szkoła

aktualności

dokumenty szkoły

nauczyciele
uczniowie
samorząd uczniowski
biblioteka szkolna
pedagog szkolny
osiągnięcia

rodzice i uczniowie

WSO
plan lekcji
egzamin gimnazjalny
podręczniki
kalendarz szkolny
spotkania z rodzicami
koła zainteresowań
sport szkolny

galeria

z życia szkoły
 
kontakt
Zespół Szkół
Szkoła Podstawowa

 

© 2006-2011 by WM

   

WSO


Przedmiotowy system oceniania z geografii


1. Cele oceniania z geografii:


   - informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych z geografii,
   - udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,
   - motywowanie ucznia do systematycznej pracy połączonej z samooceną jego wyników,
   - rozwijanie zainteresowań geograficznych ucznia,
   - skłanianie do samodzielnego myślenia i poznawania szeroko rozumianej przestrzeni geograficznej, oraz przygotowanie do poruszania się w niej,
   - wyrobienie nawyku samodzielnego i stałego doskonalenia się w celu rozwiązywania problemów życia codziennego,
   - kształtowanie dociekliwej i aktywnej postawy badawczej,
   - rozumienie zależności człowieka od środowiska i wpływu człowieka na środowisko.

2. Ustopniowane i zoperacjonalizowane wymagania programowe.

Wymagania programowe na poszczególne stopnie szkolne dla klas I - II - III, znajdują się w dokumentacji szkolnej w formie treści nauczania geografii, wymagań edukacyjnych na poszczególne stopnie z uwzględnieniem poziomów wymagań edukacyjnych:
   1) koniecznych (K)       - na stopień dopuszczający,
   2) podstawowych (P)   - na stopień dostateczny,
   3) rozszerzających (R)  - na stopień dobry,
   4) dopełniających (D)   - na stopień bardzo dobry,
   5) wykraczających (W) - na stopień celujący.
Wymagania zostały opracowane zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego dla szkół gimnazjalnych.

Zakres treści nauczania geografii został podzielony na następujące działy:

Klasa I
   a) Planeta Ziemia,
   b) Źródła informacji geograficznej,
   c) Podstawy geografii,
   d) Kontynenty: Afryka, Ameryka Północna i Południowa, Australia i Oceania, Antarktyda i wybrane państwa.

Klasa II
   a) Kontynenty: Azja i Europa i wybrane państwa,
   b) Wybrane zagadnienia geografii świata

Klasa III
   a) Zróżnicowanie środowiska przyrodniczego Polski,
   b) Podział administracyjny i struktura ludności,
   c) Przemysł Polski,
   d) Rolnictwo i usługi Polski,
   e) Przegląd krain geograficznych,

3. Osiągnięcia podlegające ocenianiu i sprawdzaniu.

Na lekcjach geografii oceniane są następujące formy aktywności ucznia:
   a) odpowiedzi ustne,
   b) prace pisemne: kartkówki, sprawdziany z działu,
   c) praca ucznia na lekcji - aktywność w czasie lekcji,
   d) praca ucznia w domu - zadania domowe,
   e) estetyka i sposób wykonywania zadań np. prowadzenie zeszytu ćwiczeń,
   f) korzystanie z różnych, dodatkowych źródeł wiedzy,
   g) umiejętność pracy samodzielnej i w grupie,
   h) przygotowanie dodatkowych zadań np. referatów, inscenizacji, drobnych pomocy dydaktycznych, plakatów itp.,
   j) umiejętność pracy z mapą,
   k) udział i zajmowanie wysokich lokat w konkursach geograficznych.

4. Metody sprawdzania osiągnięć.

Stopień opanowania przez ucznia poszczególnych osiągnięć z geografii sprawdzany jest następującymi metodami:
   - wypowiedzi ustne,
   - kartkówki,
   - sprawdziany wielostopniowe,
   - różnego rodzaju prace pisemne (indywidualne i grupowe).

W ciągu jednego semestru uczeń uzyskuje co najmniej jedną ocenę z odpowiedzi ustnych. Tą metodą sprawdzane są wiadomości i umiejętności z trzech ostatnich lekcji. Zamiast odpowiedzi ustnych uczniowie mogą pisać kartkówki. Ewentualne nieprzygotowanie do zajęć uczeń powinien zgłosić przed rozpoczęciem lekcji (z prawa tego może skorzystać 2 razy w semestrze – klasy pierwsze i trzecie, 1 w semestrze – klasy drugie).

Po realizacji partii materiału, uczniowie piszą godzinny sprawdzian wielostopniowy. Sprawdzian zapowiadany jest z tygodniowym wyprzedzeniem oraz poprzedzone lekcją powtórzeniową.

Uczeń musi osiągnąć następujące kryteria procentowe poprawnych odpowiedzi:
   - na stopień niedostateczny (1)                     0% - 29%
   - na stopień dopuszczający (2)                    30% - 49%
   - na stopień dostateczny (3)                       50% - 69%
   - na stopień dobry (4)                                70% - 89%
   - na stopień bardzo dobry (5)                      90% - 100%
   - na stopień celujący (6)                            90% - 100% + zad. dodatkowe
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który spełnił wymagania na ocenę bardzo dobrą i poprawnie wykonał zadanie na ocenę celującą.

Na zajęciach oceniana jest praca uczniów oraz szczególna ich aktywność. Ocena dokonywana jest w postaci ustnej pochwały nauczyciela, zaś uczniowie, którzy wykażą się wiedzą geograficzną, kreatywnością, logicznym myśleniem, praktycznym zastosowaniem zdobytej na lekcji wiedzy otrzymają ocenę co najmniej dobrą lub otrzymają plusa. Za 5 plusów uczniowie otrzymują ocenę bardzo dobrą z aktywności na lekcji. Możliwe jest również otrzymanie minusa za brak odpowiedzi lub odpowiedź błędną na podstawowe pytania z już przerobionego materiału. Otrzymanie trzech minusów równoznaczne jest z otrzymaniem oceny niedostatecznej.

Uczniowie oceniani są za wykonywanie zadań domowych. Brak zadania należy zgłosić nauczycielowi na początku lekcji, co jest równoznaczne ze zgłoszeniem przez ucznia jego nie przygotowania do lekcji. W przypadku nie zgłoszenia przez ucznia braku zadania domowego otrzymuje on ocenę niedostateczną.

W ciągu roku szkolnego ocenie mogą być poddane zeszyty ćwiczeń. Na ocenę tą wpływ ma estetyka i systematyczność prowadzenia zeszytu oraz sposób rozwiązywania znajdujących się w nim zadań.
Oceniając postępy ucznia, uwzględnia się także:
   - rozmowę z uczniem,
   - stopień zaangażowania w wykonywanie zadań i rozwijanie własnej osobowości,
   - nakład pracy włożony w poczynione postępy.

W ocenie ucznia uwzględnia się opinię Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej; przede wszystkim respektuje się zalecenia poprzez:
   - dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych możliwości ucznia,
   - zwiększenie czasu na odpowiedzi ustne i pisemne oraz powtarzanie pytań,
   - zapewnienie poczucia bezpieczeństwa i akceptacji.

5. Sposoby poprawiania wyników niekorzystnych dla ucznia.

Uczeń każdorazowo może poprawić ocenę (niedostateczną) w terminie 14 dni od momentu jej uzyskania. W przypadku długotrwałej nieobecności w szkole (np. pobyt w szpitalu) termin ten wydłuża się do 21 dni.

6. Sposób wystawiania oceny semestralnej (końcoworocznej).

Oceny śródsemestralne i końcoworoczne nie są średnią arytmetyczną ocen cząstkowych. Brane są pod uwagę oceny ucznia ze wszystkich możliwych form aktywności, jednak "ważność" poszczególnych ocen nie jest taka sama. Największe znaczenie mają oceny uzyskane ze sprawdzianów oraz odpowiedzi ustnych i kartkówek, a w następnej kolejności oceny za pracę ucznia na lekcji i w domu oraz prowadzenie zeszytu ćwiczeń i inne formy jego aktywności. Oceny wystawiane są w skali od 1 do 6.

O planowanych ocenach semestralnej i rocznej uczeń dowiaduje się na 2 tygodnie przed terminem ich wystawienia. O ocenie niedostatecznej wychowawca powiadamia rodziców (w formie pisemnej) w czasie zebrania lub podczas indywidualnego spotkania.

Aby otrzymać ocenę celującą semestralną lub końcoworoczną uczeń powinien:
   -opanować wiadomości i umiejętności na ocenę bardzo dobrą oraz posiadać wiadomości i umiejętności wykraczające poza program,
   -brać aktywny udział w lekcjach i zajęciach geograficznych pozalekcyjnych,
   -systematycznie i estetycznie prowadzić zeszyt przedmiotowy i zeszyt ćwiczeń,
   -dostarczać w terminie ustalonym przez nauczyciela referaty i inne dodatkowe prace na ocenę celującą,
   -systematycznie odrabiać zadania domowe, uzupełniać zeszyt ćwiczeń,
   -systematycznie zaliczać prace klasowe lub w wyniku usprawiedliwionej nieobecności na lekcji zaliczać prace klasowe w terminie do 2 tygodni,
   -osiągać dobre wyniki w konkursach geograficznych w etapach między szkolnych.
Przy wystawianiu oceny końcoworocznej brana jest pod uwagę ocena semestralna.

7. Pomoc uczniowi z semestralną oceną niedostateczną.

Uczeń jest zobowiązany do uzupełnienia wiadomości, umiejętności i innych zadań wykonywanych na zajęciach i w domu, w dogodnym terminie, ustalonym wspólnie przez nauczyciela, ucznia i rodzica (po feriach zimowych).

8. Pomoc uczniowi, którego długa nieobecność w szkole jest usprawiedliwiona.

Dla ucznia, który opuścił wiele godzin lekcyjnych z przyczyn usprawiedliwionych nauczyciel ustala wraz z nim terminy zaległych sprawdzianów w takim czasie, aby umożliwić mu pełne przygotowanie się do nich. Obowiązkiem ucznia jest uzupełnienie zeszytu przedmiotowego. W przypadku trudności ze zrozumieniem zaległego materiału, uczeń może liczyć na pomoc nauczyciela.

9. Przekazywanie informacji o postępach ucznia.

Informacje o postępach ucznia są przekazywane mu na bieżąco podczas zajęć lub
bezpośrednio po nich.
Rodzice uzyskują informacje o postępach ucznia podczas zebrań klasowych, w czasie dyżurów nauczycielskich oraz podczas rozmów indywidualnych z nauczycielem.

Opracowała: mgr Monika Lewińska

 powrót