                d) W sumie za złożoną pracę można uzyskać na konto klasy od 0 do 15
                    punktów klasyfikacyjnych. Każda złożona praca konkursowa bierze
                    udział w ewidencjonowaniu punktów dla danej klasy.
                e) Klasa, która złoży na konkurs więcej niż 5 prac otrzyma dodatkowo
                   10 punktów.
                f) O przyznaniu punktów klasyfikacyjnych wliczanych do
                   współzawodnictwa międzyklasowego o tytuł EKOKLASY zadecydują
                   ostatecznie miejsca przyznane poszczególnym klasom biorącym udział
                   w tej konkurencji.
                   Za zajęcie:
                   - I miejsca klasa otrzymuje 50 punktów klasyfikacyjnych,
                   - II miejsca klasa otrzymuje 40 punktów klasyfikacyjnych,
                   - III miejsca klasa otrzymuje 30 punktów klasyfikacyjnych,
                   - IV miejsca klasa otrzymuje 20 punktów klasyfikacyjnych,
                   - V miejsca klasa otrzymuje 10 punktów klasyfikacyjnych.
                   - VI miejsce klasa otrzymuje 5 punktów klasyfikacyjmych
            6) Autorzy 3 najlepszych prac (w poszczególnych grupach wiekowych)
                zostaną uhonorowani dyplomami i nagrodami podczas szkolnego
                ekofestynu.
                Dodatkowo mogą zostać przyznane wyróżnienia, a także możliwy jest
                wybór najlepszej pracy w całym konkursie (bez względu na kategorię
                wiekową i rodzaj zadania). Autor lub autorzy takiej pracy otrzyma / -ją
                dodatkową nagrodę specjalną Grand Prix.
                UWAGA! W tej konkurencji jury zastrzega sobie prawo dowolnego
                podziału nagród.
            7) Wyniki tej konkurencji zostaną ogłoszone na przełomie stycznia i lutego
                2012 r. na tablicach ogłoszeń samorządów szkolnych oraz na stronie
                internetowej koła LOP lub zespołu szkół.
            8) Najciekawsze prace konkursowe zostaną wyeksponowane w formie
                wystawy na holu głównym szkoły podczas ekofestynu.
         II. Zadanie konkursowe nr 2 – „Selektywna zbiórka zużytych baterii oraz
             niepotrzebnych płyt kompaktowych CD i DVD oraz tuszy i tonerów do
             drukarek.
             1) W konkurencji biorą udział wszystkie klasy zespołu począwszy od
                 października 2011 r. do końca kwietnia 2012 r. Dopuszcza się możliwość
                 wydłużenia okresu rozliczania odpadów o jeden miesiąc.
             2) Do czasu rozpoczęcia zbiórki baterii i płyt oraz tuszy i tonerów każda
                 klasa przygotowuje we własnym zakresie 3 osobne pojemniczki
                 przeznaczone do zbierania odpadów w swoich salach lekcyjnych.
             3) Począwszy od października 2011 r. co miesiąc wyznaczeni przez
                 wychowawców klas uczniowie przynoszą zebrane baterie i płyty oraz
                 tusze i tonery do sali nr 39 (w przypadku klas I-III szkoły podstawowej),
                 do sali nr 49 (w przypadku klas IV-VI szkoły podstawowej) i do sali nr 13
                 (w przypadku gimnazjum).
             4) Każda zebrana bateria i płyta oraz zużyty tusz i toner do drukarki daje po
                 1 punkcie przyznawanym klasie.
             5) Klasa, która w ciągu miesiąca (jednego okresu rozliczeniowego) uzbiera
                 co najmniej 20 zużytych baterii lub 20 płyt kompaktowych lub 10 tuszy
                 i / lub tonerów otrzymuje dodatkowo po 5 punktów za każde 20
                 i wielokrotność 20 sztuk zebranych odpadów (baterii i płyt) i po
                 5 punktów za każde 10 i wielokrotność 10 odpadów w postaci zużytych
                 tuszy i tonerów.
             6) O przyznaniu punktów klasyfikacyjnych wliczanych do współzawodnictwa
                 międzyklasowego o tytuł EKOKLASY decydują ostateczne miejsca zajęte
                 przez poszczególne klasy w tej konkurencji.
                 Za zajęcie:
                 - I miejsca klasa otrzymuje 50 punktów klasyfikacyjnych,
                 - II miejsca klasa otrzymuje 40 punktów klasyfikacyjnych,
                 - III miejsca klasa otrzymuje 30 punktów klasyfikacyjnych,
                 - IV miejsca klasa otrzymuje 20 punktów klasyfikacyjnych,
                 - V miejsca klasa otrzymuje 10 punktów klasyfikacyjnych.
                 - VI miejsce klasa otrzymuje 5 punktów klasyfikacyjnych
             7) Wyniki z przebiegu konkurencji w poszczególnych miesiącach będą
                 ogłaszane publicznie na tablicach ogłoszeń samorządów szkolnych oraz
                 na stronie internetowej koła LOP (http://www.lopzso1gdz.gweb.pl lub
                 zespołu szkół (http://www.zso1.edu.pl).
             8) Konkurencja ta odbywa się przy współpracy z Organizacją Odzysku Baterii
                 REBA S.A. w Warszawie, poprzez Przedsiębiorstwo Usług Miejskich „PUM”
                 w Grudziądzu oraz z Firmą recyklingową P.W.Z.T. ZAPTECH s.j. M.G.R.
                 Sobańscy w Janikowie, a także z RECYPLAN S. C. Wrocław.
         III. Zadanie konkursowe nr 3 – KONKURS WIEDZY O LESIE.
             1) Konkurs odbędzie się w formie pisemnej.
             2) W konkursie mogą wziąć udział trzy osoby z każdej klasy danego etapu
                 edukacyjnego (rozwiązywanie testu).
             3) Uczestnicy oceniani są indywidualnie.
             4) Uczniowie indywidualnie rozwiązują test z zadaniami zamkniętymi i
                 otwartymi. Przewidywany czas pisania testu wyniesie od 45 do 90 minut
                 (w zależności od grupy wiekowej uczniów).
             5) Cele konkursu:
                 a) rozwijanie zainteresowań przyrodniczych,
                 b) kształtowanie właściwych postaw człowieka wobec środowiska
                     leśnego,
                 c) doskonalenie pracy z uczniem zdolnym,
                 d) rozwijanie umiejętności stosowania zdobytej wiedzy w praktyce,
                 e) poszerzanie wiadomości zdobytych na zajęciach edukacyjnych.
             6) Zakres tematyczny konkursu:
                 a) konkurs obejmuje elementy treści podstawy programowej edukacji
                     środowiskowej (w klasach I – III szkoły podstawowej), edukacji
                     przyrodniczej (w klasach IV – VI szkoły podstawowej) oraz
                     edukacji biologicznej i geograficznej (w klasach I – III gimnazjum),
                 b) ochrona przyrody leśnej w Polsce:
                     - gatunki roślin, zwierząt i grzybów w Polsce,
                     - parki narodowe w Polsce i inne formy ochrony przyrody,
                 c) podstawowa wiedza o lesie:
                     - zwierzęta łowne,
                     - ekosystem leśny (budowa lasu i jego ochrona),
                     - typowe gatunki tworzące las.
             7) Test zostanie przeprowadzony w związku z obchodami ŚWIATOWEGO
                 DNIA LASU w dniu 22 marca 2012 r. (SP11) , 23 marca 2011 r. (Gim 1).
                 Ostateczne wyniki tej konkurencji zostaną ogłoszone na tablicach
                 samorządów szkolnych oraz na stronie internetowej koła LOP lub zespołu
                 szkół.
                 UWAGA!!!
                 W klasach I – III szkoły podstawowej dopuszcza się możliwość
                 przeprowadzenia uproszczonego konkursu o lesie (może on być w
                 formie pisemnej lub ustnej).
                 Ostateczna decyzja w tej kwestii należy do nauczycieli nauczania
                 zintegrowanego.
             8) Do punktacji drużynowej (klasowej) będą brane pod uwagę indywidualne
                 wyniki uzyskane z testu przez poszcze4gólnych członków tego zespołu
                 oraz punkty, które zostaną zsumowane i ostatecznie zadecydują o
                 miejscu zajętym przez klasę.
             9) O przyznaniu punktów klasyfikacyjnych wliczanych do współzawodnictwa
                 międzyklasowego o tytuł EKOKLASY decydują ostatecznie miejsca zajęte
                 przez poszczególne zespoły klasowe w tej konkurencji.
                 Za zajęcie:
                 - I miejsca klasa otrzymuje 50 punktów klasyfikacyjnych,
                 - II miejsca klasa otrzymuje 40 punktów klasyfikacyjnych,
                 - III miejsca klasa otrzymuje 30 punktów klasyfikacyjnych,
                 - IV miejsca klasa otrzymuje 20 punktów klasyfikacyjnych,
                 - V miejsca klasa otrzymuje 10 punktów klasyfikacyjnych.
                 - VI miejsce klasa otrzymuje 5 punktów klasyfikacyjmych
            10) Zdobywcy trzech pierwszych miejsc - w rozliczeniu zespołowym
                 (w poszczególnych grupach wiekowych) zostaną wyróżnieni dyplomami
                 i nagrodami podczas szkolnego ekofestynu.
         IV. Zadanie konkursowe nr 4 – „Turniej wiedzy o tematyce ekologicznej
              i zdrowotnej”
              1) Każda klasa typuje po jednym 2 – osobowym zespole uczniów, którzy
                  wezmą udział w turnieju wiedzy ekologicznej i zdrowotnej,
                  organizowanym w formie testu sprawdzającego dostosowanego do
                  poziomu wiedzy i umiejętności uczniów na danym etapie edukacyjnym.
              2) Test sprawdzający rozwiązywany będzie zespołowo.
              3) Test będzie składał się z 30 pytań, w tym z 20 pytań za 1 punkt i
                  z 10 pytań za 2 punkty. W sumie za test zespół może uzyskać
                  maksymalnie na konto klasy 40 punktów klasyfikacyjnych zaliczanych do
                  współzawodnictwa międzyklasowego o tytuł EKOKLASY.
                  W przypadku klas młodszych (I-III szkoły podstawowej) dopuszcza się
                  możliwość zmniejszenia ilości pytań, pod warunkiem, że test pozwoli
                  uzyskać max 40 punktów klasyfikacyjnych.
              4) Planowany termin przeprowadzenia turnieju to 19 i/lub 20 kwiecień 2012
                  w związku z obchodami międzynarodowego Dnia Ziemi.
              5) W tej konkurencji zespoły uczniów z najlepszymi wynikami za zajęcie
                  3 pierwszych miejsc w poszczególnych grupach wiekowych zostaną
                  wyróżnieni dyplomami i nagrodami podczas szkolnego ekofestynu.
              6) Wyniki turnieju zostaną ogłoszone w na tablicach samorządów szkolnych
                  oraz na stronie internetowej koła LOP lub zespołu szkół.

5. Zasady ustalenia oraz termin ostatecznego ogłoszenia wyników współzawodnictwa
    klas o tytuł EKOKLASY Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 1 w Grudziądzu w
    roku szkolnym 2010/2011.
    1) Tytuł EKOKLASY ZSO nr 1 w Grudziądzu w roku szkolnym 2011/2012 otrzymają
        te klasy, które w podsumowaniu punktacji z 4 zadań konkursowych uzyskały w
        swoich kategoriach wiekowych największą ilość punktów klasyfikacyjnych.
        W przypadku zebrania przez najlepsze klasy takiej samej ilości punktów
        klasyfikacyjnych w danej kategorii wiekowej dopuszcza się możliwość
        przeprowadzenia dodatkowego zadania konkursowego, które zostanie ustalone,
        ogłoszone i przeprowadzone przez komisję konkursową.
    2) Ostateczne wyniki współzawodnictwa zostaną ogłoszone, a wraz z nimi
        uroczyste wręczenie Pucharu EKOKLASIE danego etapu edukacyjnego w roku
        szkolnym 2011/2012 nastąpi w dniu 1 czerwca 2012 r. podczas szkolnego
        EKOFESTYNU połączonego z obchodami DNIA DZIECKA i DNIA SPORTU.

6. Postanowienia końcowe.
    1) Zadania konkursowe oceniane są kryterialnie i w związku z tym nie przewiduje
        się odwołań od decyzji komisji konkursowej.
    2) Sprawy nie ujęte w niniejszym regulaminie rozstrzyga przewodniczący komisji
        konkursowej.
    3) Wszelkie zmiany w niniejszym regulaminie mogą być dokonane za zgodą
        przewodniczącego komisji konkursowej.
    4) Organizatorzy zastrzegają sobie prawo do dokonania zmian w ilości
        przyznawanych nagród i dyplomów.

Opracowanie: Przewodniczący Komisji Konkursowej
mgr Witold Zygadlewicz
(opiekun Szkolnego Koła LOP)