szkoła

aktualności

dokumenty szkoły

nauczyciele
uczniowie
samorząd uczniowski
biblioteka szkolna
pedagog szkolny
osiągnięcia

rodzice i uczniowie

WSO
plan lekcji
egzamin gimnazjalny
podręczniki
kalendarz szkolny
spotkania z rodzicami
koła zainteresowań

galeria

z życia szkoły
 
kontakt
Zespół Szkół
Szkoła Podstawowa

 

© 2006-2012 by WM

   

WSO

 
Przedmiotowy system oceniania z matematyki

Przedmiotowy System Oceniania jest zgodny z:
- Rozporządzeniem MEN z dnia 30 kwietnia 2007 r.(DzU z 2007r. nr 83, poz.562, z późn. zm.) w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych
- Rozporządzeniem MEN z dnia 23 grudnia 2008 r.(DzU z 2009r. nr 4, poz.17, z późn. zm.) w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół.

I. Cele oceniania z matematyki:

 - informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych z matematyki,
 - wykrywanie w porę trudności w nabywaniu kolejnych umiejętności,
 - udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,
 - motywowanie ucznia do systematycznej pracy połączonej z samooceną jego 
wyników,
 - rozwijanie zainteresowań matematycznych ucznia,
 - skłanianie do samodzielnego myślenia,
 - wyrobienie nawyku samodzielnego i stałego doskonalenia się w celu rozwiązywania problemów życia codziennego,
 - rozwiązywania problemów życia codziennego,
 - kształtowanie dociekliwej i aktywnej postawy badawczej.

II. Kontrakt między nauczycielem i uczniem (zgodny z WSO i Statutem szkoły).

 - każdy uczeń jest oceniany zgodnie z zasadami sprawiedliwości,
 - prace klasowe, sprawdziany i odpowiedzi ustne są obowiązkowe,
 - prace klasowe są zapowiadane, z tygodniowym wyprzedzeniem i podany jest zakres sprawdzanych umiejętności i wiedzy,
 - kartkówki z zakresu materiału z trzech ostatnich lekcji nie muszą być zapowiadane i nie mogą być poprawiane,
 - uczeń nieobecny na pracy klasowej musi ją napisać w terminie uzgodnionym z nauczycielem (nie przekraczającym 14 dni),
 - każdą pracę klasową napisaną na ocenę niesatysfakcjonującą ucznia, można poprawić. Poprawa jest dobrowolna i odbywa się w ciągu 14 dni od dnia podania informacji podania o ocenach.
 - uczeń poprawia pracę tylko raz i brana jest pod uwagę ocena z pracy poprawionej,
 - poprawa pracy klasowej nie przysługuje uczniowi który pisze ją po raz pierwszy w terminie późniejszym,
 - uczeń ma prawo do dwukrotnego w ciągu semestru zgłoszenia nieprzygotowania się do lekcji. Przez nieprzygotowanie się do lekcji rozumiemy: brak zeszytu, brak pracy domowej, niegotowość do odpowiedzi, brak pomocy potrzebnych do lekcji,
 - po wykorzystaniu limitu określonego powyżej uczeń otrzymuje za każde nieprzygotowanie ocenę niedostateczną,
 - na koniec semestru nie przewiduje się dodatkowych sprawdzianów zaliczeniowych,
 - aktywność na lekcji nagradzana jest "plusami". Za 5 zgromadzonych "plusów" uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą. Przez aktywność na lekcji rozumiemy: częste zgłaszanie się na lekcji i udzielanie poprawnych odpowiedzi, rozwiązywanie zadań dodatkowych w czasie lekcji, aktywną pracę w grupach,
 - przy ocenianiu nauczyciel uwzględnia możliwości intelektualne ucznia.

III. Obszary aktywności:

Na lekcjach matematyki obserwowane są i oceniane są następujące obszary aktywności ucznia:
 - rozumienie pojęć matematycznych i znajomość ich definicji,
 - znajomość i stosowanie poznanych twierdzeń,
 - prowadzenie rozumowań,
 - rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem poznanych metod,
 - posługiwanie się symboliką adekwatnym do danego etapu kształcenia,
 - analizowanie tekstów w stylu matematycznym,
 - stosowanie wiedzy przedmiotowej w sytuacjach praktycznych,
 - prezentowanie wyników swojej pracy w różnych formach,
 - aktywność na lekcjach,
 - praca w grupach i własny wkład pracy ucznia.

IV. Ustopniowane i zoperacjonalizowane wymagania programowe.

Wymagania programowe na poszczególne stopnie szkolne dla klas pierwszych, drugich i trzecich zawarte są w analizie treści nauczania matematyki w danej klasie (załączniki) z uwzględnieniem celów operacyjnych i poziomów wymagań edukacyjnych:

ocena
dopuszczająca

2

Wymagania konieczne określają:
wiadomości i umiejętności, które pozwalają    wykonywać proste zadania z życia codziennego stosownie do wieku.

K

ocena
dostateczna

3
Wymagania podstawowe mają elementarny charakter:
  - są możliwe do opanowania przez przeciętnego ucznia,
  - znajdują zastosowanie poza przedmiotem i poza szkołą,
  - są przydatne na wyższym etapie kształcenia.
K + P
ocena dobra

4
Wymagania rozszerzające obejmują:
  - czynności wspierające tematy podstawowe rozwijane na wyższym etapie kształcenia
  - w następnej klasie mogą być zaliczane do wymagań podstawowych.
K + P + R
ocena
bardzo dobra

5
Wymagania dopełniające to umiejętności złożone o charakterze problemowym. Zaliczane są najczęściej do najwyższej kategorii celów nauczania. K + R + D

Wymagania zostały opracowane zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego dla gimnazjum. Zakres treści nauczania matematyki według programu nauczania matematyki w klasach I-II gimnazjum „Matematyka z plusem”:

Klasa I
 Arytmetyka
   a) Liczby i działania
   b) Procenty
 Algebra
   c) Wyrażenia algebraiczne
   d) Równania i nierówności
 Geometria
   e) Figury geometryczne
   f) Symetrie.

Klasa II
 Arytmetyka
   a) Potęgi i pierwiastki
 Algebra
   b) Wyrażenia algebraiczne
   c) Układy równań
 Geometria
   d) Długość okręgu i pole koła
   e) Trójkąty prostokątne
   f) Wielokąty i okręgi
   g) Wielościany
 Statystyka
   h) Elementy statystyki
   i) Doświadczenia losowe

Klasa III 
 Arytmetyka
   a) Powtórzenie wiadomości
 Algebra
   b) Powtórzenie wiadomości
   c) Funkcje
 Geometria
   d) Powtórzenie wiadomości
   e) Figury podobne
   f) Stereometria
 Wzory skróconego mnożenia - materiał nad obowiązkowy.

V. Opis założonych osiągnięć.

Znakiem + oznaczono wymagania podstawowe. W skali ocen od 1 do 6 odpowiadają one ocenie dostatecznej. Uczeń piątkowy oprócz tych wymagań powinien spełniać wymagania wyższe, oznaczone znakiem *.

Wymagania Klasa
  I II III
ARYTMETYKA
uczeń powinien umieć:
obliczać wartości prostych wyrażeń arytmetycznych,  w których występują liczby wymierne +    

zapisywać liczby wymierne w postaci rozwinięć dziesiętnych

+    
obliczać procent danej liczby i liczbę na podstawie jej procentu +    
obliczać, jakim procentem jednej liczby jest druga liczba:
proste
 przykłady liczbowe
trudniejsze
 przykłady

+
*
   

szacować niektóre liczby niewymierne

  +  
rozpoznawać liczby niewymierne   *  
obliczać potęgę (o wykładniku naturalnym i całkowitym) liczby wymiernej   +  
wykonywać działania na potęgach:
proste
 przykłady
trudniejsze
 przykłady
 
+
*
 
zapisywać dużemałe liczby w notacji wykładniczej   +  
wykonywać działania na liczbach zapisanychnotacji  wykładniczej   *  
mnożyć i dzielić pierwiastki tego samego stopnia  (drugiego lub trzeciego)   +  
wyłączać czynnik przed znak pierwiastka   +  
przekształcać wyrażenia zawierające potęgi i pierwiastki:
przykłady
 typu: , przykłady typu: ,
 
+

*
 
stosować rzymski sposób zapisu liczb     +
ALGEBRA
uczeń powinien umieć:
budować proste wyrażenia algebraiczne, obliczać  wartości liczbowe wyrażeń algebraicznych, dodawać i odejmować sumy algebraiczne, mnożyć jednomian przez dwumian +    
mnożyć dwumian przez dwumian   +  
mnożyć sumy algebraiczne   *  
wyłączać przed nawias:
liczbę
jednomian

+
*
 
 
rozwiązywać równania pierwszego stopnia z jedną  niewiadomą (także podane w postaci proporcji) +    
rozwiązywać za pomocą równań zadania tekstowe
proste
złożone

+
*
   
przekształcać proste wzory fizyczne, geometryczne itp. * +  
[rozwiązywać nierówności i zaznaczać na osi liczbowej   zbiór rozwiązań] *    
zaznaczać punkty w układzie współrzędnych i odczytywać współrzędne  punktów +    
znajdować współrzędne punktu symetrycznego do danego względem  osi  lub  początku  układu  współrzędnych +    
określać własności funkcji na podstawie wykresu     +
obliczać wartości funkcji dla danych argumentów  korzystając ze wzoru funkcji     +
rozwiązywać układy równań liniowych metodami algebraicznymi   +  
rozwiązywać za pomocą układu równań zadania  tekstowe:
proste
złożone
 
+
*
 
GEOMETRIA, STATYSTYKA
uczeń powinien umieć:
rozwiązywać proste zadania dotyczące kątów, trójkątów i czworokątów +    
obliczać pola i obwody trójkątów i czworokątów +    
zamieniać jednostki pola +    
rysować figurę symetryczną do danej figury względem  prostej i względem punktu +    
rozpoznawać figury osiowosymetryczne i środkowosymetryczne +    
obliczać długość okręgu i pole koła; długość łuku i pole  wycinka koła   +  
rozpoznawać kąty środkowe   +  
konstruować: proste prostopadłe, symetralną odcinka, dwusieczną kąta, trójkąt o trzech danych bokach, niektóre kąty o zadanej mierze, np. 45o, 135o, 60o, 30o +    
rozwiązywać niezbyt skomplikowane zadania konstrukcyjne *    
konstruować: okrąg opisany na trójkącie, okrąg wpisany w trójkąt, wielokąty foremne (trójkąt równoboczny, kwadrat, sześciokąt, ośmiokąt)   +  
rozwiązywać zadania wykorzystując własności symetralnej odcinka i dwusiecznej kąta *    
[obliczać miarę kąta wewnętrznego wielokąta foremnego]   *  
stosować twierdzenie Pitagorasa:
do obliczania długości boków trójkąta prostokątnego,
do obliczania długości odcinków w złożonych sytuacjach geometrycznych
 
+
*
 
[stosować twierdzenie Talesa]     *
wykorzystywać cechy podobieństwa prostokątów i trójkątów prostokątnych:
przy rozwiązywaniu prostych zadań,
przy rozwiązywaniu zadań trudniejszych
   

+
*
rozpoznawać i rysować graniastosłupy i ostrosłupy   +  
wskazywać niektóre odcinki i kąty w graniastosłupach i ostrosłupach, np. przekątne graniastosłupa, wysokość i wysokości ścian bocznych ostrosłupa   +  
obliczać pola powierzchni i objętości graniastosłupów oraz ostrosłupów   +  
obliczać pola powierzchni i objętości walców, stożków i kul     +
obliczać pola powierzchni i objętości brył otrzymanych w wyniku obrotu trójkąta, prostokąta, trapezu     *
odczytywać diagramy, tabele i wykresy statystyczne   +  
przedstawiać dane statystyczne w rozmaity sposób   *  
obliczać średnią arytmetyczną:
w prostych sytuacjach,
w skomplikowanych sytuacjach
 
+
*
 
obliczać medianę   +  

VI. Ocenianie osiągnięć uczniów.

1. Pomiar osiągnięć uczniów odbywa się za pomocą następujących narzędzi:
   a) prace klasowe,
   b) sprawdziany (kartkówki),
   c) odpowiedzi ustne,
   d) prace domowe,
   e) prace długoterminowe,
   f) inne formy aktywności np. udział w konkursach matematycznych, wykonywanie pomocy dydaktycznych, aktywny udział w pracach koła matematycznego,
   g) obserwacja ucznia:
      - przygotowanie do lekcji,
      - aktywność na lekcji,
      - praca w grupie.

Liczba i częstotliwość pomiarów jest zależna od realizowanego programu nauczania oraz liczby godzin w danej klasie; jest modyfikowana co semestr.

2. Ocena prac pisemnych.

W pracach pisemnych uwzględniany jest wybór poprawnej metody rozwiązania, konsekwencję w jej realizacji oraz poprawność wyniku. Prace klasowe można poprawiać.
W przypadku punktowego oceniania zadań w pracach klasowych uczeń musi
osiągnąć następujące kryteria procentowe poprawnych odpowiedzi:
   - na stopień niedostateczny (1) 0% - 29%
   - na stopień dopuszczający (2) 30% - 49%
   - na stopień dostateczny (3) 50% - 69%
   - na stopień dobry (4) 70% - 89%
   - na stopień bardzo dobry (5) 90% - 100%
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który spełnił wymagania na ocenę bardzo dobrą i poprawnie wykonał zadanie na ocenę celującą.

3. Elementy oceny pracy w grupie.

   - akceptowanie ustalonych zasad pracy w grupie,
   - planowanie wspólnych działań,
   - współudział w podejmowaniu decyzji,
   - udział w dyskusji,
   - słuchanie innych,
   - uzasadnianie swojego stanowiska,
   - prezentowanie rezultatów pracy grupy przez ucznia.

4. Uzyskane oceny wpisuje się do dziennika odpowiednio jako:
   - odpowiedzi ustne,
   - prace klasowe,
   - sprawdziany,
   - zadania domowe,
   - aktywność na lekcji,
   - inne.

5. W ocenie ucznia uwzględnia się opinię Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej. Przede wszystkim respektuje się zalecenia poprzez:  
   - dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych możliwości ucznia, określonych dla przedmiotu,
   - zwiększenie czasu na odpowiedzi ustne i pisemne oraz powtarzanie pytań,
   - zapewnienie poczucia bezpieczeństwa i akceptacji.


VII. Sposób wystawiania oceny semestralnej i końcoworocznej.

1.
Oceny semestralne i końcoworoczne nie są średnią arytmetyczną ocen cząstkowych. Brane są pod uwagę oceny ucznia ze wszystkich możliwych form aktywności. Największe znaczenie mają oceny uzyskane z prac klasowych oraz odpowiedzi ustnych i kartkówek, a w następnej kolejności oceny za pracę ucznia na lekcji i w domu oraz inne formy jego aktywności.
O zagrożeniu oceną niedostateczną nauczyciel informuje ucznia, jego rodziców oraz wychowawcę klasy na miesiąc przed klasyfikacją.
Ocenę celującą może otrzymać uczeń który spełnia kryteria oceny co najmniej bardzo dobrej oraz osiągnął sukcesy w konkursach matematycznych na szczeblu pozaszkolnym.
  

2. Pomoc uczniowi z semestralną oceną niedostateczną.  
Uczeń jest zobowiązany do uzupełnienia wszystkich zadań wykonywanych na zajęciach i w domu, w dogodnym terminie, ustalonym wspólnie przez nauczyciela, ucznia i rodzica (po feriach zimowych). Uczeń powinien również poprawić pisemne sprawdziany, których nie zaliczył w pierwszym semestrze.

3.Pomoc uczniowi, którego długa nieobecność w szkole jest usprawiedliwiona.
Dla ucznia, który opuścił wiele godzin lekcyjnych z przyczyn usprawiedliwionych nauczyciel ustala wraz z nim terminy zaległych sprawdzianów w takim czasie, aby umożliwić mu pełne przygotowanie się do nich. Obowiązkiem ucznia jest uzupełnienie zeszytu ćwiczeń. W przypadku trudności ze zrozumieniem zaległego materiału, uczeń może liczyć na pomoc nauczyciela. Organizuje się także pomoc koleżeńską.


VIII. Informacja zwrotna.

1. Nauczyciel-uczeń:
   a) Informuje uczniów o wymaganiach i kryteriach oceniania.
   b) Pomaga w samodzielnym planowaniu rozwoju.
   c) Motywuje do dalszej pracy.

2. Nauczyciel-rodzice:
   a) Informuje o wymaganiach i kryteriach oceniania.
   b) Informuje o aktualnym stanie rozwoju i postępów w nauce.
   c) Dostarcza informacji o trudnościach ucznia w nauce.
   d) Dostarcza informacje o uzdolnieniach ucznia.

Rodzice uzyskują informacje o postępach ucznia podczas zebrań klasowych, w czasie dyżurów nauczycielskich oraz podczas rozmów indywidualnych z nauczycielem.

IX. Wszystkie sprawy sporne, nie ujęte w PSO, rozstrzygane będą zgodnie z WSO oraz rozporządzeniami MEN.

X. PSO podlega ewaluacji pod koniec roku szkolnego oraz na zakończenie każdego cyklu edukacyjnego.


Opracowały: Małgorzata Malinowska i Halina Magoń.

 powrót