szkoła

aktualności

dokumenty szkoły

nauczyciele
uczniowie
samorząd uczniowski
biblioteka szkolna
pedagog szkolny
osiągnięcia

rodzice i uczniowie

WSO
plan lekcji
egzamin gimnazjalny
podręczniki
kalendarz szkolny
spotkania z rodzicami
koła zainteresowań
sport szkolny

galeria

z życia szkoły
 
kontakt
Zespół Szkół
Szkoła Podstawowa

 

© 2006-2011 by WM

   

WSO

 
Przedmiotowy system oceniania z wiedzy o społeczeństwie


Kryteria oceny projektu

Przedmiotowy system oceniania

1. Cele oceniania z wos-u:

      - informowanie ucznia o stopniu opanowania wiedzy i umiejętności,
      - informowanie rodziców o postępach w nauce,
      - motywowanie ucznia do dalszej pracy,
      - rozwijanie zainteresowań ucznia.

2. Kryteria wymagań na poszczególne stopnie.

Kryteria wymagań na poszczególne stopnie dla klas pierwszych, drugich i trzecich w gimnazjum znajdują się w dokumentacji szkolnej w formie analizy treści nauczania przyrody w danej klasie z uwzględnieniem celów operacyjnych i poziomów wymagań edukacyjnych:
   1) koniecznych (K) - na stopień dopuszczający,
   2) podstawowych (P) - na stopień dostateczny,
   3) rozszerzających (R) - na stopień dobry,
   4) dopełniających (D) - na stopień bardzo dobry,
   5) wykraczających (W) - na stopień celujący.

Wymagania zostały opracowane zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego dla gimnazjum. Zakres treści nauczania wos-u został podzielony na następujące działy:

Klasa I
   a) Ja i moje otoczenie
   b) Naród i społeczeństwo
   c) Państwo
   d) Mój udział w życiu gospodarczym

Klasa III
   a) System polityczny państwa polskiego
   b) Samorządna Rzeczpospolita
   c) Polska i świat
   d) Moja przyszłość zawodowa

3. Formy oceniania i sprawdzania wiedzy i umiejętności ucznia.

Wiedza i umiejętności ucznia mogą zostać ocenione poprzez:
   a) odpowiedzi ustne,
   b) prace pisemne: kartkówki, sprawdziany (testowe i opisowe),
   c) badanie wyników nauczania,
   d) pracę z tekstem źródłowym,
   e) pracę ucznia na lekcji - aktywność w czasie lekcji,
   f) pracę ucznia w domu - zadania domowe,
   g) wypracowania pisemne na zadany temat,
   h) estetykę prowadzenia zeszytu przedmiotowego,
   i) napisanie recenzji z przeczytanej lektury nadobowiązkowej,
   j) umiejętność pracy samodzielnej i w grupie,
   k) wykonanie dodatkowych zadań np., pomocy dydaktycznych, inscenizacji, apeli, projektów itp.,
   l) udział i zajmowanie wysokich lokat w konkursach przedmiotowych,
   m) aktywną pracę w kole zainteresowań.

4. Metody sprawdzania osiągnięć.

Stopień opanowania wiedzy i umiejętności przez ucznia sprawdzany jest następującymi metodami:
      - odpowiedzi ustne,
      - kartkówki,
      - sprawdziany w formie opisowej lub testowej,
      - różnego rodzaju prace pisemne.

Podczas odpowiedzi ustnych sprawdzane są wiadomości i umiejętności z trzech ostatnich lekcji. Zamiast odpowiedzi ustnych uczniowie mogą pisać kartkówki (obowiązujący zakres materiału dotyczy też trzech ostatnich lekcji). Ewentualne nieprzygotowanie do zajęć uczeń powinien zgłosić na początku lekcji (z prawa tego może skorzystać 2 razy w roku szkolnym).

Sprawdziany obejmujące większa partię materiału zapowiedziane są z tygodniowym wyprzedzeniem oraz poprzedzone lekcją powtórzeniową. Zadania testowe mają określoną ilość punktów, zależną od stopnia trudności. Liczba zdobytych punktów decyduje o ocenie, a przeliczenia procentowe są zgodne WSO.
Jeżeli uczeń uzyska:
      - 90 - 100 % punktów i poprawnie wykona zadania na oc. celującą otrzymuję ocenę celującą,
      - 90 - 100 % punktów otrzymuje ocenę bardzo dobrą,
      - 70 - 89 % punktów otrzymuje ocenę dobrą,
      - 50 - 69 % punktów otrzymuje ocenę dostateczną,
      - 30 - 49 % punktów otrzymuje ocenę dopuszczającą,
      -  0 - 29 % punktów otrzymuje ocenę niedostateczną.

Na zajęciach oceniana jest praca uczniów oraz szczególna ich aktywność. Dokonywana ona jest przy pomocy plusów. W chwili uzyskania 3 plusa - uczeń otrzymuje za swoją aktywność na lekcjach oc. bardzo dobrą lub celującą.

Uczniowie oceniani są za wykonywanie zadań domowych. Brak zadania należy zgłosić nauczycielowi na początku lekcji, co jest równoznaczne ze zgłoszeniem przez ucznia jego nieprzygotowania do lekcji. W przypadku nie zgłoszenia przez ucznia braku zadania domowego otrzymuje on ocenę niedostateczną.

Na ocenę za zeszyt wpływ ma estetyka i systematyczność prowadzenia zeszytu. 

Oceniając postępy ucznia, uwzględnia się także:
      - rozmowę z uczniem,
      - stopień zaangażowania w wykonywanie zadań i rozwijanie własnej osobowości,
      - nakład pracy włożony w poczynione postępy.

W ocenie ucznia uwzględnia się opinię Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej; przede wszystkim respektuje się zalecenia poprzez:
      - dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych możliwości ucznia, określonych dla przedmiotu,
      - zwiększenie czasu na odpowiedzi ustne i pisemne oraz powtarzanie pytań,
      - zapewnienie poczucia bezpieczeństwa i akceptacji.

5. Sposoby poprawiania wyników niekorzystnych dla ucznia.

Uczeń może poprawić ocenę niedostateczną ze sprawdzianu na pierwszych zajęciach po poprawie sprawdzianu (z reguły 1,5 tygodnia po sprawdzianie). Uczniowie, którzy nie pisali sprawdzianu z powodu nieobecności, muszą pisać w tym samym terminie (jak wyżej). Inne oceny subiektywnie uważane za niekorzystne można poprawiać poprzez zgłoszenie się do odpowiedzi ustnej, aktywność na lekcji, przeczytanie lektury nadobowiązkowej i napisanie recenzji. Dla uczniów mających problemy z nauczaniem wos-u istnieje możliwość przeczytania artykułów z czasopism o tematyce społeczno-politycznej i napisania z nich recenzji.

6. Sposób wystawiania oceny semestralnej (końcoworocznej).

Ocena śródsemestralna i końcoworoczna nie musi być średnią arytmetyczną ocen cząstkowych. Brane są pod uwagę oceny ucznia ze wszystkich możliwych obszarów aktywności, jednak "ważność" poszczególnych ocen nie jest taka sama. Największe znaczenie mają oceny uzyskane ze sprawdzianów, odpowiedzi ustnych, kartkówek, wypracowań pisemnych, aktywności, recenzji z lektur, ćwiczeń na lekcji, osiągnięć w konkursach przedmiotowych i wykonania konkretnych zadań. Natomiast oceny otrzymane za zadania domowe, zeszyt ćwiczeń i zeszyt przedmiotowy są ocenami pomocniczymi. Oceny wystawiane są w skali od 1 do 6.
 
O planowanych ocenach: semestralnej i rocznej uczeń dowiaduje się na miesiąc przed terminem ich wystawienia. O ocenie niedostatecznej wychowawca powiadamia rodziców (w formie pisemnej) w czasie zebrania lub podczas indywidualnego spotkania.

7. Pomoc uczniowi z semestralną oceną niedostateczną.

Uczeń jest zobowiązany do uzupełnienia wszystkich zadań wykonywanych na zajęciach i w domu, w dogodnym terminie, ustalonym wspólnie przez nauczyciela, ucznia i rodzica (po feriach zimowych). 

8. Pomoc uczniowi, którego długa nieobecność w szkole jest usprawiedliwiona.

Dla ucznia, który opuścił wiele godzin lekcyjnych z przyczyn usprawiedliwionych nauczyciel ustala wraz z nim terminy zaległych sprawdzianów w takim czasie, aby umożliwić mu pełne przygotowanie się do nich. Obowiązkiem ucznia jest uzupełnienie zeszytów. W przypadku trudności ze zrozumieniem zaległego materiału, uczeń może liczyć na pomoc nauczyciela. Organizuje się także pomoc koleżeńską.

9. Przekazywanie informacji o postępach ucznia.

Informacje o postępach ucznia są mu przekazywane na bieżąco podczas zajęć.
Rodzice uzyskują informacje o postępach ucznia podczas zebrań klasowych, w czasie dyżurów nauczycielskich oraz podczas rozmów indywidualnych z nauczycielem.


Opracował: Paweł Górecki 

 
 w górę

Kryteria oceny projektu

1. Ocena prezentacji ustnej

Temat (możliwe kryteria) Punkty
Temat jest właściwie dobrany, interesujący dla audytorium.
Wstęp odznacza się rzeczowością i zwraca uwagę słuchaczy.
Główne zagadnienia są dobrze wypunktowane i właściwie ujęte, a ważność
   najistotniejszych sądów czy spostrzeżeń zostaje odpowiednio podkreślona.
Wypowiedź zawiera nowe informacje lub nową ocenę i interpretacją znanych
   faktów.
 
Forma (możliwe kryteria) Punkty
Zdania są krótkie i proste.
Wypowiedź charakteryzuje się przejrzystością.
Zachowana zostaje logika wywodu.
Zastosowana jest odpowiednia argumentacja.
Forma wystąpienia odznacza się jasnością, treść jest wyraźnie
   przedstawiona.
Argumenty są wiarygodne i sprawdzone.
Materiał jest interesujący i uporządkowany we właściwy sposób.
Wyciągnięte zostają logiczne i konkretne wnioski.
Wywód odznacza się płynnością i dobrym rozwinięciem.
 
Język i sposób prezentacji (możliwe kryteria) Punkty
Język jest zrozumiały i komunikatywny.
Zdania budowane są poprawnie, z zastosowaniem właściwego szyku
   wyrazów.
Język odznacza się żywością i barwnością.
Mówca umiejętnie utrzymuje napięcie odbiorców i przykuwa ich uwagę.
Głos osoby występującej jest pewny, donośny i wyrazisty.
Zachowany zostaje kontakt wzrokowy ze słuchaczami.
Przemawiający zwraca uwagę na reakcje odbiorców.
Gestykulacja i mimika są oszczędne, a postawa mówcy jest swobodna, lecz
   wyrażająca szacunek dla audytorium.
W wypowiedzi zastosowane zostają pauzy dla uzyskania odpowiedniego
   efektu.
Dykcja, intonacja i wymowa są poprawne.
Zachowane jest odpowiednie tempo mówienia.
Wypowiedź świadczy o umiejętności frazowania (splatania w całość
   poszczególnych części wypowiedzi).
Suma punktów  

Punkty otrzymane za prezentację są sumowane i przeliczane na ocenę zgodnie z WSO (procentowy przelicznik).
     ponad 100% p. – celujący
     90–100% p. – bardzo dobry  
     70–90% p. – dobry
     50–70% p. – dostateczny
     30-50% p. – dopuszczający
     do 30% p. – niedostateczny  

2. Ocena formy plastycznej (np. plakatu, schematu, gazetki)

Ocena Przekaz Pomysł Wykonanie
6 jasny, zrozumiały oryginalny, niepowtarzalny przemyślana kompozycja, pozytywnie oddziałująca na odbiorcę; plakat, gazetka, schemat ciekawy pod względem użytej techniki, wymagający dużego nakładu pracy
5 czytelny ciekawy, zastanawiający   praca poprawnie skomponowana, wszystkie elementy starannie wykonane
4 budzący wątpliwości, niejednoznaczny tradycyjny, stereotypowy, powtarzający schemat kompozycja poprawna, staranne wykonanie
3 trudny do wyjaśnienia wyraźny brak koncepcji   niezbyt staranne wykonanie, brak pozytywnego oddziaływania na odbiorcę
2  nieczytelny, niejasny bądź o treści wulgarnej, rażącej uczucia odbiorców    pomysł skopiowany np. z mediów bez własnej interpretacji      praca wyraźnie niedokończona, o nieestetycznym wyglądzie, wykonana niedbale  
1 niedający możliwości odczytania intencji nadawcy   brak pomysłu wyjątkowo niedbale wykonany  

3. Ocena współpracy w grupie (opcjonalna)
    Poniższy przykład jest jednym  z możliwych, poza tym może być zastosowany
    w przypadku całej grupy lub pojedynczej osoby, bądź wcale !!!

Uczeń Ilość punktów
chętnie podejmuje współpracę  z innymi
czuje się odpowiedzialny za rezultat pracy grupy
jest zaangażowany w pracę zespołu
odpowiedzialnie wykonuje swoje zadania
zachęca innych do pracy
prezentuje ciekawe pomysły
szanuje zdanie innych osób
w sposób kulturalny odnosi się do pozostałych uczniów
potrafi słuchać innych
pomaga pozostałym członkom zespołu w pracy
wykonuje zadania powierzone innym osobom
nie realizuje rzetelnie powierzonych zadań
narzuca innym swoje poglądy
lekceważy pozostałych uczniów
nie przyjmuje krytyki
przeszkadza innym w pracy
2
2
1
2
1
1
1
1
2
1
-1
-1
-1
-2
-1
-2
Suma punktów  

     14 p.    – celujący
   11–13 p. – bardzo dobry  
     6–10 p. – dobry
     4–5 p.   – dostateczny  
     2–3 p.   – dopuszczający
     0–1 p.   – niedostateczny  

opracował: Paweł Górecki

 powrót