szkoła

aktualności

dokumenty szkoły

nauczyciele
uczniowie
samorząd uczniowski
biblioteka szkolna
pedagog szkolny
osiągnięcia

rodzice i uczniowie

WSO
plan lekcji
egzamin gimnazjalny
podręczniki
kalendarz szkolny
spotkania z rodzicami
koła zainteresowań
sport szkolny

galeria

z życia szkoły
 
kontakt
Zespół Szkół
Szkoła Podstawowa

 

© 2006-2011 by WM

   

WSO



Przedmiotowy system oceniania ze sztuki


1. Cele oceniania.

1.1. Ocenianie ma na celu:
    - poinformowanie ucznia o jego osiągnięciach edukacyjnych i postępach w tym zakresie,
    - pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu własnego rozwoju,
    - motywowanie ucznia do dalszej pracy,
    - dostarczenie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia,
    - umożliwienia nauczycielowi doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno- wychowawczej.

1.2. Ocenianie ucznia w procesie nauczania sztuki (muzyki i plastyki) ma na celu określenie w jakim stopniu uczeń:
    - zna podstawowe pojęcia i terminy z dziedzin muzyki i plastyki,
    - rozróżnia najczęściej spotykane rodzaje muzyki,
    - zna podstawowe elementy i formy muzyczne,
    - umie zastosować w praktyce oznaczenia tempa, dynamiki,
    - zna hymn państwowy, godło i flagę Rzeczypospolitej Polskiej,
    - zna podstawy pisma nutowego,
    - śpiewa poprawnie różnego typu piosenki, a zwłaszcza pieśni patriotyczne,
    - rozpoznaje najczęściej spotykane instrumenty muzyczne i typy zespołów,
    - umie zagrać prostą melodię na instrumencie,
    - zna podstawowe kroki polskiego tańca ludowego,
    - zna wybrane dzieła muzyczne,
    - zna sylwetki wybranych, wybitnych twórców,
    - zna tradycje polskiej sztuki ludowej,
    - orientuje się w tradycjach kulturowych mniejszości narodowych w Polsce,
    - orientuje się w tradycjach kulturowych naszych sąsiadów,
    - orientuje się we współczesnej kulturze muzycznej,
    - wykazuje zainteresowanie odbiorem sztuki,
    - wykazuje podstawową wiedzę dotyczącą sztuk plastycznych,
    - wykazuje umiejętność powiązania terminów muzycznych z plastycznymi,
    - zna elementy historii sztuki,
    - określa rolę i funkcję tworów architektonicznych,
    - komponuje świadomie swoje prace plastyczne, wykorzystując posiadaną wiedzę,
    - pracuje samodzielnie i systematycznie,
    - potrafi współdziałać w grupie.

2. Jawność ocen.

2.1. nauczyciel na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów) o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego programu nauczania oraz sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów.

2.2. Oceny są jawne zarówno dla ucznia jak i jego rodziców (prawnych opiekunów).

2.3. Sprawdzane umiejętności ucznia pisemnie są do wglądu na lekcji.

2.4. Na prośbę ucznia lub jego rodziców nauczyciel jest zobowiązany do uzasadnienia wystawianej oceny.

3. Ogólne zasady oceniania.

Ocena końcoworoczna (śródroczna) nie jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych. Przy wystawianiu brane są pod uwagę oceny ucznia ze wszystkich możliwych obszarów aktywności, ocenia się nie tylko umiejętności wokalne, instrumentalne czy plastyczne ale również opanowanie wiedzy muzycznej i plastycznej.

3.1. Waga poszczególnych ocen nie jest równa.
Stopień ważności ocen:
    - śpiew;
    - gra na instrumencie;
    - wytwory plastyczne;
    - kartkówki;
    - odpowiedzi ustne;
    - udział i osiągnięcia w konkursach;
    - aktywność na lekcji;
    - zadania domowe.

3.2. Każdy uczeń jest oceniany obiektywnie, zgodnie z przyjętymi wewnątrzszkolnym systemie oceniania zasadami.

3.3. Ocenie podlegają:
    - śpiew;
    - gra na instrumencie;
    - wytwory plastyczne;
    - kartkówki;
    - odpowiedzi ustne;
    - udział i osiągnięcia w konkursach;
    - aktywność na lekcji;
    - zadania domowe;
    - estetyka zeszytu.

4. Zasady poprawiania ocen.

4.1. Uczeń może poprawić ocenę niedostateczną w terminie ustalonym z nauczycielem (tylko jeden raz). Przy ocenianiu poprawy stosuje się takie same kryteria, ocena zostaje wpisana do dziennika.

5. Wymagania edukacyjne:

Wymagania Osiągnięcia ucznia.
 
Wymagania konieczne (K). Korzystając z pomocy nauczyciela uczeń:
    - wymienia źródła dźwięku,
    - wyjaśnia pojęcie hałasu,
    - wymienia gatunki muzyki (klasyczna, rozrywkowa, ludowa, filmowa),
    - wskazuje miejsca związane z kulturą muzyczną,
    - potrafi zapisać podstawowe znaki stosowane w notacji muzycznej,
    - wymienia nazwy dźwięków (solmizacją i literowo),
    - wskazuje elementy utworu muzycznego (rytm, metrum, melodię),
    - potrafi wytłumaczyć pojęcie kultury ludowej,
    - wymienia tradycje i symbole związane ze świętami Bożego Narodzenia i Wielkanocy,
    - potrafi podać nazwy polskich tańców narodowych (krakowiak, polonez, oberek, mazur, kujawiak),
    - potrafi odtworzyć słowa hymnu polskiego,
    - rozpoznaje wybrane rodzaje muzyki i tańce innych narodów,
    - wymienia grupy instrumentów (perkusyjne, strunowe, dęte),
    - wymienia najwybitniejszych kompozytorów muzyki polskiej i światowej,
    - odtwarza słowa poznanych na lekcjach piosenek,
    - wykonuje ćwiczenia oraz uczestniczy w zabawach muzycznych i plastycznych,
    - podejmuje próby gry prostych melodii,
    - podejmuje próby (rysowania, malowania, lepi), prace cechuje uboga forma plastyczna,
    - uczeń wie, co to są szkice w kompozycji,
    - wykonuje najprostszą matrycę i odbitkę,
    - projektuje najprostszy znak plastyczny,
    - projektuje prosty ubiór do określonej przez nauczyciele funkcji,
    - wykazuje podstawową wiedzę dotyczącą sztuk plastycznych (barwy podstawowe i pochodne, czyste i złamane, kreska, plama), 
    - uczeń umie omówić cechy wizualne jednego dzieła architektonicznego, malarskiego lub rzeźbiarskiego reprezentującego omawiany styl (kierunek).

Wymagania podstawowe (P). Uczeń:
    - potrafi wymienić i opisać dźwięki w otaczającym świcie,
    - wskazuje źródła hałasu,
    - wyjaśnia, w jaki sposób należy dbać o środowisko przyrodnicze,
    - rozróżnia znaki stosowane w notacji muzycznej i określa ich funkcje,
    - wymienia wartości rytmiczne,
    - prawidłowo określa położenie nut na pięciolinii,
    - potrafi wytłumaczyć rolę poszczególnych elementów utworu muzycznego (rytm, metrum, melodii),
    - dostrzega związek między kierunkami melodii a położeniem nut na pięciolinii,
    - podaje podstawowe schematy taktowania,
    - wyjaśnia znaczenie dynamiki i tempa w utworze muzycznym,
    - wymienia elementy budowy dzieła muzycznego,
    - wymienia wybrane formy muzyczne (pieśń, rondo, wariacje, operę, balet),
    - wykazuje podstawową wiedzę dotyczącą sztuk plastycznych (barwy podstawowe i pochodne, czyste i złamane, kreska, plama ostra, miękka, statyka i dynamika, barwy kontrastujące i dopełniające, akcent kolorystyczny),
    - wyjaśnia pojęcia: muzyka jednogłosowa i wielogłosowa,
    - potrafi wymienić elementy folkloru oraz polskie regiony folklorystyczne,
    - podaje różnice między twórczością ludową i stylizacją,
    - wyjaśnia znaczenie niektórych tradycji i symboli związanych ze świętami bożego Narodzenia i Wielkanocy,
    - charakteryzuje polskie tańce narodowe,
    - przedstawia wybrane rodzaje muzyki i tańce innych narodów,
    - potrafi opisać grupy instrumentów i podać ich przykłady,
    - wymienia różne typy zespołów wokalnych i instrumentalnych,
    - przedstawia sylwetki wybranych kompozytorów muzyki polskiej i światowej,
    - aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach i zabawach muzycznych,
    - odtwarza słowa i melodię poznanych na lekcjach piosenek,
    - potrafi zagrać proste melodie na dowolnym instrumencie,
    - współpracuje w grupie,
    - poddaje indywidualnej interpretacji wybrane rzeczy i zjawiska znanymi środkami wyrazu plastycznego (rysuje, maluje, modeluje, konstruuje, rzeźbi lub lepi),
    - obserwuje w naturze relacje przestrzenne, świetlne i barwy lokalne i potrafi wykonać prosty szkic rysunkowy z zastosowaniem podstawowych zasad perspektywy zbieżnej w układzie frontalnym,
    - znajduje podstawowe cechy charakterystyczne przedmiotów, zjawisk (kształt, proporcje, faktura, ruch, gesty), praca jest nieudolna technicznie,
    - znajduje prosty, ale czytelny kod plastyczny dla wyrażenia własnych uczuć,
    - wskazuje w wybranych przez nauczyciela reprodukcjach jedną podstawową cechę stylu (kierunku) w malarstwie, rzeźbie i architekturze.

Wymagania rozszerzone (R). Uczeń:
    - klasyfikuje źródła dźwięku w otaczającym świcie,
    - dostrzega i analizuje problem ekologiczne,
    - rozróżnia znaki stosowane w notacji muzycznej i określa ich funkcje,
    - wymienia wartości rytmiczne,
    - prawidłowo określa położenie nut na pięciolinii,
    - potrafi wytłumaczyć rolę poszczególnych elementów utworu muzycznego (rytm, metrum, melodii),
    - dostrzega związek między kierunkami melodii a położeniem nut na pięciolinii,
    - podaje podstawowe schematy taktowania,
    - wyjaśnia znaczenie dynamiki i tempa w utworze muzycznym,
    - rozróżnia podstawowe typy artykulacji,
    - wykorzystuje oznaczenia tempa, dynamiki i artykulacji w działaniach muzycznych,
    - wymienia elementy budowy dzieła muzycznego,
    - charakteryzuje wybrane formy muzyczne (pieśń, rondo, wariacje, operę, balet),
    - wykazuje podstawową wiedzę dotyczącą sztuk plastycznych (barwy podstawowe i pochodne, czyste i złamane, kreska, plama ostra, miękka, statyka i dynamika, barwy kontrastujące i dopełniające, akcent kolorystyczny),
    - wyjaśnia pojęcia: muzyka jednogłosowa i wielogłosowa,
    - podaje rodzaje głosów ludzkich (sopran, mezzosopran, alt, tenor, baryton, bas),
    - wyjaśnia zasady prawidłowej emisji głosu,
    - potrafi wymienić elementy folkloru oraz polskie regiony folklorystyczne,
    - podaje różnice między twórczością ludową i stylizacją,
    - wyjaśnia znaczenie niektórych tradycji i symboli związanych ze świętami bożego Narodzenia i Wielkanocy,
    - charakteryzuje polskie tańce narodowe,
    - przedstawia wybrane rodzaje muzyki i tańce innych narodów,
    - potrafi opisać grupy instrumentów i podać ich przykłady,
    - wymienia różne typy zespołów wokalnych i instrumentalnych,
    - przedstawia sylwetki wybranych kompozytorów i artystów muzyki i plastyki polskiej i światowej,
    - wymienia nazwiska twórców wykorzystujących elementy polskich tańców ludowych w swojej twórczości,
    - wykazuje dużą aktywność podczas ćwiczeń i zabaw muzycznych i plastycznych,
    - chętnie śpiewa i gra na instrumencie, wykorzystując zdobytą wiedzę muzyczną,
    - poddaje indywidualnej interpretacji wybrane rzeczy i zjawiska znanymi środkami wyrazu plastycznego (rysuje, maluje, modeluje, konstruuje, rzeźbi lub lepi), 
    - prace plastyczne cechuje uboga forma plastyczna (np. mało zróżnicowana kreska, źle oddane plany przestrzenne, ubóstwo obserwacji), prace są wykonane z dużą starannością,
    - zna zasady perspektywy zbieżnej i co najmniej dwie inne konwencje przedstawiania przestrzeni na płaszczyźnie,
    - potrafi znaleźć istotne cechy charakterystyczne przedmiotów,
    - wyjaśnia różnice między deformacją a syntezą,
    - wykonuje poprawną kompozycję tematyczną w oparciu o wykonane szkice,
    - w dowolnym momencie wymienia podstawowe cechy aktualnie omawianego stylu,
    - umie opowiedzieć o własnych odczuciach podczas oglądania wybranego przez siebie dzieła.

Wymagania dopełniające (D). Uczeń:
    - dyskutuje na temat różnorodnych gatunków muzyki,
    - podaje propozycje rozwiązania problemów ekologicznych,
    - dyskutuje na temat przekazu treści pozamuzycznych w utworach programowych,
    - swobodnie posługuje się notacją muzyczną,
    - dostrzega bogactwo możliwości twórczych związanych ze zmianami kierunku melodii,
    - analizuje utwory pod względem dynamiki, tempa i artykulacji,
    - potrafi zastosować w działalności muzycznej poznane wartości rytmiczne,
    - stosuje w praktyce znaki chromatyczne,
    - analizuje budowę okresową prostych utworów,
    - potrafi samodzielnie utworzyć rondo rytmiczne lub melodyczne,
    - dyskutuje na temat konsekwencji różnorodności kulturowej świata,
    - potrafi odtworzyć rytm polskich tańców narodowych- rozróżnia rodzaje głosów ludzkich,
    - rozróżnia kierunki i style w sztuce,
    - stosuje zasady prawidłowej emisji głosu,
    - dba o higieną głosu,
    - posługuje się w praktyce poznaną terminologią muzyczną,
    - potrafi korzystać z dostępnych źródeł informacji,
    - umie obserwować relacje przestrzenne, świetlne oraz barwy lokalne i potrafi wykonać szkic rysunkowy z natury,
    - zna zasady perspektywy przestrzennej zbieżnej,
    - potrafi uzasadnić wybór środków formalnych,
    - prace cechuje duża estetyka wykonania,
    - określa cechy formalne dzieł omawianego okresu oraz funkcje sztuki w tej epoce,
    - potrafi wybrać spośród kilku reprodukcji dzieło reprezentujące dany kierunek i omówić jego cechy formalne,
    - umie poprawnie operować terminologią plastyczną,
    - określa ramy czasowe stylu,
    - chętnie bierze udział w różnorodnych działaniach muzycznych i plastycznych na terenie szkoły i w ramach środowiska lokalnego,
    - uczestniczy w koncertach i przedstawieniach, konkursach i wystawach muzycznych i plastycznych.

Wymagania wykraczające (W). Uczeń:
    - potrafi ocenić znaczenie twórczości wybranego kompozytora i artysty i jego zasługi dla muzyki i sztuki światowej,
    - wykazuje szczególne zainteresowanie muzyką i plastyką,
    - orientuje się w bieżących wydarzeniach artystycznych w kraju i na świecie (konkursy, festiwale, premiery, wystawy itp.),
    - potrafi uzasadnić swoje upodobania muzyczne i plastyczne,
    - gromadzi dodatkowe wiadomości związane z muzyką i plastyką,
    - wykorzystuje zdobyta wiedzę w pozalekcyjnych działaniach muzycznych i plastycznych,
    - prace cechuje bogactwo spostrzeżeń, twórcza interpretacja oraz biegłość warsztatowa,
    - samodzielnie i trafnie dokonuje właściwego doboru materiału i wykonuje szkice do kompozycji tematycznej (kreska ma indywidualny charakter i duże walory plastyczne,
    - określa ramy czasowe i podaje przykłady czynników mających wpływ na wykreowanie się cech formalnych danego kierunku czy stylu,
    - dokonuje analizy wybranego przez siebie dzieła i wykazuje się umiejętnością dostrzegania związków między formą a treścią,
    - swobodnie operuje terminologią plastyczną,
    - wykorzystuje wiedzę plastyczną na lekcjach z dziejów sztuki,
    - zna nazwiska twórców i wybitne dzieła omawianego stylu,
    - zna zabytki z najbliższego otoczenia,
    - aktywnie uczestniczy w życiu kulturalnym szkoły i regionu,
    - jest laureatem konkursów muzycznych i plastycznych.

Uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną, gdy nie spełnił wymagań pozwalających wystawić ocenę dopuszczającą i jednocześnie w sposób jawny lekceważył przedmiot.

  Wymagania  Ocena
wymagania konieczne - K
wymagania podstawowe - P
wymagania rozszerzające - R
wymagania dopełniające - D
wymagania wykraczające - W
K dopuszczająca (2)
K + P dostateczna (3)
K + P + R dobra (4)
K + P + R + D bardzo dobra (5)
K + P + R + D + W celująca (6)

6. Osiągnięcia uczniów:

6.1 Uczeń kończący cykl edukacyjny poziomu gimnazjalnego powinien:
    - znać podstawowe pojęcia i terminy z dziedzin muzyki i plastyki;
    - rozróżniać najczęściej spotykane rodzaje muzyki, style, kierunki i techniki artystyczne;
    - umiejętnie rozróżniać najistotniejsze pojęcia i terminy oraz stosować je do konkretnych zjawisk artystycznych
    - znać podstawowe elementy i formy muzyczne;
    - znać podstawową wiedzę dotyczącą sztuk plastycznych;
    - umieć zastosować w praktyce oznaczenia tempa, dynamiki;
    - umieć zastosować różnego typu środki wyrazu artystycznego;
    - znać hymn państwowy, godło i flagę Rzeczypospolitej Polskiej;
    - znać podstawy pisma nutowego;
    - śpiewać poprawnie różnego typu piosenki, a zwłaszcza pieśni patriotyczne;
    - rozpoznawać najczęściej spotykane instrumenty muzyczne i typy zespołów;
    - umieć zagrać prostą melodię na instrumencie
    - umieć posługiwać się podstawowymi technikami malarskimi i plastycznymi: rysunek, akwarela, gwasz, akryl, collage;
    - znać wybrane dzieła muzyczne i plastyczne;
    - znać sylwetki wybranych, wybitnych twórców;
    - znać tradycje polskiej sztuki ludowej;
    - orientować się w tradycjach kulturowych mniejszości narodowych w Polsce;
    - orientować się w tradycjach kulturowych naszych sąsiadów;
    - orientować się we współczesnej kulturze muzycznej i plastycznej;
    - wykazywać zainteresowanie odbiorem sztuki;
    - wykazywać podstawową wiedzę dotyczącą sztuk plastycznych;
    - wykazywać umiejętność powiązania terminów muzycznych z plastycznymi;
    - znać elementy historii sztuki;
    - określać rolę i funkcję tworów architektonicznych;
    - komponować świadomie swoje prace plastyczne, wykorzystując posiadaną wiedzę;
    - pracować samodzielnie i systematycznie;
    - potrafi współdziałać w grupie.


opracowała mgr Hanna Szulc-Lewandowska

 powrót