menu

aktualności
Szkoła Podstawowa
Gimnazjum

zespół szkół

Statut
Progr. wychowawczy
Program profilaktyki
wspólne imprezy
kontakt

 

© 2009 by WM
 

DZIEŃ  DLA ZDROWIA

2009/2010

SCENARIUSZ OBCHODÓW "DNIA DLA ZDROWIA"

(przygotowany w formie konkursów promujących zdrowy styl życia)
organizowanych
w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 1 im. Jana Heweliusza w Grudziądzu
pod hasłem :
„WSZYSCY CHCEMY ŻYĆ ZDROWO I BEZPIECZNIE”
Rok szkolny 2009/2010
II etap edukacyjny


1. Organizator:
    Szkolne Koło Ligi Ochrony Przyrody przy ZSO nr 1 w Grudziądzu we współpracy z
    osobami wspierającymi nauczycielami: wychowania fizycznego, j. polskiego,
    sztuki, biblioteki i świetlicy szkolnej.

2. Cele
    a) Ogólne:
        - promocja zdrowia i zdrowego stylu życia wśród uczniów klas IV – VI szkoły
           podstawowej,
        - uświadamianie zagrożeń związanych z uzależnieniami oraz niebezpiecznymi
           zachowaniami,
        - kształtowanie postawy zainteresowania własnym zdrowiem i jego ochroną.
    b) Operacyjne – uczniowie:
        - znają zasady higieny osobistej oraz prowadzenia higienicznego trybu życia,
        - przestrzegają zasad prawidłowego odżywiania i znajomości pojęć związanych z
           odżywianiem,
        - rozróżniają podstawowe grupy produktów żywnościowych oraz rozumieją ich
           znaczenie w procesie odżywiania,
        - mają świadomość znaczenia witamin dla prawidłowego funkcjonowania
           organizmu,
        - rozróżniają choroby oraz sposoby ich zwalczania,
        - rozumieją zagrożenia związane z uzależnieniami i starają się im przeciwdziałać,
        - znają zasady udzielania pierwszej pomocy przedlekarskiej,
        - dbają o sylwetkę swojego ciała, starając się prawidłowo wykonać przydzielone
           im zadania sportowe.

3. Metody:
    Konkursy wiedzy i umiejętności o tematyce prozdrowotnej wraz z towarzyszącymi
    im zadaniami sportowymi.

4. Formy działań:
    Udział: 2 – osobowych drużyn z klas piątych i szóstych w konkursach, które
    pozwolą sprawdzić wiedzę i umiejętności uczniów dotyczące zagadnień
    prozdrowotnych oraz 3 – osobowych drużyn z tych samych klas w zadaniach
    sportowych.
    Zespoły sportowe obowiązuje strój gimnastyczny.
    Drużyny przystępują do konkursów odpowiednio przygotowane, tzn.:
    1) posiadają plakat (narysowany wcześniej przez klasę) przestrzegający przed
        ryzykownymi zachowaniami zagrażającymi naszemu zdrowiu a związany z
        różnymi uzależnieniami np.: od nikotyny, alkoholu, narkotyków, Internetu, gier
        komputerowych, telewizji, nadmiernego jedzenia, telefonów komórkowych itp.
        oraz ustnie przygotowany komentarz do plakatu (ocenie podlegać będzie
        zarówno forma plakatu 0–2 p., jego treść 0–2 p., sposób prezentacji 0-2 p. jak
        i komentarz słowny 0-2 p.). Max – 8 p.;
    2) mają przygotowane "wymyślone przez klasę" hasło związane ze zdrowiem lub
        jego ochroną (jury ocenia oryginalność 0-2 p., zawartość treściową - pouczenie
        0-2 p., morał 0-2 p., poprawność merytoryczną i językową hasła 0-2 p.).
        Max – 8 p.;
    3) posiadają podstawową wiedzę i umiejętności dotyczące:
        -przestrzegania zasad higieny osobistej i prowadzenia higienicznego trybu
          życia (0-2 p.);
        -przestrzegania zasad prawidłowego odżywiania i znajomości pojęć związanych
          z odżywianiem (0-2 p.);
        -rozróżniania podstawowych grup produktów żywnościowych oraz rozumienia
          ich znaczenia w procesie odżywiania (0-2 p.);
        -znaczenia witamin dla prawidłowego funkcjonowania organizmu (0-2 p.);
        -zagadnień związanych z chorobami oraz sposobami ich zwalczania (0-2 p.);
        -zagadnień związanych z zagrożeniami oraz przeciwdziałaniem nałogom i
          uzależnieniom (punktacja odpowiadająca zadaniu związanemu z plakatem)
        -zagadnień związanych z udzielaniem pierwszej pomocy przedlekarskiej (0-2 p.).
        Max – 12 p.
    4) Są przygotowani do udziału w 4 zadaniach sportowych z elementami korekcji
        postawy:
        a) sztafeta w siadzie na kocykach (0-4 p.),
        b) marsz z książką na głowie (0-4 p.),
        c) sztafeta ze ślizgiem tyłem na ławeczce (0-4 p.),
        d) taśmociąg (0-4 p.).
        Max – 16 p.
     Razem z wszystkich zadań konkursowych można uzyskać – 44 p.
     Uczniowie klas IV oraz pozostali uczniowie klas V i VI stanowią grupę kibiców
     (obserwatorów) zmagań drużyn uczestniczących w konkursach.

5. Materiał i środki pomocnicze:
    zadania dla uczniów do losowania, pachołki, kocyki, stoper, koperty z poleceniami,
    ławeczka do ćwiczeń gimnastycznych, cztery woreczki, szarfy lub kółka ringo –
    min. 4 szt., plakaty i hasła związane ze zdrowiem wykonane przez uczniów,
    materiały do pisania, tablica z wynikami z poszczególnych konkurencji, materiały
    niezbędne do wystrojenia holu (hasło przewodnie, plakaty, prace plastyczne
    uczniów), karty do oceny punktowej.

6. Miejsce i termin:
    - hol główny szkoły (parter),
    - planowany termin: między 28, 29 lub 30 października 2009 r.

7. Przebieg imprezy:
   1) Powitanie gości i uczestników obchodów DNIA DLA ZDROWIA. Zwrócenie uwagi
       na hasło przewodnie: „WSZYSCY CHCEMY ŻYĆ ZDROWO I BEZPIECZNIE”
   2) Zapoznanie widowni ze składem drużyn uczestniczących w konkursach
       (przedstawiciele klas V i VI). Cztery 2-osobowe drużyny, które będą miały za
       zadanie wykazać się wiedzą i umiejętnościami dotyczącymi zagadnień
       prozdrowotnych oraz cztery 3 – osobowe drużyny biorące udział w
       konkurencjach sportowych. Łącznie 20 uczestników.
   3) Przypomnienie regulaminu konkursu oraz przedstawienie członków JURY
       (wybrani nauczyciele, ewentualnie mogą być zaproszeni goście).
   4) Rozpoczęcie zmagań konkursowych wg następującej kolejności:
       I – ZADANIE DOTYCZĄCE ZNAJOMOŚCI ZAGADNIEŃ ZWIĄZANYCH Z
            ZAGROŻENIEM I PRZECIWDZIAŁANIEM RÓŻNORODNYM UZALEŻNIENIOM,
            KTÓRE MOGĄ DOTKNĄĆ WSPÓŁCZESNEGO CZŁOWIEKA - (zadanie polega na
            prezentacji przez drużyny przygotowanego wcześniej przez swoją klasę
            plakatu wraz z ustnym komentarzem informującym o jego treści).
            Ocenie podlega:
            forma plakatu 0–2 p., jego treść 0 –2 p., sposób prezentacji 0-2 p. jak
            i komentarz słowny 0-2 p. Max - 8 p. 
       Po każdej konkurencji następuje odnotowanie punktów na tablicy głównej.   
       II – 2 ZADANIA SPORTOWE (w konkurencjach sportowych biorą udział
            trzyosobowe drużyny sportowe z poszczególnych klas uczestniczących w
            konkursie. Każda konkurencja punktowana jest w skali od 0 do 4 pkt.
            Drużyna otrzymuje 0 pkt. jeśli nie wykona zadania, 4 pkt. jeśli wykona
            zadanie prawidłowo i uzyska najlepszy czas. Za nieprawidłowe wykonanie
            zadania drużyna może otrzymać dodatkowe "karne sekundy" - po 5 sek. za
            każdą nieprawidłowość.
            KOLEJNOŚĆ ZADAŃ:
            A) SZTAFETA W SIADZIE NA KOCYKACH.
                Opis zadania: Konkurencja polega na pokonaniu wyznaczonej trasy wokół
                ustawionego pachołka, za pomocą ślizgu w siadzie klęcznym na kocyku,
                poprzez rytmiczne i symetryczne odpychanie się rękami. Podczas
                odpychania rękami, plecy powinny być wyprostowane, (nie wolno
                zaokrąglać pleców). Praca rąk powinna być symetryczna.
                Zadanie wykonują po kolei poszczególni członkowie drużyny. Liczy się
                łączny czas wykonania zadania przez drużynę. Drużyna, która uzyska
                najlepszy czas otrzymuje 4 pkt. Kolejne drużyny odpowiednio mniej. Za
                nieprawidłowe wykonanie zadania JURY może doliczyć dodatkowe
                sekundy, co zdecydowanie pogorszy łączny czas danej drużyny.
            B) MARSZ Z KSIĄŻKĄ NA GŁOWIE.
                Opis zadania: Konkurencja polega na pokonaniu wyznaczonej trasy, z
                książką na głowie, kolejno przez poszczególnych zawodników z danej
                drużyny. Zadanie musi być wykonane w postawie skorygowanej, tzn.:
                łopatki ściągnięte, ramiona ustawione symetrycznie, miednica prawidłowo
                ustawiona - nie pochylona do przodu.
                Liczy się łączny czas wykonania zadania przez całą drużynę. Za
                nieprawidłowości w wykonaniu zadania tzn. asymetryczne ustawienie
                ramion, miednica zbyt pochylona do przodu, odstające łopatki, JURY może
                doliczyć drużynie dodatkowe sekundy. Punktacja od 0 do 4 pkt.
       Odpoczynek drużyn sportowych.
       III – 3 ZADANIA OBEJMUJĄCE WIEDZĘ I UMIEJĘTNOŚCI DOTYCZĄCE ZAGADNIEŃ
            PROZDROWOTNYCH (w tych konkurencjach uczestniczą dwuosobowe
            drużyny, które losują lub wybierają po jednym z sześciu zadań lub pytań w
            poszczególnych kategoriach. Za prawidłową odpowiedź drużyna otrzymuje
            2 pkt. Jury może przyznać 1 pkt. - jeśli odpowiedź jest niepełna lub 0 pkt.
            - jeśli odpowiedź jest niewłaściwa lub nie udzielono żadnej odpowiedzi).
            Kategoria 1 sprawdza znajomość PRZESTRZEGANIA ZASAD HIGIENY
                OSOBISTEJ - PROWADZENIA HIGIENICZNEGO TRYBU ŻYCIA (drużyna
                losuje po jednym z sześciu przygotowanych zadań i po namyśle udziela
                odpowiedzi).
            Kategoria 2 sprawdza znajomość PRZESTRZEGANIA ZASAD PRAWIDŁOWEGO
                ODŻYWIANIA ORAZ POJĘĆ Z NIM ZWIĄZANYCH (drużyna wybiera numer
                pytania spośród 6, prowadzący lub członek JURY odczytuje jego treść,
                a przedstawiciel drużyny po namyśle udziela odpowiedzi).
            Kategoria 3 sprawdza umiejętność ROZRÓŻNIANIA PODSTAWOWYCH GRUP
                PRODUKTÓW ŻYWNOŚCIOWYCH ORAZ ROZUMIENIA ICH ZNACZENIA
                Drużyny losują kopertę zawierającą polecenie i karteczki z zapisanymi
                grupami produktów żywnościowych. Zadanie konkursowe polega na
                wyborze tej grupy produktów, o której jest mowa w poleceniu. Pozostałe
                karteczki z grupami produktów należy włożyć z powrotem do koperty i
                odłożyć na bok. Przed drużyną zostaje jedynie karteczka z poleceniem
                i wybraną grupą produktów. Drużyna zgłasza swą gotowość do odpowiedzi
                przez podniesienie ręki. Kiedy wszystkie drużyny są już gotowe,
                przygotowani przedstawiciele (w kolejności numerów wylosowanych
                kopert) czytają polecenie i udzielają odpowiedzi.
       IV - 2 ZADANIA SPORTOWE:
            A) SZTAFETA ZE ŚLIZGIEM TYŁEM NA ŁAWECZCE.
                Opis zadania: Zawodnicy siedzą skrzyżnie. Na sygnał, pierwszy zawodnik
                podbiega do ławeczki i wykonuje na niej ślizg tyłem z nogami ugiętymi w
                stawach kolanowych i biodrowych.
                Błędami są: asymetryczna praca rąk podczas ślizgu i trzymanie nóg w
                niewłaściwej pozycji np. opieranie ich na ławce - za co można otrzymać
                "karne sekundy".
                O ilości zdobytych punktów decyduje łączny czas i prawidłowość
                wykonania zadania przez drużynę. Punktacja od 0 do 4 pkt.
             B) TAŚMOCIĄG.
                Opis zadania: Zawodnicy w siadzie podpartym, ugiętym, rozstawieni są
                pomiędzy obręczami, wykonanymi z kółek ringo lub szarf ułożonych w
                odpowiedniej odległości na podłodze. Stopy bose. Przed pierwszym
                zawodnikiem znajdują się cztery woreczki w kółku ringo lub szarfie,
                ułożonej w kształcie obręczy. Zadanie polega na chwyceniu palcami stopy
                woreczka, obrocie, przeniesieniu i położeniu go w obręczy przed
                następnym zawodnikiem. Woreczków nie wolno przesuwać po podłodze,
                nie można nimi rzucać, ani też pomagać sobie rękoma.
                Konkurencję uważa się za zakończoną, gdy wszystkie woreczki
                "przewędrują" na koniec (znajdą się w ostatniej obręczy).
                Punktacja od 0 do 4 pkt. Decyduje czas i prawidłowość wykonania
                zadania.
       Zakończenie rywalizacji sportowej.
       V - 3 ZADANIA OBEJMUJĄCE WIEDZĘ I UMIEJĘTNOŚCI DOTYCZĄCE ZAGADNIEŃ
           PROZDROWOTNYCH (w tych konkurencjach ponownie uczestniczą
           dwuosobowe drużyny, które losują lub wybierają po jednym z sześciu zadań
           lub pytań w poszczególnych kategoriach. Za prawidłową odpowiedź drużyna
           otrzymuje 2 pkt. JURY może przyznać 1 pkt. - jeśli odpowiedź jest niepełna
           lub 0 pkt. - jeśli odpowiedź jest niewłaściwa lub nie udzielono żadnej
           odpowiedzi).
           Kategoria 4 sprawdza umiejętność ROZUMIENIA ZNACZENIA WITAMIN DLA
               PRAWIDŁOWEGO FUNKCJONOWANIA ORGANIZMU (drużyna losuje pasek z
               nazwą witaminy mającej wpływ na prawidłowe funkcjonowanie ludzkiego
               organizmu.
               Zadanie polega na udzieleniu odpowiedzi na 2 następujące pytania:
               1. W jakich produktach żywnościowych występuje "wylosowana" witamina?
               2. Jaki wpływ na organizm człowieka ma ta witamina?
           Kategoria 5 sprawdza znajomość Z ZAGADNIEŃ ZWIĄZANYCH CHOROBAMI
              ORAZ SPOSOBAMI ICH ZWALCZANIA (drużyny spośród 6 przygotowanych
              pytań wybierają jeden numer i po namyśle udzielają odpowiedzi).
           Kategoria 6 sprawdza znajomość ZGADNIEŃ ZWIĄZANYCH Z UDZIELANIEM
              PIERWSZEJ POMOCY PRZEDLEKARSKIEJ (drużyny spośród 6 pytań wybierają
              jeden numer i po namyśle udzielają odpowiedzi).
      VI – OSTATNIA KONKURENCJA pn.: „PREZENTACJA HASŁA DOTYCZĄCEGO
           ZDROWIA I JEGO OCHRONY” (zadanie polega na prezentacji przygotowanego
           wcześniej przez swoją klasę hasła związanego ze zdrowiem i / lub jego
           ochroną).
           Ocenie podlega:
           oryginalność 0-2 p., zawartość treściowa - pouczenie 0-2 p., morał 0-2 p.,
           poprawność merytoryczna i językowa hasła 0-2 p.)
   5) Podsumowanie: JURY podsumowuje punkty uzyskane przez poszczególne klasy
       w zadaniach „wiedzowych” oraz w konkurencjach sportowych i wyłania
       zwycięzców.
       Zwycięzcy otrzymują pamiątkowe dyplomy i nagrody w zależności od
       posiadanych środków finansowych.
   6) Zakończenie DNIA DLA ZDROWIA.


Opracowanie: mgr Witold Zygadlewicz

Do opracowania scenariusza wykorzystano portal internetowy: www.womczest.edu.pl

na początek