WSO
|
Przedmiotowy system oceniania z matematyki
Przedmiotowy System Oceniania jest zgodny z:
- Rozporządzeniem MEN z dnia 30 kwietnia 2007 r.(DzU z 2007r. nr 83,
poz.562, z późn. zm.) w sprawie warunków i sposobu oceniania,
klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania
egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych
- Rozporządzeniem MEN z dnia 23 grudnia 2008 r.(DzU z 2009r. nr 4,
poz.17, z późn. zm.) w sprawie podstawy programowej kształcenia
ogólnego w poszczególnych typach szkół.
I. Cele oceniania z matematyki:
- informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych z matematyki,
- wykrywanie w porę trudności w nabywaniu
kolejnych umiejętności,
- udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,
- motywowanie ucznia do systematycznej pracy połączonej z samooceną jego
wyników,
- rozwijanie zainteresowań matematycznych ucznia,
- skłanianie do samodzielnego myślenia,
- wyrobienie nawyku samodzielnego i stałego doskonalenia się w
celu rozwiązywania problemów życia codziennego,
- rozwiązywania problemów życia codziennego,
- kształtowanie dociekliwej i aktywnej postawy
badawczej.
II. Kontrakt między nauczycielem i uczniem (zgodny z WSO i Statutem szkoły).
- każdy uczeń jest oceniany zgodnie z zasadami sprawiedliwości,
- prace klasowe, sprawdziany i odpowiedzi ustne są obowiązkowe,
- prace klasowe są zapowiadane, z tygodniowym wyprzedzeniem i podany jest zakres sprawdzanych umiejętności
i wiedzy,
- kartkówki z zakresu materiału z trzech ostatnich lekcji nie muszą być zapowiadane
i nie mogą być poprawiane,
- uczeń nieobecny na pracy klasowej musi ją napisać w terminie uzgodnionym z nauczycielem (nie przekraczającym 14 dni),
- każdą pracę klasową napisaną na ocenę niesatysfakcjonującą ucznia, można poprawić. Poprawa jest dobrowolna
i odbywa się w ciągu 14 dni od dnia podania informacji podania o ocenach.
- uczeń poprawia pracę tylko raz i brana jest pod uwagę ocena z pracy poprawionej,
- poprawa pracy klasowej nie
przysługuje uczniowi który pisze ją po raz pierwszy w terminie
późniejszym,
- uczeń ma prawo do dwukrotnego w
ciągu semestru zgłoszenia nieprzygotowania się do lekcji. Przez
nieprzygotowanie się do lekcji rozumiemy: brak zeszytu, brak pracy
domowej, niegotowość do odpowiedzi, brak pomocy potrzebnych do
lekcji,
- po wykorzystaniu limitu
określonego powyżej uczeń otrzymuje za każde nieprzygotowanie ocenę
niedostateczną,
- na koniec semestru nie
przewiduje się dodatkowych sprawdzianów zaliczeniowych,
- aktywność na lekcji nagradzana
jest "plusami". Za 5 zgromadzonych "plusów" uczeń otrzymuje ocenę
bardzo dobrą. Przez aktywność na lekcji rozumiemy: częste zgłaszanie
się na lekcji i udzielanie poprawnych odpowiedzi, rozwiązywanie
zadań dodatkowych w czasie lekcji, aktywną pracę w grupach,
- przy ocenianiu nauczyciel
uwzględnia możliwości intelektualne ucznia.
III. Obszary aktywności:
Na lekcjach matematyki obserwowane są i oceniane są następujące obszary aktywności ucznia:
- rozumienie pojęć matematycznych i znajomość ich definicji,
- znajomość i stosowanie poznanych twierdzeń,
- prowadzenie rozumowań,
- rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem poznanych metod,
- posługiwanie się symboliką adekwatnym do danego etapu kształcenia,
- analizowanie tekstów w stylu matematycznym,
- stosowanie wiedzy przedmiotowej w sytuacjach praktycznych,
- prezentowanie wyników swojej pracy w różnych formach,
- aktywność na lekcjach,
- praca w grupach i własny wkład pracy
ucznia.
IV. Ustopniowane i zoperacjonalizowane wymagania programowe.
Wymagania programowe na poszczególne stopnie szkolne dla klas
pierwszych, drugich i trzecich zawarte są w analizie treści
nauczania matematyki w danej klasie (załączniki) z uwzględnieniem
celów operacyjnych i poziomów wymagań edukacyjnych:
ocena dopuszczająca
2 |
Wymagania konieczne określają:
wiadomości i umiejętności, które pozwalają
wykonywać proste zadania z życia codziennego stosownie do wieku. |
K |
ocena dostateczna
3 |
Wymagania podstawowe mają elementarny
charakter:
- są możliwe do opanowania przez przeciętnego ucznia,
- znajdują zastosowanie poza przedmiotem i poza szkołą,
- są przydatne na wyższym etapie kształcenia. |
K + P |
ocena dobra
4 |
Wymagania rozszerzające obejmują:
- czynności wspierające tematy podstawowe rozwijane na wyższym etapie kształcenia
- w następnej klasie mogą być zaliczane do wymagań podstawowych. |
K + P + R |
ocena bardzo dobra
5 |
Wymagania dopełniające to umiejętności złożone o charakterze problemowym. Zaliczane są najczęściej do najwyższej kategorii celów nauczania. |
K + R + D |
Wymagania zostały opracowane zgodnie
z podstawą programową kształcenia ogólnego dla gimnazjum. Zakres
treści nauczania matematyki według programu nauczania matematyki w
klasach I-II gimnazjum „Matematyka z plusem”:
Klasa I
Arytmetyka
a) Liczby i działania
b) Procenty
Algebra
c) Wyrażenia algebraiczne
d) Równania i nierówności
Geometria
e) Figury geometryczne
f) Symetrie.
Klasa II
Arytmetyka
a) Potęgi i pierwiastki
Algebra
b) Wyrażenia algebraiczne
c) Układy równań
Geometria
d) Długość okręgu i pole koła
e) Trójkąty prostokątne
f) Wielokąty i okręgi
g) Wielościany
Statystyka
h) Elementy statystyki
i) Doświadczenia losowe
Klasa III
Arytmetyka
a) Powtórzenie wiadomości
Algebra
b) Powtórzenie wiadomości
c) Funkcje
Geometria
d) Powtórzenie wiadomości
e) Figury podobne
f) Stereometria
Wzory skróconego mnożenia - materiał nad obowiązkowy.
V. Opis założonych osiągnięć.
Znakiem + oznaczono wymagania
podstawowe. W skali ocen od 1 do 6 odpowiadają one ocenie dostatecznej. Uczeń piątkowy oprócz tych wymagań
powinien spełniać wymagania wyższe, oznaczone znakiem
*.
Wymagania |
Klasa |
|
I |
II |
III |
ARYTMETYKA
uczeń powinien umieć: |
obliczać wartości prostych wyrażeń arytmetycznych, w których występują liczby wymierne |
+ |
|
|
zapisywać
liczby
wymierne
w
postaci
rozwinięć
dziesiętnych
|
+ |
|
|
obliczać procent danej liczby i
liczbę na podstawie jej procentu |
+ |
|
|
obliczać, jakim
procentem
jednej liczby
jest
druga liczba:
proste przykłady
liczbowe
trudniejsze przykłady |
+
* |
|
|
szacować
niektóre
liczby
niewymierne
|
|
+ |
|
rozpoznawać
liczby
niewymierne |
|
* |
|
obliczać
potęgę (o wykładniku naturalnym i
całkowitym)
liczby wymiernej |
|
+ |
|
wykonywać działania na potęgach:
proste przykłady
trudniejsze przykłady |
|
+
* |
|
zapisywać
duże
i małe liczby w notacji
wykładniczej |
|
+ |
|
wykonywać
działania
na
liczbach
zapisanych
w notacji
wykładniczej |
|
* |
|
mnożyć
i
dzielić
pierwiastki tego samego stopnia
(drugiego lub trzeciego) |
|
+ |
|
wyłączać
czynnik
przed
znak
pierwiastka |
|
+ |
|
przekształcać
wyrażenia
zawierające
potęgi
i
pierwiastki:
przykłady typu:
,
przykłady typu:
,
|
|
+
* |
|
stosować rzymski sposób zapisu liczb |
|
|
+ |
ALGEBRA
uczeń powinien umieć: |
budować
proste
wyrażenia
algebraiczne,
obliczać
wartości
liczbowe wyrażeń algebraicznych, dodawać i
odejmować sumy algebraiczne, mnożyć jednomian przez dwumian |
+ |
|
|
mnożyć dwumian przez dwumian |
|
+ |
|
mnożyć sumy algebraiczne |
|
* |
|
wyłączać przed nawias:
liczbę
jednomian |
+
* |
+ |
|
rozwiązywać
równania
pierwszego
stopnia z
jedną
niewiadomą
(także podane w
postaci proporcji) |
+ |
|
|
rozwiązywać
za
pomocą
równań
zadania
tekstowe
proste
złożone |
+
* |
|
|
przekształcać proste wzory fizyczne, geometryczne
itp. |
* |
+ |
|
[rozwiązywać nierówności i zaznaczać na osi liczbowej
zbiór
rozwiązań] |
* |
|
|
zaznaczać
punkty w układzie współrzędnych i
odczytywać współrzędne
punktów |
+ |
|
|
znajdować
współrzędne punktu symetrycznego do
danego względem
osi
lub
początku
układu
współrzędnych |
+ |
|
|
określać własności funkcji na podstawie wykresu |
|
|
+ |
obliczać wartości funkcji dla danych argumentów
korzystając ze wzoru funkcji |
|
|
+ |
rozwiązywać układy równań liniowych
metodami algebraicznymi |
|
+ |
|
rozwiązywać za pomocą układu równań zadania
tekstowe:
proste
złożone |
|
+
* |
|
GEOMETRIA, STATYSTYKA
uczeń powinien umieć: |
rozwiązywać proste zadania dotyczące
kątów, trójkątów i czworokątów |
+ |
|
|
obliczać pola i obwody trójkątów i czworokątów |
+ |
|
|
zamieniać jednostki pola |
+ |
|
|
rysować figurę symetryczną do danej figury względem
prostej i
względem punktu |
+ |
|
|
rozpoznawać
figury osiowosymetryczne i środkowosymetryczne |
+ |
|
|
obliczać długość okręgu i pole koła; długość łuku i
pole
wycinka
koła |
|
+ |
|
rozpoznawać kąty środkowe |
|
+ |
|
konstruować:
proste prostopadłe, symetralną
odcinka, dwusieczną kąta, trójkąt o trzech danych bokach,
niektóre kąty o zadanej mierze, np. 45o, 135o, 60o, 30o |
+ |
|
|
rozwiązywać
niezbyt
skomplikowane
zadania
konstrukcyjne |
* |
|
|
konstruować: okrąg opisany na trójkącie, okrąg wpisany w trójkąt, wielokąty foremne (trójkąt
równoboczny, kwadrat, sześciokąt, ośmiokąt) |
|
+ |
|
rozwiązywać zadania wykorzystując własności
symetralnej odcinka i dwusiecznej kąta |
* |
|
|
[obliczać
miarę
kąta
wewnętrznego
wielokąta
foremnego] |
|
* |
|
stosować
twierdzenie
Pitagorasa:
do
obliczania
długości
boków
trójkąta
prostokątnego,
do
obliczania
długości
odcinków
w
złożonych
sytuacjach
geometrycznych |
|
+
* |
|
[stosować
twierdzenie
Talesa] |
|
|
* |
wykorzystywać
cechy
podobieństwa
prostokątów
i
trójkątów
prostokątnych:
przy
rozwiązywaniu
prostych
zadań,
przy
rozwiązywaniu
zadań
trudniejszych |
|
|
+
* |
rozpoznawać
i
rysować
graniastosłupy
i
ostrosłupy |
|
+ |
|
wskazywać
niektóre
odcinki
i
kąty
w
graniastosłupach
i
ostrosłupach,
np.
przekątne
graniastosłupa,
wysokość
i
wysokości
ścian
bocznych
ostrosłupa |
|
+ |
|
obliczać pola powierzchni i
objętości graniastosłupów oraz
ostrosłupów |
|
+ |
|
obliczać
pola
powierzchni
i
objętości
walców,
stożków
i
kul |
|
|
+ |
obliczać
pola
powierzchni
i
objętości
brył
otrzymanych
w
wyniku
obrotu
trójkąta,
prostokąta,
trapezu |
|
|
* |
odczytywać
diagramy,
tabele
i
wykresy
statystyczne |
|
+ |
|
przedstawiać
dane
statystyczne
w
rozmaity
sposób |
|
* |
|
obliczać
średnią
arytmetyczną:
w
prostych
sytuacjach,
w
skomplikowanych
sytuacjach |
|
+
* |
|
obliczać
medianę |
|
+ |
|
VI. Ocenianie osiągnięć uczniów.
1. Pomiar osiągnięć uczniów odbywa się za pomocą następujących narzędzi:
a) prace klasowe,
b) sprawdziany (kartkówki),
c) odpowiedzi ustne,
d) prace domowe,
e) prace długoterminowe,
f) inne formy aktywności np. udział w konkursach matematycznych,
wykonywanie pomocy dydaktycznych, aktywny udział w pracach koła matematycznego,
g) obserwacja ucznia:
- przygotowanie do lekcji,
- aktywność na lekcji,
- praca w grupie.
Liczba i częstotliwość pomiarów jest zależna od realizowanego programu nauczania oraz liczby godzin w danej klasie; jest modyfikowana co semestr.
2. Ocena prac pisemnych.
W pracach pisemnych uwzględniany jest wybór poprawnej metody rozwiązania, konsekwencję w jej realizacji oraz poprawność wyniku. Prace klasowe można poprawiać.
W przypadku punktowego oceniania zadań w pracach klasowych uczeń
musi
osiągnąć następujące kryteria procentowe poprawnych odpowiedzi:
- na stopień
niedostateczny (1) 0% - 29%
- na stopień dopuszczający
(2) 30% - 49%
- na stopień dostateczny
(3) 50% - 69%
- na stopień dobry (4)
70% - 89%
- na stopień bardzo
dobry (5) 90% - 100%
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który spełnił wymagania na
ocenę bardzo dobrą i poprawnie wykonał zadanie na ocenę celującą.
3. Elementy oceny pracy w grupie.
- akceptowanie ustalonych zasad pracy w grupie,
- planowanie wspólnych działań,
- współudział w podejmowaniu decyzji,
- udział w dyskusji,
- słuchanie innych,
- uzasadnianie swojego stanowiska,
- prezentowanie rezultatów pracy grupy przez ucznia.
4.
Uzyskane oceny wpisuje się do dziennika odpowiednio jako:
- odpowiedzi ustne,
- prace klasowe,
- sprawdziany,
- zadania domowe,
- aktywność na lekcji,
- inne.
5. W
ocenie ucznia uwzględnia się opinię Poradni Psychologiczno –
Pedagogicznej. Przede wszystkim respektuje się zalecenia
poprzez:
- dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych możliwości
ucznia, określonych dla przedmiotu,
- zwiększenie czasu na odpowiedzi ustne i pisemne oraz powtarzanie
pytań,
- zapewnienie poczucia bezpieczeństwa i akceptacji.
VII. Sposób wystawiania oceny semestralnej i końcoworocznej.
1.
Oceny semestralne i końcoworoczne nie
są średnią arytmetyczną ocen cząstkowych. Brane są pod uwagę oceny
ucznia ze wszystkich możliwych form aktywności. Największe znaczenie
mają oceny uzyskane z prac klasowych oraz odpowiedzi ustnych i
kartkówek, a w następnej kolejności oceny za pracę ucznia na lekcji
i w domu oraz inne formy jego aktywności.
O zagrożeniu oceną niedostateczną nauczyciel informuje ucznia, jego
rodziców oraz wychowawcę klasy na miesiąc przed klasyfikacją.
Ocenę celującą może otrzymać uczeń który spełnia kryteria oceny co
najmniej bardzo dobrej oraz osiągnął sukcesy w konkursach
matematycznych na szczeblu pozaszkolnym.
2.
Pomoc uczniowi z
semestralną oceną niedostateczną.
Uczeń jest zobowiązany do uzupełnienia wszystkich zadań wykonywanych
na zajęciach i w domu, w dogodnym terminie, ustalonym wspólnie przez
nauczyciela, ucznia i rodzica (po feriach zimowych). Uczeń powinien
również poprawić pisemne sprawdziany, których nie zaliczył w
pierwszym semestrze.
3.Pomoc uczniowi, którego długa nieobecność w szkole jest
usprawiedliwiona.
Dla ucznia, który opuścił wiele godzin lekcyjnych z przyczyn
usprawiedliwionych nauczyciel ustala wraz z nim terminy zaległych
sprawdzianów w takim czasie, aby umożliwić mu pełne przygotowanie
się do nich. Obowiązkiem ucznia jest uzupełnienie zeszytu ćwiczeń. W
przypadku trudności ze zrozumieniem zaległego materiału, uczeń może
liczyć na pomoc nauczyciela. Organizuje się także pomoc koleżeńską.
VIII. Informacja zwrotna.
1. Nauczyciel-uczeń:
a) Informuje uczniów o wymaganiach i kryteriach oceniania.
b) Pomaga w samodzielnym planowaniu rozwoju.
c) Motywuje do dalszej pracy.
2. Nauczyciel-rodzice:
a) Informuje o wymaganiach i kryteriach oceniania.
b) Informuje o aktualnym stanie rozwoju i postępów w nauce.
c) Dostarcza informacji o trudnościach ucznia w nauce.
d) Dostarcza informacje o uzdolnieniach ucznia.
Rodzice uzyskują informacje o postępach ucznia podczas zebrań klasowych, w czasie dyżurów nauczycielskich oraz podczas rozmów
indywidualnych z nauczycielem.
IX. Wszystkie sprawy sporne, nie ujęte w PSO, rozstrzygane będą zgodnie z WSO oraz rozporządzeniami MEN.
X. PSO podlega ewaluacji pod koniec roku szkolnego oraz na zakończenie każdego cyklu edukacyjnego.
Opracowały: Małgorzata Malinowska i
Halina Magoń.
powrót
|