szkoła

aktualności

dokumenty szkoły

nauczyciele
uczniowie
samorząd uczniowski
biblioteka szkolna
pedagog szkolny
osiągnięcia

rodzice i uczniowie

WSO
plan lekcji
egzamin gimnazjalny
podręczniki
kalendarz szkolny
spotkania z rodzicami
koła zainteresowań
sport szkolny

galeria

z życia szkoły
 
kontakt
Zespół Szkół
Szkoła Podstawowa

 

© 2006-2011 by WM

   

WSO

 

Przedmiotowy system oceniania z języka angielskiego

1. W niniejszym przedmiotowym systemie oceniania uwzględnione zostały następujące obszary wiedzy i umiejętności ucznia:
   - Gramatyka i słownictwo
   - Słuchanie
   - Mówienie
   - Wymowa
  
- Czytanie
   - Pisanie
   - Prowadzenie zeszytu / zeszytu ćwiczeń
   - Praca domowa
   - Praca projektowa
   - Sprawdzian wiadomości / test
   - Umiejętność pracy w grupie
   - Umiejętność samodzielnego uczenia się
   - Pilność / zaangażowanie ucznia.

2.  Kontrakt  
   1. System oceniania jest oparty na zasadzie sprawiedliwości.
   2. Ocenianiu podlegają następujące rodzaje aktywności ucznia: sprawdziany, kartkówki, odpowiedzi ustne, prace domowe, ćwiczenia wykonywane w klasie, prace projektowe indywidualne i grupowe, zeszyt, umiejętność samodzielnego uczenia się i samooceny postępów nauczania, pilność.
   3. Uczeń oceniany jest na dwa sposoby:
      a) na bieżąco:
          - by pomoc mu rozpoznać i zrozumieć swoje mocne i słabe punkty oraz dać mu wyraźne wskazówki, nad czym powinien więcej pracować (ustalanie obszarów pracy wyrównawczej i pomocy);
          - by przekazać rodzicom / opiekunom informacje o jego postępach, mocnych i słabych stronach, a także wskazać, w jaki sposób powinien pracować, aby osiągnąć poprawę;
          - by dać nauczycielowi informację zwrotną na temat efektywności jego nauczania, właściwości doboru materiałów, oraz by pomóc w adaptowaniu planu nauczania, jeśli zachodzi taka potrzeba;
      b) okresowo:
          - by przekazać uczniowi, rodzicom / opiekunom i nauczycielom obraz postępów, aktywności i osiągnięć w języku angielskim pod koniec pewnej części programu nauki (np. koniec semestru / roku szkolnego /danego cyklu nauczania);
          - by dostarczyć informacji nauczycielowi odpowiedzialnemu za następny etap nauki.
   4. Kontroli postępów nauczania dokonuje się:
      a) przy pomocy obiektywnych sprawdzianów lub testów;
      b) poprzez obserwacje innych rodzajów aktywności ucznia, według załączonych kryteriów.
   5. Uczeń ma prawo poprawić lub zaliczyć pracę klasowa w terminie wyznaczonym przez nauczyciela, nie później jednak niż na tydzień przed klasyfikacją. Dotyczy to również sprawdzianów, na których uczeń był nieobecny.
   6. W ciągu semestru przewiduje się co najmniej dwie prace klasowe, zapowiadane uczniom min. tydzień przed planowanym terminem.
   7. Kartkówki sprawdzają wiadomości z bieżącego działu i nie muszą być zapowiadane. Jeżeli uczeń był nieobecny na kartkówce, odpowiedni materiał może zaliczyć w formie odpowiedzi ustnej.
   8. Poprawione prace pisemne uczeń dostaje do wglądu nie później niż w tydzień po przeprowadzeniu sprawdzianu, kartkówki zaś na następnej lekcji, o ile jest to możliwe.
   9. Ocenę za pracę w grupie i pilność przyznaje się na koniec semestru.
 10. Uczeń ma prawo być nieprzygotowany do lekcji dwa razy w ciągu semestru, co zostaje odnotowane przez nauczyciela w karcie obserwacji ucznia przed rozpoczęciem danej lekcji. Nie obejmuje to zwolnienia z pisania zapowiedzianej pracy klasowej.
 11. Jeżeli uczeń opuścił więcej niż 50% lekcji, może być niesklasyfikowany z języka angielskiego.
 12. Uczeń z opinią z poradni psychologiczno-pedagogicznej na temat specyficznych trudności w uczeniu się, pisze prace klasowe, kartkówki i prace domowe dostosowane do swoich potrzeb i możliwości.
 13. Uczeń z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim uczy się według odrębnego programu gimnazjum specjalnego. Oceniany jest zgodnie z wkładem pracy i wysiłkiem proporcjonalnym do swoich możliwości.
 14. Ocenę celującą może otrzymać uczeń, który spełnia wszystkie warunki konieczne do uzyskania oceny bardzo dobrej, a dodatkowo wykazuje się wiedzą znacznie wykraczającą poza program nauczania obowiązujący na jego poziomie, wykonuje ciekawe pomoce naukowe lub interdyscyplinarne prace projektowe, bierze udział w konkursach przedmiotowych i odnosi w nich sukcesy.
 15. Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie spełnia kryteriów dla oceny dopuszczającej, nie wykorzystuje pomocy w postaci zajęć wyrównawczych, pracuje poniżej swoich możliwości i nie wykazuje chęci nadrobienia zaległości.
 16. Podane niżej kryteria ocen stosuje się w połączeniu z treściami przewidzianymi w rozkładach materiału na dany semestr / rok nauczania w oparciu o wybrany i zatwierdzony przez dyrektora szkoły program nauczania.

3. Szczegółowe kryteria oceniania:  
   Gramatyka i słownictwo. Osiągnięcia ucznia:
       celujący
          • dobrze opanował i swobodnie stosuje w praktyce zagadnienia gramatyczne określone w rozkładzie materiału i niektóre wykraczające poza nakreślone ramy
          • potrafi budować złożone zdania, poprawne pod względem gramatycznym i logicznym
          • posiada bogaty zasób słownictwa, obejmujący tematykę określoną w rozkładzie materiału i wykraczający poza nią
          • zna i stosuje w praktyce wyrażenia potoczne przedstawione w podręczniku i wiele wyrażeń z innych źródeł, jak prasa, telewizja i Internet
          • zna i z powodzeniem stosuje różne techniki wyszukiwania znaczenia wyrazów
          • samodzielnie posługuje się różnego rodzaju słownikami
        bardzo dobry
          • dobrze opanował i stosuje w praktyce zagadnienia gramatyczne określone w rozkładzie materiału
          • potrafi budować spójne zdania, poprawne pod względem gramatycznym i logicznym
          • posiada bogaty zasób słownictwa, obejmujący tematykę określoną w rozkładzie materiału
          • zna i stosuje w praktyce wyrażenia potoczne przedstawione w podręczniku
          • zna i stosuje różne techniki wyszukiwania znaczenia wyrazów
          • samodzielnie posługuje się różnego rodzaju słownikami
        dobry
          • dość dobrze opanował i stosuje w praktyce zagadnienia gramatyczne określone w rozkładzie materiału
          • potrafi budować w większości przypadków spójne zdania, na ogół poprawne pod względem gramatycznym i logicznym
          • posiada szeroki zasób słownictwa, obejmujący tematykę określoną w rozkładzie materiału
          • zna i stosuje w praktyce większość wyrażeń potocznych przedstawionych w podręczniku
          • zna i stosuje różne techniki wyszukiwania znaczenia wyrazów
          • samodzielnie posługuje się słownikiem polsko-angielskim i angielsko-polskim
        dostateczny
          • poprawnie opanował i stosuje w praktyce niektóre zagadnienia gramatyczne określone w rozkładzie materiału
          • nie zawsze potrafi budować spójne zdania – na ogół są one bardzo krótkie i proste – często popełnia błędy gramatyczne i logiczne
          • na ogół używa słownictwa odpowiedniego do zadania, choć w ograniczonym zakresie – zna niewiele słów o charakterze bardziej złożonym czy abstrakcyjnym
          • zna i stosuje w praktyce niektóre wyrażenia potoczne przedstawione w podręczniku
          • zna różne techniki wyszukiwania znaczenia wyrazów, ale ma problemy z wyborem wyrazu pasującego do kontekstu
        dopuszczający
          • opanował niewiele zagadnień gramatycznych określonych w rozkładzie materiału
          • potrafi budować zdania, ale przeważnie niespójne, z dużą ilością błędów gramatycznych i logicznych
          • dysponuje bardzo ograniczonym zakresem słownictwa odpowiedniego do zadania
          • zna i stosuje w praktyce bardzo niewiele wyrażeń potocznych i codziennego słownictwa, często popełnia błędy
          • ma duże problemy w korzystaniu ze słownika, wymaga pomocy ze strony nauczyciela przy wyszukiwaniu znaczenia wyrazów i wybieraniu wyrazu pasującego do kontekstu  
        niedostateczny
          • nie opanował zagadnień gramatycznych ani leksykalnych określonych w rozkładzie materiału
          • nie potrafi budować spójnych zdań, nawet z pomocą nauczyciela
          • nie potrafi skutecznie korzystać ze słownika

   Słuchanie. Osiągnięcia ucznia:  
        celujący
          • potrafi zrozumieć ogólny sens różnorodnych tekstów i rozmów opartych na materiale kursowym i wykraczającym poza niego, np. rozumie dialogi z filmów i sens popularnych piosenek
          • potrafi zrozumieć kluczowe informacje w różnorodnych tekstach i rozmowach i wyłonić z nich błędy
          • potrafi wydobyć szczegółowe informacje i stosownie do nich zareagować, np. zrobić na ich odstawie notatkę, uszeregować zdarzenia, czy wypełnić tabelkę
          • potrafi z łatwością rozpoznać uczucia i reakcje mówiącego
          • potrafi z łatwością rozróżniać dźwięki, głoski, akcent wyrazowy i zdaniowy
          • potrafi z łatwością zrozumieć polecenia nauczyciela  
        bardzo dobry
          • potrafi zrozumieć ogólny sens różnorodnych tekstów i rozmów opartych na materiale kursowym
          • potrafi zrozumieć kluczowe informacje w różnorodnych tekstach i rozmowach i wyłonić z nich błędy
          • potrafi wydobyć szczegółowe informacje i stosownie do nich zareagować, np. zrobić na ich podstawie notatkę, uszeregować zdarzenia, czy wypełnić tabelkę
          • potrafi z łatwością rozpoznać uczucia i reakcje mówiącego
          • potrafi z łatwością rozróżniać dźwięki, głoski, akcent wyrazowy i zdaniowy
          • potrafi z łatwością zrozumieć polecenia nauczyciela  
        dobry
          • potrafi zazwyczaj zrozumieć ogólny sens różnorodnych tekstów i rozmów
          • potrafi zrozumieć większość kluczowych informacji w różnorodnych tekstach i rozmowach
          • potrafi wydobyć większość potrzebnych informacji i stosownie do nich zareagować, np. zrobić na ich podstawie krótką notatkę, uszeregować zdarzenia, czy wypełnić tabelkę
          • potrafi rozpoznać uczucia i reakcje mówiącego
          • potrafi rozróżniać dźwięki, głoski i akcent w większości wyrazów i zdań
          • potrafi zrozumieć polecenia nauczyciela  
        dostateczny
          • potrafi czasami zrozumieć ogólny sens różnorodnych tekstów i rozmów
          • potrafi zrozumieć część kluczowych informacji w różnorodnych tekstach i rozmowach
          • potrafi wydobyć część potrzebnych informacji i stosownie do nich zareagować, np. dopasować różne elementy, uszeregować zdarzenia, czy wypełnić tabelkę
          • potrafi zazwyczaj rozpoznać uczucia i reakcje mówiącego
          • potrafi rozróżniać większość dźwięków i głosek, ale ma problemy z rozpoznaniem akcentu wyrazowego i zdaniowego
          • potrafi zazwyczaj zrozumieć polecenia nauczyciela  
        dopuszczający
          • rzadko potrafi zrozumieć ogólny sens różnorodnych tekstów i rozmów
          • potrafi zrozumieć kilka kluczowych informacji w różnorodnych tekstach i rozmowach
          • potrafi wydobyć niedużą część potrzebnych informacji, by stosownie do nich zareagować, np. dopasować różne elementy, uszeregować zdarzenia czy wypełnić tabelkę
          • potrafi czasami rozpoznać uczucia i reakcje mówiącego
          • potrafi rozróżnić niektóre dźwięki i głoski, ale rzadko rozpoznaje akcent wyrazowy i zdaniowy
          • potrafi zrozumieć polecenia nauczyciela, ale z pomocą lub podpowiedziami
        niedostateczny
          • najczęściej nie potrafi zrozumieć ogólnego sensu tekstów ani rozmów
          • nie potrafi zrozumieć prawie żadnych kluczowych informacji w tekstach ani rozmowach
          • nie potrafi wydobyć żadnych potrzebnych informacji, by stosownie do nich zareagować, np. dopasować różne elementy, uszeregować zdarzenia czy wypełnić tabelkę
          • prawie nigdy nie rozpoznaje uczuć ani reakcji mówiącego
          • nie potrafi rozróżnić dźwięków ani głosek, nie rozpoznaje akcentu wyrazowego ani zdaniowego
          • nie potrafi zrozumieć poleceń nauczyciela, nawet z pomocą i podpowiedziami

   Mówienie / Wymowa. Osiągnięcia ucznia:  
        celujący
           • potrafi płynnie wypowiadać się na dowolne tematy, zachowując przy tym dużą dokładność językową i bogactwo leksykalne znacznie wykraczające poza ramy nakreślone przez rozkład materiału
           • potrafi w naturalny i spontaniczny sposób zabierać głos w rozmowie
           • ma bardzo dobrą wymowę i intonację
           • można go z łatwością zrozumieć
         bardzo dobry
           • potrafi z powodzeniem przekazać wiadomość przeprowadzić wywiad z inną osobą
           • potrafi mówić płynnie i bez zawahań na tematy określone w rozkładzie materiału, np. podaje w rozbudowany sposób informacje o sobie i innych osobach, wypowiada się na temat filmów i programów telewizyjnych, różnych miejsc i obiektów w mieście, uroczystości, świąt i innych ważnych wydarzeń, zakazów, nakazów i obowiązków, zwyczajów w Polsce i krajach angielskiego obszaru językowego, planów na przyszłość
           • potrafi wyrazić swoje potrzeby, preferencje, stany, rady, sugestie, powinności, nakazy, zakazy, obowiązki i przypuszczenia
           • potrafi dokonać zakupów i zamówić posiłek w barze, kawiarni czy restauracji
           • posługuje się poprawnym językiem, popełniając niewiele błędów
           • dysponuje bogatym zakresem słownictwa dla wyrażenia myśli i idei
           • potrafi w naturalny sposób zabierać głos w rozmowie
           • można go z łatwością zrozumieć  
         dobry
           • przeważnie potrafi z powodzeniem przekazać wiadomość lub zadać pytania stosowane w wywiadach innym osobom
           • potrafi mówić spójnie, choć z lekkim wahaniem na tematy określone w rozkładzie materiału
           • na ogół potrafi wyrazić swoje potrzeby, preferencje, stany, rady, sugestie, powinności, nakazy, zakazy, obowiązki i przypuszczenia
           • potrafi dokonać prostych zakupów i zamówić posiłek w barze, restauracji czy kawiarni
           • potrafi na ogół w naturalny sposób zabierać głos w rozmowie
           • można go zazwyczaj zrozumieć bez trudności  
         dostateczny
           • czasami potrafi z powodzeniem przekazać wiadomość, zadać nieskomplikowane pytanie lub odpowiedzieć na pytania innych osób, choć popełnia przy tym błędy
           • potrafi mówić spójnie, ale z wyraźnym wahaniem na tematy określone w rozkładzie materiału
           • potrafi wyrazić swoje niektóre potrzeby, preferencje, stany, rady, sugestie, powinności, nakazy, zakazy, obowiązki i przypuszczenia
           • potrafi dokonać prostych zakupów i zamówić posiłek w barze, restauracji czy kawiarni, ale korzystając z pomocy nauczyciela lub innych osób
           • potrafi czasami w naturalny sposób zabierać głos w rozmowie, ale głównie wtedy, gdy temat go szczególnie interesuje lub dotyczy
           • można go zazwyczaj zrozumieć  
         dopuszczający
           • czasami potrafi przekazać wiadomość, zadać nieskomplikowane pytanie lub odpowiedzieć na pytania innych osób, ale z trudnościami
           • potrafi czasem mówić spójnie, ale z częstym wahaniem na tematy określone w rozkładzie materiału
           • potrafi wyrazić swoje niektóre potrzeby, preferencje, stany, rady, sugestie, powinności, nakazy, zakazy, obowiązki i przypuszczenia, ale w bardzo ograniczonym zakresie i z poważnymi błędami
           • potrafi dokonać prostych zakupów i zamówić posiłek w barze, restauracji czy kawiarni, ale korzystając z pomocy nauczyciela lub innych osób, słownika lub innych pomocy i używając pojedynczych słów, czy bardzo prostych i nie zawsze poprawnych wyrażeń
           • rzadko próbuje zabierać głos w rozmowie
           • można go zazwyczaj zrozumieć, ale z pewna trudnością  
         niedostateczny
           • nie potrafi samodzielnie przekazać wiadomości, zadać sensownego pytania, ani odpowiedzieć na pytania innych osób
           • nie potrafi samodzielnie wypowiadać się na żadne tematy określone w rozkładzie materiału
           • nie potrafi wyrazić swoich potrzeb, preferencji, stanów, rad, sugestii, powinności, nakazów, zakazów, obowiązków ani przypuszczeń; braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają mu jakąkolwiek komunikację
           • prawie nigdy nie zabiera głosu w rozmowie
           • robi tak duże błędy w wymowie, że jego wypowiedzi nie można zrozumieć

   Czytanie. Osiągnięcia ucznia:  
         celujący
           • potrafi czytać dla przyjemności i zrozumieć główne myśli w dłuższych autentycznych tekstach, takich jak lektury, artykuły w prasie czy teksty z Internetu
           • potrafi korzystać ze strategii stosowanych podczas czytania, np. przewidywanie treści tekstu na podstawie tytułu, czytanie tekstu pod kątem pytań do tekstu, z którymi zapoznał się przed czytaniem, itp.
           • rozumie konstrukcję tekstu, potrafi uporządkować tekst poprzestawiany
           • bez trudu potrafi wybrać odpowiednie informacje z dłuższego tekstu
           • potrafi ocenić, czy podana informacja jest prawdziwa czy fałszywa i uzasadnić swoją decyzję  
         bardzo dobry
           • potrafi czytać dla przyjemności i zrozumieć główne myśli w uproszczonych lekturach i niezbyt trudnych tekstach autentycznych, takich jak artykuły w prasie, ogłoszenia, przewodniki i ulotki turystyczne, instrukcje, polecenia do gier komputerowych czy teksty z Internetu
           • potrafi korzystać ze strategii stosowanych podczas czytania, np. przewidywanie treści tekstu na podstawie tytułu, czytanie tekstu pod kątem pytań do tekstu, z którymi zapoznał się przed czytaniem, itp.
           • rozumie konstrukcję tekstu, potrafi uporządkować tekst poprzestawiany
           • bez trudu potrafi wybrać odpowiednie informacje z dłuższego tekstu w podręczniku
           • potrafi ocenić, czy podana informacja jest prawdziwa czy fałszywa i uzasadnić swoja decyzję
         dobry
           • rozumie sens ogólny tekstów zaprezentowanych w podręczniku i umie znaleźć w nich większość potrzebnych informacji
           • potrafi zrozumieć główne myśli w interesujących go, dość prostych i popartych ilustracjami tekstach autentycznych, takich jak artykuły w prasie, ogłoszenia, instrukcje, polecenia do gier komputerowych, czy teksty z Internetu
           • najczęściej potrafi korzystać ze strategii stosowanych podczas czytania, np. przewidywanie treści tekstu na podstawie tytułu, czytanie tekstu pod kątem pytań do tekstu, z którymi zapoznał się przed czytaniem, itp.
           • na ogół rozumie konstrukcję tekstu, potrafi uporządkować tekst poprzestawiany • przeważnie potrafi ocenić, czy podana informacja jest prawdziwa czy fałszywa, ale miewa problemy z uzasadnieniem swojej decyzji  
         dostateczny
           • naprowadzony pytaniami pomocniczymi, z pomocą nauczyciela lub kolegów / koleżanek w klasie, rozumie sens ogólny tekstów zaprezentowanych w podręczniku, ale potrafi znaleźć tylko niektóre z potrzebnych informacji
           • czasami potrafi zrozumieć główne myśli w interesujących go, dość prostych i popartych ilustracjami tekstach, takich jak artykuły w prasie, ogłoszenia, instrukcje, polecenia do gier komputerowych, czy teksty z Internetu
           • czasami potrafi korzystać ze strategii stosowanych podczas czytania, np. przewidywanie trzeci tekstu na podstawie tytułu, czytanie tekstu pod kątem pytań do tekstu, z którymi zapoznał się przed czytaniem, itp.
           • na ogół rozumie konstrukcję tekstu, ale ma kłopoty z poprawnym uporządkowaniem poprzestawianego tekstu
           • na ogół potrafi ocenić, czy podana informacja jest prawdziwa czy fałszywa, ale nie potrafi poprawnie uzasadnić swojej decyzji  
        dopuszczający
           • z pomocą nauczyciela, bardzo ogólnie rozumie sens przeczytanego tekstu lub innej informacji w podręczniku, ale nie potrafi z nich wyodrębnić szczegółowych informacji
           • rzadko potrafi korzystać ze strategii stosowanych podczas czytania, np. przewidywanie treści tekstu na podstawie tytułu, czytanie tekstu pod kątem pytań do tekstu, z którymi zapoznał się przed czytaniem, itp.
           • rozumie konstrukcje tylko bardzo prostych tekstów, ale nie potrafi samodzielnie uporządkować poprzestawianego tekstu
           • czasami trafnie odgaduje, czy dana informacja związana z tekstem jest prawdziwa czy fałszywa, ale nie potrafi uzasadnić swojej decyzji  
         niedostateczny
           • nawet z pomocą nauczyciela, nie rozumie sensu przeczytanego tekstu i nie potrafi z niego wyodrębnić żadnych informacji
           • nie potrafi korzystać ze strategii stosowanych podczas czytania    

   Pisanie. Osiągnięcia ucznia:  
         celujący
           • potrafi napisać wypowiedź pisemną zawierającą złożone struktury, słownictwo i własne przemyślenia na tematy różne, nawet wykraczające poza tematykę omawianą na zajęciach szkolnych
           • samodzielnie lub we współpracy z grupą sporządza pisemną pracę projektową, korzystając z różnych źródeł i materiałów
           • potrafi w spójny sposób zorganizować tekst
           • w zadaniu pisemnym zawiera wszystkie istotne punkty
           • pisze teksty o odpowiedniej długości
           • używa poprawnej pisowni i interpunkcji  
         bardzo dobry
           • potrafi napisać wypowiedź pisemną zawierającą złożone struktury i słownictwo na tematy wyszczególnione w rozkładzie materiału, np. napisać list, pocztówkę, informacje o sobie i innych, sporządzić opis ludzi, zwierząt, rzeczy, miejsc i uroczystości, ulubionego programu telewizyjnego lub filmu, napisać dłuższą narrację w oparciu o podane wskazówki itp.
           • samodzielnie lub we współpracy z grupą sporządza pisemną pracę projektową, korzystając z różnych źródeł i materiałów
           • potrafi w spójny sposób zorganizować tekst
           • w zadaniu pisemnym zawiera wszystkie istotne punkty
           • pisze teksty o odpowiedniej długości
           • używa poprawnej pisowni i interpunkcji  
         dobry
           • próbuje pisać teksty użytkowe, takie jak list, pocztówka, krótka notatka czy opis, z użyciem złożonych struktur i słownictwa
           • teksty przez niego pisane, obejmujące tematy wyszczególnione w rozkładzie materiału, są na ogół dobrze zorganizowane i spójne, zawierają wszystkie istotne punkty, choć niektóre z nich są potraktowane marginalnie
           • czasami stosuje szyk wyrazów podobny do polskiego
           • pisze teksty nieco krótsze lub dłuższe od wymaganej długości
           • współpracuje z grupą kolegów / koleżanek przy tworzeniu wspólnej pisemnej pracy projektowej, korzystając z różnych źródeł i materiałów
           • używa przeważnie poprawnej pisowni i interpunkcji  
         dostateczny
           • potrafi napisać zadanie zawierające proste struktury i słownictwo
           • współpracując z grupą kolegów / koleżanek tworzy wspólną pisemną pracę projektową, wykonując prace pomocnicze, typu: wyszukiwanie wiadomości, przepisywanie tekstu, rysunki, dbanie o stronę techniczno-artystyczna, itp.
           • pisze teksty na ogół zorganizowane, ale niezbyt spójne
           • w zadaniu pisemnym zawiera większość istotnych punktów
           • pisze teksty z elementami wyraźnie krótszymi lub dłuższymi od wymaganej długości
           • używa czasami niepoprawnej pisowni i interpunkcji  
        dopuszczający
           • próbuje pisać zdania zawierające proste struktury i słownictwo
           • niechętnie współpracuje z grupą przy pracach projektowych, jest raczej biernym obserwatorem • przeważnie pisze teksty źle zorganizowane, chaotyczne
           • w zadaniu pisemnym zawiera bardzo niewiele istotnych punktów
           • pisze teksty na ogół wyraźnie krótsze od wymaganej długości
           • używa przeważnie niepoprawnej pisowni i interpunkcji  
        niedostateczny
           • nawet nie próbuje pisać zadań otwartych
           • odmawia współpracy z grupą przy pracach projektowych
           • we wszystkich zadaniach pisemnych, nawet w przepisywaniu z tablicy, używa niepoprawnej pisowni i interpunkcji
           • nie prowadzi zeszytu przedmiotowego lub robi to bardzo niechlujnie, przez co zeszyt jest nieprzydatny w procesie uczenia się  

  Prowadzenie zeszytu / zeszytu ćwiczeń. Osiągnięcia ucznia:  
        celujący
           • zeszyt / zeszyt ćwiczeń bardzo staranny
           • uczeń dokonuje samodzielnych notatek poza wymaganymi, włączając do zeszytu informacje samodzielnie zdobyte z innych źródeł i wykonując w nim zadania dodatkowe  
        bardzo dobry
           • zeszyt / zeszyt ćwiczeń prowadzony bardzo starannie, pismo czytelne, notatki systematyczne  
        dobry
           • zeszyt / zeszyt ćwiczeń prowadzony jest dość starannie, pismo na ogół czytelne, notatki systematycznie uzupełniane  
       dostateczny
           • zeszyt / zeszyt ćwiczeń mało staranny, pismo często nieczytelne, brakuje wielu wpisów przy kolejnych lekcjach  
       dopuszczający
           • zeszyt / zeszyt ćwiczeń bardzo mało staranny, pismo czasami zupełnie nieczytelne
           • tylko niektóre lekcje maja odzwierciedlenie w postaci zapisu tematu, z pominięciem notatki  
       niedostateczny
           • nie prowadzi zeszytu przedmiotowego / zeszytu ćwiczeń lub robi to bardzo niechlujnie, przez co zeszyt jest nieprzydatny w procesie uczenia się  

   Praca domowa. Osiągnięcia ucznia:  
       celujący
           • chętnie i często z własnej inicjatywy wykonuje dodatkowe prace domowe, tam gdzie to możliwe, sprawdzając je przy użyciu klucza, a w przypadku wątpliwości konsultuje się z nauczycielem
           • pracuje samodzielnie i systematycznie
           • zadania domowe otwarte znacznie wykraczają poza wymagany poziom
       bardzo dobry
           • potrafi z powodzeniem samodzielnie wykonać pracę domową, wykorzystując podane instrukcje i wzory
           • prace domowe odrabia systematycznie  
       dobry
           • najczęściej z powodzeniem samodzielnie wykonuje pracę domowa, wykorzystując podane instrukcje i wzory
           • prace domowe odrabia na ogół systematycznie  
       dostateczny
           • czasami miewa kłopoty z prawidłowym odrobieniem prac domowych, stara się jednak wykonywać je samodzielnie i w miarę systematycznie  
       dopuszczający
           • często praca domowa wykonana jest nieprawidłowo, bądź niesamodzielnie
       niedostateczny
           • najczęściej nie odrabia prac domowych  

   Praca projektowa indywidualna. Osiągnięcia ucznia:  
        celujący
           • praca o wyjątkowych walorach merytorycznych i artystycznych z wykorzystaniem wiadomości z innych przedmiotów nauczania, różnych źródeł i mediów
           • doskonale zaprezentowana  
        bardzo dobry
           • praca bardzo staranna, zawiera wiele wiadomości pochodzących z innych przedmiotów nauczania i różnych źródeł
           • właściwie zaprezentowana  
        dobry
           • praca wykonana bardzo starannie, ale nie wskazuje na wykorzystywanie wiadomości interdyscyplinarnych lub nie została zaprezentowana we właściwy sposób
       dostateczny
           • praca niezbyt starannie wykonana, o niewielkiej wartości merytorycznej i artystycznej
           • zaprezentowana w mało interesujący sposób  
       dopuszczający
           • praca niestaranna, o nikłej wartości merytorycznej i artystycznej
           • zawiera wiele błędów
           • wskazuje na próbę komunikacji językowej i pewien wysiłek włożony w jej wykonanie  
       niedostateczny
           • brak pracy projektowej lub praca tak niepoprawna i niestaranna, że niemożliwe jest przyznanie jej oceny pozytywnej  

   Współpraca w grupie. Osiągnięcia ucznia:
       celujący  
           • potrafi współpracować w grupie, zaplanować zadanie, podjąć jego realizację i doprowadzić do końca
           • wykazuje dużą dozę myślenia twórczego
           • w przypadku pracy grupowej czuje się współodpowiedzialny za proces i efekt końcowy, ale nie narzuca swojej wizji innym i nie stara się dominować
           • potrafi wykorzystywać informacje z innych dziedzin nauczania i odpowiednio je przetwarzać, a także uwzględnić w produkcie końcowym informacje i materiały przedstawione przez innych członków grupy
           • poza formą pisemną czy plastyczną, potrafi z powodzeniem wspólną pracę zaprezentować ustnie lub tak pokierować prezentacją, by każdy członek grupy miał w niej swój udział  
       bardzo dobry
           • potrafi współpracować w grupie, zaplanować zadanie, podjąć jego realizację i doprowadzić do końca
           • wykazuje duża dozę myślenia twórczego, ale zdarza mu się narzucać swoja wolę innym i dominować nad grupą
           • w przypadku pracy grupowej czuje się odpowiedzialny za proces i efekt końcowy; na ogół to on rozdziela zadania w grupie i dba o ich wykonanie
           • potrafi wykorzystywać informacje z różnych dziedzin nauczania i odpowiednio je przetwarzać
           • poza formą pisemną czy plastyczną, potrafi z powodzeniem zaprezentować pracę ustnie  
        dobry
           • potrafi współpracować w grupie, choć najczęściej realizuje zadania zaproponowane przez bardziej twórczych członków grupy
           • najczęściej czuje się współodpowiedzialny za proces i efekt końcowy pracy
           • często wykorzystuje informacje z innych dziedzin nauczania, choć miewa kłopoty z ich przetworzeniem
           • najczęściej potrafi zaprezentować pracę ustnie, wskazując na elementy wykonane przez siebie  
        dostateczny
           • w niewielkim stopniu przyczynia się do powstania pracy grupowej
           • zazwyczaj ogranicza się do dostarczenia materiałów w języku polskim, pozostawiając innym członkom grupy zadanie przetworzenia ich na język angielski
           • w bardzo ograniczony sposób potrafi zaprezentować pracę ustnie i wskazać w niej na swój udział  
        dopuszczający
           • jest bardzo biernym członkiem grupy, często jego rola ogranicza się do funkcji pomocniczych, mechanicznego przepisywania lub podawania materiałów służących do powstania grupowej pracy projektowej
           • bardzo niechętnie identyfikuje się z grupą i pracą, nie czuje się za nią odpowiedzialny w takim stopniu jak powinien
           • nie potrafi zaprezentować pracy ustnie  
        niedostateczny
           • nie chce pracować w grupie, nie czuje się za nią współodpowiedzialny, często utrudnia i dezorganizuje pracę innym
           • nawet w najmniejszym stopniu nie przyczynił się do powstania wspólnej pracy projektowej

Uwaga! W przypadku pracy projektowej wykonywanej w grupie stosuje się ocenę łączną za gotowy produkt i wkład pracy danego ucznia oraz jego umiejętność pracy w grupie.  

   Umiejętność samodzielnego uczenia się. Osiągnięcia ucznia:  
         celujący         
            • uczeń potrafi zdobywać wiedzę niezależnie od nauczyciela, potrafi korzystać z różnych słowników, mediów i wykorzystywać wiedzę z innych przedmiotów nauczania
            • zna różne techniki uczenia się i stosuje te, które są dla niego najskuteczniejsze
            • jest uczniem refleksyjnym, odpowiedzialnym za własny proces uczenia się
            • potrafi dostrzec swoje mocne i słabsze strony, określić, czemu powinien poświęcić więcej czasu chętnie poszukuje nowej, wykraczającej poza program nauczania obowiązujący na poziomie jego grupy  
         bardzo dobry
            • uczeń w sposób skuteczny wykorzystuje strategie uczenia się sugerowane przez nauczyciela
            • podejmuje próby samodzielnego rozwiązywania problemów
            • potrafi wyciągać wnioski z własnych sukcesów i błędów
            • umie korzystać z różnych słowników i innych źródeł informacji  
         dobry
            • czasami podejmuje próby samodzielnego rozwiązywania problemów, niezależnie od nauczyciela; zazwyczaj jednak potrzebuje pomocy i wskazówek odnośnie dodatkowych źródeł
            • stara się wyciągać wnioski z własnych błędów
            • korzysta jedynie ze słownika dwujęzycznego, ale czasami miewa kłopoty z wyborem odpowiedniego słowa  
         dostateczny
            • rzadko podejmuje próby samodzielnego rozwiązywania problemów, czy zdobywania wiedzy dodatkowej
            • wymaga pomocy i wskazówek nauczyciela lub kolegów / koleżanek, dzięki którym wykonuje zadania obowiązkowe
            • zna zasady korzystania ze słownika dwujęzycznego, ale robi to niechętnie, woli zapytać o nieznane słowo innych  
         dopuszczający
            • prawie nigdy nie podejmuje prób samodzielnego zdobywania wiedzy; wymaga ciągłej pomocy i wskazówek
            • z trudnością korzysta ze słownika dwujęzycznego
            • w niewielkim stopniu potrafi korzystać z podręcznika i własnych notatek
         niedostateczny
            • uczeń niesamodzielny, nawet nie usiłuje samodzielnie rozpocząć żadnego zadania; z góry zakłada, że niczego nie wie i nie umie
            • nawet z pomocą nauczyciela i kolegów / koleżanek nie wykonuje zadań właściwie • nie potrafi korzystać z żadnych słowników, źródeł dodatkowych, ani materiału podręcznika    

4. Sprawdziany / testy.
Poniższa tabela ilustruje podział punktacji z testów / sprawdzianów, odpowiednio do oceny.
Ocena Zakres procentowy
 celująca 6 90% - 100% + zadanie dodatkowe
 bardzo dobra  5 85% - 95%
 dobra 4 65% - 84%
 dostateczna 3 50% - 64%
 dopuszczająca 2 30% - 49%
 niedostateczna 1 0% - 29%

Uwaga! W przypadku uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się, należy dostosowywać sprawdziany i testy indywidualnie, w zależności od konkretnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych tych uczniów. Wymagania edukacyjne w stosunku do nich powinny być ustalone na takim poziomie, by byli w stanie im sprostać, ale jednocześnie by skłaniały ich do przezwyciężania trudności i motywowały do dalszej pracy. Pilność / zaangażowanie ucznia Oceniane są w sposób opisowy, ze szczególnym uwzględnieniem wkładu pracy ucznia proporcjonalnie do jego zdolności i możliwości.

Opracowała Jolanta Świerszczko-Raczka

 powrót