WSO
|
Przedmiotowy system oceniania z języka
polskiego
1. Cele oceniania z języka polskiego:
a) Diagnoza - określanie indywidualnych potrzeb i przyczyn trudności każdego ucznia.
b) Informacja o efektywności procesu
nauczania - opisywanie rozwoju i postępów uczniów, ewaluacja i modyfikowanie procesu nauczania.
c) Ocenianie dla stopnia - różnicowanie i klasyfikowanie uczniów.
d) Upowszechnianie osiągnięć uczniów - porównywanie osiągnięć szkół, określanie stopnia opanowania
standardów.
e) Ewaluacja programów nauczania - ocena efektywności różnych modeli kształcenia.
2. Ustopniowane i zoperacjonalizowanie wymagania programowe.
Wymagania programowe na poszczególne stopnie dla klas I, II, III gimnazjum znajdują się w dokumentacji szkolnej w formie analizy treści nauczania języka polskiego w danej klasie z uwzględnieniem celów operacyjnych i poziomów wymagań edukacyjnych:
a) koniecznych (K) na stopień dopuszczający,
b) podstawowych (P) na stopień dostateczny,
c) rozszerzających (R) na stopień dobry,
d) dopełniających (D) na stopień bardzo dobry,
e) wykraczający (W) na stopień celujący.
Wymagania zostały opracowane zgodnie z podstawą programową kształcenia dla gimnazjum.
Zakres treści nauczania obejmuje:
. słuchanie i mówienie,
. czytanie tekstów słownych i odczytywanie innych tekstów kultury,
. pisanie,
. nauka o języku,
. lektury,
. pojęcia.
3. Osiągnięcia podlegające ocenianiu i sprawdzaniu:
a) odpowiedzi ustne,
b) prace pisemne (klasowe i domowe),
c) sprawdziany, kartkówki, ćwiczenia,
d) aktywność ucznia podczas lekcji,
e) prace domowe ucznia,
f) gromadzenie materiałów na zadany temat,
g) prowadzenie zeszytu,
h) korzystanie z pozapodręcznikowych źródeł wiedzy,
i) wykonywanie dodatkowych zadań, np. referatów, biogramów, albumów, inscenizacji, projektów itp.,
j) umiejętność pracy samodzielnej i współdziałania w grupie,
k) praca z tekstem,
l) udział w konkursach przedmiotowych szkolnych i pozaszkolnych,
ł) praca w zajęciach koła polonistycznego.
4. Metody sprawdzania osiągnięć:
a) wypowiedzi ustne,
b) dłuższe i krótsze wypowiedzi pisemne,
c) kartkówki,
d) prace domowe (pisemne i ustne).
W ciągu semestru uczeń otrzymuje:
. Co najmniej 1 ocenę z odpowiedzi ustnej. W ten sposób sprawdza się umiejętność opanowania pojęć z zakresu teorii literatury.
. Co najmniej 2 oceny z prac
pisemnych sprawdzających stopień opanowania poszczególnych form wypowiedzi.
. Co najmniej 1 ocenę sprawdzającą stopień pamięciowego opanowania utworu poetyckiego bądź fragmentu prozy.
. Co najmniej 1 ocenę sprawdzającą stopień opanowania zasad ortograficznych (dyktando, krzyżówki ortograficzne itp.).
. Oceny z aktywności podczas lekcji.
Uczeń ma prawo do trzykrotnego nieprzygotowania w semestrze. Takie
nieprzygotowanie powinien zgłosić przed lekcją.
Prace pisemne z zakresu nauki o języku poprzedzone są lekcją powtórzeniową. Prace te oraz prace sprawdzające stopień opanowania różnych form wypowiedzi zapowiadane są z tygodniowym wyprzedzeniem.
Prace pisemne z zakresu nauki o języku, sprawdziany, kartkówki:
90-100% punktów i poprawne wykonanie zadania na ocenę celującą
- celujący
85- 95% - bardzo dobry
65- 84% - dobry
50- 64% - dostateczny
30- 49% - dopuszczający,
0- 29% - niedostateczny.
Praca uczniów na każdej lekcji jest oceniana za pomocą plusów. Uczeń uzyskawszy 5 plusów otrzymuje ocenę bardzo dobrą za aktywność i pracę na lekcji.
Uczniowie są także oceniani za wykonywanie prac domowych. Brak zadania domowego zgłasza się nauczycielowi na początku lekcji, co jest równoznaczne z nieprzygotowaniem do lekcji. W przypadku, gdy uczeń nie zgłosi braku zadania domowego otrzymuje ocenę niedostateczną.
W ciągu roku szkolnego oceniane są także zeszyty uczniowskie. Na tę ocenę ma wpływ estetyka prowadzenia zeszytu, kompletność notatek, systematyczność uzupełniania braków.
Przy ocenie postępów ucznia uwzględnia się również:
- stopień zaangażowania ucznia w proces nauczania, rozwijanie własnej osobowości,
- wkład pracy ucznia włożony w poczynione postępy.
W ocenie pracy ucznia uwzględnia się opinię Poradni
Psychologiczno-Pedagogicznej; zalecenia PPP respektowane są poprzez:
- dostosowanie wymagań edukacyjnych z języka polskiego do indywidualnych możliwości ucznia,
- zwiększenie czasu na odpowiedzi ustne,
- dokonywanie przez ucznia wyboru, np. zamiast odpowiedzi
ustnej - odpowiedź pisemna,
- zapewnienie możliwości uzupełnienia braków na zajęciach wyrównawczych.
5. Sposoby poprawiania ocen niezadawalających ucznia lub niekorzystnych dla niego.
Uczeń może poprawić ocenę z zakresu nauki o języku lub napisać ponownie pracę pisemną sprawdzającą stopień opanowania poszczególnych form wypowiedzi w terminie dwóch tygodni od momentu jej uzyskania.
W terminie tygodniowym może poprawić ocenę niedostateczną z recytacji utworu poetyckiego lub fragmentu prozy.
6. Sposób wystawiania oceny semestralnej (końcoworocznej).
Oceny semestralne i końcowe nie stanowią średniej arytmetycznej ocen cząstkowych.
Najważniejsze są oceny z prac pisemnych (wypowiadanie się na piśmie wskazaną formą wypowiedzi na zadany temat).
W następnej kolejności decydujące znaczenie mają oceny z prac pisemnych z zakresu nauki o języku, sprawdzianów, kartkówek, pracy ucznia na lekcji i w domu, za prowadzenie zeszytu. O planowanych ocenach: semestralnej i rocznej uczeń informowany jest na dwa tygodnie przed ich wystawieniem.
O przewidywanej ocenie niedostatecznej w formie pisemnej, informuje wychowawca klasy miesiąc przed jej wystawieniem w czasie zebrania rodziców.
7. Pomoc uczniowi z semestralną oceną niedostateczną.
Uczeń jest zobowiązany do uzupełnienia materiału wskazanego przez nauczyciela w dogodnym terminie (po feriach zimowych).
8. Pomoc uczniowi, którego długa nieobecność jest usprawiedliwiona.
Uczeń taki może pisać zaległe prace i sprawdziany w dogodnym dla siebie terminie (z czasem przeznaczonym na przygotowanie się do nich). W razie trudności ze zrozumieniem materiału może liczyć na pomoc nauczyciela.
9. Przekazywanie informacji o postępach ucznia.
Informacje o ocenach i postępach ucznia przekazywane są na bieżąco podczas zajęć edukacyjnych.
Rodzice uzyskują informacje o postępach ucznia podczas zebrań z rodzicami i podczas dyżurów nauczycielskich oraz poprzez dzienniczek ucznia.
Opracowały: Grażyna Redmer, Anna Głodowska
powrót
|