szkoła

aktualności

dokumenty szkoły

nauczyciele
uczniowie
samorząd uczniowski
biblioteka szkolna
pedagog szkolny
osiągnięcia

rodzice i uczniowie

WSO
plan lekcji
egzamin gimnazjalny
podręczniki
kalendarz szkolny
spotkania z rodzicami
koła zainteresowań
sport szkolny

galeria

z życia szkoły
 
kontakt
Zespół Szkół
Szkoła Podstawowa

 

© 2006-2011 by WM

   

WSO

 

Przedmiotowy system oceniania z historii

1. Cele oceniania z historii:

       - informowanie ucznia o stopniu opanowania wiedzy i umiejętności,
       - informowanie rodziców o postępach w nauce,
       - motywowanie ucznia do dalszej pracy,
       - rozwijanie zainteresowań historycznych ucznia.

2. Kryteria wymagań na poszczególne stopnie.

Kryteria wymagań na poszczególne stopnie dla klas pierwszych, drugich i trzecich w gimnazjum znajdują się w dokumentacji szkolnej w formie analizy treści nauczania przyrody w danej klasie z uwzględnieniem celów operacyjnych i poziomów wymagań edukacyjnych:
   1) koniecznych (K) - na stopień dopuszczający,
   2) podstawowych (P) - na stopień dostateczny,
   3) rozszerzających (R) - na stopień dobry,
   4) dopełniających (D) - na stopień bardzo dobry,
   5) wykraczających (W) - na stopień celujący.

Wymagania zostały opracowane zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego dla gimnazjum. Zakres treści nauczania historii został podzielony na następujące działy:

Klasa I
   a) Początki cywilizacji
   b) Antyczna Grecja
   c) Imperium Rzymskie
   d) Początki średniowiecza
   e) Polska pierwszych Piastów

Klasa II
   a) Polska i świat w XIII-XIV w.
   b) Społeczeństwo średniowiecza
   c) U schyłku średniowiecza
   d) Narodziny nowożytnego świata
   e) Rzeczpospolita w XVI wieku
   f) Wiek wojen

Klasa III
   a) Europa i Polska w czasach oświecenia
   b) Czas wielkich zmian
   c) Europa od Napoleona do Wiosny Ludów
   d) Ziemie polskie w I połowie XIX wieku
   e) Świat w II połowie XIX wieku
   f) Ziemie polskie po Wiośnie Ludów
   g) I wojna światowa

3. Formy oceniania i sprawdzania wiedzy i umiejętności ucznia.

Wiedza i umiejętności ucznia mogą zostać ocenione poprzez:
   a) odpowiedzi ustne,
   b) prace pisemne: kartkówki, sprawdziany (testowe i opisowe),
   c) badanie wyników nauczania,
   d) pracę z tekstem źródłowym,
   e) pracę ucznia na lekcji - aktywność w czasie lekcji,
   f) pracę ucznia w domu - zadania domowe,
   g) wypracowania pisemne na zadany temat,
   h) estetykę prowadzenia zeszytu przedmiotowego,
   i) napisanie recenzji z przeczytanej lektury nadobowiązkowej,
   j) umiejętność pracy samodzielnej i w grupie,
   k) wykonanie dodatkowych zadań np., pomocy dydaktycznych, inscenizacji, apeli, projektów itp.,
   l) umiejętność pracy z mapą, atlasem,
   m) udział i zajmowanie wysokich lokat w konkursach przedmiotowych,
   n) aktywną pracę w kole zainteresowań.

4. Metody sprawdzania osiągnięć.

Stopień opanowania wiedzy i umiejętności przez ucznia sprawdzany jest następującymi metodami:
      - odpowiedzi ustne,
      - kartkówki,
      - sprawdziany w formie opisowej lub testowej,
      - różnego rodzaju prace pisemne.

Podczas odpowiedzi ustnych sprawdzane są wiadomości i umiejętności z trzech ostatnich lekcji. Zamiast odpowiedzi ustnych uczniowie mogą pisać kartkówki (obowiązujący zakres materiału dotyczy też trzech ostatnich lekcji). Ewentualne nieprzygotowanie do zajęć uczeń powinien zgłosić na początku lekcji (z prawa tego może skorzystać 2 razy w roku szkolnym).

Sprawdziany obejmujące większa partię materiału zapowiedziane są z tygodniowym wyprzedzeniem oraz poprzedzone lekcją powtórzeniową. Zadania testowe mają określoną ilość punktów, zależną od stopnia trudności. Liczba zdobytych punktów decyduje o ocenie, a przeliczenia procentowe są zgodne WSO.
Jeżeli uczeń uzyska:
      - 90 - 100 % punktów i poprawnie wykona zadania na oc. celującą otrzymuję ocenę celującą,
      - 90 - 100 % punktów otrzymuje ocenę bardzo dobrą,
      - 70 - 89 % punktów otrzymuje ocenę dobrą,
      - 50 - 69 % punktów otrzymuje ocenę dostateczną,
      - 30 - 49 % punktów otrzymuje ocenę dopuszczającą,
      -   0 - 29 % punktów otrzymuje ocenę niedostateczną.

Na zajęciach oceniana jest praca uczniów oraz szczególna ich aktywność. Dokonywana ona jest przy pomocy plusów. W chwili uzyskania 3 plusa - uczeń otrzymuje za swoją aktywność na lekcjach oc. bardzo dobrą lub celującą.

Uczniowie oceniani są za wykonywanie zadań domowych. Brak zadania należy zgłosić nauczycielowi na początku lekcji, co jest równoznaczne ze zgłoszeniem przez ucznia jego nie przygotowania do lekcji. W przypadku nie zgłoszenia przez ucznia braku zadania domowego otrzymuje on ocenę niedostateczną.

W ciągu roku szkolnego ocenie mogą być poddane zeszyty ćwiczeń. Na ocenę tą wpływ ma estetyka i systematyczność prowadzenia zeszytu oraz sposób rozwiązywania znajdujących się w nim zadań.

Oceniając postępy ucznia, uwzględnia się także:
      - rozmowę z uczniem,
      - stopień zaangażowania w wykonywanie zadań i rozwijanie własnej osobowości,
      - nakład pracy włożony w poczynione postępy.

W ocenie ucznia uwzględnia się opinię Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej; przede wszystkim respektuje się zalecenia poprzez:
      - dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych możliwości ucznia, określonych dla przedmiotu,
      - zwiększenie czasu na odpowiedzi ustne i pisemne oraz powtarzanie pytań,
      - zapewnienie poczucia bezpieczeństwa i akceptacji.

5. Sposoby poprawiania wyników niekorzystnych dla ucznia.

Uczeń może poprawić ocenę niedostateczną ze sprawdzianu na pierwszych zajęciach po poprawie sprawdzianu (z reguły 1,5 tygodnia po sprawdzianie). Uczniowie ,którzy nie pisali sprawdzianu z powodu nieobecności, muszą pisać w tym samym terminie (jak wyżej). Inne oceny subiektywnie uważane za niekorzystne można poprawiać poprzez zgłoszenie się do odpowiedzi ustnej, aktywność na lekcji, przeczytanie lektury nadobowiązkowej i napisanie recenzji. Dla uczniów mających problemy z nauczaniem historii istnieje możliwość przeczytania artykułów z czasopism historycznych i napisania ich recenzji.

6. Sposób wystawiania oceny semestralnej (końcoworocznej).

Oceny śródsemestralne i końcoworoczne nie muszą być średnią arytmetyczną ocen cząstkowych. Brane są pod uwagę oceny ucznia ze wszystkich możliwych obszarów aktywności, jednak "ważność" poszczególnych ocen nie jest taka sama. Największe znaczenie mają oceny uzyskane ze sprawdzianów, odpowiedzi ustnych, kartkówek, wypracowań pisemnych, aktywności, recenzji z lektur i ćwiczeń na lekcji, osiągnięć w konkursach przedmiotowych i wykonanie konkretnych zadań. Natomiast oceny otrzymane za zadania domowe, zeszyt ćwiczeń i zeszyt przedmiotowy są ocenami pomocniczymi. Oceny wystawiane są w skali od 1 do 6.

O planowanych ocenach semestralnej i rocznej uczeń dowiaduje się na miesiąc przed terminem ich wystawienia. O ocenie niedostatecznej wychowawca powiadamia rodziców (w formie pisemnej) w czasie zebrania lub podczas indywidualnego spotkania.

7. Pomoc uczniowi z semestralną oceną niedostateczną.

Uczeń jest zobowiązany do uzupełnienia wszystkich zadań wykonywanych na zajęciach i w domu, w dogodnym terminie, ustalonym wspólnie przez nauczyciela, ucznia i rodzica (po feriach zimowych). 

8. Pomoc uczniowi, którego długa nieobecność w szkole jest usprawiedliwiona.

Dla ucznia, który opuścił wiele godzin lekcyjnych z przyczyn usprawiedliwionych nauczyciel ustala wraz z nim terminy zaległych sprawdzianów w takim czasie, aby umożliwić mu pełne przygotowanie się do nich. Obowiązkiem ucznia jest uzupełnienie zeszytów. W przypadku trudności ze zrozumieniem zaległego materiału, uczeń może liczyć na pomoc nauczyciela. Organizuje się także pomoc koleżeńską.

9. Przekazywanie informacji o postępach ucznia.

Informacje o postępach ucznia są mu przekazywane na bieżąco podczas zajęć.
Rodzice uzyskują informacje o postępach ucznia podczas zebrań klasowych, w czasie dyżurów nauczycielskich oraz podczas rozmów indywidualnych z nauczycielem.


Opracował: Paweł Górecki
 

 powrót