|
|
EKOKLASA 2011/2012
(VII edycja)
REGULAMIN OGÓLNOSZKOLNEGO WSPÓŁZAWODNICTWA EKOLOGICZNEGO
O TYTYŁ „EKOKLASY”
ZESPOŁU SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH NR 1
im. Jana Heweliusza w GRUDZIĄDZU
w roku szkolnym 2011/2012
1.
Organizatorem współzawodnictwa jest Szkolne Koło Ligi Ochrony
Przyrody działające
przy Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 1 w Grudziądzu.
2. Współzawodnictwo skierowane jest do uczniów szkoły
podstawowej i gimnazjum w
3 kategoriach wiekowych:
1) dla uczniów I etapu edukacyjnego (klasy I-III szkoły
podstawowej),
2) dla uczniów II etapu edukacyjnego (klasy IV-VI szkoły
podstawowej),
3) dla uczniów III etapu edukacyjnego (klasy I-III gimnazjum).
3. Celem współzawodnictwa jest kształtowanie wśród uczniów
następujących
umiejętności i postaw:
1) posługiwania się posiadaną wiedzą z zakresu ochrony
środowiska, ekologii, w
tym ekologii leśnej, przyrody,
biologii i chemii,
2) podejmowania praktycznych działań na rzecz ochrony
środowiska przez udział
uczniów w selektywnej zbiórce
surowców wtórnych i niebezpiecznych odpadów,
3) propagowania ekologicznego stylu życia opartego na
zasadach zrównoważonego
gospodarowania zasobami przyrody,
4) rozbudzania zainteresowań przyrodniczo-ekologicznych i
zdrowotnych,
5) rozbudzania więzi emocjonalnych z przyrodą i środowiskiem
naturalnym,
6) popularyzowania nauk przyrodniczych przez działanie i
zabawę,
7) zdrowego współzawodnictwa międzyklasowego.
4. Organizacja i przebieg współzawodnictwa:
1) Współzawodnictwo przygotowuje i przeprowadza komisja
konkursowa w składzie:
a) Opiekun Szkolnego Koła LOP p.
Witold Zygadlewicz – przewodniczący komisji,
b) Nauczycielka nauczania
zintegrowanego p. Iwona Szymańska – członek
komisji,
c) Przewodniczący/-a SK LOP – Paulina
Trelewicz kl. III b gimnazjum,
Przewodniczący samorządów szkolnych klas:
d) I-III Szkoły Podstawowej nr 11 –
Joanna Rusak kl. III b,
e) IV-VI Szkoły Podstawowej nr 11 –
Maciej Winiarski kl. VI b,
f) I-III Gimnazjum nr 1 – Nikola Duda
kl. III b
2) Ustala się 4 rodzaje zadań konkursowych:
a) KONKURS na EKO-PLAKAT p.t.
"Przekonaj sąsiada, że odpad po segregacji się
nada". (zadanie
konkursowe nr 1).
b) SELEKTYWNA ZBIÓRKA ZUŻYTYCH
BATERII ORAZ NIEPOTRZEBNYCH PŁYT
KOMPAKTOWYCH
CD i DVD oraz TUSZY I TONERÓW DO DRUKAREK.
(zadanie konkursowe nr 2).
c) KONKURS WIEDZY O LESIE (zadanie
konkursowe nr 3).
d) TURNIEJ WIEDZY O TEMATYCE
EKOLOGICZNEJ I ZDROWOTNEJ
(zadanie
konkursowe nr 4).
3) Ustala się następujące reguły przebiegu i zasady oceniania
oraz ogłaszania
wyników poszczególnych konkurencji:
I. Zadanie konkursowe nr 1 –
"EKO-PLAKAT" - Konkurs na najlepszy plakat
o tematyce
recyklingu odpadów skierowany do mieszkańców osiedla Mniszek
w Grudziądzu p.t.
"Przekonaj sąsiada, że odpad po segregacji sie nada".
1) Zadanie
skierowane jest do wszystkich chętnych uczniów zespołu szkół.
2) Cele konkursu:
a) Zainteresowanie uczniów potrzebą segregacji odpadów i ich
przydatnością do recyklingu.
b) Tworzenie proekologicznych wzorców zachowań, kształtowanie
postaw
przyjaznych środowisku poprzez sztukę.
c) Wypracowanie materiałów edukacyjno-informacyjnych przydatnych
w
procesie upowszechniania idei selektywnej zbiórki odpadów.
3) Przedmiotem
konkursu jest wykonanie plakatu zgodnie z tytułem konkursu
w formacie A3 (może być większy). Technika wykonania i rodzaj
materiału
są dowolne. Dopuszcza się użycie również innych przedmiotów, pod
warunkiem trwałego przymocowania ich do plakatu. Plakat ma się
nadawać
do powieszenia na ścianę i musi stanowić jedną całość.
4) Informacje dla
uczniów zainteresowanych udziałem w konkursie:
a) Gotowe plakaty należy dostarczać w terminie do 30 listopada
2011 r.
b) Gotowy plakat uczestnik konkursu może dostarczyć osobiście
lub przez
nauczyciela wychowawcę do przewodniczącego komisji konkursowej -
opiekuna Szkolnego Koła LOP - p. W. Zygadlewicza (w sali nr 49
SP lub
w sali nr 13 Gim).
c) UWAGA!! Każdy plakat powinien zostać na odwrocie podpisany
imieniem
i nazwiskiem autora lub autorów (dopuszcza się możliwość
wykonania
jednej pracy przez max 3 uczniów z danej klasy), klasą i nazwą
szkoły
(Szkoła Podstawowa nr 11 lub Gimnazjum nr 1).
5) Kryteria i
zasady oceniania prac konkursowych. Przy ocenie prac pod
uwagę będą brane:
a) jakość prezentowanej pracy, powinna być wyraźna i czytelna
oraz
zrozumiała dla odbiorcy (od 0 do 5 punktów),
b) pomysłowość w sposobie zaprezentowania tematu głównego pracy
konkursowej (od 0 do 5 punktów),
c) wrażenia emocjonalne i doznania artystyczne towarzyszące
odbiorowi
pracy konkursowej przez członków jury (od 0 do 5 punktów).
d) W sumie za złożoną pracę można uzyskać na konto klasy od 0 do
15
punktów klasyfikacyjnych. Każda złożona praca konkursowa bierze
udział w ewidencjonowaniu punktów dla danej klasy.
e) Klasa, która złoży na konkurs więcej niż 5 prac otrzyma
dodatkowo
10 punktów.
f) O przyznaniu punktów klasyfikacyjnych wliczanych do
współzawodnictwa międzyklasowego o tytuł EKOKLASY zadecydują
ostatecznie miejsca przyznane poszczególnym klasom biorącym
udział
w tej konkurencji.
Za zajęcie:
- I miejsca klasa otrzymuje 50 punktów klasyfikacyjnych,
- II miejsca klasa otrzymuje 40 punktów klasyfikacyjnych,
- III miejsca klasa otrzymuje 30 punktów klasyfikacyjnych,
- IV miejsca klasa otrzymuje 20 punktów klasyfikacyjnych,
- V miejsca klasa otrzymuje 10 punktów klasyfikacyjnych.
- VI miejsce klasa otrzymuje 5 punktów klasyfikacyjmych
6) Autorzy 3
najlepszych prac (w poszczególnych grupach wiekowych)
zostaną uhonorowani dyplomami i nagrodami podczas szkolnego
ekofestynu.
Dodatkowo mogą zostać przyznane wyróżnienia, a także możliwy
jest
wybór najlepszej pracy w całym konkursie (bez względu na
kategorię
wiekową i rodzaj zadania). Autor lub autorzy takiej pracy
otrzyma / -ją
dodatkową nagrodę specjalną Grand Prix.
UWAGA! W tej konkurencji jury zastrzega sobie prawo dowolnego
podziału nagród.
7) Wyniki tej
konkurencji zostaną ogłoszone na przełomie stycznia i lutego
2012 r. na tablicach ogłoszeń samorządów szkolnych oraz na
stronie
internetowej koła LOP lub zespołu szkół.
8)
Najciekawsze prace konkursowe zostaną wyeksponowane w formie
wystawy na holu głównym szkoły podczas ekofestynu.
II. Zadanie konkursowe nr 2 –
„Selektywna zbiórka zużytych baterii oraz
niepotrzebnych płyt kompaktowych CD i DVD oraz tuszy i tonerów
do
drukarek.
1) W
konkurencji biorą udział wszystkie klasy zespołu począwszy od
października 2011 r. do końca kwietnia 2012 r. Dopuszcza się
możliwość
wydłużenia okresu rozliczania odpadów o jeden miesiąc.
2) Do
czasu rozpoczęcia zbiórki baterii i płyt oraz tuszy i tonerów
każda
klasa przygotowuje we własnym zakresie 3 osobne pojemniczki
przeznaczone do zbierania odpadów w swoich salach lekcyjnych.
3)
Począwszy od października 2011 r. co miesiąc wyznaczeni przez
wychowawców klas uczniowie przynoszą zebrane baterie i płyty
oraz
tusze i tonery do sali nr 39 (w przypadku klas I-III szkoły
podstawowej),
do sali nr 49 (w przypadku klas IV-VI szkoły podstawowej) i do
sali nr 13
(w przypadku gimnazjum).
4)
Każda zebrana bateria i płyta oraz zużyty tusz i toner do
drukarki daje po
1 punkcie przyznawanym klasie.
5)
Klasa, która w ciągu miesiąca (jednego okresu rozliczeniowego)
uzbiera
co najmniej 20 zużytych baterii lub 20 płyt kompaktowych lub 10
tuszy
i / lub tonerów otrzymuje dodatkowo po 5 punktów za każde 20
i wielokrotność 20 sztuk zebranych odpadów (baterii i płyt) i po
5 punktów za każde 10 i wielokrotność 10 odpadów w postaci
zużytych
tuszy i tonerów.
6) O
przyznaniu punktów klasyfikacyjnych wliczanych do
współzawodnictwa
międzyklasowego o tytuł EKOKLASY decydują ostateczne miejsca
zajęte
przez poszczególne klasy w tej konkurencji.
Za zajęcie:
- I miejsca klasa otrzymuje 50 punktów klasyfikacyjnych,
- II miejsca klasa otrzymuje 40 punktów klasyfikacyjnych,
- III miejsca klasa otrzymuje 30 punktów klasyfikacyjnych,
- IV miejsca klasa otrzymuje 20 punktów klasyfikacyjnych,
- V miejsca klasa otrzymuje 10 punktów klasyfikacyjnych.
- VI miejsce klasa otrzymuje 5 punktów klasyfikacyjnych
7)
Wyniki z przebiegu konkurencji w poszczególnych miesiącach będą
ogłaszane publicznie na tablicach ogłoszeń samorządów szkolnych
oraz
na stronie internetowej koła LOP (http://www.lopzso1gdz.gweb.pl
lub
zespołu szkół (http://www.zso1.edu.pl).
8)
Konkurencja ta odbywa się przy współpracy z Organizacją Odzysku
Baterii
REBA S.A. w Warszawie, poprzez Przedsiębiorstwo Usług Miejskich
„PUM”
w Grudziądzu oraz z Firmą recyklingową P.W.Z.T. ZAPTECH s.j.
M.G.R.
Sobańscy w Janikowie, a także z RECYPLAN S. C. Wrocław.
III. Zadanie konkursowe nr 3 –
KONKURS WIEDZY O LESIE.
1)
Konkurs odbędzie się w formie pisemnej.
2) W
konkursie mogą wziąć udział trzy osoby z każdej
klasy danego etapu
edukacyjnego (rozwiązywanie testu).
3)
Uczestnicy oceniani są indywidualnie.
4)
Uczniowie indywidualnie rozwiązują test z zadaniami zamkniętymi
i
otwartymi. Przewidywany czas pisania testu wyniesie od 45 do 90
minut
(w zależności od grupy wiekowej uczniów).
5) Cele
konkursu:
a) rozwijanie zainteresowań przyrodniczych,
b) kształtowanie właściwych postaw człowieka wobec środowiska
leśnego,
c) doskonalenie pracy z uczniem zdolnym,
d) rozwijanie umiejętności stosowania zdobytej wiedzy w
praktyce,
e) poszerzanie wiadomości zdobytych na zajęciach edukacyjnych.
6)
Zakres tematyczny konkursu:
a) konkurs obejmuje elementy treści podstawy programowej
edukacji
środowiskowej (w klasach I – III szkoły podstawowej), edukacji
przyrodniczej (w klasach IV – VI szkoły podstawowej) oraz
edukacji biologicznej i geograficznej (w klasach I – III
gimnazjum),
b) ochrona przyrody leśnej w Polsce:
- gatunki roślin, zwierząt i grzybów w Polsce,
- parki narodowe w Polsce i inne formy ochrony przyrody,
c) podstawowa wiedza o lesie:
- zwierzęta łowne,
- ekosystem leśny (budowa lasu i jego ochrona),
- typowe gatunki tworzące las.
7) Test
zostanie przeprowadzony w związku z obchodami ŚWIATOWEGO
DNIA LASU w dniu 22 marca 2012 r. (SP11) , 23 marca 2011 r. (Gim
1).
Ostateczne wyniki tej konkurencji zostaną ogłoszone na tablicach
samorządów szkolnych oraz na stronie internetowej koła LOP lub
zespołu
szkół.
UWAGA!!!
W klasach I – III szkoły podstawowej dopuszcza się możliwość
przeprowadzenia uproszczonego konkursu o lesie (może on być w
formie pisemnej lub ustnej).
Ostateczna decyzja w tej kwestii należy do nauczycieli nauczania
zintegrowanego.
8) Do
punktacji drużynowej (klasowej) będą brane pod uwagę
indywidualne
wyniki uzyskane z testu przez poszcze4gólnych członków tego zespołu
oraz punkty, które zostaną zsumowane i ostatecznie zadecydują o
miejscu zajętym przez klasę.
9) O
przyznaniu punktów klasyfikacyjnych wliczanych do
współzawodnictwa
międzyklasowego o tytuł EKOKLASY decydują ostatecznie miejsca
zajęte
przez poszczególne zespoły klasowe w tej konkurencji.
Za zajęcie:
- I miejsca klasa otrzymuje 50 punktów klasyfikacyjnych,
- II miejsca klasa otrzymuje 40 punktów klasyfikacyjnych,
- III miejsca klasa otrzymuje 30 punktów klasyfikacyjnych,
- IV miejsca klasa otrzymuje 20 punktów klasyfikacyjnych,
- V miejsca klasa otrzymuje 10 punktów klasyfikacyjnych.
- VI miejsce klasa otrzymuje 5 punktów klasyfikacyjmych
10) Zdobywcy
trzech pierwszych miejsc - w rozliczeniu zespołowym
(w poszczególnych grupach wiekowych) zostaną wyróżnieni
dyplomami
i nagrodami podczas szkolnego ekofestynu.
IV. Zadanie konkursowe nr 4 –
„Turniej wiedzy o tematyce ekologicznej
i
zdrowotnej”
1) Każda klasa typuje po jednym 2 – osobowym zespole uczniów,
którzy
wezmą udział w turnieju wiedzy ekologicznej i zdrowotnej,
organizowanym w formie testu sprawdzającego dostosowanego do
poziomu wiedzy i umiejętności uczniów na danym etapie
edukacyjnym.
2) Test sprawdzający rozwiązywany będzie zespołowo.
3) Test będzie składał się z 30 pytań, w tym z 20 pytań za 1
punkt i
z 10 pytań za 2 punkty. W sumie za test zespół może uzyskać
maksymalnie na konto klasy 40 punktów klasyfikacyjnych
zaliczanych do
współzawodnictwa międzyklasowego o tytuł EKOKLASY.
W przypadku klas młodszych (I-III szkoły podstawowej) dopuszcza
się
możliwość zmniejszenia ilości pytań, pod warunkiem, że test
pozwoli
uzyskać max 40 punktów klasyfikacyjnych.
4) Planowany termin przeprowadzenia turnieju to 19 i/lub 20 kwiecień
2012
w związku z obchodami międzynarodowego Dnia Ziemi.
5) W tej konkurencji zespoły uczniów z najlepszymi wynikami za
zajęcie
3 pierwszych miejsc w poszczególnych grupach wiekowych zostaną
wyróżnieni dyplomami i nagrodami podczas szkolnego ekofestynu.
6) Wyniki turnieju zostaną ogłoszone w na tablicach samorządów
szkolnych
oraz na stronie internetowej koła LOP lub zespołu szkół.
5. Zasady ustalenia oraz termin ostatecznego ogłoszenia wyników
współzawodnictwa
klas o tytuł EKOKLASY Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 1 w
Grudziądzu w
roku szkolnym 2010/2011.
1) Tytuł EKOKLASY ZSO nr 1 w Grudziądzu w roku szkolnym
2011/2012 otrzymają
te klasy, które w podsumowaniu
punktacji z 4 zadań konkursowych uzyskały w
swoich kategoriach wiekowych
największą ilość punktów klasyfikacyjnych.
W przypadku zebrania przez najlepsze
klasy takiej samej ilości punktów
klasyfikacyjnych w danej kategorii
wiekowej dopuszcza się możliwość
przeprowadzenia dodatkowego zadania
konkursowego, które zostanie ustalone,
ogłoszone i przeprowadzone przez
komisję konkursową.
2) Ostateczne wyniki współzawodnictwa zostaną ogłoszone, a
wraz z nimi
uroczyste wręczenie Pucharu EKOKLASIE
danego etapu edukacyjnego w roku
szkolnym 2011/2012 nastąpi w dniu 1
czerwca 2012 r. podczas szkolnego
EKOFESTYNU połączonego z obchodami
DNIA DZIECKA i DNIA SPORTU.
6. Postanowienia końcowe.
1) Zadania konkursowe oceniane są kryterialnie i w związku z
tym nie przewiduje
się odwołań od decyzji komisji
konkursowej.
2) Sprawy nie ujęte w niniejszym regulaminie rozstrzyga
przewodniczący komisji
konkursowej.
3) Wszelkie zmiany w niniejszym regulaminie mogą być dokonane
za zgodą
przewodniczącego komisji konkursowej.
4) Organizatorzy zastrzegają sobie prawo do dokonania zmian w
ilości
przyznawanych nagród i dyplomów.
Opracowanie: Przewodniczący Komisji Konkursowej
mgr Witold Zygadlewicz
(opiekun Szkolnego Koła LOP)
|
|