Uczniowie klasy II b w składzie:
Paweł Olesiewicz (lider zespołu
uczniowskiego), Paweł Tolla,
Magdalena Rujner, Karol Kwiatkowski,
Marcin Nader i Marek Cieślukowski
zrealizowali imponujący projekt
edukacyjny pt. Zamek średniowieczny.
Koordynatorem projektu był Paweł
Górecki - nauczyciel historii w
gimnazjum.
Początki projektu sięgają progu roku szkolnego 2012/13,
kiedy uczeń Paweł Olesiewicz
zainspirowany lekcją historii
zwrócił się do nauczyciela z
propozycją zbudowania makiety zamku
średniowiecznego. Nauczyciel
historii oczywiście poparł pomysł
ucznia, zasugerowawszy mu jednakże
zrealizowanie tego zamysłu w formie
zespołowego projektu edukacyjnego.
Został utworzony zespół uczniowski,
podzielono funkcje i zadania
wewnątrz zespołu. W wyniku wielu
konsultacji, podczas których
pokonywano problemy natury
technicznej, koncepcyjnej i
motywacyjnej powstał niesamowity
projekt makiety zamku
średniowiecznego wzorowanego na
zamku w Będzinie. Uczniowie sami
odlewali z gipsu małe cegiełki,
które posłużyły do powstania
murowanej części makiety . Dbałość o
szczegóły tego, co się znajdowało
wewnątrz i na zewnątrz zamku budzi
wielki podziw. Makieta ma słuszne
rozmiary, bo jej podstawę stanowi
blat starego stołu, który w szkole
podtrzymują dwie złączone,
dwuosobowe ławki uczniowskie.
Przyniesienie tej makiety do szkoły,
ze względu na rozmiary i wagę
stanowiło nie lada problem
logistyczny, ale szczęśliwie się
udało. Sam proces powstawania
makiety zamku nauczyciel mógł
oglądać na zdjęciach przesyłanych
droga mailową i tym sposobem
przekazywać swoje sugestie. Dzięki
konsultacjom postanowiono
przygotować prezentację
multimedialną na temat zamku
średniowiecznego, jako dopełnienie
makiety. Zespołem zaangażowanym w
wykonanie makiety i prezentacji
multimedialnej zaangażowani byli
Paweł Olesiewicz (w którego domu
budowana była makieta), Paweł Tolla,
Magdalena Rujner i Karol
Kwiatkowski. Natomiast Marcin Nader
i Marek Cieślukowski zajęli się
wykonaniem albumów na temat:
„Rozrywek w średniowieczu” (z
uwzględnieniem rozrywek na zamku
średniowiecznym) i „Zamków
średniowiecznych” pod kątem ich
rodzajów, funkcji oraz szczegółowego
opisu wybranych zamków w Polsce i
Europie zachodniej.
22 maja 2013 r. podczas lekcji historii uczniowie
gimnazjum mieli wreszcie okazję
poznać imponujące efekty
wielomiesięcznej pracy swoich
kolegów realizujących uczniowski
projekt edukacyjny. W ciekawy sposób
twórcy projektu przekazywali
rówieśnikom wiedzę na temat budowy
zamku średniowiecznego oraz życia
codziennego na zamku, wykorzystując
do tego celu makietę, prezentację
multimedialnej i tematyczne albumy.
Nauczyli się również umiejętności
przekazywania zdobytych informacji w
zakresie tematu projektu
edukacyjnego, a podczas realizacji
projektu samodzielności,
kreatywności i pracy zespołowej.
Makietę zamku znajdującą się w sali
historycznej można cały czas
podziwiać i służy jako pomoc
dydaktyczna podczas lekcji historii.
Paweł Górecki