szkoła

aktualności

dokumenty szkoły

nauczyciele
uczniowie
samorząd uczniowski
biblioteka szkolna
pedagog szkolny
osiągnięcia

rodzice i uczniowie

WSO
plan lekcji
egzamin gimnazjalny
podręczniki
kalendarz szkolny
spotkania z rodzicami
koła zainteresowań
sport szkolny

galeria

z życia szkoły
 
kontakt
Zespół Szkół
Szkoła Podstawowa

 

© 2006-2011 by WM

   

WSO


Przedmiotowy system oceniania z techniki


1. Cele oceniania z techniki:


       - informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych,
       - pobudzanie uczniów do systematycznej pracy i rozwoju, wspieranie motywacji,
       - wskazanie kierunku dalszej pracy przez zwrócenie uwagi na sukcesy i braki,
       - rozwijanie poczucia odpowiedzialności ucznia za osobiste postępy,
       - wdrażanie uczniów do samooceny i umiejętności planowania własnej nauki,
       - rozwijanie zainteresowań ucznia techniką,
       - skłanianie do samodzielnego myślenia,
       - wyrobienie nawyku samodzielnego i stałego doskonalenia się w celu rozwiązywania problemów życia codziennego,
       - kształtowanie dociekliwej i aktywnej postawy badawczej,
       - rozumienie zależności człowieka od środowiska i wpływu człowieka na środowisko,
       - dostarczanie rodzicom i nauczycielowi informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia.

2. Jawność ocen.

   1. Oceny są jawne zarówno dla ucznia jak i jego rodziców (prawnych opiekunów). 

   2. Sprawdzone i ocenione prace pisemne uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą otrzymać do wglądu.

   3. Na prośbę ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel jest zobowiązany do uzasadnienia wystawionej oceny.

3. Ustopniowane i zoperacjonalizowane wymagania programowe.

Wymagania programowe na poszczególne stopnie szkolne dla klas pierwszych i drugich znajdują się w dokumentacji szkolnej w formie analizy treści nauczania techniki w danej klasie z uwzględnieniem celów operacyjnych i poziomów wymagań edukacyjnych:
   1. koniecznych (K) - na stopień dopuszczający,
   2. podstawowych (P) - na stopień dostateczny,
   3. rozszerzających (R) - na stopień dobry,
   4. dopełniających (D) - na stopień bardzo dobry,
   5. wykraczających (W) - na stopień celujący.

Wymagania zostały opracowane zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego dla gimnazjum. Zakres treści nauczania techniki został podzielony na następujące działy:

Klasa I: 
   I. Polscy twórcy techniki.
   II. Ekologia.
   III. Motoryzacja.
   IV. Wychowanie komunikacyjne.
   V. Metale.
   VI. Elektrotechnika - bezpieczeństwo obsługi i konserwacja urządzeń.

Klasa II:
   I. Dokumentacja techniczna.
   II. Wyobraźnia przestrzenna.
   III. Plan poziomy mieszkania.
   IV. Wytwarzanie energii elektrycznej.
   V. Instalacje techniczne w mieszkaniu.
   VI. Schematy elektryczne.

4. Osiągnięcia podlegające ocenianiu i sprawdzaniu.

Na lekcjach techniki oceniane są następujące obszary aktywności ucznia:
       - porozumiewanie się językiem technicznym,
       - rozwiązywanie problemów,
       - obsługa narzędzi i urządzeń technicznych,
       - stosowanie wiedzy przedmiotowej w sytuacjach praktycznych,
       - praca ucznia na lekcji - aktywność w czasie lekcji,
       - praca ucznia w domu - zadania domowe,
       - estetyka i sposób wykonywania zadań np. prowadzenie zeszytu przedmiotowego i zeszytu ćwiczeń, ład i porządek na stanowisku pracy,
       - korzystanie z różnych, dodatkowych źródeł wiedzy,
       - umiejętność pracy samodzielnej i w grupie,
       - podejmowanie dodatkowych zadań np. referatów, pomocy naukowych, przeprowadzanie doświadczeń lub pokazów,
       - udział w konkursach przedmiotowych, zajmowanie w nich wysokich lokat,
       - inna działalność pozaszkolna (np. koło modelarskie).

5. Tryb oceniania.

Stopień opanowania przez ucznia poszczególnych osiągnięć z techniki sprawdzany jest następującymi metodami:
       - sprawdziany (również w formie testów wielokrotnego wyboru),
       - kartkówki,
       - odpowiedzi ustne,
       - różnego rodzaju prace pisemne,
       - ćwiczenia praktyczne,
       - obserwacja ucznia.

Ponadto:

   1. Każdy uczeń jest oceniany zgodnie z zasadami sprawiedliwości.

   2. Sprawdziany są obowiązkowe.
Sprawdziany są zapowiadane z tygodniowym wyprzedzeniem i podany jest zakres sprawdzanych umiejętności i wiedzy. Obejmują one materiał z całego działu lub jego integralnej części. Każde z zadań określoną ilość punktów, zależną od stopnia trudności.

   3. Krótkie sprawdziany (kartkówki) nie muszą być zapowiadane, obejmują 3 ostatnie jednostki lekcyjne.

   4. Uczeń nieobecny z przyczyn losowych na sprawdzianie musi go napisać w terminie ustalonym przez nauczyciela.

   5. Jeżeli uczeń nie przystąpi do pisania pracy w wyznaczonym terminie, otrzymuje ocenę niedostateczną.

   6. Uczeń może poprawić ocenę niedostateczną (jednokrotnie z danego sprawdzianu) ze sprawdzianu w terminie 14 dni od momentu jej uzyskania. W przypadku długotrwałej nieobecności w szkole (powyżej 5 dni) termin ten wydłuża się do 21 dni.

   7. Uczeń ma prawo do dwukrotnego w ciągu semestru zgłoszenia nieprzygotowania się do lekcji. Przez nieprzygotowanie się do lekcji rozumie się: brak zeszytu, brak pracy domowej, niegotowość do odpowiedzi, brak pomocy potrzebnych do lekcji.
Nieprzygotowanie do zajęć uczeń powinien zgłosić pisemnie przed rozpoczęciem lekcji (w momencie wchodzenia do klasy). Z prawa tego może skorzystać 2 razy w semestrze. Prawo to zostaje zawieszone na 1 miesiąc przed terminem klasyfikacji semestralnej lub rocznej.

   8. Po wykorzystaniu limitu określonego powyżej uczeń otrzymuje za każde nieprzygotowanie ocenę niedostateczną.

   9. Na każdych zajęciach oceniana jest praca uczniów. Szczególnie aktywni uczniowie otrzymują "plusy". Za zgromadzenie trzech "plusów" uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą z aktywności na lekcjach.
Przez aktywność na lekcji rozumie się: częste zgłaszanie się na lekcji i udzielanie poprawnych odpowiedzi, rozwiązywanie zadań dodatkowych w czasie lekcji, aktywną pracę w grupach.

 10. Uczniowie mogą także otrzymywać "minusy" za brak odpowiedzi lub odpowiedź błędną na podstawowe pytania z już przerobionego materiału. Otrzymanie trzech "minusów" równoznaczne jest z otrzymaniem oceny niedostatecznej.

 11. Uczniowie systematycznie oceniani są za wykonywanie zadań domowych. Z zadania domowego uczeń może otrzymać ocenę lub "plusa z zadania domowego". Otrzymanie trzech "plusów z zadania domowego" jest równoznaczne z otrzymaniem oceny bardzo dobrej z zadania domowego.

 12. Za błędne rozwiązanie zadania domowego uczeń nie może otrzymać oceny niedostatecznej (chyba, że rozwiązanie mija się z tematem zadania).

 13. W przypadku nie zgłoszenia przez ucznia braku zadania domowego otrzymuje on ocenę niedostateczną.

 14. W ciągu roku szkolnego ocenie mogą być poddane zeszyty przedmiotowe. Na ocenę tą wpływ ma estetyka i systematyczność prowadzenia zeszytu oraz sposób rozwiązywania znajdujących się w nim zadań.

 15. Punkty uzyskane ze sprawdzianów przeliczane są na stopnie wg następującej skali:
       90 - 100 % + zadanie dodatkowe - ocena celująca,
       90 - 100 % - ocena bardzo dobra,
       70 -  89 % - ocena dobra,
       50 -  69 % - ocena dostateczna,
       30 -  49 % - ocena dopuszczająca,
         0 -  29 % - ocena niedostateczna.

 16. Oceniając postępy ucznia, uwzględnia się także:
       - rozmowę z uczniem,
       - stopień zaangażowania w wykonywanie zadań i rozwijanie własnej osobowości,
       - nakład pracy włożony w poczynione postępy.

 17. W ocenie ucznia uwzględnia się opinię Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej.

6. Sposoby poprawiania wyników niekorzystnych dla ucznia.

Uczeń każdorazowo (jednokrotnie) może poprawić ocenę niedostateczną ze sprawdzianu w terminie 14 dni od momentu jej uzyskania. W przypadku długotrwałej nieobecności w szkole (powyżej 5 dni) termin ten wydłuża się do 21 dni.

7. Sposób wystawiania oceny semestralnej (rocznej).

Oceny semestralne i roczne nie są średnią arytmetyczną ocen cząstkowych. Brane są pod uwagę oceny ucznia ze wszystkich możliwych obszarów aktywności, jednak "ważność" poszczególnych ocen nie jest taka sama. Największe znaczenie mają oceny uzyskane ze sprawdzianów, w następnej kolejności oceny z kartkówek i dalej za pracę ucznia na lekcji i w domu oraz prowadzenie zeszytu przedmiotowego oraz inne formy jego aktywności. Oceny wystawiane są w skali od 1 do 6. 
O planowanej ocenie semestralnej lub rocznej uczeń dowiaduje się na tydzień przed terminem klasyfikacyjnej rady pedagogicznej. O ocenie niedostatecznej wychowawca powiadamia rodziców (opiekunów prawnych), w formie pisemnej, w czasie zebrania lub podczas indywidualnego spotkania na miesiąc przed posiedzeniem klasyfikacyjnym rady pedagogicznej.
Przy wystawianiu oceny rocznej bierze się pod uwagę ocenę semestralną.

8. Pomoc uczniowi z semestralną oceną niedostateczną.

Uczeń zobowiązany jest do zaliczenia nieopanowanej partii materiału. Zagadnienia do zaliczenia uczeń (lub rodzice, opiekunowie prawni) otrzymuje od nauczyciela w formie pisemnej. Jest tam również podany ostateczny termin zaliczenia. Termin ten, w uzasadnionych przypadkach może być przesunięty na prośbę ucznia (rodziców, opiekunów prawnych).
Uczeń zobowiązany jest również do uzupełnienia zeszytu przedmiotowego.

9. Pomoc uczniowi, którego długa nieobecność w szkole jest usprawiedliwiona.

Dla ucznia, który opuścił wiele godzin lekcyjnych z przyczyn usprawiedliwionych nauczyciel ustala wraz z nim terminy zaległych sprawdzianów w takim czasie, aby umożliwić mu pełne przygotowanie się do nich. 
Obowiązkiem ucznia jest uzupełnienie zeszytu przedmiotowego. 
W przypadku trudności ze zrozumieniem zaległego materiału można zorganizować pomoc koleżeńską.

10. Przekazywanie informacji o postępach ucznia.

Informacje o postępach ucznia są przekazywane mu na bieżąco podczas zajęć lub bezpośrednio po nich.
Nauczyciel powiadamia rodziców (opiekunów prawnych) o ocenach cząstkowych ucznia poprzez dzienniczek ucznia - uczeń powinien zadbać o to aby dana ocena została do dzienniczka wpisana. Rodzic (opiekun prawny) powinien podpisać otrzymaną przez ucznia ocenę.
Rodzice (opiekunowie prawni) uzyskują informacje o postępach ucznia również podczas zebrań klasowych, w czasie dyżurów nauczycielskich oraz podczas rozmów indywidualnych z nauczycielem.


opracował Włodzimierz Miselis

 powrót