szkoła

aktualności

dokumenty szkoły

nauczyciele
uczniowie
samorząd uczniowski
biblioteka szkolna
pedagog szkolny
osiągnięcia

rodzice i uczniowie

WSO
plan lekcji
egzamin gimnazjalny
podręczniki
kalendarz szkolny
spotkania z rodzicami
koła zainteresowań
sport szkolny

galeria

z życia szkoły
 
kontakt
Zespół Szkół
Szkoła Podstawowa

 

© 2006-2011 by WM

   

WSO


Przedmiotowy system oceniania z informatyki


1. Cele oceniania z informatyki:


      - informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych,
      - pobudzanie uczniów do systematycznej pracy i rozwoju, wspieranie motywacji,
      - wskazanie kierunku dalszej pracy przez zwrócenie uwagi na sukcesy i braki,
      - rozwijanie poczucia odpowiedzialności ucznia za osobiste postępy,
      - wdrażanie uczniów do samooceny i umiejętności planowania własnej nauki,
      - rozwijanie zainteresowań ucznia informatyką,
      - skłanianie do samodzielnego myślenia,
      - wyrobienie nawyku samodzielnego i stałego doskonalenia się w celu rozwiązywania problemów życia codziennego,
      - kształtowanie dociekliwej i aktywnej postawy badawczej,
      - kształtowanie poszanowania praw autorskich,
      - dostarczanie rodzicom i nauczycielowi informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia.

2. Jawność ocen.

   1. Oceny są jawne zarówno dla ucznia jak i jego rodziców (prawnych opiekunów). 

   2. Sprawdzone i ocenione prace pisemne uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą otrzymać do wglądu.

   3. Na prośbę ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel jest zobowiązany do uzasadnienia wystawionej oceny.

3. Ustopniowane i zoperacjonalizowane wymagania programowe.

Wymagania programowe na poszczególne stopnie szkolne dla klas drugich i trzecich znajdują się w dokumentacji szkolnej w formie analizy treści nauczania informatyki w danej klasie z uwzględnieniem celów operacyjnych i poziomów wymagań edukacyjnych:
   1. koniecznych (K) - na stopień dopuszczający,
   2. podstawowych (P) - na stopień dostateczny,
   3. rozszerzających (R) - na stopień dobry,
   4. dopełniających (D) - na stopień bardzo dobry,
   5. wykraczających (W) - na stopień celujący.

Wymagania zostały opracowane zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego dla gimnazjum. Zakres treści nauczania informatyki został podzielony na następujące działy:

Klasa II: 
   1. O higienie pracy, komputerze, sieciach komputerowych i Internecie.
   2. O zarządzaniu zasobami komputera i pracy w systemie operacyjnym Windows XP.
   3. O ochronie zasobów komputera.
   4. O metodach redagowania dokumentów tekstowych za pomocą edytora tekstu (MS Word).
   5. O metodach dokonywania obliczeń za pomocą arkusza kalkulacyjnego (MS Excel).
   6. O sposobach magazynowania i selekcjonowania informacji (MS Works, ME Excel).
   7. O ciekawych sposobach uczenia się i sprawdzania wiedzy oraz modelowaniu i symulacji komputerowej.

Klasa III:
   1. O atrakcyjnym przedstawianiu i prezentowaniu informacji (MS PowerPoint, język HTML).
   2. O tworzeniu i obróbce obrazu za pomocą edytora grafiki (CorelDRAW, GIMP).
   3. O możliwościach globalnej Sieci, poznawaniu nowych programów, ochronie praw autorskich oraz korzyściach i zagrożeniach wynikających z korzystania z Internetu.
   4.O podstawowych pojęciach stosowanych w informatyce, algorytmach oraz technologii informatycznej i przyszłości informatyki.

4. Osiągnięcia podlegające ocenianiu i sprawdzaniu.

Na lekcjach informatyki oceniane są następujące obszary aktywności ucznia:
       - rozwiązywanie problemów za pomocą komputera,
       - posługiwanie się komputerem w przystosowanym dla ucznia środowisku sprzętowym,
       - korzystanie z różnorodnych źródeł i sposobów zdobywania informacji oraz jej przedstawiania i wykorzystania,
       - stosowanie komputerów do wzbogacania własnego uczenia się i poznania różnych dziedzin,
       - łączenie umiejętności praktycznej z wiedzą teoretyczną,
       - znajomość podstawowych metod pracy na komputerze,
       - znajomość podstawowych pojęć i metod informatyki,
       - znajomość wspólnych praw i mechanizmów informatyki, wiedza i umiejętność jej praktycznego wykorzystania w zakresie bezpieczeństwa i higieny podczas pracy na komputerze,
       - udział w zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych (zaangażowanie, wysiłek wkładany w pracę podczas zajęć),
       - udział w życiu szkoły (przygotowywanie prezentacji, gazetek, szkolnej witryny internetowej, itp.),
       - przestrzeganie regulaminu pracowni komputerowej,
       - praca ucznia na lekcji - aktywność w czasie lekcji,
       - korzystanie z różnych, dodatkowych źródeł wiedzy,
       - umiejętność pracy samodzielnej i w grupie,
       - podejmowanie dodatkowych zadań np. referatów, 
       - udział w konkursach przedmiotowych, zajmowanie w nich wysokich lokat.

5. Tryb oceniania.

Stopień opanowania przez ucznia poszczególnych osiągnięć z techniki sprawdzany jest następującymi metodami:
       - sprawdziany,
       - ćwiczenia praktyczne,
       - kartkówki,
       - odpowiedzi ustne,
       - różnego rodzaju prace pisemne,
       - obserwacja ucznia.

Ponadto:

   1. Każdy uczeń jest oceniany zgodnie z zasadami sprawiedliwości.

   2. Sprawdziany i ćwiczenia praktyczne są obowiązkowe.
Sprawdziany i ćwiczenia praktyczne są zapowiadane z tygodniowym wyprzedzeniem i podany jest zakres sprawdzanych umiejętności i wiedzy. Obejmują one materiał z całego działu lub jego integralnej części. 

   3. Krótkie sprawdziany (kartkówki) nie muszą być zapowiadane, obejmują 3 ostatnie jednostki lekcyjne.

   4. Uczeń nieobecny z przyczyn losowych na ćwiczeniach praktycznych musi wykonać je w terminie ustalonym przez nauczyciela.

   5. Jeżeli uczeń nie przystąpi do pisania pracy w wyznaczonym terminie, otrzymuje ocenę niedostateczną.

   6. Uczeń może poprawić ocenę niedostateczną ze sprawdzianu lub ćwiczeń praktycznych w terminie 14 dni od momentu jej uzyskania. W przypadku długotrwałej nieobecności w szkole (powyżej 5 dni) termin ten wydłuża się do 21 dni.
Poprawa oceny może odbyć się wyłącznie na dodatkowych zajęciach.

   7. Uczeń ma prawo do dwukrotnego w ciągu semestru zgłoszenia nieprzygotowania się do lekcji. Przez nieprzygotowanie się do lekcji rozumie się: brak zeszytu, brak pracy domowej, niegotowość do odpowiedzi, brak pomocy potrzebnych do lekcji (np. płyty CD z podręcznika).

Nieprzygotowanie do zajęć uczeń powinien zgłosić pisemnie przed rozpoczęciem lekcji (w momencie wchodzenia do klasy). Z prawa tego może skorzystać 2 razy w semestrze. Prawo to zostaje zawieszone na 1 miesiąc przed terminem klasyfikacji semestralnej lub rocznej.

   8. Po wykorzystaniu limitu określonego powyżej uczeń otrzymuje za każde nieprzygotowanie ocenę niedostateczną.

   9. Na każdych zajęciach oceniana jest praca uczniów. Szczególnie aktywni uczniowie otrzymują "plusy". Za zgromadzenie trzech "plusów" uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą z aktywności na lekcjach.

Przez aktywność na lekcji rozumie się: częste zgłaszanie się na lekcji i udzielanie poprawnych odpowiedzi, rozwiązywanie zadań dodatkowych w czasie lekcji, aktywną pracę w grupach.

 10. Uczniowie mogą także otrzymywać "minusy" za brak odpowiedzi lub odpowiedź błędną na podstawowe pytania z już przerobionego materiału, nieprzestrzeganie punktów regulaminu pracowni dotyczących obsługi komputera (niewłaściwe zamknięcie komputera, nie wyjęcie płyty z napędu CD, ponowne uruchomienie komputera bez zezwolenia, uruchamianie gier bez pozwolenia, wchodzenie do Internetu bez pozwolenia). Otrzymanie trzech "minusów" równoznaczne jest z otrzymaniem oceny niedostatecznej.

 11. W skrajnych przypadkach łamania regulaminu pracowni komputerowej (wchodzenie na internetowe strony pornograficzne i erotyczne, instalowanie bez zezwolenia aplikacji, wkładanie bez zezwolenia własnych dyskietek i innych nośników pamięci) uczeń może otrzymać ocenę niedostateczną.

 12. Uczniowie systematycznie oceniani są za wykonywanie zadań domowych. Z zadania domowego uczeń może otrzymać ocenę lub "plusa z zadania domowego". Otrzymanie trzech "plusów z zadania domowego" jest równoznaczne z otrzymaniem oceny bardzo dobrej z zadania domowego.

 13. Za błędne rozwiązanie zadania domowego uczeń nie może otrzymać oceny niedostatecznej (chyba, że rozwiązanie mija się z tematem zadania).

 14. W przypadku nie zgłoszenia przez ucznia braku zadania domowego otrzymuje on ocenę niedostateczną.

 15. W ciągu roku szkolnego ocenie mogą być poddane zeszyty przedmiotowe. Na ocenę tą wpływ ma estetyka i systematyczność prowadzenia zeszytu oraz sposób rozwiązywania znajdujących się w nim zadań.

 16. Punkty uzyskane ze sprawdzianów przeliczane są na stopnie wg następującej skali:
       90 - 100 % + zadanie dodatkowe - ocena celująca,
       90 - 100 % - ocena bardzo dobra,
       70 - 89 % - ocena dobra,
       50 - 69 % - ocena dostateczna,
       30 - 49 % - ocena dopuszczająca,
        0 - 29 % - ocena niedostateczna.

 17. Oceniając postępy ucznia, uwzględnia się także:
        - rozmowę z uczniem,
        - stopień zaangażowania w wykonywanie zadań i rozwijanie własnej osobowości,
        - nakład pracy włożony w poczynione postępy.

 18. W ocenie ucznia uwzględnia się opinię Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej.

6. Sposoby poprawiania wyników niekorzystnych dla ucznia.

Uczeń każdorazowo może poprawić ocenę niedostateczną ze sprawdzianu lub ćwiczeń praktycznych w terminie 14 dni od momentu jej uzyskania. W przypadku długotrwałej nieobecności w szkole (powyżej 5 dni) termin ten wydłuża się do 21 dni.
Poprawa oceny może odbyć się się wyłącznie na dodatkowych zajęciach.

7. Sposób wystawiania oceny semestralnej (rocznej).

Oceny semestralne i roczne nie są średnią arytmetyczną ocen cząstkowych. Brane są pod uwagę oceny ucznia ze wszystkich możliwych obszarów aktywności, jednak waga poszczególnych ocen nie jest taka sama. Największe znaczenie mają oceny uzyskane z ćwiczeń praktycznych, w następnej kolejności oceny z kartkówek i dalej za pracę ucznia na lekcji i w domu oraz prowadzenie zeszytu przedmiotowego oraz inne formy jego aktywności. Oceny wystawiane są w skali od 1 do 6. 
W wyjątkowych sytuacjach (duże zróżnicowanie ocen ze sprawdzianów i ćwiczeń praktycznych) uczeń może pod koniec semestru (roku szkolnego) poprawiać również wyższe (niż niedostateczna) oceny.
O planowanej ocenie semestralnej lub rocznej uczeń dowiaduje się na tydzień przed terminem klasyfikacyjnej rady pedagogicznej. O ocenie niedostatecznej wychowawca powiadamia rodziców (opiekunów prawnych), w formie pisemnej, w czasie zebrania lub podczas indywidualnego spotkania na miesiąc przed posiedzeniem klasyfikacyjnym rady pedagogicznej.
Przy wystawianiu oceny rocznej bierze się pod uwagę ocenę semestralną.

8. Pomoc uczniowi z semestralną oceną niedostateczną.

Uczeń zobowiązany jest do zaliczenia nieopanowanej partii materiału. Zagadnienia do zaliczenia uczeń (lub rodzice, opiekunowie prawni) otrzymuje od nauczyciela w formie pisemnej. Jest tam również podany ostateczny termin zaliczenia. Termin ten, w uzasadnionych przypadkach może być przesunięty na prośbę ucznia (rodziców, opiekunów prawnych).
Uczeń zobowiązany jest również do uzupełnienia zeszytu przedmiotowego.

9. Pomoc uczniowi, którego długa nieobecność w szkole jest usprawiedliwiona.

Dla ucznia, który opuścił wiele godzin lekcyjnych z przyczyn usprawiedliwionych nauczyciel ustala wraz z nim terminy zaległych ćwiczeń praktycznych w takim czasie, aby umożliwić mu pełne przygotowanie się do nich. 
Obowiązkiem ucznia jest uzupełnienie zeszytu przedmiotowego. 
W przypadku trudności ze zrozumieniem zaległego materiału można zorganizować pomoc koleżeńską.

10. Przekazywanie informacji o postępach ucznia.

Informacje o postępach ucznia są przekazywane mu na bieżąco podczas zajęć lub bezpośrednio po nich.
Nauczyciel powiadamia rodziców (opiekunów prawnych) o ocenach cząstkowych ucznia poprzez dzienniczek ucznia - uczeń powinien zadbać o to aby dana ocena została do dzienniczka wpisana. Rodzic (opiekun prawny) powinien podpisać otrzymaną przez ucznia ocenę.
Rodzice (opiekunowie prawni) uzyskują informacje o postępach ucznia również podczas zebrań klasowych, w czasie dyżurów nauczycielskich oraz podczas rozmów indywidualnych z nauczycielem. 


opracował Włodzimierz Miselis

 powrót