aktualności
sponsorzy
galeria

 

Zespół Szkół
Gimnazjum
Szkoła Podstawowa
 
kontakt

 

© 2009 by WM
 

ZIELONY CERTYFIKAT


„ZIELONY CERTYFIKAT I STOPNIA”

dla naszego zespołu szkół!!!

      „Zielony Certyfikat” to znak jakości pracy placówki oświatowej, przyznawany po raz pierwszy na 2 lata za działania na rzecz rozwoju zrównoważonego. Znak ten jest nadawany placówkom, które spełnią określone wymagania stawiane przez
Ogólnopolski Zespół Ekspertów oraz Komisję Certyfikacyjną, powołaną w 2000 r. przez Fundację Ośrodka Edukacji Ekologicznej w Warszawie. Program realizowany jest pod patronatem Ministra Środowiska, Ministra Edukacji Narodowej, Kuratorów Oświaty, Prezesów Narodowego i Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie, we współpracy z Centralnym Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli.
      Zdobycie Certyfikatu wiązało się ze spełnieniem przez szkołę wymagań podstawowych, a następnie zrealizowaniem przez nią przedsięwzięcia, które poddane zostało ocenie ze strony niezależnych ekspertów, wizytujących placówkę.
      Oto kilka przykładów wymagań podstawowych, którym musi sprostać szkoła, aby mogła ubiegać się o Certyfikat:
1) Edukacja ekologiczna jest obszarem priorytetowym w działaniach placówki.
2) Działania wychowawcze sprzyjają kształtowaniu postaw przyjaznych środowisku i przekazywaniu wartości etycznych.
3) Placówka jest miejscem bezpiecznym i przyjaznym dzieciom/uczniom, rodzicom, pracownikom i środowisku.
4) Społeczność placówki charakteryzuje wysoki poziom wiedzy merytorycznej o środowisku oraz różnorodność i atrakcyjność form działania.
5) Placówka współpracuje ze społecznością lokalną, wymienia swoje doświadczenia z innymi placówkami.
      Z kolei przedsięwzięcie podejmowane przez szkołę powinno spełniać następujące kryteria:
1) wynikać z rozpoznanych potrzeb i oczekiwań lokalnej społeczności,
2) być osadzone w dążeniu placówki do zrównoważonego rozwoju, czyli łączyć
aspekt przyrodniczy, kulturowy, społeczny i ekonomiczny (gospodarczy),
3) być realizowane przez współpracującą ze sobą społeczność placówki (dzieci i młodzież, dyrekcję, nauczycieli, innych pracowników placówki, rodziców) z
włączeniem społeczności lokalnej,
4) tworzyć spójną całość, wkomponowaną w dotychczasową działalność placówki,
5) składać się z działań zgodnych z nazwą i założonymi celami tego przedsięwzięcia,
6) dawać wyraźny przyrost w dążeniu placówki do pełnienia roli lokalnego ośrodka rozwoju zrównoważonego.
      Nasz zespół zrealizował dwuletnie przedsięwzięcie pn.: „Tworzymy ptasie kąciki na terenie szkoły i osiedla MNISZEK”. Pracami zespołu kierował opiekun Szkolnego Koła Ligi Ochrony Przyrody - Witold Zygadlewicz wraz zespołem koordynującym, w skład którego weszły następujące osoby: dyrektor zespołu – Marlena Stańczyk,
nauczycielki – Barbara Krajinska i Anna Stempień, nauczyciel – Marian Śliwiński, przewodniczący rady rodziców – Jacek Buzalski oraz przewodnicząca samorządu szkolnego – Sabina Wróblewska.
      Przedsięwzięcie polegało na posadzeniu sadzonek rodzimych gatunków krzewów i drzew oraz roślin zielnych z przeznaczeniem na tzw. „Ptasie Kąciki”.
      Obsadzone miejsca miały na celu: wzbogacić teren szkoły i osiedla w nowo posadzone rośliny, zachęcić uczniów do prowadzenia obserwacji przyrodniczych, zwłaszcza botanicznych i ornitologicznych, stworzyć im warunki do nabywania umiejętności praktycznego rozpoznawania pospolitych drzew i krzewów oraz niektórych dziko rosnących roślin zielnych, a w dalszej perspektywie, miejsca te stanowić mają zaplecze pokarmowe dla ptaków i innych zwierząt lądowych oraz stworzyć im warunki do zakładania gniazd, rozmnażania i opiekowania się potomstwem. Dla urozmaicenia obsadzonego terenu dodatkowo zostały wywieszone budki lęgowe, pojawiły się karmniki, pojniki oraz specjalne schronienie dla innych zwierząt lądowych.
      „Ptasie kąciki” stały się śródmiejskimi oazami nie tylko dla ptaków, ale również dla owadów, ssaków, płazów, gadów, skorupiaków czy pajęczaków, a poza walorami estetycznymi i przyrodniczymi stanowią doskonałe zaplecze dydaktyczne. Dzięki nim istnieje możliwość praktycznego ich wykorzystania na bieżąco podczas lekcji i zajęć pozalekcyjnych, bez potrzeby wyjazdu na wielogodzinne zajęcia edukacyjne do obiektów o podobnym przeznaczeniu w biocenozach leśnych, łąkowych lub polnych. Wszelkie prace towarzyszące przedsięwzięciu sprawiły, że uczniowie w pełniejszym stopniu dostrzegli potrzeby swojego środowiska lokalnego, zaangażowali się w kształtowanie jego wizerunku, uświadomili sobie, jak wielki wpływ na otoczenie mają oni sami, i że wszystko co rośnie wokół nich wymaga dużego nakładu pracy oraz poświęcenia czasu.
      W realizacji przedsięwzięcia szkoła nie była osamotniona. Wspierały ją różne instytucje, takie jak: Nadleśnictwo JAMY, Szkółka Leśna w Lisnowie, Wydział Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska Urzędu Miejskiego w Grudziądzu, Przedsiębiorstwo Usług Miejskich „PUM” w Grudziądzu, Ogólnopolskie Towarzystwo Ochrony Ptaków w Gdańsku, Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych w Toruniu, Liga Ochrony Przyrody – Oddział w Grudziądzu wraz z Zarządem Okręgu w Toruniu.
Decyzję o przyznaniu zespołowi szkół Zielonego Certyfikatu I stopnia podjęła Komisja Certyfikacyjna w głosowaniu, które odbyło się w dniu 21 lipca 2009 r.
      Uroczyste wręczenie emblematów w formie: dyplomu, statuetki i tablicy naściennej wraz z listami gratulacyjnymi od Ministra Środowiska, które połączone będzie z promocją placówki na forum ogólnopolskim zaplanowano na jesień br., podczas Ogólnopolskiej Konferencji Programu „Zielony Certyfikat” w Warszawie.