WSO
|
Przedmiotowy system oceniania z języka
angielskiego 1. W niniejszym
przedmiotowym systemie oceniania uwzględnione zostały następujące
obszary wiedzy i umiejętności ucznia:
- Gramatyka i słownictwo
- Słuchanie
- Mówienie
- Wymowa
- Czytanie
- Pisanie
- Prowadzenie zeszytu / zeszytu ćwiczeń
- Praca domowa
- Praca projektowa
- Sprawdzian wiadomości / test
- Umiejętność pracy w grupie
- Umiejętność samodzielnego uczenia się
- Pilność / zaangażowanie ucznia.
2. Kontrakt
1. System oceniania jest oparty na zasadzie sprawiedliwości.
2. Ocenianiu podlegają następujące rodzaje aktywności ucznia:
sprawdziany, kartkówki, odpowiedzi ustne, prace domowe, ćwiczenia
wykonywane w klasie, prace projektowe indywidualne i grupowe,
zeszyt, umiejętność samodzielnego uczenia się i samooceny postępów
nauczania, pilność.
3. Uczeń oceniany jest na dwa sposoby:
a) na bieżąco:
- by pomoc mu rozpoznać i
zrozumieć swoje mocne i słabe punkty oraz dać mu wyraźne wskazówki,
nad czym powinien więcej pracować (ustalanie obszarów pracy
wyrównawczej i pomocy);
- by przekazać rodzicom /
opiekunom informacje o jego postępach, mocnych i słabych stronach, a
także wskazać, w jaki sposób powinien pracować, aby osiągnąć
poprawę;
- by dać nauczycielowi
informację zwrotną na temat efektywności jego nauczania, właściwości
doboru materiałów, oraz by pomóc w adaptowaniu planu nauczania,
jeśli zachodzi taka potrzeba;
b) okresowo:
- by przekazać uczniowi,
rodzicom / opiekunom i nauczycielom obraz postępów, aktywności i
osiągnięć w języku angielskim pod koniec pewnej części programu
nauki (np. koniec semestru / roku szkolnego /danego cyklu
nauczania);
- by dostarczyć
informacji nauczycielowi odpowiedzialnemu za następny etap nauki.
4. Kontroli postępów nauczania dokonuje się:
a) przy pomocy obiektywnych sprawdzianów lub
testów;
b) poprzez obserwacje innych rodzajów aktywności
ucznia, według załączonych kryteriów.
5. Uczeń ma prawo poprawić lub zaliczyć pracę klasowa w terminie
wyznaczonym przez nauczyciela, nie później jednak niż na tydzień
przed klasyfikacją. Dotyczy to również sprawdzianów, na których
uczeń był nieobecny.
6. W ciągu semestru przewiduje się co najmniej dwie prace klasowe,
zapowiadane uczniom min. tydzień przed planowanym terminem.
7. Kartkówki sprawdzają wiadomości z bieżącego działu i nie muszą
być zapowiadane. Jeżeli uczeń był nieobecny na kartkówce, odpowiedni
materiał może zaliczyć w formie odpowiedzi ustnej.
8. Poprawione prace pisemne uczeń dostaje do wglądu nie później niż
w tydzień po przeprowadzeniu sprawdzianu, kartkówki zaś na następnej
lekcji, o ile jest to możliwe.
9. Ocenę za pracę w grupie i pilność przyznaje się na koniec
semestru.
10. Uczeń ma prawo być nieprzygotowany do lekcji dwa razy w ciągu
semestru, co zostaje odnotowane przez nauczyciela w karcie
obserwacji ucznia przed rozpoczęciem danej lekcji. Nie obejmuje to
zwolnienia z pisania zapowiedzianej pracy klasowej.
11. Jeżeli uczeń opuścił więcej niż 50% lekcji, może być niesklasyfikowany
z języka angielskiego.
12. Uczeń z opinią z poradni psychologiczno-pedagogicznej na temat
specyficznych trudności w uczeniu się, pisze prace klasowe,
kartkówki i prace domowe dostosowane do swoich potrzeb i możliwości.
13. Uczeń z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim uczy się według
odrębnego programu gimnazjum specjalnego. Oceniany jest zgodnie z
wkładem pracy i wysiłkiem proporcjonalnym do swoich możliwości.
14. Ocenę celującą może otrzymać uczeń, który spełnia wszystkie warunki
konieczne do uzyskania oceny bardzo dobrej, a dodatkowo wykazuje się
wiedzą znacznie wykraczającą poza program nauczania obowiązujący na
jego poziomie, wykonuje ciekawe pomoce naukowe lub
interdyscyplinarne prace projektowe, bierze udział w konkursach
przedmiotowych i odnosi w nich sukcesy.
15. Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie spełnia kryteriów dla
oceny dopuszczającej, nie wykorzystuje pomocy w postaci zajęć
wyrównawczych, pracuje poniżej swoich możliwości i nie wykazuje
chęci nadrobienia zaległości.
16. Podane niżej kryteria ocen stosuje się w połączeniu z treściami
przewidzianymi w rozkładach materiału na dany semestr / rok
nauczania w oparciu o wybrany i zatwierdzony przez dyrektora szkoły
program nauczania.
3. Szczegółowe kryteria oceniania:
Gramatyka i słownictwo. Osiągnięcia ucznia:
celujący
• dobrze opanował i
swobodnie stosuje w praktyce zagadnienia gramatyczne określone w
rozkładzie materiału i niektóre wykraczające poza nakreślone ramy
• potrafi budować złożone
zdania, poprawne pod względem gramatycznym i logicznym
• posiada bogaty zasób
słownictwa, obejmujący tematykę określoną w rozkładzie materiału i
wykraczający poza nią
• zna i stosuje w
praktyce wyrażenia potoczne przedstawione w podręczniku i wiele
wyrażeń z innych źródeł, jak prasa, telewizja i Internet
• zna i z powodzeniem
stosuje różne techniki wyszukiwania znaczenia wyrazów
• samodzielnie posługuje
się różnego rodzaju słownikami
bardzo dobry
• dobrze opanował i
stosuje w praktyce zagadnienia gramatyczne określone w rozkładzie
materiału
• potrafi budować spójne
zdania, poprawne pod względem gramatycznym i logicznym
• posiada bogaty zasób
słownictwa, obejmujący tematykę określoną w rozkładzie materiału
• zna i stosuje w
praktyce wyrażenia potoczne przedstawione w podręczniku
• zna i stosuje różne
techniki wyszukiwania znaczenia wyrazów
• samodzielnie posługuje
się różnego rodzaju słownikami
dobry
• dość dobrze opanował i
stosuje w praktyce zagadnienia gramatyczne określone w rozkładzie
materiału
• potrafi budować w
większości przypadków spójne zdania, na ogół poprawne pod względem
gramatycznym i logicznym
• posiada szeroki zasób
słownictwa, obejmujący tematykę określoną w rozkładzie materiału
• zna i stosuje w
praktyce większość wyrażeń potocznych przedstawionych w podręczniku
• zna i stosuje różne
techniki wyszukiwania znaczenia wyrazów
• samodzielnie posługuje
się słownikiem polsko-angielskim i angielsko-polskim
dostateczny
• poprawnie opanował i
stosuje w praktyce niektóre zagadnienia gramatyczne określone w
rozkładzie materiału
• nie zawsze potrafi
budować spójne zdania – na ogół są one bardzo krótkie i proste –
często popełnia błędy gramatyczne i logiczne
• na ogół używa
słownictwa odpowiedniego do zadania, choć w ograniczonym zakresie –
zna niewiele słów o charakterze bardziej złożonym czy abstrakcyjnym
• zna i stosuje w
praktyce niektóre wyrażenia potoczne przedstawione w podręczniku
• zna różne techniki
wyszukiwania znaczenia wyrazów, ale ma problemy z wyborem wyrazu
pasującego do kontekstu
dopuszczający
• opanował niewiele
zagadnień gramatycznych określonych w rozkładzie materiału
• potrafi budować zdania,
ale przeważnie niespójne, z dużą ilością błędów gramatycznych i
logicznych
• dysponuje bardzo
ograniczonym zakresem słownictwa odpowiedniego do zadania
• zna i stosuje w
praktyce bardzo niewiele wyrażeń potocznych i codziennego
słownictwa, często popełnia błędy
• ma duże problemy w
korzystaniu ze słownika, wymaga pomocy ze strony nauczyciela przy
wyszukiwaniu znaczenia wyrazów i wybieraniu wyrazu pasującego do
kontekstu
niedostateczny
• nie opanował zagadnień
gramatycznych ani leksykalnych określonych w rozkładzie materiału
• nie potrafi budować
spójnych zdań, nawet z pomocą nauczyciela
• nie potrafi skutecznie
korzystać ze słownika
Słuchanie. Osiągnięcia ucznia:
celujący
• potrafi zrozumieć
ogólny sens różnorodnych tekstów i rozmów opartych na materiale
kursowym i wykraczającym poza niego, np. rozumie dialogi z filmów i
sens popularnych piosenek
• potrafi zrozumieć
kluczowe informacje w różnorodnych tekstach i rozmowach i wyłonić z
nich błędy
• potrafi wydobyć
szczegółowe informacje i stosownie do nich zareagować, np. zrobić na
ich odstawie notatkę, uszeregować zdarzenia, czy wypełnić tabelkę
• potrafi z łatwością
rozpoznać uczucia i reakcje mówiącego
• potrafi z łatwością
rozróżniać dźwięki, głoski, akcent wyrazowy i zdaniowy
• potrafi z łatwością
zrozumieć polecenia nauczyciela
bardzo dobry
• potrafi zrozumieć
ogólny sens różnorodnych tekstów i rozmów opartych na materiale
kursowym
• potrafi zrozumieć
kluczowe informacje w różnorodnych tekstach i rozmowach i wyłonić z
nich błędy
• potrafi wydobyć
szczegółowe informacje i stosownie do nich zareagować, np. zrobić na
ich podstawie notatkę, uszeregować zdarzenia, czy wypełnić tabelkę
• potrafi z łatwością
rozpoznać uczucia i reakcje mówiącego
• potrafi z łatwością
rozróżniać dźwięki, głoski, akcent wyrazowy i zdaniowy
• potrafi z łatwością
zrozumieć polecenia nauczyciela
dobry
• potrafi zazwyczaj
zrozumieć ogólny sens różnorodnych tekstów i rozmów
• potrafi zrozumieć
większość kluczowych informacji w różnorodnych tekstach i rozmowach
• potrafi wydobyć
większość potrzebnych informacji i stosownie do nich zareagować, np.
zrobić na ich podstawie krótką notatkę, uszeregować zdarzenia, czy
wypełnić tabelkę
• potrafi rozpoznać
uczucia i reakcje mówiącego
• potrafi rozróżniać
dźwięki, głoski i akcent w większości wyrazów i zdań
• potrafi zrozumieć
polecenia nauczyciela
dostateczny
• potrafi czasami
zrozumieć ogólny sens różnorodnych tekstów i rozmów
• potrafi zrozumieć część
kluczowych informacji w różnorodnych tekstach i rozmowach
• potrafi wydobyć część
potrzebnych informacji i stosownie do nich zareagować, np. dopasować
różne elementy, uszeregować zdarzenia, czy wypełnić tabelkę
• potrafi zazwyczaj
rozpoznać uczucia i reakcje mówiącego
• potrafi rozróżniać
większość dźwięków i głosek, ale ma problemy z rozpoznaniem akcentu
wyrazowego i zdaniowego
• potrafi zazwyczaj
zrozumieć polecenia nauczyciela
dopuszczający
• rzadko potrafi
zrozumieć ogólny sens różnorodnych tekstów i rozmów
• potrafi zrozumieć kilka
kluczowych informacji w różnorodnych tekstach i rozmowach
• potrafi wydobyć niedużą
część potrzebnych informacji, by stosownie do nich zareagować, np.
dopasować różne elementy, uszeregować zdarzenia czy wypełnić tabelkę
• potrafi czasami
rozpoznać uczucia i reakcje mówiącego
• potrafi rozróżnić
niektóre dźwięki i głoski, ale rzadko rozpoznaje akcent wyrazowy i
zdaniowy
• potrafi zrozumieć
polecenia nauczyciela, ale z pomocą lub podpowiedziami
niedostateczny
• najczęściej nie potrafi
zrozumieć ogólnego sensu tekstów ani rozmów
• nie potrafi zrozumieć
prawie żadnych kluczowych informacji w tekstach ani rozmowach
• nie potrafi wydobyć
żadnych potrzebnych informacji, by stosownie do nich zareagować, np.
dopasować różne elementy, uszeregować zdarzenia czy wypełnić tabelkę
• prawie nigdy nie
rozpoznaje uczuć ani reakcji mówiącego
• nie potrafi rozróżnić
dźwięków ani głosek, nie rozpoznaje akcentu wyrazowego ani
zdaniowego
• nie potrafi zrozumieć
poleceń nauczyciela, nawet z pomocą i podpowiedziami
Mówienie / Wymowa. Osiągnięcia ucznia:
celujący
• potrafi płynnie
wypowiadać się na dowolne tematy, zachowując przy tym dużą
dokładność językową i bogactwo leksykalne znacznie wykraczające poza
ramy nakreślone przez rozkład materiału
• potrafi w
naturalny i spontaniczny sposób zabierać głos w rozmowie
• ma bardzo dobrą
wymowę i intonację
• można go z
łatwością zrozumieć
bardzo
dobry
• potrafi z
powodzeniem przekazać wiadomość przeprowadzić wywiad z inną osobą
• potrafi mówić
płynnie i bez zawahań na tematy określone w rozkładzie materiału,
np. podaje w rozbudowany sposób informacje o sobie i innych osobach,
wypowiada się na temat filmów i programów telewizyjnych, różnych
miejsc i obiektów w mieście, uroczystości, świąt i innych ważnych
wydarzeń, zakazów, nakazów i obowiązków, zwyczajów w Polsce i
krajach angielskiego obszaru językowego, planów na przyszłość
• potrafi wyrazić
swoje potrzeby, preferencje, stany, rady, sugestie, powinności,
nakazy, zakazy, obowiązki i przypuszczenia
• potrafi dokonać
zakupów i zamówić posiłek w barze, kawiarni czy restauracji
• posługuje się
poprawnym językiem, popełniając niewiele błędów
• dysponuje bogatym
zakresem słownictwa dla wyrażenia myśli i idei
• potrafi w
naturalny sposób zabierać głos w rozmowie
• można go z
łatwością zrozumieć
dobry
• przeważnie
potrafi z powodzeniem przekazać wiadomość lub zadać pytania
stosowane w wywiadach innym osobom
• potrafi mówić
spójnie, choć z lekkim wahaniem na tematy określone w rozkładzie
materiału
• na ogół potrafi
wyrazić swoje potrzeby, preferencje, stany, rady, sugestie,
powinności, nakazy, zakazy, obowiązki i przypuszczenia
• potrafi dokonać
prostych zakupów i zamówić posiłek w barze, restauracji czy kawiarni
• potrafi na ogół w
naturalny sposób zabierać głos w rozmowie
• można go
zazwyczaj zrozumieć bez trudności
dostateczny
• czasami potrafi z
powodzeniem przekazać wiadomość, zadać nieskomplikowane pytanie lub
odpowiedzieć na pytania innych osób, choć popełnia przy tym błędy
• potrafi mówić
spójnie, ale z wyraźnym wahaniem na tematy określone w rozkładzie
materiału
• potrafi wyrazić
swoje niektóre potrzeby, preferencje, stany, rady, sugestie,
powinności, nakazy, zakazy, obowiązki i przypuszczenia
• potrafi dokonać
prostych zakupów i zamówić posiłek w barze, restauracji czy
kawiarni, ale korzystając z pomocy nauczyciela lub innych osób
• potrafi czasami w
naturalny sposób zabierać głos w rozmowie, ale głównie wtedy, gdy
temat go szczególnie interesuje lub dotyczy
• można go
zazwyczaj zrozumieć
dopuszczający
• czasami potrafi
przekazać wiadomość, zadać nieskomplikowane pytanie lub odpowiedzieć
na pytania innych osób, ale z trudnościami
• potrafi czasem
mówić spójnie, ale z częstym wahaniem na tematy określone w
rozkładzie materiału
• potrafi wyrazić
swoje niektóre potrzeby, preferencje, stany, rady, sugestie,
powinności, nakazy, zakazy, obowiązki i przypuszczenia, ale w bardzo
ograniczonym zakresie i z poważnymi błędami
• potrafi dokonać
prostych zakupów i zamówić posiłek w barze, restauracji czy
kawiarni, ale korzystając z pomocy nauczyciela lub innych osób,
słownika lub innych pomocy i używając pojedynczych słów, czy bardzo
prostych i nie zawsze poprawnych wyrażeń
• rzadko próbuje
zabierać głos w rozmowie
• można go
zazwyczaj zrozumieć, ale z pewna trudnością
niedostateczny
• nie potrafi
samodzielnie przekazać wiadomości, zadać sensownego pytania, ani
odpowiedzieć na pytania innych osób
• nie potrafi
samodzielnie wypowiadać się na żadne tematy określone w rozkładzie
materiału
• nie potrafi
wyrazić swoich potrzeb, preferencji, stanów, rad, sugestii,
powinności, nakazów, zakazów, obowiązków ani przypuszczeń; braki w
wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają mu jakąkolwiek
komunikację
• prawie nigdy nie
zabiera głosu w rozmowie
• robi tak duże
błędy w wymowie, że jego wypowiedzi nie można zrozumieć
Czytanie. Osiągnięcia ucznia:
celujący
• potrafi czytać
dla przyjemności i zrozumieć główne myśli w dłuższych autentycznych
tekstach, takich jak lektury, artykuły w prasie czy teksty z
Internetu
• potrafi korzystać
ze strategii stosowanych podczas czytania, np. przewidywanie treści
tekstu na podstawie tytułu, czytanie tekstu pod kątem pytań do
tekstu, z którymi zapoznał się przed czytaniem, itp.
• rozumie
konstrukcję tekstu, potrafi uporządkować tekst poprzestawiany
• bez trudu potrafi
wybrać odpowiednie informacje z dłuższego tekstu
• potrafi ocenić,
czy podana informacja jest prawdziwa czy fałszywa i uzasadnić swoją
decyzję
bardzo
dobry
• potrafi czytać
dla przyjemności i zrozumieć główne myśli w uproszczonych lekturach
i niezbyt trudnych tekstach autentycznych, takich jak artykuły w
prasie, ogłoszenia, przewodniki i ulotki turystyczne, instrukcje,
polecenia do gier komputerowych czy teksty z Internetu
• potrafi korzystać
ze strategii stosowanych podczas czytania, np. przewidywanie treści
tekstu na podstawie tytułu, czytanie tekstu pod kątem pytań do
tekstu, z którymi zapoznał się przed czytaniem, itp.
• rozumie
konstrukcję tekstu, potrafi uporządkować tekst poprzestawiany
• bez trudu potrafi
wybrać odpowiednie informacje z dłuższego tekstu w podręczniku
• potrafi ocenić,
czy podana informacja jest prawdziwa czy fałszywa i uzasadnić swoja
decyzję
dobry
• rozumie sens
ogólny tekstów zaprezentowanych w podręczniku i umie znaleźć w nich
większość potrzebnych informacji
• potrafi zrozumieć
główne myśli w interesujących go, dość prostych i popartych
ilustracjami tekstach autentycznych, takich jak artykuły w prasie,
ogłoszenia, instrukcje, polecenia do gier komputerowych, czy teksty
z Internetu
• najczęściej
potrafi korzystać ze strategii stosowanych podczas czytania, np.
przewidywanie treści tekstu na podstawie tytułu, czytanie tekstu pod
kątem pytań do tekstu, z którymi zapoznał się przed czytaniem, itp.
• na ogół rozumie
konstrukcję tekstu, potrafi uporządkować tekst poprzestawiany •
przeważnie potrafi ocenić, czy podana informacja jest prawdziwa czy
fałszywa, ale miewa problemy z uzasadnieniem swojej decyzji
dostateczny
• naprowadzony
pytaniami pomocniczymi, z pomocą nauczyciela lub kolegów / koleżanek
w klasie, rozumie sens ogólny tekstów zaprezentowanych w
podręczniku, ale potrafi znaleźć tylko niektóre z potrzebnych
informacji
• czasami potrafi
zrozumieć główne myśli w interesujących go, dość prostych i
popartych ilustracjami tekstach, takich jak artykuły w prasie,
ogłoszenia, instrukcje, polecenia do gier komputerowych, czy teksty
z Internetu
• czasami potrafi
korzystać ze strategii stosowanych podczas czytania, np.
przewidywanie trzeci tekstu na podstawie tytułu, czytanie tekstu pod
kątem pytań do tekstu, z którymi zapoznał się przed czytaniem, itp.
• na ogół rozumie
konstrukcję tekstu, ale ma kłopoty z poprawnym uporządkowaniem
poprzestawianego tekstu
• na ogół potrafi
ocenić, czy podana informacja jest prawdziwa czy fałszywa, ale nie
potrafi poprawnie uzasadnić swojej decyzji
dopuszczający
• z pomocą
nauczyciela, bardzo ogólnie rozumie sens przeczytanego tekstu lub
innej informacji w podręczniku, ale nie potrafi z nich wyodrębnić
szczegółowych informacji
• rzadko potrafi
korzystać ze strategii stosowanych podczas czytania, np.
przewidywanie treści tekstu na podstawie tytułu, czytanie tekstu pod
kątem pytań do tekstu, z którymi zapoznał się przed czytaniem, itp.
• rozumie
konstrukcje tylko bardzo prostych tekstów, ale nie potrafi
samodzielnie uporządkować poprzestawianego tekstu
• czasami trafnie
odgaduje, czy dana informacja związana z tekstem jest prawdziwa czy
fałszywa, ale nie potrafi uzasadnić swojej decyzji
niedostateczny
• nawet z pomocą
nauczyciela, nie rozumie sensu przeczytanego tekstu i nie potrafi z
niego wyodrębnić żadnych informacji
• nie potrafi
korzystać ze strategii stosowanych podczas czytania
Pisanie. Osiągnięcia ucznia:
celujący
• potrafi napisać
wypowiedź pisemną zawierającą złożone struktury, słownictwo i własne
przemyślenia na tematy różne, nawet wykraczające poza tematykę
omawianą na zajęciach szkolnych
• samodzielnie lub
we współpracy z grupą sporządza pisemną pracę projektową,
korzystając z różnych źródeł i materiałów
• potrafi w spójny
sposób zorganizować tekst
• w zadaniu
pisemnym zawiera wszystkie istotne punkty
• pisze teksty o
odpowiedniej długości
• używa poprawnej
pisowni i interpunkcji
bardzo
dobry
• potrafi napisać
wypowiedź pisemną zawierającą złożone struktury i słownictwo na
tematy wyszczególnione w rozkładzie materiału, np. napisać list,
pocztówkę, informacje o sobie i innych, sporządzić opis ludzi,
zwierząt, rzeczy, miejsc i uroczystości, ulubionego programu
telewizyjnego lub filmu, napisać dłuższą narrację w oparciu o podane
wskazówki itp.
• samodzielnie lub
we współpracy z grupą sporządza pisemną pracę projektową,
korzystając z różnych źródeł i materiałów
• potrafi w spójny
sposób zorganizować tekst
• w zadaniu
pisemnym zawiera wszystkie istotne punkty
• pisze teksty o
odpowiedniej długości
• używa poprawnej
pisowni i interpunkcji
dobry
• próbuje pisać
teksty użytkowe, takie jak list, pocztówka, krótka notatka czy opis,
z użyciem złożonych struktur i słownictwa
• teksty przez
niego pisane, obejmujące tematy wyszczególnione w rozkładzie
materiału, są na ogół dobrze zorganizowane i spójne, zawierają
wszystkie istotne punkty, choć niektóre z nich są potraktowane
marginalnie
• czasami stosuje
szyk wyrazów podobny do polskiego
• pisze teksty
nieco krótsze lub dłuższe od wymaganej długości
• współpracuje z
grupą kolegów / koleżanek przy tworzeniu wspólnej pisemnej pracy
projektowej, korzystając z różnych źródeł i materiałów
• używa przeważnie
poprawnej pisowni i interpunkcji
dostateczny
• potrafi napisać
zadanie zawierające proste struktury i słownictwo
• współpracując z
grupą kolegów / koleżanek tworzy wspólną pisemną pracę projektową,
wykonując prace pomocnicze, typu: wyszukiwanie wiadomości,
przepisywanie tekstu, rysunki, dbanie o stronę
techniczno-artystyczna, itp.
• pisze teksty na
ogół zorganizowane, ale niezbyt spójne
• w zadaniu
pisemnym zawiera większość istotnych punktów
• pisze teksty z
elementami wyraźnie krótszymi lub dłuższymi od wymaganej długości
• używa czasami
niepoprawnej pisowni i interpunkcji
dopuszczający
• próbuje pisać
zdania zawierające proste struktury i słownictwo
• niechętnie
współpracuje z grupą przy pracach projektowych, jest raczej biernym
obserwatorem • przeważnie pisze teksty źle zorganizowane, chaotyczne
• w zadaniu
pisemnym zawiera bardzo niewiele istotnych punktów
• pisze teksty na
ogół wyraźnie krótsze od wymaganej długości
• używa przeważnie
niepoprawnej pisowni i interpunkcji
niedostateczny
• nawet nie próbuje
pisać zadań otwartych
• odmawia
współpracy z grupą przy pracach projektowych
• we wszystkich
zadaniach pisemnych, nawet w przepisywaniu z tablicy, używa
niepoprawnej pisowni i interpunkcji
• nie prowadzi
zeszytu przedmiotowego lub robi to bardzo niechlujnie, przez co
zeszyt jest nieprzydatny w procesie uczenia się
Prowadzenie zeszytu / zeszytu
ćwiczeń. Osiągnięcia ucznia:
celujący
• zeszyt / zeszyt
ćwiczeń bardzo staranny
• uczeń dokonuje
samodzielnych notatek poza wymaganymi, włączając do zeszytu
informacje samodzielnie zdobyte z innych źródeł i wykonując w nim
zadania dodatkowe
bardzo dobry
• zeszyt / zeszyt
ćwiczeń prowadzony bardzo starannie, pismo czytelne, notatki
systematyczne
dobry
• zeszyt / zeszyt
ćwiczeń prowadzony jest dość starannie, pismo na ogół czytelne,
notatki systematycznie uzupełniane
dostateczny
• zeszyt / zeszyt
ćwiczeń mało staranny, pismo często nieczytelne, brakuje wielu
wpisów przy kolejnych lekcjach
dopuszczający
• zeszyt / zeszyt
ćwiczeń bardzo mało staranny, pismo czasami zupełnie nieczytelne
• tylko niektóre
lekcje maja odzwierciedlenie w postaci zapisu tematu, z pominięciem
notatki
niedostateczny
• nie prowadzi
zeszytu przedmiotowego / zeszytu ćwiczeń lub robi to bardzo
niechlujnie, przez co zeszyt jest nieprzydatny w procesie uczenia
się
Praca domowa. Osiągnięcia
ucznia:
celujący
• chętnie i często
z własnej inicjatywy wykonuje dodatkowe prace domowe, tam gdzie to
możliwe, sprawdzając je przy użyciu klucza, a w przypadku
wątpliwości konsultuje się z nauczycielem
• pracuje
samodzielnie i systematycznie
• zadania domowe
otwarte znacznie wykraczają poza wymagany poziom
bardzo dobry
• potrafi z
powodzeniem samodzielnie wykonać pracę domową, wykorzystując podane
instrukcje i wzory
• prace domowe
odrabia systematycznie
dobry
• najczęściej z
powodzeniem samodzielnie wykonuje pracę domowa, wykorzystując podane
instrukcje i wzory
• prace domowe
odrabia na ogół systematycznie
dostateczny
• czasami miewa
kłopoty z prawidłowym odrobieniem prac domowych, stara się jednak
wykonywać je samodzielnie i w miarę systematycznie
dopuszczający
• często praca
domowa wykonana jest nieprawidłowo, bądź niesamodzielnie
niedostateczny
• najczęściej nie
odrabia prac domowych
Praca projektowa indywidualna.
Osiągnięcia ucznia:
celujący
• praca o
wyjątkowych walorach merytorycznych i artystycznych z wykorzystaniem
wiadomości z innych przedmiotów nauczania, różnych źródeł i mediów
• doskonale
zaprezentowana
bardzo dobry
• praca bardzo
staranna, zawiera wiele wiadomości pochodzących z innych przedmiotów
nauczania i różnych źródeł
• właściwie
zaprezentowana
dobry
• praca wykonana
bardzo starannie, ale nie wskazuje na wykorzystywanie wiadomości
interdyscyplinarnych lub nie została zaprezentowana we właściwy
sposób
dostateczny
• praca niezbyt
starannie wykonana, o niewielkiej wartości merytorycznej i
artystycznej
• zaprezentowana w
mało interesujący sposób
dopuszczający
• praca
niestaranna, o nikłej wartości merytorycznej i artystycznej
• zawiera wiele
błędów
• wskazuje na próbę
komunikacji językowej i pewien wysiłek włożony w jej wykonanie
niedostateczny
• brak pracy
projektowej lub praca tak niepoprawna i niestaranna, że niemożliwe
jest przyznanie jej oceny pozytywnej
Współpraca w grupie. Osiągnięcia
ucznia:
celujący
• potrafi
współpracować w grupie, zaplanować zadanie, podjąć jego realizację i
doprowadzić do końca
• wykazuje dużą
dozę myślenia twórczego
• w przypadku pracy
grupowej czuje się współodpowiedzialny za proces i efekt końcowy,
ale nie narzuca swojej wizji innym i nie stara się dominować
• potrafi
wykorzystywać informacje z innych dziedzin nauczania i odpowiednio
je przetwarzać, a także uwzględnić w produkcie końcowym informacje i
materiały przedstawione przez innych członków grupy
• poza formą
pisemną czy plastyczną, potrafi z powodzeniem wspólną pracę
zaprezentować ustnie lub tak pokierować prezentacją, by każdy
członek grupy miał w niej swój udział
bardzo dobry
• potrafi
współpracować w grupie, zaplanować zadanie, podjąć jego realizację i
doprowadzić do końca
• wykazuje duża
dozę myślenia twórczego, ale zdarza mu się narzucać swoja wolę innym
i dominować nad grupą
• w przypadku pracy
grupowej czuje się odpowiedzialny za proces i efekt końcowy; na ogół
to on rozdziela zadania w grupie i dba o ich wykonanie
• potrafi
wykorzystywać informacje z różnych dziedzin nauczania i odpowiednio
je przetwarzać
• poza formą
pisemną czy plastyczną, potrafi z powodzeniem zaprezentować pracę
ustnie
dobry
• potrafi
współpracować w grupie, choć najczęściej realizuje zadania
zaproponowane przez bardziej twórczych członków grupy
• najczęściej czuje
się współodpowiedzialny za proces i efekt końcowy pracy
• często
wykorzystuje informacje z innych dziedzin nauczania, choć miewa
kłopoty z ich przetworzeniem
• najczęściej
potrafi zaprezentować pracę ustnie, wskazując na elementy wykonane
przez siebie
dostateczny
• w niewielkim
stopniu przyczynia się do powstania pracy grupowej
• zazwyczaj
ogranicza się do dostarczenia materiałów w języku polskim,
pozostawiając innym członkom grupy zadanie przetworzenia ich na
język angielski
• w bardzo
ograniczony sposób potrafi zaprezentować pracę ustnie i wskazać w
niej na swój udział
dopuszczający
• jest bardzo
biernym członkiem grupy, często jego rola ogranicza się do funkcji
pomocniczych, mechanicznego przepisywania lub podawania materiałów
służących do powstania grupowej pracy projektowej
• bardzo niechętnie
identyfikuje się z grupą i pracą, nie czuje się za nią
odpowiedzialny w takim stopniu jak powinien
• nie potrafi
zaprezentować pracy ustnie
niedostateczny
• nie chce pracować
w grupie, nie czuje się za nią współodpowiedzialny, często utrudnia
i dezorganizuje pracę innym
• nawet w
najmniejszym stopniu nie przyczynił się do powstania wspólnej pracy
projektowej
Uwaga! W przypadku pracy projektowej wykonywanej w
grupie stosuje się ocenę łączną za gotowy produkt i wkład pracy
danego ucznia oraz jego umiejętność pracy w grupie.
Umiejętność samodzielnego uczenia
się. Osiągnięcia ucznia:
celujący
• uczeń
potrafi zdobywać wiedzę niezależnie od nauczyciela, potrafi
korzystać z różnych słowników, mediów i wykorzystywać wiedzę z
innych przedmiotów nauczania
• zna różne
techniki uczenia się i stosuje te, które są dla niego
najskuteczniejsze
• jest
uczniem refleksyjnym, odpowiedzialnym za własny proces uczenia się
• potrafi
dostrzec swoje mocne i słabsze strony, określić, czemu powinien
poświęcić więcej czasu chętnie poszukuje nowej, wykraczającej poza
program nauczania obowiązujący na poziomie jego grupy
bardzo
dobry
• uczeń w
sposób skuteczny wykorzystuje strategie uczenia się sugerowane przez
nauczyciela
• podejmuje
próby samodzielnego rozwiązywania problemów
• potrafi
wyciągać wnioski z własnych sukcesów i błędów
• umie
korzystać z różnych słowników i innych źródeł informacji
dobry
• czasami
podejmuje próby samodzielnego rozwiązywania problemów, niezależnie
od nauczyciela; zazwyczaj jednak potrzebuje pomocy i wskazówek
odnośnie dodatkowych źródeł
• stara się
wyciągać wnioski z własnych błędów
• korzysta
jedynie ze słownika dwujęzycznego, ale czasami miewa kłopoty z
wyborem odpowiedniego słowa
dostateczny
• rzadko
podejmuje próby samodzielnego rozwiązywania problemów, czy
zdobywania wiedzy dodatkowej
• wymaga
pomocy i wskazówek nauczyciela lub kolegów / koleżanek, dzięki
którym wykonuje zadania obowiązkowe
• zna zasady
korzystania ze słownika dwujęzycznego, ale robi to niechętnie, woli
zapytać o nieznane słowo innych
dopuszczający
• prawie
nigdy nie podejmuje prób samodzielnego zdobywania wiedzy; wymaga
ciągłej pomocy i wskazówek
• z
trudnością korzysta ze słownika dwujęzycznego
• w
niewielkim stopniu potrafi korzystać z podręcznika i własnych
notatek
niedostateczny
• uczeń
niesamodzielny, nawet nie usiłuje samodzielnie rozpocząć żadnego
zadania; z góry zakłada, że niczego nie wie i nie umie
• nawet z
pomocą nauczyciela i kolegów / koleżanek nie wykonuje zadań
właściwie • nie potrafi korzystać z żadnych słowników, źródeł
dodatkowych, ani materiału podręcznika
4. Sprawdziany / testy.
Poniższa tabela ilustruje podział punktacji z testów / sprawdzianów,
odpowiednio do oceny.
Ocena |
Zakres
procentowy |
celująca |
6 |
90% - 100% + zadanie dodatkowe |
bardzo dobra
|
5 |
85% - 95% |
dobra |
4 |
65% - 84% |
dostateczna |
3 |
50% - 64% |
dopuszczająca |
2 |
30% - 49% |
niedostateczna |
1 |
0% - 29% |
Uwaga! W przypadku uczniów z zaburzeniami
i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w
uczeniu się, należy dostosowywać sprawdziany i testy
indywidualnie, w zależności od konkretnych potrzeb
psychofizycznych i edukacyjnych tych uczniów. Wymagania
edukacyjne w stosunku do nich powinny być ustalone na takim
poziomie, by byli w stanie im sprostać, ale jednocześnie by
skłaniały ich do przezwyciężania trudności i motywowały do
dalszej pracy. Pilność / zaangażowanie ucznia Oceniane są w
sposób opisowy, ze szczególnym uwzględnieniem wkładu pracy
ucznia proporcjonalnie do jego zdolności i możliwości.
Opracowała Jolanta Świerszczko-Raczka
powrót
|