05/20 2020

O tym, jak wychować dziecko do odpowiedzialności.

BeztytuuWychowanie dziecka do odpowiedzialności wymaga zarówno pochwał, jak i kar.
Większość pedagogów zachęca do wykluczenia takiej kary która uwłacza godności dziecka, Zagadnienie karania i nagradzania jest dość trudne i wywołuje zwykle wiele kontrowersji u rodziców. wywołuje żal do rodziców. One wcale nie wnoszą dobrych rezultatów wychowawczych.

W takim razie jakie kary wpływają lepiej na dziecko?

Pamiętajmy, że kara wymierzona spokojnie i stanowczo, nigdy nie osłabi szacunku i miłości dziecka do rodziców. Warto jednak uczyć przepraszania za wyrządzoną krzywdę.

Wpływ na zachowanie dziecka ma również wiele innych czynników jak np.:

Zwroty rodziców typu:

Już cię nie kocham!

Jesteś kłamczuchem.

Jesteś niedobry.

Zastąpić je należy zwrotami:

Źle, że skłamałeś.

Źle teraz postąpiłeś.

Martwię się, że byłeś nieposłuszny, itp.

Niedozwolone są zwroty zastraszające dziecko: np.

Oddam cię do domu poprawczego.

Zamknę cię w ciemnej piwnicy.

Trzeba także unikać ciągłego przypominania winy dziecka, ponieważ może to wywołać zniechęcenie, nadmierne poczucie winy czy odrzucenie.

Nagradzanie, pochwały.

Czego potrzebują dzieci? Potrzebują zachęty.

Potrzebują wiary w ich dobre skłonności, dobry charakter, w swoje możliwości.

Jakie są najskuteczniejsze metody oddziaływania na dziecko?

Tzw. zasada wzmacniania, która polega na wyrażaniu uznania czy pochwały za jakieś określone zachowanie. Nagroda wzmacnia jego postępowanie. Wzmacniające oddziaływanie może mieć formy: pochwały, uznania, nagrody pieniężnej, słodyczy, zabawki, rozrywki, przyjemności, itp.

Nie należy nadużywać formy materialnej! Pamiętajmy, że dzieci potrzebują autorytetu rodziców. Dziecko musi mieć świadomość, że choć rodzice są dla niego dobrzy i kochają je, jednak mają prawo coś mu nakazać czy zakazać, potrafią okazać stanowczość, gdy zachodzi taka potrzeba. Dziecko przy takich rodzicach czuje się bezpieczniejsze.

Źródło: szkolnictwo.pl