szkoła

aktualności

dokumenty szkoły

nauczyciele
uczniowie
samorząd uczniowski
biblioteka szkolna
pedagog szkolny
osiągnięcia

rodzice i uczniowie

WSO
plan lekcji
egzamin gimnazjalny
podręczniki
kalendarz szkolny
spotkania z rodzicami
koła zainteresowań
sport szkolny

galeria

z życia szkoły
 
kontakt
Zespół Szkół
Szkoła Podstawowa

 

© 2006-2011 by WM

   

WSO

 

Przedmiotowy system oceniania z języka niemieckiego


1. Cele oceniania z języka niemieckiego:


    - informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych języka niemieckiego,
    - udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,
    - motywowanie ucznia do systematycznej pracy połączonej z samooceną jego wyników,
    - rozwijanie zainteresowań językowych ucznia,
    - rozwijanie ogólnej zdolności dostrzegania różnego rodzaju związków i zależności (przyczynowo-skutkowych, funkcjonalnych, czasowych, przestrzennych itp.),
    - rozwijanie zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego,
    - kształtowanie sprawności słuchania i czytania ze zrozumieniem,
    - kształtowanie umiejętności zachowań językowych adekwatnych do sytuacji komunikacyjnych, czyli zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce oraz gromadzenia potrzebnych doświadczeń i tworzenia nawyków,
    - rozwijanie umiejętności poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną.

2. Ustopniowane i zoperacjonalizowane wymagania programowe.

Wymagania programowe na poszczególne stopnie szkolne dla klas pierwszych, drugich i trzecich gimnazjum, znajdują się w dokumentacji szkolnej w formie analizy treści nauczania języka niemieckiego w danej klasie.
Poziomy wymagań edukacyjnych:
    a) koniecznych (K) - na stopień dopuszczający,
    b) podstawowych (P) - na stopień dostateczny,
    c) rozszerzających (R) - na stopień dobry,
    d) dopełniających (D)  - na stopień bardzo dobry,
    e) wykraczających (W) - na stopień celujący.

Wymagania zostały opracowane zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego dla szkół gimnazjalnych. Zakres treści nauczania języka niemieckiego został podzielony na następujące działy:

Klasa I
    a) Czas przeszły Perfekt,
    b) Odmiana przymiotnika,
    c) Miasta niemieckie,
    d) Liczebniki,
    e) Dom i zakupy,
    f) Stopniowanie przymiotnika i przysłówka,
    g) Czas przyszły Futur I,
    h) Zdania podrzędnie złożone

Klasa II
    a) Odmiany przymiotnika,
    b) Przysłówki przyimkowe,
    c) Präteritum - czas przeszły prosty,
    d) Kierunki czynności,
    e) Konstrukcje bezokolicznikowe z "zu",
    f) Sport,
    g) Wakacje

Klasa III
    a) Czasowniki rozdzielnie złożone,
    b) Czas przeszły prosty- Präteritum,
    c) Zdania przydawkowe,
    d) Spójniki zdań podrzędnych,
    e) Konstrukcje bezokolicznikowe z "um…zu",
    f) Zaimki pytajne

3. Osiągnięcia podlegające ocenianiu i sprawdzaniu.

Na lekcjach języka niemieckiego są następujące obszary aktywności ucznia:
    a) odpowiedzi ustne,
    b) prace pisemne: kartkówki, sprawdziany, dyktanda,
    c) praca ucznia na lekcji - aktywność w czasie zajęć,
    d) prowadzenie dialogu w języku niemieckim z nauczycielem lub kolegą,
    e) praca ucznia w domu - zadania domowe,
    f) estetyka i sposób wykonywania zadań np. prowadzenie zeszytu ćwiczeń,
    g) korzystanie z różnych, dodatkowych źródeł wiedzy, 
    h) umiejętność pracy samodzielnej i w grupie,
    i) przygotowanie dodatkowych zadań: projektów, inscenizacji, apeli itp.,
    j) umiejętność pracy z mapą,
    k) udział i zajmowanie wysokich lokat w konkursach przedmiotowych.

4. Metody sprawdzania osiągnięć.

Stopień opanowania przez ucznia poszczególnych osiągnięć z języka niemieckiego sprawdzany jest następującymi metodami:
    - wypowiedzi ustne,
    - kartkówki,
    - wielostopniowe testy sprawdzające,
    - dyktanda,
    - różnego rodzaju prace pisemne (indywidualne i grupowe).
W ciągu jednego semestru uczeń uzyskuje co najmniej dwie oceny z odpowiedzi ustnych. Tą metodą sprawdzane są wiadomości i umiejętności z trzech ostatnich lekcji. Zamiast odpowiedzi ustnych uczniowie mogą pisać kartkówki. Ewentualne nieprzygotowanie do zajęć uczeń powinien zgłosić przed rozpoczęciem lekcji (z prawa tego może skorzystać 2 razy w semestrze).
Po realizacji każdego działu uczniowie realizują wielostopniowe testy sprawdzające. Są one zapowiedziane z tygodniowym wyprzedzeniem oraz poprzedzone lekcja powtórzeniową. Każde zadanie w teście ma określoną ilość punktów, zależną od stopnia trudności.
Jeżeli uczeń uzyska:
    - 90 - 100 % punktów i poprawnie wykona zadania na ocenę celującą to ją otrzymuje,
    - 85 - 95 % punktów otrzymuje ocenę bardzo dobrą,
    - 65 - 84 % punktów otrzymuje ocenę dobrą,
    - 50 - 64 % punktów otrzymuje ocenę dostateczną,
    - 30 - 49 % punktów otrzymuje ocenę dopuszczającą,
    -  0 - 29 % punktów otrzymuje ocenę niedostateczną.

Na każdych zajęciach oceniana jest praca uczniów oraz szczególna ich aktywność. Dokonywana jest ona przy pomocy plusów i minusów. W chwili uzyskania 5 plusa - uczeń otrzymuje za swoją aktywność na lekcjach oc. bardzo dobrą. Uczniowie, którzy nie pracują na lekcji otrzymują minusa, przy sumie pięciu minusów uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną.
Uczniowie systematycznie oceniani są za wykonywanie zadań domowych. Brak zadania należy zgłosić nauczycielowi na początku lekcji, co jest równoznaczne ze zgłoszeniem przez ucznia jego nieprzygotowania do lekcji. W przypadku nie zgłoszenia braku zadania domowego otrzymuje on ocenę niedostateczną.
W ciągu oku szkolnego ocenie mogą być poddane zeszyty i zeszyty ćwiczeń. Na ocenę tą wpływ ma estetyka i systematyczność prowadzenia zeszytów oraz sposób rozwiązywania zadań.
Oceniając postępy ucznia, uwzględnia się także:
    - rozmowę z uczniem,
    - stopień zaangażowania w wykonywanie zadań i rozwijanie własnej osobowości,
    - nakład pracy włożony w poczynione postępy.

5. Sposoby poprawiania wyników niekorzystnych dla ucznia.

Uczeń każdorazowo może poprawić ocenę (z pracy pisemnej) niekorzystną dla niego w terminie 14 dni od momentu jej uzyskania. W przypadku długotrwałej nieobecności w szkole (powyżej 5-ciu dni) termin ten wydłuża się do 21 dni.

6. Sposób wystawiania oceny semestralnej (końcoworocznej).

Oceny śródsemestralne i końcoworoczne nie są średnia arytmetyczną ocen cząstkowych. Brane są pod uwagę oceny ucznia ze wszystkich możliwych obszarów aktywności, jednak ważność poszczególnych ocen nie jest taka sama. Największe znaczenie maja oceny uzyskane ze sprawdzianów oraz odpowiedzi ustnych i kartkówek, a w następnej kolejności oceny za pracę ucznia na lekcji i w domu oraz prowadzenie zeszytu i inne formy jego aktywności. Oceny wystawiane są w skali od 1 do 6.
O planowanych ocenie semestralnej rocznej uczeń dowiaduje się na miesiąc przed terminem ich wystawienia. O ocenie niedostatecznej wychowawca powiadamia rodziców ( rodziców formie pisemnej) w czasie zebrania lub podczas indywidualnego spotkania.

7. Pomoc uczniowi z semestralną oceną niedostateczną.

Uczeń jest zobowiązany do uzupełnienia wszystkich zadań wykonywanych na zajęciach i w domu, w dogodnym terminie, ustalonym wspólnie przez nauczyciela, ucznia i rodzica (po feriach zimowych). Uczeń powinien również poprawić pisemne sprawdziany, których nie zaliczył w pierwszym semestrze.

8. Pomoc uczniowi, którego długa nieobecność szkole jest usprawiedliwiona.

Dla ucznia, który opuścił wiele godzin lekcyjnych z przyczyn usprawiedliwionych, nauczyciel ustala wraz z nim terminy zaległych sprawdzianów takim czasie, aby umożliwić mu pełne przygotowanie się do nich. Obowiązkiem ucznia jest uzupełnienie zeszytu ćwiczeń. W przypadku trudności ze zrozumieniem zaległego materiału, uczeń może liczyć na pomoc nauczyciela. Organizuje się także pomoc koleżeńską.

9. Przekazywanie informacji o postępach ucznia.

Informacje o postępach ucznia są przekazywane mu na bieżąco podczas zajęć lub bezpośrednio po nich.
Rodzice uzyskują informacje o postępach ucznia podczas zebrań klasowych, w czasie dyżurów nauczycielskich oraz podczas rozmów indywidualnych z nauczycielem.


opracowała mgr Agata Jasińska 

 powrót