„ZIELONY CERTYFIKAT I STOPNIA”
dla naszego zespołu szkół!!!
„Zielony
Certyfikat” to znak jakości pracy placówki oświatowej,
przyznawany po raz pierwszy na 2 lata za działania na rzecz
rozwoju zrównoważonego. Znak ten jest nadawany placówkom,
które spełnią określone wymagania stawiane przez
Ogólnopolski Zespół Ekspertów oraz Komisję Certyfikacyjną,
powołaną w 2000 r. przez Fundację Ośrodka Edukacji
Ekologicznej w Warszawie. Program realizowany jest pod
patronatem Ministra Środowiska, Ministra Edukacji Narodowej,
Kuratorów Oświaty, Prezesów Narodowego i Wojewódzkiego
Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie,
we współpracy z Centralnym Ośrodkiem Doskonalenia
Nauczycieli.
Zdobycie Certyfikatu wiązało się ze spełnieniem
przez szkołę wymagań podstawowych, a następnie
zrealizowaniem przez nią przedsięwzięcia, które poddane
zostało ocenie ze strony niezależnych ekspertów,
wizytujących placówkę.
Oto kilka przykładów wymagań podstawowych, którym
musi sprostać szkoła, aby mogła ubiegać się o Certyfikat:
1) Edukacja ekologiczna jest obszarem priorytetowym w
działaniach placówki.
2) Działania wychowawcze sprzyjają kształtowaniu postaw
przyjaznych środowisku i przekazywaniu wartości etycznych.
3) Placówka jest miejscem bezpiecznym i przyjaznym
dzieciom/uczniom, rodzicom, pracownikom i środowisku.
4) Społeczność placówki charakteryzuje wysoki poziom wiedzy
merytorycznej o środowisku oraz różnorodność i atrakcyjność
form działania.
5) Placówka współpracuje ze społecznością lokalną, wymienia
swoje doświadczenia z innymi placówkami.
Z kolei przedsięwzięcie podejmowane przez szkołę
powinno spełniać następujące kryteria:
1) wynikać z rozpoznanych potrzeb i oczekiwań lokalnej
społeczności,
2) być osadzone w dążeniu placówki do zrównoważonego
rozwoju, czyli łączyć
aspekt przyrodniczy, kulturowy, społeczny i ekonomiczny
(gospodarczy),
3) być realizowane przez współpracującą ze sobą społeczność
placówki (dzieci i młodzież, dyrekcję, nauczycieli, innych
pracowników placówki, rodziców) z
włączeniem społeczności lokalnej,
4) tworzyć spójną całość, wkomponowaną w dotychczasową
działalność placówki,
5) składać się z działań zgodnych z nazwą i założonymi
celami tego przedsięwzięcia,
6) dawać wyraźny przyrost w dążeniu placówki do pełnienia
roli lokalnego ośrodka rozwoju zrównoważonego.
Nasz zespół zrealizował dwuletnie przedsięwzięcie
pn.: „Tworzymy ptasie kąciki na terenie szkoły i osiedla
MNISZEK”. Pracami zespołu kierował opiekun Szkolnego Koła
Ligi Ochrony Przyrody - Witold Zygadlewicz wraz zespołem
koordynującym, w skład którego weszły następujące osoby:
dyrektor zespołu – Marlena Stańczyk,
nauczycielki – Barbara Krajinska i Anna Stempień, nauczyciel
– Marian Śliwiński, przewodniczący rady rodziców – Jacek
Buzalski oraz przewodnicząca samorządu szkolnego – Sabina
Wróblewska.
Przedsięwzięcie polegało na posadzeniu sadzonek
rodzimych gatunków krzewów i drzew oraz roślin zielnych z
przeznaczeniem na tzw. „Ptasie Kąciki”.
Obsadzone miejsca miały na celu: wzbogacić teren
szkoły i osiedla w nowo posadzone rośliny, zachęcić uczniów
do prowadzenia obserwacji przyrodniczych, zwłaszcza
botanicznych i ornitologicznych, stworzyć im warunki do
nabywania umiejętności praktycznego rozpoznawania
pospolitych drzew i krzewów oraz niektórych dziko rosnących
roślin zielnych, a w dalszej perspektywie, miejsca te
stanowić mają zaplecze pokarmowe dla ptaków i innych
zwierząt lądowych oraz stworzyć im warunki do zakładania
gniazd, rozmnażania i opiekowania się potomstwem. Dla
urozmaicenia obsadzonego terenu dodatkowo zostały wywieszone
budki lęgowe, pojawiły się karmniki, pojniki oraz specjalne
schronienie dla innych zwierząt lądowych.
„Ptasie kąciki” stały się śródmiejskimi oazami
nie tylko dla ptaków, ale również dla owadów, ssaków,
płazów, gadów, skorupiaków czy pajęczaków, a poza walorami
estetycznymi i przyrodniczymi stanowią doskonałe zaplecze
dydaktyczne. Dzięki nim istnieje możliwość praktycznego ich
wykorzystania na bieżąco podczas lekcji i zajęć
pozalekcyjnych, bez potrzeby wyjazdu na wielogodzinne
zajęcia edukacyjne do obiektów o podobnym przeznaczeniu w
biocenozach leśnych, łąkowych lub polnych. Wszelkie prace
towarzyszące przedsięwzięciu sprawiły, że uczniowie w
pełniejszym stopniu dostrzegli potrzeby swojego środowiska
lokalnego, zaangażowali się w kształtowanie jego wizerunku,
uświadomili sobie, jak wielki wpływ na otoczenie mają oni
sami, i że wszystko co rośnie wokół nich wymaga dużego
nakładu pracy oraz poświęcenia czasu.
W realizacji przedsięwzięcia szkoła nie była
osamotniona. Wspierały ją różne instytucje, takie jak:
Nadleśnictwo JAMY, Szkółka Leśna w Lisnowie, Wydział
Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska Urzędu Miejskiego
w Grudziądzu, Przedsiębiorstwo Usług Miejskich „PUM” w
Grudziądzu, Ogólnopolskie Towarzystwo Ochrony Ptaków w
Gdańsku, Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych w Toruniu,
Liga Ochrony Przyrody – Oddział w Grudziądzu wraz z Zarządem
Okręgu w Toruniu.
Decyzję o przyznaniu zespołowi szkół Zielonego Certyfikatu I
stopnia podjęła Komisja Certyfikacyjna w głosowaniu, które
odbyło się w dniu 21 lipca 2009 r.
Uroczyste wręczenie emblematów w formie: dyplomu,
statuetki i tablicy naściennej wraz z listami gratulacyjnymi
od Ministra Środowiska, które połączone będzie z promocją
placówki na forum ogólnopolskim zaplanowano na jesień br.,
podczas Ogólnopolskiej Konferencji Programu „Zielony
Certyfikat” w Warszawie.
|