WSO
|
Przedmiotowy system oceniania z geografii
1. Cele oceniania z geografii:
- informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych z
geografii,
- udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego
rozwoju,
- motywowanie ucznia do systematycznej pracy połączonej z samooceną
jego wyników,
- rozwijanie zainteresowań geograficznych ucznia,
- skłanianie do samodzielnego myślenia i poznawania szeroko
rozumianej przestrzeni geograficznej, oraz przygotowanie do
poruszania się w niej,
- wyrobienie nawyku samodzielnego i stałego doskonalenia się w celu
rozwiązywania problemów życia codziennego,
- kształtowanie dociekliwej i aktywnej postawy badawczej,
- rozumienie zależności człowieka od środowiska i wpływu człowieka
na środowisko.
2. Ustopniowane i zoperacjonalizowane wymagania programowe.
Wymagania programowe na poszczególne stopnie szkolne dla klas I - II
- III, znajdują się w dokumentacji szkolnej w formie treści
nauczania geografii, wymagań edukacyjnych na poszczególne stopnie z
uwzględnieniem poziomów wymagań edukacyjnych:
1) koniecznych (K) - na stopień
dopuszczający,
2) podstawowych (P) - na stopień dostateczny,
3) rozszerzających (R) - na stopień dobry,
4) dopełniających (D) - na stopień bardzo dobry,
5) wykraczających (W) - na stopień celujący.
Wymagania zostały opracowane zgodnie z podstawą programową
kształcenia ogólnego dla szkół gimnazjalnych.
Zakres treści nauczania geografii został podzielony na następujące
działy:
Klasa I
a) Planeta Ziemia,
b) Źródła informacji geograficznej,
c) Podstawy geografii,
d) Kontynenty: Afryka, Ameryka Północna i Południowa, Australia i
Oceania, Antarktyda i wybrane państwa.
Klasa II
a) Kontynenty: Azja i Europa i wybrane państwa,
b) Wybrane zagadnienia geografii świata
Klasa III
a) Zróżnicowanie środowiska przyrodniczego Polski,
b) Podział administracyjny i struktura ludności,
c) Przemysł Polski,
d) Rolnictwo i usługi Polski,
e) Przegląd krain geograficznych,
3. Osiągnięcia podlegające ocenianiu i sprawdzaniu.
Na lekcjach geografii oceniane są następujące formy aktywności
ucznia:
a) odpowiedzi ustne,
b) prace pisemne: kartkówki, sprawdziany z działu,
c) praca ucznia na lekcji - aktywność w czasie lekcji,
d) praca ucznia w domu - zadania domowe,
e) estetyka i sposób wykonywania zadań np. prowadzenie zeszytu
ćwiczeń,
f) korzystanie z różnych, dodatkowych źródeł wiedzy,
g) umiejętność pracy samodzielnej i w grupie,
h) przygotowanie dodatkowych zadań np. referatów, inscenizacji,
drobnych pomocy dydaktycznych, plakatów itp.,
j) umiejętność pracy z mapą,
k) udział i zajmowanie wysokich lokat w konkursach geograficznych.
4. Metody sprawdzania osiągnięć.
Stopień opanowania przez ucznia poszczególnych osiągnięć z geografii
sprawdzany jest następującymi metodami:
- wypowiedzi ustne,
- kartkówki,
- sprawdziany wielostopniowe,
- różnego rodzaju prace pisemne (indywidualne i grupowe).
W ciągu jednego semestru uczeń uzyskuje co najmniej jedną ocenę z
odpowiedzi ustnych. Tą metodą sprawdzane są wiadomości i
umiejętności z trzech ostatnich lekcji. Zamiast odpowiedzi ustnych
uczniowie mogą pisać kartkówki. Ewentualne nieprzygotowanie do zajęć
uczeń powinien zgłosić przed rozpoczęciem lekcji (z prawa tego może
skorzystać 2 razy w semestrze – klasy pierwsze i trzecie, 1 w
semestrze – klasy drugie).
Po realizacji partii materiału, uczniowie piszą godzinny sprawdzian
wielostopniowy. Sprawdzian zapowiadany jest z tygodniowym
wyprzedzeniem oraz poprzedzone lekcją powtórzeniową.
Uczeń musi osiągnąć następujące kryteria procentowe poprawnych
odpowiedzi:
- na stopień niedostateczny (1)
0% - 29%
- na stopień dopuszczający (2)
30% - 49%
- na stopień dostateczny (3)
50% - 69%
- na stopień dobry (4)
70% - 89%
- na stopień bardzo dobry (5)
90% - 100%
- na stopień celujący (6)
90% - 100% + zad. dodatkowe
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który spełnił wymagania na ocenę
bardzo dobrą i poprawnie wykonał zadanie na ocenę celującą.
Na zajęciach oceniana jest praca uczniów oraz szczególna ich
aktywność. Ocena dokonywana jest w postaci ustnej pochwały
nauczyciela, zaś uczniowie, którzy wykażą się wiedzą geograficzną,
kreatywnością, logicznym myśleniem, praktycznym zastosowaniem
zdobytej na lekcji wiedzy otrzymają ocenę co najmniej dobrą lub
otrzymają plusa. Za 5 plusów uczniowie otrzymują ocenę bardzo dobrą
z aktywności na lekcji. Możliwe jest również otrzymanie minusa za
brak odpowiedzi lub odpowiedź błędną na podstawowe pytania z już
przerobionego materiału. Otrzymanie trzech minusów równoznaczne jest
z otrzymaniem oceny niedostatecznej.
Uczniowie oceniani są za wykonywanie zadań domowych. Brak zadania
należy zgłosić nauczycielowi na początku lekcji, co jest
równoznaczne ze zgłoszeniem przez ucznia jego nie przygotowania do
lekcji. W przypadku nie zgłoszenia przez ucznia braku zadania
domowego otrzymuje on ocenę niedostateczną.
W ciągu roku szkolnego ocenie mogą być poddane zeszyty ćwiczeń. Na
ocenę tą wpływ ma estetyka i systematyczność prowadzenia zeszytu
oraz sposób rozwiązywania znajdujących się w nim zadań.
Oceniając postępy ucznia, uwzględnia się także:
- rozmowę z uczniem,
- stopień zaangażowania w wykonywanie zadań i rozwijanie własnej
osobowości,
- nakład pracy włożony w poczynione postępy.
W ocenie ucznia uwzględnia się opinię Poradni Psychologiczno -
Pedagogicznej; przede wszystkim respektuje się zalecenia poprzez:
- dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych możliwości
ucznia,
- zwiększenie czasu na odpowiedzi ustne i pisemne oraz powtarzanie
pytań,
- zapewnienie poczucia bezpieczeństwa i akceptacji.
5. Sposoby poprawiania wyników niekorzystnych dla ucznia.
Uczeń każdorazowo może poprawić ocenę (niedostateczną) w terminie 14
dni od momentu jej uzyskania. W przypadku długotrwałej nieobecności
w szkole (np. pobyt w szpitalu) termin ten wydłuża się do 21 dni.
6. Sposób wystawiania oceny semestralnej (końcoworocznej).
Oceny śródsemestralne i końcoworoczne nie są średnią arytmetyczną
ocen cząstkowych. Brane są pod uwagę oceny ucznia ze wszystkich
możliwych form aktywności, jednak "ważność" poszczególnych ocen nie
jest taka sama. Największe znaczenie mają oceny uzyskane ze
sprawdzianów oraz odpowiedzi ustnych i kartkówek, a w następnej
kolejności oceny za pracę ucznia na lekcji i w domu oraz prowadzenie
zeszytu ćwiczeń i inne formy jego aktywności. Oceny wystawiane są w
skali od 1 do 6.
O planowanych ocenach semestralnej i rocznej uczeń dowiaduje się na
2 tygodnie przed terminem ich wystawienia. O ocenie niedostatecznej
wychowawca powiadamia rodziców (w formie pisemnej) w czasie zebrania
lub podczas indywidualnego spotkania.
Aby otrzymać ocenę celującą semestralną lub końcoworoczną uczeń
powinien:
-opanować wiadomości i umiejętności na ocenę bardzo dobrą oraz
posiadać wiadomości i umiejętności wykraczające poza program,
-brać aktywny udział w lekcjach i zajęciach geograficznych
pozalekcyjnych,
-systematycznie i estetycznie prowadzić zeszyt przedmiotowy i
zeszyt ćwiczeń,
-dostarczać w terminie ustalonym przez nauczyciela referaty i inne
dodatkowe prace na ocenę celującą,
-systematycznie odrabiać zadania domowe, uzupełniać zeszyt ćwiczeń,
-systematycznie zaliczać prace klasowe lub w wyniku
usprawiedliwionej nieobecności na lekcji zaliczać prace klasowe w
terminie do 2 tygodni,
-osiągać dobre wyniki w konkursach geograficznych w etapach między
szkolnych.
Przy wystawianiu oceny końcoworocznej brana jest pod uwagę ocena
semestralna.
7. Pomoc uczniowi z semestralną oceną niedostateczną.
Uczeń jest zobowiązany do uzupełnienia wiadomości, umiejętności i
innych zadań wykonywanych na zajęciach i w domu, w dogodnym
terminie, ustalonym wspólnie przez nauczyciela, ucznia i rodzica (po
feriach zimowych).
8. Pomoc uczniowi, którego długa nieobecność w szkole jest
usprawiedliwiona.
Dla ucznia, który opuścił wiele godzin lekcyjnych z przyczyn
usprawiedliwionych nauczyciel ustala wraz z nim terminy zaległych
sprawdzianów w takim czasie, aby umożliwić mu pełne przygotowanie
się do nich. Obowiązkiem ucznia jest uzupełnienie zeszytu
przedmiotowego. W przypadku trudności ze zrozumieniem zaległego
materiału, uczeń może liczyć na pomoc nauczyciela.
9. Przekazywanie informacji o postępach ucznia.
Informacje o postępach ucznia są przekazywane mu na bieżąco podczas
zajęć lub
bezpośrednio po nich.
Rodzice uzyskują informacje o postępach ucznia podczas zebrań
klasowych, w czasie dyżurów nauczycielskich oraz podczas rozmów
indywidualnych z nauczycielem.
Opracowała: mgr Monika Lewińska
powrót
|