WSO
|
Przedmiotowy system oceniania z wiedzy o społeczeństwie
Kryteria oceny projektu
Przedmiotowy system oceniania
1. Cele oceniania z wos-u:
- informowanie ucznia o stopniu opanowania wiedzy i umiejętności,
- informowanie rodziców o postępach w nauce,
- motywowanie ucznia do dalszej pracy,
- rozwijanie zainteresowań
ucznia.
2. Kryteria wymagań na poszczególne stopnie.
Kryteria wymagań na poszczególne stopnie dla klas pierwszych, drugich i trzecich w gimnazjum znajdują się w dokumentacji szkolnej w formie analizy treści nauczania przyrody w danej klasie z uwzględnieniem celów operacyjnych i poziomów wymagań edukacyjnych:
1) koniecznych (K) - na stopień dopuszczający,
2) podstawowych (P) - na stopień dostateczny,
3) rozszerzających (R) - na stopień dobry,
4) dopełniających (D) - na stopień bardzo dobry,
5) wykraczających (W) - na stopień celujący.
Wymagania zostały opracowane zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego dla gimnazjum. Zakres treści nauczania wos-u został podzielony na następujące działy:
Klasa I
a) Ja i moje otoczenie
b) Naród i społeczeństwo
c) Państwo
d) Mój udział w życiu gospodarczym
Klasa III
a) System polityczny państwa polskiego
b) Samorządna Rzeczpospolita
c) Polska i świat
d) Moja przyszłość zawodowa
3. Formy oceniania i sprawdzania wiedzy i umiejętności ucznia.
Wiedza i umiejętności ucznia mogą zostać ocenione poprzez:
a) odpowiedzi ustne,
b) prace pisemne: kartkówki, sprawdziany (testowe i opisowe),
c) badanie wyników nauczania,
d) pracę z tekstem źródłowym,
e) pracę ucznia na lekcji - aktywność w czasie lekcji,
f) pracę ucznia w domu - zadania domowe,
g) wypracowania pisemne na zadany temat,
h) estetykę prowadzenia zeszytu przedmiotowego,
i) napisanie recenzji z przeczytanej lektury nadobowiązkowej,
j) umiejętność pracy samodzielnej i w grupie,
k) wykonanie dodatkowych zadań np., pomocy dydaktycznych, inscenizacji, apeli, projektów itp.,
l) udział i zajmowanie wysokich lokat w konkursach przedmiotowych,
m) aktywną pracę w kole zainteresowań.
4. Metody sprawdzania osiągnięć.
Stopień opanowania wiedzy i umiejętności przez ucznia sprawdzany jest następującymi metodami:
- odpowiedzi ustne,
- kartkówki,
- sprawdziany w formie opisowej lub testowej,
- różnego rodzaju prace pisemne.
Podczas odpowiedzi ustnych sprawdzane są wiadomości i umiejętności z trzech ostatnich lekcji. Zamiast odpowiedzi ustnych uczniowie mogą pisać kartkówki (obowiązujący zakres materiału dotyczy też trzech ostatnich lekcji).
Ewentualne nieprzygotowanie do zajęć uczeń powinien zgłosić na początku lekcji (z prawa tego może skorzystać 2 razy w roku szkolnym).
Sprawdziany obejmujące większa partię materiału zapowiedziane są z tygodniowym wyprzedzeniem oraz poprzedzone lekcją powtórzeniową. Zadania testowe mają określoną ilość punktów, zależną od stopnia trudności. Liczba zdobytych punktów decyduje o ocenie, a przeliczenia procentowe są zgodne WSO.
Jeżeli uczeń uzyska:
- 90 - 100 % punktów i poprawnie wykona zadania na oc. celującą otrzymuję ocenę celującą,
- 90 - 100 % punktów otrzymuje ocenę bardzo dobrą,
- 70 - 89 % punktów otrzymuje ocenę dobrą,
- 50 - 69 % punktów otrzymuje ocenę dostateczną,
- 30 - 49 % punktów otrzymuje ocenę dopuszczającą,
- 0 - 29 % punktów otrzymuje ocenę niedostateczną.
Na zajęciach oceniana jest praca uczniów oraz szczególna ich aktywność. Dokonywana ona jest przy pomocy plusów. W chwili uzyskania 3 plusa - uczeń otrzymuje za swoją aktywność na lekcjach oc. bardzo dobrą lub celującą.
Uczniowie oceniani są za wykonywanie zadań domowych. Brak zadania należy zgłosić nauczycielowi na początku lekcji, co jest równoznaczne ze zgłoszeniem przez ucznia jego nieprzygotowania do lekcji. W przypadku nie zgłoszenia
przez ucznia braku zadania domowego otrzymuje on ocenę niedostateczną.
Na ocenę za zeszyt wpływ ma estetyka i systematyczność prowadzenia zeszytu.
Oceniając postępy ucznia, uwzględnia się także:
- rozmowę z uczniem,
- stopień zaangażowania w wykonywanie zadań i rozwijanie własnej osobowości,
- nakład pracy włożony w poczynione postępy.
W ocenie ucznia uwzględnia się opinię Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej; przede wszystkim respektuje się zalecenia poprzez:
- dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych możliwości ucznia, określonych dla przedmiotu,
- zwiększenie czasu na odpowiedzi ustne i pisemne oraz powtarzanie pytań,
- zapewnienie poczucia bezpieczeństwa i akceptacji.
5. Sposoby poprawiania wyników niekorzystnych dla ucznia.
Uczeń może poprawić ocenę niedostateczną ze sprawdzianu na pierwszych zajęciach po poprawie sprawdzianu (z reguły 1,5 tygodnia po sprawdzianie). Uczniowie,
którzy nie pisali sprawdzianu z powodu nieobecności, muszą pisać w tym samym terminie (jak wyżej). Inne oceny subiektywnie uważane za niekorzystne można poprawiać poprzez zgłoszenie się do odpowiedzi ustnej, aktywność na lekcji, przeczytanie lektury nadobowiązkowej i napisanie recenzji. Dla uczniów mających problemy z nauczaniem wos-u istnieje możliwość przeczytania artykułów z czasopism o tematyce społeczno-politycznej i napisania z nich recenzji.
6. Sposób wystawiania oceny semestralnej (końcoworocznej).
Ocena śródsemestralna i końcoworoczna nie musi być średnią arytmetyczną ocen cząstkowych. Brane są pod uwagę oceny ucznia ze wszystkich możliwych obszarów aktywności, jednak "ważność" poszczególnych ocen nie jest taka sama. Największe znaczenie mają oceny uzyskane ze sprawdzianów, odpowiedzi ustnych, kartkówek, wypracowań pisemnych, aktywności, recenzji z lektur, ćwiczeń na lekcji, osiągnięć w konkursach przedmiotowych i wykonania konkretnych zadań. Natomiast oceny otrzymane za zadania domowe,
zeszyt ćwiczeń i zeszyt przedmiotowy są ocenami pomocniczymi. Oceny wystawiane są w skali od 1 do 6.
O planowanych ocenach: semestralnej i rocznej uczeń dowiaduje się na miesiąc przed terminem ich wystawienia. O ocenie niedostatecznej wychowawca powiadamia rodziców (w formie pisemnej) w czasie zebrania lub podczas indywidualnego spotkania.
7. Pomoc uczniowi z semestralną oceną niedostateczną.
Uczeń jest zobowiązany do uzupełnienia wszystkich zadań wykonywanych na zajęciach i w domu, w dogodnym terminie, ustalonym wspólnie przez nauczyciela, ucznia i rodzica (po feriach zimowych).
8. Pomoc uczniowi, którego długa nieobecność w szkole jest usprawiedliwiona.
Dla ucznia, który opuścił wiele godzin lekcyjnych z przyczyn usprawiedliwionych nauczyciel ustala wraz z nim terminy zaległych sprawdzianów w takim czasie, aby umożliwić mu pełne przygotowanie się do nich. Obowiązkiem ucznia jest uzupełnienie zeszytów. W przypadku trudności ze zrozumieniem zaległego materiału, uczeń może liczyć na pomoc nauczyciela. Organizuje się także pomoc koleżeńską.
9. Przekazywanie informacji o postępach ucznia.
Informacje o postępach ucznia są mu przekazywane na bieżąco podczas zajęć.
Rodzice uzyskują informacje o postępach ucznia podczas zebrań klasowych, w czasie dyżurów nauczycielskich oraz podczas rozmów indywidualnych z nauczycielem.
Opracował: Paweł Górecki
w
górę
Kryteria oceny projektu
1. Ocena prezentacji ustnej
Temat
(możliwe kryteria) |
Punkty |
Temat jest
właściwie dobrany, interesujący dla
audytorium.
Wstęp odznacza się rzeczowością i
zwraca uwagę słuchaczy.
Główne zagadnienia są dobrze
wypunktowane i właściwie ujęte, a
ważność
najistotniejszych sądów czy spostrzeżeń zostaje odpowiednio
podkreślona.
Wypowiedź zawiera nowe informacje
lub nową ocenę i interpretacją
znanych
faktów. |
|
Forma
(możliwe kryteria) |
Punkty |
Zdania są krótkie
i proste.
Wypowiedź charakteryzuje się
przejrzystością.
Zachowana zostaje logika wywodu.
Zastosowana jest odpowiednia
argumentacja.
Forma wystąpienia odznacza się
jasnością, treść jest wyraźnie
przedstawiona.
Argumenty są wiarygodne i
sprawdzone.
Materiał jest interesujący i
uporządkowany we właściwy sposób.
Wyciągnięte zostają logiczne i
konkretne wnioski.
Wywód odznacza się płynnością i
dobrym rozwinięciem. |
|
Język
i sposób prezentacji (możliwe
kryteria) |
Punkty |
Język jest zrozumiały i
komunikatywny.
Zdania budowane są poprawnie, z
zastosowaniem właściwego szyku
wyrazów.
Język odznacza się żywością i
barwnością.
Mówca umiejętnie utrzymuje napięcie
odbiorców i przykuwa ich uwagę.
Głos osoby występującej jest pewny,
donośny i wyrazisty.
Zachowany zostaje kontakt wzrokowy
ze słuchaczami.
Przemawiający zwraca uwagę na
reakcje odbiorców.
Gestykulacja i mimika są oszczędne,
a postawa mówcy jest swobodna, lecz
wyrażająca szacunek dla audytorium.
W wypowiedzi zastosowane zostają
pauzy dla uzyskania odpowiedniego
efektu.
Dykcja, intonacja i wymowa są
poprawne.
Zachowane jest odpowiednie tempo
mówienia.
Wypowiedź świadczy o umiejętności
frazowania (splatania w całość
poszczególnych części wypowiedzi). |
|
Suma
punktów |
|
Punkty otrzymane za prezentację są sumowane i
przeliczane na ocenę zgodnie z WSO (procentowy przelicznik).
ponad 100% p. – celujący
90–100% p. – bardzo dobry
70–90% p. – dobry
50–70% p. – dostateczny
30-50% p. – dopuszczający
do 30% p. – niedostateczny
2. Ocena formy plastycznej (np. plakatu,
schematu, gazetki)
Ocena |
Przekaz |
Pomysł |
Wykonanie |
6 |
jasny, zrozumiały |
oryginalny, niepowtarzalny |
przemyślana kompozycja, pozytywnie
oddziałująca na odbiorcę; plakat,
gazetka, schemat ciekawy pod
względem użytej techniki, wymagający
dużego nakładu pracy |
5 |
czytelny |
ciekawy, zastanawiający |
praca poprawnie skomponowana,
wszystkie elementy starannie
wykonane |
4 |
budzący wątpliwości, niejednoznaczny |
tradycyjny, stereotypowy,
powtarzający schemat |
kompozycja poprawna, staranne
wykonanie |
3 |
trudny do wyjaśnienia |
wyraźny brak koncepcji |
niezbyt staranne wykonanie, brak
pozytywnego oddziaływania na
odbiorcę |
2 |
nieczytelny,
niejasny bądź o treści wulgarnej,
rażącej uczucia odbiorców |
pomysł
skopiowany np. z mediów bez własnej
interpretacji |
praca
wyraźnie niedokończona, o
nieestetycznym wyglądzie, wykonana
niedbale |
1 |
niedający możliwości odczytania
intencji nadawcy |
brak
pomysłu |
wyjątkowo niedbale wykonany |
3. Ocena współpracy w grupie (opcjonalna)
Poniższy przykład jest jednym z możliwych, poza tym może być
zastosowany
w przypadku całej grupy lub pojedynczej osoby, bądź wcale !!!
Uczeń |
Ilość
punktów |
chętnie podejmuje współpracę z
innymi
czuje się odpowiedzialny za rezultat
pracy grupy
jest zaangażowany w pracę zespołu
odpowiedzialnie wykonuje swoje
zadania
zachęca innych do pracy
prezentuje ciekawe pomysły
szanuje zdanie innych osób
w sposób kulturalny odnosi się do
pozostałych uczniów
potrafi słuchać innych
pomaga pozostałym członkom zespołu w
pracy
wykonuje zadania powierzone innym
osobom
nie realizuje rzetelnie powierzonych
zadań
narzuca innym swoje poglądy
lekceważy pozostałych uczniów
nie przyjmuje krytyki
przeszkadza innym w pracy |
2
2
1
2
1
1
1
1
2
1
-1
-1
-1
-2
-1
-2 |
Suma punktów |
|
14 p. –
celujący
11–13 p. – bardzo dobry
6–10 p. – dobry
4–5 p. – dostateczny
2–3 p. – dopuszczający
0–1 p. – niedostateczny
opracował: Paweł Górecki
powrót
|