WSO
|
Przedmiotowy system oceniania z chemii
Przedmiotowy System Oceniania sporządzony został w oparciu o:
1. Rozporządzenie MEN z dnia 21.03.2001 r.
2. Statut Szkoły
3. Wewnątrzszkolny System Oceniania
4. Podstawę programową dla gimnazjum
Program nauczania chemii w gimnazjum, wydawnictwo Nowa Era (DKW-4014- 95/99).
Program nauczania chemii realizowany jest w ciągu 3 lat w wymiarze:
klasa I - 1 godzina tygodniowo,
klasa II - 1 godzina tygodniowo,
klasa III - 2 godziny tygodniowo.
1. Ocenie podlegają umiejętności i wiadomości określone programem nauczania zgodnie z podanymi wymaganiami na poszczególne stopnie (kryteria wymagań w dokumentacji szkoły).
2. Wykaz umiejętności i wiadomości przedstawiany jest uczniom i rodzicom z początkiem każdego roku szkolnego omówiony i potwierdzony zapisem w zeszycie przedmiotowym.
3. Skala ocen zawiera stopnie od 1 do 6.
4. Każdy uczeń ma prawo zgłosić 1 lub 2 (w zależności od ilości godzin chemii w tygodniu) nieprzygotowania do lekcji w semestrze. Uczeń nie może zgłosić nieprzygotowania do lekcji powtórzeniowej lub do pracy klasowej.
5. Prace klasowe obejmujące wiadomości z całego działu są poprzedzone lekcją powtórzeniową. Zapowiadane są z tygodniowym wyprzedzeniem i trwają jedną godzinę lekcyjną. Prace klasowe są obowiązkowe.
6. Jeżeli uczeń był nieobecny na pracy klasowej musi ją napisać w ciągu dwóch tygodni od przyjścia do szkoły. W przypadku nie napisania pracy otrzymuje ocenę niedostateczną.
7. Uczeń ma prawo do jednokrotnego poprawienia pracy klasowej w ciągu dwóch tygodni od jej oddania. Poprawa jest pisemna i odbywa się poza lekcjami ucznia.
8. Sprawdziany, obejmujące zakres materiału maksymalnie z trzech ostatnich lekcji, trwają do 15 min. i nie muszą być zapowiadane.
9. Uczeń ma prawo poprawić jeden sprawdzian.
10. Czas sprawdzania prac pisemnych przez nauczyciela: maksymalnie 1 tydzień.
11. Uczeń i rodzice mają prawo wglądu do pracy i zapoznanie się z błędami, ewentualne wyjaśnienie ich przez nauczyciela.
12. Ocenie podlegają wszystkie formy aktywności ucznia wymienione poniżej:
a/ odpowiedzi ustne : obejmują trzy ostatnie tematy.
Podczas odpowiedzi zwraca się uwagę na:
- znajomość i stosowanie pojęć chemicznych,
- prowadzenie prostych rozumowań chemicznych,
- posługiwanie się językiem chemicznym.
Odpowiedzi ustne oceniane są wg kryteriów określonych w wymaganiach na poszczególne oceny.
b/ prace pisemne:
- sprawdziany
- prace klasowe
Prace pisemne ocenia się wg następującego schematu:
100% - 90% - ocena bardzo dobra
89% - 70% - ocena dobra
69% - 50% - ocena dostateczna
49% - 30% - ocena dopuszczająca
29% - 0% - ocena niedostateczna
c/ aktywność na lekcji:
czyli zaangażowanie w tok lekcji, udział w dyskusji, wypowiedzi podczas rozwiązywania problemów.
Aktywność uczniów oceniana jest "+" lub "-":
- trzy "+" równoważne są ocenie bardzo dobrej,
- trzy "-" to ocena niedostateczna.
d/ praca w grupie:
czyli umiejętność komunikowania się i współpracy w zespole i korzystania z różnych źródeł informacji.
Praca w grupie w zależności od zaangażowania ucznia może być oceniona "+" bądź stopniem zgodnie z kryteriami określonymi w wymaganiach na poszczególne oceny.
e/ ćwiczenia laboratoryjne
- przeprowadzane w grupie oraz demonstracje indywidualne,
- przestrzeganie przepisów bhp.
Uczeń oceniany jest zgodnie z poniższymi kryteriami:
- ocena dopuszczająca: kompletuje potrzebny sprzęt i odczynniki, planuje fazy eksperymentu, prowadzi dokumentację;
- ocena dostateczna: montuje aparaturę potrzebną do przeprowadzenia, doświadczenia, bezpiecznie posługuje się potrzebnymi odczynnikami, formułuje spostrzeżenia;
- ocena dobra: postawi hipotezę i potrafi ją weryfikować, wyciąga wnioski z doświadczenia;
- ocena bardzo dobra: wyjaśnia celowość poszczególnych etapów, uzasadnia celowość stawianej hipotezy i jej weryfikację;
- ocena celująca: proponuje inne eksperymenty pozwalające na weryfikację stawianej hipotezy.
f/ rozwiązywanie zadań,
zastosowanie poznanych praw chemicznych.
Uczeń oceniany jest zgodnie z poniższymi kryteriami:
- ocena dopuszczająca : z pomocą nauczyciela dokona analizy zadania, wykona, proste obliczenia bez przekształcenia wzorów;
- ocena dostateczna : samodzielnie dokona analizy zadania, poda dane i szukane, rozwiązuje zadania wymagające kilku operacji matematycznych, prowadzi obliczenia w oparciu o prawo zachowania
masy;
- ocena dobra: rozwiązuje zadania wymagające zamiany wielkości fizycznych, zamienia jednostki, wykonuje obliczenia w oparciu o równania reakcji chemicznych, wykonuje obliczenia w oparciu o prawo stałości związku
chemicznego;
- ocena bardzo dobra: rozwiązuje zadania o podwyższonym stopniu trudności, argumentuje poprawność rozwiązania zadania.
- ocena celująca: podaje metodę rozwiązania zadania nowego typu, pokazuje inne sposoby rozwiązania danego zadania.
g/ prace domowe:
- krótkoterminowe: z lekcji na lekcję,
- długoterminowe: referaty, projekty,
- prowadzenie zeszytu.
Prace domowe oceniane są zgodnie z kryteriami zawartymi w wymaganiach na poszczególne stopnie. Uwzględnia się estetykę i poprawność językową oraz umiejętność korzystania z różnych źródeł informacji.
13. Nauczyciel wystawiając ocenę semestralną lub końcoworoczną w sytuacji problemowej korzysta ze średniej ważonej
- prace
pisemne (prace klasowe, sprawdziany) - waga 2,
- zadania
rachunkowe
- waga 2,
- odpowiedzi
ustne
- waga 1,
- ćwiczenia
laboratoryjne
- waga 1,
- aktywność na
lekcji
- waga 1,
- praca w
grupie
- waga 1,
- prace
domowe
- waga 1.
OCENA OSIĄGNIĘĆ UCZNIA
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
- posiada wiadomości i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania,
- potrafi stosować wiadomości w sytuacjach problemowych,
- umie formułować problemy i dokonywać analizy lub syntezy nowych zjawisk,
- proponuje rozwiązania nietypowe,
- osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach chemicznych szczebla wyższego niż szkolny.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- opanował w pełnym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem,
- potrafi stosować zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów zadań w nowych sytuacjach,
- wykazuje dużą samodzielność potrafi bez pomocy nauczyciela korzystać z różnych źródeł wiedzy, np. układu okresowego pierwiastków, wykresów tablic, zestawień,
- potrafi planować i bezpiecznie przeprowadzać eksperymenty chemiczne,
- potrafi biegle pisać i samodzielnie uzgadniać równania reakcji chemicznych.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który :
- opanował w dużym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem,
- poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do samodzielnego rozwiązywania typowych zadań lub problemów,
- potrafi korzystać z układu okresowego, wykresów, tablic i innych źródeł wiedzy chemicznej,
- potrafi bezpiecznie wykonywać doświadczenia chemiczne,,
- potrafi pisać i uzgadniać równania reakcji chemicznych.
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
- opanował w podstawowym zakresie te wiadomości i umiejętności określone programem, które są konieczne do dalszego kształcenia,
- poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do rozwiązywania, z pomocą nauczyciela, typowych zadań lub problemów,
- potrafi korzystać, z pomocą nauczyciela, z takich źródeł wiedzy, jak: układ okresowy pierwiastków, wykresy, tablice,
- z pomocą nauczyciela potrafi bezpiecznie wykonać doświadczenia chemiczne,
- potrafi, z pomocą nauczyciela, pisać i uzgadniać równania reakcji chemicznych.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
- ma braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności określonych programem, ale braki te nie przekreślają możliwości dalszego kształcenia,
- rozwiązuje, z pomocą nauczyciela, typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o niewielkim stopniu trudności,
- z pomocą nauczyciela potrafi bezpiecznie wykonywać bardzo proste eksperymenty chemiczne, pisać proste wzory chemiczne i proste równania chemiczne.
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
- nie opanował tych wiadomości i umiejętności określonych programem, które są konieczne do dalszego kształcenia,
- nie potrafi rozwiązywać zadań teoretycznych lub praktycznych o elementarnym stopniu trudności nawet z pomocą nauczyciela,
- nie zna symboliki chemicznej,
- nie potrafi napisać prostych wzorów chemicznych i najprostszych równań chemicznych nawet z pomocą nauczyciela,
- nie potrafi bezpiecznie posługiwać się prostym sprzętem laboratoryjnym i odczynnikami chemicznymi.
Ewaluacja systemu oceniania przewidywana jest po upływie każdego roku szkolnego.
Formy ewaluacji:
- rzetelna weryfikacja wymagań na poziom podstawowy i
ponadpodstawowy,
- słowne konsultacje z innymi nauczycielami chemii,
- ankiety skierowane do uczniów.
powrót
|