szkoła

aktualności

dokumenty szkoły

nauczyciele
uczniowie
samorząd uczniowski
biblioteka szkolna
pedagog szkolny
osiągnięcia

rodzice i uczniowie

WSO
plan lekcji
egzamin gimnazjalny
podręczniki
kalendarz szkolny
spotkania z rodzicami
koła zainteresowań
sport szkolny

galeria

z życia szkoły
 
kontakt
Zespół Szkół
Szkoła Podstawowa

 

© 2006-2011 by WM

   

WSO


Przedmiotowy system oceniania z chemii


Przedmiotowy System Oceniania sporządzony został w oparciu o: 
   1. Rozporządzenie MEN z dnia 21.03.2001 r. 
   2. Statut Szkoły 
   3. Wewnątrzszkolny System Oceniania 
   4. Podstawę programową dla gimnazjum 

Program nauczania chemii w gimnazjum, wydawnictwo Nowa Era (DKW-4014- 95/99). 

Program nauczania chemii realizowany jest w ciągu 3 lat w wymiarze: 
       klasa I   - 1 godzina tygodniowo, 
       klasa II  - 1 godzina tygodniowo,
       klasa III - 2 godziny tygodniowo. 

   1. Ocenie podlegają umiejętności i wiadomości określone programem nauczania zgodnie z podanymi wymaganiami na poszczególne stopnie (kryteria wymagań w dokumentacji szkoły).

   2. Wykaz umiejętności i wiadomości przedstawiany jest uczniom i rodzicom z początkiem każdego roku szkolnego omówiony i potwierdzony zapisem w zeszycie przedmiotowym.

   3. Skala ocen zawiera stopnie od 1 do 6.

   4. Każdy uczeń ma prawo zgłosić 1 lub 2 (w zależności od ilości godzin chemii w tygodniu) nieprzygotowania do lekcji w semestrze. Uczeń nie może zgłosić nieprzygotowania do lekcji powtórzeniowej lub do pracy klasowej.

   5. Prace klasowe obejmujące wiadomości z całego działu są poprzedzone lekcją powtórzeniową. Zapowiadane są z tygodniowym wyprzedzeniem i trwają jedną godzinę lekcyjną. Prace klasowe są obowiązkowe.

   6. Jeżeli uczeń był nieobecny na pracy klasowej musi ją napisać w ciągu dwóch tygodni od przyjścia do szkoły. W przypadku nie napisania pracy otrzymuje ocenę niedostateczną.

   7. Uczeń ma prawo do jednokrotnego poprawienia pracy klasowej w ciągu dwóch tygodni od jej oddania. Poprawa jest pisemna i odbywa się poza lekcjami ucznia.

   8. Sprawdziany, obejmujące zakres materiału maksymalnie z trzech ostatnich lekcji, trwają do 15 min. i nie muszą być zapowiadane.

   9. Uczeń ma prawo poprawić jeden sprawdzian. 

  10. Czas sprawdzania prac pisemnych przez nauczyciela: maksymalnie 1 tydzień. 

  11. Uczeń i rodzice mają prawo wglądu do pracy i zapoznanie się z błędami, ewentualne wyjaśnienie ich przez nauczyciela. 

  12. Ocenie podlegają wszystkie formy aktywności ucznia wymienione poniżej: 

         a/ odpowiedzi ustne : obejmują trzy ostatnie tematy. 
Podczas odpowiedzi zwraca się uwagę na: 
     - znajomość i stosowanie pojęć chemicznych, 
     - prowadzenie prostych rozumowań chemicznych, 
     - posługiwanie się językiem chemicznym. 
Odpowiedzi ustne oceniane są wg kryteriów określonych w wymaganiach na poszczególne oceny. 

         b/ prace pisemne:
               - sprawdziany
               - prace klasowe
Prace pisemne ocenia się wg następującego schematu:
               100% - 90% - ocena bardzo dobra
                 89% - 70% - ocena dobra
                 69% - 50% - ocena dostateczna
                 49% - 30% - ocena dopuszczająca
                 29% -   0% - ocena niedostateczna

        c/ aktywność na lekcji:
czyli zaangażowanie w tok lekcji, udział w dyskusji, wypowiedzi podczas rozwiązywania problemów.
Aktywność uczniów oceniana jest "+" lub "-":
              - trzy "+" równoważne są ocenie bardzo dobrej,
              - trzy "-" to ocena niedostateczna.

        d/ praca w grupie:
czyli umiejętność komunikowania się i współpracy w zespole i korzystania z różnych źródeł informacji.
Praca w grupie w zależności od zaangażowania ucznia może być oceniona "+" bądź stopniem zgodnie z kryteriami określonymi w wymaganiach na poszczególne oceny.

        e/ ćwiczenia laboratoryjne 
             - przeprowadzane w grupie oraz demonstracje indywidualne,
             - przestrzeganie przepisów bhp.
Uczeń oceniany jest zgodnie z poniższymi kryteriami:
   - ocena dopuszczająca: kompletuje potrzebny sprzęt i odczynniki, planuje fazy eksperymentu, prowadzi dokumentację; 
   - ocena dostateczna: montuje aparaturę potrzebną do przeprowadzenia, doświadczenia, bezpiecznie posługuje się potrzebnymi odczynnikami, formułuje spostrzeżenia; 
   - ocena dobra: postawi hipotezę i potrafi ją weryfikować, wyciąga wnioski z doświadczenia; 
   - ocena bardzo dobra: wyjaśnia celowość poszczególnych etapów, uzasadnia celowość stawianej hipotezy i jej weryfikację; 
   - ocena celująca: proponuje inne eksperymenty pozwalające na weryfikację stawianej hipotezy. 

        f/ rozwiązywanie zadań, zastosowanie poznanych praw chemicznych.
Uczeń oceniany jest zgodnie z poniższymi kryteriami:
   - ocena dopuszczająca : z pomocą nauczyciela dokona analizy zadania, wykona, proste obliczenia bez przekształcenia wzorów; 
   - ocena dostateczna : samodzielnie dokona analizy zadania, poda dane i szukane, rozwiązuje zadania wymagające kilku operacji matematycznych, prowadzi obliczenia w oparciu o prawo zachowania masy;
   - ocena dobra: rozwiązuje zadania wymagające zamiany wielkości fizycznych, zamienia jednostki, wykonuje obliczenia w oparciu o równania reakcji chemicznych, wykonuje obliczenia w oparciu o prawo stałości związku chemicznego;
   - ocena bardzo dobra: rozwiązuje zadania o podwyższonym stopniu trudności, argumentuje poprawność rozwiązania zadania. 
   - ocena celująca: podaje metodę rozwiązania zadania nowego typu, pokazuje inne sposoby rozwiązania danego zadania. 

        g/ prace domowe:
             - krótkoterminowe: z lekcji na lekcję,
             - długoterminowe: referaty, projekty,
             - prowadzenie zeszytu.
Prace domowe oceniane są zgodnie z kryteriami zawartymi w wymaganiach na poszczególne stopnie. Uwzględnia się estetykę i poprawność językową oraz umiejętność korzystania z różnych źródeł informacji.

  13. Nauczyciel wystawiając ocenę semestralną lub końcoworoczną w sytuacji problemowej korzysta ze średniej ważonej
           - prace pisemne (prace klasowe, sprawdziany) - waga 2,
           - zadania rachunkowe               - waga 2,
           - odpowiedzi ustne                   - waga 1,
           - ćwiczenia laboratoryjne           - waga 1,
           - aktywność na lekcji                - waga 1,
           - praca w grupie                      - waga 1,
           - prace domowe                       - waga 1.

OCENA OSIĄGNIĘĆ UCZNIA

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
    - posiada wiadomości i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania, 
    - potrafi stosować wiadomości w sytuacjach problemowych, 
    - umie formułować problemy i dokonywać analizy lub syntezy nowych zjawisk, 
    - proponuje rozwiązania nietypowe, 
    - osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach chemicznych szczebla wyższego niż szkolny. 

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który: 
    - opanował w pełnym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem, 
    - potrafi stosować zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów zadań w nowych sytuacjach, 
    - wykazuje dużą samodzielność potrafi bez pomocy nauczyciela korzystać z różnych źródeł wiedzy, np. układu okresowego pierwiastków, wykresów tablic, zestawień, 
    - potrafi planować i bezpiecznie przeprowadzać eksperymenty chemiczne, 
    - potrafi biegle pisać i samodzielnie uzgadniać równania reakcji chemicznych. 

Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który : 
    - opanował w dużym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem, 
    - poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do samodzielnego rozwiązywania typowych zadań lub problemów, 
    - potrafi korzystać z układu okresowego, wykresów, tablic i innych źródeł wiedzy chemicznej, 
    - potrafi bezpiecznie wykonywać doświadczenia chemiczne,, 
    - potrafi pisać i uzgadniać równania reakcji chemicznych. 

Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który: 
    - opanował w podstawowym zakresie te wiadomości i umiejętności określone programem, które są konieczne do dalszego kształcenia, 
    - poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do rozwiązywania, z pomocą nauczyciela, typowych zadań lub problemów, 
    - potrafi korzystać, z pomocą nauczyciela, z takich źródeł wiedzy, jak: układ okresowy pierwiastków, wykresy, tablice, 
    - z pomocą nauczyciela potrafi bezpiecznie wykonać doświadczenia chemiczne, 
    - potrafi, z pomocą nauczyciela, pisać i uzgadniać równania reakcji chemicznych. 

Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który: 
    - ma braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności określonych programem, ale braki te nie przekreślają możliwości dalszego kształcenia, 
    - rozwiązuje, z pomocą nauczyciela, typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o niewielkim stopniu trudności, 
    - z pomocą nauczyciela potrafi bezpiecznie wykonywać bardzo proste eksperymenty chemiczne, pisać proste wzory chemiczne i proste równania chemiczne. 

Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który: 
    - nie opanował tych wiadomości i umiejętności określonych programem, które są konieczne do dalszego kształcenia, 
    - nie potrafi rozwiązywać zadań teoretycznych lub praktycznych o elementarnym stopniu trudności nawet z pomocą nauczyciela, 
    - nie zna symboliki chemicznej, 
    - nie potrafi napisać prostych wzorów chemicznych i najprostszych równań chemicznych nawet z pomocą nauczyciela, 
    - nie potrafi bezpiecznie posługiwać się prostym sprzętem laboratoryjnym i odczynnikami chemicznymi. 

Ewaluacja systemu oceniania przewidywana jest po upływie każdego roku szkolnego. 

Formy ewaluacji: 
   - rzetelna weryfikacja wymagań na poziom podstawowy i ponadpodstawowy, 
   - słowne konsultacje z innymi nauczycielami chemii, 
   - ankiety skierowane do uczniów. 

 powrót