szkoła

aktualności

dokumenty szkoły

nauczyciele
uczniowie
samorząd uczniowski
biblioteka szkolna
pedagog szkolny
osiągnięcia

rodzice i uczniowie

WSO
plan lekcji
egzamin gimnazjalny
podręczniki
kalendarz szkolny
spotkania z rodzicami
koła zainteresowań
sport szkolny

galeria

z życia szkoły
 
kontakt
Zespół Szkół
Szkoła Podstawowa

 

© 2006-2011 by WM

   

WSO


Przedmiotowy system oceniania z religii


1. Cele oceniania z religii:


       - informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych z religii,
       - udzielenie pomocy uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,
       - motywowanie ucznia do systematycznej pracy połączonej z samooceną jego 
wyników,
       - skłanianie do samodzielnego myślenia, poznawania prawd wiary i odniesienia 
ich do swojego życia,
       - wyrobienie nawyku samodzielnego i stałego doskonalenia się w celu 
rozwiązywania problemów życia codziennego,
       - kształtowanie postaw chrześcijańskich.

2. Ustopniowane i zoperacjonalizowane wymagania programowe.

Wymagania programowe na poszczególne stopnie szkolne dla klas gimnazjalnych znajdują się w formie analizy treści nauczania religii w danej klasie z uwzględnieniem celów operacyjnych i poziomów wymagań edukacyjnych:

   1. koniecznych (K) - na stopień dopuszczający,
   2. podstawowych (P) - na stopień dostateczny,
   3. rozszerzających (R) - na stopień doby,
   4. dopełniających (D) - na stopień bardzo dobry,
   5. wykraczających (W) - na stopień celujący.

Wymagania zostały opracowane zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego dla gimnazjów. 

3. Zasady obowiązujące w ocenianiu z religii.

   1. Obiektywizm - zastosowanie jednolitych norm i kryteriów oceniania.
   2. Jawność - podawanie na bieżąco wyników pracy ucznia (rodzicom na ich zapotrzebowanie lub gdy zaistnieje taka potrzeba ze strony szkoły).
   3. Instruktywność - wskazanie na występujące braki.
   4. Mobilizacja do dalszej pracy.

4. Prowadzenie zróżnicowanych form i rodzajów kontroli.

   1. Kontrola wstępna (diagnoza wiedzy i umiejętności w początkowej fazie kształcenia).
   2. Kontrola bieżąca (sprawdzenie w trakcie trwania procesu kształcenia).
   3. Kontrola końcowa (dotycząca zakończonego etapu kształcenia).
   4. kontrola dystansowa (zbadanie trwałości wyników po pewnym okresie od zakończenia procesu).

5. Sposoby oceniania.

Wartościowanie gestem, słowem, mimiką, stopniem.

6. Elementy wchodzące w zakres oceny z religii.

   1. Ilość i jakość prezentowanych wiadomości.
   2. Zainteresowanie przedmiotem.
   3. Stosunek do przedmiotu.
   4. Pilność i systematyczność.
   5. Umiejętność zastosowania poznanych wiadomości w życiu codziennym.
   6. Postawa.

Przedmiot oceny z religii zawiera kryteria poznawcze, kształcące i wychowawcze. W wartościowaniu oceny z religii nauczyciel uzupełnia dydaktyczny zakres oceny wymiarem duszpasterskim. Kontrola i ocena w religii dotyczy także:
       - umiejętności,
       - postaw,
       - zdolności twórczych,
       - rozwoju zainteresowań,
       - motywacji uczenia się,
       - kształtowania cech charakteru,
       - odpowiedzialności za swoje czyny,
       - dokładności, wytrwałości, pracowitości,
       - kultury osobistej.
       - zgodności postępowania z przyjętą wiarą.

7. Ocenie podlegają.

   1. Pisemne prace kontrolne - dwa razy w ciągu semestru, obejmujące więcej niż trzy jednostki lekcyjne, zapowiedziane co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem, sprawdzane przez nauczyciela do dwóch tygodni. Ponadto kartkówki, których zakres materiału powinien obejmować nie więcej niż trzy jednostki lekcyjne lub materiał podstawowy. Pisemne prace kontrolne są do wglądu uczniów, uczniów rodziców na ich zapotrzebowanie. Nauczyciel ma prawo do niepodawania terminu prac kontrolnych, jeżeli uczniowie dezorganizują proces oceny osiągnięć.
   2. Odpowiedzi ustne objęte zakresem materiału z zakresu trzech ostatnich lekcji.
   3. Wypowiedzi w trakcie lekcji, podczas dyskusji, powtórzenia itp.
   4. Praca domowa: krótkoterminowa i długoterminowa - kontrolowana na bieżąco.
   5. Pacierz - ocena ze znajomości podstawowych prawd wiary zdobywana podczas odpowiedzi ustnej lub pisemnej.
   6. Zeszyt - sprawdzany według ustaleń nauczyciela, przynajmniej jeden raz w semestrze kompleksowa ocena zeszytu.
   7. Pilność, systematyczność, postawy, umiejętności.
   8. Korzystanie z Pisma Świętego, podręcznika i innych materiałów katechetycznych.
   9. Rozwijanie postawy religijnej, tj. modlitwa, osobiste zaangażowanie w rozwój darów sakramentalnych, udział w niedzielnej Mszy Świętej, nabożeństwach, np. Droga Krzyżowa, roraty, rekolekcje, majowe, czerwcowe itd.
  10. Włączanie się w życie parafialne, np. służba ministrancka, lektorska.
  11. Udział w organizowanych przez kościół parafialny imprezach, uroczystościach, akcjach charytatywnych.
  12. Aktywność w życiu religijnym swojego miasta, np. pielgrzymki, uroczystości dekanalne.
  13. Uczestnictwo w konkursach, inscenizacjach, religijnych.
  14. Inne możliwości wskazujące na potrzebę wartościowania.

8. Ilość ocen.

W ciągu jednego semestru nauczyciel wystawia każdemu uczniowi co najmniej trzy oceny cząstkowe.

9. Poprawianie.

Promuje się systematyczne ocenianie w ciągu semestrów połączone z możliwością poprawiania. Uczeń każdorazowo może poprawić ocenę (z pracy pisemnej) niekorzystną dla niego w terminie 14 dni od momentu jej uzyskania. W przypadku długotrwałej nieobecności w szkole (powyżej 5 dni) termin ten wydłuża się do 21 dni. W wyjątkowych, uzasadnionych sytuacjach poprawianie może odbywać się bezpośrednio przed wystawieniem oceny semestralnej lub końcoworocznej. Przeprowadza się je według ustaleń osób zainteresowanych terminie i zakresu wskazanego przez nauczyciela religii z zastosowaniem formy pisemnej lub ustnej.

10. Wstawianie oceny śródsemestralnej i końcoworocznej.

Oceny śródsemestralne i końcoworoczne nie są średnią arytmetyczną ocen cząstkowych. Znaczący wpływ mają przede wszystkim oceny uzyskane z prac kontrolnych, dłuższych wypowiedzi, referatów, o ile prezentacja ich przejmuje formę wypowiedzi ustnej oraz innych form pracy o charakterze samodzielnym.

Uczeń, który przystąpi do olimpiady czy konkursu religijnego i pomyślnie ukończy co najmniej etap szkolny, będzie mógł uzyskać podniesienie oceny o jeden stopień.


Opracowała mgr Ewa Zuzga 

 powrót