05/07 2020

Dziecko też ma swoje potrzeby

vintage-1738840 960 720Jak często zastanawiamy się czego potrzebuje nasze dziecko? Co jest dla niego ważne? Rodzicu, nauczycielu dziecko też ma swoje potrzeby.

Najważniejsza – potrzeba miłości

 Każdy czlowiek bez wyjątku potrzebuje miłości z tym, że dziecko bez miłości nie potrafi się prawidłowo rozwijać. Miłość do małego dziecka przejawia się nie tylko w dbaniu o nie, ale także w pieszczotach, których dziecko bardzo potrzebuje.

Potrzeba bezpieczeństwa

Przejawia się ona w miłej, życzliwej atmosferze rodzinnej. Gdy dzieci widzą, że rodzice odnoszą się do siebie serdecznie i z szacunkiem wzrasta ich poczucie bezpieczeństwa. Naśladują to. Dziecko, które jest świadkiem kłótni między rodzicami, bardzo nad tym ubolewa, czuje się niepewne i zagrożone.

Potrzeba rozwoju i aktywizacji

U dzieci młodszych widać to w sferze ruchowej, u starszych w ich zabawach, twórczości. Zabawy rozwijają dzieci, przygotowują je do różnych ról społecznych np. zabawa w sklep, szkołę czy w dom. Nam dorosłym często zdarza się hamować ten rozwój. Nie pozwalamy się w cos bawić, żeby się nie pobrudziły, żeby nie zrobiły bałaganu.

Potrzeba uznania i akceptacji

Dziecko tworzy sobie obraz samego siebie (ocenę siebie) na podstawie tego, jak traktują je najbliższe osoby. Obraz ten powstaje i utrwala się do 5 – 6 roku życia. Jeśli dziecko słyszy pochwały i słowa uznania, wyrasta wówczas dorosły człowiek, który ma poczucie własnej wartości. Taki człowiek czerpie z życia radość i posiada umiejętność akceptacji siebie i innych. Jeśli dziecko słyszy dużo słów krytycznych i jest często karane, wówczas rozwija się w nim zaniżony obraz siebie, czyli kompleks niższości, małej wartości własnej osoby. W dorosłości cieżko go wyrównać. Dziecko potrzebuje stabilnej linii wychowawczej.

Potrzeba kontaktów społecznych

Dotyczy to zwłaszcza dzieci w wieku szkolnym. One potrzebują kontaktów z rówieśnikami na co dzień. Jest on niezbędny dla prawidłowego rozwoju. Odseparowanie dziecka jest niepożądane.W grupie uczy się wrażliwości, zasad i reguł postępowania, dostosowania się do zasad.

Źródło: szkolnictwo.pl