szkoła

aktualności

dokumenty szkoły

nauczyciele
uczniowie
samorząd uczniowski
biblioteka szkolna
pedagog szkolny
osiągnięcia

rodzice i uczniowie

WSO
plan lekcji
egzamin gimnazjalny
podręczniki
kalendarz szkolny
spotkania z rodzicami
koła zainteresowań
sport szkolny

galeria

z życia szkoły
 
kontakt
Zespół Szkół
Szkoła Podstawowa

 

© 2006-2011 by WM

   

WSO


Przedmiotowy system oceniania z wychowania fizycznego
(chłopcy)


Wychowanie fizyczne jest przedmiotem bardzo specyficznym, odbiegającym znacznie od innych (teoretycznych) przedmiotów, i dlatego wymaga również specyficznego oceniania.

Pozwolę sobie zaprezentować opracowany przeze mnie przedmiotowy system oceniania ucznia z wychowania fizycznego.

System ten opracowałem opierając się o zarządzenie MEN z dnia 19 kwietnia 1999 r. (Dz. U. Nr 41, poz. 413 z późn. zm.), które mówi, że: " Przy wystawianiu oceny z wychowania fizycznego (...) - jeżeli nie są one zajęciami kierunkowymi - należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć".
Zatem nie poziom sprawności fizycznej czy stopień opanowania poszczególnych umiejętności ruchowych mają decydować o ocenie z wychowania fizycznego, a aktywność i zaangażowanie, jakie uczeń wkłada w pokonywanie prób sprawnościowych oraz wkładany wysiłek w opanowanie poszczególnych umiejętności ruchowych. 
Należy jednak zaznaczyć, że zarówno w rozwoju sprawności fizycznej, jak też w opanowywaniu poszczególnych umiejętności ruchowych powinien być obserwowany postęp. Jest to rzecz bardzo ważna.
Nie chodzi przecież o to, aby szkolne wychowanie fizyczne "produkowało" sportowców (piłkarzy, tenisistów czy lekkoatletów), ale o to, aby uświadomiło ucznia dlaczego powinien aktywnie uczestniczyć w szeroko pojętej kulturze fizycznej. Chodzi tu przede wszystkim o aspekt zdrowotny, o wyrobienie nawyków ruchowych zdrowego stylu życia. I temu aspektowi winno być również podporządkowane ocenianie. Oceniajmy nie za wynik, ale za aktywne, twórcze i świadome uczestnictwo na zajęciach wychowania fizycznego. 

Przedmiotem tej oceny jest:
   - Postawa ucznia (aktywność i zaangażowanie, przygotowanie do zajęć, frekwencja, uczestnictwo na zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych, praca na rzecz sportu szkolnego oraz troska o zdrowie).
   - Zachowanie i zdyscyplinowanie (przestrzeganie reguł i przepisów gry, stosowanie zasady "czystości gry", stosunek wobec innych, kultura słowa, przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w czasie zajęć).
   - Postęp w rozwoju sprawności fizycznej (siły, szybkości, skoczności, zwinności i wytrzymałości).
   - Postęp w opanowywaniu umiejętności ruchowych (utylitarnych, rekreacyjnych, sportowych i organizacyjnych).
   - Wiadomości z zakresu kultury fizycznej (podstawowe przepisy poznanych gier, wiadomości odnoszące się do zdrowia, rozwoju fizycznego oraz sprawności).
   - Rozwój fizyczny (waga i wysokość ciała, postawa ciała, wydolność układu krążenia).

Zasadami, którymi kieruję się oceniając swoich uczniów to:
   1. Zasadniczym kryterium oceny z wychowania fizycznego jest wkładany wysiłek przez ucznia.
   2. Poziom sprawności fizycznej oraz poziom umiejętności ruchowych nie decyduje o ocenie. Oceniam natomiast postęp w tych dziedzinach
   3. Każdego ucznia oceniam indywidualnie.
   4. Zachęcam uczniów do samooceny i samokontroli własnych zachowań, rozwoju fizycznego czy umiejętności ruchowych.
   5. Zawsze pamiętam o tym, że nie tylko ja oceniam swoich uczniów, ale także moi uczniowie oceniają mnie jako swojego nauczyciela.

Po dokładnym określeniu przedmiotu oceny z wychowania fizycznego, opracowałem szczegółowe kryteria na poszczególne stopnie szkolne. Ocena z wychowania fizycznego śródroczna i końcoworoczna jest wypadkową następujących ocen:
   - ocena za frekwencję (systematyczność) - wdrażanie do systematycznego uczestnictwa w zajęciach w aspekcie wychowawczym i zdrowotnym,
   - ocena za aktywność (zaangażowanie) - wdrażanie do podejmowania wysiłku, zaangażowania, inicjatywy i samodzielności, samokontroli i samooceny,
   - ocena za postępy w sprawności - wdrażanie do samousprawnienia i samodoskonalenia, dbałości o zdrowie i kondycję fizyczną. Oto one:

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
   1. Wykazuje bardzo dużą aktywność i zaangażowanie na lekcji.
   2. Systematycznie uczestniczy na lekcjach - ewentualne nieobecności ma usprawiedliwione.
   3. Jest zawsze przygotowany do lekcji (posiada zawsze strój sportowy).
   4. Prezentuje postawę godną do naśladowania: jest koleżeński, życzliwy, nie używa wulgaryzmów, cechuje go wysoka kultura osobista.
   5. Systematycznie podnosi swoją sprawność fizyczną.
   6. Opanowuje coraz to nowsze umiejętności ruchowe.
   7. Dba o bezpieczeństwo swoje i innych.
   8. Unika zachowań zagrażających własnemu zdrowiu.
   9. Systematycznie i aktywnie uczestniczy na zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych.
 10. Przestrzega zasady "fair play" w sporcie i w życiu i umie odpowiednio zachować się w sytuacjach zwycięstwa i porażki.
 11. Osiąga sukcesy na zawodach sportowych.
 12. Chętnie pracuje na rzecz szkolnego wychowania fizycznego.
 13. Nigdy nie stosuje przemocy wobec innych.
 14. Zna zasady zdrowego stylu życia i wie jak je wykorzystywać w życiu codziennym.
 15. Dba o higienę osobistą i estetyczny wygląd.
 16. Posiada dużą wiedzę z zakresu kultury fizycznej i umiejętnie wykorzystuje ją w praktycznym działaniu.

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
   1. Na zajęciach jest aktywny i zaangażowany.
   2. Osiąga wysoką frekwencję na zajęciach - usprawiedliwia nieobecności.
   3. Jest przygotowany do lekcji (dopuszczalny jest trzykrotny brak stroju sportowego w semestrze).
   4. Jest koleżeński i kulturalny wobec innych.
   5. Podnosi swoją sprawność fizyczną.
   6. Stara się opanować jak najwięcej różnych umiejętności ruchowych.
   7. Przestrzega zasad bezpieczeństwa na lekcjach.
   8. Chętnie uczestniczy na zajęciach pozalekcyjnych, pozaszkolnych i zawodach sportowych.
   9. Unika zachowań zagrażających własnemu zdrowiu.
 10. Nie stosuje przemocy wobec innych.
 11. Stosuje zasadę "fair play" w sporcie i w życiu.
 12. Wykazuje wysoką dyscyplinę i zaangażowanie (stosunek do przedmiotu).

Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
   1. Z reguły jest przygotowany do zajęć (dopuszczalny jest pięciokrotny brak stroju
sportowego w semestrze).
   2. Czynnie bierze udział w zajęciach.
   3. Osiąga dość wysoką frekwencję - nie usprawiedliwia wszystkich nieobecności).
   4. Zachowaniem swoim nie budzi większych zastrzeżeń.
   5. Nieregularnie uczestniczy na zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych.
   6. Stara się podnosić swoją sprawność fizyczną.
   7. Stara się opanować podstawowe umiejętności ruchowe.
   8. Ćwiczenia wykonuje prawidłowo lecz nie dość dokładnie z małymi błędami.
   9. Stara się unikać zachowań zagrażających własnemu zdrowiu. 
 10. Stara się dbać o higienę osobistą i wygląd stroju.
 11. Przestrzega przepisy sportowe i regulaminy obiektów sportowych.
 12. Posiadane wiadomości potrafi wykorzystać w praktyce z pomocą nauczyciela. 

Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
   1. Nie wykazuje specjalnej aktywności na zajęciach.
   2. Bywa często nieprzygotowany do zajęć.
   3. Na zajęciach uczestniczy dość nieregularnie.
   4. Z reguły nie usprawiedliwia nieobecności.
   5. Wykazuje pewne braki w wychowaniu społecznym: bywa niekoleżeński, zdarzają się przypadki użycia siły wobec innych.
   6. Nie wykazuje troski o postęp w rozwoju sprawności fizycznej.
   7. Nie stara się opanować podstawowych umiejętności ruchowych.
   8. Nie uczestniczy na zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych.
   9. Nie przejawia specjalnej troski o higienę osobistą i wygląd stroju.
 10. W jego wiadomościach z zakresu kultury fizycznej są znaczne luki, a tych nie potrafi wykorzystać w praktyce.

Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
   1. W większości nie zaliczył sprawdzianów umiejętności przewidzianych w semestrze (50%),
   2. Bardzo często jest nieprzygotowany do zajęć, posiada do 15 godzin nieusprawiedliwionych
   3. Nie uczestniczy w życiu sportowym klasy i szkoły.
   4. Nie posiada nawyków stosowania higieny osobistej.
   5. Wykazuje małe zainteresowanie w osiąganiu postępów w rozwoju umiejętności i sprawności, nie jest pilny.
   6. Ćwiczenia wykonuje niechętnie i z dużymi błędami technicznymi.
   7. Na zajęciach wykazuje duże i rażące braki w zakresie wychowania społecznego.
   8. Posiada małe wiadomości z zakresu kultury fizycznej, nie potrafi wykonać prostych zadań związanych z samooceną.

Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
   1. Nie interesuje się i nie uczestniczy w życiu sportowym klasy i szkoły.
   2. Jego frekwencja na zajęciach jest znacznie poniżej 60%, nie wykazuje zainteresowania usprawiedliwieniem nieobecności.
   3. Jest daleki od wymagań stawianych przez program, nie opanował umiejętności na poziomie podstawowym. Swoja postawą wręcz uniemożliwia ocenę swojej sprawności.
   4. Ma lekceważący stosunek do przedmiotu i nie wykazuje żadnych postępów w usprawnieniu.
   5. Na zajęciach wykazuje duże i rażące braki w zakresie wychowania społecznego.


Opracował mgr Karol Bieniek

 powrót